Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Synes det er mye negativitet her nå.

Fin båt med mine briller, legg av litt ekstra midler til uforutsette utgifter og bruk fagfolk dersom du er (veldig) usikker. 

Du synes teknisk interessert, spør og graver om alle mulige eventualiteter. Dette gir garantert en bratt og stabil læringskurve og etterhvert en masse erfaring/kunnskap. Snart sitter du stolt og trygg på flybridgen.

Håper budet ditt blir akseptert!

Lykke til 👍

....Og skulle du mot formodning angre så er det alltids mulig å selge. 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

@Martine29f Er mest ute etter et bra kjøp og dersom den er mindre at man har håp om å selge den i fremtiden.

 

@Chiefengineer Foretrekker å bruke mekaniker enn "middelmådig verksted" . Ifølge eier av båten var selve kostnaden på deler til årlig vedlikehold ikke utrolig høy. Jeg er jo klar over at f.eks navigasjon må oppgraderes for kanskje 150 000 eller mer. Men det kan også tas delvis at man tar en skjerm først som vil funke med ekkolodd f.eks.

 

Men det er jo mye ting, men dersom båt kan bli kjøpt rimelig så er det kanskje noe igjen til oppgradering. Får jo se hvordan det går.

Den mekanikker som du har med deg og som skal hjelpe deg når du og båt er i Norge, har han mye erfaring med båt fra tidligere ?

Du nevnte tidligere at han jobber i Norge med montering av vindu ?

Link to post
Share on other sites

@ohio Interiøret er ikke så viktig så lenge lekkasjene blir stoppa. Blir eventuelt viktig å få fiksa i Polen dersom båt skulle ønskes solgt og at man får en lignende pris igjen. Eller om den skal brukes for "evig og alltid" kan man også fikse det opp.

 

Utstyr blir viktigere å bytte om noe slutter å leve, ellers må jo ha ekkolodd.

 

@fs Takk får jo se hvordan det ender.

 

@Boatmad Han har vel både erfaring, store kunnskaper og naturlig talent. Men han har nok ikke erfaring med så stor båt såvidt jeg vet men hvis han tror han klarer dette og eier har klart å vedlikeholde båten selv. Så tror jeg han vil nok få det til bedre enn middelmådig verksted.

 

Og er det noe vanskeligere har jeg hørt at det er bra Ragnar Ringstad verksted i østfold. Dette da selvfølgelig om det som har dævva ikke medfører at båt ikke klarer å komme seg dit.

 

Men jeg har jo tro på mekaniker. Alicraften hjalp han med slik at den fungerte veldig bra og det dævva ingenting ved selve motor på 4 år. Og jeg tror den lever fortsatt hos nye eiern.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Altså selger skjønner at han er privatperson og ikke en forhandler og at det derfor nettopp ble undersøkt så nøye med en veldig båtkyndig person fordi etter man har kjøpt så har man overtatt risikoen. Så det er ikke noe fare for selger. Nesten alle båter selges som de er om de er ute av garantiperioden. Men hvis de selges av en forhandler så er det noe annet, visste ikke før at noen forhandlere turde å forhandle båt slik det gjøres med biler.

Joda, selgerskjønner nok at han som privatperson ikke trener å garantere for alt som kan gå istykker etterhvert. Men skjønner han at du skjønner det samme? For det er ganske vesentlig.

 

Når det iblant kommer kommentarer fra deg som kan tyde på at du tror båtmotorer som er 20-30 år gamle har garanti og i tillegg viser at du mangler ende kunnskap om å holde båtmotorer istand så kan det lett skremme selgere nok til at de heller velger å selge til andre hvis det er flere interesserte kjøpere, også om du byr høyest.

 

Og selv om selger vet hvordan reglene er og er sikker på å vinne en evt rettsak om reklamasjon på motorer som har dævva så vil slike saker lett ta ekstremt mye tid og det kan bli store kostnader som man ikke nødvendigvis får dekket fullt ut.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror at selger skjønner at jeg vet det at han selger det som privatperson. Hvorfor ellers ville jeg ønske å undersøke båten så nøye om jeg trodde noe kunne reklameres? Det eneste som kan reklameres ved salg fra privatperson er om selger hadde skjult noe med vilje ved båten for at det ikke skulle bli oppdaget.

