Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Støtter Eika, garanterer deg jeg klarer å dra opp større fisk enn trådstar fra en 10 fots pioneer jolle enn han i en stor yatch. Er det fisking som er planen har ikke størrelsen så mye å si, går mer på kunnskap, man må ikke ut på 10 graderen for å få stor fisk, eneste er vell brosme, men fins andre plasser mye nærmere og. Sei, kveite og lange er det masse av ikke langt fra land.

Start mindre å kom deg ut på det faktiske havet. 

Bruflaat skrev 3 minutter siden:

Støtter Eika, garanterer deg jeg klarer å dra opp større fisk enn trådstar fra en 10 fots pioneer jolle enn han i en stor yatch. Er det fisking som er planen har ikke størrelsen så mye å si, går mer på kunnskap, man må ikke ut på 10 graderen for å få stor fisk, eneste er vell brosme, men fins andre plasser mye nærmere og. Sei, kveite og lange er det masse av ikke langt fra land.

Start mindre å kom deg ut på det faktiske havet. 

En yrkesfisker og en tideligere yrkesfisker, fra området der du bor, som er enige om at det er fisk i området :) og at det er timer på sjøen som gir lærdom og fisk 

Og nå har du jo fått en god buisniss ide levert i fanget også, utvikla av en som er sertifisert instruktør og guide, som har hatt vertskap som ett eget fag (fiskecamp og guiding)

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@Kallethekid Jeg lærer jo av mekaniker og det lærer også av og til noen av mine familiemedlemmer spesielt en onkel som kan en del håndverk men ikke på båt da.

Hvis båten hadde vært på verksted så hadde jeg jo ikke sett engang hva som blir gjort for å ikke snakke om å delta på det og få en forklaring osv. Det var og er jo alltid målet også å lære ting. Men hvis man skulle bare lært av en bok da kunne det endt opp i beste fall med "sabla dyre feil" og i verste fall med at båten synker eller "dævver" utpå fjorden/havet fordi noe ble gjort feil.

Jeg mente mer læring som i Eika sitt seneste inlegg. Kjøp deg en båt du kan håndtere nå, få erfaring, lær deg ting i praksis. 

Nå vet jeg ikke hvordan kompetansen din er, men du beskriver jo selv at du ikke har en anelse hva du skulle se/lukte/lytte etter om du kom om bord for å sjekke en potensiell båt. Å være så hjelpeløs er et dårlig utgangspunkt for å eie en stor gammel båt. Plukket du ikke opp noen praktiske kunnskaper i de tre årene du hadde Alicraften? 

@Eika Kanskje jeg er vel dårlig til å finne fisk men det du foreslår av båt er å gå tilbake til minisnekka bare at båten skal fungere. Altså tilbake i tid da jeg var 15-16 men fisken går ikke nesten 20 år tilbake i tid.

Den gangen da hadde jeg ikke noe ekkolodd men det var fisk på visse steder i Langesundsfjorden og man kunne lett få 3-4 kg fisk. Dette eksisterer ikke lenger på de samme plassene med mindre du vet om noe virkelig spesielt. Tror du ikke når Alicraft ble snudd tilbake fra bukta (det gikk ikke med bølger som opplevdes som 2 meter men var sikkert bare 1 meter) at ikke hele fjorden og alle gamle plasser ble sjekket i timesvis men null ikke en bitteliten sei der engang.

Derimot der hvor jeg fikk tips av sportsfiskebutikk eier i Langesund var det masse fisk ute i bukta og i Åbyfjorden i 2017 (dog bare om våren i Åbyfjorden, senere stikker torsken av). Men det var ikke noe stort å finne etter at torsken stakk av (i dag er det ikke lov vel å fiske https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Artar/Vern-av-kysttorsk-i-soer men jeg forstår det slik at totalforbud tom 30 april er bare for fiske i de røde gyteområdene til torsken, ikke forbud mot all fisk overalt i den blå sonen. Altså man må ikke ut til 10 gradern for å få lov å sleppe ned sluken med tanke på sei og alt annet.

