wutech Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Heisann folkens! Jeg har kjøpt meg en båt hvor det er montert en Eber D4. Det er imidertid ikke lagt opp med luftventil opp mot frontruta, og det tenker jeg at jeg må ordne. Det er stort sett bare en plass hvor det plass til å sette en slik ventil og der er det ikke plass til standardventilene fra Wallas/Eber/Webasto som har en borrehullsdiameter på 76mm... Skulle gjerne vært under 70mm i allefall. Rent praktisk tenkte jeg å føre fram en 50mm slange, da den leverer nok luft til behovet ved ruta - men maritim har ikke reduksjon ned til 50mm. På gamlebåten måtte jeg kjøpe dette fra Hjertmanns i sverige, men de har høy utenlandsfrakt når en kun trenger en del. Noen som vet hvor jeg kan få tak på dette? Quote Link to post
Roger jo Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 (edited) En overbang 75 til 50mm har rørleggeren og Biltema. men blir det nok luftgjenomsrtømming i Eber`n da. Edited November 3, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Kanskje lurt å beholde 75mm så langt frem du kan også sette overgangen så nærme ruta du kan for å bevare mest mulig av flow ? Hva er maks lufttemperatur ut av Eber D4? Quote Link to post
wutech Posted November 3, 2016 Author Share Posted November 3, 2016 Det er to stk utblås fra før av med 90mm ut - og de skal beholdes så jeg er ikke redd for luftgjennomstrømmingen. Det jeg tenker er å sette på en Y slik at jeg kan dra den siste videre. Båten er på beskjedne 22 fot så det er mer enn nok varme, dette er et ønsket tiltak for å få ledet litt luft mot ruta (for å forhindre dugg). En sånn en var det jeg trodde jeg måtte ha...: http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/luftventiler-slang/forminskning-75-50mm Eller går det å tre på luftrørene på den biltema reduksjonen og få det tett altså? Quote Link to post
Roger jo Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Hva med et grenrør 110 50mm mulig 90 slangen går inni? Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bestefar Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Bruk pvc-rørdel fra rørlegger eller Biltema som wutech og roger-jo foreslår. Rørdeler i pvc tåler vanligvis opp til ca 50 gr. C. Quote Link to post
Gudrun Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Siden temperatur er nevnt av andre her: Vil bare gjøre oppmerksom på hva som står i monteringsanvisningen på side 9: http://www.nettbaat.no/produkter/varme/installasjonsveiledning_eber_d2_d4_d5.pdf "Ved overoppheting kan lokal lufttemperatur nå 150 °C og overflatene kan nå temperaturer på opptil 90 °C." Kanskje greit å ha det i bakhodet når materiale skal brukes. Quote Link to post
Roger jo Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 (edited) Bruk pvc-rørdel fra rørlegger eller Biltema som wutech og roger-jo foreslår. Rørdeler i pvc tåler vanligvis opp til ca 50 gr. C. Selvsagt må en bruke PP kvalitet som tåler over 95 grader, har vel ikke sagt PVC rør. https://shopgun.com/offers/198fKOPE?locale=nb_NO Beskrivelse Grenrør afløb. 45°, med 2 muffer. PP. Tåler 95 °C. God kendt til indbygning og udendørs brug iht. EN-1451-1,1998 og INSTA SBC 1451-1 samt EN-1852-1,1997 og INSTA SBC 1852-1 Edited November 4, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
wutech Posted November 4, 2016 Author Share Posted November 4, 2016 Tja, jeg foreslår vel helst å bruke noe som er beregnet til varmluft - ref linken min. Men er åpen for forslag så lenge det er en grei løsning. Quote Link to post
I.M.S. Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Reduksjoner ned til 50 mm varmluftslanger finnes i sortimentet til Eberspächer. Kontakt en forhandler så får du sikkert hjelp til dette. Quote Link to post
Bonita I Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Maritim har jo denne https://www.maritim.no/eberspacher-overgang-plast-75-50mm kan du ikke bruke den da ? Quote BONITA I Link to post
Recommended Posts