 

Quote

Når det iblant kommer kommentarer fra deg som kan tyde på at du tror båtmotorer som er 20-30 år gamle har garanti og i tillegg viser at du mangler ende kunnskap om å holde båtmotorer istand så kan det lett skremme selgere nok til at de heller velger å selge til andre hvis det er flere interesserte kjøpere, også om du byr høyest.


Du misforstod hele kommentaren det gjaldt kjøp fra båtforhandler. Om man kjøper fra båtforhandler så er det samme som fra bilforhandler. Altså bilmotor som har 20 år om det dævver rett etter kjøpet fra bilforhandler så anses det som at den feilen var der og bilforhandler må fikse motorn så den virker. Det samme gjelder med 20 år gammel båtmotor om den selges fra en båtforhandler så enkelt er det. Så hvorfor skulle noen avstå fra "mini garanti" man betaler en høyere pris for ved å kjøpe noe hos en profesjonell forhandler? Hadde man ikke hatt noe ekstra av å kjøpe fra forhandler så hadde ingen betalt ekstra for det.

 

Quote

Og selv om selger vet hvordan reglene er og er sikker på å vinne en evt rettsak om reklamasjon på motorer som har dævva så vil slike saker lett ta ekstremt mye tid og det kan bli store kostnader som man ikke nødvendigvis får dekket fullt ut.


Hadde aldri i livet gått til rettssak om privatsalg. Da måtte det være noe som var skjult med viten og vilje og da ville ingen selger om slikt ble oppdaget giddet rettssak. Men jeg håper slike selgere som vil skjule noe med vilje blir skremt så jeg slipper å vurdere noe hvor mangler er skjult med vilje.

Du må ikke blande privatsalg og handel med en profesjonell forhandler. Blir jo som med bil og bilforhandler vs bil og privatperson. Noe fullstendig annerledes. Hos forhandler behøver man ikke ta like grundig sjekk f.eks som ved kjøp av privatperson fordi forhandler er nødt til å ta den sjekken selv før salget og stemmer ikke den med virkeligheten så er det forhandlers ansvar.

Men for at det skal være forhandler kjøp så er det altså ikke "selges for kunde" siden det er som privatkjøp, men kun dersom forhandler selv eier båten han selger.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 1 time siden:

Den mekanikker som du har med deg og som skal hjelpe deg når du og båt er i Norge, har han mye erfaring med båt fra tidligere ?

Du nevnte tidligere at han jobber i Norge med montering av vindu ?

 

Makan til arrogant spørsmål.

Les gjennom tråden, så ser du at mekaniker har hjulpet TS med båt tidligere.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 39 minutter siden:

@ohio Interiøret er ikke så viktig så lenge lekkasjene blir stoppa. Blir eventuelt viktig å få fiksa i Polen dersom båt skulle ønskes solgt og at man får en lignende pris igjen. Eller om den skal brukes for "evig og alltid" kan man også fikse det opp.

 

Utstyr blir viktigere å bytte om noe slutter å leve, ellers må jo ha ekkolodd.

 

@fs Takk får jo se hvordan det ender.

 

@Boatmad Han har vel både erfaring, store kunnskaper og naturlig talent. Men han har nok ikke erfaring med så stor båt såvidt jeg vet men hvis han tror han klarer dette og eier har klart å vedlikeholde båten selv. Så tror jeg han vil nok få det til bedre enn middelmådig verksted.

 

Og er det noe vanskeligere har jeg hørt at det er bra Ragnar Ringstad verksted i østfold. Dette da selvfølgelig om det som har dævva ikke medfører at båt ikke klarer å komme seg dit.

 

Men jeg har jo tro på mekaniker. Alicraften hjalp han med slik at den fungerte veldig bra og det dævva ingenting ved selve motor på 4 år. Og jeg tror den lever fortsatt hos nye eiern.

