Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Jeg så en Princess 48 tidligere med 71A motorer men falt nesten av stolen da eier skrev at han ønsket seg 2,19 mill for den (fordi interiøret var pynta trolig) og senere er den satt til den pris på finn så avslører jo ikke lenger noe privatbeskjed da pris er offentlig.

Den neste er selvfølgelig mye bedre priset med 71B motorer og 1,65 mill men det er fortsatt bare 71 motorer og ikke 122 motorer så ser egentlig ikke årsak til at dette skal være så dyrt er vel bedre å få D5L rabatt om båt er "1 fot over" regelkravet enn "2 fot under". Men det er jo interessant båt da jeg ikke har sett en Princess 48 "i virkeligheten".

Men akkurat nå er det pengevalfart fra solgte leiligheten i Polen til faren min så det er håp at man prøver seg med 2,2 - 2,25 for en båt som ser ut som en helt annen klasse både i utseende og størrelse og helt ny design fra 1996 i forhold til 1991 båter designet på 80-tallet. Så tenkte at det er verdt ett forsøk med den Princess 56 som ikke ble solgt i Bergen. Spurte også Stavanger megler om han hadde noen nye fine tilbud men det hadde han ikke Princess 65 er solgt og eneste han har er en overpriset svensk Princess 55 som eiere vil ha nesten 2 mill for uten norsk MVA.

@index Trodde alltid at det er motor som er det dyreste i båten, men det virker kanskje at man bruker så mye mer materialer på å bygge en trawler at disse blir dyrere selv om de ikke er premium. Siden som sagt en ukjent merke trawler laget av stål fra 1999 koster det samme som likestor Princess/Fairline som er nesten 10 år yngre.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 40 minutter siden:


@index Trodde alltid at det er motor som er det dyreste i båten, men det virker kanskje at man bruker så mye mer materialer på å bygge en trawler at disse blir dyrere selv om de ikke er premium. Siden som sagt en ukjent merke trawler laget av stål fra 1999 koster det samme som likestor Princess/Fairline som er nesten 10 år yngre.

 

Det er nok ikke så enkelt. Faktorer som materialkvalitet og utstyrsnivå spiller inn, og selvsagt tilbud/etterspørsel. En cabincruiser er på en måte tett på dagens mote, og føles derfor lettere utdatert etter noen tiår. Mens en trawler oppleves som mer tidløs, og derfor fortsatt aktuell selv om den er 20-30 år gammel. Selvfølgelig med mange unntak. Men det mange vil ha holder seg selvfølgelig bedre i pris enn det nesten ingen vil ha...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Jeg antar likevel at splitter ny Trawler koster mer enn splitter ny Princess/Fairline. Men hvis det ikke var dyrere å bygge disse så ville jo før eller senere noen kommet på ideen om å produsere rimelige trawlere siden det er jo ikke "romskip" at noen må besitte spesiell teknologi for å produsere en trawler båt.

Med Princess/Fairline er det jo slik at nye konkurrenter bygger båter som ofte er smalere eller mangler noe i størrelse i forhold til Princess/Fairline og ikke kun kvalitet på materialene. Selv selveste Storebro er jo betydelig rimeligere å som nesten ny båt enn f.eks Princess. Men det er mindre og smalere i størrelse noe de ikke var før i tida på tilsvarende størrelser.

 

Link to post
Share on other sites

@index Hvis man ser bort ifra at prisen fra 1981 er den samme som for 10 år yngre tilsvarende størrelse Fairline med 2  stykk VP122 10 år yngre motorer så kunne man kanskje si den er billig.

I tillegg er den "CE merket"  med "jeg tror den er bra" altså bygget av privat båtbygger og ikke av en fabrikk og det i stål og ikke glassfiber som er mye enklere å vedlikeholde og mer brukervennlig. Så ser man på akterdekket så er det høyt og..... glatt stål altså jeg kan ikke forestille meg hvordan dette akterdekket skal være brukbart som glatt med vann oppå. Ikke er det lagt gummi engang eller noe som helst som gjør det bruker vennlig.

Så ja båten hadde vært billig og verdt en vurdering om den var i glassfiber med brukervennlig uteplass og gjerne bygget av verft/firma slik at man kunne faktisk tro den er klasse A sjøegenskaper og ikke "den ser jo ut til å kanskje kunne takle noen bølger".

