Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Ang verditap. Et gammelt ordtak var vel t det kostet 10% av båtens verdi i vedlikehold/kostnad/oppgradering i året. Med gammel båt kan det kanskje være mer til du må ut med mer i starten for å komme i balanse for manglende vedlikehold  - de pengene får du ikke iglen. 
 

kom over denne : 

 

Link to post
Share on other sites

@bjorngb Jeg har fått det med meg at tap til vedlikehold og reparasjoner er direkte tap man skal ta med mindre man har en fin avtale med båtskole og yachtcharter hvor de fikser ting og tang + vedlikeholder mot å bruke båten i hvert fall i deler av året (om de skulle brukt den hele tida så hadde man tjent penger de påstår jo opptil 15 % av verdien noe jeg ikke helt tror på). Men om det skal være turer og annet i Gdańsk bukta og ikke bare båtskole så tror jeg nok båten må koste 7 mill elns og være en 20,01 meters Princess og gjerne 2005++ så den ser også luksuriøs ut.

Men siden de hadde flere mindre kjente merker og mest seilbåter så når jeg ringte så var de velidg begeistret for Princess/Fairline da disse anses som noe veldig premium i Polen men gjerne 2000+ i hvert fall.
https://czartery.premiumyachting.pl/zainwestuj-w-jacht/  er vel bare en Jeanneau Prestige de har av motorbåt som de ikke eier men leier for spesielle kunder og slik koster jo ikke fra 2015 engang så mye som mye eldre Princess/Fairline så antar dette ville være noe unikt der foreløpig og noe annet enn Galeon båtene som uansett ikke brukes av noe båtskole eller til charter.


PS. Ideen med å kjøpe båt til lav pris i god tilstand er jo for å slippe å tape i tillegg ved eventuelt salg eller å slippe at salget tar år og dag. Vedlikehold og reparasjoner er jo like garantert tap som drivstoff osv. men det gjelder jo å begrense tapet der man kan. Blir jo aldri gratis med båt med mindre man fikser bra deal for noen som vil bruke den til noe og betaler for vedlikehold og reparasjoner. Det blir aldri som med fly at de tjener penger og jeg kan bruke dem gratis om jeg vil i tillegg til å eie dem, men å kunne bruke gratis og ikke tape penger ved god deal med bra charter&skolefirma og riktig båt kan jo være en sjans i Polen.

Folk betaler jo i bøtter å spann for å kunne ha party i en "enorm halvgammel driter" og ta festlige bilder imens Polsk yrkeskaptein seiler dem rundt i bukta. Og jo mer enorm driter desto mer fancy bilder får folk til instagram så den blir jo mer populær. Har jo sett priser på nivå med 10 000 NOK per person per dag (kronekursen er jo dævva i forhold til PLN) så stapper de inn 10 stykk så er det 100 000 dagen betaler fort drivstoff + kaptein og ytterligere vedlikehold og reparasjoner dette.

Så er det jo rike folk som ikke vil eie båt men leie for en uke med kaptein og da betaler de også kanskje så meget som 200 000 for 1 uke om dritern er bare halvgammel og enorm, så er det selvfølgelig da båtskole for de som skal eie og styre den selv. Mange muligheter må bare finne riktig inngangsport som med fly og gjerne kanskje ta kontakt før jeg kjøper finaledriter så får jeg sikkert hjelp også til å finne en som er riktig både for meg og for deres bruk så jeg kan så å si bruke den gratis i Polen.

@Kallethekid Denne var vel både liten og gammel men de finnes vel i større utgaver som jeg så på yachtworld. Jeg finner ikke hvordan disse skulle være enklere å fiske med enn en Princess. Eneste forskjellen er at de har en litt merkelig design istedet for vakre klassiske Princess/Fairline linjer (i hvert fall opptil 2016 senere begynte Princess på mindre vakre ideer i de aller nyeste båtene) og om det ikke er aktercabin så jeg jo på Princess 56 det var lettere å komme til med fiskestanga og få ut fisken bak der enn på en Alicraft. Så det skulle ikke være noe annet en den der "ankringa" som blir problematisk for å kunne vellykket bruke båten akkurat som man måtte ønske.

