Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Hekri Det er jo morro og på en måte en luksusproblem å kjøpe båt. Poenget er at det ikke skal bli trist når den er kjøpt og "dævver" øyeblikkelig. Eller at noen legger ut "samme båt" til halv pris :giggle:

Forstod det at du skulle besøke D5L kurset hvis du ikke er med på det

Kanskje vi sees i Horten Havn om noen dager....D5L

Hadde vært hyggelig å hilse på deg i hvert fall, skal spørre @Chilli Solbris under kurset om du ikke kommer på besøk i havna. Nå blir jo Princess 460 altfor ny (les altfor dyr https://grandyachts.eu/te-koop/1999-princess-460-6042694 +MVA i forhold til størrelsen) sikkert i forhold til hva jeg skal kjøpe men det er jo fint å vite hvordan de forskjellige båtene ser ut i virkeligheten.

Den båten du linker til er helt lik min. Samme interiør, samme farger. Samme løsning.  Bortsett fra 72 EDC og at min har TwinDisc 507-1 gear og Westerbeke 6.0/8.0 aggregat. 

Og bare et tips til deg; nå skal jeg skifte ut all elektronikken med skjermer og radar og VHF +++. 

Og vet du hva? Det koster penger. Og legge ny teak på plattform og akterdekk. Det også koster penger. Og nytt slukkesystem i maskinrom. Og det koster penger. 

Konklusjon til deg; Du får det du betaler for! Og alt som heter båt er jæ.. dyrt. 

Men jeg ønsker deg velkommen i "klubben". 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@Hekri Det er vel ikke alltid, noen ganger har jo båter mye større utgangspris enn hva de er verdt. Altså en 1999 Princess 460 til utgangspris 1,69 mill er noe helt annet enn en 1995 Princess 420 for samme utgangspris. Nå var jo den Princess 460 dyrere pga. eurokurs og ikke norsk MVA men forsatt mye bedre tilbud da om noen skulle selge en slik en til samme pris i Norge med norsk MVA inkludert fordi båten er norsk.

Selvfølgelig koster det jo med alt, ekkolodd vil jo koste "flesk" fordi jeg vil ha ett som er likebra som på garminbåten til å finne fisk, noen andre trenger kanskje det billigste fordi de skal aldri fiske fisk med stang f.eks.

Tja... alt kan jo diskuteres, spesielt båtpriser.

Men da vil det vel være hensiktsmessig å besiktige og drøfte saken "ved brygga".

Hvis jeg skulle selge ville jeg aldri ha akseptert en prisdiskusjon i den første telefonsamtalen....... 

Men det er det vel flere her som såvidt har nevnt.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@Martine29f Altså det blir jo helt annerledes i Trondheimsfjorden for 25 år siden trengte man jo nesten ikke båt engang fordi fisken var overalt og ett barn som meg kunne hive ut sluken og få 3 kg torsk eller sjøørret. I dag i Sør-Norge er det jo "litt" annerledes og storfisken sitter dypt ute på Skagerrak med mindre den er makrellstørje som vandrer rundt omkring på Skagerrak men høyere oppe.

Må jo ha bra ekkolodd for å se på 300 meters dyp som de fra Garmin båten som fisker de svære fiskene. Hadde jo vært topp reklame for garmin med "fiskeplasser med på kjøpet av beste ekkolodd i kombinasjon med plotter" :giggle: Men de sponser vel ikke garmin båten med såpass at de vil gi fra seg plassene :lol:

@Hekri Har heller aldri diskutert pris med selgere annet enn å bemerke at jeg er interessert men ikke til utlyst pris slik at de er klar over at pruting vil skje. Så de ikke bortkaster tiden sin om de mener prisen ute er ferdigpris.

Den eneste jeg diskuterte pris med på forhånd var Stavanger megler fordi han skulle selge Princess 55 som den er og uten spesielt info annet enn sjekk selv. Da måtte jeg jo vurdere om det er en vits å ta med mekaniker til Stavanger og om jeg har råd å betale kontant bankoverføring for båt, hentetur, båtplass, "mekaniker" + den gode hjelper til hentetur osv. + gjerne måtte ta opp båten for å montere på ekkolodd med engang.

Og jeg fant ut at jeg har råd til 1 mill for selve båten men jeg har ikke råd til mer før om noen måneder og derfor ventet jo og noen kjøpte i mellomtiden. Samme med President i Italia hadde ikke råd til båt + henting for 400 000 NOK ellers så står heller ikke en båt som kan "dævve" på veien fra middelhavet på ønskelista til folk som henter båter for penger som @sap_2000 og sikkert enda mindre om eier skal være med på turen og stille spørsmål og forsøke å lære seg noe nytt :giggle::lol:

Har et helt vanlig ca 8 år gammel 7" Lowrance kombi plotter/ekkolodd i fiskebåten. Billig standard gjennomgående svinger. 

Vi får da masse fisk med det når vi er ute. Både med stang/line/garn. Så nei trenger ikke noe ekkolodd til 100k for å fisek med stang på have i sørnorge.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Tom Rør 

Smaken er jo som baken er det vel ett norsk ordtak, noen folk betaler jo for at velfungerende båt flyttes uten dem ombord, altså ikke for å lære av den erfarne henter noe underveis men at den skal bare forflyttes uten at de er med på turen. Så jeg forstår ikke hva som er kverulerende i å personlig enda like å styre en båt på korte strekninger.

De fleste som kjøper båt har nok ikke behov for å lære å kjøre båt. Det handler nok mer om at de har begrenset fritid å bruke på å få båten hjem.

