Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 29 minutter siden:

Det er jo også derfor jeg skulle helst hatt ankringsfrie fiskeplasser siden man slipper mye strev, men fordi jeg har så utrolig lyst på stor fisk som jeg kan få ikke bare engang i livet på Sørøya men litt flere ganger på forskjellige turer så er jeg villig til å streve med den ankringen osv. Og er også villig til å betale mye penger for at man skal kunne bruke en komfortabel båt til å få fisket fra. Båten blir dårlig for 10 gradern men den blir sabla fin for fiskecruise til Sørlandsfjordene eller det gule rev eller andre steder. Blir jo mulig å ha PCe til jobben ombord med skikkelig internett, blir mulig å sove i skikkelig seng og blir mulig å gå på dass og til og med ta seg en dusj om man skulle trenge det. Ingen bensinstasjoner og provisoriske soveposer ellers får man også mulighet til å ha en fryser så man kan få med seg eventuelle fileer fra fangsten eller en hel laks/sjøørret om man skulle ha ekstrem flaks.

Å fiiske uten å ankre opp kan man jo enda lettere med liten båt der man kan ha dorgemotor som sørger for at man kan kjøre veldig sakte (holde seg i ro der de er svak strøm) uten å koble inn og ut av gir hele tiden.

 

PC kan man bruke ombord i 19 foter også. Internett har jeg hele tiden jeg er ombord da jeg har det via mobilen. Så om jeg sitter hjemme elelr i båten er likegyldig for internettet.

 

Selg har jeg også ombord. Om jeg velger sovepose eller sengetøy velger jeg selv, jeg velgr sovepose på slike turer.

 

Akkurat en bedre do ombord kunne vært kjekt, men det kan man få ved å gå opp kun få fot. Og på dagsturer har det normalt ikke vært noe savn da jeg går på do før jeg drar ut på tur og kan gå på do når eg kommer tilbake igjen. Og det er vl stort sett dagsturer du skal ta med båten også.

 

Fryser kunne man jo puttet ombord også i små båter (men liten fryser da pga plassen). Jeg har jo 220 volt ombord inntil 600 Watt (nok til to digre frysere på ca 400 liter hver). Men på dagstuurer så vile det vel uansett holdt å la fisken ligge kjølig nær bunnen de timene det tar før man er hjemme. Det er hvertfall sånn jeg har gjort det.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

2. Det du beskriver høres ut nesten som ett "teltliv" noen liker det imens andre vil ha litt mer komfortabel ferie

Senga ombord er under fast tak. Bak kan jeg sitte ute så lenge jeg vil det og så kan jeg ta opp kalesja så det blir inneområde når jeg synes det passer.

 

lle tingene mine er ombord og lett tilgejgelig i motsetning til et telt som man først må finne et passende sted til,dderetter slå det opp og så fylle inn alt utstyret.

 

Har dratt på telttur med båt også, og da var det jo endel styr med all bagasjen vår som vi hadde med og som måtte bæres opp i teltet. Har også brukt telt på biltur og fotturer og sykkeltrurer så er godt kjent med det. Og båt er et klart fremskritt fremfor telt når det gjelder bokomfort.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Min idee er å heller ombygge en båt som er "drømmen" og fantastisk perfekt og komfortabel på alle andre måter til at man kan få fisket fra den enn å ombygge en liten båt til at man tungtvind skal klare å kunne bruke den til litt av hva den større båten kan brukes til.

For deg passer liten båt perfekt andre ønsker større båt og i Langesund så jeg jo Fairline 36 Turbo med både teiner og alt mulig rart av utstyr til fisking osv. men noen har vel glemt å fortelle eiern at "det er ikke slik han skal bruke sånn båt" :giggle::lol:

Du bruker jo også båten stort sett alene imens jeg bruker vel båten så å si aldri alene. Og om jeg skulle ha en liten fjordbåt så hadde jeg vel hengt en jolle med motor bakpå den svære båten om det f.eks var en Princess 56 så var det god plass til "jolle med motor bak" som man kunne sikkert bare satt på vannet og dradd i fjorden. Men i Langesundsfjorden er det ikke noe poeng den er fisketom og har fiskeforbud om vintern.

Men jeg skjønner poenget om man f.eks bodde i Trondheim, Levanger eller f.eks Vadsø hvor det kunne holdt å være ute på varangerfjorden for å få noe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

3. Å bruke henger og sjøsette og ta opp båten for hver gang man skal bruke den.... for ett herk. Altså båten får stå i en båtplass ikke noe tull som tar flere timer for hver gang man skal bruke båten.