 

Badeplattform og enkel utgang bak som kom vel på litt nyere modeller på 90-tallet er vel alt som skal til for at Princess bak er lettere å stangfiske fra enn Alicraft hvis man ser bort fra at vinden vil ta mer tak i den osv. når man har stoppa og man trenger sabla stort anker. Men om de har klart å ankre 70 fot skøyte på 10 gradern så hvorfor skulle ikke en mindre flybridgebåt bli ankra.
 

Link to post
Share on other sites

Synes den prisen for leie var litt høy, men søkte på charter markedet; og fikk opp en båt på 18 meter til ca 66 000 euro i uken. En Prestige 560 2022 model. Så det er vel ca 100 000 NOK om dagen. Men det er nesten ny båt.b

 

Men om du skal leie ut båten med kaptein, stiller ikke det vesentlig større krav til båten? Teknisk og godkjenningsmessig? At det kanskje ikke er helt forenlig med stor, billig, gammel båt? 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 10 timer siden:

kom over denne : 

 

 

Han Gus er ikke skuddredd :giggle: 

Har fulgt kanalen hans siden begynnelsen. Fyren er en av relativt få som er i den kategorien som har potensial for å lykkes med gamle, store prosjektbåter. Teknisk og mekanisk kunnskapsrik, enormt pågangsmot, mye tid som han er villig til å bruke på båten, bekjentskaper i bransjen så han får kjøpt ting billigere, kompiser som stepper inn og hjelper og typen som ser usedvanlig positivt på ting. Og han er ikke veldig nøye på finish og det estetiske.

 

Anbefaler @XardasKSP å bruke en time på denne videoen da den viser endel (men langt fra alt) motorer og teknisk og bak-fasaden tilstanden på eldre båter. Hadde jeg kjøpt en slik båt hadde jeg antagelig endt opp på mentalsykehus i løpet av uker. Båten er også et godt eksempel på at store båter jeg mener egentlig begynner å nærme seg å ha negativ verdi for de aller fleste. Å få en slik båt opp å gå med betalt arbeidskraft hadde vært økonomisk idioti samt en meget lang og tung vei å gå. 

 

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Men om du skal leie ut båten med kaptein, stiller ikke det vesentlig større krav til båten? Teknisk og godkjenningsmessig? At det kanskje ikke er helt forenlig med stor, billig, gammel båt? 

 

De må klasses, dvs så ha foreskrevet sikkerhetsutstyr, skilting/ merking osv. 

Har ikke hørt om at det stilles spesifikke krav til stand og vedlikeholdsregimer osv...

Kallethekid skrev for 9 timer siden:

Har du sett på Bertram? Du synes sikkert den er alt for liten, men dette er klassiske velbygde båter med flybridge som passer å fiske fra. Her et eksempel i en gammel annonse:

  https://batagent.se/batar/bertram-varmdo-1982/

 

Bertram er noe helt eget Og denne 28 fly Sportfisher er blitt et ikon og samlerobjekt "over there" Flust av folk som legger sjela si i disse båtene samt endel rikfolk som får de restaurert til absolutt ny-tilstand. 

Ikke minst er det en båt som er konstruert og beregnet på akkurat det @XardasKSP sier han vil gjøre. I USA brukes slike båter typisk til å speede et par timer rett ut i Atlanterhavet for å fiske tunfisk, så de er absolutt kapable til å komme seg ut på 10-graderen, så tilbake til yacht-klubben for show-off av fangst og party på kvelden.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 5 minutter siden:

 

 

Bertram er noe helt eget Og denne 28 fly Sportfisher er blitt et ikon og samlerobjekt "over there" Flust av folk som legger sjela si i disse båtene samt endel rikfolk som får de restaurert til absolutt ny-tilstand. 

Ikke minst er det en båt som er konstruert og beregnet på akkurat det @XardasKSP sier han vil gjøre. I USA brukes slike båter typisk til å speede et par timer rett ut i Atlanterhavet for å fiske tunfisk, så de er absolutt kapable til å komme seg ut på 10-graderen, så tilbake til yacht-klubben for show-off av fangst og party på kvelden.

 

 

Det var det jeg prøvde å formidle, men jeg tror egentlig alle råd som ikke gjelder en stor vit cabincruiser er bortkastet.

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Jeg klarer ikke å forstå hvordan en stor Bertram er annerledes bak enn Princess/Fairline. Altså det er akterdekk som er lavt med badeplattform på begge type båter og på begge kan man bruke akterenden til å stå der med havfiskestang. Eneste er at Bertram har merkelig front imens Fairline og Princess har mer klassiske "skips linjer". Men jeg har jo ikke tenkt å stå i baugen med havfiskestanga da.

