Jump to content

Perkins 4.108, tenning virker ikke etter montasje av ny starter

Ole Jonny

Recommended Posts

Blir ikke helt klok på koblingsskjemaet men jeg tror jeg koblet riktig. Alt elektrisk fungerte med gammelstarteren, da jeg hadde koblet alle ledninger til ny starteren og slo på bryteren til batteriet ble det en liten smell, omtrent som ei lita kortslutning. Finner ingen sikringer som er røket. Skjema nr 2 stemmer i forhold til min motor. Det var ei ledning jeg var usikker på hvor den skulle kobles på ny starteren, den øverste av de 2 tynne ledningene, den underste er tiltenningsnøkkel for å koble inn starteren og det fungerer. Fant ut at det ved måling var kontakt mellom disse 2 tynne ledningspunktene på gamle solenoiden så derfor satt jeg dem sammen inn på starteren, kanskje der feilen oppstod? Ut ifra tegningen så ser det ut som den går inn på jord på starteren og ut igjen til noe som kalles starting aid, vet ikke hva det er, men jeg må sikkert flytte denne ledningen til jord da kanskje.

Hvis du hørte ett slags smell, har du garantert kortslutta ett eller annet. Har du flaks så er det BARE en sikring som har gått..

Starting aid er sannsynligvis forvarminga/glødinga til motoren. Etter el.skjemaet skal den ha + fra tenningsnøkkelen, og er jorda på starteren.

På mange båter er det en sikring i motorrommet, MEN hvis den går pleier IKKE startmotoren å gå. Da pleier alt å bli dødt.

Så jeg vil tro at at det er sikring i forbindelse med dashbordet. Enten en hengesikring (som mange hobby elektrikere elsker å bruke uten å merke de selvsagt) så INGEN vet

hva de er til. Men jeg begynner nå å mistenke at du kan ha drept tenningslåsen din :nonod: eller evnt. releet som er merket nr.4

Kan du få tatt et ordentlig/klart bilde av baksiden av tenningslåsen. Så skal jeg se om jeg kan finne ut hvordan den er koblet.

bilde

Som regel på de nye starterne er det tre punkter. Det nedeste sitter det som regel en kraftig ledning som går rett i starteren (skal IKKE røres)

Den øvre kraftig kontakten skal kabelen fra bat og dynamo inn på, + kabelen(e) som gir strøm til tenningsnøkkelen (disse har jeg tegnet som røde)

På siden av innslaget skal det være en flat stikker som ledningen fra tenningsnøkkelen skal inn på (tegnet grønn her)

Den øvre ledningen på tegninga er jord (minus)(som regel svart) for glødinga og den må festes en eller annen plass på motoren (i godset).

bilde

Når du vrir på første hakk på nøkkelen skal det bli kontakt mellom den røde og den lilla ledningen på tegninga (klokka 9 og klokka 3)

Neste hakk skal gi kontakt mellom rød og rosa (tenning på)(klokka 9 og klokka 6)

Siste hakk gir kontakt mellom den røde, den rosa, og den grønne (innslaget til starteren)

Når du slipper nøkkelen fra starposisjonen går den tilbake sånn at du har kontakt mellom rød og rosa (tenning på)

Håper du skjønner hva jeg menerm og at du kan finne ut av dette :yesnod:

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Var nedi båten no. Flyttet den svarte tynne ledningen fra sammenkoblingen m den som kobler inn starteren over til jord på starteren. Satte på strømmen og da smeltet, nesten tok fyr i ledningen. Nå må nok den byttes ut. Nøkkelen min stemmer kanskje ikke helt med det du skriver. Vrir ett hakk så kommer tenning på og det skriker i lydalarm. Vrir den og holder den på neste hakk, da gløder den. Vrir nøkkelen tilbake og trykker den ned og vrir den mot høyre igjen, da drar den rundt starteren. Jeg leter etter defekte sikringer men finner ingen som ikke funker. Dette ender nok med å leie reperatør fra Spectra marine i molde er jeg redd for.