Jeg pleier ikke å sjøsette og ta opp for hver tur. Den største båten sjøsetter jeg i påsken og tar opp i oktober, men da er det jo greit å klare det selv. Så blir det noen ekstra dagsturer med sjøsetting og opptak i endene av sesongen. Også har jeg en mindre båt som stort sett tilbringer natta på henger.

 

At sjøsetting og opptak av båt tar flere timer hver gang kjenner jeg meg ikke igjen i.

 

Minste båten tar det normalt ca 15 minutter fra jeg stopper bilen ved båtrampa til jeg forlater brygga med  bilen parkert på egnet sted. Det kvarteret inkluderer å fjerne lastsikringsstropper og lysbjelke. inne frem utstyr i bilen og lempe det over i båten. Sjøsette båten og fortøye den, kjøre bilen opp og sette på lysbjelke og parkere bilen på egnet sted og gå ned i båten og starte opp og løsne fortøyninger og kjøre avgårde.

 

Tilsvarende tar opptak også ca et kvarter. Det er langt unna flere timer som du hevder slikt tar.

 

For 19 foteren tar det riktinok litt mer tid, der er det snakk om rundt 20 minutter. Det er fordi det er litt tyngre å sveive og jeg må bruke en eksta vinsj for å dra båten av hengeren. Også kjører jeg stort sett bil med båtkalesja oppe på den, så kalesja må ned. Også tar det noen sekunder ekstra å krabbe ombord via badetrappa bak da det er litt høyere fribord der.

 

Jeg har nok sjøsatt fra henger minst 100 ganger og tatt opp båt like mange ganger, så da er det enkel rutine, sev om det nok for enkelte med lite erfaring kan ta mer tid.

 

Bare som et eksempel på tidsforbruk ved utsetting av båt kan jeg nevne at jeg har tatt tida hjememfra til Utøya og det ble 55 minutter med 15 foteren, mot politiets time.

 

Startet klokka når jeg startet bilen hjemme med hengeren koblet på og stoppet klokka når jeg hadde kommet meg rett utafor Utøya med båten.

 

Jeg har mye lengre kjørevei med bil enn politiet, og jeg må forholde meg til fartsgrenser og trafikkregler og har ikke blålys på bilen min.

 

Jeg brukte samme båtrampa som politiet (finnes annen rampe nærmere Utøya som hadde gått fortere å bruke, rart politiet ikke brukte den).

 

Ved båtrampa må jeg ta av lysbjelke (politibåten hade lysbjelke montert bakpå båten så de slapp å bruke tid på slikt) og jeg fant frem puter i båten for å sitte behagelig før jeg startet båtturen. Jeg må også parkere bilen ordentlig, noe man vel ikke trenger å gjøre hvis man er på utrykning og det går et liv pr minutt, da kan vel bil og henger stå på rampa selv om den står iveien for andre båtbrukere som får spolert båtturen sin.

 

Jeg gjør all jobb alene i motsetning til politiet som er flere.

 

Jeg har halvparten så mange hk som politibåten.

 

Jeg slapp imidlertid å bruke tid på skuddsikker vest eller tenke på at jeg kan bli skutt på da jeg tok tida på en vanligg rolig dag en måned eller noe sånt senere. Jeg slapp også å plukke opp folk underveis slik politiet gjorde da de plukket opp noen rett ved Utøya (ved båtrampa som er mye nærmere Utøya).

 

Hjalp forøvrig til med en sjøsetting på 2,8 tonn (inkludert henger) nylig. Eieren av båt og henger var med så vi var to til å gjøre jobben og da tok det vel neppe mer enn ca 10 minutter fra jeg hektet på hengeren og til jeg kunne koble fra hengeren igjen etter sjøsetting (ingen stropper å ordne da eieren hadde gjort alt klart og den bare skulle kjøres noen få meter i ei båthavn, og lysbjelka var vel sånn til å vipe ut om jeg ikke husker feil).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Vær som gjør at det i havna i Langesund er bølger og kraftige vindkast.... det måtte være ekstremvær. Så jeg antar de får med det på værvarselet og ikke varsler 0,5 meters bølger imens en orkan er på vei inn i Langesund. Det er lukka og skjerma havner i Langesundsfjorden.

