Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

sap_2000 skrev for 21 timer siden:

En ting jeg vil nevne som man bør være obs på ved fiske/ stilleligge i endel sjø uttaskjærs, er store, overhengende badeplattformer, spesielt ettermonterte. Det blir enorme krefter ute å går når man ser for seg en plate på 1-1,5 x 4-5 meter som skal plaske fra 0,5 meter over vannet til 0,5 meter under vannet på et par sekunder i hver bølge. 

Denne plattformen er beskyttet når man er i fart, selv i relativ lav fart, men om man blir liggende stille, enten med baugen mot sjø, eller hekken i en retning hvor 1-meters bølgene kommer inn bakfra og smeller oppunder denne plata på 4-6 m2 så kommer noe til å gi seg eller bli revet av.

 

Det har skjedd før, men noe man ikke hører ofte rett og slett fordi de færreste blir liggende å drive eller fiske uttasksers med båter som typisk har slike plattformer. Eller sagt på en annen måte, de båtene som er beregnet for havfiske har ikke store, overhengende tette plattformer.

 

Endel nyere Fairline (feks nyere pahntom 40-50, Squadron 58 osv) har skroget trukket ut het til enden avplattform under vann. Ergo ingen overheng selv om plattformer en stor på oversiden.

Det er et veldig viktig poeng.

 

Og hvis en badeplattform blir revet av så er det også en mulighet for å rive hull i skroget. Kanskje også større hull enn lensepumpa takler.

 

Dette er jo et eksempel på at en båt som trådstarter opplever som veldig trygg pga sin størrelse ikke er det likevel.

 

En annen ting er jo hvis alle står på badeplattform og denne knekker av og forsvinner, hvordan skal man da komme ombord igjen?

 

I slike store båter er det som regel bare en vei opp fra vannet (uten hjelp fra folk ombord), og det er vis badeplattformen.

 

Har man drev eller ror som stikker tilstrekkelig ut og er greit plassert i forhold til videre klatremuligheter kan man redde seg på den måten.

 

Jeg har sjekket at jeg kan klatre ombord via påhengsmotoren på båtene mine, den største har også badetrapp (og jeg kjenner holdt han som sveiset den for godt over 40 år siden).

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 14 minutter siden:

Det er et veldig viktig poeng.

 

Og hvis en badeplattform blir revet av så er det også en mulighet for å rive hull i skroget. Kanskje også større hull enn lensepumpa takler.

 

Dette er jo et eksempel på at en båt som trådstarter opplever som veldig trygg pga sin størrelse ikke er det likevel.

 

En annen ting er jo hvis alle står på badeplattform og denne knekker av og forsvinner, hvordan skal man da komme ombord igjen?

 

I slike store båter er det som regel bare en vei opp fra vannet (uten hjelp fra folk ombord), og det er vis badeplattformen.

 

Har man drev eller ror som stikker tilstrekkelig ut og er greit plassert i forhold til videre klatremuligheter kan man redde seg på den måten.

 

Jeg har sjekket at jeg kan klatre ombord via påhengsmotoren på båtene mine, den største har også badetrapp (og jeg kjenner holdt han som sveiset den for godt over 40 år siden).

Hørt om mange båter som har gått ned fordi badeplatform har knekt av under stilleliggende fiske?

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 1 time siden:

Har trådstarter spesifisert at båten skal ha to motorer? Godt mulig fasiten står på en av de ca 227 sidene, men det er ikke alltid jeg har hatt tid til å lese alt.

 

Alle de båtene han har lyst på/ har foreslått finnes bare med 2 motorer og aksling i 99% av tilfellene 

 

19 fot skrev 1 time siden:

Velger trådstaryer båt med en motor så mister han alle mulighetene du nevner ved å kjøre motorene ulikt. Og det samme gjelder forsåvidt også om ene motoren stopper så han må kjøre på kun en motor.

 

Det stemmer, men de båtene i størrelsen 50 fot og opp med 1 motor, er installasjonen og type motor av en helt annen kaliber  enn standard A4 som puttes i alt annet. Men ja, med 1 motor er det desto viktigere å ha alt i orden fra ende til annen p motor og drivverk.

