Jump to content

Perkins 4.108, tenning virker ikke etter montasje av ny starter

Ole Jonny

Recommended Posts

Fikk saltvann inn i min startmotor og måtte skifte den ut. Den gamle var med relé festet på motoren med brakett og ledning derfra ned til startmotor. Langt innslag og 2 fester. Ble anbefalt å kjøpe ny type startmotor med rele/innslag festet på startmotoren, måtte da ha en avstandsbrakett for at drevet skulle treffe. Fikk byttet denne og den slår inn og drar rundt motoren. Problemet nå er at tenningen ikke virker, bare startmotoren som reagerer med nøkkelen. Er det noe som ikke blir riktig med koblingene mellom startmotor og dynamo/tenning? Sånn det er koblet nå så får dynamoen strøm fra startmotoren ( samme kobling på releet). Til informasjon så står denne motoren i en Saga fra 1979. Motor nr 4.108.

Guest Avmønstret#

Da er det er et elektrisk rele som stopper tilførselen av diesel og som gjør at motoren stopper. Dette releet ligger nok inne. Følg ledningene fra trykknappen og se hvor de går.

Stopp solenoiden  ligger på høyre side nede bak høytrykkspumpa når du står foran motoren. Om jeg ikke husker feil så er det to ledninger inn bak på den. Sjekk at de er på plass. 

For at motoren skal starte må staget fra solenoiden være ute, du kan dra det ut for hånd. Så om det står inne får ikke høytrykkspumpa diesel, dra det ut. 

Følgelig gjør du motsatt om du skal stoppe motoren, dra staget på solenoiden inn i solenoiden (i stedet for å skru av dieselslanger osv). Selv har jeg knytt på et lite tau på enden av staget som henger ut fra motorkassa som nødstopp :-) Fikk bruk for det en gang når ledningen til solenoiden hadde hoppet av. 

bilde

Da må du egentlig bare få dradd motoren rundt så skal den kunne starte hvis den får både luft og diesel som før. Denne motoren er befriende nok fri for elektronisk styring så får den luft og diesel skal den putre i gang. 

Du har muligens en flammevarmer i luftfilteret for starting på kalde dager, men om du ikke har hatt bruk for den før så skal den normalt starte greit uten. 

Jeg har alltid gløden motoren før start, ca 30 sekunder. Vrir om nøkkelen uten å trykke den ned, da gløder den, slipper jeg nøkkelen så skal det skrike en alarm, trykker så ned nøkkelen og vrir den, da drar den starten rundt. Når jeg vrir på nøkkelen så skal det bli liv i instrumenter og to lamper lyser. Etter skifte av startmotor så virker ingenting av dette. Det eneste som funker er startmotoren som går rundt og drar motoren rundt. Motoren er ikke slik som på bildet som ble lagt ut, min er sikkert eldre, denne har ny startmotor ser jeg og beholder/lokk for kjøling ligger oppå manifoilen. På min ligger dette foran på motoren og jeg kan ikke se denne stoppmekanismen som du har avbildet, men er usikker på det så det må jeg dobbeltsjekke. Det er noe det går ledninger inn på oppe ved siden av dysene ser jeg. Det kan ligne på en sånn stoppsolenoiden, er skrudd nedi motoren. På andre siden er det noen ledninger som går inn ved luftinntaket, der er det også ei diesel rør så det antar jeg har noe med gløding å gjøre.

Guest Avmønstret#

Mulig din har varmeveksleren et annet sted hvis det ikke er standard Bowman marinisering. Men høytrykkspumpa må nødvendigvis være på samme plass og da må solenoiden være rett i nærhet, du finner den nok der en plass. 

Glødinga er diesel på et glødenett som tar fyr i luftinntaket, så det er ikke "vanlig gløding". 

30 sekunder gløding høres helt vanvittig lenge ut... får du ikke start uten? Selv trenger jeg aldri å gløde... og min motor er både gammel og sliten nok. Om den er så tung å starte ville jeg sjekket timingen på høytrykkspumpa. 

Ovenfor ser du åssen min motor ser ut, jeg hadde ikke bilde av min 1979 modell men dette er av en 1977

modell og den ser slik ut, bortsatt fra det som er gult på bildet ikke er gulfarget hos meg. Jeg har lufteten del men er usikker på om det er nok.