Du har jo bekymret deg for havnemanøvreringa, og den blir nok bare vanskeligere om det blåser litt så du får sidevind og bølger når du skal inn i båsen, helst uten å treffe noe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Hvis f.eks jeg kjøpte den båten da til 990 000 og skulle selge den til neste vår (fordi jeg skulle ha en 50++ foter) så hadde jeg heller satt 890 000 og bedt alle kjøperne komme på felles visning med prøvetur og deretter latt alle by så hadde jeg kanskje fått tilbake 990 000 og fått solgt på 1 uke eller 2 uker. Hvis jeg istedet satte pris til 1 090 000 så hadde sikkert ingen ringt engang og jeg ville sitti i år og dag med båten.

tror du alle kjøpere er så ivrige på å reise rundt å kikke på båter, kanksje med mekanikser osv som koster ekstra penger, for så å bare skulle delta i en budrunde med liten vinnersjanse for så finne ut hvem om er den ene av de 10 kjøperne som noe igjen for all innsatsen?

 

Du hhar jo selv skreet at du brukte mye penger på en visning  vergen, der hadde du vel med deg fagfolk og jeg antar du blåste av ganske mange tusenlapper der, sev om det ikke var du som vant budrunden.

 

La oss si det koster 20.000 kr å dra å kikke på båt med fagfolk som skal ha dekket sine utgifter og ha litt lønn for jobben pluss at du må dekke dine egne utgiifter.

 

La oss anta at det er 10 kjpere som må gjennom denne prosessen på en båt med budrunde.

 

Da blir det brukt 200.000 kr på selve prosessen før kjøp pga budrunden.

 

Det vil være mye bedre totaløkonomi for kjøperne at en betaler 20.000 kr for visning og om så 1.090.000 kr for båten (100.000 kr over det du ville solgt den for) enn at det skal brukes 200.000 kr på 10 stk forhåndssjekker og 990.000 kr på båten.

 

For kjøperne så blir sluttresultatet at budrunde koster 80.000 kr mer enn kjøp til 100.000 kr overpris, samtidig som selger sitter igjen med 100.000 kr mindre ved budrunde enn om den ble solgt på direkten til 100.000 kr overpris.

 

Som nevnt tidligere så fryktet jegat første båten min skulle bli budrunde med dobbel kjøring (4 timer ekstra) og redusert sjanse for kjøp av båt jeg kikket på, så da vurderte jeg å droppe den båten. Men siden det ikke ble budrunde så ble det handel.

 

Du har jo flere ganger ment at budrunde er rette måten å vgjøre handler på, men har du tenkt over at or å gi et bindende bud så må man sjekke tin nøye og det koster. Skal mange gjøre denne prosessen så blir det dyrt og resultatet blir at mange trekker seg og ikke blir med. Så derfor er det ofte bedre at selger setter en pris og en kommer og kikker og vurderer om båten er verdt dette og enten kjøper eller ikke kjøper. Dermed slipper mange å ta den dyre bomturen for å finne ut alt.

 

Husk også at ved budrunde der kjøpere har vurdert tilstanden på en båt så blir gjrne vinneren av budrunden han som overså viktige mangler.

 

Husk at det å gjøre et kupp og få en stor båt til lav pris handler ikke bare om hva du må btale for den båten du velger å kjøpe, men også om den prisen du må betale på veien dit.

 

Så det er bedre for deg som kjøper å betale feks 1,2 millioner for en båt tidlig i prosessen enn å gå på 15 visninger som koster deg 20.000 kr hver og å gjøre et "kupp" ved å få kjøpt tilsvarende båt til 1 mill. For alle sjekkene du måtte gjøre har da kostet deg 300.000 kr som du heller kunne brukt litt av på å legge inn et bud som gjør at du avslutter letefasen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:
Sitat

Og sånn vil det lett være i en cabincruiser også, og det er det nok ikke alle de som går i dress på jobb langt unna fisk som vil godta (om de må ta tilbake båten fordi kjøper er misfornøyd med noe).


Å heve kjøpet da måtte jo det vært skjult med vilje motorhavari (vet ikke hvordan motorhavari kan skjules så båten fungerer normalt ved prøving) og man hadde oppdaget dette vel lenge før noe fisking. Det er jo kjøp fra privatperson.

Selv ved kjøp fra forhandler med forbrukerkjøpsloven så må ikke forhandler ta tilbake båten men f.eks fikse motorne på verksted om feilen kan ha vært der før kjøpet (forbrukerkjøpsloven er mye snillere med kunden).

