Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Vel jeg ser på dem som "gammelt ræl som driter eksos" og ikke ordrett driter aka dass da. Fiske kan man jo fra hva som helst inni Trondheimsfjorden ved Levanger holdt det jo med robåt (når jeg var 8-9 år elns). Men det er ikke hva som helst som er trivelig om man må ut på havet for å få noe slik det er ved Langesund da fjorden er støvsugd for fisk.

Foreløpig er det god sjanse for midlertidig båt den 26. Juli. Må bare blir "rådgiver approved" etter sjekken der og selvfølgelig bys på da ingen kjøpte den til prisen som er satt ut.

@Dykker Jeg kaller det lavpris for det som folk som selger båter tror er markedspris er kraftig overpris. Imens faktisk pris som markedet vil gi er betydelig lavere enn de aller aller fleste utgangspriser.

Det dukket jo opp en Fairline 45 rett utenfor husdøra men prisen var øyeblikkelig til å dette av stolen 1,29 mill. Når man ser slik pris er tanken at her må det pågå mørning av selger i minst ett halvt år dersom ikke båt beholdes likevel.

@ohio Det var ett miniatyr aka "pocketdriter" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=356647003 men ble bedømt som noe som har liten sjans for dævving da motorer er 2019 og drev kan trolig leve opptil 1000 timer og 10 år. Men siden ingen kaprer det til gjeldende pris så må jo selvfølgelig bud gis. Skulle vært der sist torsdag for en uke siden, men meglern som eier den er på ferie til 26 Juli og andre meglern i Trondheim så ingen kunne vise den frem og motta bud.

Har i hvert fall forstått det som at det kan brukes med liten dævvesannsynlighet og trolig ikke altfor vanskelig selges til neste vår f.eks hvis det dukker opp noe relevant i riktig stor størrelse.

@tacan Dette virker mer som en gedigen leilighet på vannet enn en Trawler CE A klasse. Ellers om tilstand på lekkasjer og motorer er som tilstand på interiør så virker det som man må ekstra 1,5 mill for å fikse den opp.

Så var det denne akterenden da sikkert bra nok for å fiske makrell men ellers virker som høyere enn aktercabin båt. Om det skulle være den typen trawler så var det jo noen på forumet som solgte en selvbygget det virket mye bedre selv om det manglet vel flybridge.

Om det skal være trawler så får det være noe mer i Fleming stil slik at det er mer klasse A sjøskip enn stor leilighet som virker ikke sabla velholdt ut.

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Jeg kaller det lavpris for det som folk som selger båter tror er markedspris er kraftig overpris. Imens faktisk pris som markedet vil gi er betydelig lavere enn de aller aller fleste utgangspriser.

Mange båter blir vel også solgt ganske raskt virker det som, så da må vel isåfall både kjøpere og selgere være enig i hva korrekt pris er.

Er da konklusjonen din at det er du som vet hva markedspris er, mens resten av markedet tar feil?

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Det dukket jo opp en Fairline 45 rett utenfor husdøra men prisen var øyeblikkelig til å dette av stolen 1,29 mill. Når man ser slik pris er tanken at her må det pågå mørning av selger i minst ett halvt år dersom ikke båt beholdes likevel.

Strategien din med morningen gjør at du går glipp av de gode båtene, mens du får kjøpt en som har en feil som 90% av mulige kjøpere oppdager.

@hanto1 Poenget er at verken de eldre som ikke er oppgradert selger seg til 500 000 og denne er heller ikke varm potet. Så enten tenker folk at hvis de skal ha flybridgebåt så skal det være skikkelig stort over 40++ (dette forklarer at de eldre ikke går lenger til 500 000 og kun en som holdt på å dævve ble solgt for 300 000 av Stavanger megler) eller så er folk livredde drev uansett alder på dem dette ville forklare at denne båt ikke er noe "varm potet" eller så er opsjon 3 at den båten har noe annet feil som folk oppdager da de kommer der. Det er jo derfor jeg vil ha med noen som har erfaring til å sjekke potensielle kjøpsobjekter.