Uansett med tanke på hvor raskt det går unna med forbud så er vel snart 10 gradern eneste lovlige sted å fiske med mindre man er yrkesfisker som skal ta halve bestanden i garn på spesialdispensasjon det er ikke like skadelig som sportsfiske ifølge staten :lol:

Staten kan heller ikke se forskjell på fritidsfiske med en fiskestang og folk som setter ut garn som "fritidsfiske" eller bruker maskiner og liner for å få 100vis av fisk med "yrkesfiske metoder" som ikke har noe med morro av å fiske å gjøre.

Ellers var eier av sportfiskebutikk i Langesund ganske enig allerede i 2017 at det er ikke noe særlig med fisk med mindre man kommer seg en god del ut, Langesundfjorden er så å si fiskefri. Tenker meg han vet veldig mye siden der han tipset oss i bukta så var det seistimer og makrellstimer om sommern og taggmakrellstimer om høsten.

For øvrig fjorder innenfor er penetrert av utallige polske håndverkere på fritiden de siste 10 åra med alt fra robåt til slik minibåt som ikke kommer ut på havet men er veldig billig og resultatene er av og til fisk men aldri noe virkelig stort. Imens garminbåten drar jo langt ut og resultatene er svære langer/brosmer og øvrig storfisk. Men til og med storseien skal jo være ute på Skagerrak eller slik ser det ut av bildene deres.

Båten skulle for øvrig ikke kun brukes til fiske, skal jo ha noe båttur også.

Men jeg tenkte jo på en midlertidig båt på størrelse med Alicraft som jeg hadde, så til høsten en NordWest 900 i Fredrikstad om jeg ikke husker feil, hvor alt fungerte og den ble ikke solgt som reparasjonsobjekt (altså ting vil sikkert dævve men de lever enda i hvert fall). Men jeg rakk jo ikke å ta en telefon før det stod solgt der for 225 000 elns om jeg husker rett.

@Kallethekid Alicraften plukket jeg kun noen halvglemte kunnskaper rett etter at den ble kjøpt. Da fiksa "mekaniker" kabel spaghetti, monterte ekkolodd og moderne kartplotter, fikk sett over motor og skifta noen filtre olje ol. skifta noe gummideler ved drevet som ble tatt av og tatt på igjen. Så fikk jeg skrubba båten malt den på med nytt bunnstoff, malt drevet osv.

Deretter slo jo Alicraften alle dommedagsprofetiene. Den fungerte jo som om den var 10 år gammel og ikke 40 ++ år gammel. Alt fungerte, eneste problemet var jo at den ene propellen ble stjelt i opplag (kosta jo "bare" 6000 for propell så derfor ble så forundra at 40-50 foter måtte ha propell til nesten 100 000, den får bli spesifikt tyveriforsikra om båten skal på land til vedlikehold. ) og den andre møtte sin skjebne med undersjøisk trestokk og samme gjorde drevet. Så ble jo drevet byttet på verksted siden verksted fant et annet brukt drev. Så det var uten meg tilstede for å lære noe siden det var verksted.

Alicraft var utrolig "levedyktig" og nektet å "dævve" selv om "halve forumet" spådde at den skulle. Men antar jo at jeg blir ikke like heldig med 40-50 foter siden det er mye annet som "skal" dævve. Så om motor med tilbehør lever tilfeldigvis så vil vel "mekaniker" ha mer enn nok med andre ting som vil dævve og være relevant for sjødyktigheten til båten. Men jeg kan jo kanskje lære hvordan ting fikses selv eller onkelen min kan lære.

For øvrig en større båt er også morro å ha med hele storfamilien fra Polen eller til og med nesten 90 år gammel bestemor kan sitte i den komfortabelt og nyte havet og øvrige familiemedlemmer som ikke skal fiske men liker jo båttur.

Ellers båt blir vel per tur brukt sånn 2 timer i beveglese og ellers skal den stå og kun flyttes på tomgang nærmest. Derfor er det jo ikke så farlig om den så skal bruke drivstoff som Princess 55 eller Storebro 500. Av og til blir det jo 75 liter i 15 minutter for at motor skal få blåst ut noe sot (men da er man jo nesten på plass i over 20 knop i de minuttene). Vanligvis vil det jo gå i 7-8 knop og en time++ hver vei.

Skal den på langtur så vil den jo gå mesteparten i sakte cruisefart også.