Når det gjelder ankring på dypt vann antar jeg Bertram vil ha samme problemet som Princess/Fairline og samme problemet som 70 fot skøyte. Enten kan det løses på alle 3 ellers så kan det ikke løses.

For øvrig er det ingen som haster noen steder og skal ut på 10 gradern i løpet av minutter. Det kan gjerne ta mer enn en time i sakte rolig fart. Det er ikke Atlanterhavet og store hastigheter til noe som er langt utpå havet som er nødvendig.

@Thomas_h Det er ikke samme som med fly siden båter gjerne ikke detter ned og kræsjer om motor dævver og kaptein er helt blank. Det er krav til redningsutstyr som flåte osv. som man ønsker å ha selv uansett.

Jeg tror den nyeste båten de har av motorbåt er en Prestige 2010 ++ som er i innkjøpspris på yachtworld noe mye rimeligere enn Princess/Fairline. Men vil i tilfelle få dem til å finne ut av hvor ny må en Princess/Fairline være for at det skal gå an å benytte den. Gjerne en som kan benyttes båte til yacht captain beviser (20,01 meter da) og charter og f.eks nyttårsfest i "rikmannsyacht" hvor vanlige folk punger ut 10 000 - 20 000 NOK per person avhengig av hvor mange de skal være utpå havet. Men stort sett er det Kaptein, bartender/DJ og 10 stykk med mindre båt får tillatelse til større party og blir registrert slik hos myndighetene i Polen som egentlig selv ikke vet hva slags lovgivning de har når man ringer dem så disse folka som kan dette der fikser det.

Hele poenget er at folk som starter slike bedrifter er f.eks tidligere profesjonelle kapteiner som gjerne har hus, familie som de vil bo sammen med og ikke på havet i skipet osv. osv. og de har gjerne ikke flere mill å investere selv og ingen bank i Polen vil låne med sikkerhet i noe så ukjent der som båt eller fly f.eks. Dermed er investor veldig verdifullt. Så de søker jo etter komersielle investorer men en investor som kun skal ha båtplass, vedlikehold, reparasjoner osv. og bruke båt selv i deler av året er jo enda mer gull verdt for dem (og eventuelt betaler de sabla godt for det om de har kunde i en periode da man skulle brukt båt selv).

Båtholdet blir jo gratis, men det er klart båten blir sabla dyr 7-10 mill elns trolig for at det skal kunne være nytt nok. En Princess 62 hadde sikkert holdt som jeg har hørt om gikk på 7 million tallet siden de fikser på noe fancy baugspyd og mestrer å få den registrert som 20,01 meter i Polen slik at den kan brukes til absolutt alt fra charter til båtskole for de som skal ha slike båter selv og yachtcaptein bevis. Og tro meg det er ikke en liten prislapp når en riking med noen 10talls millioner PLN kommer og skal bruke båten i 100 timer med kaptein som skal ha ansvaret (og matros som han skal gi rette instrukser til for å kunne har rett til bemannet båt også) imens han som lærer seg styrer båten og tar 100 timers seilasen sin + han trenger øvrige 100 timer i diverse annet bruk og da også må ha kaptein ombord. Yacht captain bevis i Polen er ikke noe D5L uten praksis altså (men gir dermed ubegrenset rett i størrelse).

Tror dette skjer ganske snarlig siden forskjellige folk har begynt å spørre båtskoler om å ta alle bevis fra 12 meter via 18 meter til yacht captain. Jeg tror nesten det har begynt etter at en eller annen har greid å få enorm Galeon båt på grunn midt i elva og dette kom i avisa og politiet begynte å undersøke hvorfor det ikke er noe kaptein og hvorfor folk som ikke har minste beviset bruker enorm båt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

@Kallethekid Jeg klarer ikke å forstå hvordan en stor Bertram er annerledes bak enn Princess/Fairline. Altså det er akterdekk som er lavt med badeplattform på begge type båter og på begge kan man bruke akterenden til å stå der med havfiskestang. Eneste er at Bertram har merkelig front imens Fairline og Princess har mer klassiske "skips linjer". Men jeg har jo ikke tenkt å stå i baugen med havfiskestanga da.

