Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@ohio Får jo se hva det blir var ikke langt unna på Princess 56 og det ble nesten pocketdriter på torsdag siden ville bare kjøpe den men så var megler og eier i ett på ferie og den andre megler i Trondheim så ikke noe mulighet før 26 Juli.

Ellers er katamaranen enten sabla dyr eller trolig i lite sabla bra tilstand. Husker jo at 80 foter til 2 mill var ikke noe gullkorn med GM motorer osv. :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

@Dykker Jeg har tenkt å se denne når jeg var i Bergen bare problemet var at den var i Trondheim elns. Var litt som en mellomting mellom Princess 56 fra 1996 og Princess 45 fra 2005. Eneste problemet er vel motorn som er eldre modell av Princess 45 motor putta i en større båt. 50+ båter synes jeg burde ha VP122 og dets etterfølgere i det minste.

I tillegg betaler man vel ekstra for at det er største modellen folk som ikke gidder å ta D5L kan bruke og det er jo ikke noe vits å betale for det når man har D5L. Så blir mye bedre om det er 52 foter så er den 2 fot større og billigere bare fordi den er over størrelsen og krever D5L.

Ikke noe vits å kjøpe båter som er mest interessante for de som ikke gidder å ta sertifikat. Enten betydelig mindre som Princess 45 eller litt større som 52 så man slipper å betale for noe man ikke trenger å betale for (at den er sertifikatfri og nøyaktig max størrelse).

@Martine29f Er jo på størrelse med Alicraft og i Trondheimsfjorden behøver du jo ikke ut på åpent hav og stoppe der for å pilke så burde jo være fullt passende til omgivelsene. Du får ha god tur og nyte den!

Link to post
Share on other sites

@ohio Det var det jeg tenkte men om den var i Bergen så ville jeg se den for å få ett intrykk av størrelsen og ville også se P57 som var faktisk i Bergen for få ett intrykk om det er noe som virkelig er verdt 5 mill. Men det var bare nok tid til å se Princess 45 siden @sap_2000 skulle rekke flyet tilbake og jeg skulle komme meg ned til Skien før morgenen neste dag også egentlig.

Brukte så å si all tiden på Princess 56 som trolig selger har valgt å beholde dersom diverse råd om faktisk verdi er korrekte (ville jo betale mer enn dette men ikke SÅ mye mer som ønsket).

Hadde kjøpt pocketdriter sist Torsdag som jeg ble rådet vil ikke være vanskelig å selge til neste vår for riktig pris (den lå jo ute om våren til nesten 1 mill så klart den ikke ble solgt) samtidig som den ikke ville dævve trolig med 2019 motorer selv om den hadde drev. Men fikk vite at drev har en sjanse for å leve i 1000 timer og 10 år så kanskje drevfrykten er litt overdrevet og man kunne få en rimelig pocketdriter som ikke dævver til å bruke resten av dette året. Men det var jo verken megler eier eller øvrige meglere tilgjengelig for å realisere impulskjøpet for å endelig ha en båt så før 26 Juli rekker jeg å komme tilbake til tankene trolig at båt bør være større og pocketdriter blir i minste laget selv midlertidig.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

.....folk som ikke gidder å ta D5L kan bruke og det er jo ikke noe vits å betale for det når man har D5L. Så blir mye bedre om det er 52 foter så er den 2 fot større og billigere bare fordi den er over størrelsen og krever D5L. Ikke noe vits å kjøpe båter som er mest interessante for de som ikke gidder å ta sertifikat.

 

@XardasKSP Er stort sett noen grunner til at folk flest stopper under 50 fot. Blir utfordringer i gjestehavner osv, vedlikehold blir dyrere osv osv. Men vi på forumet skjønner jo at stor båt over 50 fot er viktig for deg og din drøm.

Mange av oss har gått fra små båter til store båter, og så tilbake til små båter. Mulig du også gjør det etter hvert, eller bare øker og øker i størrelse. Tiden vil vise. Du innehar jo D5L (eller var det D5LA?), så da kan du jo føre båter >50 fot.

At folk som du sier "ikke gidder å ta D5L" er et nytt utsagn som jeg ikke har hørt før. Men mulig du har den erfaringen:sailing:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Jeg har både lest det på forumet og hørt fra meglere (f.eks når jeg var i Bergen) at mange folk ikke gidder rett og slett å ta D5L så folk er forskjellige og har også hørt at av den grunn er båter som er akkurat 14,99 meter litt dyrere enn de som f.eks er 15,5 meter.