Eneste som kunne være vurderbar er denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353926163 men det er fortsatt ganske så saftig pris for å være 1982 modell og motorer fra samme årstall. I hvert fall mye dyrere enn tilsvarende planende båter av samme årgang. Men siden den er fabrikkbygget så kan man kanskje håpe det er noe som tilsvarer nærme klasse A sjødyktighet?

PS. Tenkte å se på den men så ble den inaktiv og jeg merket også at det ikke ser ut til å være baugpropell. Og jeg kan bare forestille meg havnemanøvrering med minisnekka bare at den er blitt 48 fot og kan knuse brygga om den ikke stopper :giggle:

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Jeg har en mistanke om at selger og trådstarter ikke passer veldig godt sammen.

 

Fra annonsa:

 

"Jeg ønsker kun hendvendelser fra folk som vet de er i posisjon til og kjøpe denne. Masse rare forslag om hvordan du vil betale båten,er ikke jeg interessert i."

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 12 minutter siden:

Jeg har en mistanke om at selger og trådstarter ikke passer veldig godt sammen.

 

Fra annonsa:

 

"Jeg ønsker kun hendvendelser fra folk som vet de er i posisjon til og kjøpe denne. Masse rare forslag om hvordan du vil betale båten,er ikke jeg interessert i."

Kan selger tilfeldigvis være medlem her, å ha lest denne tråden hehe:giggle:

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot + @Okkaby Nå er ikke selger i fare for at jeg skulle ønske å kjøpe eldgammel stålbåt da jeg er ikke i kunnskapsposisjon til å vedlikeholde stålskrog og vil heller ha enklere glassfiberskrog.

Ellers blir jeg snart i posisjon til å betale 2,25 mill om nødvendig på 15 minutter så det burde ikke være noe mer bryderi med finanssiden med mindre det kommer en båt til 3 mill i vurderinga og det må skaffes "litt til".

Men antar nok noen kanskje foreslo campingvogn eller gammel rønne av en hytte da selger skrev også at han er kun interessert i båt som innbytte og ikke noe annet.

Husker jo når faren min solgte bil i 2003 at folk kom med forslag om motorsykkel og masse rart i innbytte, det som tok kaka var en rusten dævva Octavia noen mente var verdt gull og grønne skoger :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Jeg antar likevel at splitter ny Trawler koster mer enn splitter ny Princess/Fairline. Men hvis det ikke var dyrere å bygge disse så ville jo før eller senere noen kommet på ideen om å produsere rimelige trawlere siden det er jo ikke "romskip" at noen må besitte spesiell teknologi for å produsere en trawler båt.

 

Ikke slå alle trawlere over en kam. 


Du nevner eksempler som Flemming og Nordhavn og så Princes sog fairline i neste setning.. Hvis jeg skal prøve meg på en sammeligning på pris/ liksus/ håndlaget så kan du si at Princess og Fairline er Mercedes og BMW mens Flemming og Nordhavn er som Bentley og Aston Martin (ikke på performance).

 

En Princess F55 koster ca 20 mill +- noen mill. En flemming 55 tipper jeg bikker 40 hvis ikke 50 mill ny.

Så finnes det en mengde andre trawlere produsert i østen til en brøkdel av flemming og Nordhavn priser men de er heller ikke i nærheten av så solide/ gjennomtenkte/ egnet for lange havkryssinger og lengre cruising i fjerne strøk hvor man ikke bare kan ringe RS hvis noe dævver. Man får det man betaler for.

 

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Men hvis det ikke var dyrere å bygge disse så ville jo før eller senere noen kommet på ideen om å produsere rimelige trawlere siden det er jo ikke "romskip" at noen må besitte spesiell teknologi for å produsere en trawler båt.

 

Det er mye dyrere å produsere en Flemming enn en princess i samme størelse. Det går sikkert 10x arbeidstimene og hvis man tenker at vekten en båt består av er materialer, utstyr og andre ting som koster penger er nordhavn 55 mer enn dobbelt så tung som en P F55

 

 

Du kjenner jo litt til biler en BMW 760 er jo bare en meter lenger enn en golf. Likevel koster den mange ganger golfen. I båtverden er og kan forskjellene være mye større på målbare ting som lengde og vekt. Som nevnt hundre ganger før, ting er ikke så enkelt i virkeligheten som i dine teorier. Det er hakket mer kompleks og atskillige flere variabler og hensyn som ikke bør utelates. Samme med gammel, stor båt. En ting er teori, en annen ting er i praksis.