 

Jeg mener ikke de større modellene, men en slik båt som i eksempel-linken. Dette er båter som er laget nettopp for den bruk du beskriver. De større Cabincruiser-Betramene er sikkert like uegnet for fiske som en Princess. 

Jeg har tilbragt en del tid i Florida og der er  båttypen jeg linket til den klart vanligste blant fritidsfiskere. De finnes også i større varianter, men det tror jeg er unødvendig for din bruk. 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Den du linket til var jo mindre enn Alicraften så antar de bruker den i Florida når havet er flatt om de skal utpå Atlanterhavet. Ellers er min tanke at båten skal være noe mer enn bare for 10 gradern. Tenkte f.eks i mars om våren å ta meg ett cruise til Sørlandsfjordene hvor det ikke er torskeforbud og da vil jeg gjerne at båten skal brukes som en hytte da jeg skal ikke seile fra Langesund og tilbake til Langesund igjen men benytte meg av gjestehavn der.

Derfor er det viktig også at det kan monteres starlink til båt og at en PCe kan få strøm og i verstefall en laptop siden jeg behøver den for min business. Derfor vurderer mest for tiden en Princess 35 med 2019 motorer som midlertidig båt selv om den er utrolig liten så kan den kanskje holde på en godværsdag for Langesundsbukta og 10gradern eller til cruise til sørlandsfjorder til mars. Og den har jo seng til meg og seng til onkel + stor nok til at det er plass for laptop og starlink om PCe ikke går. Så kan sikkert laptop lades via noe strømconverter eller landstrøm ved gjestebrygge på Sørlandet.

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Takk! Har ikke tatt maritimt ennå har det i tankene å ta ett maritimt VHF sertifikat ett sted mellom D5LA eksamen som også er i tankene for å klebre på D5LA oppå D5Len siden det var litt usikkert hvor meget D5L gjaldt hele Østersjøen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Derfor vurderer mest for tiden en Princess 35 med 2019 motorer som midlertidig båt selv om den er utrolig liten så kan den kanskje holde på en godværsdag for Langesundsbukta og 10gradern eller til cruise til sørlandsfjorder til mars

Du har en veldig rar tilnærming til båt. 35 fot er ikke utrolig liten, og den kan brukes året rundt og er ingen solskinnsbåt. Om du er så utrolig engstelig for sjø og bølger at du bare vil bruke en Princess 35 bare på vindstille godværsdager, da anbefaler jeg sterkt å bruke pengene dine på andre ting enn båt. Evnt. få deg en tur litt utaskjærs i en båt på 50+ og legge deg stille i 2-3 meters dønninger. Men fortsett å drømme, det koster ingenting. Men du får ikke spesielt mye erfaring med båtlivet bak en PC skjerm heller.

 

Selv tilbringer vi stort sett mer enn 80 døgn i vår "lille" 36 foter, og den har tatt oss fra Ålesund i nord, til Stavanger i sør. Driver å planlegger en litt lengre tur på 3 måneder, som tar meg til Gøta og Dalslandkanalen, og Telemarkskanalen, men en mulig svipp innom Danmark. Vi planlegger selvsagt etter været, men om vi kun planlegger for speilblankt hav, tror jeg bobil hadde vært det tryggeste.

 

Det er mennesker som seiler over Atlanteren i mindre farkoster en en 35 foter.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Ja og vår flykaptein lander en Cessna lett i gusts og uvær imens vanlig pilot med PPL(A) og til og med noen instruktører hadde muligens kræsjet i samme forhold hvor vår kaptein klarer det lett. Kanskje det har noe å si at han fløy med faren sin ca. 40 år siden fra han var 9 år gammel (faren var kaptein i LOT men hadde tilgang til aeroklubbens småfly) imens folk som er eldre når de starter å lære seg noe blir ikke like gode. Kapteinen har også vunnet en flyakrobasjons event med en EXTRA 300. Så det er ikke alle som klarer det samme. Folk har forskjellige evner og synes forskjellig grad av "fare" er gøy.

Noen klarer å krysse Atlantern med 35 foter. Imens andre like kanskje å ha 60+ foter for å føle seg trygt og godt utpå havet i Skagerrak og Østersjøen. Alle har ulike behov. Noen føler seg trygg på motorsykkel i 300 km/h på autobahn imens andre liker stor bred sedan til samme øvelsen.

