Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Da legges VP 73 ved siden av CAT 3208 på motorers svarteliste som man ikke skal ha.

 

Det var én utgave at 3208 det var snakk om. Ikke alle. Feks 3208 uten turbo på 210 hk som ofte sitter i trawlere og deplassementbåter er kjent som noe av det mest skuddsikre som finnes.

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Finnes det noen flere motorer som benyttes i båter med dårlig rykte?

 

Mange. Nesten alle vil jeg si. Kommer bare an på hvem man spør :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jo jeg husker at det bare var de CAT 3208 motorene med turbo. Men det er vel nesten alltid de med turbo i flybridgebåter som kan gå i plan om nødvendig.

 

Quote

Mange. Nesten alle vil jeg si. Kommer bare an på hvem man spør :giggle:


Det virker som du har mye erfaring og det er stort sett bred enighet på forumet om at motorer som du ikke synes er gode faktisk ikke er det. Også @Chilli Solbris har fortalt ved D5L kurset at han stoler på din erfaring siden du er vel den mest erfarne han kjenner såvidt jeg forstod. Så hører gjerne mer informasjon om hvilke motorer som man bør unngå om det er flere enn CAT 3208 med turbo og VP 73 modellen.

@ohio Jeg tror nok @sap_2000 vet hva han forteller. Veldig erfarne folk er jo enig i dette også i virkeligheten ikke bare på forumet.

Link to post
Share on other sites

@ohio

Quote

Sap vet nok hva han forteller men om det medfører riktighet er noe helt annet


Skjønte ikke helt logikken i meningen din. Altså enten så tror du han vet hva han forteller og da er det jo riktig noe som erfarne folk som @Chilli Solbris tror også på. Eller så er det ikke riktig men da kan man jo ikke si at han vet hva han forteller :giggle: Jeg velger å tro på det @sap_2000 forteller siden det er jo veldig mange motorer å velge mellom som han synes er gode.

 

Quote

Du må slutte og høre på besseviserne og erfare selv 


Jeg er jo på forumet for å høre på erfarne folk (antar det er det du kaller "besseviserne" ) siden det er mest økonomisk å lære på ting som andre har erfart. Føler ikke noe pressende behov for å erfare total motorhavari selv :lol::giggle: Jeg synes det er mye rimeligere med skildringer fra andre som har opplevd det og å bruke den erfaringen til å skaffe riktig motor som med vedlikehold kanskje gjør at jeg unngår denne total motorhavari erfaringen. Det er i hvert fall håpet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

@ohio Altså hvis MAN motor dævver så vil det mest sannsynlig være på grunn av manglende vedlikehold eller feil i drivstoffet eller noe annet og ikke fordi motoren ikke var riktig konstruert eller hadde iboende feil som medførte at "dævving" eller til og med total havari skjer ofte. Det finnes jo diverse modeller av bilmotorer som statistisk dævver mye oftere enn øvrige da er det jo samme med båt. Men siden man kan ikke google det (da det ikke føres statistikk som med bil) så er jo erfarne folk som @sap_2000 gull verdt når de kan fortelle det.

Det som @sap_2000 skrev:

 

Quote

Var mye plunder, spres med en stor hjerne som ikke er å få tak gjennom VP på minst 15 år allerede. Utover det er det alt for mange historier om plutselig mekanisk totalhavari uten at jeg jeg helt vet hva/ hvorfor. Merkelig egentlig siden den virker rimelig lik som både forgjenger og etterkommer.

73 eksisterte også meget kort. Kun 1997 og 98. Antagelig av en grunn



Tyder jo på at VP 73 modellene "dævvet" uten noe spesiell grunn som dårlig vedlikehold eller mislighold av motorn, de bare "dævvet" og Volvo Penta produserte dem derfor i veldig kort periode. Det er i hvert fall slik jeg forstod det.

Om en MAN motor dævver så vil det trolig være årsak i feil vedlikehold eller mislighold av motorn og ikke fordi modellen var dårlig. Men det kan jo hende det fantes også dårlige MAN modeller mener å huske at det ble nevnt at en eller annen modell fra MAN også var dårlig. Derfor er det jo veldig fint om man får informasjon om alle motorer man helst bør unngå da reduserer man jo sjansen for å kjøpe potensiell totalhavari av motor.

