Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Ellers er det jo utrolig rart å reise til Bergen bare for å konstantere at det er fin båt men jeg må ta med mekaniker + @sap_2000 for å kunne gi ett bud, sjekke båten og eventuelt kjøpe båten etter prøveseiling. Virket som selger ikke var veldig interessert i slik tidsfordriv men ville ha ting raskt og effektivt gjennomført.

Mange båter som ser fine ut på finn.no kan du nok utelukke basert på en enkel visning alene. Kanskje ting ser dårlig ut på steder som ikke var avbildet. Eller båten virker trangere enn på vidvinkel-bildene fra finn.no. eller kanskje det er en tvilsom lukt i båten osv.

 

La oss si det stadig kommer interessante båter på finn, og nr 8 er den perfekte båten for deg, og nr 1, 3, 5 og 7 klarer du på egenhånd å luke ut.

 

Da trenger du bare å få med deg SAP og mekaniker 4 ganger før du har båt.

 

Hvis du skal ha med deg SAP og mekaniker hver gang så vil det stadig bli dyre reiser for 3 personer bare for at dre skal være 3 stykker som går ombord og feks kjenner mugglukta og utelukker båten og reiser hjem, noe du kunne klart fint alene.

 

La oss anta at SAP går lei etter 5 båtkikketurer. Er det ikke da fint at han fikk bli med på båt nr 8 som du kjøper, istedenfor å bruke opp tålmodigheten på båter du alene skjønner er et dårlig kjøp?

 

Du sier du vil betale SAP, og jeg antar du betaler mekanikeren også for å bruke tid på reiser og sjekk av båt. Da blir det jo dyrt å hyre inn disse to til båter som fu selv skjønner er uaktuelle etter en liten tur ombord.

 

At du må finne et tidspunkt for SAP og mekaniker kan også være en gylden mulighet til å få den nødvendige tiden til å få pengene på plass.

 

Jeg har selv vært på mange hus-visninger hvor prospektet tydet på at dette kunne være et bra hus, men mår jeg går på visning skjønner jeg kjapt at disse er ikke noe å satse på. - Lukter fuktskade.

- Det flotte utearealet rett utaforveggen viser seg å til tilhøre en barnehage.

- Dårlige parkeringsmuligheter.

- Garasje som holder på å velte lecablokkene den står på.

- Mugg i matkjeller og pipe med fyringforbud.

 

Jeg har også kikket på båt hvor det straks viste seg at "den lille sprekken som kun er kosmetisk" egentlig var en diger revne i flyttingen, pluss diverse andre mangler.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Så blir det også ett svinelig beløp på 67 500 eller mer om man skal ta båten i full fart ned til Langesund om den skal bruke 300 liter timen i 20 knop eller hva marsjfarten er. Men man får med seg eventuelt gode råd fra @sap_2000 om han tørr å hente så gammel båt og kanskje mekaniker ville også da hatt tid til å være med nedover i båten for å også finne ut av ting og tang underveis. Ellers blir det å håpe at den gode hjelper eller @Chilli Solbris vil ha tid for henting i økonomifart som vil kanskje halvere dieselforbruket på turen.

Men om @sap_2000 ikke tørr å hente båten så vet jeg ikke om de tørr :lol: da er det kanskje likevel ikke godt kjøp.

Er status fortsatt at du ikke har D5L?

 

Skal man selge noe og det kommer en kjøper som ikke har lov å kjøre det han skal kjøpe så virker det ikke så seriøst. Pluss at man som selger kan være redd for å bli stilt ansvarlig for ulykke etter å ha over latt båten til en som ikke har lov å kjøre.

 

Jeg har selv solgt bruktbil og alle alarmklokker begynte å ringe i forbindelse med en som ville kjøpe bilen min. Han hadde ikke førerkort og bilen min var visst perfekt for å trekke campingvogna hans, som er tyngre enn bilen min hadde lov å trekke. Ikke hadde han penger klar heller (bil til under 8000 kr), men trygda kommer snart. Ikke synes han detvar viktig å forholde seg til avtaler heller (at jeg allerede hadde avtalt handel med annen kjøper var visst ikke noe problem, for han kunne betale litt mer). Jeg så for meg at det bare ville bli trøbbel av åhandle med ham. Så det utgikk.