Uff, å bytte fra gamle type m løs solenoiden til ny startmotor m solenoiden oppå starteren var vist en tabbe, skjønner ennå ikke hvor den øverste tynne ledningen fra gamle solenoiden skal. Ut i fra tegning ser det ut som at den går til jord på starteren og så ut igjen. Men som sagt så prøvde jeg å sette den på jord på starteren i går kveld og da smeltet den og det ble røyk. Du mener den skal jorden på motoren men bli ikke det omtrent det samme som å feste den på jord på startmotoren? Ihvertfall ble det en tabbe. Sjekket begge tynnledning festene på gamle solenoiden og det var kontakt mellom dem, det var derfor jeg først koblet den sammen m innslagsledningen. Har nesten gitt opp nå.

WOW!!

Først og fremst, du flytter aldri en ledning i et el. anlegg før du har målt/finni ut hvor den går..

Fra post 25:

Men dette kan du måle deg fram til ved hjelp av prøvelampe/multmeter.

Her er el. skjemaet(ene) fra Perkinsmanualen. Problemet her er at du kan ha to like båter MEN, de er/kan være koblet forskjellig..

En liten trøst til slutt, det hender at vi som driver å skrur på detta også blir like forvirra som en fjert i en kurvstol.

Post 27:

Kan du få tatt et ordentlig/klart bilde av baksiden av tenningslåsen. Så skal jeg se om jeg kan finne ut hvordan den er koblet.

Jeg kan jo IKKE se hvor du har satt den nevnte ledningen. :nonod: MEN, når jeg sier jord (minus), så er det i metallet/godset på motoren. (feks. èn av festeskruene på starteren)

Det å bygge om/bytte starter sånn som du har gjort er som regel IKKE noe problem.

Jeg mistenker/tror at det har skjedd noe med el.anlegget når du fikk motorrommet spruta ned med vann.

Skal du fortsette med dette selv, MÅ du finne ut hvor de forskjellige ledingene går, hvilken farge de har, og sammenligne det med el.skjemaet..

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Ja, kanskje det, men alt funka før jeg byttet starter. Det var bare innslaget på starten som ikke funka, ikke rart

for der hadde saltvannet gjort sitt. Startmotoren gikk rundt men slo ikke inn slik at motoren gikk rundt.

Ut ifra tegningene så går kommer ledningen jeg trøbler med fra glødinga men jeg fant ikke ut hvor den gikk i går

kveld. Går inn i ei strømpe ved starteren men den kommer ikke ut der strømpen stopper, sikkert delt videre en plass jeg ikke ser, veldig trangt der. Men jeg får sjekke den fra glødinga ved luftinntaket.

Jeg skal prøve å se hvor den svidde ledningen går i kveld, kanskje jeg greier å bytte den ut. Vist jeg huske å

ta med mobilen så skal jeg ta ett bilde fra undersiden av tennings låsen. Måling av hvor ledninger kommer fra etc

tror jeg ikke er noe for meg. Vist jeg ikke finner noen løsning på hvor problemet ligger når helga er over så får

jeg krype til korset og leie tekniker fra båt reparasjons firma. De veit nok mere hva de skal se etter og har rette utstyret til å kunne måle seg frem til hva som er feil. jeg har ett lite voltmeter men kan ikke å bruke det må jeg

innrømme.

Dette skjønte jeg ikke stort av desverre. Tror jeg får greie meg med prøvelampe, da kan jeg kanskje se om ei ledning er pluss eller jord/minus. Den ledningen som tok fyr må vel være pluss/ha strøm i seg siden den tok fyr når jeg koblet den til minus? Merkelig for etter tegningene der det viser hvor på solenoiden den sto så er den minus.

