Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Eika skrev 12 minutter siden: Det er ikke mange dagene siden man lurte på om man klarte 100 sider, nå nærmer man seg 150, det blir sikkert 300 sider også, før TS er på vannet. Skal man på vannet, må man belage seg på å reise lenger enn 5min og betale prisen selger har sett for seg Bare tenk deg når vi kommer til mars/april å det kommer ut mange båter på finn. Da blir det diskusjon om prisen på masse båter, som han skal gi skambud på, uten å ha reist å set båten. Så kan fort bli både 200-300 å 400 sider ja http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Eika Jeg har god tid så har definitivt ikke tenkt å betale noe fullpris som en selger har tenkt seg, det kommer vel også folk som ikke like raskt får en kjøper til fullpris og som vil da vurdere om det er verdt det å vente på fullpris som kanskje aldri kommer og ta vedlikehold og andre kostnader i mellomtiden. Det er ikke jeg som skal ha den evige følelsen av å ha kjøpt noe altfor dyrt men selger som skal lure på om han kanskje ikke solgte det altfor billig. Så får jeg vel bare vente til det oppstår en slik mulighet. @Okkaby Jeg skjønner ikke helt diskusjonen om antall sider, er det ett problem at det blir mange sider? Jeg har jo skrevet det flere ganger men må vel gjenta det igjen jeg har ikke gitt noe skambud på noe båt annet enn den som megler i Stavanger hadde fordi megler kom ikke med like mye informasjon som selgere gjør, så jeg måtte vurdere om jeg har råd til å kjøpe båten der og da. Det var jo ikke noe vits å bruke penger på mekaniker og hele pakka dersom jeg ikke hadde råd "kontant" der og da. Link to post
sap_2000 Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 1 hour ago, XardasKSP said: @Eika Eneste problemet er at båtprodusenter tar seg fint betalt og prisene øker mye mer enn inflasjonen eller det er kanskje bare Princess og Fairline som ble så kjente at nå skal de ha mer for nybåt enn hva Storebro tar for samme størrelse båt imens det var jo helt omvendt for 30 år siden har jeg hørt Men dette har du fått forklart og eksemler på 100 ganger. Storebro selger i praksis ikke nybåter lenger etter at de gikk konk for over 10 år siden. 2 hours ago, XardasKSP said: Den er jo også helt i grenseland mellom "finale båt størrelse" og "midlertidig båt størrelse". Altså Princess 415 og 414 og 435 og kanskje 45 er jo "midlertidig båt" (selv om midlertidig skulle bety 10 år) så større enn det men ikke helt over 50 fot blir sånn utrolig vanskelig å vurdere "grensesone" Hvor mange ganger siste måneder har du endret eller vinglet på finalebåt? Hva får deg til å tro at du uten praktisk eier og brukererfaring på forhånd kan velge en båt som forblir finalebåten de neste 20 åra? 1 hour ago, XardasKSP said: @Eika Det var jo derfor jeg vurderte Princess 415 her og nå, men noen i Sarpsborg vurderte det som verdt 850 000 her og nå. Så da får jeg vente til noe nytt dukker opp. De skjønte som du også ble fortalt mange ganger at dette var en god deal (gitt ok stand). 51 minutes ago, XardasKSP said: Jeg så jo en annen Princess 415 som 10 år yngre i annonse fra 2013 for 850 000 og tenkte meg da om utgangsprisen var 850 000 for 10 år siden så er det rett utgangspris kanskje i 2024 men altså tenkte på det som utgangspris ikke ferdigpris som noen i Sarpsborg valgte å betale. Dette har du også blitt fortalt ørten ganger samt fått eksempler på. og du kan få ett til. Jeg hjalp en kompis med å kjøpe 2008 azimut 43S for 2 år siden. Han betalte 3,3 mill. I den anledning fant jeg frem en annonse fra 2012 når båten var 4 år gammel (samme båt) for 2,3 mill. P 415 og 45 ble forøvrig solgt for under en mill på slutten av 90 tallet. Dropp argumentene. Slik har markdet vært. Dette er ikke som BMW 7 serie fra forskjellige årstall og generasjoner. og det har du hørt nok ganger nå. 2 hours ago, XardasKSP said: Det