Men vist stoppen er inne så hjelper det sikkert lite, så først må jeg sjekke dette. Så er det

alt det elektriske som er største problemet, i og med at ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen uten

trykke den ned. Normalt vil da drivstoff og temperatur instrumenter virke, 2 lamper lyser og det går å

gløde. Kobler stoppen ut alt dette også?

Redigert av Ole Jonny (see edit history)

Vedrørende gløding så gjør jeg bare som jeg fikk beskjed om da jeg kjøpte båten gjennom båtmegler for 1,5 år siden.

Forrige eier og båtmegler sa at jeg bør gløde ca 30 sekunder før jeg starter. Ikke sikkert det er nødvendig på

sommerstid. Men nå er det ikke liv i gløding og instrumenter så derfor får jeg ikke glødet. Motoren trenger vel ikke strøm for å funke så vist jeg finner ut opp stoppen er inne og jeg får luftet nok så skal den starte selv om

instrumenter ikke virker. Får sjekke stoppsolenoiden først, vist det bare er å dra ut staget så fikser jeg det vist jeg finner den. Har ikke sett denne men jeg har vist sett på feil plass.

Redigert av Ole Jonny (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ville ikke fokusert på instrumentpanelet foreløpig... først start tenker jeg..

Ok, sjekk at solenoiden er i riktig posisjon slik at høytrykkspumpa gir diesel.

Du har stoppet motoren ved å åpne på et dieselrør, då må høytrykkspumpa luftes. Jeg lufta kun på toppen av pumpa som vist på illustrasjonen over (B), om det ikke kommer diesel der så ville jeg fulgt innstruksjonen til punkt og prikke, dvs lufte A, B og C.

Men obs, det tok nesten 15 minutter pumping med håndpumpa før det kom diesel frem til høytrykkspumpa og ut gjennom luftinga på toppen. Mao, mye lengre tid enn jeg trodde og lett å tenke at noe annet er feil da...

Så lufta jeg to av dysene på toppen, da kinna jeg bare motoren med rørene av til det kom ren diesel. Skrudde igjen og motoren startet på første forsøk.  

--------------

Litt skremmende den luftinga første gangen, men egentlig ganske logisk og enkelt. Vær forsiktig når du skrur på luftingene på pumpa, dette er ikke noe du vil knekke osv.. men normalt er pumpa sånn passe tilgrisa av olje og diesel på en Perkins så ting pleier ikke å sitte veldig ;-)

-------------

Ang. "gløding" så er det jo bare å prøve uten, eller med mindre enn 30 sekunder. Det høres jo mest ut som en god metode å tappe ned startbatteriet enn noe annet egentlig :-) 

Lykke til! 

Takker, da skal jeg sjekke stoppsolenoiden, da jeg nå veit hvor jeg skal lete. Jeg har kun gjort forsøk på å lufte

dysene og det er tydeligvis ikke nok. har også hørt rykter om at disse motorene er vanskelig å lufte. Spørs hvor

vanskelig det er å komme til der luftinga er på dieselpumpa. Håndpumpa regner jeg med er den på andre side av

motoren som jeg pumper litt på hver gang jeg skal starte motoren etter at den har stått en stund ustartet.

Det elektriske får jeg ta når motoren er i gang som du foreslår.

Du har stoppet motoren ved å åpne på et dieselrør, då må høytrykkspumpa luftes. Jeg lufta kun på toppen av pumpa som vist på illustrasjonen over (B), om det ikke kommer diesel der så ville jeg fulgt innstruksjonen til punkt og prikke, dvs lufte A, B og C.

Men obs, det tok nesten 15 minutter pumping med håndpumpa før det kom diesel frem til høytrykkspumpa og ut gjennom luftinga på toppen. Mao, mye lengre tid enn jeg trodde og lett å tenke at noe annet er feil da...

Hvis en har på følelsen at håndpumpe nesten ikke tar , kan det være at den står på kammen.

Tørn motoren lit så får en full slaglengde på  vipp-armen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Hvis en har på følelsen at håndpumpe nesten ikke tar , kan det være at den står på kammen.

Tørn motoren lit så får en full slaglengde på  vipp-armen.

Godt tips. 

*Kremt* ;-), var kona som pumpa så jeg er litt usikker på fingerspitzgefûlen ;-)

----

Har en plan om en alternativ pumpe for hurtig lufting av motoren... er ikke mye futt i den saken. Hadde en sånn vanlig bensinblære for påhengsmotor på forrige motor, men stolte aldri 100% på løsningen egentlig, selv om jeg aldri hadde noen problemer med den. 