Ja, kanskje det, men alt funka før jeg byttet starter. Det var bare innslaget på starten som ikke funka, ikke rart for der hadde saltvannet gjort sitt.

Fra post 4:

Startmotoren klikket etter at en slange røyk slik at det ble vann over startmotoren. Da virket ikke stoppen slik at jeg måtte skru løs ei diesel rør for å greie å stoppe. Antar det var grunnet sjøvann som kortsluttet noe, mulig stoppen henger på ja?

Men skal det da være slik at tenningen også er helt død?

Det tyder jo på at ALT IKKE funka, i og med at du måtte stoppe den ved å åpne et dieselrør.. Stopperen pleier nemlig å få strøm via tenningskretsen.

Stopperen er så vidt jeg kan se ikke tegna inn på noen av el. skjemaene, Dette skyldes nok at det er forskjell på årsmodell og hvilken stopper som er brukt.

MEN, det at stopperen IKKE virka gjør at jeg tror/mistenker at det har skjedd noe med den strømkretsen FØR du bytta starteren.

Du må finne ut hvor hver enkelt leding går, og hvor den er koblet før du setter strøm på den.

Går ledningen inn i ei strømpe så ikke finner den igjen, prøv å målen den, finner du den fortsatt ikke splitt strømpa. (du kan stripse eller sette på ny strømpe senere)

Skal du måle ledningene, bruk ohm meter. Sett det på 20K eller høyere, da skal det vise bare nuller når det er full kontakt.

Se på klippene roger-jo la ut. Åpner du dem i YouTube ligger det mange tips der om hvordan du kan feilsøke med et multimeter...

Hvis du ikke har multimeter, så har både Clas Ohlson:  http://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT33D-multimeter/36-6247

& Biltema:  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/

Helt grei metere til en billig penge..

Ja stoppen har jeg selvsagt ikke fått testet igjen siden motoren ikke er startet siden dette skjedde 22 juli. Men tenning,lamper,alarm og gløding virket før jeg byttet starteren. Til og med starteren dro i rundt motoren første tiden etter lekkasjen, men etter en tid så sluttet den å dra rundt motoren, den bare surret rundt uten å slå inn men fortsatt virket alt det elektriske . Etter starter bytte drar den rundt motoren men tenning, lamper, alarm og gløding er død. Stoppen kobler jeg bare av ledningene til solenoiden så kan jeg stoppe den manuelt foeløpig. Linken under viser undersiden av tenningslåsen. bilde

22 Juli, da skjønner jeg at du er frustrert/lei :headbang:

Linken til tenningslåsen virker ikke.

Det å skjøte ledningen som ble varm er ikke noe problem, MEN det må gjøres ordenlig (og sånn at den blir vanntett) Det beste er å bytte den..

Når det gjelder stopperen, når du trykker inn knappen til denne skal du (når alt er i orden) kunne høre et klikk (nesten som når starteren slår inn).

Midlertidigdige og nødrep. på el. anlegg bør unngås. (de har lett for å bli glemt når ting virker).

Dårlig kontakt utvikler varme, varme kan utvikle seg til brann. OG det er noe du IKKE ønsker å oppleve. (jeg har sett det på nært hold, så jeg VET)

Hvis du føler deg usikker på hvordan ting skal gjøres, søk heller hjelp framfor å gamble

Kjenner du noen i Visnes Båtlag som du  kan spørre.

Eller evnt. i næromerådet ditt ??

Fra post 4:

Startmotoren klikket etter at en slange røyk slik at det ble vann over startmotoren.

Var det så mye vann i motorommet at starteren var under vann, eller var det sprutet på starteren ?

Vet du spenninga på batteriet nå ? (hvor mange volt det har)

Visnes båtlag har jeg aldri hørt om, men min bror bruker en som tidligere jobbet på Spectra Marine til alt som har

med det elektriske å gjøre og han tar kr 200 mindre i timen enn Spectra/Best Marine gjør.

