Lars Ole Startet 6.November.2016 Del på Facebook Startet 6.November.2016 Min kjøl(lang finnkjøl) er fyllt med betong 2/4 i lengden(kjøl delt i 4 kamre/vertikalt delt). Pga dybden er det svært vanskelig å drive rustbehandling. Jeg ønsker derfor å fylle kjølen med noe som gjør at den vill være tørr. Har vurdert betong men siden dette vil tilføre kjølen betydelig mer vekt kunne jeg ønske meg noe jeg kan fylle kjølen med som ikke trekker vann og som ikke er for tungt. Noen som har noen ideer? PS. Det er en stål seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Bly er vel det beste ?? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Betong iblandet rikelig med lecakuler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2016 Del på Facebook Svart 6.November.2016 Hadde en Sandvik 28 ac med seilrigg fra 76 hvor fabrikken hadde støpt nedi betong med skraphjern i og epoxy eller polyester på toppen. Det var i mer eller mindre full oppløsing i de deler av kjølen det ble utsatt for fukt/vann/olje. Men i de tørre delene var det som nytt. Nå var jo dette gammelt da men... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 Total vekt av Storen er 14500kg. Kjøen veier ca 5000kg. Hvis jeg fyller opp kjølen med betong so resten av de kjølen er fyllt opp med vil den veie ca 10.000kg. Tviler på at det er lurt å adde 5000kg. Noen som har ide o hva jeg kan fylle som ikke veier flere tonn?.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Hadde tidligere en stålbåt. Der var kjølen fyldt med skum av noe slag. Også i maskinrom under motor. I forbindelse med renovering av maskin rom ble øverste lag fjernet for inspeksjon. Det var ikke tegn til fukt eller olje og skummet hadde god heft til ståll. Det så helt nytt ut og stålprimer var like fin. Dette forteller meg at den skumtypen som var brukt har lukkede seller og da ikke trekker vann. Har ikke ide om type, men den hadde samme konsistens som bygg skum. Har tidligere lest om noe tokomponent skum som har de egenskapene ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Tror du er inne på et feil spor. For det første, båten er 46 fot, bredden kjenner jeg ikke. Men du angir depl. til 14,5 tonn. Hulda, som er en del mindre, har depl. 16 tonn. Og kjølvekten til Hulda omlag 5 tonn. Jeg vil tro at båten din er mye tyngre enn antatt. Det er flere veier å gå. På Hulda er hulrommene preservert med tørr luft. Noe av kjølrommet (500 liter) er dieseltank. Verken diesel eller tørr luft vil gi korrosjon. Rommene som er preservert med tørr luft er i hovedsak sveiset tett. Mulighet nummer to er å unngå at det søles vann ned i kjølrommet. Mulighet nummer tre er å bruke 'creeping oil', noe man blant annet bruker på tankskip. I hvert fall brukte man det på 90-tallet. Det vi gjorde var å plaske oljen inn i tanken, fylle opp med vann, tappe vannet ut. Da var rommet dekket av en seig oljefilm som beskyttet mot rust. Det å fylle kjølrommet med 'et eller annet stoff' bør håndteres med en viss forsiktighet. Faren er at vann kan krype mellom stålet og fyllmassen. Betong er i så måte en dårlig kandidat. Imidlertid, hvis det er gammel rust eller maling nedi der, så er skum et grei kandidat. Det må være to-komponent, og det bør være selvslukkende. Slikt skum er i handelen, sjekk nick'et 'Gregor', han har isolert båten sin med slikt skum. Skummet fester til stålet, og vil til en viss utstrekning følge stålets bevegelser uten å sprekke eller løsne. Dessuten må man ha litt kontroll på volum man fyller nedi relatert til eksoterme reaksjoner og ekspansjon. Men det står sikkert beskrevet i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 7.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2016 I følge papirene til ingeniøren som i sin tid tegnet Storen veier den 14,5t med 5000kg kjølvekt. Det er disse tegningen det Hollandske verftet har bygget den etter. Andre annonser med samme båt bygget på samme verft oppgir samme vekt. Men det er ikke poenget her. Jeg ønsker å sikre meg mot mer rust i kjølen. Det beste ville selvfølgelig være at det var tørt nedi der. Men av og til kommer det noe vann ned dit. Hadde feks en liten kjøevannslekkasje. 2k maling er jo det vanlige valget. Men tidligere reperasjoner i kjølen gjør at det er steder der jeg ikke vil komme til 100% med maling slik at det det er fare for at fukt kommer mellom malingen og stålet. Derfor er jeg ute etter å fylle kjølen med "noe" som vil feks ekspandere litt slik at det er tilnærmet tett på alle kanter. Kan deretter feks legge et lokk over, evt. sveise igjen. Skal sjekke ut det skummet! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Reichhold har skum som brukes til skumming mellom bunn og dørk på mindre båter. 2K. Når det brukes korrekt, klistrer det seg til absolutt alt og former lukkede celler. Du må regne ut riktig volum av det som skal skummes. Brukes det for lite lukker ikke cellene seg. Brukes det for mye kan det sprenge hele kjølen. Etterpå maler du over med et tjukt lag topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Stol aldri på konstruktører, eller ingeniører. De regner stort sett feil :-) Men om du kan sveise et lokk over, så kan du la rommet være tomt. Plutslig kommer behovet for en ekstra dieseltank. På Hulda er det to slike rom. Det ene er allerede forberedt til dieseltank, og er på ca. 250 liter. Det andre er bare sveiset tett og er på minst 500 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Jeg hadde same utfordringen på Lavida Motiva 39-2 Kjetting kassa var drenert rett til kjølen og lense pumpa tok bare de øverste 10cm, Tømte kjølen for vann og ballast rengjorde og malte la ballasten tilbake sveiste på en stålplate skar ut et hull i platen på ca, 50 x 30cm laget et kar og satte det i hullet sveiset tett, har to 1 1/2" kraner på toppplata. fylte opp med spillolje. La rør fra kjettingkasse til den nye spill-kummen med bilalarm og lensepumpe. Skulle jeg treffe fjell og får olje på sjøen er det bare og åpne krana og slippe olja inn i båten og stenge krana og rusle til havn. Det med alarm er kjekt det har hent noen ganger i ruskevær at tre-luka over kjettingkassa driver av og da er det kjekt å få beskjed. Har samme alarmsystemet i motorrommet det var kjekt når eksospotta ble lekk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 På Hulda er hulrommene preservert med tørr luft. Rommene som er preservert med tørr luft er i hovedsak sveiset tett. Hvordan har du fått til dette? Har du vacuumert rommene? Eneste mulighet for å få lufta så tørr at den ikke kan inneholde fuktighet er å vacuumere tankene på lik linje med det man gjør i et kjøleanlegg. Men det er vel neppe tankene konstruert for å tåle. Fylle med nitrogen før stenging høres mer gjennomførbart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Varmen fra sveisingen lager noe undertrykk. Litt rusting blir det, til oksygenet er brukt opp. Ikke vann, ikke oksygen, ikke korrosjon. Funker hver gang. Best å sveise om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Høres ut som en bra løsning. Hvis man skal ta den litt videre kan man sveise inn to 1/2 toms muffer og flushe tanken med nitrogen etter at den er sveiset tett. Så blindplugg i muffene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.