For øvrig er det jo ikke en utrolig stor forskjell om båten er 50 fot eller om den er 52 fot det er så å si nesten like stor båt likevel blir den på 52 fot ofte rimeligere fordi folk ikke har sertifikat (med mindre den er målt som under 15 meter som skjer av og til av en eller annen grunn)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at du @XardasKSP mener P56 er stor. Var i Sand Marina på Spjærøy i går og den virket jo liten i forhold til den Fairline som også lå der :eek:

 

Nei gå for en skikkelig stor båt når du først er i du gang for det må jo være flaut å komme til Polen med en «oligarktender» 😂

 

Lykke til videre med båtjakten. Bruk den tiden du trenger for å finne riktig båt for deg.

Og husk: På grunn av ATIF så vil trolig den virkelige drømmebåten til drømmeprisen først dukke opp dagen etter at du har skrevet kontrakt på en annen båt

 

IMG_6561.jpeg.00fab5592db10f525efa2c39e359e1f4.jpeg

PS! Beklager at jeg ikke fikk tatt et bilde mer vinkelrett på båtene, men prioriterte å styre unna andre båter

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Share on other sites

@Bellil Blir alltid en større båt men fant nok ut av at det var ikke så lurt likevel med 80 fotere til 2 mill var ikke så gull som det så ut på bilder :giggle::lol: Ellers er det mange flere båter i Norge enn i Polen fortsatt, det bare begynner å bli båt i Polen.

Det er stort sett enten båter på 12 meter eller båter hvor noen har fullstendig gitt blaffen i alt siden Polsk 18 meter "førerkort" er betydelig mer kronglete enn norsk D5L (som selvsagt aksepteres men hvem i huleste verden vet om den der utenom folk som har bodd i Norge som meg) og videre er det jo yachtcaptain som inkluderer 200 timer med captain i 20 meter + båt.

https://pya.org.pl/polski-zwiazek-zeglarski/page/kapitan-jachtowy/  "oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m" som betyr: "Har i det minste gjennomført en seilas på over 100 timer med en båt som er lengre enn 20 meter". Og da må jo den reisen være med skolecaptain med mindre noen har hatt et utenlandsk bevis som D5L til å kunne lovlig selv føre båt over 20 meter.

En dag finner lokale politimannen på en liten politistasjon ved havet at det der er en lov og det "braker ett helvete løs" ved "oligarkbrygga" når kapteinene ombord er bare på papiret men ikke virkeligheten om i det hele tatt noen har tatt seg bryet at de finnes på papiret. Og deretter blir det gull for båtskolene i Polen, jeg tror de bare venter på at det skal bli virkelig mange båter og folk som har fritt frem kjøpt og tatt i bruk uten noen som helst papirer (også 12 til 18 meter bevis er betydelig mer kronglete enn norsk D5L).

Akkurat som på flyskole før var det så å si 90 % ++ som skulle hele veien til yrkespilot. I dag er det nesten 50 % som skal bare ha PPL(A) og muligens litt ekstra som vil bruke fritids general aviation fly. Båtskoler finnes nesten ikke for de som skal være yrkes sjømenn/offiserer/kapteiner studerer i Polen ved offentlig sjøskole. Og de som skal ha båt bruker bare båt siden folk er ikke redde for å "dette ned og kræsje" med båt som med fly (er så å si ingen som hadde turd å bruke fly uten opplæring med mindre noen er gærn). Men når det kommer en bølge av folk som skal ha privatbåter og attpåtil finner politiet ut av at de kan tas, så blir det gull med båtskole så er vel en grunn til at om båt er 20+ meter så selv om man blir lei den og utgiftene for den så behøver man ikke å resignere fra den. Var vel derfor jeg tenkte en Princess 65 var verdt eventuelle enorme utgifter fordi den kunne ha en fremtid.