 

Husk også at å selge noe handler ikke bare om pris, men at selgere også vurderer kjøpere opp mot hverandre basert på hvordan man tror ting går etterpå.

 

Faktorer som kan trekke ned er kjøper som ikke kan det tekniske, men må spørre mekanikeren sin om alt. At hele familien og hunden er med kan trekke ned inntrykket, og særlig om man hører at familien krangler ombord, men uten at man skjønner stort av den utenlandske kranglingen.

At finansieringen tar litt tid kan ofte godtas, men når det som tar tid er å frakte kontanter over landegrensa og putte dem inn i banken i små porsjoner då kan mange bli bekymret for å bidra til på ulovlig hvitvasking av svarte penger (som det vel også er ettersom det store overskuddet av norske kontanter i Polen sannsynligvis skyldes polske håndverkere som jobber svart i Norge og vil bruke pengene i Polen.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 3 timer siden:

Jeg er glad det ikke er meg som skal selge TS båt En mer komplisert handel enn dette har jeg aldri hørt om og om det blir handel gjenstår og se det er ikke sikker selger tør og selge til TS om han har lest denne tråden 

Akkurat samme har jeg tenkt.

 

Hadde jeg fått inn bud fra trådstarter og et annet bud på 50.000 kr mindre fra en gjennomsnittlig båtkjøper så hadde nok trådstarter fortsatt vært båtløs.

 

Tipper det er mest sannsynlig at trådstarter tilbringer nyttårsaften uten båt.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg forstår ideen men i dette tilfellet etter å ha kanskje feilstartet kontakten med selger i mars så antar jeg at det blir best å først skrive når alt er klart til å kjøpe båten.

Jeg vil nok ha D5L og muligens D5LA på tidspunktet båten kan blir kjøpt altså tidligst om 2 uker. Men det vil uansett i kontrakten være medeier som ikke har noe D5L altså min mor så båt kan øyeblikkelig forsikres i Norge. Om jeg skulle være alene eier ville jeg fått episk problem siden som utflytta Norge kan jeg ikke forsikre båten i Norge og i Polen kan jeg ikke forsikre den heller da den er registrert i Norge. Og om jeg skulle kjøpt en EU båt uten norsk MVA ville jeg fått problem med å måtte melde inn til tollvesenet hele tida for at båt skal tilbringe 2 år i Norge.

For øvrig kan min mor ta med båt til Polen når hun skal flytte hjem som medbrakt eiendom og få gratis automatisk EU MVA. Da blir båten vel brukbar hvor jeg bare vil når den har både norsk og EU MVA.

Poenget med å ha med noen til hentetur er

1. finne ut av ting som bør sees på og fikses som jeg ikke ville fått med meg men som f.eks @sap_2000 enkelt får med seg da han har erfaring med dette.

2. At det ikke oppstår katastrofe i enten hjemme eller gjestehavn på veien

Altså ikke pga. sertifikater siden jeg vil ha det når båt kjøpes.
 

Quote

det store overskuddet av norske kontanter


Det samme er tilfelle i all slags land i EU. Tror du det er fordi Tyske håndverkere har inntatt Norge i Mai 2023 med svart arbeid? Eller som jeg har forklart tidligere fordi norske banker offisielt ikke må ta imot mer enn 50 000 per uke per person i kontantinnskudd. I praksis viser det seg at de tåler mer.

Tror du virkelig det i Mai 2023 startet stort med svart arbeid og det fantes ikke før? Er det ikke mer fornuftig å tro at man ikke kan ha valutakonto i NOK i andre land enn Norge fordi norske banker ikke mottar overføring av kontant NOK fra en bank i f.eks Polen eller Tyskland? Og at dette skjedde i Mai 2023 og ikke et plutselig utbrudd av svart arbeid som ikke fantes i 20 år før ?
 

