-morten- Startet 6.November.2016 Link til dette innlegget Startet 6.November.2016 Hei for et par år siden var det en tråd her om det å ta med seg båt til en annen kant av landet på henger å feriere! Jeg trodde jeg måtte ha BE/B96 for å kjøre med Askeladden vår! men fant ut at det akkurat gikk med vanlig B.. Har gått Blindleia flere ganger med stor båt og synes det er flott der, selv om folk sørpå sikkert synes det er litt klisje!! Ser for meg å kjøre fra Trøndelag til f.eks lillesand. Noen som har tips til båtramper det er fint å sette ut båt på strekningen Kristiansand-Lillesand. Mulig forflyttning, Grimstad Arendal Risør Kragerø! en 20 foter er jo ingen bobåt, så det må jo være litt ordnede forhold der man skal ligge til kai, går jo an å sove ombord, men det er det enkle båtliv som står i fokus, og putre rundt holmer og skjær og gå trange leder der store båter ikke får plass.. Bor gjerne på bryggehotell også! hehe.. Noen som har tips og erfaring her med trailing til andre landsdeler? båtramper og steder å ligge. Det er jo på en måte et helt annet båtliv enn det som vi er vant til med mye større båttetthet og masse forskjellige båtfolk og fartøykategorier, på godt og vondt! På Trøndelagskysten er vi jo ikke vant til å kjøre i kø, eller komme til overfylte bryggeplasser! litt for tungt på kula her, og den kommer til å bli dradd med en Subaru Legacy, ellers er Hengeren veldig solid og stødig å kjøre med 2,5m bredde på akslingen. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
svebe Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ramper i "bøtter og spann" hele veien. Se egne tråder om ramper og gjeste- og naturhavner her på BP. I fellesferien er det trangt over alt på sørlandet. Husk godt sjømannskap og ikke irriter deg på de som ikke har lært sjømannskap så går det greit. Jeg drar båt ofte til Arendal/Tromøya da jeg har nesten all familie der. Bor i båten og slipper å være i overfulle hus og hytter. 3 uker i lofoten hver sommer. Tar med båten dit også. Underveis sover vi i båten på henger. Noen synes vi er gale som gjør dette, og andre forstår oss... like viktig som ramper, er å finne parkering til bil og henger. Sett deg godt inn i dette. Ofte holder det med en tlf til kontaktpersoner i gjestehavn/marina. Nå har du jo hele vinteren å planlegge på, og det er vel nesten like artig som selve turen Lykke til! Link to post
glalaks Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Vi hadde med båt ned i fjor sommer. Kjørte Trondheim-Kristiansand i et strekk, og leide båtplass der i 2 uker. Dessverre ble det mye dårlig vær så det bli ikke så ma fe båtturer som planlagt. Men en fin opplevelse var det, og et anneredes båtliv enn i Trøndelag. Greit å ha alternative planer i tilfelle dårlig vær. Ikke så kult med båtferie i 20 foter og regnvær. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Meget fin rampe i Lillesand som jeg selv benytter hvert år. Denne ligger i tilknytning båthavnen i Bergstø (Bærstø lokalt). Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 7.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) tusen takk for svar Mouche! er det egnet sted i nærheten å sette fra seg bil g henger også? Kommer til å bruke en gammel Subaru, så den er ikke så attraktiv blandt de med lange fingre, men Hengeren er jeg reddere for.. Til Svebe.. sjømanskap har jeg lært i marinen så der er jeg nok over middels hehe.. Irriterer meg ikke over folk som ikke vet hva de gjør! hjelper dem i steden, eller gir råd! I dag er det faktisk 10blå her i Trøndelag.. savner allerede sommer og båt! så hele vinteren går med til å studere sjøkart og leder! noe jeg har gjort siden jeg var liten gutt! Jeg er oldschool og lærte navigasjon med kart kompas linjal og passer, så dagens muligheter med Ipad PC og kartplotter gir jo fantastiske planleggingsverktøy!! :-) Redigert 7.November.2016 av -morten- (see edit history) Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 tusen takk for svar Mouche! er det egnet sted i nærheten å sette fra seg bil g henger også? Man finner alltid et sted å sette fra seg bil/henger, men kan ikke være helt konkret mht hvor nær og/eller lett det er midt på sommeren. Det er parkeringsområde i tilknytning til havnen, men denne betinger nok en lapp i vinduet med rett til parkering der. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
R.O Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Fevik v/Grimstad har havn med rampe. Bør nok være støttemedlem for å kunne parkere(300kroner). Masse plass, selv midt i juli får du plass til bil og henger... Link to post
LM 605 Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) Alle båthavner rundt om i Kristiansandsområdet har jo egne ramper, så der er mange alternativer. De fleste havner er kommunale, så de havnene jeg kjenner er der vel ingen spesielle parkeringsbestemmelser der det gjelder for eksempel medlemskap i båtforening, båtplass i havna, etc.? Hvem som helst kan vel parkere her, uten noen lapp i bilvinduet. Redigert 7.November.2016 av LM 605 (see edit history) Link to post