var derfor jeg trodde den ikke ble solgt så raskt og foretrakk grundig sjekk her fremfor "harry sjekk der" med muligens trøtt "mekaniker". "Mekaniker" har jo jobb så helheten måtte jo skjedd i en helg, og "mekaniker" liker kanskje andre kveldsaktiviteter i helga som gjør at å våkne 5 om morgenen er ikke favoritten Vel du ble rådet til å ta en sjekk selv og hvis du tok med deg mekanikker så er det fullt mulig på en dag. Har vært mye lenger på en dag og tilbake i samme ærend. Hvis han mekanikkeren din har peiling så bruker han ikke mer enn 3-4 timer. Man får ikke sjekket alt. Det handler om å få et innrykk. Det vil alltid være en risk. 1 hour ago, XardasKSP said: Det var da noen i Sarpsborg som enten visste mye om båt eller tok en sjanse og betalte fullpris så det er bare å gratulere vedkommende med båt for jeg hadde jo ikke tenkt å betale fullpris. Så da hadde jeg bare brukt penger på sjekk og selger brukt diesel. De så at denne båten var verdt prisen og at det er veldig sjelden med nyere og kurante motorer i en slik båt til under en mill. Hvorfor ville du ikke betale prisen? husk at denne lå til over en mill før. Er det prinsipp? jeg tipper du hadde sagt det samme uansett hva pris som stod i annonsen. Den ble priset for raskt salg, og den ble solgt mens du på tross av det de fleste sa trodde du kunne vente å brutte selger sønder og sammen når båten kom til skien. Hvor mange hundre flere eksempler på at ressoneringen og tankegangen din ang båt og båtmarked feiler? Det vi ikke skjønner er hvorfor du ikke hører litt mer på rådene du får. I dette tilfellet var det å se på den (ikke nødvegvis kjøpe) og uansett hva du sier så er en tur til tanum med eller uten sjekk gjort på en dag om mekanikeren din vet hva han driver med. Og for hundrede gang noen garanti får du aldri. En eller flere ting i båten kan dukke opp eller tause på vei hjem eller de neste månedene. Slik er det me gamle båter og selv ikke så gamle båter. Og jo større, jo feire og dyrere ting er det som dævver/ må fikses. Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Altså, den etterhvert noen ganger nevnte Alicraft; hvor mange ganger var du på tur alene med den, altså helt alene. Jeg bare lurer på det for å danne meg et inntrykk av din båterfaring.., Link to post
sap_2000 Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 56 minutes ago, XardasKSP said: @Eika Jeg har god tid så har definitivt ikke tenkt å betale noe fullpris som en selger har tenkt seg, det OK så om en selger legger ut en båt til riktig pris så den skal bli solgt fort (så han kan kjøpe noe annet) så vil du av prinsipp ikke betale det båten er verdt? Lykke til med den taktikken. Da ender du opp med det ingen andre gidder å kjøpe fordi det er utdatert eller ukkrurant og det blir garantert mye dyrere en å gi riktig pris for riktig båt. Den P415 var et bedre kjøp til 850 enn en standard en hadde vært til 500 eller mindre. Men den var ganske unik og det vill ikke dukke opp en til med første som du også ble fortalt. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @sap_2000 Visste jo ikke at verken Storebro gikk konkurs eller at denne båt ble annonsert tidligere til 1,2 mill. Men hadde jeg sett den til 1,2 mill så hadde jeg vel bare tenkt "her har noen store prisdrømmer". Er jo slikt jeg ser Princess 435 til 1,19 mill. Men her er da noen som selger 2023 Storebro (1 år gammel) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=335709234 til 7 mill så antar den ikke kosta over 10 mill som ny (så fort går det vel ikke i verdifall om båten fortsatt har garantiperiode). Her er prisen på splitter ny minste flybridge Princess som selges i dag: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=321445561 virker som de tar seg godt betalt for at de er veldig kjent merke siden ingen inflasjon tilsier at prisen skal bli så høy. For øvrig selv her på forumet så sa jo ikke folk