Quote

Faktorer som kan trekke ned



Skal fjerne alle faktorene altså tar kontakt med selger når pengene er klare til ekspress overføring på 15 minutter og handel kan gjennomføres enkelt og greit. Ingen hund heller med på turen, kun morra som vil bare signere å være medeier.

Ellers er det jo helt normalt at båten undersøkes av ekspert og mekaniker. Selger burde vel være glad for dette siden da blir det i hvert fall ikke noe reklamasjon at noe var dævva og ikke informert om eller ikke vist frem. Selger ville bare mislikt fagfolk dersom det var noe som selger håpet ikke blir sett og kjøper ikke orker å klage senere.

 

Quote

Tipper det er mest sannsynlig at trådstarter tilbringer nyttårsaften uten båt.


Vel har aldri hatt ideen om å tilbringe nyttårsaften i båten. Men hvorfor ikke bra idee, bedre enn foran PCen :giggle::lol:

Om du mener derimot at jeg ikke vil ha båt før nyttårsaften så tror jeg nok jeg vil ha båt selv om det ikke skulle bli suksee med denne Princess 56. Så tipper jeg at jeg bare kjøper en "pocketdriter" som er utenfor dørstokken eller max i Sandefjord/Tønsberg/Horten og bare bruker den til den dævver eller jeg finner en "finale båt å kjøpe". Med hjelp fra mekaniker så kan det jo hende pocketdriter lever som Alicraften.

 

Quote

Husk også at å selge noe handler ikke bare om pris, men at selgere også vurderer kjøpere opp mot hverandre basert på hvordan man tror ting går etterpå.


Da burde jeg jo være drømmekjøpern da jeg ikke vil reklamere noe som helst med mindre selger har bevisst skjult noe og det så godt at verken @sap_2000 eller mekaniker kunne oppdage dette. Selgere som skjuler mangler med viten og vilje for å få høyere pris håper jeg har meg nederst på lista over akutelle kjøpere for jeg vil ikke være deres kjøper :yesnod:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Jeg forstår ideen men i dette tilfellet etter å ha kanskje feilstartet kontakten med selger i mars så antar jeg at det blir best å først skrive når alt er klart til å kjøpe båten.

Jeg vil nok ha D5L og muligens D5LA på tidspunktet båten kan blir kjøpt altså tidligst om 2 uker. Men det vil uansett i kontrakten være medeier som ikke har noe D5L altså min mor så båt kan øyeblikkelig forsikres i Norge. Om jeg skulle være alene eier ville jeg fått episk problem siden som utflytta Norge kan jeg ikke forsikre båten i Norge og i Polen kan jeg ikke forsikre den heller da den er registrert i Norge. Og om jeg skulle kjøpt en EU båt uten norsk MVA ville jeg fått problem med å måtte melde inn til tollvesenet hele tida for at båt skal tilbringe 2 år i Norge.

For øvrig kan min mor ta med båt til Polen når hun skal flytte hjem som medbrakt eiendom og få gratis automatisk EU MVA. Da blir båten vel brukbar hvor jeg bare vil når den har både norsk og EU MVA.

Poenget med å ha med noen til hentetur er

1. finne ut av ting som bør sees på og fikses som jeg ikke ville fått med meg men som f.eks @sap_2000 enkelt får med seg da han har erfaring med dette.

2. At det ikke oppstår katastrofe i enten hjemme eller gjestehavn på veien

Altså ikke pga. sertifikater siden jeg vil ha det når båt kjøpes.

Du skrev tidligere at du hadde gjort alt som trengs for D5L, men at du ventet med å ta ut selve beviset p ådet for å ta ut D5La samtidig. Jeg forstod det som at du da kan spare litt på å ta ut selve sertifikatet kun en gang (er det isåfall snakk om hundrelapper eller tusenlapper?).

 

Jeg synes det virker litt som om man har bestått førerprøven på bil og bare venter med å få tatt ut førerkortet som beviser at man kan kjøre.