Jeg tror ikke du er den som kommer til å klage og reklamere på div etter even’t kjøp av stor gammel båt.

men jeg tror ikke du forstår hva det krever av deg med en stor gammel båt ?

Du vil trenge hjelp til det meste. Der tror jeg at dem fleste som har fulgt tråden er enig ?

Du burde valgt båt som passer deg og ikke drømmen.

Du har nå 2025 i Norge så er det til Polen?

Vindus montøren følger ikke med deg ?

fiske som du er så opptatt av og knapt nok prøvd ?  du trenger 2025 til å sette deg inn i fiske før det fungerer og om det vil fungere ?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Når man bruker penger på forbruk kjøper man gjerne drømmer. Siden det blir dumt å kjøpe noe som skal tape penger dersom man ikke har lyst på det.

 

Ellers vil i 2026 båten trolig være i Polen. Da blir det vel enten å betale for noen ex Galeon mekanikere eller noe verksted som er bra. Det blir muligens litt billigere enn i Norge men ikke sikkert om det skal være folk som kan båt.

 

Dermed fiksing av interiør, elektronikk bytte ol. dette blir rimeligere med spesialist til. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 3 minutter siden:

 

Makan til arrogant spørsmål.

Les gjennom tråden, så ser du at mekaniker har hjulpet TS med båt tidligere.

Har hjulpet ja men med hva har han hjulpet med ?

er da ikke så arrogant det ?

ts er en som vil trenge masse hjelp om han kjøper en stor gammel båt og da blir det viktig med masse fysisk hjelp.

er usikker på at TS forstår det.

Link to post
Share on other sites

Så å si alt av motorservice, drev service og fiksing av alt det elektriske osv. Jeg forstår jo det trengs fysisk hjelp fra mekaniker ved båten. Men han fiksa jo ikke på Alicraft heller via PCen hjemme :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

Så å si alt av motorservice, drev service og fiksing av alt det elektriske osv. Jeg forstår jo det trengs fysisk hjelp fra mekaniker ved båten. Men han fiksa jo ikke på Alicraft heller via PCen hjemme :giggle:

Da har han hjulpet deg endel :) og bra er det :)

hva du forstår og ikke forstår er for meg usikkert.

men ønsker deg det beste innen kjøp av båt :)

så får vi lyttere til tråden følge med videre :)

blir nok en stooor tråd :)

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 42 minutter siden:

@Boatmad Takk, ellers er tråden jo stor allerede men bedre å høre diverse meninger om ting og kunne lære noe nytt en gang for mye enn en gang for lite når det blir akkurat den gangen man gjør noe 100 % feil :giggle:

Ja tråden er stor og større tror jeg den blir :) Meninger og råd har du fått på over 200 sider.

Lære i praksis gjør du når du har båt.

Da starter båtlivet. 
Håper du får deg båt engang selv om jeg håper du ikke kjøper båt som ikke passer deg men du følger drømmen og satser på den. Så en større eldre båt blir det kanskje ?

hvor tråden her ender kjenner ingen til men kjekt å skumme innom til tider :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Ts får følge råd fra dem som har brukt tiden til befaring på stor gammel båt og gitt tips og gode råd. All ære til dem. Håper TS  følger deres råd  som blir gitt etter befaring og samtaler.

Lytte til info og ta det til seg.

Så får tråden gå videre

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Prøvde jo å lære noe med Alicraft gikk jo fint etterhvert å få den inn i båsen uten noe "dunk med baugen" men Alicraft var liten og hele kunsten gikk ut på å finne det perfekte momentet for å sette den i revers slik at den stoppet akkurat perfekt noen få centimeter fra brygga. Den reagerte muligens saktere enn hva en stor båt reagerer på revers.

Det hadde kanskje vært enklere å havnemanøvrere den inn med akterenden først da den går saktere i revers men jeg fant ut dette helt i slutten av eierskap av Alicraften og da var den brukt utrolig lite da jeg var veldig sjeldent i Norge når jeg var under flyopplæring.