Så for noen som aldri lar være å finne måter på hvordan utgiftskilder kan snus til inntektskilder så er det jo interessant å bli kjent med og innlede samarbeid med allerede eksisterende båtskole men tenkte også at de vet nok bedre hva slags modell er den perfekte 60++ foter som kan både brukes i båtskole og til yacht turer rundt i bukta eller ved kysten. Så er sikkert bedre å bare nøye seg med en mindre båt når man bare skal ha den for seg selv og kanskje en dag i fremtiden gå for noe virkelig stort og dyrt som også er perfekt modell til at den tjener i det minste til min private bruk av den om ikke mer. Det kan jo hende f.eks en slik båtskole har samarbeid med noen mekanikere osv. foreløpig bruker de seilbåter for det meste til opplæring men når det skal bli motorbåter så har jeg en mistanke om at proffe båt mekanikere i Polen kan mest MAN motor fordi det er rimeligere enn MTU og puttes stort sett i alle enorme Galeon båter siden folk i Polen synes det er mer stas med tysk motor enn f.eks svensk motor og ser ikke forskjell enda om det er MAN eller MTU. Men VP finnes jo også da på alle mindre båter og som med biler er Volvo ofte favoritten til de som ikke skal ha tysk bil. Imens "bruksbiler" er gjerne Skoda&Toyota hos firmaer eller folk som skal bruke bilen fra A til B og ikke ha "staselig morro bil".

Uansett dette får være fremtiden imens jeg tenkte på en båt som jeg skal tape penger på og ha det gøy med foreløpig før den fremtiden kommer. Og derfor tar jeg det sakte og rolig og byr ikke betydelig mer enn båter er faktisk verdt selv om jeg liker dem for å nettopp ikke lure meg selv. Kunne jo kjøpt den Princess 56 men hva er poenget med å overbetale når det kanskje "i morgen" kommer lignende båt på finn og til slutt får man kjøpt en til riktig pris i forhold til tilstand uten å overbetale.

Og hvis ikke så er det jo ett alternativ med "pocketdriter" for å komme seg på havet foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Ville heller lagt noe mer i en nyere SQ58 enn disse gamle utrangerte «plendriterne» som du ser på. Mer moderne båt med mer oppdatert teknologi.


Denne tråden vil ikke ha resultert i noen båtkjøp innen et år uansett så da er det bare å gå for noe større og bedre først som sist.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jo det er også en idee med Fairline 58 de er litt rimeligere enn Princess 57. Men når man kommer opp i 4 mill ++ klassen så virker de Princess 57 mer "majestatiske" altså tilsynelatende større selv om de er like store.

Men ideen er heller å finne noe som man kan skaffe litt raskere slik at jeg kan bruke dette her, så i en fjern fremtid finne noe som er 20,01 meter slik at båten kan ha en fremtid som "skolebåt" i Polen eventuelt og at jeg kan f.eks bruke den helt gratis deler av året da all vedlikehold og hele pakka blir betalt av båtskole.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 15 timer siden:

Motorene i den 2001  P 50 er underdimensjonert for denne båten og den er også særdeles stivt priset 

 

Ja, det er litt for lite og dessuten uvanlig. Det er vel den eneste, eller en av veldig få i norge som ikke har D12/ 122P motorer.

Annonsert pris hadde vært god om det var D12, for de liger ofte annonsert fra 3 - 3,4 mill litt avhengig av alder og stand.

 

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

I tillegg betaler man vel ekstra for at det er største modellen folk som ikke gidder å ta D5L kan bruke og det er jo ikke noe vits å betale for det når man har D5L. Så blir mye bedre om det er 52 foter så er den 2 fot større og billigere bare fordi den er over størrelsen og krever D5L.

En grunn til å kjøpe en 14,99 båt er den dagen man skal selge den igjen. Det er flere andre også som @dykker lister opp under... 

 

Dykker skrev for 13 timer siden:

@XardasKSP Er stort sett noen grunner til at folk flest stopper under 50 fot. Blir utfordringer i gjestehavner osv, vedlikehold blir dyrere osv osv. Men vi på forumet skjønner jo at stor båt over 50 fot er viktig for deg og din drøm.

Mange av oss har gått fra små båter til store båter, og så tilbake til små båter

 

Enig. Så og si alle jeg kjenner som har hatt +50 fot har siden gått ned igjen til 50 eller mindre. Folk som har eid mange båter over flere tiår og gått trinnene.

 

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Jeg har både lest det på forumet og hørt fra meglere (f.eks når jeg var i Bergen) at mange folk ikke gidder rett og slett å ta D5L så folk er forskjellige og har også hørt at av den grunn er båter som er akkurat 14,99 meter litt dyrere enn de som f.eks er 15,5 meter.

 

Men det er de også den dagen du skal kvitte deg med den igjen, samt flere kjøpere å velge mellom.

