Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Jeg benytter meg trolig av verkstedet til Wector uansett dersom noe "dævver" og "mekaniker" ikke har tid. Vil jo ikke "reise Norge rundt" for å finne verksted hvis noe "dævver" og trenger tilsyn her og nå. Men skal ringe dem også angående båtplass og pris på det så jeg kan sammenligne med pris ved Sildeberget og Stathelle.

De er nok kansje dyrere enn sildeberget og Stathelle Marina, men nyere og finere anlegg, bedre bevåkta, det bor folk på bruket som passer på 24 timer i døgnet, så det er vel kansje den tryggeste plassen i området. Hvis noe skjer, at en skrogfjennomføring eller noe sånt ryker, så er det 150m inn til der de løfter båten osv, i tilegg så trur jeg kansje de som har båtplass og opplag der, blir prioritert fortere enn random kunder. De er i allefall sinnsykt kravstore på at jobbene skal være ferdig til den tiden de har lova kunden. 

Og de har ett helt sinnsykt nettverk når det gjelder kjøp og salg av båt, jeg kjenner Per Øystein (selger der) ganske godt, det var han som ga meg min første jobb i båt bransjen når jeg var utplassert via ungdomskolen, jeg jobba også for telemarklystbåtformiddling i 4 sesonger som var hans firma, han er helt rå på kundeservice og har stor kunnskap om båt. Hvis du sier hva du ønsker av båt, så hadde det ikke sjokkert meg om de hadde noe passende i lista si. Når jeg spurte han for ett par år siden, hvor mange båter han hadde solgt siden jeg blei kjent med han for 25år siden, så snakka han on 1500-2000 båter. Det sier litt om nettverket han har bygd opp 

Det er også flere kunder, som kjøper seg store prosjekter, som setter båtene i opplag der, bor i båtene imens de jobber på båtene for og få de klare og up to date om en sesong eller to. 

@Eika Det spørs da hvor mye dyrere, Sildeberget bygget jo nye brygger de også og betongbrygga er der hvor de løfter opp båtene stort sett.

Ellers så antar jeg at hvis noen ikke annonserer båten på finn så kjapper de seg heller ikke med å selge den så det blir ikke fantastiske priser da. Men kan jo sikkert ta feil. Som oftest er det jo dyrere om det er megler med i bildet.

Altså nesten alt som man kunne tenke seg er jo til salgs også Storebro 500 f.eks i Malmø, det er bare ett spørsmål om pris da.

Det er svært mange båtsalg, som ikke havner på finn, enkelte meglere har databaser med båter som er til salgs og hvis det er en kunde som er på jakt etter noe som ligger i systemet, så legger de innsats i det, eller hvis de vet om en kunde som er på jakt etter bla bla bla, så tar de plutselig kontakt når det dukker opp noe som kan være interessant. 

Nå skal ikke jeg nevne noe som helst om kundekretsen demmes, men kan gi deg ett hint.  Hadde de vært ett snev av useriøse, så hadde disse kundene hatt råd til og bruke hvem som helst andre opplag, mekanikere eller plastarbeidere

https://www.ta.no/disse-gutta-har-en-eksklusiv-kundegruppe-de-ligger-gjerne-pa-listen-over-kapitals-400-rikeste/f/5-50-1711400

Og her kan du jo kjøpe en bok om ett av de andre firmaene du vurderer 

https://www.bokkatalogen.no/bok/en-varslers-kamp-musas-kamp-mot-goliat/

@Eika Uhm er ikke det da det nettopp blir steindyrt om kundene er steinrike :giggle: ?

Altså poenget er å helst finne en privatsolgt båt til en virkelig rimelig pris, ikke at megler skal rulle ut rød teppe og ta seg rikelig betalt som om man var på den kapitals rikeste lista :lol: Nå er vel bare megler i Stavanger som ikke forsøker å "rulle ut noen tepper" så da var prisen på Princess 55 ganske grei av de båtene han annonserte, men jeg var ikke klar til å kjøpe den enda til 1,2 mill hvis den ikke kostet enda mer da.

Hadde det kun vært båter for de rikeste, hadde jeg vel aldri tipsa deg om selgeren der? Jeg vil jo ikke at du skal sløse vekk tiden hans hvis ikke jeg hadde trudd han kansje viste om noe interessant ? Du har jo allerede forklart side opp og side ned om hva du drømmer om. Jeg hadde ikke blitt sjokkert om han viste om noe, hadde egentlig blitt mer sjokka hvis han ikke viste om noe. De har ca 500 båter i opplag der ute, mange av de er til salgs selv om de ikke har blitt annonsert. Flere av de ansatte, kjøper og selger båter også. 