Du må ikke blande privatsalg med kjøp av forhandler (som f.eks megler i Bergen) som selger båter til f.eks 5 mill og da selv om de er 20 år gamle så har han ett ansvar for å ha sjekket dem og informert om riktig tilstand.

Ved å skrive det du skriver så skaper du selv ett inntrykk som er feil og kan skremme private selgere som ikke omfattes av samme lover som meglere som selger ting som forhandlere (når de selv eier båten i selskapet sitt).

Husk igjen på det jeg har forklart deg ca 4 ganger siste døgnet når du gang etter gang ikke har fått det med deg:

 

Og det trenger ikke være skjult motorhavari for at det  skal komme krav om heving (berettiget eller uberettiget). En motor kan fint gå lenge med alvorlige feil og alt er tilsynelatende normalt på prøvekjøirng før kjøper deretter oppdager det senere (uten at selger var klar over feilen). Og det kan være frekke kjøpere som klager på feil som er oppstått etter overtakelse som de hevder må ha vært der før overtakelse og skjult av selger. Da kan det bli trøbbel foor selger selv om seler har retten på sin siide.

 

Dette med at selger styrer unna kjøpere fra Langesund i frykt for at det kan være deg er basert på hva selgere lett kan oppfatte som et problem ved deg, uavhengig av om det vil bli et reelt problem eller ikke. Dine stadige gnålinger om garanti osv kan lett skremme selgere, selv om du 20 sider senere kommer med oppklaringer. Og ved å stadig gnåle om det samme så fremstår du bare mer som en som ikke får med deg fakta, noe som igjen kan skremme bort enda flere selgere.

 

Du nevner også at det ikke er nødvendig med heving av kjøp da man heller kan reparere motorene på verksted. Mn roblemet er at slike rearasjoner på gamle motorer som gjerne er lit rustet osv kan bli ekstremt dyrt og ulønnsomt. a oss si man feks selger en båt for 1 million. kjøper klager på motorene og ting må byttes på verksted, men deler er sustet fast så ting knekker ved emontering osv og så viser det seg at enkelte deler ikke er til å få tak i så da må man kjøpe 2 nye motorer, etter å allerede ha kostet på de gamle mye på verskted. Da kan man lett havne langt over salgssummen for båten. Og da kan det være bedre å rett og slett heve kjøpet så man bruker mindre penger og i det minste har en båt man kan selge billig som båt med defekte motorer.

 

En annen ting er at selv om regelverket sier en ting så hender det at enkelte får dratt forbrukerrettighetene litt vel langt, og da særlig utlendinger fordi man lett kan bli kalt rasist om man mener noe annet enn våre nye landsmenn. Det var en sak for noen år siden med en bruktbil som ble solgt billlig fra privatperson til privatperson fordi det var på tide med en stor service som inkluderte bytte av registerreim. Kjøper prøvekjørte bilen og alt var ok og det ble handel. Så fikk selger en regning på bytte av topp-pakning på et verksted. Kjøperens forklaring var at motoren hadde begynt å lekke og toppakningen måtte byttes. En slik jobb inkludeer jo å ta av registerreima og sette den på igjen, s det passer jo perfekt å kombinere med registerreimbyttet, som blir veldig billig (kun ei reim i ekstra kostnad) selv om det var den obben som var årsaken til at bilen ble solgt billig.

 

Ved å kreve penger for verkstedjobben så fikk kjøperen dermed nesten gratis registerreimbytte. Og det normale er jo at selger skal kunne utbedre feilen, men der kom det ikke noe krav om utbedring, bare ei regning fra et verksted (kjøper måtte vel finn et som kunne bytte regreim samtidig, men skjule denne jobben for selger). Dette ble tatt til forliksrådet eller noe sånt som gav kjøper medhold (de hadde vel ikke teknisk kompetanse til å se hva som foregikk). å selger måtte dermed etter å ha solgt bilen billig pga registerreimbytte som snart måtte gjrøes selv betale for det samme regsiterreimbyttet. Sånt er overhodet ikke rettferdig og ikke i henhold til regelverket, men det ble sånn likevel. OOg sånt kan kjøpere ha grunn til å frykte.