Det blir vel enten den båten i Bergen ellers blir det muligens noe "stor Alicraft" billig ventebåt imens penger spares til å kjøpe en en stor og nyere båt som f.eks en P57 fra 2005-2010 men helst nærmere 5 mill enn 6++ som de nyeste koster så ventetiden ikke blir større enn at jeg kan få den med meg til Polen og bruke til turer oppover til Norge av og til (er jo ikke noe fiskemorro annet enn dorging etter Baltisk laks i Østersjøen). Så blir det egentlig hipp som happ om den er norsk MVA eller EU MVA siden Polen bryr seg ikke om det. Får bli det som er billigere av båter i Sverige og båter i Norge selvfølgelig med forbehold om tilstand og helst fra forhandler som garanterer for tilstanden (med mindre det er ekstrem forskjell i pris da).

Prøver å ta til meg så mye info og råd som mulig, men strever fortsatt med tanken om å kjøpe "opplæringsbåt" til langt over 2 mill siden dette vil gjøre at momentet når jeg kan kjøpe en "finale båt" fra 2005 - 2010 utsettes med flere år frem i tid (rentes rente).



 

Link to post
Share on other sites

Enten vi liker det eller ei;

 

A) vi følger denne tråden med popcorn, alle som en 

 

B) TS er kanskje (okei han er) på dypt vann med sine ønsker og drømmer, vs kompetanse og erfaring vedr båt men han er ærlig på det om ikke annet

 

C) Underholdningsverdien her er høy, se tilbake på punkt a.

 

D) Båtfolk er til syvende og sist i det store flertallet hyggelige og hjelpsomme når det trengs, så uansett hvilken utfordring som evt oppstår så finnes det hjelp å få. Gitt at TS vil lære, enten ved å gjøre det selv eller gå på noen karameller med kortet så vil det her gå fint!

 

E) La oss ønske han lykke til med evt båtkjøp og komme med konstruktive tilbakemeldinger fremfor mye av spydigheten som er i noen av innleggene.

 

F) La oss ikke overkomplisere det mekaniske og elektriske i en båt... I en "plast" båt uavhengig av størrelse så er det meste relativt enkelt å holde ved like så lenge en har tilgang, grunnlegende forståelse, læringsvilje og en god dose tålmodighet. Det går nok bra! 

 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev for 2 timer siden:

Ja tråden er stor og større tror jeg den blir :) Meninger og råd har du fått på over 200 sider.

Lære i praksis gjør du når du har båt.

Da starter båtlivet. 
Håper du får deg båt engang selv om jeg håper du ikke kjøper båt som ikke passer deg men du følger drømmen og satser på den. Så en større eldre båt blir det kanskje ?

hvor tråden her ender kjenner ingen til men kjekt å skumme innom til tider :)

 

 

 

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@Boatmad Prøvde jo å lære noe med Alicraft gikk jo fint etterhvert å få den inn i båsen uten noe "dunk med baugen" men Alicraft var liten og hele kunsten gikk ut på å finne det perfekte momentet for å sette den i revers slik at den stoppet akkurat perfekt noen få centimeter fra brygga. Den reagerte muligens saktere enn hva en stor båt reagerer på revers.

Det hadde kanskje vært enklere å havnemanøvrere den inn med akterenden først da den går saktere i revers men jeg fant ut dette helt i slutten av eierskap av Alicraften og da var den brukt utrolig lite da jeg var veldig sjeldent i Norge når jeg var under flyopplæring.

Det blir vel enten den båten i Bergen ellers blir det muligens noe "stor Alicraft" billig ventebåt imens penger spares til å kjøpe en en stor og nyere båt som f.eks en P57 fra 2005-2010 men helst nærmere 5 mill enn 6++ som de nyeste koster så ventetiden ikke blir større enn at jeg kan få den med meg til Polen og bruke til turer oppover til Norge av og til (er jo ikke noe fiskemorro annet enn dorging etter Baltisk laks i Østersjøen). Så blir det egentlig hipp som happ om den er norsk MVA eller EU MVA siden Polen bryr seg ikke om det. Får bli det som er billigere av båter i Sverige og båter i Norge selvfølgelig med forbehold om tilstand og helst fra forhandler som garanterer for tilstanden (med mindre det er ekstrem forskjell i pris da).