Var nedi båten og fant solenoiden. Den lå klemt imellom eksosmanifoilen og motoren i bakenden av motoren. Det gikk

en vaier fra den og frem til pumpa. Er litt usikker på om den var inne eller ute men nå er staget/sylinderen ute i

retning pumpa i hvert fall. Prøvde å lufte pumpa men fikk ikke noe særlig ut, det kom litt diesel men om det var nok veit jeg ikke. Det var som på tegninga 3 skruer oppå hverandre, men jeg fikk ikke løsnet den øverste slik at det

ble den som var underst jeg løsnet på og da ble alle 3 med den i rundt. Skrudde løs 2 dyser men da jeg skulle prøve å starte så sa det selvfølgelig bare klikk i startmotor. Det var nok litt kaldt med - 8 grader. Satte på lading, så får jeg prøve igjen, kanskje i kveld.

En sjekk av alle sikringer kan jo være god ide?

Det som slår meg her er: Etter at du bytta starter har problemet med det elektriske oppstått... Som bestefar spør om. HAR DU SKJEKKA SIKRINGENE ???

DU har tydligvis strøm opp til tenningsnøkkelen i og med at starteren slår inn, MEN, ikke til instrumenter og gløding.. Evnt. stopperen.

For å få liv i en Perkins nå som det er kaldt ute, er jeg rimelig sikker på at du må ha gødinga i orden. Det er det ene.

Nr to, hvis motoren starter å du IKKE har strøm til dynamoen KAN du ta knekken på denne..

Etter det jeg har skjønt må du trykke på evnt holde en knapp inne for å stoppe motoren. Da skal den gå tilbake til kjørestilling når du slipper knappen igjen.

Hvis du bare skrur av tenninga for å stoppe motoren, så ligger magneten/solenoiden inne, og da får du heller IKKE diesel igjennom pumpa. (du får da lufta fram til pumpa, men den slipper IKKE diesel igjenom)

Det virker for meg som at enten har det ryki en sikring (p.g.a fuktighet/vannsprut) eller at du har glemt/oversett en ledning når du koblet inn den nye starteren.

Mest sannsynlig er det en sikring i og med at at du får starteren til å slå inn. Men du får ikke strøm ut til instr. og gløding.

Det KAN også være at tenningslåsen din har sagt takk for seg p.g.a fuktighet/vannsprut i motorrommet sånn at den har kortslutta/brent kontaktene innvendig.

Men dette kan du måle deg fram til ved hjelp av prøvelampe/multmeter.

Normalt vil da drivstoff og temperatur instrumenter virke, 2 lamper lyser og det går å gløde. Kobler stoppen ut alt dette også? NEI

Når du skrur på tenninga/vrir om nøkkelen, da skal gå strøm ut på en krets som gir strøm til instrument(er), olje lampe, og ladelampe + evnt. gløding og andre forbrukere.

Du vil også få strøm inn på feltet på dynamoen sånn at den skal begynne å lade så snart motoren starter..

Her er el. skjemaet(ene) fra Perkinsmanualen. Problemet her er at du kan ha to like båter MEN, de er/kan være koblet forskjellig..bilde

bilde

Nr.8 på el.skjema 1, og nr.7 på el.skjema 2 er starterinnslaget, og sitter nå festa på starteren.

Håper du kan finne ut av, eller om du har noen som kan hjelpe deg. (jeg bor LITT langt unna) :giggle:

En liten trøst til slutt, det hender at vi som driver å skrur på detta også blir like forvirra som en fjert i en kurvstol.

Du sier/skriver ikke hvor du løsna røret for å stoppe motoren. Men, riktig prosedyre for lufting er: lufte på filteret først, så på pumpa og til slutt løsne røret på hver av dysene.

Alle skal/bør løsnes, legg ei fille rundt ved dysene så fanger du opp det meste av dieselen. Turn motoren på starteren i 10-15 sek. Da bør det begynne å komme fram diesel,

steng/skru til røret på den/de dysene du ser det kommer diesel fra.

Og som roger-jo skriver: Hvis en har på følelsen at håndpumpe nesten ikke tar, kan det være at den står på kammen. Tørn motoren litt så får en full slaglengde på vipp-armen. (ca en halv turn)

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...