Jump to content

Hvordan å bytte olje i pakkboksen


knattt

Recommended Posts

Hei, prøv å trykk ren olje ned den ene slangen så mye at det kommer klar ren olje opp av slange 2. Ville valgt 20w/50 olje som er litt tykk. Uansett så vil du nok måtte trekke ut aksel å bytte simringer / olje for å bli kvitt problemet.

Link to post

Hei, prøv å trykk ren olje ned den ene slangen så mye at det kommer klar ren olje opp av slange 2. Ville valgt 20w/50 olje som er litt tykk. Uansett så vil du nok måtte trekke ut aksel å bytte simringer / olje for å bli kvitt problemet.

 

Nå er det vel ikke alle oljesmurte pakkbokser som har to slanger. På min oljesmurte (eldre sleipner?) var det kun en slange. Byttet selv olje på pakkboksen ved å løsne bakerste slangeklemmer slik at jeg fikk snudd pakkboksen opp ned. Måtte pirke litt ut inn med en tynn dings, for å få det til å renne ut. Men båten lå på land, så det blir vel noe mer sjøvanns-søl med samme prosedyre når båten ligger på sjøen.

Link to post

Hei, knatt. Tja ikke sikkert det er verdt strevet med å skifte olje.  Vann i oljen tyder på slitt/skadet simmerring i pakkboksen.  Vann er som kjent tyngre enn olje og derfor trenger det sjøvann inn i pakkboksen.  Som Linea skriver, må du ut med akslingen såpass mye at du får av pakkboksen for å skifte simmerringene.

Av bildene bruker du riktig olje som emulgerer inn vann, altså på en måte blander seg med vann - sånn type som gearolje til påhengsmotorer.  Det gjør at du får smurt akslingen.  Ikke noe umiddelbar krise med andre ord så lenge det ikke trenger vann gjennom simmerringen mot motorsiden, altså lekkasje inn i skroget.  Det som ikke er like bra er at det er luftbobler i slangene, som kan tyde på at pakkboksen kan ha gått oljetørr.  Pass på at det er rikelig med olje i beholderen og at slangene er fri for luftbobler.

 

Slike lekkasjer kan oppstå grunnet utilstrekkelig lufting av pakkboks etter sjøsetting eller at oljereservoaret/beholderen har vært tom.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

1) Ja, det har to slanger. 

2) Ja, det kan være at beholderen har vært tom for en periode. Jeg håper at det er den eneste problem (det var en liten oljelekkasje, enkel å fikse). Hvis jeg fortsetter å ha problemer, skal jeg se om bytting av simmerring neste gang båten er ut av vannet. 

 

Takk til alle for svarene! 

Link to post

Min erfaring et att Oljesmurt pakkboks er en billig og svært dårlig løsning . Skal la være og si alle men velger og si att det aller fleste får lekasje i den bakre simmerring slik att sjøvann trenger inn og blander seg med Oljen . Bytte av simmerringer holder en stund men problemet med lekasje er ofte tilbake etter kort tid.

Link to post

Hei Tallisman, ikke uening i din fremstilling av den tekniske utfordringen. Har oljesmurt pakkboks selv i en snart 14 år gammel båt.  Ser ikke vann i oljen i slangen, men av og til små oljeroser på sjøen når jeg bakker opp og litt forbruk av olje, som indikerer skadet simmerring. Det positive er at jeg ikke har fått vannlekkasjer gjennom den indre simmerringen.  Derfor synes jeg at systemet fungerer greit nok.  Jeg har ikke tenkt å trekke akslingen før enn at en plagsom vannlekkasje utvikler seg. Ligger på sjøen 361 dager i året og bruker båten mellom 90 og 120 timer per år, for det meste til fisking.

 

Fettsmurt pakkboks har sine ulemper den også om opplegget er slik at enn må ned i kjølsvinet og skru på fettkoppen. Lett at den blir glemt og dermed kan det oppstå drypplekkasjer.

 

Det er som med alt annet med båt - alt må følges opp jevnlig. Det er jo det som er litt artig også, synes nå jeg da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Til den som sliter med trøblete pakkboks om trøbbelet består av sjøvann i en oljesmurt pakkboks eller om det er lekasje av sjøvann inn i båt. varmgang av pakkboks eller hva nå det måtte hvære . Vil herved ja jeg vil nesten påstå att fasitsvaret på trøblete pakkboks er og gå over til Tides vannsmurte pakkboks med flexibel hylseslange vil tro att når det gjelder pakkboks så er det ingen over og ingen ved siden.

Link to post

Hvis simmeringen blir lekk etter få år, kan det tyde på feil med opprettingen eller skade på aksel  (og de nye simmeringene kommer i det samme gamle sporet).

Når en bytter simmerringer bytt gummislange til en som er litt lenger så en kan få  flyttet pakkboksen en cm. Og sjekk og stell akslen.

Forskjellen på simeringer og talgpakning er tørt eller vann i kjølsvinet forenklet sagt....

 

Ps, glemte å si at med simmeringer så må en lufte så det ikke står luftlomme i hylserøret etter sjøsetting, simmeringen liker kjøling.

 

Ville vurdert å få mere fall på oljeslangene og beholderen skal Xcm over vannlinjen.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hadde oljesmørt pakkboks i flere år på min nye Polarsnekke. Helt vedlikeholdsfritt, uten problem med varmgang, olje/sjøvanns lekkasjer etc. Var nøye med å lufte hylsa/pakkboksen altid etter at båten hadde vært på land. Tror mange synder her, og dette kan utmerket godt være grunnen til at simmerringen bakerst ryker tidlig.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...