 

Du nevner at du vil ha D5L på det aktuelle tidspunktet for akkurat den båten. Men hva om drømmebåten din dukker opp på finn imorgen og det er deg og flere andre kjøpere som er interesserte. Tror du da at selger foretrekker kjøperen med gyldig D5L eller han som bare sier han har tatt D5L, men ikke har tatt ut beviset på det enda? (og som har penger, men kan bare ikke betale med dem enda).

 

Eller for å si det på en litt annen måte: La oss anta du skulle selge en bruktbil og det var to interesserrte, en med førerkort og en uten. Ville du da foretrukket å solgt til personen uten førerkort og dermed overlatt bilen din til en person som ikke har førerkort? Jeg ville foretrukket personen som lovlig kan kjøre det jeg skal selge, så slipper jeg unødvendig fare for å ha gjort noe dumt.

 

Jeg nevnte ikke D5L bare med tanke på henteturen, men også når det gjelder selgerens valg av kjøper.

 

Når du har lite greie på det tekniske i båt og ikke føler deg trygg på havnemanøvrering så kan det nok uansett (selv med D5L i lomma) være lurt å ta med erfarne båtfolk på henteturen, jeg har ikke hevdet noe annet. Det kan lett oppstå feil underveis (særlig på første tur) som erfarne båtfolk lett løser, men som folk uten erfaring sliter med og hvor båten får problemer.

 

Du nevner også problemene med å kjøpe forsikring i Norge når du ikke er norsk. Men såvidt jeg vet er Tobixen norsk og kjøper diverse forsikringer i de landene han er i. Skulle tro det var litt samme regelverket begge veier. Og det finnes vel massevis av arbeidsinnvandrere i Norge som ikke er norske, men som trenger bil (og dermed forsikring) i Norge. Hvordan gjør disse det?

 

Og har du sjekket priser på fiirsikringer så du tar det med i vurderingen av kostandene ved båt og om det er enkelte båttyper du bør styre unna pga høy forsikringspris?

 

Det virker jo som om du er veldig opptatt av prisen på båten og at den skal senkes mest mulig, men husk at det er totalprisen (inkludert forsikring) som teller.

Link to post
Share on other sites

@19 fot

Quote

Jeg synes det virker litt som om man har bestått førerprøven på bil og bare venter med å få tatt ut førerkortet som beviser at man kan kjøre.

 Var vel min merkelige måte å motivere meg til "sola over meridianen" biten som ikke hadde noe med praktiske og interessante ting å gjøre. Dette tror jeg i kombinasjon med at jeg investerte mer i flyskolen i Mars og trodde at det blir bare midlertidig båt for tiden. Noe det hadde blitt om jeg skulle kun betalt med egne penger og ikke foreldra sine også :giggle:
 

Quote

Du nevner også problemene med å kjøpe forsikring i Norge når du ikke er norsk. Men såvidt jeg vet er Tobixen norsk og kjøper diverse forsikringer i de landene han er i. Skulle tro det var litt samme regelverket begge veier. Og det finnes vel massevis av arbeidsinnvandrere i Norge som ikke er norske, men som trenger bil (og dermed forsikring) i Norge. Hvordan gjør disse det?


Disse arbeidstakerne er midlertidig eller fast bostatt i Norge. Jeg er derimot utflyttet Norge og det er den beskjeden forsikringsselskapet får når de taster inn mitt fødsels og personnummer. Spurte også "de dyre" som spesialiserer seg på båt altså Pantaenius og da ble det slik at i Polen sa de det går ikke fordi båten ikke er registrert i Polen. I Norge sa de det går ikke fordi mitt fødselsnummer går ikke gjennom systemet da jeg er utflytta Norge.

Så snakket de Polske med de Norske representantene for forsikringa men de kom ikke frem til noe. Så hvis jeg skulle hatt den på meg selv så måtte jeg betalt også EU MVA på toppen av det norske. Imens jeg spesielt vil ha båt med norsk MVA så den kan brukes i Norge fordi tollvesenet bryr seg. Imens i Polen gir de blaffen om norskregistrert båt er der. Uansett når mora mi skal flytte ut av landet om litt mindre enn 2 år så vil båten få gratis EU MVA som "flyttelass". Spørsmålet er bare hvorvidt den kan beholde den norske som er jo betalt og ble aldri tilbakebetalt altså burde gjelde. Da har man problemfri båt i hele EU + Norge altså problemfri med tanke på tollvesen og slikt.