 

Og, ja det finnes "rimelige" trawlere, F.eks Beneteau Swift trawlere i flere størrelser produsert i frankrike, og en mengde ukjente navn i østen som produserer "billige" båter (sett i forhold til N og F).

 

Jeg kan nevne ett eksempel fra Trawleren jeg hadde VS mer serieproduserte båter som Princess, Beneteau, Azimut og andre.

Alt av hardware, som gjennomføringer, styring, sjøvannsfilter, aksling og propell var ca dobbelt så stort som "vanlig" på en slik størrelse båt. Den veide også 30-40% mer enn en typisk båt i samme størrelse. Ingenting var serieprodusert, men alt håndlaget på godt og vondt.

 

En slik båt består sikkert av 20+ større, støpte deler. Skrog er en (faktisk 2 og delt langs midten), men så har man overbygg, innside av gangvei, tak under overheng/ overbygg, div deler, dashboard og innside av flybridge etc.

 

På 99% av båter man ser, er en stor del av skjøtene mellom disse delene synlig i form av en sikaflex-fuge eller en metall list eller noe. Ser du nøye på en princess vil se mange titalls meter med slike fuger.

På Trawleren jeg hadde var det ikke 1 cm utvendig fuge. Alt var sparklet igjen, pålagt gelcoat, slipt og polert opp til 1 sammenhengende overflate fra kjøl til topp av flybridge.

 

Samme var det med det syrefaste som beslag og rekker. Overdimmensjonert og kke en enste skjøt, hylse, eller påskrudd feste. Alt var sveiset i syrefast, slipt og polert så det så ut som 1 sammenhengende del uten sveisefuger eller skjøter.

 

Slike ting tar ufattelig mye tid og stort sett kun mulig å gjøre i Østen av åpenbare årsaker hvor arbeidstimer er det som koster minst.

 

Det finnes baksider ved slik håndlaget, manuell produksjon i forhold til serieproduksjon hvor alle former og paneler er laget med CNC roboter og hver del er 100% lik. Det blir det ikke i den håndlagede verdenen, men merker som Flemming og Nordhavn tror jeg er de som er nærmest med 99,x %. Og det koster blod.

 

 

 

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@index Hvis man ser bort ifra at prisen fra 1981 er den samme som for 10 år yngre tilsvarende størrelse 

 

Jeg har ikke sagt at denne båten var noe for deg. Jeg ville bare vise at det finnes rimelige trawlere også. Men det skjønte du visst ingenting av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Jeg trodde du mente den var rimelig altså at den koster det samme som en tilsvarende planende båt koster. Selvfølgelig finnes det jo rimelig utgave av alt om det bare er eldgammelt (eller ukurant som f.eks laget av stål/aluminium for å ikke snakke om tre) men ikke gammelt nok til å være samleobjekt og antikk :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@index  Selvfølgelig finnes det jo rimelig utgave av alt om det bare er eldgammelt (eller ukurant som f.eks laget av stål/aluminium for å ikke snakke om tre) men ikke gammelt nok til å være samleobjekt og antikk :giggle:

 

Det er du som er på jakt etter en gammel driter, ikke jeg:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Det jeg linket til var at ikke kun Fleming og Nordhavn men selv stålbygget 1999 trawler som ikke er kjent koster det samme som Princess/Fairline som er 10 år nyere fra 2008-2009. Fleming kosta jo mer når den var nesten 20 år eldre.

Men finnes det noen trawlere altså deplasementsbåter som er bygget for at skroget skal tåle mye mer enn planende båt men som ikke koster i samme prisklasse som Nordhavn/Fleming? Og som selvfølgelig er 50+ fot slik at det har en mening at de er deplasementsbåt og kan tåle masse + de er ikke så sakte fordi de er lange og deplasementsfart kan være over 10 knop på max.

En 760i BMW hadde jo motor som var 4,5 x ganger sterkere enn hva en VW Golf hadde + den hadde lukuriøs interiør. Man kan på en måte si at det er betydelig mer forskjell mellom BMW 760i og VW Golf enn det er mellom BMW 760i og Aston Martin eller Bentley i kvalitet og det man får per krone. Så ideen var om det fantes noe BMW/Mercedes kvalitet deplasementsbåter hvor skroget "takler alt" uten at noen har gått "av skaftet" med alt annet så det blir ekstremt dyrt.