Hiv deg i bilen du, kjør bort til glassbygget og spør etter Erik eller Per Øystein. Morten eller Geir vet kansje litt mer om hvilke opplagskunder eller ansatte som vurderer og selge. Alle disse har kontor i glassbygget

Du må tenke litt før du svarer. Folk prøver faktisk og gi deg seriøse tips og råd, men så skal du flire og spøke det bort med rødløper osv. Det blir for dumt 

@Eika Da misforstod jeg som vanlig, men førstetanken var da at hvis ett sted er siktet inn på de steinrike så blir jo vanligvis tjenestene steindyre også.

Skal jo spørre om de har noe spesielt båttilbud, men altså forventer jo ikke at meglersolgte båter skal kunne matche pris på privatsolgte båter. Ellers så tjener jo ikke meglern noe så i hovedsak er ideen at båter solgt privat blir billigere.

Sendte dem forøvrig generell forespørsel om båtplass pris på mellom 42 og 55 fot båt samt hvorvidt man kunne bruke plassene deres om vintern (man kan det ved Sildeberget betongbrygge og ved Stathelle Marina). Ellers så har jo ikke noen av plassene gått konkurs siden de fortsatt finnes, staten hadde vel kverka firmaet som ikke betalte full skatt så de har penger til å subsidiere "rumpemaling" f.eks.  Antar også at "kronefogden" eller hva det nå heter på norsk den som inndriver penger offentlig hadde ikke tatt båtene til kundene om ett firma gikk konkurs, selv i Polen når "fogden" tok og auksjonerte vekk naboens traktor :giggle: til den som skyldte staten penger så ble den returnert altså med erstatning.

Men velger gjerne ett finansielt stabilt firma som Sildeberget eller Wector hvis prisene ikke er dobbelt så høye da.

Det er mange kunder, som MÅ selge pga finansiering av nyere båt for eks, som er villig til og selge den litt billigere ved rask handel, hvis det er samme megler på begge båtene for eks så får han jo provisjon fra begge salgene og har dermed mer og gå på for og få dealen i boks. 

Og fordelen med og kjøpe via ett såpass stort og annerkjent firma, er at de har mye og tape på ryktet, hvis de selger noe som viser seg og være søppel, så de står gjerne på for og hjelpe hvis noe oppstår. Hvis du blir fornøyd, så anbefaler du de vidre til andre, ingenting er bedre reklame enn en båt/hytte nabo som skryter av firma. Det er mye mer effektivt enn en reklame i avisa. 

@Eika Hvis noen har kjøpt ny båt før de har solgt den gamle så bør det være en gyllen mulighet for å kjøpe båt da (med mindre de har så mye penger at de gir blaffen), får jo se hva Wector svarer om båtplass og stille spørsmål om de har noen potensielle båter eller hvis de får dem om å gi beskjed.

Takk for informasjonen.

@Espen Jeg kjøpte den i Januar 2017 og solgte vel i April 2021. Jeg fikk brukt den mye mye mer enn jeg fikk brukt mini snekka for lenge siden. Men hvor mye har jeg ingen anelse om. Fikk først lært på D5L at man kan føre logg dette vil jeg gjøre for den båten jeg skaffer meg.

Skal også av ren interesse skrive opp hva forskjellige ting kosta for at båten skal brukes. Blir fint å se hvor mye det virkelig kostet om det kom på det @Tom Rør bruker eller om det blir mye mer fordi båten vil være gammel.

On 1/16/2024 at 12:10 AM, XardasKSP said:

@Tom Rør Du har jo helt rett i det du sier i tilfelle jeg var sikker på at jeg vil ha en Princess 415, men dersom det er andre kjøpere som vil betale 850 000 så er ikke jeg interessert da. Siden dette er en pris man kan få Princess 45 til.

850K for en oppgradert og velholdt 415 med nyere og ikke minst riktige motorene som er 3 generasjoner nyere (enn på eldre P45) og det fortsatt kan fåes deler til er en langt bedre deal enn en 1984 P45 med 70D eller E motorer om den så koster 500k.