Mennesker er forskjellige, jeg velger muligens en for meg liten båt bare for at båtlivet skal starte og tar trolig tapet for å selge den igjen når det dukker opp noe stort til riktig pris. Ellers så venter jeg helt til det dukker opp men da går jo denne høsten tapt da og jeg kjøper båt rett til vinterkonservering om det dukker opp noe kupp.

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet @XardasKSP, hvorfor koster du ikke på deg et par organiserte fisketurer på Nordvestlandet og NordNorge?

 

A) Utrolig gøy opplevelse for en som er glad i å fiske, mye fisk og folk som har årevis med erfaring å dele.

 

B) Du får opplevd og observert sjømannskap i potensielt krevende forhold, og ikke minst får mulighet til å lære litt på turene!

Link to post
Share on other sites

@edin_m Tenkte engang å bare dra til Sørøya med ikke egen båt og "kjøpe fisken" slik alle turister osv. gjør.

Det blir vel som om man f.eks gir ett barn en hel kjøleskap fylt med all slag valgfrie iskrem uten begrensninger i en uke uten at noe behøves å gjøres. Hvordan vil helgegodt smake senere blir bare gedigen nedtur.

Eller skal vi si ett spill hvor man får alle de mest episke våpna og utstyret med engang uten å gjøre noe som helst, vil man gidde å spille senere?

Eller skulle man hatt en harem med fantatisk pene damer utlånt for noen uker fra superbordell, hadde man giddet etterpå å slite r*va av seg og betale lommeboka tom for en i beste fall gjennomsnittlig og mest sannsynlig ikke det engang?

Eller hvis man vinner eurojackpot f.eks skulle man senere gått til en vanlig jobb hvor det er sjefer og andre som bestemmer? Man hadde vel bare hoppa ut vindu som folka i 1929 på Wall Street når hele rikdommen ble borte vekk og de måtte tilbake til "vanlig liv".


En betalt uke på Sørøya  blir jo som disse spesielle laksegroper hvor man betaler i bøtter og spann og helt sikkert får fisk... det er bare det at alt annet blir sabla nedtur etterpå. Etter at jeg har hatt Alicraft og fått massevis av fisk (dog ingen sabla store) i Langesundsbukta så har jeg aldri klart å tvinge meg selv til å fiske fra land hvor man ikke får noe og i beste fall får man ett stykk liten fisk som man fikk massevis av fra båten.

Blir en helt annen opplevelse med egen båt blir på en måte hele jakten og skulle man dradd til Sørøya på en fiskecruise så blir det en helt annen opplevelse også å cruise ved Norges kyst prøve fiskelykken over hele landet og til slutt komme til fiskeparadiset. Og uansett tror jeg Sørøya hadde vært enden på historien om jakt etter "Torsk, Sei, Kveite & co" deretter ville det være mer spennende å lete etter baltisk laks, makrellstørje eller middelhavsfisk siden man har med Sørøya på en måte allerede opplevd det beste av det beste man kan oppleve av "nordisk havfisk med stang".

Men er noe annet om man har hele følelsen av jakten og noe annet om man nærmest betaler for at en dykker setter fisken på kroken og en guide drar den opp :lol::giggle: Blir vanskelig å forklare egentlig.

For øvrig båt er for meg ikke bare for fisking, fisking er noe morro som jeg liker godt med båt. Men det er selve opplevelsen av å cruise på havet til nye steder man ikke har vært på før, naturen osv. som er morro. Akkurat på samme måten som alle de andre folka som drar på tur og lager turtråder. Som f.eks @Tom Rør sine turer de er jo fantastiske selv om han benytter seg av "kjøpe fisk" :lol: heller enn å teste ut om det er noe ved det nye stedet han besøker. Så egentlig forskjellen på hvordan jeg ser for meg mine turer er at jeg vil på de nye stedene forsøke litt stangfiske og istedet for fiskebutikken forhåpentligvis kunne fritere selvfisket fisk. Og blir det ikke noe som biter på kroken av lokal fiskefauna så blir det noe annet enn fisk på lokal restaurant :lol:

Altså jeg liker med båt og hav akkurat det samme som alle andre gjør, det er bare det at jeg vil legge til en ekstra element ved all slags utflukter og at jeg kan tenke meg en tur i Norge nettopp fokusert på hva slags fisk man kan få forskjellige steder. Men en fiskecruise blir noe helt annet enn å reise 3000 km med bil og leie en hytte og leie båt med guide som nærmest skal sette fisken på kroken. En fiskecruise er også alle de andre opplevelser som folk har som lar være å fiske på turene sine.