 

Noen ganger når det må påkostes mye kan det være bedre å ta gjenstanden i retur og selge den på nytt til neon andre med et annet syn på ting. Men det går jo ikke hvis kjøper har forringet verdien veldig, feks ved at en snobbete luksusbåt stinker fisk. Og det kan selgere frykte SELV OM DU MANGE SIDER ETTERPÅ HEVDER DU IKKE VIL TA FISKEN INN I SALONGEN (men ikke har avkreftet at du går inn med fiskesløyeklærne dine).

 

ENkelte kan også eter å ha gjort et kjøp de er misfornøyd med (feks finne ut at cabincruiser passer veldig dårlig til fiskebåt) finne på å fabrikkere feil for å få hevet kjøpet. Da kan det hende det starter med en liten billig småtteri og utvikler seg til stadig nye ting som tilsammen blir kjempedyrt. Da kan det bli billigere (men ikke rettferdig) å heve kjøpet på et tidlig stadie og selge til en av de andre interesserte.

 

Husk også at folk kan ha ulik oppfating av hva som er alvorlig feil eller ikke.

 

Noen vil se mange små hakk og merker og konkludere med at dette stod det ikke noe om i annonsa, så her er det skjulte mangler som må utbedres hos proffer som tar 200.000 kr for jobben. Mens andre igjen vil si at dette er normale bruksmerker som man må regne med på gammel båt og som dessuten ikke er noe å bry seg om.

 

Selv pleier jeg å gi en grundig bskrivelse av feil og mangler sånn at kjper er klar over det og jeg har det skriftlig at kjøper har fått vite om manglene før kjøp. Da kan ikke kjøper ta meg på dette i ettertid. Men det er jo selvfølgelig alltid en viss risiko for at det dukker opp feil jeg ikke har kjent til, og at man blir anklaget for å ha skjult feilene.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

For deg passer liten båt perfekt andre ønsker større båt og i Langesund så jeg jo Fairline 36 Turbo med både teiner og alt mulig rart av utstyr til fisking osv. men noen har vel glemt å fortelle eiern at "det er ikke slik han skal bruke sånn båt" :giggle::lol:

Du bruker jo også båten stort sett alene imens jeg bruker vel båten så å si aldri alene. Og om jeg skulle ha en liten fjordbåt så hadde jeg vel hengt en jolle med motor bakpå den svære båten om det f.eks var en Princess 56 så var det god plass til "jolle med motor bak" som man kunne sikkert bare satt på vannet og dradd i fjorden. Men i Langesundsfjorden er det ikke noe poeng den er fisketom og har fiskeforbud om vintern.

Noen drar ut på ferie og tar med teine for å fiske litt med jolla der de overnatter, og det er vel ikke så unormalt? På transportstrekker mellom overnattingene vil teina sannsynligvis være bakpå moderskipet uten at det dermed er et fiskefartøy.

 

Når det gjelder å dra på båttur aleen eller sammen med none så er detvel slik at  du ikke behersker de åtene du drømmer om alene og dermed må ha med deg mannskap og dermed har du konkludert med at du alltid drar sammen med none. Men hva med de gangene ingen andre har lyst til å dra ut å fiske og du har lyst. Frister det da mest med en cabincruiser hvor du trenger mannskap og dermed ikke komer ut. Eller ville det vært bedre med en liten båt du lett behersker alene og at u på den måten kommer deg utpå.

 

Husk på at det står i realiteten ofte om å enten ha drømmebåten i havn, elller ha noen som er nør drømmebåten i aktiv bruk.

 

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 9 timer siden:

Jada.

 

Sidetall øker med 1 eller 2 pr dag.

 

 

Men det er slett ikke kun TS som bidrar til dette, for her har tastaturet virkelig fått kjørt seg hos enkelte.

 

Det er vel ikke så vanskelig å akseptere at TS ønsker å realisere en gammel drøm om en hvit flybridgebåt. Fatter ikke hvorfor det brukes så mye energi på å snakke han bort fra dette. Han har penger klare, han har økonomisk ryggrad til å feile, har gitt konkrete bud på båter og han vil selv finne ut om dette egentlig er riktige båttypen når han engang kjøper seg en slik gammel skjønnhet.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg forstår at du er veldig flink med båten din og at den passer deg perfekt men for noen andre passer andre båter bedre og man vil heller tilpasse en større båt slik at man kan få pilket ifra den enn å tilpasse en liten båt til at man skal kunne bruke den på cruise og at den skal være komfortabel.