Igjen så virker du å se deg blind på mest fot og minst innkjøpspris. Sluttprisen, pluss mengde hodepine, frustrasjon, problemer har risk for å bli langt større slik du resonnerer.

Altså hadde det f.eks stått 500 000 der så hadde jeg midt på søndagen "vekt" mekaniker "lovet gull og grønne skoger" for å bare reise en tur til Sverige her og nå med engang også hvis det var bra spurt selger om hvor man skal sende penga og underskrive kontrakten.

Du får aldri en båt i god bruksstand til 500k enten det er 415 eller 45.

Men til 850 000 så er det jo ikke noe hastverk å reise til Sverige bare for å se på. Det er jo ikke slikt priset at lignende priser ikke kommer til å dukke opp til våren.

Ellers om jeg skulle selge noe så hadde jeg jo ikke satt pris på at folk som ikke var sikre at de skal kjøpe ba meg reise til Sverige for at de skal se på i 20 min. Jeg føler det som mye mindre bindende å se på den når den kommer til Sildeberget.

Det du oppnår med slik tankegang er at enten båten blir solgt til noen som gidder å ta seg den lille kjøreturen, evt om den ikke blir solgt før den kommer hjem, så er det xx antall folk som er interessert i den. Så når du kommer med din "siste pris" ringer selger til noen av de andre som allerede har sett og vurdert båten og får et bedre bud derifra.

Taktikken din kan fungere gitt at objektet som selges ikke er noe "noen vil ha". En P415 med nyere motorer er ikke i den kategorien med mindre det er noe alvorlig galt med den. På 20 år kan jeg faktisk bare huske å ha sett 1 stk 415 med nyere motorer (TAMD 71B) og 1 P45 (TAMD 74P 480 hk/ 33 kn) Den har @Fru Jacobsen eid og jeg var farlig nærme å by på den for 15 år siden....

Så slike båter er sjelden vare for de som vil ha større og eldre båt. Gg samtlige av de ser verdien i en godt holdt gammel båt men nyere/ bedre motorer. Unntatt deg virker det som hvis du mener at en slik 415 med nyere motorer og gitt god stand burde kostet 5-600k. 

415 er i praksis ikke noe spes mindre enn P45 og den er hakket nyere generasjon båt. Legger du de ved siden av hverandre fremstår de som like store. 415 er faktisk noe høyere og P45 er hakket lenger, men ikke mye. De har like mye wow faktor på damene en sen sommerkveld om det er det du bekymrer deg for :lol: Men damer liker bår som funker og som faktisk kan ta de med ut på fjorden dagen derpå uten at skipper ligger på hue ned motorrommet, fikser dassen (viktig), eller venter på kompismekanikker som kanskje kommer om 3 timer så man får liv i skuta eller isbitmaskinen  :giggle:

Ellers om jeg skulle selge noe så hadde jeg jo ikke satt pris på at folk som ikke var sikre at de skal kjøpe ba meg reise til Sverige for at de skal se på i 20 min. Jeg føler det som mye mindre bindende å se på den når den kommer til Sildeberget.

Det er ingenting bindende med å se på en båt. Og man kommanderer ikke selger til dukke opp å vise frem båten. Man har en dialog og kjøper spør når det er mulig å se på skuta, så ligger ballen hos selger. verre er det ikke.

On 1/16/2024 at 10:23 AM, Bonus said:

Tråden er oppe i 110 sider. Og TS får velmenende råd hele tiden. Og, et stort antall av disse rådene er å komme seg ut og se på aktuelle båter. Ta på dem, lukte på dem, kjenne på dem.

Dette er "nok et) godt råd. Ikke minst for at du selv finner ut om en båt eller båtmodell er noe for deg eller ikke.

Liker du den og kan tenke deg å handle, så drar du med den ekspertisen i neste runde.

On 1/16/2024 at 11:20 AM, XardasKSP said:

@Vestkystseiler Altså kanskje jeg er dårlig til å snuse meg frem til ting, men for meg lukter de fleste diesel

Den vanligste lukten er såkalt "båtlukt" som egentlig er et annet ord for drittlukt (gamle septikslager, dårlig septikrutiner/ hygiene eller tidligere septiklekkasje. Man får ganske raskt en følelse på både båt og selger ved å kikke litt rundt, prate og spørre litt uten at man nødvendigvis trenger å være noen ekspert. Eksperten drar du med i neste runde.