Hadde det vært enkelt med disse under 2 år som fast havn i Norge og tollvesenet så hadde det egentlig vært best å kjøpe båt i Sverige med EU MVA og forsikre den i Polen. Men poenget er at det er jo norsk tollvesen som bryr seg og derfor er det jo enklere å ha båt med norsk MVA.
 

Quote

Og har du sjekket priser på fiirsikringer så du tar det med i vurderingen av kostandene ved båt og om det er enkelte båttyper du bør styre unna pga høy forsikringspris?


Antar at Princess/Fairline er kjente båter for forsikringsselskap så man får ikke noe "eksotisk båt tillegg" og VolvoPenta er vel mest kjente motor og det er jo ikke mulig å få forsikring mot dævving av motor på gammel båt. Så det de forsikrer er eventuell skade den får av havnemanøvrerings ulykke eller annet som kan skje. Og det ble jo fortalt at forsikringa liker å mene at hvis en ting "dævver" som eksosbend og dreper hele båten så mener forsikringa det ikke er forsikringssak men "vanlig dævving" uten ulykke som fører til at båten blir ruinert..... 

Må nok sjekke priser med bruk av min mor sin fødselsnummer siden jeg kommer ikke videre med mitt i Norge og i Polen vil de ha båten registrert i Polen så der kommer jeg heller ikke videre.

PS. Når selger blir kontaktet så er alt klart både D5L og penger klare på 15 minutter fra avtalen (så kan kanskje selger finne ut av det med skipsregisteret siden han har jo registrert båten i det og hvis ikke kan jeg sikkert finne ut av hvordan det gjøres i Bergen eller om man må punge ut for advokat også). Så det blir helt uproblematisk for selger annet enn det skipsregisteret men der får jo selger samme "problemet" uansett hvem som kjøper.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 9 minutter siden:

Og det ble jo fortalt at forsikringa liker å mene at hvis en ting "dævver" som eksosbend og dreper hele båten så mener forsikringa det ikke er forsikringssak men "vanlig dævving" uten ulykke som fører til at båten blir ruinert..... 

 

Den der bør du nok sjekke litt grundigere. Vi hadde jo et eksempel på det motsatte her på forumet for et par år siden. Forsikringsselskapet dekket alle kostnader knyttet til et sprukket eksosbend, inkludert full nedvask av hele båten. Men det er klart, om bendet har vært dårlig lenge og burde vært byttet for flere år siden så stiller jo saken seg helt annerledes enn om et tilsynelatende bra bend plutselig sprekker...

 

Ellers så virker det som om du vegrer deg for å ta de endelige skrittene når en aktuell båt endelig dukker opp. Nå er det allslags unnskyldninger som pengeoverføringer, forsikring, sertifikater etc som må ordnes før du i det hele tatt ser på båten. Hvorfor det? Det naturlige ville vært å se på båten nå, hente inn eksperter om det ser lovende ut, avttale kjøp og f.eks overlevering om 2 uker. Så sørger du for å få penger, forsikring etc på plass før du faktisk overtar båten. Slik som du driver og utsetter alt nå, så vil nok denne også bli solgt før du engang har rukket å se på den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Jeg har vel fått såpass mange "pessimistiske fortellinger" at jeg antar den verst tenkelige hendelsen er det man må regne med. Ble i hvert fall fortalt at forsikringsselskap mente dævva eksosbend må være dårlig vedlikehold og ikke ulykke og ville ikke betale for resten av båten. Men det kan jo hende i noen tilfeller at de pessimistiske scenarioene ikke intreffer noe man alltid håper sterkt på men kan vel ikke regne med som gitt dersom det har skjedd annerledes.