@19 fot

Mange båter blir vel også solgt ganske raskt virker det som, så da må vel isåfall både kjøpere og selgere være enig i hva korrekt pris er.

Nå sjekker jeg ikke alle kategorier båter kun de som er relevante for meg. De som ble solgt raskt var jo virkelig bra kupp: Princess 55 i Stavanger med overhalte VP122 motorer til 1,3 mill (altså samme som noen vil ha for ikke overhalt Fairline 45 71B da må det jo gå opp en bjelle at det er sabla svinelig dyrt noen ønsker seg), Princess 415 i Tanum med VP63P som var mye nyere enn båten for 850 000 (ikke mye mindre båt enn den Fairline 45), Princess 45 i Horten med overhalte VP71B, nye drivstofftanker, nye akslinger og overhalte gir for 895 000.

Så var det også Fairline 52 fra 1999 i Bergen som selv Bergens megler kunne ikke få solgt over 2 mill og som folk skrev her så måtte den skikkelig under 2 mill før den ble solgt. Og det var jo båt i kategori av den Princess 56 i Bergen (siden Princess 56 var jo ikke strøken som på bilder). 4 fot kortere men 3 år nyere alt i den. Uansett fortstod at Princess 56 likevel kan være litt dyrere men ikke veldig mye når selv profesjonell megler slet med å selge lignende båt og måtte gi lavpris.

Så man ser jo hva som blir solgt og resten blir beholdt eller ligger igjen. Så jeg mener absolutt at ikke overhalt VP71B motor 45 fots båt ikke kan være verdt samme prisen som overhalt VP122 motor 55 fots båt.

Og jeg kan ikke se for meg at selger gir bare lett opp minst 290 000 av prisen for at det skal være noe å vurdere uten at det har fått ligget usolgt i en god stund og folk har bydd mye mindre enn selger vil ha men kan ikke få.

Strategien din med morningen gjør at du går glipp av de gode båtene, mens du får kjøpt en som har en feil som 90% av mulige kjøpere oppdager.

Altså derfor har jeg med meg @sap_2000 på veldig meget relevante båter som jeg vurderer å faktisk kjøpe (og snart er mekaniker også tilbake fra ferie) så jeg tror nok omvendt at det snarere blir oppdaget noe som 90 % mulige kjøpere ikke får med seg enn at det blir oversett noe som 90 % får med seg :giggle:

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

@tacan Dette virker mer som en gedigen leilighet på vannet enn en Trawler CE A klasse. 

Det er vel stengt tatt ikke mange Trawlere på markedet som er godkjent i klasse A. Nordhan har noen, kanskje Fleming også. Men ellers er Trawlere vanlige turbåter for bruk langs kysten. Slik de aller fleste flybridgebåter også er. 

Skal du ha noe annet enn seilbåt i klasse A må du nok opp i minst 2-3x prissegmentet du leter i nå. Og jeg tviler også sterkt på om du har behov for en båt i denne klassen, mend alle de ulemper som følger med dem. En helt vanlig godværsbåt gjør jobben for dine ønsker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
XardasKSP skrev for 2 timer siden:
Sitat

Altså derfor har jeg med meg @sap_2000 på veldig meget relevante båter som jeg vurderer å faktisk kjøpe (og snart er mekaniker også tilbake fra ferie) så jeg tror nok omvendt at det snarere blir oppdaget noe som 90 % mulige kjøpere ikke får med seg enn at det blir oversett noe som 90 % får med seg :giggle:

Til og med sap kan overse ting om han ikke bruker 100-vis av timer på å sjekke absolutt alt.

Gode kupp blir raskt kjøpt av noen. Men oppdager folk vesentlige feil så dropper de kjøp og den blir solgt til førstemann som ikke oppdager den feilen. Så jo lenger du mørkner selger, jo lenger har båten ligget ute og ko flere har sett på den og droppet handel, og da kan det bære en god grunn til det.