On 1/16/2024 at 11:20 AM, XardasKSP said:

@Bonus Altså i den prisklassen så kjøper jeg ikke båten før den mekaniker som jeg kjenner har sett på den

Då får råd om ta en uforpliktende kikk, ikke løpe å kjøpe. Dette har blitt presisert ganske mange ganger fra flere.

On 1/16/2024 at 3:12 PM, Førstefender said:

Og gå gjennom en en båt, se etter fuktskader, funksjonsteste osv trenger man vel ikke en mekaniker til?

Ved å se på litt forskjellige båter og løsninger er jeg sikker på ville gagnet deg veldig.

...

Å sammenligne P415 og P435/414 er helt feil i mine øyne, tiden har løpt fra 435/414 fullstendig. Verdi på en 415 er langt høyere.

Hør, hør :yesnod:

21 hours ago, XardasKSP said:

Ellers mener ver megler av Princess 435 at tiden ikke er løpt fra den siden det fortsatt koster 1,19 på finn :giggle: Men altså denne megler visste mye om båten og gav en mer moderne meglerfølelse, megler i Stavanger er mer som "bilforhandlere i Polen for over 10 år siden" altså man får lyst å undersøke ting dobbelt når det gis sparsommelig med informasjon og det viktigste er at båten selges som den er :giggle:

Når det gjelder de to meglerfirmaene så har den ene godt rykte og kjent for å vite hva de driver med, mens de andre leser man stort sett om at folk ikke orker å ha noe med å gjøre selv om det ofte er mye store og flotte ord. jeg sier ikke mer...:rolleyes:

21 hours ago, XardasKSP said:

@Martine29f Altså jeg for min del tenkte også på selger om å spare vedkommende en tur til Sverige for muligens ingenting. Siden det føles jo dumt å dra noen til Sverige for å se på en båt i 20 minutter som man ikke er sikker på om man skal kjøpe i det hele tatt. Da føles det mye greiere også ovenfor selger å vente til båten kommer hit + selger får jo funnet ut om hvorvidt den blir solgt til utgangspris eller ikke i løpet av måneden.

Helt feil. Selger skal antagelig ditt uansett, og hvis det ender med at du kjøper og han får solgt etterhvert så er det vinn vinn. Det er garantert andre som ikke tenker som deg og tar kontakt og får seg en kikk. Er båten bra vil den bli solgt før eller senere. ikke dermed sagt at den går for 850 eller at den blir solgt nå. Men venter du til den kommer hjem, og dy fyrer inn ett bud under kneskålene til selger, så dukker de andre opp og gir et bedre bud så går du glipp av den også.

Og husk. Slike båter som du vurderer med nyere og ideelle motorer finnes knapt. Det som ikke blir solgt og blir billig nok for deg er antagelig de båtene som ingen andre vil ha. Og det er det grunn til.

Igjen, kom deg ut å se. det er ikke langt til Tanum.

8 hours ago, HomerSimpson said:

For å være eier av eldre stor båt må man ha en viss teknisk innsikt. I en stor gammel båt er det 1000 ting som kan "dæve", ikke bare motorer. Jeg har hatt mange gamle båter i variert stand så jeg vet hva som kan skje. Jeg har brukt hundrevis av timer til forebyggende vedlikehold, likevel har jeg opplevd alt fra bagateller til totalt motorhavari,vært nær ved å gå ned på grunn av brudd av kjølevannslange og brann i det elektriske anlegget. Erfaring og litt teknisk innsikt har i disse situasjoner reddet meg fra katastrofe og økonomisk ruin. En gammel dame trenger masse kjærlighet av en kyndig hånd. Har du en stor gammel båt er det ofte noe som skjer uansett hvor mye en prøver å forebygge problemer. Skal en ha en mekanikker hver gang noe går i stykker er jeg redd det blir mye landligge på deg. Ikke minst med tanke på din egen, og de du skal ha med deg på tur sin sikkerhet. Kjenner jeg blir bekymret dersom du skal ferdes ute i Nordsjøen med en stor gammel båt uten særlig teknisk innsikt. Husk du har et ansvar som kaptein. Mitt råd er å kjøpe en nyere mindre båt som passer din lommebok og få erfaring. Vær ydmyk og ta til deg lærdom. 