bare betal fullpris, det var bare noen i Sarpsborg som tok sjansen siden vedkommende da tenkte muligens at det var den båten han ville ha og ville ikke vente på at andre folk byr. Ellers for min del jeg vet ikke hva er finalebåten, men det er da en båt hvor jeg får følelsen av "denne er virkelig stor" og den fikk jeg litt av Princess 55 som jeg så på. I forhold til Princess 414 så var det jo som nesten "dobbelt så mye båt". Derfor er ideen enten en rimeligere "midelrtidig båt" ellers så sparer jeg meg opp og går for en "virkelig stor en". Ideen er ikke å betale samme pris for "midlertidig båt" som er mye mindre som for en som er mye større om de er ca. på samme alder. @Martine29f Jeg har vært flertallige ganger på tur med folk som ikke har noe peiling om båt, nærmeste en peiling må være onkeln som på tidlig 80-tallet (da var det militærtvang) var sendt til Polske sjøforsvaret for å være soldat på en kystvaktbåt. Så han husker noen få ting av dette i dag men ikke noe spesielt relevant for fritidsbåt, militærbåten var jo ett skip og kunne gå gjennom storm i Østersjøen så ikke noe sammenlignbart med småbåter.. Ellers var det bare engang når jeg hentet den at jeg hadde den gode hjelper ombord og en annen gang hadde jeg "mekaniker" ombord og da fikk jeg også vite at båten burde hatt baugpropell Så var nok ikke alene men med folk som ikke har noe peiling på båt, pleier jo å ta med folk på båttur og familie men de har jo ikke noe peiling om båt. @sap_2000 Jeg visste jo ikke at båten var før til 1,2 mill aldri sett den før på finn. Ellers så skrev jo ikke folk betal fullpris før den ble solgt. Til og med selger har jo sagt man kunne bli enig om pris. Så da forventet jeg jo ikke at noen i Sarpsborg klasket til med fullpris. Vedkommende bodde jo også veldig nærme hvor båten faktisk var da. Båten er jo solgt uansett så det er jo ikke noe å gjøre med det annet enn å gratulere med ny båt til noen i Sarpsborg. PS. Jeg betaler jo fullpris om noe er helt klart priset så lavt at kjøperne tar brygga med storm og man må løpe og "tilfeldigvis" lukke bryggedøra med lås bak seg samtidig som man roper høyt jeg kjøper og veive med pennen for å underskrive kontrakt (Var jo nesten slik det foregikk med Alicraft). Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @sap_2000 Skjønner ikke du fortsatt gidde å svare han. Er jo intet av dt du skriver som synker inn. TS er samme typen som disse pakkis gutta som ringer når en skal selge bil. Jeg kjøpe bil din. Jeg komme om time, jeg betale 50%, du få cash. Bil ikke go, jeg ikke betale full pris. Du gi 50% rabatt. TS er typen jeg hadde blokkert om han ringte på båt jeg skulle selge. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Martine29f Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Ok. Takk for svar. Du var aldri alene på tur. Men hvordan skal din "mekaniker" få tid til å sjekke båt hvis brygga er full av kjøpere som vifter med penger? Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Martine29f Hvis det er fullt av kjøpere så tar jeg jo bare sjansen som med Alicraften og håper ikke den mengden med folk som ble "tilfeldigvis" låst ut av brygga var nettopp løpt ut av anonyme gamblere møte Men at det var kanskje en grunn til at de ville risikere uten å se for mye for den prisen. @Okkaby Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt deg at jeg har ikke foreslått noe pris eller gitt bud eller prutet på båt som jeg ikke har sett med unntak for den til Stavanger megler, for han hadde jo ikke samme info om båten som selgere har og jeg måtte beregne om jeg har råd til hele pakka inklusive henting og potensielle feil. Jeg anså megler i Stavanger ikke som en som hadde gitt avslag om noe dævva på henteturen hjem, slik f.eks selger av Princess 414 gjorde. Link to post