@Blouberg Jo trawler var oppe i diskusjonen pga. drømmen om CE A klasse motorbåt. Ikke med tanke på å bruke 2 millioner på ett miniatyr. Jeg ble dårlig av tanken at Princess 45 er så liten og skal koste oppmot 2,5 mill (nå mener Bergens megler da den bør koste enda mer :giggle: ). Det var jo disse ekstreme pengene så lang tid med sparing uten bruk av penger og så "liten" båt som var tanken da jeg så på Princess 45 til en stor sum som nyere båter koster.

En 34 foter til 2 mill som er fortsatt 13 år gammel høres bare ut for meg som fullstendig vannvidd, jeg vet at trawlere er dyrere enn vanlige båter. Men da skulle de vel også hete Fleming eller Nordhavn. "Vanlige trawlere" burde ikke være så dyre har jeg hørt.

Da er det jo faktisk nyere motorer på 35 fot Princess som jeg foreløpig vurderer. Og prisen er ikke til å dævve av og som for meg er i en prisområde av "finale båter" som skal være store.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Gjerne en som kan benyttes båte til yacht captain beviser (20,01 meter da) og charter og f.eks nyttårsfest i "rikmannsyacht" hvor vanlige folk punger ut 10 000 - 20 000 NOK per person avhengig av hvor mange de skal være utpå havet. Men stort sett er det Kaptein, bartender/DJ og 10 stykk med mindre båt

Det kan nok være vanskelig å finne en gammel driter som passer dine ønsker.

 

Men jeg tror det er enda vanskeligere å finne en gruppe på 10 personer som samlet vil betale 100.000 - 200.000 kr for å feire nyttårsaften i den nåten du kjøper.

 

Nyttårsaften betyr at det er kaldt, så man må for en stor del være inne, og du har jo skrevet at tilstand på interiør og sånt er ikke så nøye. Kan hende de som skal på rikmannsfest i den prisklassen har litt andre krav.

 

Men nyttårsfest har jo den fordelen i forhold til sommerfester at ting blir såpass nedkjølt ar lukta av fiskeslog i caboncruiseten ikke dominerer. Derimot så blir det litt verre å lufte mye om vinteren, så kanskje det blir like ille?

 

Har forøvrig inntrykk av at det er viktig for deg at båten skal bære et rikmannssymbol. Men vil egentlig en gammel båt hvor du krabber under båten på tredje dagen blå på hendene i noen flekkete klær og påfører bunnstoff gi et inntrykk av at du er en rikmann?

 

Tipper folk ville fått mer rikmsnnsinntrykk av deg om du istedet hadde gått ombord i din nesten nye 20 foter, startet opp 150 hesters påhengsmotoren og kjørt ut med fiskestanga di og kommet tilbake med noen fisk.

Link to post
Share on other sites

Når du snakker om Sørøya skjønner jeg at du ikke har vært der. Den grønne øya i Nord. Vi er 4 søsken som eier et gammelt hus deroppe på Håen som vi drømmer om å få restaurert. 

Det hadde nok ikke kostet så mye som du skal ut med for en gammel driter. Når det er sagt så er organisert fiske f.eks Bilal i BIG Fish Adventure en opplevelse i seg selv ut fra historier jeg har hørt. Du hadde nok forøvrig ikke vært høy i hatten i en av de relativt små båtene de bruker da det er ganske værhardt deroppe. Men de virkelig gode fiskeplassene hadde de aldri vist deg. De ligger kanskje ikke i sjøen heller. Røye tatt på stang på 2-3 kg i et vann lanaaangt inn på øya og umulig å nå ved vanlig dagsmarsj hadde nok satt større spor i deg og gitt mersmak kontra det å ligge i en større båt å duppe så du blir grønn i ansiktet på jakt etter en liten Sei eller 2. Men uansett er jeg spent på om du noen gang får handlet deg båt så du kommer utpå. Selv har jeg gitt opp og synes det har blitt litt mye rart der ute på fjorden, spesiellt i de varmest månedene juni - August. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

@Kallethekid Den du linket til var jo mindre enn Alicraften så antar de bruker den i Florida når havet er flatt om de skal utpå Atlanterhavet. Ellers er min tanke at båten skal være noe mer enn bare for 10 gradern. Tenkte f.eks i mars om våren å ta meg ett cruise til Sørlandsfjordene hvor det ikke er torskeforbud og da vil jeg gjerne at båten skal brukes som en hytte da jeg skal ikke seile fra Langesund og tilbake til Langesund igjen men benytte meg av gjestehavn der.

