Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@19 fot Aner ikke hvordan jeg skal merke den opp på kartet så du får en link men om du slår opp gulesider sjøkart så får du scrolle fra Langesund til der du ser denne dybdeformasjonen der er 10 gradern. Men hvor man skal foreta denne ankinga og hele pakka så antar jeg @Eika vet siden han til og med tilbød seg å kunne gi informasjon hva slags ankringsutstyr jeg trenger og hvor dette er og hvordan man gjennomfører dette når jeg har skaffet meg båt.

Når profesjonelle sjøvante folk vil ha båt på 25 fot er det noe rart at jeg som ikke kan noe vil ha 40+ fot for å føle meg trygg? Ellers drar jo folk gjerne på dager da det er helt flatt, men jeg skulle gjerne kunnet også dra på dager da det er 0,5 meter bølger siden i en båt på størrelse med @Chilli Solbris sin Storebro så oppleves dette som ingenting imens i en Alicraft må man holde seg godt fast og såvidt kunne klare å bruke fiskestanga.

@Martine29f Flott tur jeg vet det er trivelig selv med mindre båt var jo gøy med en Alicraft men var ikke veldig gøy i bukta om det bare var litt bølger. Jeg liker å tilbringe tiden i båten utpå havet hvor jeg kan pilke og da er det fint om man ikke må holde seg fast hele tida. Trondheimsfjorden hvor man ikke trenger utpå åpent hav for 99 % av båtaktiviteter blir jo noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Når profesjonelle sjøvante folk vil ha båt på 25 fot er det noe rart at jeg som ikke kan noe vil ha 40+ fot for å føle meg trygg? Ellers drar jo folk gjerne på dager da det er helt flatt, men jeg skulle gjerne kunnet også dra på dager da det er 0,5 meter bølger siden i en båt på størrelse med @Chilli Solbris sin Storebro så oppleves dette som ingenting imens i en Alicraft må man holde seg godt fast og såvidt kunne klare å bruke fiskestanga.

Det perfekte er det godes fiende.

 

Det er et uttrykk som passer godt her. Det er viktig gor deg å ha en båt som. Ikke bare kan brukes på gofværsfager, men også i dårlig vær. Derfor har alle hodværsdager siden 2016 (bortsett fra kort tid med Alicraft) blitt tilbragt på land med pc og båtdrøm istedenfor ute på et blikkstille hav hvor du kunne vært om du kjøpte en mindre godværsbåt som du snart finner ut kan brukes også i dårligere vær.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Hver gang i livet hvor jeg kjappet meg for meget til noe så har eneste effekt vært sabla dyre utgifter i beste fall.

For øvrig hvorfor skulle jeg kjøpe en bitteliten båt om jeg ville ha noe billig? Da hadde jeg jo bare kjøpt en ny Alicraft står jo en i Stathelle som kanskje funker med 2010 motor. Men jeg tenkte i det minste noe litt større en Alicraft selv om det er midlertidig. Bare liker det dårlig at prisen blir som for 40+ båt for en 35 fot båt.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Du har vel den mest leste tråden her de siste 20 år (vil tro det også noe du vil oppnå).

Uansett hva oss erfarne båtfolk på BP prøver å si deg, så har du dine egne teorier som er stikk i mot hva vi prøver (mot alle odds) å forklare deg.

 

Du har @sap_2000 og andre støttespillere, men du vrir om det de også prøver å formidle.

Allicraft'en er tydeligvis din referanse. Men prøv å forstå at referanser har også mesteparten av oss på BP.

 

Ditt ønske om å kjøpe stor båt til lav pris, må du glemme.

Som vellykket forretningsmann som du er, så selger vel heller ikke du tjenester billig???

 

Jeg og andre har gang på gang prøvd å hjelpe deg til å forstå ditt ønske mot realisering, men nytteløst.

 

En ting til, uten at du skal få nebb og klør ute. Slutt å gjenta deg selv på alle innlegg med gamle Finn annonser, rare meglere osv.

Vi har fått oss med mye i BP's lengste og rareste tråd.

 

Lytt til BP, og ikke motsi.

Det er ihvertfall mitt råd.

 

Håper du ikke nok en gang misforstår enda et nytt innlegg, men lytter til oss med en mannsalder på sjøen.