Sjansen for bomtur med SAP og mekaniker øker også om du kun skal forholde deg til båter som har ligget usolgt lenge.

Selv sitter jeg nå i båten min. Jeg kontaktet selger mens annonse var fersk, kikket på båten og kjøpte den og er godt fornøyd med handelen.

Skulle jeg mørket selgere så ville forarbeidetvært bortkastet og en annen hadde kjøpt båten og jeg hadde kanskje dyttet på land foran pc-en og kikket på båtannonser, akkurat som du har gjort i mange år med mørningsstrategi.

Så hva vil du helst?

Være ute på sjøen eller sitte på land og drømme om båter?

Også bør du tenke over om du vil ha en båt du kan bruke både alene og sammen med andre, eller om du vil ha en når som. Krever at du har med mannskap, og som gjør at de fine fiskeriene tilbringes med vedlikehold og reparasjoner.

Og angående drømmen om å ta med båten til Polen så tenk over om det er greiest med en lang og dyr reise eller bare vindje den opp på båthengeren og kjøre avgårde med et ekstra forbruk på 0,3 liter pr mil.

Tenk også over hva slags båt som. Er greiest å havnemanøvrere i vind.

Fasit på alle disse ledende spørsmålene er at du burde kjøpe en litt mindre båt enn de 50 foterne du drømmer om.

Lett merke til privatbåtene som. Brukes til hobbyfiske, de er som regel ikke større enn 20 fot.

XardasKSP skrev for 2 timer siden:
Sitat

Nå sjekker jeg ikke alle kategorier båter kun de som er relevante for meg. De som ble solgt raskt var jo virkelig bra kupp: Princess 55 i Stavanger med overhalte VP122 motorer til 1,3 mill

Der skulle du bare vente litt, mens kuppet ble solgt til en som reagerte og fikk seg det som antakelig ville vært drømmeljøpet ditt.

Det er viktig å reagere i tide når noe bra selges.

@19 fot Det skal være gøy for meg utpå havet og selv med Alicraft var det gøy kun med nesten så å si flatt Skagerrak eller bittesmå bølger langt under 0,5 meter. Så opplevde jeg en Storebro 500 og fant ut at den oppførte seg 10x mer behagelig enn en 31 fot Alicraft i lignende bølger. Den stod ikke stille i 7 knop men det gjorde ikke Alicraft heller på vei ut i bukta og den sjanglet vilt i samme størrelse bølger.

Derfor velger jeg å bruke mye mer penger og kjøpe noe som passer meg og ikke "fordi en halvprofesjonell som har brukt båt hele tida siden 5 års alder klarer å komme i minibåt til 10 gradern så kan du også".  Det blir som å si "Bare fly i gusts og uvær vår kaptein som har flydd siden pappaen hans tok ham med som 9 åring i småfly gjør det uten å tenke seg om" realiteten er at fersk pilot med lite og lett fly vil kræsje i de samme "gusts". Men med en PC-12 NG Pilatus og litt opplæring så lander han ferske flyet selv i litt gusts fordi flyet reagerer mye mindre. Det er en annen tråd her hvor noen er redd å være ute i 22 fots båt selv om barna hans vil ut. Jeg skal kose meg på havet og ikke være redd og om jeg kan realisere en drømm samtidig så er det 2 fluer i ett smekk.

Der skulle du bare vente litt, mens kuppet ble solgt til en som reagerte og fikk seg det som antakelig ville vært drømmeljøpet ditt.

Jeg hadde ikke 1,3 å betale i Desember 2023 så enkelt var det ikke at jeg venta. Jeg venta bort Princess 415 og feilavtalte med foreldra Princess 45. Men Princess 55 kunne jeg ikke kjøpt der og da rett og slett fordi konto hadde ikke penger tilgjengelig.

PS. Det er ikke ett kupp men vannvittig overpris med Fairline 45 til 1,29 mill fra 1991. Så det er ingen som vil løpe og kjøpe selv om båten ikke har feil. Så selger vil måtte mørne uansett hvem som skal kjøpe med mindre det kommer en fyr som skal ha førstegangsbåt vet ingenting og bare betaler. Men hva er sjansen for en førstegangskjøper som skal ha gammel båt til 1,29 mill?