@Martine29f Trodde du har brukt båten tidligere i år til å fiske en torsk? Men kanskje du bare tok den opp for smøring også tilbake igjen. I hvert fall fint med båt i finværet, nå vet jeg ikke hvordan bølgeprognosen for Trøndelag er men i morgen skal det være helflat Skagerrak ved 10 gradern ifølge prognosen. Skulle hatt den Princess 45ern fra Horten, men det er ikke noe annet å gjøre enn å vente på nytt kupp som dukker opp.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

 



Tyder jo på at VP 73 modellene "dævvet" uten noe spesiell grunn som dårlig vedlikehold eller mislighold av motorn, de bare "dævvet" og Volvo Penta produserte dem derfor i veldig kort periode. Det er i hvert fall slik jeg forstod det.

Om en MAN motor dævver så vil det trolig være årsak i feil vedlikehold eller mislighold av motorn og ikke fordi modellen var dårlig. Men det kan jo hende det fantes også dårlige MAN modeller mener å huske at det ble nevnt at en eller annen modell fra MAN også var dårlig. Derfor er det jo veldig fint om man får informasjon om alle motorer man helst bør unngå da reduserer man jo sjansen for å kjøpe potensiell totalhavari av motor.
 

Beklager men du lirer av deg mye tøv noen ganger(ofte), absolutt alle motorer, ALLE, kan havarere selv om service vedlikehold er fulgt til punkt å prikke, det finnes ingen garanti!

Alle de båtene du titter på har motorer som det kan være vanskelig å få tak deler til, selv TAMD74/75 var det umulig å få nye hjerner til en periode. 

 

TAMD72/73 har et litt mindre volum enn 74/75 og muligens litt mer pint, det går 1000vis av dem, de fleste er fornøyd, men det har vært raportert om noen havarier, bla en kompis fikk et havari på en av sine.

Link to post
Share on other sites

@ohio Poenget var vel at CAT 3208 motorer med turbo likte å totalhavarere betydelig oftere enn andre typer motorer selv om de fikk riktig vedlikehold eller det var slik jeg forstod det.

@Førstefender Jeg skjønner jo dette

 

Quote

ALLE, kan havarere selv om service vedlikehold er fulgt til punkt å prikke, det finnes ingen garanti!


Poenget er vel at noen har 1 promille totalhavarier i slike tilfeller imens f.eks andre kan ha 10 % totalhavarier når de blir eldre eller enda mer. Og det er jo denne informasjonen som er så fint å få fra erfarne folk som @sap_2000

Slik at man kan unngå motorene som statistisk er kjent for "dævve" eller totalhavarere oftere enn andre, på den måten minimaliserer man sannsynligheten for at man har en motor som vil plutselig totalhavarere. Det er jo på samme måte med bil bare der er statistikken offisiell imens med båt så må man stole på hva erfarne folk sier siden man får ikke bare "googlet" det frem.

Så vidt jeg forstod @sap_2000 så er CAT 3208 med turbo og VP 73 slike modeller som har større sannsynlighet for totalhavari og jeg hører gjerne om det finnes noen flere modeller som man bør unngå for å redusere risikoen. Og selvfølgelig finnes det jo ingen motor som gir garanti men sannsynlighet er veldig viktig, er jo som med fly man vet det kan dævve fullstendig men sannsynligheten skal være så liten som mulig så folk flyr rundt omkring i verden.

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Nei det er muligens ingen fasit men det virker som han er en av de mest erfarne på forumet og det er flere andre folk som mener akkurat det samme. Så da blir det den beste informasjonen og pekepinnen på statistikken man får når det ikke er noe statistikk å finne i google.

Så jeg er veldig interessert om det er noen flere motorer enn CAT 3208 og VP 73 som @sap_2000 eller øvrige erfarne folk mener man bør helst unngå da de har større sjans for totalhavari enn øvrige motor modeller.

@Martine29f Aner ikke hvorfor de havarer men antar forklaringa var fordi de var for meget belastet når de hadde turbo. Poenget er at erfarne folk mener de havarer oftere enn andre motorer.
 