Ha en fin båtkveld (på PC) :giggle:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@19 fot Hver gang i livet hvor jeg kjappet meg for meget til noe så har eneste effekt vært sabla dyre utgifter i beste fall.

For øvrig hvorfor skulle jeg kjøpe en bitteliten båt om jeg ville ha noe billig? Da hadde jeg jo bare kjøpt en ny Alicraft står jo en i Stathelle som kanskje funker med 2010 motor. Men jeg tenkte i det minste noe litt større en Alicraft selv om det er midlertidig. Bare liker det dårlig at prisen blir som for 40+ båt for en 35 fot båt.

Hadde du kjappet deg litt så kunne du kjøpt båt til de prisene som var før koronaen.

 

Når du er 80 år og de andre på Langesund gamlehjem snakker om fisketurene på 10 graderen så kan du fortelle om dine mange økter på pc-en for å lete etter rette 50 foteren å dra dit med, men uten noen fisketurer å fortelle om.

 

mindre båter er generelt billigere enn store både i innkjøp og vedlikehold og drift. Unntaket er selvfølgelig vrak som er en kjempeutgift å bli kvitt som man kan få gratis om de er store (men da pådrar man seg en kjempeutgift).

 

Noe av besparelsen med mindre båt kan bruks til å få en nyere båt som gir færre problemer, eller hvertfall en nyere motor, for alderen pleier ikke være særlig poblem på selve skroget (om vi snakker glassfiberskrog).

 

Etter 8 år på jakt etter 50 fots hvit cabincruiser med flybridge som koster lite, har nesten nye motorer med garanti fra selger, og hvor selger heller venter på akkurat deg fremfor å selge til en som vil kjøpe med en gang (en ganske umulig kombinasjon å finne) så kan vi vel konkludere med at det ser ikke ut til å lykkes.

 

.Så hve med å rett og slett sette opp et søk på finn på feks båt på 20-25 fot til inntil 250.000 kr? Så forholder du deg til dem med ganske ny motor og kjøper en av disse. Er den langt unna så er det enkelt med båthenger uten masse styr med værvindu osv. Enelt å ta segg en tur utpå og koster lite i drivstoff osv sammenlignet med 50-foterne. Også blir det båt litt mer likt de andre som fisker istedenfor å være "han med cabincruiseren".

Link to post
Share on other sites

@Dykker Vel lav pris er i dette tilfelle markedspris også prøver markedet å prakke på folk båter over markedspris fordi folk har kjøpt til COVID priser som ikke er relevante lenger men det tar tid før det synker inn. Jeg vet også at f.eks båter til nesten 12 mill i annonsen ble faktisk solgt til 9 mill. Så 25 % rabatt på noe sabla dyrt så om man viderefører samme prosenten til lavere priser så ser man jo hvor mye det er egentlig å forhandle om.

Båt er jo ikke tjeneste det er en gjenstand og dens verdi er hva folk vil betale for den det samme med alt annet. Så kan man være kjapp og gærn og betale mer for å få noe kjapt eller vente og få det til den prisen som er faktisk verdi fordi det er hva andre også kunne tenkt seg å betale for det. Man vil ikke være den som betaler mest av alle for da blir man også den som taper når man skal selge det igjen når ingen andre ville gi like meget.

Ellers så hører jeg jo på all slags råd utenom disse om å kjøpe noe som jeg vil ha selvfølgelig. Jeg vil ha stor hvit flybridge båt og det er det emnet dreier seg om ikke om hvorvidt f.eks førerhusbåt er bedre egnet til det jeg vil gjøre.

@19 fot Hvorfor i all verden skulle jeg bruke 250 000 på å kjøpe noe verre enn det jeg hadde? Står jo en Alicraft i Stathelle til 200 000 med 2010 motor men jeg vil jo ikke ha samme igjen bare litt nyere. Jeg vil ha litt større båt i det minste og ikke samme båten siden den har jeg jo hatt. Blir litt som med bil.