 

Bellil skrev for 4 timer siden:

eg skjønner ikke at du @XardasKSP mener P56 er stor. Var i Sand Marina på Spjærøy i går og den virket jo liten i forhold til den Fairline som også lå der :eek:

 

Nei gå for en skikkelig stor båt når du først er i du gang for det må jo være flaut å komme til Polen med en «oligarktender» 😂

 

forsiktig nå :giggle:

 

 

 

.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 51 minutter siden:

..... kan ha en fremtid som "skolebåt" i Polen eventuelt og at jeg kan f.eks bruke den helt gratis deler av året da all vedlikehold og hele pakka blir betalt av båtskole.

 

@XardasKSP Da skjønner jeg det slik at du har planer om å danne profesjonell båtskole for kursing i D5L/D6/ICC mm hjemme i Polen? :confused:  :rolleyes:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

For meg er det viktigere at båten er rimeligere i dag enn om jeg får solgt den så utrolig enkelt om noen år. Spesielt hvis ideen er å kjøpe for en rimelig nok pris til at hvis jeg slår av den prisen 100 000 eller 200 000 så kommer det folk på brygga. Jeg mener det er helt håpløst økonomisk sett hvis man f.eks ikke skal bruke en båt da å beholde f.eks en båt til 2 mill ++ i ett år i håp at kanskje noen betaler litt mer. Dersom disse pengene lå i ett fond ville de tjent 200 000 - 300 000. Skal man kjøpe en annen båt er det like nytteløst å sitte i ett år og se alle kjøpene gli forbi uten sikkerhet for at man får noe mer penger enn man kunne fått med engang.

Eneste forståelige for meg er hvis noen bare vurderer å bytte båt og sjekker markedet at de sitter i år og dag med båten istedet for å la den gå raskt til lavere pris. Siden det skal være sabla mye bedre pris om det skal være verdt det å sitte med en båt i ett år hvis man virkelig vil selge den og ikke skal bruke den.

@Dykker Jeg har ikke planer om å danne slik båtskole nei, jeg har planer å koble meg opp på en eksisterende eventuelt som mangler "topp båten" og muligens noe penger for å få mer liv i bedriften. La andre som er flinkere til å snakke med folk jobbe for meg samt har mer kunnskaper enn meg på feltet så kan jeg jo også sikkert lære av dem helt gratis som bonus.

@Eika Er båten over 60 fot så virker den god nok som "enorm gammel driter" gjerne ekstra stas om den er CE A kategori (i hvert fall skroget, jeg ble jo fortalt at øvrige elementer slutter å være det når den eldes). Behøver ikke å være større enn at jeg ikke har nok slektninger til å betjene fortøyningene :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 7.7.2024 at 12.42:

Altså forhandler salg er forhandler salg og ingen forhandler som selv eier det de selger ut av selskapet sitt kan fraskrive seg forbrukerkjøpsloven. Ellers var båten solgt av forhandler ikke 30 år men 18 år gammel vel og samme var motorene. Det gis sikkert ikke noe garanti men forbrukerkjøpsloven er såpass sterk at hvis motorene dævver under kundens hentetur så er det ikke noe 50% men fullstendig retting av mangeln som påhviler forhandler og som forhandler ikke kan avtale seg bort i fra siden loven pålegger dette. Så forhandler kan like gjerne som bilforhandlere reklamere med garanti på sabla gammel båt som de gjør på sabla gamle biler siden de er jo bundet av loven uansett.

For nesten nye ting kan nok dette være korrekt, men når det er snakk om gamle billige ting kombinert med et voldsomt ansvar for at alt skal fungere perfekt etter salg då blir det ikke helt realistisk.

 

Har forøvrig sett bilforhandlere selger biler som de er når det er snakk om dårlige biler de har fått i innbytte og selger billig.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det behøves ikke å holde liv når ingen nye relevante båter dukker opp, en 80 foter fra 1967 høres ut som en vedlikehold/reparasjons regning som overstiger 1 mill elns. per år. Har lært noe av folks forklaringer i denne tråden og av @sap_2000.

@19 fot Jo før i tiden kunne bilforhandlere fraskrive seg ansvar og samme med båtforhandlere og øvrige forhandlere. Men fra 01.01.2024 har staten bestemt at forbrukerkjøpsloven ikke tillater selges som den er altså forhandlere som er profesjonelle må sjekke tingen de selger enten de vil eller ikke.

Så det nytter ikke at megler sier at han ikke kjenner båten fordi han kjøpte den bare for å selge den videre på samme måte som bilforhandler. De må bruke tid og bli kjent med båten og finne ut av alle mangler og tilstand slik man kan forvente av en profesjonell næringsdrivende innenfor hans felt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...