Anbefaler sterkt å lese dette et par ganger. Mange kloke og sanne ord :thumbsup:

6 hours ago, Gullfisk said:

Det er litt sevmotsigende det du skriver. Du vil gjerne ha trygghet for at motor ikke dævver, men samtidig vil du ha stor båt. Siden du vil ha så stor som mulig og så billig som mulig, blir jo båten gamlere jo større den er, og dårligere eksemplar jo billigere det er. Så det du ønsker å slippe, kjøper du deg bare dårligere odds for. Store utgifter er en ting, å ikke få brukt båten pga havari er en annen side av saken.

Forsøkt mange ganger å forklare dette på alle tenkelige måter, men det virker ikke å synke inn (ref den P415 som diskuteres hvor annonsepris 850k som TS synes er dyrt selv om den har nyere og riktige motorer, godt oppgradert og ser godt holdt ut, samt igjen sammenligner med en P45 med utgåtte forkammermotorer fra 1984.... 

6 hours ago, XardasKSP said:

@Hekri Er jo ikke noe rart med moderne bil å åpne panseret og ikke vite hva man ser på. Er jo bare å se på en Lycoming på en Cessna man vet hva man ser på, men se på en innebygd rotax motor man ser stort sett hvordan den er pakket inn. Eller se i en gammel BMW eller en som bare er 7-8 år gammel man ser storsett mye innpakning om man åpner panseret

Man bruker 15 sek på å ta bort dekslene så er det en helt vanlig motor under der :wink:

4 hours ago, XardasKSP said:

@Hekri Altså jeg stoler mer på bekjent "mekaniker" enn at et verksted gjør alt sammen like grundig. Spesielt etter at flere erfarne folk som @sap_2000 har skrevet om at noen verksteder kan være veldig glad i å skrive høye fakturaer men ikke like glad i å gjøre jobben veldig "tungtvindt".  Man får jo ikke lære noe av ett verksted heller siden det er jo uønsket med at man ser på hva de gjør for å ikke å snakke om å få en forklaring.

Å sette bort en stor gammel båt til "all inclusive" opplags/ servicifiremaer uten å selv ha grei peiling samt kjenne sin båt og det som er ombord i den er oppskrift til hvordan man skaffer seg enorme regninger og ikke nødvendigvis får et båthold med mindre problemer. 

Jeg har sett nok av eksempler på langt nyere og nye båter som etter endel år hos "all inclusive" gjenge til 100-300k i året er bare sorgen. 

Detter har ofte noe med eieren å gjøre også, samt hva han bestiller/ er villig til å betale for.

Det båtholdet en teknisk kyndig og interesert båteier som har båten som hobby og livsstil gjør kan ikke erstattes eller kjøpes for penger. Alle de 100 vis av tingene man i løpet av et år holder oppsyn med, fikser på og utfører preventivt vedlikehold på gjøres ikke hos opplagsgjengen. Og skulle de gjort alt mulig slikt så hadde vinterlagring med "full pakke" (som ofte er oljeskift, konservering, polering opp til fenderlist (polerer over gammal møkk med den mest lettarbeideidede brktbilshine-polishen), middelmådig spyling og nytt bunnstoff males utenpå rester av groe, rur og skjell. Alt for ofte ser jeg slike båter hvor man kan teller "årringer" i bunnstoffet pga alle stedene det er flasset av og bare malt over igjen. Osv, osv, osv. dette var en 5-10 eksempler av ca 100 ting man bør tenke på/ gjøre noe med på båter i denne klassen. 

Man ser forøvrig nesten aldri en 45-55 fots 30 år+ gammel båt hos disse stedene til "all inclusive" opphold av naturlige grunner.

Man bør defintivt sette seg inn i og kjenne/ kunne sin egen båt når man skal ha båt i denne klassen. Da står man Uosåmye bedre stilt til å få utført samt holde kontroll/ oversikt med spesifikke ting man setter bort.

Mvh. SAP

4 hours ago, Eika said:

@sap_2000  og @Bjørn Løvjomås

har vel henta ett titalls båter der og kjørt Norge rundt, så de får komme med sin egene vurderinger av de. De har erfaringer som kunder, jeg har erfaring som ansatt

I og med at jeg/ vi ikke er oppdragsgiver eller kunde på båtene som kommer fra slike steder skal jeg være forsiktig med uttalelsene av konkrete firma i offentlighet. Men få steder har bare glansbilder i boka.... Det vil alltid være noen dårlige historier og erfaringer. Og om så skjer, så er det viktigste hvordan det blir ryddet opp i.