Klart det er billigere med liten båt men det blir jo som med sydenferie noen liker hostell andre vil ha 5 stjerner all inclusive. Folk er forskjellige om det er jobbreise så kan man akseptere hostell, men skal det være ferie morro og gøy så vil folk enten punge ut for 5 stjerners eller la være og reise først når de har råd. Blir jo samme med båt. Så er det noe annet oppe i nord hvor man kan bruke en liten båt i en fjord for å få fisk, og noe annet her i sør når fisken er først laaaangt utpå havet.

 

Quote

La oss si det koster 20.000 kr å dra å kikke på båt med fagfolk som skal ha dekket sine utgifter og ha litt lønn for jobben pluss at du må dekke dine egne utgiifter.

 

La oss anta at det er 10 kjpere som må gjennom denne prosessen på en båt med budrunde.

 

Da blir det brukt 200.000 kr på selve prosessen før kjøp pga budrunden.


Men om en båt ligger til høypris og folk tror kanskje selger biter på ett lavere bud i tråd med hva de tror slike båter blir solgt for, tror du ikke at det kanskje at 10 stykk sjekker båten i løpet av ett år og båt blir ikke solgt imens kjøperne har brukt masse penger. Da er det jo tap for både kjøperne og selgern som sitter igjen med båten og det kan ha to utfall "etter å ha venta så lenge så skal jeg jo få mer penger" = selger beholder båten eller "dette går ikke jeg vil få solgt" = selger selger båten til noe han kunne fått med engang.

Blir like greit å bare få solgt raskt om man skal selge og at eventuelle kjøpere også sjekker båten raskt. Ellers for en kjøper er det jo bedre å vite at det er andre interessert i båten som har bydd. Så når man ender opp med å by 10 000 mer enn den andre som bød så vet man at det kanskje finnes en kjøper for 10 000 lavere pris om man skal selge selv engang. Så styrer man jo selv om man får kjøpt båten fordi man kan jo by mer enn de andre, drar man til "overpriset båt" så styrer selger om han vil selge den til en pris innenfor rimelighetens grenser eller om det er kjøper nr.10 om ett halvt år som får kjøpe til samme pris fordi selgern er gått lei av å vente.
 

Quote

Dette med at selger styrer unna kjøpere fra Langesund i frykt for at det kan være deg er basert på hva selgere lett kan oppfatte som et problem ved deg, uavhengig av om det vil bli et reelt problem eller ikke. Dine stadige gnålinger om garanti osv kan lett skremme selgere, selv om du 20 sider senere kommer med oppklaringer. Og ved å stadig gnåle om det samme så fremstår du bare mer som en som ikke får med deg fakta, noe som igjen kan skremme bort enda flere selgere.



Det er du som gnåler noe om garanti og skaper teorier som hvis noen leser kan tro at det er sant. Jeg har aldri gnålt noe om garanti det var i tilfelle forbrukerkjøp fra en forhandler som selger båt til 5 mill..... Jeg må vel repetere dette for hver gang du kommer med dine teorier sånn at selgere får med seg at det du skriver er noe kun du mener og ikke hva jeg tror.

Kjøp fra privatperson av billig eldre driter til 1 mill er noe HELT ANNET enn kjøp av båt til 5 mill fra en FORHANDLER. 
 

Quote

Når det gjelder å dra på båttur aleen eller sammen med none så er detvel slik at  du ikke behersker de åtene du drømmer om alene og dermed må ha med deg mannskap og dermed har du konkludert med at du alltid drar sammen med none.


Har heller aldri vært alene med minisnekke eller Alicraft. Fordi det blir 2-3 ganger så mye jobb med altsammen når man ikke får hjelp av noen. Tur skal være noe komfortabelt som man nyter og ikke bli omdannet til mer arbeid enn nytelse.

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Du er klar over at finn etter noen dager automatisk putter ting man selger i "betalt plassering" fordi man kjøper denne tjenesten sammen med annonsen?

Hvis selger manglet kjøpere så ville vel han tatt kontakt? Han har jo lovet å ta kontakt både på telefon og per melding. Hva mer skal jeg gjøre? Mase på selger så han blir lei at noen maser?

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Gjorde jo dette dagen etter at jeg ringte på onsdag. Får vel spørre om det er noe nytt i saken eller om selger fortsatt vurderer disse tilbudene eller venter på dem.