@Kallethekid Nå er det vel mer enn bare basis man kan lære av virkelig erfarne folk da. Selv @Eika som er veldig erfaren selv, skrev at han gjerne ville være "matros ombord" om @sap_2000 skal hente båt for å lære noe nytt.

Altså om noen føler seg ferdig utlært så blir det jo noe annet, men da er det jo rart å kjøpe båt men ikke ha tid til båten men folk er jo forskjellige.

@Okkaby Vestlandet er vel noe annet også antar jeg? Altså vanlig ekkolodd funker fint i Langesundsfjorden og området, men om du skal dit hvor garminbåten drar for å få storfisk så ser man jo ikke bunnen for å ikke snakke om fisken.

:sailing:Eureka! Jeg tor jeg har knekt koden hvorfor trådstarter ("altså" med "mekaniker") etter over 120 sider, over 3000 forsiktige anbefalinger (og over 162.000 visninger!) fra BP medlemmer og sist med ikke minst over 7 års "lurer på om" osv.

Slik jeg skjønner det, så sitter vår gode venn foran PC'en hele tiden og spør på forumet. Ikke rart han ikke har tid til å reise å se på båter som ligger for salg. Men mulig jeg tar feil :flag_bp: 

@Dykker Du har vel ikke fått med deg at jeg kjøpte Alicraft 31 ca. 3 måneder etter tråden startet for førstegang, så nå er den restartet i Oktober 2023 etter vel mange års pause, fordi jeg skal ha en ny båt.

Du skjønner riktig at jeg sitter foran PCen men spiller mest WoW og av og til kommenterer på forumet. Jeg har tid til å reise og se på båter. Men altså jeg ønsker ikke å reise landet rundt bare for å se på hvis det kommer snart masse båter til salgs om våren og de fleste vil ikke være lenger unna enn Oslo eller Kristiansand.

Ellers har ikke sett på Princess 435 i Oslo siden det ville jo bare vært å sløse meglers tid da prisen på 1,19 mill er jo helt hinsides langt borte fra det jeg ville eventuelt ønsket å betale. Og å se på bare for å se på uten ønske om å kjøpe slik gjør jeg jo ikke mot selgere eller meglere.

Når det gjelder den mest aktuelle båten som er annonsert for tiden en Princess 415 så har jeg enda ikke fått svar på SMS fra selger siden samtalen ble brutt imens vi snakket da jeg ringte i dag 2 uker etter første samtale. Så kanskje han har fått solgt den til kjøper i Sarpsborg og hvis ikke så kommer jo båten hit i Februar. Tipper at kjøper i Sarpsborg må ut med nesten hele utgangspris om selger skal bestemme seg med engang.

@Dykker Det er jo det som er ideen bare at det er sjeldent båt med god motor som ikke også ellers er tipp topp i den størrelsen. Og da blir jo prisen deretter. Var jo en båt i Italia men som sagt man måtte bestemme seg med engang også kosta det 400 000 å hente den til Norge. Når jeg først skulle ut med slike penger så ville jeg heller tatt det som en båttur opp enn som dekkslast.

Men da er det jo slik at folk som @sap_2000 som jobber med å hente båter for penger ikke har særlig lyst på slike oppdrag hvor båt kan "dævve" på veien, for å ikke snakke om at eieren ombord hadde sikkert vært plagsom med spørsmål om ting og tang for å lære noe :giggle: Hvis jeg skulle ha med den gode hjelper og mekaniker så måtte de jo hatt fri fra jobbene sine nærmest og i tillegg samtidig. Hadde en slik båt dukket opp om sommern og hvis jeg var klar for utgiften (sparer jo nye penger hver måned) så hadde det blitt noe annet.

Foreløpig er Princess 415 det mest interessante ute på finn så får jeg se om jeg får noe svar fra selger eller om den blir solgt i Sarpsborg.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Kallethekid Nå er det vel mer enn bare basis man kan lære av virkelig erfarne folk da. Selv @Eika som er veldig erfaren selv, skrev at han gjerne ville være "matros ombord" om @sap_2000 skal hente båt for å lære noe nytt.

Altså om noen føler seg ferdig utlært så blir det jo noe annet, men da er det jo rart å kjøpe båt men ikke ha tid til båten men folk er jo forskjellige.

@Okkaby Vestlandet er vel noe annet også antar jeg? Altså vanlig ekkolodd funker fint i Langesundsfjorden og området, men om du skal dit hvor garminbåten drar for å få storfisk så ser man jo ikke bunnen for å ikke snakke om fisken.

Ingen er ferdig utlært. Mitt poeng er at jeg tror de fleste som ønsker å betale for frakt av båt på land eller til sjøs gjør dette for at de selv ikke har tid eller mulighet å ta seg av hentingen. Ikke for å lære seg grunnleggende båtferdigheter.

@Kallethekid Som sagt det er godt mulig, det finnes jo også folk som vil ha en progamer til å ta alle raid osv. for dem i WoW så de kan gå rundt i full gear uten å spille. Men altså for meg så hadde det vært en gyllen mulighet til å lære noe og hvis jeg kjøper en båt som er lengre unna enn her på plass, så vil jeg jo få med både den gode hjelper og "mekaniker" på hente turen. Sånn at det ikke blir noe overraskelse på veien for meg alene å håndtere med ukjent båt slik som @Viking22 fikk med Princess 414 fra Sandefjord på henteturen.

