Jump to content

Tømme vanntanker vinterstid i båten i boblehavn?


Dykker

Recommended Posts

Litt på siden men innenfor samme tema: Hva gjør dere med saltvannsdelen av kjølesystemet på motoren?

 

Vi ligger i isfri havn med sjøtemperatur som jeg tror vil være godt på plussiden, hvor kaldt kan det bli (utetemperatur) før vi bør sette på frostvakt e.l.?

De årene jeg hadde båt ute hadde jeg altid frostvakter i maskinrom samt varme på i båten. Så da kunne bunnventilene stenges. Det er jo nok med 5-8 grader for å være på den sikre siden. Liker ikke tanken på frost i innredninga. Brukes ikke båten på vinteren ville jeg absolutt kjørt ferskvann blandet med frostvæske gjennom systemet for korrosjonsbeskyttelsen sin del. Fyll gjerne godt opp med frostvæske ned i inntaket til kuleventilen før den stenges om der er muligheter. Jeg ordner både gjennomspyling av FV i motor samt fylling av miksen gjennom sjøvannsfilterene der adkomsten er god.

Link to post

Antar Tromsø er relativt lik Bodø når det gjelder klima/sjøtemperatur. Laveste sjøtemperatur jeg har målt i havna der jeg ligger, er +1 grad. Det er ikke varmt nok til å holde det frostfritt i båten når lufttemperaturen synker til 4-5 minusgrader, Jeg sørger derfor å tømme vanntank, for så å pumpe gjennom giftfri frostvæske til det kommer ut i vasken. Dette for å holde vannpumpa og rørene uskadd gjennom vinteren (har ikke opplegg for varmtvann, men har forsset ihjel pumpa en gang). Sikrer også toalett inn- og utløp med frostvæske. Sørger for at alle kuleventiler i skroggjennomføringene er lukket mens frostvæska rant gjennom.

 

I motorrommet har jeg stappet noe i luftinntaket for å redusere varmetap, og har satt inn et 45W varmerør. Det holder temperaturen der over null selv på de kaldeste dagene. Nå er det rundt -5 ute, og i motorrommet er det +5. Det holder. Eksosanlegget er ikke frostsikret, men den lille skvetten med saltvann i lydpotta har godt med ekspansjonsmuligheter når det fryser. Dessuten fryser det ikke før et godt stykke under null.

 

Så forsøker jeg å varmkjøre motoren ukentlig gjennom hele vinteren. Det reduserer behovet for konservering.

Link to post

Gjør du dette ukentlig gjennom en lang oppvarmingsperiode på tomgang?

 

5-10 minutter på tomgang, så kobler jeg inn propellen, og lar den gå på moderat turtall (1000-1500 omdr.), fast i brygga i et kvarters tid. Da er den høvelig varm. Har jo en liten motor med begrenset med krefter  :smiley:

 

Målet er å gjøre det ukentlig, men det kan noen ganger gå et par uker. I henhold til Volvo bør den ikke stå i ro mer enn tre uker i strekk.

Link to post

Jeg mistenker at brorparten av alle fritidsbåter med VP-motor står betraktelig lenger enn tre uker i strekk om vinteren. Få, om noen, får problemer pga dette.

Det heter seg jo at båtmotorer ikke slites ut, de står seg ihjel. Og det kan være vanskelig å si noe om årsaken til at en lite brukt motor er "utslitt" etter bare 20 år når den burde vare i 30. Om det betraktes som et "problem" er en annen sak.

 

Det er forøvrig snakk om å stå uten konservering. Med vinterkonservering kan den selvsagt stå lenge.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post

5-10 minutter på tomgang, så kobler jeg inn propellen, og lar den gå på moderat turtall (1000-1500 omdr.), fast i brygga i et kvarters tid. Da er den høvelig varm. Har jo en liten motor med begrenset med krefter  :smiley:

 

Målet er å gjøre det ukentlig, men det kan noen ganger gå et par uker. I henhold til Volvo bør den ikke stå i ro mer enn tre uker i strekk.