En mulitmillionær vil jo kjøpe mye dyrere og nyere båt og en som har spart seg opp vet jo hva han skal kjøpe. Så førstegangskjøper som bare betaler i blinde er jo 1 promille sjanse som flertallige selgere sitter og venter på muligens med overpriser da.

Det kan skje til 30 000 som da jeg kjøpte dau snekke som 15 åring men det skjer ikke til 1,29 mill at noen kjøper i blinde da har noen vunnet lotto eller arvet noe stort eller vet ikke.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Men hva er sjansen for en førstegangskjøper som skal ha gammel båt til 1,29 mill?

En mulitmillionær vil jo kjøpe mye dyrere og nyere båt og en som har spart seg opp vet jo hva han skal kjøpe.

Er du sikker på at alle multimillionærrr (folk som har formue på minst 2 millioner) vil kjøpe båt som er nyrre enn 1991 og dyrere enn 1,29 mill?

Hilsen multimillionær som nettop krysset fylkesgrensa inn i ditt fylke i sin største og dyreste båt, en 19 fots 1980 modell kjøpt for 45.000 kr.

Som du ser på bildet er det litt bølger, men det gynger ikke så voldsomt i 19 foteren. Kan fint stå oppreist uten å holde meg fast eller støtte meg til noe mens jeg skriver dette. Så her utaskjærs mellom Risør og Porter er det hvertfall ikke nødvendig med 50 foter.

De fleste båtene som har passert her har vært omtrent på størrelse med min båt. Ingen digre cabincruisere, for de holder seg innaskjærs. En stor seilbåt dro ut fra Risør, men snudde og dro inn.

Sender et par bilder av bølgene og et fra kartet da jeg krysset fylkesgrensa.

20240719_173712.jpg.104712ba9d831ea30cc47926a5eb7840.jpgScreenshot_20240719_175916_Maps.jpg.86e18c15e04dbfe02f9ce91571f11293.jpg

20240719_182507.jpg.4b664f0ba691ee69783652962215b006.jpg

19 fot skrev for 8 timer siden:

Er da konklusjonen din at det er du som vet hva markedspris er, mens resten av markedet tar feil?

@XardasKSP Dette har du vel ikke svart på. Jeg har kjøpt og solgt små og store båter i en mannsalder, og har fulgt markedet. Men mulig du er den ene av alle i Norge som 'vet' markedspris i båt segmentet?

https://www.finn.no/358984764

Her får du stor båt!! 72 fot. Må innrømme at jeg ikke husker budsjettet ditt fra jeg leste det for ca 60 sider siden, men kjøper du via eu/polen, så sparer du litt mva og kommer unna med 4.5m ? 

Da har du garantert stor nok båt. 

Men ville anbefalt å begynt med 4-50 foter, for en 50 foter er noe helt annet enn en 31foter, og en 72fots båt er også noe helt annet enn 50. 

@Dykker markedspris er det noen er villig å betale ved gjennomførte handler. Jeg mener at jeg har en liten indikasjon på hva slike priser kan være på store gamle dritere som interesserer meg. En bitteliten segment av markedet.

@19 fot Slike bølger som på bilde gikk det forsåvidt greit med i Alicraft (uten at bilde forteller hvor store de er). Men om de ble litt større slik som de i Oslofjorden utenfor Horten da det var tur med Storebro 500 så gynget Alicraft helt vilt imens Storebro 500 knapt merket dem.

For øvrig når jeg holdt meg hardt fast i Alicraften og såvidt klarte å bruke fiskestanga så jeg en Princess reise forbi muligens nettopp den Princess 415 som var til salgs i Tanum (om somrene var den jo her i området og pleide å se den gå ut i bukta) dra forbi utpå havet og den virker så sabla stabil. Når jeg så på dette så var det nesten som jeg kasta i søpla mine økonomiske fornuftige planer (heldigvis gjorde jeg det ikke) siden jeg hadde så lyst på samme type båt som ikke sjangler vilt i bølgene.