Men skulle jeg hatt med båt fra Italia så måtte enten de ønsket å bruke ferien sin til å bli betalt for hentetur eller så måtte jeg funnet en "yrkeshenter" som har lyst å hente en båt som kan "dævve" fra Middelhavet. Å sende den som dekkslast til 400 000 høres jo ut som man betaler masse penger for noe som kunne blitt en flott tur.

PS. Princess 415 ble solgt fikk akkurat SMS fra selger. Så da har vel noen i Sarpsborg ment den var verdt 850 000 eller nesten dette da antar jeg siden selger ikke ønsket å vente på flere bud. Da får man se hva slags nye båter dukker opp.

@Martine29f Jeg føler ingenting siden jeg var jo ikke sikker på om jeg ville kjøpe den, men tenkte at jo kanskje siden man får vel solgt den i fremtiden om folk mente den var bra. Så ble den solgt akkurat da jeg begynte å bygge opp kjøpeviljen og ville kanskje legge på 100 000 ekstra på bud nr. 1 så selger ikke følte at det var for meget skambud :giggle:

Men det viste seg at folk mente den var nok verdt nærme 850 000 siden antar at selger hadde ikke vært så kjapp om noen betalte betydelig mindre. Alle båter som jeg kunne tenke meg blir jo solgt så folk tenker vel litt lignende.

Også Princess 414 ble solgt selv om det ikke ble anbefalt av forumet når prisen gikk faktisk 10 000 under min idee for pris da. Men jeg ble jo skremt av "mangel på deler til motor". Men til Princess 55 og denne Princess 415 skulle de jo ikke mangle. Princess 55 hadde jeg vel ikke nok penger til der og da inkludert henting, båtplass og hele pakka. Og Princess 415 anså jeg ikke som "båt for alltid" dermed var vel ikke villig til å betale 850 000 noe noen andre var.

Men det kommer jo nye båter snart så blir båt å se på og gi "skambud" på :giggle: Samt høre om folk på forumet har noe mening om dem bra/ikke så bra.

18 hours ago, XardasKSP said:

ltså da liker man ikke spillet og med båt liker vel ikke båten om man ikke vil være med på henteturen. Jeg sliter med å forstå det men kanskje det er bare meg som aldri hadde brukt store penger på noe man ikke vil bruke selv men få flyttet av andre.

Det det bunner i er at folk er forskjellige og har forskjellige forutsetninger. Ikke alle tenker som deg (ang det meste :giggle:). Det mest vanlige for min del av det jeg opplever når folk skal få fraktet båter er at de ikke selv har tid til en lang tur, men gjerne vil ha båten levert asap. En annen variant er at de føler de ikke har kunnskap/ erfaring/ kompetanse og engster seg for deler av strekningen (Hustadvika, Stadt, Jæren/ Lista osv er gjengangere.).

Ellers så f.eks om den erfarne seiler ikke føler seg som erfaren mekaniker så blir jo "mekaniker" belønnet for å nettopp bare være der i tilfelle det var umulig å få sjekka alt ved båten imens den erfarne seiler kan kanskje lære meg noe nytt også. Princess 414 kom jo ikke hjem engang før akseln dævva, jeg ville ikke ønsket å være da alene i ukjent båt og ringe "mekaniker" fra havet.

Falsk trygghet og jeg gi et eksempel fra vikeligheten som kunne gått galt. Storebro fra midten av 90-tallet, med eksemplarisk eier og vedlikeholdshistorie (1 særdeles rik eier med egen proff mekanikker som har hatt frie tøyle til å fikse og gjøre alt han måtte ønske uavhengig av kost). Ekstremt mye var gjort og byttet selv om det kanskje ikke var nødvendig. Båten var if med salg testet og gått gjennom av et velrenommert VP forhandler, samt kjøper og megler som også er rimelig erfaren med større eldre båter). 

Normalt sett takker jeg nei til slike oppdrag da man vet av erfaring at sjanse for at noe sier på en 400 nm lang tur rundt kysten er større enn ingenting skjer.

Men her virket alt til å være så til grader på stell, så når været så veldig lovende ut så sa jeg ja. Jeg hadde også sett og vært ombord i den aktuelle båten et par ganger tidligere når jeg var i området og leverte andre båter. Ekstremt streken, ren og ryddig overalt..

Lang historie kort så holdt det 2 timer før en slange på kjølevannet (sjøvannet) røk og pumpet ut noen tusen liter i minuttet rett i motorrommet (vannet skal egentlig ut med eksosen). Som alltid og ikke ulikt flyulykker er det flere ting som treffer samtidig (kalles swiss cheese model) hvor hullene på flere ostekiver tilfeldigvis er på linje så feilen ikke blir fanget opp. 

Jeg hadde 3 ganger tidligere forut for dette åpnet opp lukene ned til motorer mens jeg kjørte. Siste gangen var ca 20 minutter før dette skjedde.

Swiss cheese her var at 1: slangen revnet, 2: alarm på lensepumpe i motorrom sviktet) 3: lensepumpe med auto flottør sviktet. Heldigvis funket en annen med manuell aktivering.

Jeg vet ikke hva som gjorde at jeg oppdaget dette såpass tidlig, men på tross av at jeg nettop hadde vært å sjekket fikk jeg e føles på at jeg burde ta en kikk til.  

Så med båten på AP i 23 knop går jeg og åpner baksete like i salongulvet og blir møtt av en vannsprut i ansiktet fra ene akslinflensen som roterte og kastet opp vannet som da var godt oppå girkassene. Ergo endel tusen liter vann. 

Det går rimelig kaldt nedover ryggen på deg i noen sekunder før man får oversikt.