Derfor er det viktig også at det kan monteres starlink til båt og at en PCe kan få strøm og i verstefall en laptop siden jeg behøver den for min business. Derfor vurderer mest for tiden en Princess 35 med 2019 motorer som midlertidig båt selv om den er utrolig liten så kan den kanskje holde på en godværsdag for Langesundsbukta og 10gradern eller til cruise til sørlandsfjorder til mars. Og den har jo seng til meg og seng til onkel + stor nok til at det er plass for laptop og starlink om PCe ikke går. Så kan sikkert laptop lades via noe strømconverter eller landstrøm ved gjestebrygge på Sørlandet.

Angående dette med størrelse på båt for ferdsel utaskjærs så har jeg forrige uke kjørt Tromøya (Arendal) - Jomfruland (Kragerø) - Tromøya i 19 foteren min og hatt 3 overnattinger i denne.

 

Når det var litt bølger så var det stort sett bare små båter ute, mens cabincruiserne lå fortøyd innaskjærs. Når det var tilnærmet flatt vann og så vindstille at seilbåtene gikk for motor våget de store flybridgebåtene seg også ut.

 

Og hvor stor må en båt være for at man skal kunne bruke pc ombord? Jeg mener at alle kåter med 12 volt batteri er store nok til dette. Også bør det jo være tak eller kalesje pga regnvær. Med en inverter til ca tusenlappen har jeg 220 volt ombord, 600 watt, det burde være rikelig til å lade pc (men har aldri hatt behov for å ha pc ombord).

 

Internett har jeg via mobilen, som også gir WiFi til pc. Mobilabbonnement og 1000 gigabyte pr mnd (hvor jeg normalt bare bruker ca 100) hos Ice koster meg 348 kr pr mnd. Trenger ikke noen voldsomme store greier som krever diger cabincruiser for å komme på Internett. Mange av innleggene mine på naatplassen er postet ombord i 19 foteren min.

 

Hvordan er forøvrig torskeforbudsreglene på sørlandet? Jeg trodde det var minstemål på 42 cm eller noe slikt på torsk på sørlandet, og ikke et forbud da jeg sjekket dette for noen år siden. Er det noen endringer der?

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror du ikke skjønte at det var snakk om forskjellige båter. Det ene er muligens midlertidig båt for nå, det andre er en stor båt jeg kan få råd til nå for å realisere mine drømmer.

Denne "enorme gamle dritern" som må være halvgammel er en helt annen historie der er det selskapet som driver med båtskole og yacht charter i Polen som måtte hjulpet til og jeg antar båt ville måtte være 2005++ og gjerne koste 7 mill eller mer som en Princess 62 hvor de kan få den registrert som 20,01 meter da de legger opp meterslang baugspyd elns.

Da bruker jeg båt gratis i Polen om de kan bruke den til sine kunder. Og nyttårsaften det selger som varmt hvetebrød Prestige båten som de leier fra noen andre er allerede utsolgt for nyttår og der betaler jo folk opptil 20 000 NOK per person siden det er nyttår og de har vel fiksa spesial tillatelse til flere stykker ombord. De får inkludert drekke og mat på turen så det er jo flere ombord i tillegg til kaptein, DJ/bartender/kelner/fortøyningsmators så er det også kokk på den turen og vaskepersonale på land som venter på båten etter festen.

Folk i Polen som har fått litt penger mellom hendene søker jo til ting fra en annen verden og som er helt "uvanlig". Så er det jo ikke kaldt i båten når de kjører på med maks dieselvarmere og alt for det partyet i bukta.

@Lyst på båt Hvis det var en liten sei å få på Sørøya så hadde ikke folk fra hele verden valfartet dit for å få en torsk på 10 kg++++ som nesten alle får eller kveite eller noe annet. Liten sei går fint i Langesundsbukta trenger ikke verdens havfiske paradis til dette.