Ellers etter all slags inflasjon så har disse uttrykkene mistet sin mening i NOK og PLN. Så må vel si at noen må være multimilionær i euro om det skal ha noe mening og helst også ha annen inntekt enn kun den som alle investerte penger bringer for å være virkelig rik og kunne kjøpe hva som helst uten å bry seg.

Nytter jo ikke å være avhengig av at penger tjener penger selv med 1 mill euro til å kjøpe båter til flere millioner kroner.

Uansett poenget var at enten så er det noen som ikke bryr seg om penger og de kjøper nyere båter til flertallige millioner ellers så er det i disse priskategorier folk som har store drømmer og vet hva de ønsker å ha. Impulskjøpene skjer på 10 000 - 300 000 nivå max antar jeg. Videre er det som et mirakel å regne om en selger får noen som bare kommer og kjøper en båt fordi det ser fint ut uten å sjekke markedet osv. Men folk ønsker å vente på mirakler dersom de har kjøpt selv dyrt under COVID eller glemt å selge under COVID og ikke fått med seg svingingene i verdi.

Jeg skjønner ikke helt poenget med fiskestang i stor båt.Et skikkelig juksahjul gjør jobben mye enklere og bedre. Fiskestang bruker jeg kun fra land og i  jolla.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Havfiskestang fordi man skal ha det gøy med å få opp fisken. All slags garn og maskinmetoder uten morro involvert men med bortfisking av stor mengde fisk burde være forbeholdt kun yrkesfiskere. Med stang går det akkurat passe tregt til at man klarer å få spist alt sammen etterhvert og er sabla morro. 

@index Det er kanskje min manglende forstålse men juksefiske forband jeg med sånn sabla lang line med hundrevis av opphengere bak en profesjonell fiskebåt hvor de bruker en juksamaskin.

Men om du mente fritidsfiske så kan sikkert det jeg kaller opphengere over hovedsluken kalles for "juksefiske" men de er jo bare 3 stykk eller 4 maks (ellers om det skulle være mer blir det sabla krøll og fandenskap i båten når de alle surrer seg rundt hverandre og krøller seg til og gjerne fanger andre folk i klærne). Men hele poenget er at man bruker en havfiskestang med svær multiplikator snelle hvor man drar fisken oppover med stanga og sveiver inn med snella. Er veldig morro og trenger man mer spinning opplevelser så er det jo også mulig å ha en makrellstang som er lett for opplevelser med makrellen, det er jo fluefiskere som leker seg med makrell med fluefiske stang til og med og prøver på sjøørret som aldri biter. Men i Østersjøen skal det finnes baltisk laks da. Så er jo drømmen tunfisken i Skagerrak da.

Uansett før torskeforbudet så jeg i mars 2017 at hele Åbyfjorden var tatt over av "fritidsfiskere" som satte opp garn og fiska vel opp enormt med torsk som jeg vet ikke hva de skulle med for jeg betviler at de personlig og familiene deres ville spist den opp om de spiste den hele året hver dag. Dette er noe som på en måte gjør en stangfisker litt sur å se 100vis av fisk bare bli tatt i garn av noen som ikke har det som yrke og ikke kommer til å klare å spise dem alle heller så de blir muligens hivd eller ødelagt.