 

Quote

Ellers så virker det som om du vegrer deg for å ta de endelige skrittene når en aktuell båt endelig dukker opp. Nå er det allslags unnskyldninger som pengeoverføringer, forsikring, sertifikater etc som må ordnes før du i det hele tatt ser på båten. Hvorfor det? Det naturlige ville vært å se på båten nå, hente inn eksperter om det ser lovende ut, avttale kjøp og f.eks overlevering om 2 uker. Så sørger du for å få penger, forsikring etc på plass før du faktisk overtar båten. Slik som du driver og utsetter alt nå, så vil nok denne også bli solgt før du engang har rukket å se på den. 



I det tilfellet her så har jeg hatt kontakt med selger i mars. Jeg har ikke noe annet "unnskyldning" enn at jeg vil ha pengene klare til kjøp. Fordi denne selger har blitt skremt vekk før og det virket ikke som han var interessert i mye annet kontakt enn veldig konkret for å kjøpe båten. Så for å ikke skremme vekk selger tenkte jeg å ta kontakt når alle penga er klare. Blir båt solgt før dette så kan man jo ikke gjøre noe med det.

Men det blir jo verre om man skremmer vekk selger også blir den ikke solgt men selger vil ikke ha besøk til båten når penga er klare fordi han ikke tror dette er seriøst eller av en eller annen grunn er avskrekket. Så nå gjør jeg da ikke samme feilen som i mars hvor jeg ringte og skrev melding samme dagen når båten dukket opp.

Link to post
Share on other sites

@turbodillum Det er kanskje ikke så komplisert som det høres ut som men jeg vil nok holde meg til motorbåter. Antar også at en "enorm seilbåt på 60++ fot" krever flere som kan seile ombord ellers så virker det som hele ideen er at de skal ligge på siden å ha så mye bevegelse som mulig :giggle:

Holder meg nok til enklere greier og drømmen om sjødyktighet er en flybridge trawler som Fleming men det får holde med "vanlige" flybridge båter det er dyrt nok allerede :yesnod:

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP du har nok rett. Selv valgte vi seilbåt til ca en halv mill for å lære seile. I tillegg har den en 30 hester yanmar som jeg ønsket å lære. Den er plukket i fillebiter og satt sammen😀du finner ikke mer sjødyktighet enn en seilbåt, selv om det går på skrå😎 i tillegg kan du fiske i 7 meters bølger… etter å ha hatt 37 fot seilbåt i 10 år fra 1991 er mitt neste ønske en 33-35 fot seilbåt fra rundt 2010😀 dine valg er ikke «enklere»

 

mvh

 

Link to post
Share on other sites

@turbodillum Jeg synes det er nok med å lære seg vanlig motorbåt og jeg liker ikke helt det der med å gå på skrå. Likte det dårlig at båt som Alicraft 31 reagerer på at folk beveger seg fra den ene siden til den andre, det gjorde ikke Storebro 500 med flere stykk ombord den merka ikke at folk skifta stilling.

Sjødyktigheten er fint med seilbåt men antar man får mye av det samme med trawlere som Fleming eller Nordhavn uten at de går på skrå. Eneste problemet er den sabla prislappen, men om man lever til man er 80++ og kan bli fullstendig rabiat med finansene hvem vet da :giggle:

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP vi er forskjellige alle mann. 😀 om du gjennomfører dette prosjektet har jeg bare kudos å gi. Så tøff er ikke jeg😀 hadde ikke hørt om seilbåt da vi tok valget. 
 

så på hente turen fra Stavanger til Trondheim hadde vi 47 knops vind og 5-6 meters bøger over stadt. Etter det ble jeg ble jeg solgt (forelska) 
 

mvh

Link to post
Share on other sites

@turbodillum

Quote

så på hente turen fra Stavanger til Trondheim hadde vi 47 knops vind og 5-6 meters bøger over stadt. Etter det ble jeg ble jeg solgt (forelska) 


Etter dette i en 37 fots båt selv verdens beste om jeg ikke dævva ombord av infarkt så hadde jeg vel fått PTSD i ettertid istedet for å bli forelska :giggle::lol:  Antar at jeg hadde blitt nervøs nok i disse bølgene selv om jeg hadde en Fleming i maxgrensa som D5L tillater og attpåtil som splitter ny hvor ingenting burde dævve :lol:

Angående prosjektet "stor gammel driter" så er det klart man føler ett stikk av ubehag med tanke på at kanskje alle penga dævver og da er jo penger fra foreldre inkludert siden som gjerrig investor har jeg putta nesten absolutt alt i flyskolen og ting som tjener penger. Er jo tross alt ca. 2 år av livet på rommet bak en PCe uten spesielt med utgifter som går "ned dass" om "svær gammel driter" får total motorhavari.