Vil tro at du ved denne prosessen sliter vesentlig mer på motoren enn det du gjør ved konservering og la den stå gjennom vinteren. Motoren bruker svært lang tid på å komme opp i driftstemperatur med disse forholdene og da er slitasjen langt høyere enn ved normal oppkjøring med belastning. Husk også at smøroljetemperaturen ligger relativt langt etter motortemperaturen ved oppkjøring så smørolja vil heller ikke gjør samme jobben i motoren som om den var driftsvarm fullt gjennom.

 

Konserver heller og la motoren stå gjennom vinteren. Da holder du dessuten saltet vekk fra sjøvannssystemet i motoren som en ren bonus mot korrosjon.

Link to post
Guest Avmønstret#

Men dere... det er jo i all hovedsak plastslanger og koblinger i de fleste fritidsbåter. Leser at mange av dere bruker mye energi på på tømme og konservere med frostveske og greier. Er det et reelt problem at noe frostsprenges?

 

Selv tømmer jeg tankene ved å la pumpa kjøre de tomme, åpner ventilen på varmtvannstanken og lar den tømme seg. Lar alle kraner stå åpne, løsner slangene ved vannpumpa. Og av og til glemmer jeg å skru av dusjhodet bak på badeplattformen, det fryser i filler. 

 

Og det har gått fint mang en kaldt vinter det... er det noen spesiell grunn til å gjøre veldig mye mer utover dette? 

 

Om det står en vannskvett igjen i en plastslange har jo ikke det noe å si... eller om det er noen skvetter i systemet her og der. 

 

Noe jeg ikke har skjønt?

Link to post

Gjør man jobben ordentlig frostsprenges jo ikke noe. Gjør man det ikke kan det fort skje. Der finnes jo bl.a. tilbakeslagsventiler, filter etc. og ulike steder der vannet kan låses som gjør at ting kan fryse i filler. Det har jeg selv erfart selv om jeg trodde at alt var tømt skikkelig. Men et vannfilter gjemt på en plass der jeg ikke trodde det fantes noe filter frøs sund og sprakk. Plasthus.

Link to post
Guest Avmønstret#

Gjør man jobben ordentlig frostsprenges jo ikke noe. Gjør man det ikke kan det fort skje. Der finnes jo bl.a. tilbakeslagsventiler, filter etc. og ulike steder der vannet kan låses som gjør at ting kan fryse i filler. Det har jeg selv erfart selv om jeg trodde at alt var tømt skikkelig. Men et vannfilter gjemt på en plass der jeg ikke trodde det fantes noe filter frøs sund og sprakk. Plasthus.

 

Den er jeg med på. Har filteret rett ved pumpa så det tømmes når jeg har slangen av pumpa. 

 

Jeg har vel egentlig et mindre avansert anlegg uten så mange muligheter for frostsprenging. Tre kraner, en dusj, en pumpe, ett filter, varmtvannstank og x- meter slange mellom alle greiene. 

 

Eneste jeg har frostsprengt er dusjhodet på badeplattformen, men nå har jeg faktisk husket å skru det av, og har endatil kjøpt et å ha i reserve :-) 

------

 

Så det blir vel etter behov... 

Link to post

Vil tro at du ved denne prosessen sliter vesentlig mer på motoren enn det du gjør ved konservering og la den stå gjennom vinteren. Motoren bruker svært lang tid på å komme opp i driftstemperatur med disse forholdene og da er slitasjen langt høyere enn ved normal oppkjøring med belastning. Husk også at smøroljetemperaturen ligger relativt langt etter motortemperaturen ved oppkjøring så smørolja vil heller ikke gjør samme jobben i motoren som om den var driftsvarm fullt gjennom.

 

Konserver heller og la motoren stå gjennom vinteren. Da holder du dessuten saltet vekk fra sjøvannssystemet i motoren som en ren bonus mot korrosjon.