Wector er vel en av de bedre på den siden av fjorden. På andre siden kommer man ikke utenom Ragnar Ringstad. Sjelden man ser eller hører noe negativt med substans i. 

Det er ett firma i fjorden her som mange sier er "beste i fjorden". Mye nye og nyere, større båter. 

Ikke skjønner jeg hvor det har fått det gode ryktet sitt fra, for jeg jeg har sett alt for mye som bare kan kalles slurv, uvitenhet eller ren svindel av naive og godtroende eiere til det.

Og det er dessverre alt for gjennomgående i bransjen.

kanskje disse firmaene også er litt for "heldige" med tanke på kundene sine og deres kunnskap og evne til å følge opp hva som faktisk blir gjort og ikke gjort og ikke minst hva som skulle vært gjort. Båtene er oftenyere, så det meste funker jo endel år uansett...

Mvh. SAP

Dette er fiskebåt. Denne er bygget for bruk til havs å passer helt perfekt for dine ture.

Du kan krysse til Polen i kuling med denne.

Så har den også rette motor, som det ikke er mange av.

Vanlig vedlikehold, å du har problemfritt båthold i mange mange år frem.

Viknes 1080 Panorama | FINN.no

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@XardasKSP, hvis dette er en liten bit av drømmen din............

20221029_124001.jpg.0acc77e162dce80a51eea45bf517e012.jpg

må du huske det @ohio og alle andre skriver til deg. Hvis du ikke har tid eller kunnskap nok til å gjøre ting selv, må du få tak i dama som vant 1 300 millioner i eurojackpot forige uke. 

Eller lese tråden din og lære alt sammen. I hvert fall tenke nøye over det. 

Ikke glem at bak fasaden du ser her, er det septik-kverner som må renses og byttes, dasser som kan tette seg, massevis av ledninger og rør og datasystemer og dieseltanker som må renses og vanntanker som må ut og rengjøres.... og og og...

Og ingenting av dette gjør seg selv, med mindre du har en konto som renner over.....eller kjenner dama med 1,3 milliarder. Og da ender det med at du må du gjøre det selv !

Men det har jo sin sjarm å pelle opp dasskværna..................en varm sommerdag....

Ikke glem at alt dette utstyret kan dævve !!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@sap_2000 Takk igjen for masse informasjon, jeg har som sagt ikke tenkt å sette bort noe "all inclusive" til ett verksted. Det var noen andre som hadde slik idee. Jeg ønsker å lære mest mulig når jeg har båten og er så heldig å kjenne en "mekaniker" som kan alt om båt noe som gjør at jeg også kan lære noe + få ting skikkelig gjort. Alicraften dævva jo ikke selv om noen predikerte dommedag at den kosta 90 000 og ikke 200 000.

Og enkle ting som å fjerne bunnstoff og smøre på nytt osv det fikser jeg fint selv og eventuelt med hjelp av familiemedlemmer, det er det vanskelige som man må kunne som "mekaniker" er til for å lære av og for å få det fikset på best mulig måte.

Altså dersom jeg var sikker at jeg vil ha Princess 415 så hadde det vært noe annet, men jeg tror på en måte at prisen blir altfor nærme "finale båt" dersom Princess 55 i Stavanger gikk for 1,2 mill da. Så tenker mer på å spare inn litt mer penger og kjøpe noe litt senere.

@Okkaby Men jeg ville ha "en drømmebåt som også kan brukes til å fiske hvis man vil" ikke en fiskebåt. Selv om kanskje denne båten er "dødsrasjonell" så hadde jeg aldri i livet brukt 3,5 mill på en fiskesjark. Altså det skal være gøy ikke det klokeste valget i verden. Til 3,5 mill så kan man kjøpe like ung "flybridgebåt" som den @Tom Rør har og kanskje muligens nærme 50 fot fra 2007-2008. Jeg tror også Stavanger meglern hadde en Princess 20M fra 1997 til en slik sum med mindre jeg husker feil.

Altså det hadde sikkert vært rasjonelt å bruke det på nesten ny "fiskesjark" men altså den appelerer verken til drømmer eller ønsker eller noe annet som gjør at man vil hive penger ut vindu på en båt. Man gjør noe helt vilt med å kjøpe båt ikke noe rasjonelt så hvorfor ikke ha en "virkelig flott båt".