Quote

Har du noengang sett en peilepinne og i det hele tatt peila olje på en motor....


Olje er det ikke sånn der som mekanikere fikser hver 10 000 km på bil :giggle::lol:

Neida så dum er jeg heldigvis ikke, på gamle 760i altså før mekanikere tetta rundt motorn (som merkeverksted mente ikke var mulig å gjøre siden alltid ville det være svinn) så måtte jo peile det rimelig ofte da den likte å forsyne seg godt med olje og man måtte fylle på så ofte som bare 1000 km om man f.eks tok seg tur på autobahn i 250 km/h. Men det kunne også sakte men sikkert forsvinne når den stod lenge også, senere ble det fiksa av virkelig gode premium mekanikere. Og på Alpina B7 er det vel ingen peilepinne siden den er så "ny" :giggle: neida det er jo en men den spiser ikke olje enda heldigvis :lol:

På båt har jeg også sjekka olje ved Alicraften faktisk før hver tur siden mekaniker sa det var viktig at den hadde det den skulle ha. Onkeln min fylte jo også på engang når det var i minste laget.

Så det må være noe mer finurlig enn oljemangel til å "drepe min motor" :giggle::lol: (Jeg vet faktisk også at man ikke skal overfylle med olje heller).

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i disse havariene, du legger jo opp til ett hinsides driftsbudsjett, så om du trenger en overhalling eller to i løpet av 5år så kan det jo ikke ha noe å si.

Å overhalle en TAMD73 koster ikke så mye i deler og du har jo din egen mekaniker.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Poenget er at man ikke vil bruke enorme summer dersom det ikke er nødvendig (er jo slik man blir rikere i livet om man bruker mindre og ikke mere enn budsjettet og omvendt med inntekter er de større en planlagt så er det veldig fint derfor planlegger man gjerne litt lavere inntekt enn man forventer og litt høyere utgifter enn man forventer. Så blir man ofte glad etterpå :giggle::lol: ).

Et verste fall budsjett er verste fall budsjett og helst så skal det ikke koste så meget og da kan man jo skaffe større og bedre og nyere båt i fremtiden.

Og hvorfor da kjøpe en modell av motor som erfarne folk mener havarerer oftere enn øvrige motormodeller? Hvorfor ikke bare kjøpe en hvor erfarne folk sier "denne er kjent for å være slitesterk og fantastisk motor". Da er jo sjansene bedre for at man får det eksemplaret som ikke vil "dævve".

@ohio Poenget er jo hvor ofte havari skjer i forhold til antall motorer i bruk. Nå mener jeg de erfarne folkene sa at CAT 3208 var bra motor i original versjon, men når den får turbo så blir den overbelastet og "dævver" da oftere enn øvrige tilsvarende motorer.

Så hvorfor skulle man utfordret skjebnen med å kjøpe noe som erfarne folk ikke synes er det beste valget. Hvis man kan jo velge istedet noe som er kjent for å være virkelig bra og hvor veldig mange folk er enig i dette. Det gir jo også mindre verditap om man skal selge båten senere for å kjøpe en større "finale båt".

At jeg liker MAN og MTU best er ikke bare pga. opinioner jeg liker generelt best tyske biler og tyske motorer. Ofte er de også "rå" altså i forståelsen "morro". Men jeg vil jo gjerne få så mye informasjon som mulig om hva som er gode valg og hva som er verre valg.

Alle motorer er ikke like ved båt akkurat som de ikke er like ved bil. Så å høre på erfarne folk synes jeg er bra idee.


 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Så den i går på finn den har vakre linjer "som ett mini skip" men prisen er jo ikke like vakker til tross for MAN motorer.

Den er 2 år yngre enn Princess 65 med MAN motorer som var i Sverige. Men det er også minst 1,3 mill høyere prislapp (hvis man skal betale MVA) og for å være ærlig gjorde Princess 65 totalt mer "WOW for en flott enorm driter" inntrykk på bilder enn denne. Så om de var til samme pris så hadde jeg foretrukket noe som den Princess 65 i Sverige. Nå virker det som den i Sverige er solgt uansett så den gangen jeg har 2,5 mill++ å bruke på "enorm gammel driter" blir det nok igjen vanskelig å finne noe med MAN motor til samme pris.