 

Thrustere gjør det enkelt med 1 motor på stor båt med har også sine begrensinger da 10-20 hk thryster naturligvis kommert til kort mot 2 x motorer på flere hundre hk ved manøvrering i grisevær. Men dert er også godt sjømannskap å vurdere hva slags værforhold man skal utsette både skute og egne ferdigheter for. 

 

Prøver man seg på å gå ut fra innerst i en trang overfyllt havn med 20 sek i siden, bøyer, badgspyd, badeplattformen og dreggtau overalt så bør man vite serdeles godt hva man driver, kjenne båten sin som egen lomme, samt vite hvor grensene går. Gjør man ikke det, så forblir man i havn, jekker en øl og koser seg foran tven eller noe og gått neste dag isteden.

 

19 fot skrev 1 time siden:

et største manøvreringssvakheten med ror synes jeg er når man skal svinge mens man bakker. Med to motorer kan man selvfølgelig løse det ved å kjøre motorene ulikt.

 

Løses med thrustere på stor 1-motors akslingbåt

 

19 fot skrev 1 time siden:

Du nevner prop-walk effekten man mister på drev med duoprop, men har alle disse gamle drevene dette?

 

Nei. VP 280/ 290 uten DP fra før ca 86 samt noen Merc drev har ikke DP, men ingen av båtene TS har nevnt eller drømt om har drev eller enda mindre drev med SP installasjon. Unntaket er den modifiserte P35 med 2 x D4 og DPH drev fra 2019

 

19 fot skrev 1 time siden:

Du nevner også hvor mye lettere det er å manøvrere aksel fordi betjeningen foregår elektronisk og med fingrene. Men dette har vel ikke noe med drev / aksel å gjøre, men er hvordan styringen av dette er lagt opp.

 

Nei. Poenget var at alt man trenger for å manøvrere er i hendene og man trenger ikke slippe noen ting for å flytte hånd over til annen spak/ ratt, frem og tilbake og gå tom for tid eller kåle opp noe i hodet. ene hånda tar girspakene som hver betjenes med fingrene. Den andre på thrusterjoystick.  thats it.

Det med elektroniske spaker har de fleste båter nyere enn ca 2000-2004. Spakene gjør det lettere å begge med fingrene. Man må ta i litt mer på mekaniske spaker, men ikke mye om de går lett og alt er i orden.

Man trenger altså ikke forholde seg til et ror som må fra ene siden til den andre avhengig om man må gi et forover eller akterover-støt.

 

19 fot skrev 1 time siden:

eg har ikke kjørt så store båter, men mange av prinsippene blir jo de samme, selv om man må styre alt med motor og i praksis kan se bort fra muligheten for å strekke ut en arm og skyve ifra eller trekke inn båten slik man lett gjør i en båt på et tonn hvor man står ved ripa og kjører.

 

Veldig mye blir forskjellig også. Selv på en jolle, rekker ikke armen din overalt for å dytte fra samtidig som du styrer.

Det skjer også mye med masse og sig.

Med større typisk 2-mors flybridgebåt får man også flere verktøy i kassa i form av 2 motorer og baugthruster. Ofte hekkthruster også. 

Vil si det er langt enkelere å manøvrere en 40-50 fots Fly med 2 x aksling og thrustere enn en liten DC ellerRIB på 15-25 fot. Man kan ta alt i fred og ro og holde båten på meteren der man vil fremfor å måtte "gutse" seg inn i bås i sidevind før man driver av. Men det fordrer at man vet hva man driver med og ikke kåler opp med spakene som det ofte bor 2 x 300-800 hk i andre enden av...