Prøver å ta til meg så mye info og råd som mulig, men strever fortsatt med tanken om å kjøpe "opplæringsbåt" til langt over 2 mill siden dette vil gjøre at momentet når jeg kan kjøpe en "finale båt" fra 2005 - 2010 utsettes med flere år frem i tid (rentes rente).



Finalebåter, opplæringsbåter etc etc

Du bør finne deg båt som passer deg og ditt bruk og se litt framover.

Om det er fiske tur som avsluttes om 1 år da du returnerer til Polen så bør du se hvordan fiske er i framtiden og båt som passer til det.

da er ikke fisket i Norge det du bør tenke på.

men først må båten på plass :)

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad

Quote

Du bør finne deg båt som passer deg og ditt bruk og se litt framover.

Om det er fiske tur som avsluttes om 1 år da du returnerer til Polen så bør du se hvordan fiske er i framtiden og båt som passer til det.

da er ikke fisket i Norge det du bør tenke på.


Jeg ser jo nettopp fremover ved Polens kyst om sommern så har det at båten er romslig og man kan ha besøk i havna i Mielno veldig mye mer festlig enn om den er liten. Om det er sabla dyrt interiør i den så vil det oppleves som mye større tragedie om noen mister "ølglasset" og heller ut innholdet på noe av interiøret i båten. Selv om det blir vasket raskt vekk så blir et "splitter nytt interiør lide" eller i hvert fall lide i eierens tanker med "det var så sabla dyrt og noen har akkurat skrapt i det eller helt ut noe" og ende med at "festen" bes dra til dit peppern gror fordi båten er for dyr til å ha folk i den som har det gøy.

Men når det er sagt så er fiske i Norge absolutt ikke gitt opp selv om båt flytter til Polen. Jeg har jo sett fine tråder av @Tom Rør her hvor en 42 fots båt fint krysser et rolig Østersjø over til Sverige. Så hvorfor skulle jeg ikke ta med meg båten slik folk reiser med campingvogn på tur til fisken i Norge? Når båten er så stor så kan man jo bo i den som i en hytte på ferie. Og det er jo ikke utrolig langt heller selv fra østligere områder i Polen er det f.eks ca. 400 NM opp til Sørlandet. I marsfart er det kanskje 3000 liter diesel i saktefart om det er mulig av hensyn til været så er det kanskje nok med 3000 liter til tur/retur.

Så er jo ikke noe uoverkommelig å ta seg ferietur til fisken når man har starlink og PCe ombord og kan hele tida holde kontroll på alt av flyskole og øvrig investering.

PS. Det er først om sommern i 2026 foreldra returnerer til Polen når mora mi er pensjonert.

P.PS. Jeg tenker stadig at jeg er på feil veg og burde ikke bruke penger på forbruk men investere hver siste lille krone/złoty og presse ut maksimum mulig. Men jeg har ikke hørt en 80-90-100 åring som angrer på at han har brukt penger til forbruk (og sparer man hele livet og aldri bruker noe kan man jo ende enten som "dævva fra penga" eller som for gammel til å kunne nyte dem fullt ut), det evige spørsmålet er når har man nok penger til at man kan tillate seg forbruk. Men det finnes jo ikke noe svar til det egentlig.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 27 minutter siden:

@Boatmad


Jeg ser jo nettopp fremover ved Polens kyst om sommern så har det at båten er romslig og man kan ha besøk i havna i Mielno veldig mye mer festlig enn om den er liten. Om det er sabla dyrt interiør i den så vil det oppleves som mye større tragedie om noen mister "ølglasset" og heller ut innholdet på noe av interiøret i båten. Selv om det blir vasket raskt vekk så blir et "splitter nytt interiør lide" eller i hvert fall lide i eierens tanker med "det var så sabla dyrt og noen har akkurat skrapt i det eller helt ut noe" og ende med at "festen" bes dra til dit peppern gror fordi båten er for dyr til å ha folk i den som har det gøy.