Jeg har heller ikke vært 8 år på jakt etter 50 fots hvit flybridgebåt. Jeg har begynt å se på dem i slutten av Oktober i fjor og til min store skrekk har jeg fra noe som skulle koste 500 000 gått opp til å bruke 2 mill på drømmen om hvit flybridgebåt siden alt blir rådet til å være for gammelt og for dårlig. Snart er jeg på 5 mill for drømmen :giggle: Trøsten er at bare litt til så blir den snart gratis å bruke om jeg får noe bra deal med Polsk båtskole & charter.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes TS skal finne den båten han ønsker seg. Av og til er jakten på det perfekte objektet nesten like viktig som etter kjøp av gjenstand. Å kun e sitte godt fornøyd med et godt kjøp (også 10 år etter kjøp) er en god følelse. Ja, av og til tenker en tilbake på at ting skulle vært gjort annerledes, men det er ingen skam å bruke lang tid på å gjøre et godt kjøp. Men det kan komme nye risikomomenter inn. Plutselig styrker kronen seg (eller svekker seg) - det kan ha betydning når båt kanskje skal til utlandet. 
 

God jakt videre 👍

Link to post
Share on other sites

For de som lurer er tigraderen et stort område og ikke en spesifikk fiskeplass. En østlig gren av norskerenna i Skagerak ligger omtrent langs 10 grader øst. 
 

inntil for 10-20 år siden var det fiskbart med stang nord til hakkaberget, siste 10 år er det fra ca 15-20 Nm sør av Brunlaneshalvøya til 25-35Nm sør og ca øst-vest begrensning om lag en drøy grad. 
 

torsk som TS er opptatt av er historie. Disse ble fisket nærmere land typ hakkan, men er borte nå. 
 

det er typisk lange og brosme som fiskes av matfisk der ute nå, ellers går det i ulike kuriositeter innen artsfiske som hvitskate. Seien er borte. 
 

Ingen grunn til bekymring ift bestand, for TS vil ikke klare mindre enn 45gr visning på snøret der ute og ofte ikke treffe bunn. Også om han lykkes med ankring om han drar ut i forhold 20 foterne drar ut i. Kan være lite bølger og mye strøm ofte. 
 

 En egnet båt på 20ish fot drar gjerne ut 20-30Nm på en tur og svir av 1000-2000kr i bensin. En svær gammel driter som jeg kom til å kalle idiotprosjektet brenner av mye mer uten sjans til å holde posisjon uten ekstremt godt sjømannskap som innebærer at kapteinen ikke forlater broen for å fiske og ingen ombord vil sannsynlig fange fisk fordi dere ikke klarer bunnkontakt. 
 

ankring av slik faenskap fremstår dødfødt på slike dybder uten svært mye erfaring og tilgang til kjente posisjoner. Se gjerne tilbake til en av mine tidligere poster med lineær skalering av vekt på anker og kjetting kontra 20 fot båt, så vil det være klart at TS sitt prosjekt med enorm gammel driter på tigraderen for å få fisk virker mer som et tiårs prosjekt med dedikert ombygging for ankerhåndtering før fisk er ombord enn om råd følges om en mindre mer håndterbar båt velges til formålet. 
 

argumentet med «sjangling» i alicraft og mindre «sjangling» i storebro virker meningsløst når man uansett ikke får større reelt værvindu å fiske i kontra en 20 foter som «alle andre» går ut i og fanger fisk fra. Man må rett å slett tåle litt sjø, typ 0,2-0,5m signifikant bølgehøyde og bare ta fordelene en mindre og mer egnet båt gir. En svær gammel driter gir bare mer strøm og vindfang som reduserer mulighetene mer. 
 

alternativt glem tigraderen og konsentrer deg om hyggelige turer, skolebåt eller pretensiøs fyll i Polen. 
 

ut fra ignoranse om tidligere og samme råd gitt virker det rart at fiskeargumentet på tigraderen blir brukt ad infinitum.

 

kjøp gjerne din f….magnet av en enorm gammel driter til å ta hyggeturer med eller til å fjerne leveren med på fest i gdansk, men skal du fiske står jeg ved at en 6-8m pilothouse eller cc er det du må ha for å fiske der du ønsker i tillegg til den store båten. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Snart er jeg på 5 mill for drømmen :giggle: Trøsten er at bare litt til så blir den snart gratis å bruke om jeg får noe bra deal med Polsk båtskole & charter.

Finnes det noen polske båtskoler og charterselskaper som holder til i Langesund da?

 

Skulle tro det var litt vrient å kombinere innteker fra båten i Polen med å stadig dra ut og fiske fra Langesund.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 21.7.2024 at 19.28:

@Amfea
Mennesker er forskjellige, jeg velger muligens en for meg liten båt bare for at båtlivet skal starte og tar trolig tapet for å selge den igjen når det dukker opp noe stort til riktig pris. Ellers så venter jeg helt til det dukker opp men da går jo denne høsten tapt da og jeg kjøper båt rett til vinterkonservering om det dukker opp noe kupp.