Hadde man sittet og kjørt et kvarter til så hadde antaglig vannet blitt så høy at turboene bakerst på motoren hadde begynt å dra inn vann/ sprut med havari på motorer og mulige en båt som var blitt såpass tung at vannet finner andre veier inn og det fort kan bli game over.

Slangen som røk var en armert slange med stålspialer som leder vannet fra era en oljekjøler og ppp til eksosbendet. Slangen så utvendig helt strøken ut på begge motorer, og dette VP verkstedet som hadde gjennomgått båten (et av de største på vestlandet) hadde aldri hørt om at denne slange hadde røket før og heller aldri solgt en slik slange på 30 år. Så der har du lottoen som kan slå inn og det finnes 100 vis av lignende ting som ikke er vanlig eller bør skje på tross av all mulig sjekk og vedlikehold, men so kan skje.  Og sier det på feil sted/ tid eller oppdages for sent kan man fort få dårlig tid.

Det gikk veldig bra denne gangen, men det understreker det at jeg helst ikke tar oppdrag på eldre båter.

På en båt med mindre været blir med engang fra vindstille hav om til en storm så har man vel tid å kontakte via VHF eller satelittelefon redningsskøyta og bli slept i havn. I hvert fall i teorien da, forhåpentligvis også i praksis. Da kan det også hende evig lang ankerkjetting blir brukbar hvis det skulle ta lang tid og båten skulle drive mot land.

Timene man fårpå sjøen i flatt vindstille vær kan telles på en hånd. Og det trenger ikke være grisevær for at ting ender eller kunne endt galt. Det har du allerede fått eksempler påtisliugere i tråden.

Teori og praksis min venn. Du kunne jo hørt med denne karen i artikkelen under om han er enig i dine teorier, men det er ikke mulig lenger....

Husk også på at dette garantert var en kar med mer erfaring og som kunne båten sin og forholdene der han var bedre enn du og jeg noen gang kommer til å gjøre.

https://www.vg.no/nyheter/i/wA1o7P/fisker-doede-etter-at-han-maatte-hoppe-i-sjoeen

Håper du etterhvert innser viktigheten av en teknisk velfungerende båt (båt/ motorer/ og alt annet som er nevnt hundre ganger) samt viktigheten med å kunne og kjenne sin båt ut og inn. Dette er ikke bil og havet er ikke landeveien. Situasjoner og forhold som er fult håndterbare kan bli livsfarlige på sekunder om Mr Murphy kommer på besøk, og han gir deg som regel mer enn ett problem ad gangen når han først kommer.

Jo mer båt jeg har kjørt, jo mer "kylling" er jeg blitt. Sikkerheten og "hva hvis" settes mye lager frem i prioriteringsrekkefølgen enn tidligere. 

Derfor er dette med båter i teknisk god stand hvor alt funker gull verdt for da kan man (litt som på fly) konsentrere seg mer om navigering, vær samt overvåke det tekniske fremfor å fokusere på, fikse eller å holde problemene unna mens man egentlig burde være mest opptatt av å føre båten trygt.

19 hours ago, XardasKSP said:

4. Altså jeg mente ikke nødvendigvis å kjøpe billigste båten i klassen. Men det blir fort slik at jo mer penger man har så ser man "å det er en større båt man har råd til". Men må vel tenke mindre drømmer og mer hvor dyrt det blir etterpå kanskje.

Les det over en gang til og prøv å husk det folk har gjentatt til deg hundrevis av ganger når du spinner avgårde på mest mulig fot/ lavest mulig kjøpspris. Ikke bare av sikkerhetshensyn men også fordi det som kanskje gjør en båt 2-300k dyrere enn en annen "lik" båt, antagelig har kostet 5-10 gangeren i både penger og tid.

19 hours ago, XardasKSP said:

5. Jeg har jo ringt selger samme dag som annonsen kom ut og det virket ikke som han hastet unna med å selge båten. Den ligger jo Sverige og han skulle etter planen hente den i Februar. Selger fikk jo vite at jeg betaler kontant altså med bankoverføring ikke koffert med penger ordrett hvis jeg bestemmer meg, men altså at jeg ikke var enig i utgangsprisen men eventuelt ville komme med bud når jeg har fått sett båten når den er tilbake og "mekaniker" har sett den.

Lurer litt på hva du legger til grunn til at utropspris på 850 er for mye for P415, oppgradert og godt holdt med 63P motorer fra 1999? Og husk en annonsepris er det egen so forventer å få med mindre det står 10 stk på brygga samme dag, men da har han bomma på prisen.

6 hours ago, XardasKSP said:

ør det ble noe brudd på telefonen så rakk jeg å få vite fra selger at han skulle til Sarpsborg med den fra Sverige hvor noen skulle se på og de skulle se om de blir enige og hvis ikke så skal den videre hit. Jeg fikk også informasjon at motorene var 1998 modell og ble satt inn som nye i 1999

Veldig bra at du tok kontakt igjen. Og som du ser har selger noe på gang med minimum 1 person samt vurderer innbytte (som han garantert ikke synes er ideelt). Så fortsett å være på ballen. Jeg hadde ikke ventet til båten kanskje kommer til skien. Da gir du andre alle muligheter uten å selv følge med og muligens påvirke utfallet om du får lyst. Hadde du nå fått sett på den og evt gjennomgått den så er jo resten ting som kan ordnes på telefon/ mail slik som det funker når man byr på en bolig feks. 

Ikke vær redd for at den er for liten selv om det står 415 på siden (du kan jo bare bytte ut klistremerket o du vil imponere i havna :lol:). 415 er feks 10 cm bredere en P420 som er neste generasjon og lenger i praksis.