Men når det er sagt så er fiske i Norge absolutt ikke gitt opp selv om båt flytter til Polen. Jeg har jo sett fine tråder av @Tom Rør her hvor en 42 fots båt fint krysser et rolig Østersjø over til Sverige. Så hvorfor skulle jeg ikke ta med meg båten slik folk reiser med campingvogn på tur til fisken i Norge? Når båten er så stor så kan man jo bo i den som i en hytte på ferie. Og det er jo ikke utrolig langt heller selv fra østligere områder i Polen er det f.eks ca. 400 NM opp til Sørlandet. I marsfart er det kanskje 3000 liter diesel i saktefart om det er mulig av hensyn til været så er det kanskje nok med 3000 liter til tur/retur.

Så er jo ikke noe uoverkommelig å ta seg ferietur til fisken når man har starlink og PCe ombord og kan hele tida holde kontroll på alt av flyskole og øvrig investering.

PS. Det er først om sommern i 2026 foreldra returnerer til Polen når mora mi er pensjonert.

P.PS. Jeg tenker stadig at jeg er på feil veg og burde ikke bruke penger på forbruk men investere hver siste lille krone/złoty og presse ut maksimum mulig. Men jeg har ikke hørt en 80-90-100 åring som angrer på at han har brukt penger til forbruk (og sparer man hele livet og aldri bruker noe kan man jo ende enten som "dævva fra penga" eller som for gammel til å kunne nyte dem fullt ut), det evige spørsmålet er når har man nok penger til at man kan tillate seg forbruk. Men det finnes jo ikke noe svar til det egentlig.

Du står jo fri for hvordan du ønsker bruke kroner og Polsk valuta.

Det er den uerfarende som ønsker en stooor gamel båt som jeg ikke synes er bra. 
Den er ikke god for dem fleste 

også meg.

det er ditt valg og det ser jeg :) og følger litt med  på tråden :)

Med  midler du sitter på kunne du kjøpt en båt som passer din kunnskap og behov men velger noe utenfor din verden.

blir spennende følge tråden :)

lykke til :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 6.7.2024 at 0.49:
Sitat

Når du antyder at det er bare å ringe selger, hvertfall hvis der er forhandler, hvis noe går galt, og på den måten gir inntrykk av at du nærmest forventer garanti på ting som er ca 30 år gammelt så kam selger bli litt skremt. Jeg vet ikke om du forventer slik garanti, men jeg har hvertfall fra tidligere innlegg fått inntrykk av det, selv om det nå er blitt litt mildere og bare gjelder via forhandler.


Dette er noe helt annet. En forhandler som eier båten som en bliforhandler eier bilen er en profesjonell aktør med 100 % ansvar for å sjekke dens tilstand og levere den fungerende. Akkurat som når du kjøper bil hos bilforhandler. Man betaler mer enn det koster hos en privatperson men man får med seg en "mini garanti". Altså om du kjøper 20 år gammal bil hos en bilforhandler og den dævver dagen etterpå så kan du kreve den fikset siden det er ett forbrukerkjøp. Uansett hvor gammel bilen er. Så hvorfor skulle f.eks en 20 år gammel båt som selges av profesjonell båtforhandler ikke være omfattet?

Jeg trodde de fleste meglere kun solgte båter for kunder. Men meglern i Bergen selger også båter som en båtforhandler. Da skjønner jeg at det er verdt å betale litt mer for en båt fra forhandler siden den skal være sabla bra stand ellers så er det forhandlers ansvar om ting dævver rett etter kjøpet.

Jeg tror du overvurderer hvor mye garanti det gis på 30 ÅR GAMLE MOTORER fra forhandler. Når det gjelder biler i samme alder (muligens med unntak av fullrestaurerte klenodier i høy prisklasse) så er jo det normale "selges som den er". Mens det for de litt yngre bilene (kanskje opp til 10 år eller noe sånt) så er det ofte feks 3-6 måneders garanti hvor forhandler dekker 50% av kostnaden, forutsatt  at det tas på forhandlers verksted (hvor de kan skru opp prisen, de har jo monopol på disse garantireparasjonene).

 

Husk på at dette er båtmotorer som produsenten for lengst har frasagt seg alt ansvar for at ting går istykker pga alder.