Hvis du nå låser 500k i en pocketdriter. Hva gjør du når drømmebåten til kuppris dukker opp? Tilbyr båten som delbetaling? Du har jo allerede mistet noen «kupp» fordi du manglet pæeng

Cash is king når kuppet dukker opp

 

Markedspris er ikke nødvendigvis hva en vare blir solgt for. Legger jeg ut båten vår for 400k og selger den samme dag pga akutt pengemangel så betyr ikke det at andre tilsvarende båter automatisk må senke prisen til samme nivå.

 

Lykke til videre med skrivingen 🙂

D5L

Link to post
Share on other sites

@whisper Vel utifra hva du skriver så er det blitt enda mindre fisk enn i 2017, jeg har hatt mine mistanker at det er fiskedødt men de fra "Team Olex/Garmin" pleide å pepre med poster som om de levde i en annen virkelighet enn den utenfor Langesund med svære fisk hele tida sei inkludert.

Eneste gangen det var noe å fiske var i tidlig april i Åbyfjorden (og det skal ha vært 10x bedre i mars fikk jeg høre) men nå er jo dette forbudt. Ellers var det fiskestimer med sei i bukta men om en sei der var 2 kg så var det utrolig heldig (i 2002 så var det lett å få 4 kg sei fra brygga i Langesund for å ikke snakke om båt). Så det ser ut som Langesundsområdet er blitt så dårlig at man likegodt kan fiske i Østersjøen uten annerledes resultat.

Angående det med ankringa så var det nok med Alicraft til å finne ut av at det er bare rot selv på 80 meters dybde får man ikke det sabla ankeret ned der man vil før båten driver bort (strøm osv.) så antar noen må være profesjonell med det der. Men @Eika har jo fortalt at de ankra 70 fot skøyte på 10 gradern så det kunne jo ikke være en annen øvelse enn å ankre "stor gammel driter" slik at man kan fiske komfortabelt og ikke fra en liten og sabla dyr (i forhold til størrelse) utrygg og sjanglete jolle.

Jeg kan ikke forestille meg at i USA hvor de f.eks liker komfort og ikke små joller så hadde de ikke funnet ut av hvordan "store gamle eller nye dritere" skal ankres for at en rik amerikaner skal få fisket fra en stor trygg og komfortabel båt. De bruker jo også store båter til pilking ikke bare til dorging etter tunfisk, sverdfisk osv.

Uansett før jeg hadde kjøpt jolle så hadde jeg heller betalt 5 mill for førerhusbåt da det står på nivå over joller i hva jeg har lyst på av båt. Men utifra hva du skriver så har jeg ikke lyst å ha båten i Langesund i det hele tatt det er jo fiskedødt. Jeg ser jo til og med folk fra Polen lager fiskebedrifter for turister og peprer facebook med bilder av fisk men de lager dem på vestlandet ved Bergen og nordover derfra. Ble bare litt forundret av at selger av Princess 56 i Bergen mente det er bedre fisk på Sørlandet enn det er i Bergens området.

Etter å ha tenkt meg om siden båten kan jo brukes som hytte så ser jeg jo ikke poenget i å ha den i Langesund hvorfor ikke ha den i Trondheimsfjorden (for lett adkomst) eller gå enda villere og ha den i Nord-Norge ved Sørøya elns. men da blir det dritt med flypriser opp dit hver gang man skal til båten. Til Trondheim er det billig og lett. Er jo fullstendig meningsløst med båt i Langesund dersom dette er realiteten at fisk er borte og man må være nærmest doktorgrad i ankring for å få noe.

Eneste problemet er jo at mekaniker er her og jeg har jo ikke lyst å betale 1000 NOK + MVA timen for at noen skal gjøre en dårlig jobb på middelmådig verksted slik at "stor gammel driter" dævver til tross for at vedlikehold vil koste dobbel pris (eller firedobbel mekaniker pleier å jobbe dobbelt så raskt som middelmådige håndverkere som får ikke betalt halvparten engang av denne 1000 siden sjefen deres skal ha).