@index Joda jeg søker etter gammel driter men gjerne en i glassfiber og bare undret meg over hvorfor trawlere er så mye dyrere når de har rimeligere motorer men @sap_2000 forklarte noe av årsaken. Men jeg tenkte det må nok også finnes noen ikke håndlagde store deplasementsbåter som tåler masse bølger uten å måtte være så mye dyrere enn hva Princess/Fairline er.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

 

Princess og Fairline er ikke premiumbåter, men mer "mye for pengene" båter. Fleming og Nordhavn er i en helt annen klasse her, og beregnet for mye tøffere forhold. Man får det man betaler for. 

 

Princess og Fairline regnes i høyeste grad for båter i luksusklassen. Fleming og Nordhavn er et helt annet konsept. 

 

Mange Princess og Fairline modeller av nyere årgang ligger vesentlig over Nordhavn i pris gitt omtrent samme båtstørrelse:

 

2019 Princess F62 Motoryachter til salgs- YachtWorld

2020 Nordhavn 63 Motoryachter til salgs- YachtWorld

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jeg tror nok båter i USA er litt rimeligere fordi noen påstod de må CE merkes for Europa elns. men stort sett virker det som Fleming er dyrere enn Nordhavn fordi de ser "vakrere" altså mer "symmetrisk miniskip" ut imens Nordhavn har av og til sånne rare løsninger med "lang tom baug" men absolutt ikke alle modeller av den.

For øvrig tror jeg så en Trawler type båt som noen til og med faktisk brukte for å fiske ut i Atlantern og som ikke ligger i USA. Men det blir nok altfor sabla dyrt å begynne å inspisere båter i Spania med gode hjelpere på slep ned dit :giggle: https://no.yachtworld.com/yacht/1988-custom-narvalo-9182101/ 


Om den virkelig var tilsvarende klasse A og ikke klar for å dævve tilstand så hadde den kanskje klart turen over Biscaya om det ble meldt høytrykk og flatt hav for neste uka. Siden i 10 knop tar det jo over ett døgn uansett å komme seg over stedet. Så man kunne fått med seg episk tur istedet for å betale 400 000 for at den skal reise som dekkslast. Det er jo MAN motorer inni den også :giggle: Får nesten lyst å reise dit.

PS. I USA vet de i hvert fall hvordan en fiskebåt (fisherman) bør være av størrelse https://no.yachtworld.com/yacht/1972-hatteras-61-yacht-fisherman-9386128/ :giggle::lol:  De er jo ikke interessert i å synke utpå Atlantern eller Stillehavet :giggle:

P.PS. Jeg tror det var noe slik som den første jeg linket (muligens mindre) som de hadde på Kanari øyene for havfiske med turister og denne båten husker jeg gav komplett F i at det var bølger der ute den beveget seg mindre enn Storebro 500 med høyere bølger imens den stod stille også så man kunne fiske på alle mulige måter. Så antar at 10 gradern ville være mulig mer enn den ene dagen i året da det er helt flatt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Men finnes det noen trawlere altså deplasementsbåter som er bygget for at skroget skal tåle mye mer enn planende båt men som ikke koster i samme prisklasse som Nordhavn/Fleming?

 

Det er ikke skroget isolert sett som avgjør om noe er sjødyktig eller ikke, men omtrent alt annet som, ineniørarbeide og hardware som er brukt, inkl utforming, plassering og type vinduer, dører, dreneringer, terskelhøyder, tyngde og balanse osv til krampa tar deg. Samme skroget kunne sikkert vært alt fra klasse C til klasse A beroende på det jeg skrev over samt en hel haug med ting til.

 

Og nei, trawler er ikke ensbetydende med hverken sjødyktig eller opplevd komfort i sjøgang som heller ikke har noe med sjødyktighet å gjøre. De KAN være det, men men de kan også være det motsatte.Blir omtrent som å tro at enhver 4x4 er god og egnet i terrenget...

 

Noen tror at om en båt som krenger endel i sidesjø eller lett får sprut på rutene er farlig. Sannheten KAN være det motsatte, og større er ikke alltid bedre. Når vi prater om eldre båter er tilstanden på båt, motorer og alt ombord  mye viktigere enn antall fot, bredde og tyngde.