Angående laksefisk på 3kg så tror jeg nok i Østersjøen er det mer morro med betydelig større baltisk laks. Ellers reiser jo folk til Patagonia og tidligere reiste de til Kamtsjatka (før krigen) for å få store laksefisk og mange. Men som sagt hadde jeg vært laksefisker så hadde jeg aldri giddet vanlig elv i Norge etter å ha fiska i Patagonia f.eks men det er bare meg da.

@19 fot Drømmen er en stor båt og det er ikke viktig hva andre folk synes er tøft, pent, rikt og fint. Det viktige er at jeg drømte om slik båt da jeg var barn. Det er heller ikke viktig med bil at andre synes Ferrari eller Lamborghini og Porsche er tingen. Jeg hadde lyst på stor klassisk sedan og derfor ville jeg ha BMW Alpina B7 og ikke en liten Porsche f.eks. Det handler ikke om folk flest sine drømmer men mine drømmer.

Jeg har for øvrig ingen drøm om å overnatte i en knøttliten båt når jeg skal på tur i f.eks Sørlandsfjordene jeg ønsker at båten skal være som en hytte. Det er kanskje også slik at mange som kjøper stor båt nettopp også er redd for havet i en liten båt? Som han i det emnet hvor han ikke ville ta med barn på tur i liten 22 fots båt, han hadde sikkert dradd om båten var 40 fot.

Torskeforbudet i Oslofjorden gjelder i Langesunds området også fordi Langesund ligger i Oslofjorden ifølge politikerne. Dog gjelder det ikke på 10gradern. Om vintern er noen gytefjorder helt forbudt å fiske i noe som helst ikke bare torsk. Men utpå Sørlandet er det kun noen ytterst få og ellers fritt frem derfor ville ta turen dit i mars når enda stortorsken er å få. Før det forbudet fikk onklene mine torsk på over 6 kg i Åbyfjorden i april og vi var trege og rakk kun restene. Eier av fiskeutstyrs butikken i Langesund fiska der i mars og fikk 13 kg torsk. Så det er storfisk om vintern og tidlig våren i fjordene men nå er det forbudt her men lovlig på Sørlandet.

 

Link to post
Share on other sites

Da har matrosen og jeg hatt ei uke på sjøen i vår eldgamle lille driter på bare 29 fot. Vi har kjøleskap, driter, tv, varmt og kaldt vann. Og bare lurer på om du noengang har overnattet i båt og kjent på følelsen av å våkne opp på mårningen, lage frokost og kjenne på akkurat den lykken. Du skjønner det ts at det er faktisk ikke størrelsen på båt som gir lykkefølelse men det å faktisk ha båt. Håper virkelig du også en gang i fremtiden vil kjenne på denne følelsen🙂

20240719_085505.jpg

20240719_091914.jpg

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 32 minutter siden:

Torskeforbudet i Oslofjorden gjelder i Langesunds området også fordi Langesund ligger i Oslofjorden ifølge politikerne. Dog gjelder det ikke på 10gradern.

Hvor er denne berømte 10 graderen du så ofte nevner?

 

Kan du vise et kart med denne hvor man også ser Langesund og minst en nabobyen så man kan se hvor den ligger? Og hjerne med dybder da det gjør det lettere å finne steder når man har ekkolodd, men ikke alskens kart.

 

Om noen har tips til hode gratis sjøjart er det fint. Har brukt seaber i 2022, hule sider i 2023 og har ikke gått brukt noe i år. Tenkte å bruke Skippo tidligere gule sider å sjøen) til 25 kr pr mnd I sommerferien. Men da jeg skulle bestille så det ut til at man ikke kan velge en med og man må I praksis gi dem tilgang på kredittkortet mitt så jeg ikke har noe kontroll på hva de trekker og hvor lenge, og det har jeg ikke lyst til. Ønsker helst noe jeg kan betale med vipps for de månedene jeg ønsker og så stopper det når jeg slutter å betale.

 

Har googlet, men får ikke opp noe om hvor10 graderen er, bare at folk har dratt ut dit og fisket, med varierende hell.

 

Her er et av treffene:

https://www.teamkrokodille.no/post/10-graderen-29-09-19

 

De skrev de måtte ha stor nok båt til å dra ut dit og så er det bilde av nåyen, ser ut som kanskje 25 fot eller deromkring. Og bildene fra selve fisket viser jo minimalt med bølger så det meste a båter går greit.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...