Men utvendig utseende og klassiske "mini skip" linjer det skal den ha er vakrere enn Princess 65. Men så er jo akterenden da igjen uheldig med tanke på stangfiske (veldig høy) og interiøret på Princess 65 gjorde mye mer "ååå dette er skikkelig "fett" " inntrykk. Mastercabin på Princess 65 så jo ut som penthouse suite, kanskje det er det lyse treet som er brukt i denne Elegance 63 som gjør at man ikke får den "luksuriøs driter" følelsen man fikk av Princess 65.

Men virkelig vakker båt utvendig og MAN motorer.

PS. La til også annonse på facebook Princess gruppe om båt som ønskes kjøpt.

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris

Quote

Og den har riktige motorer også!😁😁😁😁

 
Hadde bare prisen vært "riktig" også, men håper å engang finne noe som den Princess 65 i Sverige til finalebåt.

 

Quote

Fikk forresten pris på 2024 modell av samme motor. 8 mill!!! 


Er jo nesten dobbel pris per motor enn VP D13 med IPS tilbehør (der koster 2 stykk 8,5 mill) https://www.mmgmarine.se/volvo-penta/volvo-penta-d13 Men blir jo også som BMW og Volvo. Det blir ikke samme "freude am fahren" med Volvo.

MAN motor påvirker følelser akkurat som tyske premium biler gjør :giggle:

PS. Med gear tiltenkt aksler kosta Volvo Penta motor bare "2 mill" antar da at man må ut med betydelig mengder penger for akslinger og resten av "hele pakka". Men blir jo ikke samme gleden som av en MAN :lol:

P.PS. Fant en "pocket driter" kandidat for denne sommern. Er det noen som vet hva Ford Mermaid motor er, noe som kan fungere gjennom sommern? Koster jo lite så da vil man vel ikke tape mye heller med mindre den dævver helt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80323601


For øvrig noen som vet om slik "pocket driter" kan lastes opp på lastebil eller blir det sabla lang tur med altfor liten driter "Norge rundt" for å komme til Langesund?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

. Er det noen som vet hva Ford Mermaid motor er, noe som kan fungere gjennom sommern?

Er i utgangspunktet laget for traktor, lastebil og aggregat altså en industrimotor. Går for å være svært gode maskiner.

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

For øvrig noen som vet om slik "pocket driter" kan lastes opp på lastebil eller blir det sabla lang tur med altfor liten driter "Norge rundt" for å komme til Langesund?

Den er jo perfekt til å cruise rundt Sør-Norge. Dessuten blir den for stor til å frakte på en lastebil.

Link to post
Share on other sites

@tacan Er jo som for min smak altfor liten til å komme seg rundt de utsatte områdene etter Stavanger som er jo på lista over farlige farvann. Tror det ikke bare er på lista men også heter Lista faktisk :giggle::lol:

Det er jo når man skal forbi Kristiansand og nordover at man virkelig ønsker å ha helst "en enorm driter" på 60++ fot det er jo verre bølger der enn på Skagerrak. Men kanskje på en helt vindstille dag om sommern så hadde det gått.

Synd det ikke går an å transportere den på veien da hadde jeg sikkert kjøpt med engang siden den fungerer faktisk sa eier på telefonen. Får finne ut av om jeg får henta den uten å måtte ut av "bølgekomfort sonen". Men det var i hvert fall riktig pris til å ikke tape mye penger om den fortsatt fungerer så burde man vel få noe i nærheten av samme summen når man skal bytte til noe større.

 

Link to post
Share on other sites

Er da for faen ikke mer enn ca 240Nm litt etter hvor i Sveio området den ligger.

Å det er sommer. Masse folk tar den tur med båter ned i 25fot.

 

Lure faktisk mer å mer på om ikke du har det best på land, siden du tydeligvis er livredde sjøen å noen cm med bølger.

 

Vi andre går jo over Sletta og Jæren med gammel driter på 27 fot uten problemer.  Da faktisk også med ganske store bølger noen ganger.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...