Oppsumert: Alicraften var såpass levedyktig at den kanskje har fått meg til å tro at ting er ikke så ille som i dommedagsprofetiene. Den har heller ikke "dævvet" såpass at jeg lærte noe veldig mye mer enn hvordan fikse en del av kabel spaghetti noe jeg har nå glemt deler av og det er jo viktig hva som skal jordes, sikringer og hele pakka så ikke båten brenner ned.

Men jeg forstår jo at stor båt vil dævve mye mer om kanskje ikke så mye som de mest pesimistiske scenarioene men mye nok i massevis. Men "mekaniker" er jo opitmistisk og han hadde jo rett om Alicraft etter han fiksa på den at den burde leve.

Så jeg får se det verste som kan skje om jeg realiserer båtdrømmen er jo at hele båten "dævver" og må avskrives som tapt. Men jeg ønsker jo å kjøpe båt i god stand, ikke å kjøpe en i dårlig stand. Det var derfor når jeg så en "allerede godt fiksa båt" så var jeg villig å betale det som skal til, men jeg er jo ikke det når jeg ser "ukjent udokumentert båt" hvor man må jo ta en risiko fordi "mekaniker" får jo ikke sjekket alt.

Altså hvis folk vil få "fullpris" på eldre båter så må vel det anbefales at de tar bilder av alt de gjør og fikser med dem. Det behøver jo ikke å være en tråd her. Men om de har dette å vise til en potensiell kjøper så stiger jo sjansen at kjøpere byr fullpris. Man kan vel ikke lukte seg til om "ting bak veggene" har vært skifta.

Hvis du syns en hel planende 21 foter med lukka hytte, så du kan varme den og ha stor plass til stenger på alle kanter, god som vinterbåt også, er som og gå tilbake til en herwa 18 som er en 60år gammel båt, ja da får det bare være 

Ja Terje i langesund er snill han, fisker mye gjør han også. De fiskebrillene de har på disken er svært gode 

Sjøen i langesundsbukta føles rimelig lik i 33fot og 50 fot altså, er ikke forferdelig stor forskjell sånn egentlig.  Hadde 50 fot, nå har jeg 33fot. 50foten var 100t, 33fot er på 36t, de slingrer da begge to uansett, til tider mer behagelig i mindre båt faktisk. 

Havet er også under forandring hele tiden, å snakke om hvordan det var med fisk i 2017 når vi er i 2024 er som å snakke om været dagen Jesus ble født, bare tull altså. 

Klassisk fritidsfiskere, "Jeg får ikke fisk på de faste plassene, fisken er vekk!" 

@Eika Jeg mente størrelsesmessig, Herwa var 20 fot. Skrev jo at båten blir størrelsesmessig nesten det samme bare at den blir "fungerende". Altså at båten er planende har jo lite å si for når den skal stoppes ut der for å fiske litt og nyte havet. Er jo ikke tunfisk engang man dorger etter i planfart.

De fleste (med unntak av @Tom Rør og kanskje noen andre som kunne brukt båten raskt men nyter turen) liker vel å reise i 25 knop om det er båtens marsjfart og dermed blir jo dieselforbruk helt vilt på storbåter, men det er jo ikke noe hast med mindre man jages av uvær så kan man jo nyte turen gjennom fjorden og utpå havet.

Kjøpte jo både ekkolodd og plotter og fiskestang og all slags ting i den fiskebutikken. Nå tror jeg ikke de har de beste ekkoloddene til garmin der men det blir sikkert nye fiskestenger og sluker og hele pakka igjen der når båten er kjøpt. Eieren gir jo bort plasser med virkelig fisk til kundene, selve dette er jo verdt å ikke kjøpe fisketing andre steder. Men han var ganske enig i at fjorden er fiskefri og man må utpå Langesundsbukta og videre for å få fisk med mindre det er makrell om sommern man er ute etter. Om vinteren så er det vel nå forbudt med torsk fra Åbyfjorden ellers egentlig hele året er torsk forbudt med mindre man drar ut på Skagerrak men det er jo annen fisk også litt nærmere om været ikke er "Skagerrak vær".