Napoli Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Ser at jeg beveger meg litt utenfor området du primært ber om, men Grømbukt i Grimstad er fin, med masse plass til parkering. Dersom du skal lenger østover er det også mange fine steder, men som Mouche sier, vær forberedt på litt styr med parkering i fellesferien. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ask Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Hei Litt ot, men blir båtane på bileta tatt opp på hengarane utan kran, og utan at nava kjem ned i sjøen? Ask Link to post
Mouche Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Tar greit min båt opp/ned fra hengeren uten at navene kommer i berøring med saltvann. Har også montert el-vinsj, anbefales (!), så det hele går lekende lett på egen hånd. I tillegg spyler jeg alltid båt/henger ved opptak. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 7.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Hei Litt ot, men blir båtane på bileta tatt opp på hengarane utan kran, og utan at nava kjem ned i sjøen? Ask Man trenger ikke å kjøre hengeren lengre ut enn at sjøen går akkurat under lagrene. På min Tysse henger er det luftfylte hjul på krybbene som er selvjusterende, så det er velig lett å skyve båten ut, eller trekke den opp. Om det ikke er for langgrunt så er det ikke så veldig mye vann som skal til før hekken begynner å flyte, så da er det bare å skyve forsiktig ut. Det samme gjelder ved opptak, baugen treffer myke luftfylte hjul, så da er det bare å vinsje den på!Hengeren trenger ikke å være under vann. Det er fordelen med båter med påhengere, da man slipper agregatet nedenfor skroget på hekken! Har en meget kraftig vinsj med sikkelig gir, så den takler vekta lett. Uansett om det går over lagrene eller ikke bør hengerene spyles etter å ha vært i sjøen. Tror ikke man får vantette lagre annet enn på opplagshengere, men da er hastigheten begrenset. Mine lagre er forøverig nye, noe dem sikkert bør være før en langtur! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Vanntette hjullager er ganske vanlig, men bremsene er jo åpne. Alt holder lenger hvis man unngår saltvann eller i hvert fall spyler etterpå. Link to post
Snerken Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Litt utenfor strekninga du nevnte, men på Langeland ved Mandalselva er det en finfin allmenning å sette ut båt på. Tror du finner grunneier, som er en veldig hyggelig fyr på: http://www.gulesider.no/p/otto+knut-olaf+pommer/75277507 Sikkert veldig greit å sette bil og henger og der med liten sjanse for at noe forsvinner i og med at det ligger hus rett i nærheten. Ellers ligger det en kommunal allmenning like ved idrettsparken i Mandal. Ca ut mot sjøen på kartet. https://www.google.no/maps/place/Haukeveien+10,+4514+Mandal/@58.0292486,7.4295144,396m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46378ef073f417e1:0x66a7e76ee65f635f!8m2!3d58.0279815!4d7.4294189 Kan lønne seg å ringe Mandal kommune (382-73000) og forhøre seg om parkering om du kan tenke deg å sette ut båten her. Så har du et par alternativer til å gå ut fra. Link to post
glalaks Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) Hei Litt ot, men blir båtane på bileta tatt opp på hengarane utan kran, og utan at nava kjem ned i sjøen? Ask Den bakerste akslingen er helt i vannkanten. Går fint om det ikke slår bølger over;)Det har vært vann over, men spyler alltid godt og kjører litt hardt for å få litt varme i bremsene(uten at jeg vet om det egentlig hjelper) Kjører omtrent så langt ut. Ellers til trådstarter. Husk å skaffe riktig kartbrikke. Finnes en del brukte og nye. Gjestehavnene er rimelig fulle om sommeren så vurder å leie en fast plass om dere har muligheten og skal ha en "base". vi tenkte gjestehavn var upraktisk om vi kom inn sent og måtte legge oss utenfor noen og forlate båten. Mulig det ikke er noe problem med en sånn relativt liten båt? Ellers er dyreparken verdt et besøk;) Skal dere bo i båten eller ha den med og bruke på dagene? Redigert 7.November.2016 av glalaks (see edit history) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 8.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Mulig vi kommer til å sove noen netter i båten,men ser for meg vi tar inn på bryggehotell også noen steder, 20 fot blir litt lite.. Ser for meg mye folk i havnene kan bli et problem ja..Å gå over andres båter for å komme i land er jo ikke det vi er veldig vant til! Det er vel ikke mulig å ringe å holde av plasser.. Men trenger jo som sakt bare 6meter og er det grundt på innsiden går jo det bra også. Fast base vet jeg ikke om jeg ønsker, vil heller reke litt langs kysten. Kansje vi velger Kristiansand som startsted og går oppover kysten en liten bit derfra. Er jo ikke så mange sjømil fra sted til sted, men kommer til å gå innaskjærs og puttre rundt holmer og skjær, og se oss rundt, ev. bading og soling og kos! Er vel stort sett 5knopsoner. Kart og kartbrikker er ikke noe problem, det fikses. har også Ipad med både Garmin og Navionics. men bruker kartplotteren til fin navigering.Jeg er jo så gammeldags at jeg kommer til å ta med papirkart i tilleg! men fint med oversiktsbilde på ipad. Dyreparken drar vi sikkert innom selv om sønnen er blitt 11 nå.. Å gå over andres båter for å komme i land er jo ikke det vi er veldig vant til, men rekner med vi må det noen ganger på en slik tur der båttettheten er litt annerledes enn det vi er vant til! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Åros feriesenter kan anbefales. Der leier de ut hytter like ved båthavna. Fin plass og en liten båttur ut til en fin restaurant. Basseng og strand, pub og mat. Stort sett det man trenger.;) Innaskjærs er smart. Det blåser som regel der;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Napoli Svart 8.November.2016 Link til dette innlegget Svart 8.November.2016 Akkurat det med været kan det faktisk være greit å varsle om. Selv om du er på sørlandet, og det er juli, kan du fort risikere litt vær. Spesielt over de åpne strekningene som er langs kysten. Sjeldent det er noe problem, men i en 20 foter kan det fort bli ubehagelig. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
tilplan Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Om været er litt usikkert kan du jo legge opp til å ta med bilen mest mulig. Da holder du deg i nærområdet til en rampe og tar båten opp og kjører med bil til neste område du ønsker å besøke for så å sette ut båten der. Vet ikke hvor mange dere er ombård, men et telt er kanskje greit å ha med seg for å kunne oppleve uthavnene. Link to post
Sørlandet2 Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Jeg bor i Kristiansand, så det høres ut som en super plan. Men syns det høres ut som en lang kjøretur med henger. Samt kostnad som kommer til drivstoff, osv. Og blir det regn, så er du kanskje avhengig av hotell, noe som er kostbart på Sørlandet i Juli. Kanskje ikke tipset du ønsker, men jeg er ved flere anledninger overraska over muligheten for å leie hytte på Sørlandet med en "14 fots" inkludert. Livet er veldig ok med ei hytte og en liten båt. Med den kan du komme ut å fiske litt makrel, ta familien ut på holmetur, når mørke legger seg kan en dra ut å lyse etter krabber. Lykke til, tror du får en fin tur. Link to post
glalaks Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 så lenge været er bra er det verdt hver krone;) dessverre ble det dårlig når vi hadde med båten, men vi har i det minste prøvd:) Fikk oppleve både fiskebrygga og bittelitt av blindleia med egen båt, og ikke bare på bilder her på båtplassen;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
pacuare Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Å ta med telt og få noen netter i uthavn er beste tipset i tråden. Klart beste ved sørlandet er uthavnene. Byene er OK, men blir ikke mange netter i de for oss. Uthavnene ett sted uten tidevann og varmt vær er veldig forskjellig fra lenger nord. Husk solgangsbrisen, skal dere utaskjærs gå på formiddagen. Link to post
finnarne Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Ser at jeg beveger meg litt utenfor området du primært ber om, men Grømbukt i Grimstad er fin, med masse plass til parkering. Dersom du skal lenger østover er det også mange fine steder, men som Mouche sier, vær forberedt på litt styr med parkering i fellesferien. Ifølge vedtektene til Grimstad motorbåtforening, så er det kun tillatt med parkering av hengere for medlemmer i foreningen. Men 200 kr er ikke en alt for gal pris. for medlemsskap, tilgang til brygge, og parkering i "lengre" tid. Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
-morten- Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Jeg bor i Kristiansand, så det høres ut som en super plan. Men syns det høres ut som en lang kjøretur med henger. Samt kostnad som kommer til drivstoff, osv. Og blir det regn, så er du kanskje avhengig av hotell, noe som er kostbart på Sørlandet i Juli. Kanskje ikke tipset du ønsker, men jeg er ved flere anledninger overraska over muligheten for å leie hytte på Sørlandet med en "14 fots" inkludert. Livet er veldig ok med ei hytte og en liten båt. Med den kan du komme ut å fiske litt makrel, ta familien ut på holmetur, når mørke legger seg kan en dra ut å lyse etter krabber. Lykke til, tror du får en fin tur. For oss som bor i den nordre delen av landet er ikke en liten kjøretur noe problem! kjører man på natta, er man jo kvitt de fleste id... i trafikken også! Kostnad er egentlig ikke et tema her! Det er snakk om å gjøre noe helt annet enn det vi vanligvis gjør i ferien.. som regel bor vi på hotel uansett om vi er i Kristiansand.. Men tanken har slått meg med telt i uthavn, da vi har et moderne "lettvekts" hustelt som kan pakkes ned i en stor bag! kan jo slenge med det i bilen når vi først er på tur.. pent brukt kun en gang i Danmark! hehe Ang vær så kan man selfølgelig være uheldig på sørlandet også.. men vi kommer uansett til å studere værvarsler og drar kun om det er /meldt finvær! blir det dårlig mens vi er der drar vi en annen plass og finner på noe annet!.. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
finnarne Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Har familie i Trøndelag som har feriert her nede mye. Selv om vi klagde på dårlig vær, så var de alltid fornøyd. (Men de leide stort sett hytter som var landfaste) Redigert 9.November.2016 av finnarne (see edit history) Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn