Jump to content

Vintersyssel på 35 fots Risørskøyte

Sabben77

Recommended Posts

Har nett begynnt et prosjekt med renovering av "hytten" og salongen på min snart 100 år gamle skute. Denne er bygget med lite lufting under dekk og på veggene slik at fuktigheten som måtte komme inn, ikke kommer ut igjen. Da jeg overtok den var det MYE sopp og fukt i salongen.. luftfuktigheten var på 74% da jeg begynte å rive. Jeg har revet panel innvendig på vegg, og fjernet platen som var limt under dekksbordene. Planen er foreløpig å tørke ut, skifte to råtne dekksbord og kle opp igjen innvendig med god lufting. Sitter pris på konstruktive tilbakemeldinger og kommentarer..

bilde

bilde

bilde

• 2 uker senere...

Har ikke den avfukteren en egen "våtluftslange" som skal gå ut av rommet du skal avfukte da? Hvis så er kommer det fuktig (og lunken) luft ut den slangen, i motsetning til Meaco, Sandstrøm og andre sorpsjonsavfuktere som har en annen løsning der vannet kommer i egen tank eller ut av en tynn slange. Så får du våtluftslangen ut av båten, kobler den til en ventil ut eller annet vil du nok merke at luftfuktigheten avtar inne.

• 2 måneder senere...

Da har jeg fjernet et par dårlige dekksbord, og endel dårlig natemasse. Sliter litt med å få tørket ut treverket tilstrekkelig.. har hatt en byggtørker på 2 kW stående på et par mnd.. Har fått tak i en gassvarmer på 17 kW, da må det vel gjøre susen..

I tillegg tømt og rengjort tankene, og laget til drenering på disse..

Håper det begynner å tørke opp skikkelig snart, slik at jeg kan begynne på oppbygging igjen.. våren nærmer seg:)

• 4 måneder senere...

Da begynner skuten og bli klar igjen.. Med ny mast, dekket reparert og oljet.. Og salongen kledd opp igjen innvendig:)

Skal snart ha den på slipp, og lurte på og skrape skutesidene ned i forkant slik at den får litt tid og tørke ut på.. Ser at det er endel fuktighet i treverket.. Hva metter man treverket med før man skal male det på nytt? Rå linolje og terpentin?

Rå linolje og amerikansk/vegetabilsk terpentin er fint å mette skutesidene med, vel og merke om du går for en maling kompatibel med linolja. Fordelen med rå linolje og amerikaner er at blandingen driver it fuktighet, så om du skraper vekk malingen nå kan du begynne å olje dagen etter. Alternativt, ønsker du olje med olje som går bedre sammen med de fleste malinger kan du bruke Owatrol D1. Denne driver også ut fuktighet fra trevirket, og kan fint blandes med amerikaner de første strøkene. Bakdelen er en stiv pris for Owatrolen, med mindre du kjøper større kvantum.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...