5 hours ago, XardasKSP said:

Princess 420 båten selges som den er (prisen foreslår jo at den burde være i tipp topp stand). Hvis jeg skulle først såpass opp i pris så hadde jeg nok heller spart inn litt ekstra til denne fra 1999: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

Megler i Stavanger solgte jo Princess 55 til mye lavere pris enn de skal ha for Princess 420.

Epler og bananer igen. Du sammenligner båter med flere generasjoner imellom. Annonsepriser for den P420 er het grei om den er så fin som påstått. De andre du sammenligner med er faktisk priset ganske lavt selv od du synes alt skulle vært billigere og sammenligner med noe annet igjen som ikke kan sammenlignes.

Og igjen, annonsepris er som oftest ikke gjelden eller endelig pris. det kan være alt fra 5-30% under som regel. Avhengig av alt som er nevnt tidligere.

Mvh. SAP

@sap_2000

1. Om man er engstelig for en havstrekning er ikke det den perfekte idee å krysse den med noen som har erfaring og lære av dette? Men det er jo bare meg kanskje som tenker slikt.

2. Med den tankegangen så kan vel alle eldre båter skrotes siden en slik slange kan jo sprekke alltid. Poenget med mekaniker er at man får gjort noe om man oppdager noe på henteturen. Uten mekaniker med meg alene så er det vel bare ringe redningsskøyta ta på overlevelsesdrakta og slå på nødpeiler hvis båten plutselig tar inn vann og jeg ikke finner ut av hvordan man får stoppa dette. Men "mekaniker" får det kanskje til å gjøre noe mer enn på med drakta og håpe redningsskøyta kommer snart.

Det skjer vel ikke alltid at slike slanger sprenger og det er helt krise men det kan vel også skje 100 andre ting som f.eks det som skjedde med Princess 414 når akseln "dævva". Da er det jo fint om man har "mekaniker" og en god hjelper ombord på henteturen.

Altså hvis jeg skulle finne en båt i middelhavet som f.eks Presidenten så måtte jeg enten funnet en "yrkeshenter" som mener at skjer noe veldig galt som det kanskje ikke er så stor sjans for, så får man håpe redningsskøyta kommer og drakta er bra. Skjer det noe mindre så er vel utriveligheter som å bli slept til nærmeste kai med i yrket. Eller vente til "mekaniker" og den gode hjelper har ferie samtidig og ønsker å bruke den på å tjene penger på tur fra middelhavet med alle risker som gammel båt medfører. Er båten i Norge blir det mye enklere siden da trenger man ikke uker på å hente den og de vil mest sannsynlig kunne ha tid og båt hentes på godværs helg.

3. Jeg tenkte at Princess 415 ikke er på en måte en båt jeg vil ha for evig og alltid og for eventuelle fremtidige cruise og langturer så skulle den vært mer som Princess 55. Så også at båt kosta samme utropspris som 10 år yngre i 2013 og da fikk jeg tanken at det er kanskje salgbart om man kjøper den og engang i fremtiden vil ha noe annet. Så da bygget jeg meg opp til å gi litt høyere "skambud" på f.eks 600 000 - 650 000 for å eventuelt legge på litt mer om ingen andre overbydde det og selger var nesten overbevist at det er kanskje bedre enn å vente.

Men det viste seg at enten så ville noen betale nesten 850 000 eller så trengte selger pengene raskere og godtok ett betydelig lavere bud. Siden båten ble solgt i dag trolig til noen i Sarpsborg. Da istedet for svar på SMS fikk jeg beskjed om at båten er solgt.

4. Princess 420 var jo fra 1995 uten motorbytte og selger så på det som viktig å understreke i annonsen at den selges som den er. Da virker det på en måte som noe man gjør med båter som har "lavpris" og ikke "høypris" i forhold til størrelsen og aldern. Fairline i Bergen for 2 mill fra 1999 høres ut som mye bedre deal enn Princess 420 fra 1995 til 1,69 mill. Jeg tror vel nesten alle båter selges som de er i den aldern, så når det fremheves i annonsen så tenker man fort at her er pris i forhold til tilstand kanskje ikke som forventet (står jo i kjøpsloven om pris og tilstand).

Får vente og se hva som kommer til våren. Båter som jeg hadde lyst å kjøpe blir jo kjøpt også Princess 414 som forumet fikk meg til å ikke ønske å kjøpe, men forumet hadde rett for båten kom jo ikke hjem engang før noe "dævva". Princess 55 ble solgt i Stavanger før jeg sparte opp penger til høyere bud enn 1 mill og Princess 415 ble solgt siden den var da tydeligvis verdt nærmere utgangspris eller så var selger kjapp og godtok et betydelig lavere bud uten å høre på om det kommer noen flere.

4 hours ago, XardasKSP said:

Må jo ha bra ekkolodd for å se på 300 meters dyp som de fra Garmin båten som fisker de svære fiskene. Hadde jo vært topp reklame for garmin med "fiskeplasser med på kjøpet av beste ekkolodd i kombinasjon med plotter" :giggle: Men de sponser vel ikke garmin båten med såpass at de vil gi fra seg plassene :lol:

Kanskje Garminbåten er ute i reklameærend for å selge ekkolodd til fiskere med dårlig fiskelykke og at storfiksen ombord egentlig er kjøpt på Eurospar Brokelandsheia :giggle:

4 hours ago, XardasKSP said:

@Hekri Har heller aldri diskutert pris med selgere annet enn å bemerke at jeg er interessert men ikke til utlyst pris slik at de er klar over at pruting vil skje. Så de ikke bortkaster tiden sin om de mener prisen ute er ferdigpris.