Ja, det var sjøvann til godt over startmotoren slik at det hadde kommet inn i den også. Den virket en stund etterpå før den sluttet å slå inn.

Det var en slange i underkant foran dynamoen som ble lekk. Det har helt sikkert sprutet sjøvann på den også selv om den sitter så høyt at den ikke var under vann. Er usikker på om den også må skiftes men tenkte å sjekke det når alt det andre er oppe og går igjen, spylte den med ferskvann men salt er noe svineri. Vi oppdaget problemet etter en tur ute på fisking. Da vi kom til havna lyste ei av

lampene, gul lampe nedenfor nøkkelen. Antar det er det jeg kaller ladelampe fordi at når båten er kald/nystartet

brukte denne å lyse til å begynne med, forsvant vist jeg ga litt gass og ble da borte. Batteriet/batteriene har jeg ikke sjekket. Det er 2 batterier på 140 amp som er koblet sammen.

Har i dag snakket med en som drar rundt og tar på seg sånne oppdrag. Bli kanskje tid til å se på min båt i neste uke. Må nok bite i det sure eplet og betale for proff hjelp. Er lei av å ikke komme meg på fjorden. Siste tur var 22 juli og siden har jeg gjort forsøk på å få igang båten. Måtte løfte opp motoren litt for å få ut gamlestarteren.

Redigert av Ole Jonny (see edit history)

Når det har vært vann så langt opp på motoren, har sannsynligvis kontakten med alle signalledningene vært under vann også.

Dette er ei kontakt som stort sett alle signalkabler er tilkoblet får å forenkle til og frakobling av ledningsnettet mellom båt og motor.

Ikke alle båter har denne kontakten, men de fleste har den.

Her er ledningene for olje & ladelampe, tempføler, oljetryksmåler etc. Hvis denne har vært under vann når det er strøm på anlegget er muligheten stor for at

èn eller flere av disse er irret/tæret av.

Om dynamoen er gåen får du vel ikke vite før du får motoren til å gå, eller demontere den, og prøver den i benk el. lignende.

bilde

Her er kontakten jeg prater om. Det er ikke sikkert den ser ut sånn på din, men den gir en ide om hva du ser etter.

Men, hvis du ikke har noe erfaring om rep. elektrisk anlegg, er det nok best å få kyndig hjelp.

Her er manual for å legge inn bilder

https://baatplassen.no/i/topic/96401-hvordan-legge-inn-bilder/

Sikringer har du sjekket de kan også være slik eller en rund utvekst på en ledning se over lledningsnettet.

bilde

Visnes Båtlag  ligger i Eide er det ikke der du bor?

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Eide

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har sjekket kontakten og det virker som det er kontakt på begge sider av kontakten på alle ledningene. Finner nok

ikke ut noe mere på egen hånd. Venter til reperatør/servicemann får tid. Forhåpentligvis før jul.

Hei igjen!

At det virker som er ikke godt nok, :rolleyes:  du må vite om det er kontakt. Eneste måten å få vite er: å måle (ohm'e) hver ledning, sånn at du er sikker på at det er kontakt i gjennom alle punktene.

I og med at du har hatt saltvann til over starteren, er faren for at èn eller flere av ledningene har fått dårlig kontakt..

Dårlig kontakt utvikler varme, varme kan utvikle seg til brann. OG det er noe du IKKE ønsker å oppleve. (jeg har sett det på nært hold, så jeg VET)

Hvis du føler deg usikker på hvordan ting skal gjøres, søk heller hjelp framfor å gamble...

For å være sikker må, i hvertfall bør du følge, og måle hver enkelt ledning fra motorrommet og opp til panelet/sikrings boksen.

Men, som jeg har skrevet før: Er du usikker så søk hjelp fremfor å gamble.

Det kan nok koste deg noen kroner, men prisen for å gamble kan bli mye høyere..

Synd at du bor så langt unna, eller så skulle du fått hjelp..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...