Philonica III Startet 6.November.2016 Del på Facebook Startet 6.November.2016 Har denne laderen som fulgte med båten: https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/355/35571/BC+AT-manual-5+V1.3.pdf Laderen ble satt i båten av verksted etter lynnedslag i 2013. Når ladere går over i vedlikeholdsmodus tar den sikringen på land. Snakket med en tusenkunstner av en trikker, han ba meg skaffe skjemaer så ville han se på den(mente vel el. skjemaer) tenker jeg. Kan noen hjelpe både med forhandler, skjema eller annet nyttig informasjon. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Om det er en rimelig moderne autosikring på land så skal det være mulig. Se om sikringen slår ut pga jordfeil eller overbelastning. Sjekk dette først. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 6.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2016 Ja det er moderne autosikring på land. Overbelastning kan det vel ikke være. Sjekket forrige gang jeg forlot båten og da var forbruket på ca. i underkant av 1AT. altså kun vedlikeholdslading. Jeg har jordfeil bryter inne på mitt annlegg på 3 ma. den slår ikke ut men på brygga. Jordingen følger fra land til landstrømsannlegget mitt videre til laderen. Men hvor utgangene er jordet vet jeg ikke, er det viktig- motor eller batteri? Har egentlig lite peiling på det elektriske men ikke helt blank-- R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 6.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2016 Da har jeg fått brukt en megger på laderen vis den heter det, altså med tre skalaer. Målte støpselet på jording og en av lederne og utslaget var godt synlig. Utslaget var nesten 1/4 del av hele skalaen. Som jeg har skjønt skal det ikke være utslag dersom alt er i orden. Kan det forklare at automatsikringen på land går. Kanskje den slår ut på mindre en min på 30ma. Kan det være noe og reparere på eller er det bare og kaste? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Det skal ikke være kontakt mellom jord på støpselet til laderen og noen av pinnene på støpselet. Moderne autosikringer slår ut om det bare er antydning til jordfeil. Så da er det et eller annet som skjer i laderen når når den går i vedlikeholdslading. Jeg ville ha reklamert til verkstedet og så ville jeg skiftet jordfeilbryter på landstrøminntaket i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 Det skal ikke være kontakt mellom jord på støpselet til laderen og noen av pinnene på støpselet. Moderne autosikringer slår ut om det bare er antydning til jordfeil. Så da er det et eller annet som skjer i laderen når når den går i vedlikeholdslading. Jeg ville ha reklamert til verkstedet og så ville jeg skiftet jordfeilbryter på landstrøminntaket i båten. Hvorfor skifte i båten, er 30 MA. for høyt? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3576/1478512663.jpg slik ser det ut på måleinstrumentet, er vel ikke tvil? R isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Poenget til Bestefar er nok at om 30 mA jordfeilbryter på brygga slår ut, så burde i hvert fall den 30 mA du har i båten slått ut. Og det skal, som Bestefar skriver, ikke være forbindelse mellom jord og kurs. Da har du en feil, og det er ikke så mye å fikle med. Det er vel da like greit å bytte laderen, kan ikke tenke meg at en slik dings som du har er noe å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3576/1478512663.jpg slik ser det ut på måleinstrumentet, er vel ikke tvil? R isaksen Her er det all mulig grunn til tvil. Meggeren har tre områder som viser Megohm og eit voltområde. Dermed er det gjettverk kva den egentlig viser, 230 volt, 14, 28 eller 500 Mohm. Hvis den viser noko med Mohm so er det i alle fall innenfor det tillatte. So er det den saken at denne meggeren har områder for 250, 500 og 1000 volt. Ved feil bruk av denne meggeren KAN den ha ødelagt laderen, antagelig beyond repair. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 (redigert) Hvilken skala du bruker for å lese av avhenger av hvilken spenning du megger med. Er instrumentet innstilt på 500v leser du av på den nest øverste skalaen. Alt elektrisk utstyr som tilknyttes 230v skal tåle en prøvespenning på 500v mellom fase og jord. Har du ikke megget fase-fase eller over 500v skal ikke laderen ha tatt skade av det. At en lader full av elektronikk ikke har mange megaohm isolasjonsresistans er helt normalt. Kravet om minst 1 Mohm isolasjonsresistans gjelder elektriske lavspenningsinstallasjoner, og ikke nødvendigvis alt elektrisk utstyr. Det du må finne ut er om laderen får jordfeil delen av kurssikringen til å løse ut eller om det er kortsluttningsvernet som løser ut. Ta et bilde av sikringen når den er løst ut og post her.. Det kan fint være at laderen lager en jordfeil under drift uten at den har lav isolasjonsmotstand når den er avslått. Og motsatt, den trenger ikke lage jordfeil i nettet selv om ikke isolasjonsmåleren viser max. Her er det mye releer/transistorer og halvledere som gjør at isolasjonstest ikke gir noe særlig informasjon, i motsetning til f.eks. en varmekabel man isolasjonstester som kun består av kobber og isolasjon. Isolasjonsmåleren er egentlig bare