Tips: dropp alt av pris til man møtes og har sett sjekket ting.

Man kan prate pris før det, men det fordrer mer enn snittet kjennskap til den aktuelle båttypen,båter og marked generelt. Ofte så faller det feil ut å prate pris først. Husk mange har følelser for båten de selger og tror båten sin er "verdens beste". Man har dessuten mer slagkraft og det letter å fornærme noen ang tilstand og hvorfor båten deres ikke er verdt så mye, når man setter fingeren på konkrete ting, har rett idet man sier og kan sakene sine.

Mange selgere går faktisk rundt å tror båten sin er så velholdt og bedre enn resten. De faller fort sammen når man peker ut konkrete ting, samt feks vedikeholdspunkter som ikke er gjort/ sjekket på årevis osv.

1 hour ago, XardasKSP said:

Å sende den som dekkslast til 400 000 høres jo ut som man betaler masse penger for noe som kunne blitt en flott tur.

Alternativt et mareritt med gammel og ny (for eier) ukjent båt hvor alt kan skje og dukke opp. Og ting dukker opp og gjerne når det passer minst på en lang tur i gammel båt som ikke kjenner eller har eid og blitt kjent med over litt tid. 

2 hours ago, XardasKSP said:

PS. Princess 415 ble solgt fikk akkurat SMS fra selger. Så da har vel noen i Sarpsborg ment den var verdt 850 000 eller nesten dette da antar jeg siden selger ikke ønsket å vente på flere bud. Da får man se hva slags nye båter dukker opp.

Det var kjipt, men det er slikt som skjer når du ikke er mer på ballen enn det du er. Tror også du tar feil ang prisen. for 1 dag siden vurderte selger innbytte. Kanskje det er den dealen som gikk gjennom. Mange grunner til at selgere har lyst til/ må selge fort og velger den første rellelle kjøperen som kan løse inn litt cash. Det er også en sannsynlighet for at du ikke ble vurdert som en reell kjøper da du ikke var mer på eller gadd å/ spurte om å se på båten den der en er eller skulle (fredrikstad). Beklager å måtte si det, men jeg mener taktikken din ikke den er beste for kjøp av slike båter. Som nå ser du at to stk meget bra eksemplarer ble solgt som jeg tror du skal vente lenge før før du ser tilsvarende igjen.

Mvh. SAP

@sap_2000

1. Jeg tviler at de kjøper så mye reklamefisk som de kaster ut i vannet for å "fiske den opp" på film og bilder hele tida på facebook :giggle: Jeg har jo sett dem reise ut også men de hadde enten turister om bord eller ikke ønsket å dra til fiskeplassen da de så en mistenkelig Alicraft følge med på avstand som hadde mistenkelige folk med fiskestenger ombord :lol: Men plassen jeg fikk fra butikken i Langesund hvor jeg kjøpte utstyr var utmerket om man ville ha mange sei som dog ikke var altfor store.

2. Tenkte det er ærlig ovenfor en selger som kanskje har satt ut noe til ferdigpris å fortelle at man har tenkt å prute etter å ha undersøkt båten. Så selger slipper å bruke tid og jeg slipper å betale for mekaniker dersom selger mener dette er prisen fiks ferdig. Den eneste jeg diskuterte pris med var megler i Stavanger fordi han ikke gav mye info om båten og jeg måtte vurdere om jeg har råd til dette her.

3. Eventuell båt blir jo ansvars og kaskoforsikret. Overlevelsesdrakt til seg selv og henterne blir jo ombord. Sprekker en slange og klarer ikke mekaniker å stoppe vannet så blir det vel bare å håpe på at redningsutstyret er bra og at redningsskøyte kommer. Blir jo som med fly alt kan skje selv om de er sjekket hver 50 timer. Alternativet er jo å la være i det hele tatt. Om jeg kjøper båt i middelhavet så ønsker jeg å bruke penger på cruise, og har ikke mekaniker og den gode hjelper ferie samtidig så får jeg satse på en "yrkeshenter" som mener det er en del av jobben at det finnes risiko (slik som flyvere) men den er jo veldig liten for fullstendig katastrofe og å bli slept til kai blir ikke en tragedie om det skjer.

4. Jeg betviler at det var innbyttet som gikk gjennom. Jeg skrev jo til selger før båten ble solgt at hvis vi blir enige så betaler jeg via bankoverføring uten noe inbytte. Med innbytte så får jo selger deler av kjøpesummen lenge i fremtiden siden antar at kjøper ikke kunne lett selge en båt som ble gitt i innbytte. Da vil selv fullpris (med båt som deler av prisen) kunne vise seg å være langt fra fullpris hvor deler av prisen må ventes på i kanskje lang tid.

Det mest sannsynlige antar jeg er at enten noen leste det du og andre skrev og valgte å by opp mot 850 000 fordi denne personen så på Princess 415 som "finale båt" og ikke tenkte på å ha kanskje noe annet engang i fremtida. Eventuelt trengte selger penger veldig raskt uten at det skinte igjennom og noen kom med ganske høyt bud med engang slik at selger ikke vurderte tanken om kanskje noen andre kommer med bud også. 

PS. Båter som får god omtale her og som interesserer meg blir jo solgt ganske raskt :giggle: Princess 414 fikk ikke så god omtale men ble også solgt raskt da den gikk for "mitt skambud pris", men den hadde jo forumet rett om da den kom jo ikke frem helt hjem før noe "dævva". Men @Viking22 skrev i tråden sin at selger gav faktisk tilbake penger for dette så var en grei selger da.