 

For å sette det på spissen hadde jeg heller kjørt en nyere 30 foter av typen styrehusbåt fra Trondheim til Oslo i halvdårlig vær 10 av 10 ganger fremfor en +- 30 år gammel "billig" 50, 60 eller 70 foter i typisk, gjennomsnittlig "selges billig tilstand".

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Om den virkelig var tilsvarende klasse A og ikke klar for å dævve tilstand så hadde den kanskje klart turen over Biscaya om det ble meldt høytrykk og flatt hav for neste uka.

 

Det hadde en 18 foter med ekstra fueltanker greid også. Og den hadde har bedre sjanser for å komme frem lenge før været skifter mens den gamle balja blir liggende midtveis med "mekanikker" febrilsk mekkende nede i det 50 grader varme motorrommet :giggle:

 

Med den type båt og pris du ser på tror jeg i praksis du regne med at båten er ned 1 CE klasse fra det opprinnelige for hvert tiende år eldre enn 15 år (CE ble et krav i 1998 og no

en år før det var det omtrent ingen båter som hadde disse kategoriene som egentlig ikke sier så mye før du havner i klasse A.

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

PS. I USA vet de i hvert fall hvordan en fiskebåt (fisherman) bør være av størrelse https://no.yachtworld.com/yacht/1972-hatteras-61-yacht-fisherman-9386128/ :giggle::lol:  De er jo ikke interessert i å synke utpå Atlantern eller Stillehavet :giggle:

 

De er primmer laget for å komme først ut til fiskeplassen og så vinne spurten tilbake side kan få veid tunfisken og forhåpentligvis havne på pallen i "konkurransen". Det er ofte noe alvorlig svære motorer i de nyere av disse båtene og flere av de runder 40 knop som er veldig sjelden for akslingbåter. Typisk amerikansk konsept og det blir lempet inn dobbelt så store motorer (minst) i forhold til en princess for å øke toppfarten 4-8 knop.   De er heller ikke ment til å trosse alt slags vær for da drar ikke "gutta boys" ut for å fiske. 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså de gamle trawlerne har ikke samme sjødyktigheten? Som f.eks en Fleming til 5 mill fra 1991 er ikke lenger veldig sjødyktig? Eller hvis den blir skikkelig gjennomgått og ting er fikset osv. så kan det være bra?

Ellers sprut på vinduer osv er ikke det jeg tenkte på, tenkte mer på om båten sjangler i relativt mindre bølger slik at man må holde seg fast, båtene ved Gran Canaria tror jeg lignet veldig den trawlern fra 1988 bare var mindre og uten denne "fiskecruise" sonen med kabiner, salong og hele pakka som man vil gjerne ha på ett cruise slik at man kan få "både i pose og sekk". Det vil si båt som ikke blir ekstremt vanskelig å fiske fra samtidig som den er stor med cabiner og hele pakka og ser classic ut (altså ikke styrhusbåt men miniskip).

Ideen er ikke å kunne trosse all slags vær men at det kan bli hyggelig å fiske fra ved vanlig solbris man har om sommern på Skagerrak, trolig var Storebro 500 allerede god nok slik jeg opplevde bølger fra siden. Men om båten kan være enda bedre så er det jo ikke noe feil i det. Derfor tanken om trawlere siden man kan jo ofre det ene momentet ved Mielno partystrand hvor 25 knop hadde vært tøft eller enda mer som Storebroen med MAN motor kunne.

Men 95 % av tiden er jo 10 knop helt fint med tilhørende forbruk også. Og derfor er det jo fint med lengre båt også av den grunn at den har høyere deplasementsfart.

Nå er båten i filmen ikke oppnåelig:


Siden en 78 foter koster sikkert 15 mill fra 1991 MINST om den koster 32 mill som 2003 modell. Men altså båten midt i en storm reagerer mindre enn hva en Alicraft gjør i solbris utenfor Langesund :giggle::lol:

PS. Nå har denne båten en helt hinsides pris men det er noe annet jeg undret meg over: https://no.yachtworld.com/yacht/2017-fleming-78-9184266/    hvordan i all verden kan deplasementsbåt gå i 24 knop altså raskere enn skrogfarten? Er det slik at med mye nok motor så blir en deplasementsbåt til en halvplaner selv om den ikke er bygget som dette? Det er sånne greier man hiver inn eurojackptoen for :lol: altså bedre enn Princess/Fairline om man skulle ta seg cruise til Middelhavet. Men selv "lillebroren" koster helt hinsides (men innefor drømmene for en vanlig brødspiser) for 1990-tallet modeller som 53 og 55.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

@sap_2000 Altså de gamle trawlerne har ikke samme sjødyktigheten? Som f.eks en Fleming til 5 mill fra 1991 er ikke lenger veldig sjødyktig?