brukendes til å teste kabelinstallasjonene i båten, ikke forbrukerelektronikk. Med det sagt vil jeg tro at det er en eller annen feil på laderen, men isolasjonstesten er helt irrelevant for den vurderingen. Redigert 7.November.2016 av Seabird1500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 Her er det all mulig grunn til tvil. Meggeren har tre områder som viser Megohm og eit voltområde. Dermed er det gjettverk kva den egentlig viser, 230 volt, 14, 28 eller 500 Mohm. Hvis den viser noko med Mohm so er det i alle fall innenfor det tillatte. So er det den saken at denne meggeren har områder for 250, 500 og 1000 volt. Ved feil bruk av denne meggeren KAN den ha ødelagt laderen, antagelig beyond repair. Magne Hei. Har kun vært målt med måleren innstilt på 250V Hvilken skala du bruker for å lese av avhenger av hvilken spenning du megger med. Er instrumentet innstilt på 500v leser du av på den nest øverste skalaen. Alt elektrisk utstyr som tilknyttes 230v skal tåle en prøvespenning på 500v mellom fase og jord. Har du ikke megget fase-fase eller over 500v skal ikke laderen ha tatt skade av det. At en lader full av elektronikk ikke har mange megaohm isolasjonsresistans er helt normalt. Kravet om minst 1 Mohm isolasjonsresistans gjelder elektriske lavspenningsinstallasjoner, og ikke nødvendigvis alt elektrisk utstyr. Det du må finne ut er om laderen får jordfeil delen av kurssikringen til å løse ut eller om det er kortsluttningsvernet som løser ut. Ta et bilde av sikringen når den er løst ut og post her.. Det kan fint være at laderen lager en jordfeil under drift uten at den har lav isolasjonsmotstand når den er avslått. Og motsatt, den trenger ikke lage jordfeil i nettet selv om ikke isolasjonsmåleren viser max. Her er det mye releer/transistorer og halvledere som gjør at isolasjonstest ikke gir noe særlig informasjon, i motsetning til f.eks. en varmekabel man isolasjonstester som kun består av kobber og isolasjon. Isolasjonsmåleren er egentlig bare brukendes til å teste kabelinstallasjonene i båten, ikke forbrukerelektronikk. Med det sagt vil jeg tro at det er en eller annen feil på laderen, men isolasjonstesten er helt irrelevant for den vurderingen. Reiser til båten nå for og måle med en nye laderen, tar ut støpselet på land på land og måler på en pinne og jord. Skal også måle på støpselet til den nye laderen for og se om det er forskjell på den nye og gamle laderen. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 Hei Målte støpselet (16amp) på brygga var minimal utslag på meggeren 2-3 mm på 250V skalaen. Målte derimot på støpselet på den nye laderen og den viser akkurat det samme som den gamle laderen. Men med den gamle laderen tilkoblet var det stor utslag på brygge støpselet, forvirret,bare litt Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Forsøk å gjøre dette litt systematisk. 1. Uten kabel fra båten, mål spenningen på stolpen i land, både mellom de to "varme" kontaktene, og mellom disse og jordpinnen. Hva måler du da? 2. Sett inn kabelen fra båten uten å koble den til båten. Hva måler du da på den samme måten i enden av kabelen mot båten? Punkt 3, 4, 5 osv kommer etter disse målingene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Philonica III Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 Hei 1. spenningen på stolpen mellom "varme" kontaktene 220-225V mellom jord og leder 110-112V 2. spenning på støpsel inntak på båt mellom kontaktene 220-225V, mellom jord og en av lederne 150-155V 3 .spenning på alle sikringer mellom lederne 220-225V, jord og en av lederne 150-155V 4. byttet landstrømskabel og målte både på land, inntak, alle kontakter 220-225V mellom lederne og 110-112V på jord og en leder.. Burde vel ha ringt en bjelle hos meg når det gjelder landstrømskabelen, nesten flaut og si men den er fra tidlig på 2000 tallet. Megget hele anlegget til slutt uten noe tilkoblet. Utslag til over midten på skalaen og gikk så videre til utgangspunktet. Kan jeg friskmelde annlegget nå! R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Ja, det kan friskmeldes. Da er det hvordan landstrømanlegget ditt i båten er og tilstanden på laderen. Det som får meg til å anta at det er noe krøll med laderen, er at sikringen først går etter en tid når laderen går over til vedlikeholdslading, merkelig. Og så nevnte du noe om lynnedslag? Hadde du laderen på da? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Philonica III Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 (redigert) Ja, det kan friskmeldes. Da er det hvordan landstrømanlegget ditt i båten er og tilstanden på laderen. Det som får meg til å anta at det er noe krøll med laderen, er at sikringen først går etter en tid når laderen går over til vedlikeholdslading, merkelig. Og så nevnte du noe om lynnedslag? Hadde du laderen på da? Lynnedslaget var før jeg kjøpte båten, laderen ble montert nyetter nedslaget. Det jeg lurer på er om det er den gamle landstrømskabelen som er skyld i alt og laderen fortsatt er ok. Vil det ikke si at det var jordfeil når jeg målte ca. 220V mellom lederne og ca. 155V mellom jord og en leder ved inntaket.(ikke på stolpen som målte 220/110V) Reidar Redigert 8.November.2016 av Philonica III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Egentlig burde du måle akkurat det samme på stolpen i land og i kontakten der du plugger inn laderen. Men forskjellen på 110V og 155V er liten og antyder kun en ørliten lekkasje mellom jordledningen og de varme kontaktene. Dette skulle ikke være årsaken til ditt problem. Men det skader ikke å åpne kontaktene i hver ende av landstrømkabelen og sjekke for irr og dårlig kontakt. Er selve kabelen fin og uten utvendige skader? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Philonica III Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 (redigert) Egentlig burde du måle akkurat det samme på stolpen i land og i kontakten der du plugger inn laderen. Men forskjellen på 110V og 155V er liten og antyder kun en ørliten lekkasje mellom jordledningen og de varme kontaktene. Dette skulle ikke være årsaken til ditt problem. Men det skader ikke å åpne kontaktene i hver ende av landstrømkabelen og sjekke for irr og dårlig kontakt. Er selve kabelen fin og uten utvendige skader? Etter jeg bytta landstrømskabel og støpsler er det nå helt likt, det samme overalt i all kontakter som det er på landstolpen nemlig 220/110V. Trodde forskjellen var stor når når det skilte ca. 45V på jord-leder. Er det fortsatt lite dersom jordfeilbryteren på land slår ut ved 20MA? Reidar Redigert 8.November.2016 av Philonica III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 (redigert) Det tør jeg ikke svare på. Jeg er jo egentlig elektronikk og svakstrømsingeniør og ingen ekspert på sterkstrøm selv om jeg har lært meg litt og har en viss erfaring. Det må da være noen elektrikkere her som vet mer enn jeg om det. Men betyr dette at etter at du tydeligvis har byttet til ny kabel er kvitt problemet ditt? Har du forresten vært på Kommers i Grisebukten i år? Er det noen aktivitet der? Redigert 8.November.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Om ein stiller eit vesentlig spørsmål her: Du seier du måler 110 volt nellom ein leder og jord ved stolpen, og 155 volt mellom jord og ein leder ved inntaket. Er dette målt på den samme lederen ved stolpen som ved inntaket? Ved målinger mellom 100 og 150 volt slik, må du med sikkerhet kunna sei at du heile tida måler på den samme lederen, for at målingane skal vera verd noko som helst. Desse målingane dine ser for meg ut som at der er målt 110 volt mellom ein leder og jord ein plass, og 155 volt mellom andre lederen og jord ein annen plass. Jordpotensialet skal liggja på nettspenningen dividert med kvadratrota av 3, noko som her er mellom 125 og 130 volt. Med andre ord so er der ein feil i anlegget, som drar jordpotensialet litt til side. Men med anlegg, meiner eg her alt som er tilkoblet lavspentsida av den transformatoren som leverer strømmen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 Som sagt tidligere er alle målinger like på land og i båten etter kabelbytte. Vil prøve gamle laderen for og sjekke til helgen. Håper fortsatt noen kan svare meg på spørsmålet i innlegg 18 Takk for hjelpen foreløpig Lars Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 8.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2016 (redigert) til Dinamo ja det er målt på samme lederen. 155 i båten og 110 på stolpen. Du skriver: Men med anlegg, meiner eg her alt som er tilkoblet lavspentsida av den transformatoren som leverer strømmen. Du mener at det er feil fortsatt på anlegget mitt? Reidar Redigert 8.November.2016 av Philonica III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Det eg seier om anlegg her, alt som er tilkoblet lavspentsida av den transformatoren som leverer strømmen, betyr nok heile nabolaget, antagelig inklusiv alle båtane i havna. Noko nærare kjem ein ikkje med slik spenningsmåling. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 13.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2016 Hei Ja nå har den gamle laderen stått på siden fredag morgen og alt funker veldig bra. Er det virkelig mulig at det var landstrømskabelen som var synderen? Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2016 Del på Facebook Svart 13.November.2016 Vel, kanskje dersom en annen er inne på den samme sikringen? Vi hadde et problem i garasjerekken her hjemme der flere garasjer gikk på den samme sikringen (uten en fungerende jordfeilbryter). Noen dager gikk sikringen og andre dager ikke. Vi fant til slutt ut av problemet. Da var det to brukere som hadde jordfeil på kablene de koblet bilen til for motorvarmer. Begge disse hadde overleding mellom en av fasene og jord, men på hver sin fase. Det gikk greit når en av dem plugget inn motorvarmeren, men når den andre også gjorde det, ble det direkte kortslutning og sikringen gikk. Så jordfeil/overledning kan gi de merkeligste resultater. Kanskje du hadde litt overledning, men ikke nok til at jordfeilbryteren slo ut, men når nesteman med litt overledning koblet seg på, løste jordfeilbryteren ut. Men uansett, dersom det fungerer med ny kabel, bruk den og sov trygt uten å tenke på strømproblemer. Men du kan jo følge med en stund. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.