Gullfisk Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 XardasKSP skrev 49 minutter siden: @Martine29f Hvis det er fullt av kjøpere så tar jeg jo bare sjansen som med Alicraften og håper ikke den mengden med folk som ble "tilfeldigvis" låst ut av brygga var nettopp løpt ut av anonyme gamblere møte Men at det var kanskje en grunn til at de ville risikere uten å se for mye for den prisen. Så hvis brygga er full av folk som ser ut som de vil kjøpe båten, så tar du sjansen uten «mekanikersjekk» på at det er et kvalitetstempel og et kupp. Men hvis noen her gir deg velmente råd om hva som kan være et godt kjøp, så er du allerede overbevist om at det er for dyrt, og argumentere i mot etter egen ønsketenkning og alternativ virkelighetsoppfatning. Prøv å lese herfra, ta det til deg og tenk deg om. Ikke svar før det har gått noen dager. Du har feil fokus på hva som er godt kjøp. Det er ikke hvor mye rabatt du får på utgangspris som avgjør om du gjør et bra kjøp. Det er hva du faktisk får for pengene som avgjør om det er godt kjøp. Om du får et vrak av en 55 foter for 750, blir ikke det et bedre kjøp enn samme årsmodell som er ivaretatt og oppgradert jevnlig til 1,5mill. Det som er kurrant og bra blir solgt fort, de som legger ut vrak til samme pris fordi det er samme årsmodell, blir liggende usolgt, klar for pruting. Da er det dritt du får, men du får stor båt for få penger. Hvis du skal bytte ut alt med en gang uansett, utenom skroget, kan det være rett taktikk. Det blir vel like dyrt som ny, men fortsatt gammel båt. Det er et utsagn som heter «fint skal det være, om halve ræva henger utafor» som passer ganske bra på det du er på vei ut i. Det gir ingen mening at du er villig til å bruke 500k i året på en gammel båt, men er livredd for å betale 100-150k for mye ved kjøp…… Det er lettere å gå ut døra i Lofoten i dag og pisse i motvind, enn det er å gi deg råd som går inn i denne tråden. Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Gullfisk Hvis brygga fylles på med kjøpere så sier dette vel at dersom jeg ikke er fornøyd så er det flere som vil ha det samme? Alicraften ble jo solgt rett etter at jeg annonserte den 30 000 dyrere (siden den fikk ny kalesje, nytt ekkolodd med plotter og nye batterier og kabler uten elektrisk spaghetti) etter 4 år. Altså det var ikke uten grunn flere skulle kjøpe den da jeg kjøpte den. Det er jo tilbud og etterspørsel. Jeg betviler ikke for eksempel at Fairline 50 som @sap_2000 linket inn lenge siden i tråden er i bra stand kanskje bedre enn 1999 Fairline. Men av en eller annen grunn så ville ikke kjøperne betale 2 mill for denne. Når det gjelder den aktuelle båt til 850 000 så trodde jeg jo ikke det hastet såpass, altså selveste selger sa at man kan bli enig om pris. Men det skjer jo av og til at det kommer noen som vil ha akkurat den båten og betaler hele summen. Så da har jeg kanskje tatt feil av verdi det skjer jo men jeg har jo ikke brent opp pengene fordi jeg ikke fikk kjøpt den. Jeg har jo dem fortsatt og det vil jo dukke opp båter i fremtiden. Og jeg er jo veldig takknemlig for råd, hadde ikke folk skrevet råd så hadde jeg f.eks kanskje kjøpt den Princess 414 så senere funnet ut av at motorene finnes det ikke deler til. Ellers om ikke det ble forklart at Princess 415 hadde nyere motorer (man måtte kjenne Volvo Penta modellene da selger ikke putta salgsfremmende info i annonsen) hadde jeg aldri tenkt at den er mye mer verdifull enn Princess 414 var. Men jeg fikk jo ikke noe "løp og kjøp" for fullpris anbefaling så helt forståelig ventet jeg på å få den billigere enn fullpris. PS. Angående tilbud og etterspørsel. F.eks om personen som kjøpte den Nordhavn 47 båten som @Tom Rør ville ha, plutselig fant ut at han egentlig skulle hatt mye større båt for å krysse nordsjøen om vintern og la den ut igjen for salg til samme pris som han betalte. Så er det jo mulig de samme kjøperne som ikke fikk kjøpt den da hadde kommet og kjøpt den uten at vedkommende måtte gå på et stort tap. Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @XardasKSP tror du at den turen de begynte på hadde blitt vesentlig bedre om de hadde gått med en N60? I sånt vær skal man ha vanvittig stor og sjøsterk båt for å gå sånne strekker. Jeg har hatt noen turer med P42 som jeg i ettertiden har tenkt at man kanskje burde ventet. Ingen av de turene har jeg tenkt at "nå fikk jeg lyst til å dra storseien du" Link to post
