Sabben77 Startet 3.November.2016 Link til dette innlegget Startet 3.November.2016 Har nett begynnt et prosjekt med renovering av "hytten" og salongen på min snart 100 år gamle skute. Denne er bygget med lite lufting under dekk og på veggene slik at fuktigheten som måtte komme inn, ikke kommer ut igjen. Da jeg overtok den var det MYE sopp og fukt i salongen.. luftfuktigheten var på 74% da jeg begynte å rive. Jeg har revet panel innvendig på vegg, og fjernet platen som var limt under dekksbordene. Planen er foreløpig å tørke ut, skifte to råtne dekksbord og kle opp igjen innvendig med god lufting. Sitter pris på konstruktive tilbakemeldinger og kommentarer.. Sitér dette innlegget Link to post
BåtHunken Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Det var en pen båt, hvilket maskineriner det ombord? Pøs på med bilder, bilder er bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Det er en GM Detroit på 100hk som står i kjelleren.. Her har jeg også en jobb i vinter, med rengjøring av 2 dieseltanker uten mannhull.. Hmmm. I går kveld fikk jeg lagt ned den forferdelig stygge masten.. Den knakk da jeg la den stille og rolig ned på baugen:) Ikkje mye hel ved igjen i den nei:) Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Trenger du tremaster? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Slett ikke umulig.. jeg har en liggende, men den måtte vi kappe i to for å få den ut av naustet:) Hvor lang er den du har, og hva vil du ha for den? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Slett ikke umulig.. jeg har en liggende, men den måtte vi kappe i to for å få den ut av naustet:) Hvor lang er den du har, og hva vil du ha for den? Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Hei min står på båten enda med skal fjernest til våren vil tippe den er ca 11.5m, har også aktermast. Denne er allerede demontert. Pris? du kan ringe meg 90661268 Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44201/1479418947.jpg[/img] Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Da har omsider vinterdrakten kommet på.. Har også fyrt igang munters m50 avfukter.. Er det noen som kjenner til denne? Den stod å gikk ca tre timer mens jeg holdt på å jobbe, men det kom ikke en dråpe vatn ut av den. Hvor lang tid må den gå før den trekker fuktighet? Rf gikk ned noen prosent etter den hadde gått en stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Har ikke den avfukteren en egen "våtluftslange" som skal gå ut av rommet du skal avfukte da? Hvis så er kommer det fuktig (og lunken) luft ut den slangen, i motsetning til Meaco, Sandstrøm og andre sorpsjonsavfuktere som har en annen løsning der vannet kommer i egen tank eller ut av en tynn slange. Så får du våtluftslangen ut av båten, kobler den til en ventil ut eller annet vil du nok merke at luftfuktigheten avtar inne. Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Takker for svar.. ser det nå når jeg tar meg tid til å lese bruksanvisningen:) Joda, det kommer fuktig og lunken luft ut, så jeg må vel få på den en slange ja:) Jeg såg for meg at det kom vatn ut der, og hadde plassert den slik at det skulle renne rett i avløpet:) Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 1.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Da har jeg fjernet et par dårlige dekksbord, og endel dårlig natemasse. Sliter litt med å få tørket ut treverket tilstrekkelig.. har hatt en byggtørker på 2 kW stående på et par mnd.. Har fått tak i en gassvarmer på 17 kW, da må det vel gjøre susen.. I tillegg tømt og rengjort tankene, og laget til drenering på disse.. Håper det begynner å tørke opp skikkelig snart, slik at jeg kan begynne på oppbygging igjen.. våren nærmer seg:) Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 1.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2017 Det er ikke varme som er greia, skikkelig sirkulasjonsvifte er tingen Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Er byggtørkere uten eget eksos avløp tilfører du fuktighet. All forbrenning avgir vanndamp. Bruk heller el varmer/vifte da tøker du opp uten å tilføre fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Gassvarmeren avgir vel relativt mye fuktighet. De gangene vi har tørket ut bygg blir det brukt lite varme, mye sirkulasjon og avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Er klar over at gassvarmeren generer endel fuktighet, tanken var at noen ventiler står åpen slik at fuktigheten slipper ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Da begynner skuten og bli klar igjen.. Med ny mast, dekket reparert og oljet.. Og salongen kledd opp igjen innvendig:) Skal snart ha den på slipp, og lurte på og skrape skutesidene ned i forkant slik at den får litt tid og tørke ut på.. Ser at det er endel fuktighet i treverket.. Hva metter man treverket med før man skal male det på nytt? Rå linolje og terpentin? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Det er selvsagt montert permanente "vant" etter at bildet er tatt:) Fenderlisten er også montert. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Rå linolje og amerikansk/vegetabilsk terpentin er fint å mette skutesidene med, vel og merke om du går for en maling kompatibel med linolja. Fordelen med rå linolje og amerikaner er at blandingen driver it fuktighet, så om du skraper vekk malingen nå kan du begynne å olje dagen etter. Alternativt, ønsker du olje med olje som går bedre sammen med de fleste malinger kan du bruke Owatrol D1. Denne driver også ut fuktighet fra trevirket, og kan fint blandes med amerikaner de første strøkene. Bakdelen er en stiv pris for Owatrolen, med mindre du kjøper større kvantum. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.