@Bruflaat Jeg så jo en stor Princess båt dra ut når det var litt bølger i Skagerrak, det virket ikke som at den "sjanglet like mye". Det var jo også en bruker her som fortalte om Princess konvoi fra England hvor de på 48 fot båten kunne drikke vin med glass på bordet og i 33 fots båten måtte de holde seg godt fast i båten for å ikke fly rundt omkring i den.

@Bruflaat Så 4 og 5 NM utpå havet fra Langesund mener du er "inni fjorden" ? Det er vel ikke mindre bølger 4-5 NM utpå enn ved 10 gradern som er vel ikke så langt lenger 10 NM elns med mindre jeg har fått feil posisjon av hvor 10 gradern er.

En 20 foter er noe som er fint inni Langesundsfjorden, ikke utpå Langesundsbukta i hvert fall hvis man skal føle seg komfortabel når man stopper båten. En 30 foter holdt det med litt bølger før den slutta å være veldig komfortabel hvor i samme bølgene hadde en 40-50 foter trolig vært kos å være i.

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@Bruflaat Så 4 og 5 NM utpå havet fra Langesund mener du er "inni fjorden" ? Det er vel ikke mindre bølger 4-5 NM utpå enn ved 10 gradern som er vel ikke så langt lenger 10 NM elns med mindre jeg har fått feil posisjon av hvor 10 gradern er.

Veldig stor forskjell på sjø I bukta og 10 graderen ja, tydelig du ikke har vært mye på havet kompis.

Er som natt og dag hvis det har vært litt vær.

@Bruflaat Jeg har ikke vært ute i vær men f.eks solbris hvorpå det midt på dagen var det verst med bølger. Men det virket nesten som de lenger ute var mindre krappe altså båten rullet ikke så meget. Ellers hadde jeg ikke satelittelefon den gangen da og Alicraft hadde ikke VHF så turde aldri å dra utenfor mobil rekkevidden.

@762mm Ikke for liten men vel for dyr i forhold til størrelsen og alderen ville jeg vel sagt. Den er 1996 modell, det er jo 1999 modell 52 foter til 2 mill. Så det er ikke noe løp og kjøp og skrap opp (lån fra foreldra) på død og liv 1,5 mill øyeblikkelig båt.

Det står heller ikke noe om overhaling av motorer f.eks Princess 55 i Stavanger hadde overhalte motorer var betydelig større og kosta 1,3 mill dersom @ohio virkelig kjenner summen den ble solgt for av en eller annen grunn.

Ellers så var det kanskje "spøk" eller ikke fullt seriøst men ble vel "halvveis seriøst" foreslått her Storebro 500 etter dokumentert vedlikehold bare 3 år eldre for 1,5 mill. Det hadde vært noe å løpe og kjøpe dersom det var seriøst.

Men ved å se på seriøse annonser så virker prisen rimelig høy.

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Eika Jeg mente størrelsesmessig, Herwa var 20 fot. Skrev jo at båten blir størrelsesmessig nesten det samme bare at den blir "fungerende". Altså at båten er planende har jo lite å si for når den skal stoppes ut der for å fiske litt og nyte havet. Er jo ikke tunfisk engang man dorger etter i planfart.

Transporttid er fisketid, med en marsjfart på 25knop, så tar det deg 18min fra Stathelle til en av de gode fiskeplassene utenfor langesund. Du bruker 45min til Jomfruland sånn ca, tar ett kvarter til mølen, som er ett sjøørret eldorado. 

Også er det deiligt og kunne kjøre ifra været, hvis man ser det kommer noe drittvær. 

Til dorging, bruker man den frontmonterte minnkota'n/motorguiden, den er kobla opp mot kartplotteren og hvis du vil at båten skal følge en viss strek på kartet, så gjør den det, setter du opp en løype du vil at den skal kjøre så gjør den det, når du får fisk så trykker du bare på anker knappen på fjernkontrollen du har rundt halsen, så står båten helt stille. Det er fin funksjon på havfiske også, slipper å dregge opp, hvis ikke man vil drifte da (drive med strømmen) 

Hør på gode råd fra Eika og Bruflaat med anbefaling om mindre båt mens du venter. En fantastisk fordel med disse er at en motorguide kan holde de i posisjon. Ankring på dypt vann er ikke moro.

Det er som nevnt mer sjø nær land enn lenger ute. Grunnen er som regel vind mot strøm, da reiser sjøen seg. I tillegg er det ofte litt verre over ryggen som går sørover fra brunlanes. Min siste tur ut i fjor, i en 21 fot båt, 20nm sør for svenner var drøy mtp sjø og ekstrem strøm, vi tømte motorguide batteriene på under en time og måtte gå inn igjen. En neste lik båt lå i samme tidsrom omtrent ti mil syd og hadde flatt hav. Han brukte vel knapt 10 prosent batteri på motorguiden. Tipper bølgehøyde var en meter drøyt med krapp sjø. Gikk helt fint å gå til land i 16-18 knop. Ikke direkte ubehagelig, men mer upraktiske forhold. I slike forhold hadde du ikke klart å fiske med en stor båt, ankerfestet ville nok ikke holdt. Antar du må bruke anker og ikke investerer i DP.

Argumentet for stor båt til å fiske langt ute forsvinner helt når båten er for stor til å kunne bruke motorguide eller tilsvarende med mindre du er villig til å legge svært mye penger i DP til skip. Når en grei båt går på 1 til 1,5 liter pr nautiske i 20-25 knop er det en veldig liten kostnad for en evt mislykket fisketur kontra et svært svin du ikke har lyst til å gi gass med og dermed bruker 2-3 ganger så lang tid hver vei i forhold som viser seg å være kjipere enn du har lyst til å fiske i eller klarer å ankre i.

Var jeg deg ville jeg uansett hatt den «lille» båten til fiske.

@Eika Jeg liker transporttiden det er en båttur som nytes på veien frem og tilbake. Pleier jo å ha hele dagen på vannet så at 2 timer av den blir til tur er jo ikke feil. Med stor båt blir det jo også mye rimeligere med deplasementsfart så får man av og til "gassa på" båten for motorens skyld i marsjfart og det er fint å vite at man kan stikke av fra eventuelt vær i over 20 knops fart om man trenger det.

Uansett som sagt det er ikke brukelig med "en jolle" til familie tur hvor noen fisker andre nyter havet og turen ut osv. osv. om jeg skulle hatt midlertidig båt så hadde det vært noe som den NordWest 900 som ble solgt samme dagen den ble annonsert tror jeg. Altså en båt som er minst likestor som Alicraften.

@whisper Båten skal jo ikke bare være fiskebåt da, men jeg vurderte å kjøpe en midlertidig båt til bra pris som Alicraften men den eneste kandidaten som ikke lå i Finnmark men i området ble solgt veldig fort og ellers var det ikke noe spesielt om vintern som ble annonsert.

Ellers så var enhver tur jeg dro på med Alicraften en dagstur så man har hele dagen på å nyte havet, fiskinga og turen. Så en tur utpå er en del av morroa og ikke bare transport etappe. Men kanskje om man har vært på tur 10 000 ganger så synes man ikke det er festlig også med turen frem og tilbake.

Er det feil vær om sommern kan man alltid "seile" inn i en fjord også får man teste ut ekkoene på ekkoloddet om de er fisk imens resten av familien har en "hyttetur på havet" for eksempel.

Så midlertidig båt vurderes i flere kategorier men da må det være noe som Alicraften ikke "en jolle".

PS. Nå er vel den Fairline 40 nevnt tidligere et kjent merke men med utgangspris på 1,55 mill og 1996 årsmodell så er det jo priset til en vannvittig pris som for meg. Om båten skulle være sabla dyr og 40 fot så er det jo ukjente merker med like store båter fra 2009 ikke mye dyrere: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=298227162

Uansett for 40 fot+ båt var jo vel den Princess 415 som ble solgt til 850 000 nærmest båt til halve prisen med motor fra 1998. Så skulle kanskje tenkt litt dypere om det ikke var verdt å betale fullpris for. Men det kommer jo flere båter utover året da.

Jeg forflytter meg igrunn ganske mye når jeg fisker, hvis strømmen går sånn og sånn, så er ikke fisken der, men der, plutselig går alle fiskeplanenen til helvette og da er det kjekkt og kunne plane til en annen plass og ett annet fiske. Når man holder på sånn, så får man mye og stor fisk 

Lykke til med å lukte på 1 tallet i forbruk i marsjfart med stor båt. 1L/Nm er fint forbruk som ikke suger lommeboka tom 

Er noe i argumentasjonen et sted mellom fiske og hygge som skurrer. De har hver sine krav, men om prioritering fiske er over feks 40%, er DP et krav i min bok (båt). Les: du tror det er fint vær, bare blåser ikke, driften er 1,5knop og du treffer ikke bunnen på 300m med 1kg lodd eller får latterlig snørevinkel og 10 min fisketid før spolen er tom. 

hvor mye vekter du fiske kontra hygge kontra kostnad?

er fiske ink kost over 50%, skal du ha liten grom båt, eller liten bra båt og stort vrak.  Er fiske under 50% må du nøye deg med fiske i litt kjipere farvann etter vesentlig mindre fisk og en svær jævlig båt til å imponere kvinner og familie, uten å få en dritt  

@Eika Nå vet jeg ikke hvor mye tid du bruker på en fiskedag men altså om dagen starter om morgenen og ender sent på kvelden så har man god tid trenger ikke bruke marsjfart. Er det ikke fisk en sted så flytter man båten noen hunder meter rundt omkring til ekkoloddet finner fisk. Men altså var aldri langt nok ute med Alicraften, lengst ut var vel ved Jomfruland.

@whisper Jeg drar ikke med en "liten jolle" til 10 gradern uansett. Jeg liker å føle meg komfortabelt og ikke "truet" når jeg fisker. Det er en gledelig hobby aktivitet ikke "ekstremsport". Blir jo som med laksefiske noen liker å stå midt i elva, andre liker bedre når de kan være på land eller i en båt. En jolle synes jeg er fin båt om man skal fiske i en rolig fjord.

Får vel finne ut av hvor meget rimeligst versjon av dynamisk posisjonering koster og om dette kan ettermonteres i en større båt. Høres jo ut som noe mye enklere enn å ankre opp på 200 meter ++ dybde.

@ohio Den Princess 45 med de motorene som ble omtalt her av erfarne folk som "tikkende katastrofe" hadde jeg ikke ønsket å kjøpe en båt med. Av og til virker det som forumet er litt mer pesimistisk innstilt enn den bekjente mekaniker men altså disse motorene hadde jo en veldig god forklaring med eksempler på hvorfor man ikke skal ha.

Men Princess 55 og Princess 415 var jo interessante båter. Den første hadde jeg ikke råd til egentlig før sommern og den andre burde jeg kanskje tenkt litt dypere over om den var kanskje verdt fullpris.

Dine penger, ditt valg og dine ønsker. Kan kun formidle fornuftige alternativer ift dette. 

I forhold til hvordan du har vektet fiske i tråden er du helt på jordet med mindre du er onkel skrue,- som er for gjerrig til det du er ute etter. 

lykke til. Som påpekt på hver side av tråden så langt er du immun for gode råd ift ønsker på måloppnåelse. 

Du vet virkelig ikke hva du har meninger om dersom du mener en 6-7 meter pilothouse båt er jolle, i sjø mer enn du kan drømme å fiske i selv fra en 15-20m gammel driter av en holk du garantert ikke vil koste på dp i, jamfør prisklasse. 

go nuts, før eller etter kjøp. Jeg sier du gjør det før kjøp ift ønsker. 

hvor mye er egentlig 300 000kr for en bra fiskebåt i ditt regnestykke?

har du noen gang vært så langt ute at du knapt ser land? 

Vil du helst ha noe nytt eller noe nesten nytt motormessig du kan stole på der ute? En påhenger kan du bare bytte for relativt lav pris i 6-7m båt kategorien i stedet for å stole på 20-30-40 år gammel ukjent maskin i det du ser på. 

for min del er det ikke noe å lure på. Ny motor ved hver båt og nøye oppfølging. Vhf MÅ du ha. Ais sender er litt vurdering mot vær/sikt/trafikk og deling av fiskeplasser, men bør være der. Redningsflåte og tørrdrakt er oppe til vurdering kontinuerlig selv om tidligere nevnte fungerer. Heller en gammel driter av en båt med ny påhenger, vhf, ais, flåte og tørrdrakt enn enn stor gammel driter om du skal ut dit du kan få stor eller veldig stor fisk. 