@19 fot Skjønner ikke hvordan du forstod at Polsk selskap skulle drive i Langesund. De driver i Gdansk bukta og meninga var ikke at de skulle drive med midlertidig båt. Ideen var for fremtiden og da er det klart prislappen blir sikkert 7 mill ++ for å skaffe noe de kan bruke slik at jeg får gratis båthold. Men da veier jo opp den store prisen det at de 500 000 per år som ble nevnt forsvinner av utgiftssiden.

@Bellil Man venter jo da nettopp på slike salg hvor selger ikke kan bare beholde båten fordi han ikke får samme sum som folk betalte under COVID. Nå har man jo hørt om høy rentebane også og det finnes kanskje folk som har finansiert forbruk og morro med lånte penger

En liten digresjon:
(den norske stat er jo med på å oppdra folk til at det er programmer som luksusfellen og ikke milionær sparern. Dette ved alt som formueskatt som starter nesten fra første sparte krone (1,4 mill er jo ingenting å spare) med mindre noen kjøper bolig fordi staten vil at folk skal eie boliger slik at de som trenger det får enda høyere priser og må ta lån i banken som staten subsidierer med skattekutt (ingen har noensinne tenkt tanken at kanskje politikere har noe interesse i at banker tjener penger? aldri?). Det er i hvert fall mektig rart at en norsk borger får ikke lov å spare opp til eget hjem engang i aksjer eller fond men skal på død og liv ha bolig med lån fra banken. For med lån er det skattefradrag og med bolig ingen formueskatt. Driver du med sparing så skal du straffes fordi du har våget å la banken ikke tjene penger på deg. Den norske stat har også drept den norske kronen ytterligere for å kunne gi bankene enerett å valutakurser og den norske kronen ble svartelistet i alle banker i hele utlandet så ingen kan ha konto i NOK i andre land enn Norge. For øvrig trenger jo ikke eiere av finansinstitusjoner å være bosatt i Norge og betale noe som helst av milliardene de eier og alt de tjener på statens hjelp.)

og dermed vil det dukke opp båter til riktige priser. Jeg har jo tid å vente spesielt siden det virker som det er meningsløst med Langesund da det ikke finnes lenger noe fisk å få på havfiskestang.

@bjorngb Den norske kronen gruses jo hele tida nå er det 0,35 PLN per krone på google. Imens valutakontor fortsatt sitter på 0,315 kurs for kontante kroner de vil ikke lenger ned uansett hva som skjer med digital kurs. Virker som det blir så billig at selv bankene snart tilbyr samme som valutakontor. I 2012-2013 husker jeg tider da man fikk nesten 0,60 PLN per krone. Om det fortsetter i samme stil så tror jeg det blir mange ledige stillinger i Norge og at staten må begynne å finne ut av hvorfor det er dobbelt så mange arbeidsuføre og syke i Norge enn det er i Sverige eller Danmark og innføre noe folkehelsetiltak fordi folk fra andre land kommer ikke til slik kronekurs for å jobbe. 

Og Norge kan jo ikke bare presse renta opp siden Norge har jo politikerskapt en utrolig andel av samfunnet som sitter i dyp gjeld til bankene for å unngå formueskatt og få renterabatt på skatten kjøper jo folk hus for alle penga istedet for å investere i annet eller kjøpe det de faktisk vil ha. I Polen er jo hus mer generasjonseid og mye mindre belånt. Så om renta går opp vil jo befolkninga presses så hardt at "staten går ut i trillebåre ut parlamentet" dermed ser det ut som kronene blir enda billigere.


@Okkaby Der er det jo igjen en pris hvor noen har fullstendig mistet kontakt med realiteten etter COVID. 1,5 mill for Fairline 50 med VP 71A? Når en med VP122 og veldig god stand ikke skal koste mer enn 1,1 mill og man kan lese om det i båtmagasinet til og med at det er prisen (stor artikkel om båttypen, derfor ville ikke betale mer enn 1 mill for den i Oslo fordi den var ikke vedlig god stand slik den ble vurdert).

@Martine29f Har du sett prisen 1,5 mill med VP71A? For en båt hvor båtmagasinet sier 1,1 mil er pris i veldig god stand med VP122 som noen har kjøpt slik båt til (den i Oslo var langt fra veldig god stand utifra vurderinga jeg fikk). Om med VP122 gikk det max 23 knop så vil det vel nesten ikke gå med VP71A......