Det mest rasjonelle er jo ingen båt i det hele tatt om man skal være dødfornuftig og passe på å dø bort fra mest mulig penger hvis man blir gammel og grå i fremtiden :giggle:

@Hekri Altså jeg synes det er morro å gjøre ting ved en båt så lenge jeg vet hvordan man gjør det, også veldig morro å lære noe nytt av å se "mekaniker" gjøre det. Tid har jeg helt greit med og noe kan man lære også. Hvis jeg skulle bare ha alt på verksted så hadde jeg sikkert latt være å kjøpe noe som helst.

Men med hjelp fra mekaniker så fungerte jo Alicraften helt glimrende bra og eneste som skjedde var jo ikke båtens feil men den som slapp ut trestokker ut i fjorden som gikk under vann og ble usynlige. Siden jeg antar jeg ikke traff periskopet på en u-båt :giggle:

TS Jeg forstår ikke helt terminologien i dine svar Du synes en Princess 55 er for dyr og vil helst ikke betale mer en 1 mill for slik båt mens du i samme åndedrag kunne tenke deg en like gammel Storebro 500 til 3 mill Den 1990 Princess 45 med Caterpillar som har stått i båten siden 2000 tallet og fungert helt fin blir plutselig beskrevet av deg og også andre til og være en dårlig motor, det henger ikke på greip!

@ohio Altså motor i Princess 45 annonsert av Stavanger megler (som er i Stockholm som noen fant ut) ifølge det @sap_2000 skrev er hvis jeg ikke misforstod det igjen som en "tikkende bombe" som venter på å dævve fullstendig når som helst. Og han har bare hatt dårlige erfaringer med den type motor og er vel kanskje en av de aller mest erfarne på forumet.

Jeg beskriver ingengting da jeg ikke har noe erfaring med det. Jeg bare ser hva andre skriver og av og til trekker feil konklusjoner men altså i dette tilfelle så forstod jeg det rett at folk ikke anbefalte denne typen CAT motor.

Jeg synes ikke Princess 55 i Stavanger var for dyr dersom den gikk til 1,2 mill jeg var bare ikke klar til å betale det nå. Jeg har ett firma som tjener nye penger hver måned og av disse sparer jeg så å si helheten nesten siden bilen min står i Gdańsk akkurat nå og ikke på verksted. Dermed jo mer tid som går desto mer penger har jeg til båt og jeg venter også på en MVA retur fra fly.

Men Princess 45 til 1,15 mill + hentetur fra Stockholm (altså det er Sverige rundt da ikke fra Malmø) synes jeg er aldeles dyrt med tanke på at Princess 55 ikke kosta mye mer og at den motor hadde jeg ikke turt å kjøpe noe som helst med når det beskrives slik av veldig mange erfarne folk. Da frister mye mer Princess 45 som var i Brønnøysund til 795 000 utgangspris med vanlig Volvo Penta motor som ingen beskrev som noe spesielt dårlig.

Når det gjelder Storebro så hadde den i Sverige pris rundt 2,5 mill som utgangspris og den prisen ville jeg ikke betalt for ukjent Storebro 500 uten hard pruting hvis det ble slik at jeg skulle kjøpe båt om 1 år når jeg har de pengene. Det jeg skrev var at hvis @Chilli Solbris mente det seriøst og ikke bare tullet i en annen tråd at han kommer til å selge båten som har 70 siders historie på forumet med vedlikehold så ville jeg kunnet betale fullpris for en båt med MAN motorer og vedlikehold som er håndfast i form av bilder og 70 sider med beskrivelse siden da er man sikker på at den båten må være "sabla bra stand".

Men jeg tror nok jeg skaffer meg en rimeligere båt lenge før 1 år er gått da.

Hekri skrev for 1 time siden:

@XardasKSP, hvis dette er en liten bit av drømmen din............

må du huske det @ohio og alle andre skriver til deg. Hvis du ikke har tid eller kunnskap nok til å gjøre ting selv, må du få tak i dama som vant 1 300 millioner i eurojackpot forige uke. 

Det var nok i går kveld at rekordgevinsten ble tildelt denne mystiske frøken/frue :wink: 

Hun trenger ikke akkurat å gruble så mye på forhånd hvis det er noe hun (eller en evt. gubbe) ønsker seg av ymse farkoster :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...