 

Ja, dersom båten ligger i ro hele vinteren er jeg enig. Men jeg har ikke "parkert" den permanent for vinteren ennå, det har vært en fantastisk fin høst her nord. Og så er det et par måneders opphold før solen er tilbake i slutten av januar. Vinteren/våren kan være fantastisk fin på sjøen, så jeg gidder ikke langtidskonservere for de få mørkeste ukene rundt jul.

Link to post

Helt enig alf-inge. Motoren til Hulda går nå på 16. året etter renovering. Den har i perioden vært konservert to ganger, på grunn av at båten lå på land. Motoren blir startet og stoppet når det passer meg, ikke når det passer motoren. Det underlige er at den overlever. Og motoren til Hulda er en avdanket bilmotor fra slutte av 80-tallet. Nå har jeg jobbet en del med motorer. Så langt har jeg aldri vært borti en motor som har 'stått seg i hjel'. Mulig jeg har hatt flaks. De eneste motorene jeg har hatt problemer med, er blant annet brannpumpemotorer offshore. Det er ikke bråstarten som knekker dem, for de starter og gasser opp til arbeidsturtall i løpet av et par sekunder. Det er operatørene som slår av de gloheite motorene uten å la dem gå ned på tomgang noen minutter. Hvilket knekker turboer.

 

Men motoren til Hulda starter og stopper sånn passe hele året. Den har ikke gått mer enn så der 800 timer på 16 år. Den burde, i henhold til de mer pessimistiske her inne, konka for lengst. Men den starter momentant, går som en klokke, og stopper når jeg ber den om det, ikke før.

Link to post

Vil tro at du ved denne prosessen sliter vesentlig mer på motoren enn det du gjør ved konservering og la den stå gjennom vinteren. Motoren bruker svært lang tid på å komme opp i driftstemperatur med disse forholdene og da er slitasjen langt høyere enn ved normal oppkjøring med belastning. Husk også at smøroljetemperaturen ligger relativt langt etter motortemperaturen ved oppkjøring så smørolja vil heller ikke gjør samme jobben i motoren som om den var driftsvarm fullt gjennom.

 

Konserver heller og la motoren stå gjennom vinteren. Da holder du dessuten saltet vekk fra sjøvannssystemet i motoren som en ren bonus mot korrosjon.

Tja, mulig ....................? 

Men når en Ford motor blir skiftet ut fordi smøroljeforbruket ble høyt etter 84 000 timer  og vell 30 år  med små-kjøring hele året, kan en lure. 

Biler blir gamle

Hadde  en kjøret motoren på konserverings-olje før opplag  hadde en sluppet mange skader på dyser og HT pumper.

Og det skader ikke å tørne motoren noen ganger under vinterlagring.

 

Men tilbake til emne, drener  tanker og blåser  rør  tomme. Så er det klart for den årlige Klor-rensen på våren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Timeteller på en bilmotor? Har den sjøvannskjøling også?

Det er på det nivået.

Trodde en snakket om slitasje ved oppstart ( var det ca 1 gang i uka på vinteren )  og en  dieselbil har vel temmelig mange kaldstarter i vinterhalvåret.

Men tilbake til emne, drener  tanker og blåser  rør  tomme. Så er det klart for den årlige Klor-rensen på våren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg var ikke bekymret for SB eller BB vanntank (eller VV-tanken), de ligger under vannlinjen. Det som jeg var bekymret for var vannrør som går langs BB skuteside til dusj ute/inne, bad og pentry. Har svak varme ved tankene som også gir varme i kanalene rundt vannrørene fremover i båten.

Tømte som nevnt tankene, og lar kranene stå åpne. Har en 10 liters fleksibel plastflaske med vann stående på badet, samt noen flasker med vann i kjøleskapet nå i vinter. 

 

Men sjøvannets varme gjør jo sitt. Har sjeldent på varmerør i motorrommet vinterstid, da det som regel alltid er plussgrader der. Kjenner jeg med hånden på skutebunnen, blir jeg alltid overrakset over hvor varmt det er i sjøen vinterstid.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...