41 minutes ago, XardasKSP said:

1. Om man er engstelig for en havstrekning er ikke det den perfekte idee å krysse den med noen som har erfaring og lære av dette? Men det er jo bare meg kanskje som tenker slikt.

Som jeg skrev, den vanligste grunnen er mangel på tid. Kjøperen av de båtene jeg kjører mest er som regel godt kompetente og påfallende mange av de eier/ jobber innenfor maritim næring. Men det er nok litt spesielt for den typen båter og kundekrets (vestlandet og nordover).

2. Med den tankegangen så kan vel alle eldre båter skrotes siden en slik slange kan jo sprekke alltid. Poenget med mekaniker er at man får gjort noe om man oppdager noe på henteturen. Uten mekaniker med meg alene så er det vel bare ringe redningsskøyta ta på overlevelsesdrakta og slå på nødpeiler hvis båten plutselig tar inn vann og jeg ikke finner ut av hvordan man får stoppa dette. Men "mekaniker" får det kanskje til å gjøre noe mer enn på med drakta og håpe redningsskøyta kommer snart.

Det handler om å redusere risk. Slange i dette tilfelelt. En eller flere av mange hundre andre ting som plutselig kan feile i andre tilfeller.

Praksis og erfaring tilsier som jeg sa at med eldre båter så er sjansene for at det skjer noe på en slik tur (f.eks vestlandet til østlandet eller lenger) større enn at det ikke skjer noe.

Det blir ofte mye styr og forkludrer timeplan og neste oppdrag/ værvindu, samt man må komme seg hjem et sted i gokk der båten streika, så derfor avstår jeg som regel oppdrag hvor jeg "lukter noe". 

I tillegg er anledningen ofte et salg hvor det er en selger på den ene siden som mener han har solgt en båt i perfekt stand alt for billig, og en kjøper på den andre den som mener han har betalt godt for en båt som burde fungere uten at noe skjer. Jeg er ganske klar på hva jeg mener om eldre båter og ting som kan skje, så om jeg tar oppdraget eller ikke avhenger også på hvem/ hva slags folk og forståelse både selger og kjøper har. 

Således er det mest smertefrie sett fra min side å kjøre nyere styrhusbåter hvor det stort sett aldri skjer noen ting og alt funker so det skal, samt for en fast oppdragsgiver man kjenner godt og ikke minst som kjenner meg godt og ikke ville røvd å vri ting til at jeg har kjørt istykker/ ødelagt noe OM noe skulle skje med båten.

Så da bygget jeg meg opp til å gi litt høyere "skambud" på f.eks 600 000 - 650 000 for å eventuelt legge på litt mer om ingen andre overbydde det og selger var nesten overbevist at det er kanskje bedre enn å vente.

Med båter som faktisk er i grei stand (pga eier som har brukt mye tid og penger) så tror jeg du risikerer å få "fingeren" med den taktikken og spesielt om du tar ting i feil rekkefølge og ikke har sett og enda mindre sjekket ut båten først. Dette er ikke som handle gammel überklassebil fra tyrkisk bruktbilsjappe i Landsbergerstrasse i München :giggle:

Men det viste seg at enten så ville noen betale nesten 850 000 eller så trengte selger pengene raskere og godtok ett betydelig lavere bud. Siden båten ble solgt i dag trolig til noen i Sarpsborg. Da istedet for svar på SMS fikk jeg beskjed om at båten er solgt.

Dette hadde du visst og ikke trodd om du hadde vært litt mer på ballen. Og du hadde hatt en mulighet som du å ikke fikk.

Du hadde også visst om 415 var en båt for deg eller ikke. Fremdeles virker det som det alle råder deg til å legge mest vekt på, er  som betyr minst for deg. Nemlig nyere/ kurante motorer og en eller bra oppgradert og velholdt båt kontra en eldre, litt større båt hvor alt er motsatt.

Jeg tror du ikke ble ansett som en reell kjøper av selger. Da hadde han tatt kontakt og hørt om du ville gi mer enn han andre. Spes om innbytte.

Princess 420 var jo fra 1995 uten motorbytte og selger så på det som viktig å understreke i annonsen at den selges som den er.

En selger som har skjønt hvor skullet det kan være å "overselge" en gammel båt hvor alt kan skje samt faren ved å selge til en som kan kjøpsloven bedre enn han kan båt. Fornuftig i mine øyne :yesnod:

Fairline i Bergen for 2 mill fra 1999 høres ut som mye bedre deal enn Princess 420 fra 1995 til 1,69 mill.

Ang den første så snakker vi om Fairlines mest upopulære modell noensinne som nevn tidligere. Det gjør noe med prisen. Og av en grunn.

Men ja den er billig, selv om du sikkert mener man burde by og få den for 1,5 mill :giggle:

Jeg tror vel nesten alle båter selges som de er i den aldern, så når det fremheves i annonsen så tenker man fort at her er pris i forhold til tilstand kanskje ikke som forventet (står jo i kjøpsloven om pris og tilstand).

Det har vist seg å legges vekt på hvordan båten er presentert i annonse ogg av selger også. Ord som "i perfekt/ god stand" "meget velholdt", "alle servicer" kan bondefamge selger om noe ryker og det viser seg (som det som regel gjør) at ting ikke er gjort i henhold til produsentens anbefalinger". 

Så kort, enkel og ikke skriv store flotte ting man kanskje ikke har ryggdekning for og i mest mulig grad være åpen på at det er gammel båt man selger hvor tung har skjedd og vil skje og at kjøper er oppfordret til å sjekke/ prøve båten samt få den gjennomgått av fagfolk. 