Dykker Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Skjønner heller ikke hvordan TS kan tjene penger (for å spare til stor båt) når han sitter foran PC'en døgnet rundt og kommenterer på BP, og ikke heller sitter i skoleflyet som instruktør. Men det er bare en tanke jeg har da............ Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Tom Rør Nå fortalte du vel at de som kjøpte båten var veldig pengesterke nå vet jeg jo ikke om de var med på kapital 400 lista Men tipper om denne krysser Atlantern: https://no.yachtworld.com/yacht/2007-nordhavn-78-7631833/ så burde den jo overleve tur over nordsjøen om vintern. Midt ute på Atlanterhavet kan det vel bli mye verre storm selv om sommern og det er ikke akkurat noe land å komme til raskt derfra. Poenget var bare at kjøper av Nordhavn trolig hadde fått penga igjen om han bestemte seg for å selge den nå til den prisen han kjøpte den for. Da hadde sikkert de samme kjøperne som ikke fikk kjøpt den da kommet for å muligens kjøpe, kanskje du hadde selv vært interessert om det ikke er så mange slike båter til salgs. Men om han kjøpte en båt som det ikke var noen som egentlig skulle kjøpe og det til fullpris så ville det vel være et stort tap på gang om han skulle selge den for å ha en annen båt nå eller i fremtiden. @Dykker Jeg er pilot som bonus ikke som hovedgjøremål. Hovedinntekten er av å planlegge folk inn på mine fly og ellers til teori undervisning og hele pakka så de går raskt gjennom og flyene og simulatorene blir mye brukt. Jeg tjener penger per hver time som fly og simulatorer fungerer. Jeg vil tjene mye mer når DA-42 er klar + den andre simulator får sertifisering fra Polsk CAA (ULC). Selvfølgelig tjener jeg kanskje 3 dobbelt om sommern om ikke 4 dobbelt enn det jeg tjener om vintern hvor kun simulator står for nesten hele inntekta da fly blir lite brukt pga. været. Derfor stiller jeg sterkest til båtkjøp egentlig om høsten. Men siste høst bestemte jeg meg for å investere og etter å ha lest forumet må jeg takke de høyere makter vel for at jeg ikke tenkte "jeg lever jo bare engang" og kjøpte 80 foter til 2 mill Da hadde det kanskje blitt problemer med penger om jeg ikke fikk ny inntektskilde og utgiftskilden oversteg alle inntekter såvidt jeg har forstått hva folk mener om 80 foter Link to post
sap_2000 Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 1 hour ago, XardasKSP said: @sap_2000 Visste jo ikke at verken Storebro gikk konkurs eller at denne båt ble annonsert tidligere til 1,2 mill. Hadde du vært litt genuint interessert i merket som har en av drømmebåtene på lista de så hadde du lett visst dette. Og du må være deg til å sitere det du svarer på for det er alltid noen detaljer som glipper når skriver dine svar. eller så utelater du de tingen som ikke passer. Det virker som du ikke vil forstå eller ta til de det meste av det du blir forklart og stoler på din egen ressonerking isteden selv om den i 99% av tilfellene viser seg å være feil. 2 hours ago, XardasKSP said: Men her er da noen som selger 2023 Storebro (1 år gammel) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=335709234 til 7 mill så antar den ikke kosta over 10 mill som ny (så fort går det vel ikke i verdifall om båten fortsatt har garantiperiode). Her er prisen på splitter ny minste flybridge Princess som selges i dag: Storebro som firma eksisterer med de har levert 2 eller 3 båter de siste 10 årene til die hard gamle storebrofans. Å sammenligne de i dag med et merke som Princess som lever båter for gud vet hvor mange milliarder pr år er ikke veldig relevant. Hva storebror var på 70 og 80 tallet er noe helt annet. 