 

Kommer an på tilstand til omtrent alt ombord

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Eller hvis den blir skikkelig gjennomgått og ting er fikset osv. så kan det være bra?

 

Ja, men da er det ikke billig lenger. Re-fit og bringe en gammel båt op mot ny teknisk stand er dyrt. Og skal man farte rundt på hav og være selvforsynt med en motorbåt bør standen være særdeles god og man trenger mer og bedre utstyr enn de fleste fritidsbåter har.

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

jeg tenkte på, tenkte mer på om båten sjangler i relativt mindre bølger slik at man må holde seg fast,

 

ja det gjør de i stor grad i slik sjø som som oftest er utenfor rakke/ Skagerak. Spesielt om en skal ligge stille er nesten stille. Med mindre man har stabilisatorer som hjelper endel. Dyrt.

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

båtene ved Gran Canaria tror jeg lignet veldig den trawlern fra 1988 bare var mindre og uten denne "fiskecruise" sonen med kabiner, salong og hele pakka som man vil gjerne ha på ett cruise slik at man kan få "både i pose og sekk".

 

Du får ikke i pose og sekk til billig pris. Du har en drøm som i rrealteten koster mer penger enn jeg tror du har insett om drømmen skal gjennomføres smertefritt med suksess.

 

Store båter er for store lommebøker.

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

deen er ikke å kunne trosse all slags vær men at det kan bli hyggelig å fiske fra ved vanlig solbris man har om sommern på Skagerrak, trolig var Storebro 500 allerede god nok slik jeg opplevde bølger fra siden. Men om båten kan være enda bedre så er det jo ikke noe feil i det. Derfor tanken om trawlere siden man kan jo ofre det ene momentet ved Mielno partystrand hvor 25 knop hadde vært tøft eller enda mer som Storebroen med MAN motor kunne.

 

Teoriene dine holder ikke vann. Du var ikke med SRC 500 og lå stille utenfor rakke en typisk sommerdag med krappe 1,5-2,5 metere rullende inn (fra siden om du ligger stille). Da hadde herr @Chilli Solbris får mye inventar å rydde opp i :giggle:

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

iden en 78 foter koster sikkert 15 mill fra 1991 MINST om den koster 32 mill som 2003 modell. Men altså båten midt i en storm reagerer mindre enn hva en Alicraft gjør i solbris utenfor Langesund :giggle::lol:

 

Og man kan sikkert bruke kanskje 10 mill til for å få den i fullverdig klasse A og teknisk lik stand slik de nyere har. 

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

hvordan i all verden kan deplasementsbåt gå i 24 knop altså raskere enn skrogfarten?

 

Svaret er store nok motorer samt at det er en meget flytende overgang mellom deplasement, halvplanet og helplaner. Flemming er typisk halvplaner minus skrog. ikke som nordhavn som oftest er full deplassement -(depl pluss for noen modeller).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Kommer an på tilstand til omtrent alt ombord


Med andre ord selv for nesten 5 mill får man ikke godt utgangspunkt av en trawler?

 

Quote

Ja, men da er det ikke billig lenger. Re-fit og bringe en gammel båt op mot ny teknisk stand er dyrt. Og skal man farte rundt på hav og være selvforsynt med en motorbåt bør standen være særdeles god og man trenger mer og bedre utstyr enn de fleste fritidsbåter har.


Ikke noe mindre kostnader av fiksing dersom man skal kun ta seg av motor og og ting som trengs til max 20 timer i 10 knop da ideen er ikke å krysse noe verdenshav men betydelig mindre hav i godværsprognose?

 

Quote

Du får ikke i pose og sekk til billig pris. Du har en drøm som i rrealteten koster mer penger enn jeg tror du har insett om drømmen skal gjennomføres smertefritt med suksess.

 

Store båter er for store lommebøker.


Jobber hele tiden med saken kanskje en dag er det smertefritt om 500 000 går til vedlikehold/fiksing per år så lenge jeg ikke har noen andre hobbyer.