@whisper Jeg har jo tenkt å ha alt ekstrautstyr både overlevelsesdrakt, flåte, nødpeilesender osv. i den "store gamle dritern" :giggle:. Så tenkte jeg å bruke penger etterhvert som de kommer inn på å oppgradere denne båten med altmulig rart. Men den skal ha dieselmotor, avgift til staten har jeg av politiske årsaker ikke lyst å bruke penger på så når man har avgiftsfri diesel så skal motoren gå på den. Ellers liker jeg ikke påhengsmotor fordi den blir stjelt med tilhørende utriveligheter hos forsikringsselskap for å få den erstattet (når jeg ble stjelt ny propell i opplag fra Alicraft gadd jeg ikke å streve med forsikringsselskapet, men hvis noen stjeler en propell da stjeler de i hvert fall påhengsmotor) og jeg orker ikke å skru den av og skru den på båten for hver tur. Påhengsmotor kan jo også stjeles fra en båt som står på vannet i motsetning til propeller som blir ikke lett for tyven når de er på aksel under vann.

Så får jeg oppgradere den eventuelle "store gamle dritern" med DP og hvis det koster i millioner så får man satse på spesial anker med lang nok kjetting og maskin til dette. Jeg har ikke lyst å dra utpå havet hvor man nærmest ikke ser land med en båt som er 21 fot om den koster 300 000 eller 30 000 så blir det på en måte samme, den er bitte liten og ville ikke skapt noe trygghetsfølelse.

PS. For øvrig siden jeg liker humor fikk nesten lyst å ha noe med humor som båt navn på nye gamle båten. "Stor gammel driter" eller "Svære svinet" :giggle:  Fikk meg til å le i hvert fall :lol:

26 minutes ago, XardasKSP said:

Så får jeg oppgradere den eventuelle "store gamle dritern" med DP og hvis det koster i millioner så får man satse på spesial anker med lang nok kjetting og maskin til dette.

Fungerende DP på fritidsbåt vil i praksis bety Volvo penta IPS fremdrifsystem av de nyere årgangene med DP som opsjon. IPS er en pakke med 2 motorer (eller flere) og podder. DP er en funksjon man kan kjøpe til disse for endel hundrelapper (den store typen) ekstra .

IPS selges ikke til annet enn båtfabrikanter da skrogene må være laget for dette og kan ikke ettermonteres.

Om det hadde gjort det, så hadde kostet fra ca 3,5 mill og oppover pluss montering.

Ellers er vel sånn ca ingen som bruker DP i havfiske meg bekjent, så man kan jo lure på hvordan andre får til havfiske.

Der du sier du vil fiske er det 3-500 meter dypt. Det finnes ikke et eneste anker som har nådd bunnen der noen gang med mindre det datt av et skip eller skiper ligger på bunnen.

Du har mye meninger og kriterier på hvordan båtliv og bruk skal være til å ikke ha noe praktisk erfaring med det du snakker om.

Forøvrig er det lite større påhengene som stjålet fra båter som ligger på vannet. Og de som blir stjelt ender jo ofte opp i polen og rundt der, så om du fester en airtag på motoren er det jo bare å hente den neste gang du er hjemme en tur :giggle:

images-3.jpeg

Mvh. SAP

@sap_2000 Hvis det ikke er mulig så er det ikke mulig og 3,5 mill hadde vært for dyrt uansett for å "ettermontere" med mindre man hadde spart til en båt til 5 mill eller mer.

Og hvis det ikke er mulig å ankre opp heller så får man vel kjøpe bra kikkert og finne ut av hva de gjør på garminbåten at de får til å få fiska der, er jo også "eldre skøyter" som klarer på en måte å komme seg til stedet og få fiska der. Så det er ikke bare "joller" som blir brukt. Har jo sett skøyte på turistfiske og den klarte på noe måte å få stoppa slik at de fikk pilka.

Har du for øvrig hørt om det er noe spesielt med båtmerker som Forbina eller andre for meg ukjente at man f.eks ser en båt på 40 fot til 1,89 mill fra 2009? Er det mye dårligere kvalitet enn på "kjente båter" som Princess og Fairline?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...