 

Det gis nok iblant flotte garantier, men husk på at det kan være stor forskjell på hvordan disse garantiene er når du står der og skal kjøpe og hvordan de er hvis du faktisk får bruk for garantien. Jeg har selv bedt om å få byttet fremdriftsbatteri på forrige bilen min på garanti, men det nektet de å gjøre, selv om det var innafor alder og km for batterigarantien. Dette var bil jeg kjøpte splitter ny hos merkeforhandler og tok alle servicer på samme sted. Selger fortalte om denne garantien da jeg ved kjøp var litt skeptisk til batterilevetiden, og det stod også om garantien i brosjyrene jeg fikk og det stod på nettet. Det ble ikke neon ny bil hos den forhandleren.

 

Husk også på at mange selgere kanskje leser på båtplassen (særlig hvis de blir tipset av bekjente på båtplassen om at båten deres omtales i en tråd om en som skal kjøpe en stor gammel driter). Ikke alle leser alle 208 sidene, så det er fort gjort å få med seg dine høye forventninger til selger uten å få med seg et annet innlegg noen sider senere der du presiserer at det er "bare" når selger er forhandler du forventer en god garanti på motorer som er rundt 30 år gamle.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 6.7.2024 at 0.49:

Men om man vil lære seg noe istedet for å komme på forsida i VG så skaffer man jo instruktør til sin egen båt og øver etter å ha kjøpt en. Og det er jo akkurat det som blir gjort. Uten instruktør så kunne det hendt at den båten ville ikke kommet ut av den litt spesielle havna til selger. Nå er jeg jo ikke dum så det hadde ikke vært ett vrak og knust brygge men kunne jo blitt bulker og moste fendere og hele pakka. Så fordi jeg vil heller være klok en dum så vil jeg gjerne ha en instruktør for hentetur og gjerne også for å øve litt i Langesund slik at jeg føler meg helt sikker at ting går greit.

De fleste andre tar det gradvis fra liten båt og oppover og tar  prøveturer i fint vær og vindstille først så man lærer å kjenne båten før man begynner med trange havnemanøvre i sterk vind osv.

 

Selv startet jeg med  å ro liten gummibåt og deretter jolle og deretter 14 fots båt og så ble det underveis kjøring med 6 hk på 14 fot før jeg etterhvert kjøpte min egen 15 fots båt med 30 hk og nå har jeg en 19 fots båt med 100 hk. Har også kjørt snekke tilhørende familien, men ikke alene, og ikke lagt til med denne (det foretrakk eier å gjøre selv).

 

Eneste "instruktøren" jeg har hatt innen båtkjøring er at foreldrene mine har vist meg hvordan man bruker påhengsmotoren med 6 hester og at de naturligvis har vært ombord når vi er på familieturer og jeg fikk kjøre. Og når jeg behersket dette greit så kunne jeg kjøre på egenhånd uten voksne ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker 5 år gammel motor eller eldre = ingen garanti. :crazy: Du må ta det som kommer på egen kappe. Dersom du skal ha noen formening om å kreve erstatning for noe må du bevise at selger viste eller burde ha vist. Samme gjelder forhandler/megler, de selger båt med lite eller ingen forkunnskaper om båten, kun den infoen de har fått fra tidligere/nåværende eier. Dette gjør at det er vanskelig å bevise selger/meglers viten og advokatregningen blir fort det kostnaden av og fikse greia.

Derfor må man gjøre undersøkelser selv og ta en sjanse på at ting er ok. Du må også påregne kostnader til å reparere motorene, for det blir garantert noe. De er ikke utslitt, men bærer vel mer preg av de har stått mye i ro. Da det fort at ting tærer i stykker/ ruster sundt. Dette er noe alle som har båt vet og det er likt for oss alle sammen. Men førsteinntrykket av "maskinrommet" er sjelden feil. Ser det ut som en svinesti så er det ofte en sammenheng med vedlikeholdet. Og da er det bare og styre unna.

Dersom ikke dette smaker godt er det ny båt med garanti i 5 år som gjelder, og da blir stor båt til liten båt med 5 sommere uten de største bekymringene. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...