Jeg søker etter kupp og ikke etter vannvittig dyrt kjøp. Får vente til noe som Princess 55 i Stavanger med overhalte VP122 til 1,3 dukker opp eller som Princess 415 med rimelig nyere VP63P til 850 000 eller som den i Horten 45 med overhalte VP71B, gir, nye akslinger og nye drivstofftanker.

Foreløpig tenker jeg på den der Princess 35 som noe midlertidig men den er jo så liten og jeg har også fått opplysninger fra @whisper at det er fullstendig meningsløst med båt i Langesund. Og at en båt som kan brukes som hytte er mye bedre å ha Nord i Norge. Så jeg tenker akkurat nå over det om det ikke er genial idee. Er jo ikke noe morro å ha båt her og ikke få noe fisk om det er enda verre nå enn det var i 2017.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Altså hvis det @whisper skriver er sant så virker det jo som om at man kommer ikke til å få noe som helst. Kanskje @Eika kan supplere noe info om det virkelig er sant at det er blitt enda mye verre enn i 2017.

Hva er poenget å ha båt på fiskeløs sted da er det jo likegreit å ha den i Polen med engang eller i Nord Norge hvor det er fisk men da må jo båten være enorm siden man skal bo i den når man skal bruke den.

@Faxen Jeg har jo hatt båt allerede da.....

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Neida det holder vel med 50+ fot behøver jo ikke å være 80 fot. Problemet er hvordan den skal bli fikset om den er så langt borte fra mekaniker, siden jeg vet at mekaniker fikser det riktig. Verksted kan jo enten gjøre superjobb eller fikse det sånn at det blir mer å fikse er jo ikke noe god butikk om ting dævver lite....

Må i hvert fall gjennomtenke dette trodde jo ikke det ble så ille som @whisper fortalte med fisken rundtomkring Langesund.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Man vil ikke være den som betaler mest av alle for da blir man også den som taper når man skal selge det igjen når ingen andre ville gi like meget.

Nå blir det enda mindre sjanse for at du får kjøpt båt.

 

Ved budrunde er det normalt slik at den dom byr mest vinner (men man kan jo også se an kjøperne og selge til andre). Men nå skal du altså vente på den båten der det finnes kjøper som vil betale mer enn deg, men hvor selger likevel velger å selge til deg

 

Det er normalt å gå på et lite tap om man kjøper noe og så selger det litt senere uten å ha påkostet vesentlig. Noen er selvfølgelig heldige og får med seg en oppsving i markedet, feks i koronstida. Og noen har litt tvilsomme metoder og påpeker mange feil ved kjøp og påstår båten er feilfri ved salg i samme tilstand etterå og kan på den måten få mer for båten enn de gav (men med tvilsom lovlighet).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

@Dykker Vel lav pris er i dette tilfelle markedspris også prøver markedet å prakke på folk båter over markedspris fordi folk har kjøpt til COVID priser som ikke er relevante lenger men det tar tid før det synker inn. Jeg vet også at f.eks båter til nesten 12 mill i annonsen ble faktisk solgt til 9 mill. Så 25 % rabatt på noe sabla dyrt så om man viderefører samme prosenten til lavere priser så ser man jo hvor mye det er egentlig å forhandle om.

Nå som alt er blitt dyrere og folk får dårligere råd må mange kutte på utgiftene, og da er drt unødvendig luksus som ryker først. Da dropper folk å kjøpe båt i toppsjiktet til 12 mill og prisen må ned.

 

I mer folkelige størrelse rundt feks 20 fot vil nok ikke det bli så merkbart da konsekvensen bare er at folk går litt ned i størrelse da noen går fra 25 til 20, mens andre går fra 20 til 15 og etterspørselen etter 20 fot blir som før, hvertfall på bruktmarkedet (så kan det nok bli litt mindre salg av nye, samtidig som noen blir dkrotet pga slder, men de to går kanskje opp i opp).

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 51 minutter siden:

Såpass må det jo være skal man bo i båt i flere dager og kanskje ei hel uke. Skjønner egentlig ikke hvordan vi klarer å bo i båten på bare 29 fot. Er vel på tide å finne seg en eldgammel driter vil jeg tro😀

Må jo ha plass til pc med Internett vet du.

Også mekanikeren som kan fikse alt mellom himmel og jord siden han egentlug er taktekker eller noe sånt.

Også onkel Fisk selvfølgelig.

😀

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...