Blir jo som med seien som bet så godt i bukta når det var vel 50 kg av seifile for resten av året til hele familien her og onkler med familie i Polen så ble det seilt forbi seistedene og søkt etter lange rundtomkring selv om man aldri fikk noe suksee men var ikke noe vits å fiske mer sei siden det året i 2017 spiste vi vel sei 4 ganger i uka stekt på steke panne, bakt, fritert og som fiskekake :giggle::lol: Men "fritidsfiskere" som bruker garn drar jo opp mer på engang enn gjennom en hel stangfiske sommer så jeg vet ikke hva de gjør med det om de ikke selger det (er vel ulovlig trolig uten å være yrkesfisker uten at jeg sjekket så nøye) så må jo enorme mengder fisk ødelegges siden jeg tror ikke alle er like glade i å ete fisk som jeg er og muligens deler av min familie. Og selv om de var så glade i fisk så hadde de ikke klart å få spist alt sammen og garna var jo der hver eneste dag så de måtte jo fått tonnevis når de satte garn rett over seistim plassene i tillegg til at de umuliggjorde mange steder å fiske med stang fordi man fikk de garnene på kroken.

Imens eneste yrkesfiskerne igjen fisker jo reker i Skagerrak og får vel fisk som bifangst. Faren til en bekjent av meg var jo yrkesfisker i Langesund men han slutta siden det var ikke noe særlig lukrativt. Men han skulle i hvert fall huske alle plasser hvor man kunne få noe stort synd jeg ikke visste at kameraten fra slutten av videregående skole har slik far før (da jeg hadde Alicraft) men får jo spurt når jeg skaffer meg båt. Så kanskje slipper å følge på "garmin båten" med kikkert og de slipper å føle at en flybridgebåt forfølger dem og reise rundt på alle fiskeløse steder :giggle::lol:

@Thomas_h Den båten er utenfor foreløpig budsjett siden den koster vel i NOK med dagens kurs over 5 mill NOK om de skal ha 450 000 euro utgangspris. Så må den jo hentes fra Tyrkia så da er det jo MVA. Tyrkia er jo ikke akkurat med i EU så man må betale 23 % Polsk MVA i det minste på toppen av dette.

Så er båten 1997 og har Caterpillar motorer. Og selv om de ikke dævver kanskje i de andre modellene så har jeg hørt @Chiefengineer fortelle at priser på fiksing og deler er 8x av VP motorer. Så man får store kostnader uten at motorn er MAN eller MTU.

Så jeg tenker meg nok jeg tar det mer trinnvis og den gangen jeg kan bruke 5 mill så er noe som Princess P57 i sikte betydelig nyere og mindre sjanser for dævvinger. Dette med mindre jeg inngår noe avtale med Polsk båtskole da kan det jo hende enten båt blir eldre eller jeg må vel opp i 7 mill eller mer for at det skal være Princess eller Fairline med noe kurante motorer som er 20,01 meter og kan brukes som båtskolens viktigste element for rike folk som skal ha yachtcaptain i Polen (der må man ha det om båt er større enn 18 meter med mindre man vet om norsk D5L som blir respektert av Polen) som gir ubegrenset størrelse på båt. Altså man kan føre selv en Princess 95 som ville krevd yrkesbevis i Norge og Norge respekterer yacht captain fra Polen som er world wide. Så de som vil ha båt over 80 fot og ikke er yrkesskippere har en ekstra mulighet i Polen også.

Men dette er uansett fremtiden først må det "brake løs" på diverse Galeon brygger og annet når politiet i Polen kjeder seg og finner ut av at det er folk der som ikke har kaptein til båten på papiret engang og som ikke har "fritids havstyrmann" bevis engang som gir rett opp til 18 meter. Muligens noen har ikke noe i det hele tatt. Jeg tror foreløpig ønsker ikke den Polske staten å passe på dette så nøye og den lar antallet båter vokse og båt som fritidshobby vokse også. Blir jo store kvantumsinntekter når det er flere 1000 folk istedet for flere 100 som plutselig blir mål for politiet og deretter kunder hos båtskoler (og staten skal jo ha MVA osv. fra båtskoleaktivitet siden det ikke kan kalles yrkesstudie som med fly. Yrkesskippere må i Polen studere ved høyskole og teori i flere år ikke noe vei rundt). Er vel også derfor staten foreløpig gir blaffen om alt som heter MVA og masse annet og ønsker alle folk i Europa velkommen til å registrere båtene sine i Polen og venter.... og venter på at de blir mange nok :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...