PS. Sendte melding om det er noe nytt i saken og hvorvidt selger har fått de andre tilbudene. Spurte om det er mulighet for å sjekke båten og eventuelt kjøpe. Samt også om han hadde noen bilder av motorrommet. Får se om jeg får noe svar.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg leste båten lå på sildeberget i ett eller annet innlegg uten at jeg gidder å leite etter det, hvis det stemmer, hiv deg i bilen, reis ut og se på den, du får ett førsteinntrykk bare av det du ser fra bryggekanten. Plutselig dukker selger tilfeldigvis opp siden han skal ta en siste vask eller bare sjekke dieselfilter eller gjøre ett par koblinger. Da spør du om det er den du har sett på finn :p dirty måte og snike i køen, ha med deg kodebrikka så kansje du får gjort en handel der og da 

 

Ett lite tips er å møte opp aleine, hvis det går rette veien så spør du om det er greit du ringer en mekaniker og om det er greit han evt kommer og ser over den iløpet av kort tid, hvis alt er på stell, så blir det handel i kveld 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:

Mener jeg leste båten lå på sildeberget i ett eller annet innlegg uten at jeg gidder å leite etter det, hvis det stemmer, hiv deg i bilen og reis ut og se på den, du får ett førsteinntrykk bare av det du ser fra bryggekanten. Plutselig dukker selger tilfeldigvis opp siden han skal ta en siste vask eller bare sjekke dieselfilter eller gjøre ett par koblinger. Da spør du om det er den du har sett på finn :p dirty måte og snike i køen, ha med deg kodebrikka så kansje du får gjort en handel der og da 

 

Gjorde noe tilsvarende når vi kjøpte vår båt... "Hei du, vi er rett ved marinaen her, kunne vi sett litt nærmere på båten."

 

Selger som da var på ferie ringte til en kompis som kom løpende 10 minutter senere med nøkler.

 

Skader aldri å prøve

Link to post
Share on other sites

@Eika Fikk svar fra selger at det kanskje går på tirsdag. Men han skulle komme tilbake til det. Da sa jeg at jeg venter på svar og ellers bor i nærheten.

Ellers bra idee å ta en tur bort (med mindre båten ikke står der lenger da men bare var der på bilder). Skrev også til eier at jeg kan komme innom når som helst om båten ligger ved Sildeberget og det skulle passe med en kikk på den.

PS. Det ver vel også en mulighet at selger prøver å gjøre det til som at det er stor interesse for båten. Siden det var jo merkelig så mange folk som ville ha den men ingen dukka opp til slutt, men må få sjekka motorene grundig i hvert fall siden det ikke var ett eneste bilde av motorrommet.

P.PS. Tar meg en "tour de båt til salgs" og ser på alt i området skal ringe den Fairline om man kan ta en kikk samt også se hvor liten Princess 33 på auksjon er og den SunQuest 35 til 400 000. Får vel få med meg noen inntrykk når jeg først går ut husdøra.

P.P.PS. Eier skrev at båt ikke ligger ved Sildeberget nå men kommer til å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Ser dere skriver om reklamasjon og garantier fra selskap vs private. Orker ikke gå tilbake å finne referanse og sitere, da det sikkert er 7 siden siden. Er godt mulig dette alt er tatt opp da jeg bare har lest 6% av tråden. 

 

Men nå kom det nye regler fra 2024, og så vidt jeg forstår har private større ansvar for salg av båter med 2 år reklamasjon på skjulte feil og mangler, og det ikke lengre går å skrive "selges som den er", om ikke spesielle ting er nevnt, f.eks "gir holder på å ryke" etc. 

 

Ser også på en finn annonse at megler skriver følgende; "Megler as opptrer her som megler/mellommann, og er således ikke ansvarlig iforhold til reklamasjonsrett på noen som helst måte. Les mer om reklamasjonsrett under.". 

 

Greit å passe på dette når du kjøper. Er på båtjakt selv, så kjekt om noen som kan litt om dette temaet har noen kloke ord? 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev On 24.7.2024 at 20.46:

@XardasKSP Det ligger ute en 1994 Princess 440 i Halden. Har bl.a. trapp opp til flybrua og er bestykket med TAMD72A.

Men mulig 44 fot er for småbåt å regne for deg :confused:

 

Dykker skrev 1 time siden:

@XardasKSP Fikk du med deg denne jeg tipset deg om sist onsdag:sailing:

 

Det er forøvrig @Bjørn Løvjomås sin gamle hvite lady 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...