2 hours ago, XardasKSP said: For øvrig selv her på forumet så sa jo ikke folk bare betal fullpris, det var bare noen i Sarpsborg som tok sjansen siden vedkommende da tenkte muligens at det var den båten han ville ha og ville ikke vente på at andre folk byr. De fleste sa også at du burde være mer på ballen og se på båten og olde kontakt med selger da båten var gunstig priset og garantert ville trigge flere kjøpere. Men som vanlig sammenlignet du med noe som var et par fot større men mye mer ukurant så derfor måtte jo 850 være dyrt for denne. 2 hours ago, XardasKSP said: Så da forventet jeg jo ikke at noen i Sarpsborg klasket til med fullpris. Vedkommende bodde jo også veldig nærme hvor båten faktisk var da. De klasket til på et godt kjøp og en mulighet som de skjønte ikke ville kome igjen med første. Så ca det du ble informert om også og gjentatte ganger anbefalt å ta en kikk på båten med eller uten "mekanikker" i første omgang. Og nei det behøver ikke dager eller hotellovernattinger. 15 minutes ago, XardasKSP said: Men jeg fikk jo ikke noe "løp og kjøp" for fullpris anbefaling så helt forståelig ventet jeg på å få den billigere enn fullpris. Du ble veldig mange ganger oppfordret til å være mer på ballen og ikke minst komme deg ut å se den for å finne ut om den var stor eller flashy nok. Det ble også nevnt mange ganger at dette var både en sjelden sjanse og en god deal da slike båter (slike du er interesrt i) er meget få av med nyere OG kurante motorer samt ellers god holdt og oppgradert 12 minutes ago, Tom Rør said: I sånt vær skal man ha vanvittig stor og sjøsterk båt for å gå sånne strekker. Samt et drillet mannskap. En ulykke som kan takles greit på land kan fort få helt andre konsekvenser om det skjer til havs i dårlig vær, feks det å gå på trynet inni båten som skjedde her. Ikke noe særlig når man er alene hvertfall som jeg stort sett er. 28 minutes ago, Gullfisk said: Så hvis brygga er full av folk som ser ut som de vil kjøpe båten, så tar du sjansen uten «mekanikersjekk» på at det er et kvalitetstempel og et kupp. Men hvis noen her gir deg velmente råd om hva som kan være et godt kjøp, så er du allerede overbevist om at det er for dyrt, og argumentere i mot etter egen ønsketenkning og alternativ virkelighetsoppfatning. Prøv å lese herfra, ta det til deg og tenk deg om. Ikke svar før det har gått noen dager. Du har feil fokus på hva som er godt kjøp. Det er ikke hvor mye rabatt du får på utgangspris som avgjør om du gjør et bra kjøp. Det er hva du faktisk får for pengene som avgjør om det er godt kjøp. Om du får et vrak av en 55 foter for 750, blir ikke det et bedre kjøp enn samme årsmodell som er ivaretatt og oppgradert jevnlig til 1,5mill. Det som er kurrant og bra blir solgt fort, de som legger ut vrak til samme pris fordi det er samme årsmodell, blir liggende usolgt, klar for pruting. Da er det dritt du får, men du får stor båt for få penger. Hvis du skal bytte ut alt med en gang uansett, utenom skroget, kan det være rett taktikk. Det blir vel like dyrt som ny, men fortsatt gammel båt. Det er et utsagn som heter «fint skal det være, om halve ræva henger utafor» som passer ganske bra på det du er på vei ut i. Det gir ingen mening at du er villig til å bruke 500k i året på en gammel båt, men er livredd for å betale 100-150k for mye ved kjøp…… Det er lettere å gå ut døra i Lofoten i dag og pisse i motvind, enn det er å gi deg råd som går inn i denne tråden. @XardasKSP. Les det @gullfisk skriver over her. Veldig godt oppsummering av det folk har brukt hundrevis av innlegg på å få deg til å forstå. 