Jump to content

Vindusviskermotor fra Biltema - erfaringer?

Sjøvind

Recommended Posts

Har to vindusviskermotorer med arm og viskerblad liggende. Ser ut til å være denne typen: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Vindusvisker-marin-12-V-2000017701/

Noen som har erfaring med effekt og levetid på disse? Står at den er selvparkerende, regner med det betyr at den går tilbake til startposisjon når man slår av. Kan man da koble to motorer på samme bryter?

Har du to eller flere viskere på samme bryter, er det 99% sannsynlighet for at de ikke vil stoppe uten å koble inn noen dioder. Hvor jeg koblet de inn, husker jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om sjølvparkering kan seiast at det må vera ein, og berre ein, vindusvisker på ein bryter, hvis sjølvparkering skal virka uten dioder.

Med dioder er der ikkje slik begrensing, då skal der diode i ledningen frå bryter til motor, slik at denne ikkje kan få tilbakestrøm. Det er då snakk om ein diode til kvar motor, for å holda motorane elektrisk adskilt.

Magne

Veldig fornøyd. Disse er en BEDRE kopi av noen japanske jeg hadde som var 30 år.

Pluss:

motorhuset er i rustfritt stål, og ikke forgylt plast. Skrudeler er enten i rustfritt eller messing.

bedre visker område sveiper større område

motoren er kraftigere og har større moment, raskere sveiping

eksakt samme bestehull som gammel japansk motor

Altså vurderer jeg denne visker motoren til å være bedre enn den japanske jeg hadde før.

Har ikke tittet på girene inni, den gamle japanske hadde pinglete gir i plast som var knekt.

Prisen var veldig hyggelig også!!

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Svært greit skjema, Lars H :yesnod: Når det gjeld diode, kan det meste brukast. Sjå til å få fatt i diode som tåler minst so mykje ampere som motoren drar, og eit godt overskudd av volt i forhold til motoren. Årsaken til at der krevst ekstra med volt er at motoren er induktiv last, som i brytningsøyeblikket sender ut ein ikkje ubetydelig strømpuls. Denne skal so dioden takla, derfor eindel ekstra volt "å gå på". 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...