En viss megler her på østlandet er kjent for å bruke store flotte ord og uttale seg om ting de ikke har peiling på. Ender fort i masse kluss når virkelgheten kommer for dagen...

år vente og se hva som kommer til våren. Båter som jeg hadde lyst å kjøpe blir jo kjøpt også Princess 414 som forumet fikk meg til å ikke ønske å kjøpe, men forumet hadde rett for båten kom jo ikke hjem engang før noe "dævva".

Det som skjedde med den p414 var bagateller i forhold til hva som kan skje. og det er fortsatt en bit igjen inn  til Oslo....

Hvis en ødelagt flens var det som fikk deg til å miste lysta vil jeg sterkt fraråde deg å kjøpe noe som helst av det du har nevnt hittil.

Og ja slike båter vil bli solgt de og. Men kjøperen vet stort sett hva de går til og er av den nevenyttige typen, med erafing fra andre eldre båter og som ser lyst på livet og tar problemene som de kommer.

Mvh. SAP

@sap_2000

1. Hvis du får koseoppdrag hele året så er det jo ikke noe rart du ikke er interessert i oppdrag hvor man har med overlevelsesdrakter ombord i tilfelle ting som slangen ikke kan fikses og båten går ned :giggle: Men det finnes kanskje noen "yrkeshentere" som mener det blir verdt litt risk å få seg en middelhavstur med bra lønn for oppdraget og spørsmål fra uvitende eier ødelegger ikke turen som blir i andre farvann enn "de vanlige" :lol: Men nå er sjansen liten at det blir noe som den Presidenten fra Middelhavet.

Det er jo ingen som vil mene en henter har noe ansvar, båt er forsikret og hvis det er noe feil så er det eventuelt en sak med selger og kjøper. Men om det selges som det er så har man uflaks da som kjøper med mindre selger maskerte noe med viten og vilje.

2. Altså vurderte jo Princess 415 som midlertidig båt men ville jo gjerne kjøpe den da til en pris hvor jeg ikke måtte tape mye mer enn inflasjonen hvis den skal selges i samme stand i fremtiden. Skulle jo ikke legge inn noe bud før jeg har sjekket båten, men som sagt noen kjøpte den allerede.

Fairline ville jeg ha råd til i slutten av 2024 så det er derfor jeg ikke reiser til Bergen og jeg skrev muligens tidligere at jeg er klar over at den må være verdt i nærheten av hva den er lagt ut til og det kan ikke være mye å prute med mindre noe er så feil på den at man ikke vil ha det da.

Hvis du mener megler av Princess 435 så er vel prisen der som er som for meg utrolig høy. Såpass høy at jeg mener det ville være meningsløst å dra og se på hvis det man har tenkt å by er jo så å si max litt over halve prisen :giggle: Spesielt med tanke på pris på både Princess 415 og Princess 45 i Brønnøysund osv.

3. Det var jo ikke hva som skjedde med Princess 414 men det faktum hvor raskt det skjedde og at den kom jo ikke hjem engang. Alicraften som kosta bare 90 000 som var eldre kom jo frem til Sildeberget uproblematisk med hjelp fra den gode hjelper. Jeg vet jo ting kan skje som er mye dyrere. Det var bare det at Alicraften skulle ifølge folk ha kosta 200 000 for at den skulle være i bra stand. Men med litt elektrisk fiks og annet fra "mekaniker" så levde den fint og feilfritt i 4 år så enten så var jeg super heldig eller så er "mekaniker" super dyktig. Kanskje begge deler samtidig.

Men altså hvis man kjøper fullt fungerende båt så håper man jo å komme hjem i det minste med den og at ting ikke synger på siste verset 1 time før "dævving". Med Alicraft var eneste hendelsen en undersjøisk trestokk som var ingen annen enn den som sender dem på havet sin feil. Men der hadde jo en nybåt "dævva" også om den traff trestokken med drev eller propell. Da hadde vel også en splitter ny hentebåt "dævva" om propellene traff en undersjøisk trestokk så det var jo ikke aldern på båten sin feil. Alicraften klarte faktisk å komme for egen maskin til Sildeberget etter hendelsen.

En middelhavstur med en gammel ukjent båt, er det nok ikek mange som vil ta. Du har bla noe som heter Biscaya som du må passere på turen hjem. Ikke faen jeg hadde rotet rundt der ute i en gammel P55 eller tilsvarende i Ymse stand.

Siste tur der, måtte jeg holde meg fast for ikke å falle ut køya ombord en jævla svær Borerig. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Okkaby Vel jeg er da kanskje altfor uvitende, tenkte man kunne jo gå ikke så langt fra land og ta det i etapper havn til havn på godværsdager. Ifølge f.eks selger av Princess 55 i Skien kom den på eget kjøl fra Monaco, men altså denne selger påstod jo også at det ikke var forskjell på motorene han hadde og de i Stavanger. Så da vil den Princess 55 få stå en stund på finn om ikke prisen kommer rundt "mitt skambud". Etter å ha lest ting her og snakket med mekaniker på kurset osv. så er jeg ikke lenger sikkert på om den hadde vært noe å kjøpe for "skambudet" på 1 mill om den i Stavanger med bedre motorer ikke kostet så mye mer.

Men det første jeg får som tanke er jo "80 foter, den kan du dra på cruise engang om mange år med erfaring". Men det er vel ikke størrelsen som er årsaken men teknisk stand til at du ikke ville cruiset med Princess 55.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...