Men så minner jeg meg på hvor meget penger har vandret rett i dass og gav emosjonell ubehag i tillegg når jeg har forsøkt å stifte familie og da er det ikke så verst likevel kan jo ikke skje noe verre enn at den båten dævver :giggle: Jeg vil i det minste ikke sitte igjen i flere år og tenke på hvor fantastisk båt den var om den gjør det :lol:

Link to post
Share on other sites

Min far har hatt motorbåt siden 1980. Siste store båten han hadde var en princess 38. Den var på nippet til å dævve oss begge. Ikke på sjøen men alt som holdt den på land.

 

bruk pængan mens du leve si vi i Trøndelag. Det e tross alt bare pæng :)

 

Det ska godt gjøres at alt dævver som du si. Det må nesten planlegges. Ingenting har dævva her hos meg. Min yanmar 30 hester har 6000 tima på telleren. I mitt eie har jeg sendt inn toppen for planering. ( ikke behov. Den er plan. Byttet injektorer. Overhalt høytrykkspumpen, juster ventiler. Byttet eksosmanifold) thats it. 
 

støpt på litt extra ror. Montert baugpropell. Bytta hovedseil. Kjøpt ny plotter og ais. Kobla hele tilsammen. + litt til men det får bli en annen gang. 

 

fantastiske 10 år.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

@turbodillum

Quote

Ikke på sjøen men alt som holdt den på land.

 

Om jeg forstår det riktig så dævva den så mye at dere holdt på å begge dævve finansielt?

 

Quote

Det ska godt gjøres at alt dævver som du si. Det må nesten planlegges.


Det er jo håpet, problemet er at det holder at bare motorne dævver så er det som om helheten dævva. Siden prislappen på splitter nye motorer med tilbehør og montering blir vel rundt 3 mill og ikke 2 mill og selv om båten skulle blir verdt 3 mill med splitter nye motorer og tilbehør så er jo de opprinnelige 2 millene + dævva.

Men håpet er å unngå total motorhavari og alle de "100 tingene" som kan forårsake dette ifølge erfarne folk.

Link to post
Share on other sites

@Dykker Det er ikke det jeg ser på finn da: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175
 

Men hadde den blitt solgt på 3 dager så kunne jeg jo ikke noe for det siden penga var ikke klare i dag. Men det ser ikke slik ut på finn da.

@turbodillum Da var det kjøringa som var plagsom om den dævva i Svelvik ved Drammensfjorden. Trøndelag har jeg fantastiske minner fra siden jeg var barn på 7-9 år i Levanger fikk jeg til og med sjøørret fra land og fra liten robåt kunne man få pigghå og større fisk i fjorden enn man i dag får ut i havet i Sør. Men morra mi fikk overlege jobb i Skien så foreldra flytta i 1999. Var nok verre for faren han måtte jo bare si opp jobben først i Polen i IBM (de betalte den gangen netto etter skatt bedre enn høyskole jobber i Norge i Polen i hvert fall priser på ting tatt i betraktning) så måtte han si opp ved Aker Verdal og til slutt jobba på høyskolen i Bø. Så var nok verre enn for meg å flytte fra fisken :lol:

PS. Har begynt å forstå hvorfor folk er selvassurandører på annet enn ansvarsforsikring som koster bare 3000 per år. Datt jo av stolen når jeg fikk Pantaenius forslag til pris på kasko 46 394 kroner per år er jo helt svinelig sabla dyrt, får ringe en billigkjede som Gjensidige. Spesielt når det ble i telefonsamtalen understreket at dævvende motor er ikke inkludert da den er for gammel og det var uvisst hvordan de ville se på det om dævving av motor forårsaket skade på resten av båten så lenge det ikke blir vannintrenging.