2 hours ago, XardasKSP said: @Okkaby Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt deg at jeg har ikke foreslått noe pris eller gitt bud eller prutet på båt som jeg ikke har sett med unntak for den til Stavanger megler, for han hadde jo ikke samme info om båten som selgere har Det er hvordan du argumenter og resonerer samt ting du sier her på formuet and priser og verdier som er poenget og unnskyld uttrykket "helt på jordet" som vi sier. Flere missforståelser og vrangtolkninger enn man har i denne tråden burde ikke være mulig. Er ikke rart det flere ganger har blitt lurt på om vi har å gjøre med en AI forsøk her og at noen sitter å ler seg ihjel ett eller annet sted. @XardasKSP du virker å ha en fin familie som står deg nær og som sikkert kjenner deg langt bedre en vi som sitter bak skjermer og tastaturer. Med tanke på antal misforståelser og forvrenginger, hadde det vært en ide å spurt noen av de om lese gjennom denne tråden? Kanskje de kunne forklart deg ting på en bedre måte so ingen hittil har greid tross mange iherdige forsøk? Og dette er ment godt. Folk hadde ikke giddet å engasjere seg såpass om det ikke var for at de ser så mange ekspenpler på ting som ikke fungerer slik du tror i virkeligheten og at lærepengen kan bli veldig dyr og vond. Jeg trorikke jeg kommer stort lenger med å prøve å forklare deg ting, men vil svare om det er noe konkret jeg føler jeg kan bidra med. Men du skal vite at det ikke er lett å sitte å se på gjentatte poster med ting som enten er feil eller veldig fjernt fra virkeligheten. Derfor har det blitt noen hundre linjer i denne tråden fra min side. Ha en god kveld @xardas og alle ande som prøver så godt de kan. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @sap_2000 Jeg er veldig takknemlig for all info som du har kommet med alt fra f.eks at CAT motor modellen ikke var bra til f.eks info om dele tilgang på Princess 414 (nå husker jeg ikke om det var deg eller noen andre som skrev om dette) er jo også veldig takknemlig for info om slagvolum på Princess 55 båtene og de forskjellige motorene eller at Princess 415 kunne være ett bra kjøp. Men f.eks ting som jeg kanskje blir misforstått på er hvorfor jeg mener en båt som det er flertallige kjøpere til er tryggere å kjøpe enn f.eks super vedlikeholdt Fairline 50 til 2 mill. Poenget er da at ingen har kjøpt denne Fairline til 2 mill imens en båt som det er flere kjøpere til om man finner ut av at man egentlig vil ha en annen båt så får man jo solgt den også uten et utrolig tap. Når det gjelder min familie så har de null peiling på båt og båtpriser. De er sparsommelige (kanskje derfor jeg kunne også investere mer enn bare det jeg har tjent og spart selv) kanskje for meget siden man får jo ikke med seg penger over på den andre siden. Så de ville jo heller holdt på dem og kjøpt eiendom osv. aldri i verden om man skulle bruke 500 000 på f.eks båtutgifter per år. Så da ville det blitt til glemm hele båten fortsett ved PCen eller forsøk å stifte familie igjen vi vil ha barnebarn osv. Men morra mi har jo giddet å se på båter som jeg viser til henne da og var med å se på Princess 414 og Princess 55 (hun var jo med på tur med Alicraften og når onkeln var på besøk så var jo bestemora på over 80 med på alle båtturer hun likte dem vel + hun bor med foreldra mine så ser ikke onkeln så mye. Så reaksjonen på Princess 415 var "den er jo ikke så stor den kan vel ikke dra til Polen, spar til noe større kanskje" Og på besiktigelse av Princess 55 var det vel at den er som en liten hytte man kan nesten bo i. Med andre ord det jeg kan få vite er ikke kjøp noe i det hele tatt vedlikehold er for dyrt, ellers så har de en formening om at båt må være enda større enn det jeg tror for å kunne dra ut på havet. Uansett det er bare morra som kan norsk veldig godt, faren foretrakk å forelse på engelsk og ellers er enda mer sparsommelig kanskje. Den eneste som ikke er redd havet er vel onkeln pga. militærtjenesten men han var jo ikke styrmann eller motormann bare vanlig matros vernepliktig soldat og det var leeenge siden. Den gangen var jo folk "vonde" i militæret og det viktigste nye soldater skulle lære var at dassen måtte skinne, til slutt putta de stearinlys i dassen og fortalte båtsmannen at se dassene skinner Uansett stor takk til deg for alle opplysninger og håper du kommer med kommentarer om det kommer noen flere båter til salgs. Du har jo utrolig mye kunnskap om både sjødyktighet og motorer og hva man bør unngå som f.eks CAT motor modellen eller altfor gamle motorer som det ikke er deler til. Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Tror vi har fått en nye forums mester i sitering med denne tråden hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Jeg foreslår at du avslutter denne tråden en gang for alle, og selger fly/kjærring/unger/onkler og tanter, og handler denne ;-) Da kan slenge ut dorgen som en greve, og gå i charter med nyrike i Polen hele sommeren. Du kan faktisk gjøre det samme om vinteren også Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Tom Rør Nå hadde jeg foretrukket fabrikkbygd glassfiberbåt, men denne var dyr nok uansett med 850 000 euro Av en eller annen grunn (det er muligens helt feil) så får jeg ett inntrykk av at store stålbåter trenger mer vedlikehold og ender oftere opp med "sank i havn" historie enn store glassfiber båter. Link to post
Gullfisk Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 XardasKSP skrev 1 time siden: Men f.eks ting som jeg kanskje blir misforstått på er hvorfor jeg mener en båt som det er flertallige kjøpere til er tryggere å kjøpe enn f.eks super vedlikeholdt Fairline 50 til 2 mill. Poenget er da at ingen har kjøpt denne Fairline til 2 mill imens en båt som det er flere kjøpere til om man finner ut av at man egentlig vil ha en annen båt så får man jo solgt den også uten et utrolig tap. Det kan jo være fornuftig nok, men du får jo ikke de 200k under utgangspris med så mange kjøpere. Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Gullfisk Men det kommer heller ikke så mange kjøpere om ikke prisen allerede er så god at man får solgt igjen for lignende pris uten et gedigent tap om det likevel i fremtida skulle vise seg at man ønsker noe annet. Spesielt om man kjøper en "midlertidig båt" for å ha en båt nå og ikke til neste år eller om 5 år. Det kan jo alltid ende opp med "hadde jeg bare hatt 1 mill mer så kunne jeg kjøpt" men da våkner man opp med 30 år senere........ Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 XardasKSP skrev 39 minutter siden: @Tom Rør Nå hadde jeg foretrukket fabrikkbygd glassfiberbåt, men denne var dyr nok uansett med 850 000 euro Av en eller annen grunn (det er muligens helt feil) så får jeg ett inntrykk av at store stålbåter trenger mer vedlikehold og ender oftere opp med "sank i havn" historie enn store glassfiber båter. Det gjør nok ikke denne. Denne er bygd for uvær og konvertert til luksusyacht på et verft. Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Tom Rør Prisen er uansett slik at det ville blitt spare hardt i 5-10 år avhengig av avkastning, tenkte på noe litt raskere enn som så da. Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Tom Rør skrev 56 minutter siden: Jeg foreslår at du avslutter denne tråden en gang for alle, og selger fly/kjærring/unger/onkler og tanter, og handler denne ;-) Da kan slenge ut dorgen som en greve, og gå i charter med nyrike i Polen hele sommeren. Du kan faktisk gjøre det samme om vinteren også Fy faen dette vr et kunstverk. Ikke så mye annet å si om dette nei. De får ringe fra Hamar snart hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lianshans Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Hva med en slik? Tror den er stor nok i første omgang :))) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=331488429 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn