Sjøvind Startet 6.November.2016 Del på Facebook Startet 6.November.2016 Har to vindusviskermotorer med arm og viskerblad liggende. Ser ut til å være denne typen: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Vindusvisker-marin-12-V-2000017701/ Noen som har erfaring med effekt og levetid på disse? Står at den er selvparkerende, regner med det betyr at den går tilbake til startposisjon når man slår av. Kan man da koble to motorer på samme bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Hadde 3 slike i min gamle snekke. Fungerte greit de tre årene jeg hadde den og da var de vel allerede noen år. De er ikke så kraftige og bråker litt. Men det er lett å skifte hvis en skal streike. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Har du to eller flere viskere på samme bryter, er det 99% sannsynlighet for at de ikke vil stoppe uten å koble inn noen dioder. Hvor jeg koblet de inn, husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
furhan Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Har 3 viskere på min båt, den ene fra Biltema. Oppdaget i sommer at den lagde voldsom støy på VHF,n! Det gjør ikke de to andre (ikke Biltema). Ellers fungerer den kjempefint. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Dinamo Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Om sjølvparkering kan seiast at det må vera ein, og berre ein, vindusvisker på ein bryter, hvis sjølvparkering skal virka uten dioder. Med dioder er der ikkje slik begrensing, då skal der diode i ledningen frå bryter til motor, slik at denne ikkje kan få tilbakestrøm. Det er då snakk om ein diode til kvar motor, for å holda motorane elektrisk adskilt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Som nevnt over, det kan være litt støy i dem. Har benyttet disse på flere båter, og de fungerer helt greit. Selvparkering også. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 9.November.2016 Del på Facebook Svart 9.November.2016 Stått i 6 år ombord hos meg, og fungerer helt greit. Opplever ingen støy Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
tekniker3 Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 (redigert) Veldig fornøyd. Disse er en BEDRE kopi av noen japanske jeg hadde som var 30 år. Pluss: motorhuset er i rustfritt stål, og ikke forgylt plast. Skrudeler er enten i rustfritt eller messing. bedre visker område sveiper større område motoren er kraftigere og har større moment, raskere sveiping eksakt samme bestehull som gammel japansk motor Altså vurderer jeg denne visker motoren til å være bedre enn den japanske jeg hadde før. Har ikke tittet på girene inni, den gamle japanske hadde pinglete gir i plast som var knekt. Prisen var veldig hyggelig også!! Redigert 10.November.2016 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 10.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2016 Flott, takk for svar! Da blir det å montere motorene. Men hvor får jeg kjøpt egnede dioder? På hvilken leder skal den kobles? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2016 Del på Facebook Svart 10.November.2016 (redigert) Jeg tror jeg brukte 1N4501 som en kan kjøpe hos Elfa. Redigert 10.November.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 11.November.2016 Del på Facebook Svart 11.November.2016 Svært greit skjema, Lars H Når det gjeld diode, kan det meste brukast. Sjå til å få fatt i diode som tåler minst so mykje ampere som motoren drar, og eit godt overskudd av volt i forhold til motoren. Årsaken til at der krevst ekstra med volt er at motoren er induktiv last, som i brytningsøyeblikket sender ut ein ikkje ubetydelig strømpuls. Denne skal so dioden takla, derfor eindel ekstra volt "å gå på". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.