Denne kasko dekker jo heller ikke "hendelig uhell" i havna på andre sine båter om de ikke er forsikra. Sabla pris i hvert fall håpet på noe mer normalt.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Kanskje jeg har allerede foreslått å sende en representant for meg for en kikk om det er tid nok til dette men har ikke fått svar enda? Da kan man avklare om man skal ta hele store turen med prøveseiling, overnatting så man får fiksa skipsregister og hele pakka.

@ohio Er jo i gang med denne Princess 56 har allerede snakka med eksperten så får man se om det er tid til å se båten. Har også ringt forsikringa og rukket å dette av stolen av pristilbudet som ikke omfatter motor som er jo største verdien i båten om ikke hele egentlig.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 46 minutter siden:

@Martine29f Kanskje jeg har allerede foreslått å sende en representant for meg for en kikk om det er tid nok til dette men har ikke fått svar enda? Da kan man avklare om man skal ta hele store turen med prøveseiling, overnatting så man får fiksa skipsregister og hele pakka.

@ohio Er jo i gang med denne Princess 56 har allerede snakka med eksperten så får man se om det er tid til å se båten. Har også ringt forsikringa og rukket å dette av stolen av pristilbudet som ikke omfatter motor som er jo største verdien i båten om ikke hele egentlig.

 

Tror ikke jeg har sett noe motorskadeforsikring på eldre enn 15 år gammel. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Datt jo av stolen når jeg fikk Pantaenius forslag til pris på kasko 46 394 kroner per år er jo helt svinelig sabla dyrt

Har kanskje blitt antydet litt forsiktig tidligere i tråden at båt koster penger? Stor båt enda mer og enorm båt enormt mye penger. Egentlig ikke noen stor overraskelse dette.

 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Nei det er jo ikke det og derfor pleier det vel å være "billig" når ikke den dyreste del av båten er forsikra. Siden det er jo ganske vanskelig å kræsje i brygga med motorn, da skjer det gjerne noe som at hele båten synker. Så var ikke forsikringsselgern sikker på hvorvidt "ytterligere dævving" er forsikret om f.eks en eksosbend dævver og fører til at hele resten dævver som følge da av "ulykken" at den "dævvet i fart".

Så det er rimelig lite som er forsikret til en slik enorm sum per år, spesielt det er ikke akkurat slik at noen tyver stjeler "store gamle dritere" da det er sabla tungtvind å skjule dem pga. de er store :giggle::lol:

Det koster betydelig mindre å forsikre OC/AC ett fly hvor elever med instruktører og ferske piloter flyr 600 mth ++ per år og det er en større sjans for skader ved hver landing enn det er ved havnemanøvrering pluss man bruker jo ikke båten halvparten av tida per år og da bruker man den sabla mye.

@Olevine Men dette var jo mer enn for nyere og dyrere båt med motorforsikring så ble jo litt satt ut.

PS. Siden mange folk leser her om "store gamle dritere" og siden jeg støttet det selv (i god kapitalistisk ånd av eget valg om å støtte noe som fortjener støtte og ikke tvunget slik som staten tvinger folk til å betale for rumpemaling og arkitekttegnede dasser eller i Polen for at 2 stortingsrepresentanter (sejm) i fylla kjører golfbil i bassenget på hotellet på Kypros med immunitet og erstatning betalt av skatteyterne) da det er båtforumets innsamling for @pappa_wolf som mesterer å fikse opp en liten båt til tross for store emosjonelle tragedier i livet og står på så legger jeg til linken her om noen ville støtte han så han kan fortsette med båten og ikke må bruke båtpengene på gravstein: https://spleis.no/375792

Link to post
Share on other sites

Husker da ellers du nevnte for en stund siden, at forsikringen var nada problem. Den var billig da dine foreldre hadde goe avtale på dette. 

Kanskje på tide du tar til deg litt mer av det folk sier her inne. Var mange som nevnte nettopp det med dyr forsikring, men ble som vanlig bortforklart av deg.

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...