 

Quote

Teoriene dine holder ikke vann. Du var ikke med SRC 500 og lå stille utenfor rakke en typisk sommerdag med krappe 1,5-2,5 metere rullende inn (fra siden om du ligger stille). Da hadde herr @Chilli Solbris får mye inventar å rydde opp i :giggle:


Nå tenkte jeg ikke på 1,5-2,5 meters bølger ved 10 gradern men de vanlige man har utpå Langesundsbukta på fine dager hvor det er solbris. Og den solbrisen skaper lignende bølger som Storebroen fikk inn fra siden ved turen utenfor Horten. Den reagerte så å si ikke imens i en Alicraft måtte man ha holdt seg fast i båten med disse fra siden.

Slik som du ser akkurat nå 17:00 i dag https://www.dmi.dk/bolger  dette er i teorien 0,5 meter bølger i bukta og ved 10 gradern i praksis er de større og gjør at Alicraft f.eks sjangler som full sjømann. Imens en Storebro 500 vil nesten ikke merke mye av disse og man kan fiske fra dekket. Det er ikke snakk om å dra til 1,5 meters bølgeprognose. Det er snakk om å kunne dra til 0,5 meter prognose og da har man plutselig ikke 5 dager i året med flatt Skagerrak men kanskje 50-100 dager avhengig av år.

Det er det som er poenget ikke å fiske i en storm, men den Fleming båten var jo bare rå gikk gjennom full storm på video og sjanglet mindre enn Alicraft i solbris.

En Nordhavn virket å bevege seg mer men stormen var nok mye større istedet for vannsprut så fikk man mer bevegelse:
 


Uansett dette er båter for eurojackpoten, men lillebrødrene på 55 fot som godt brukte er jo innenfor vanlig brødspisers drømmelengde da.

 

Quote

Svaret er store nok motorer samt at det er en meget flytende overgang mellom deplasement, halvplanet og helplaner. Flemming er typisk halvplaner minus skrog. ikke som nordhavn som oftest er full deplassement -(depl pluss for noen modeller).


Et pluss på enorm Fleming da om eurojackpoten slår til, hvis ikke er det bare gamle eksemplarer til 5 mill man kan drømme om :giggle:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Teoriene dine holder ikke vann. Du var ikke med SRC 500 og lå stille utenfor rakke en typisk sommerdag med krappe 1,5-2,5 metere rullende inn (fra siden om du ligger stille). Da hadde herr @Chilli Solbris får mye inventar å rydde opp i :giggle:

Dette kan bekreftes

Det er sågar ettertrykkelig testet på Lera! Og det holdt mer enn nok med 1,5-2 meter bølger for å finne ut hvor lite sjøklar båten var gjort!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

On 6/11/2024 at 4:03 PM, XardasKSP said:

Tenkte å se på den men så ble den inaktiv og jeg merket også at det ikke ser ut til å være baugpropell.

 

Dette står nevnt under utstyr i annonsen: "baug og akter thruster".

Du kan se tunnelen for baugpropell på bildene 26 og 27.

Link to post
Share on other sites

@ohm Takk merket det faktisk ikke, noen som har hørt om Blue Ocean som trawler merke? Er dette noe kjent for sjødyktighet og stabilitet? Den var jo urgammel da men er vel eneste glassfiber trawlern i Norge som ikke koster i 5 mill klassen.

Link to post
Share on other sites

46 fots Bayliner fra 1985 til 1,35 mill, ligger i Oslo:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=354890788

 

Kan dette være noe, eller er det for lite akterdekk og for mye tak over akterdekk, eller andre ting som er feil?

 

Forøvrig litt rart at det står at ene akselen er byttet i 2019 og den andre for 5 år siden. Blir jo egentlig samme tidsrom på begge det, bare fortalt på to ulike måter.

 

Har du forresten tenkt noe over dette med tepper på dørken?

 

Disse er jo opprinnelig laget for å bo i, med tepper mange steder, mens du skal labbe rundt i fiskeslog og så må du sikkert inn en tur iblant (og helst uten å måtte spyles rein og skifte ute). Da er det muligens ikke helt optimalt med båter der man må rett inn på teppet?

 

Var for mange år siden ombord i en tilnærmet ny Storebro. Da vi ble invitert ombord for å se så var planen å ta av skoene, men eieren sa det ikke var nødvendig, så da gikk vi med skoene på. Det var vel kanskje ikke helt lurt, selv om det ikek var så veldig skitne sko da vi kom ombord på en holme hvor det var tørt og greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...