Med større båt øker fallhøyden. Man lager definitivt langt mer ugang og "show" om man driter seg ut med 50 fot og 20 tonn kontra 18 fot og 1 tonn. Man blir også langt raskere idioterklert på forhånd når man kommer inn i en trang havn med en stor hvit Fly båt enn en gammel snekke eller DC.  Har man stor fin båt så er man automatisk "rik tullig uten peiling" frem til det motsatte er bevist. Noe som forøvrig er veldig gøy, når man ser skuffelse hos de skuelystne når man smetter båten på plass innerst i en trang havn med noen cm klaring hit og dit...

 

19 fot skrev 1 time siden:

Sidepropeller har jeg ikke brukt, og det har jeg klart meg fint uten. Men jeg kan faktisk kjøre båten min sideveis, men da må jeg svinge påhengsmotorene hver sin vei, noe som normalt ikke går an på båter med et ratt (selv om det jo finnes elektroniske systemer dom autohelm eller hva det nå heter som gjør tilsvarende mulig på båter med to påhengere. Også kan jeg selvfølgelig snu på en femøre ved å kjøre en motor fremover og en i revers.

 

Thrustere er et flott hjelpemiddel.

Alt det du skriver er mulig i teorien, men hakket værre i praksis med større båt, trang havn og litt vind eller strøm. Da gjør slike "juksemidler" som thrustere og 2 motorer ting langt enkeler og endel ting mulig i praksis som jeg ikke ville prøvd meg på med en 40-50 fots 1-motorsbåt uten hjelpemidler.

Med liten båt kan man gå fra styrepos og ta i mot med armer eller bein. Det anbefales ikke på 40+ fot og 10-20 tonn.

 

19 fot skrev 1 time siden:

Du nevner at motorene har større avstand på akselbåter enn med drev, men er det noen automatikk I dette?

 

Ikke noen automatikk, men praksis i 95%+ av tilfellene

 

19 fot skrev 1 time siden:

Drev kan vel like godt plasseres med stor avstand og jeg kan i farta bare komme på et par grunner til å ha større avstand med fast aksel:

- Dårligere manøvreringsmuligheter ved bakking kompenseres med økt motoravstand.

- akselmotorer står lenger frem de båten i mange tilfeller er bredere.

 

Motorene er de samme, likeså bredde (så godt som). Motorene stående tett er viktigere jo fortere det går. Se på en Cigarette type båt. der står motor ofte staggered/ foran og litt på siden av hverandre og dreve står så tett at propellene har et par cm mellom seg. Er noen kuer å manøvre.

 

Man ser samme trende på nyer, større outboard båter. Motorene tett som F...  Man får ikke mye moment ved bruk av motorene individuelt og i praksis bruker man motorene som 1 motor sammen og vrir på roret. 

Det hjelper helelr ikke med eksosutslipp i senter av propell som gjør at masse luft blir dratt inn i den propellene som bakker og man mister masse effekt. Samme med Mercs Bravo drev. Biter utrolig mye dårligere ved manøvrering enn feks VP sine DPH som også har mye større diameter på propellene og eksosutslipp over propellene.

 

Jeg har kjørt samme båt, en Nord Star 37  med 2 x Mere/ VW V8 370 Diesel og 2 x VP D6 370. Den ene med Bravo 3 drev, den andre med DPH. ca 10 tonn båt. Begge med Joystick

Gud bedre for en forskjell. Den med Merc og Bravo 3 skjer det omtrent ingenting ved å sette spakene i gir, man må bruke masse gass, man får omtrent ikke vridd båten, og man endte opp med å brukte begge spakene som 1 motor og vri rattet frem og tilbake. 

Bruk av Joystick resultere i masse buldring fra motorer og skum i vanner vannet mens lite skjer.

 

Samme båt med VP og DPH holdt det med å sette motorer inn/ ut av gir. Gass aldi nødvendig og man kunne la roret så om det er noenlunde stille. Joystick fungerer 100 ganger bedre enn med Merc.

 

Ved kjøring i litt sjø mistet bravo 3 grep stadig vekk og kaviterte lett over bølgetopper og i grov medsjø. 

Har aldri opplever det samme på nien båt jeg har kjørt med DPH uansett hvor gale forhold det var.

 

Små forksjelelr med store utslag i praksis. Som har vært nevnt mange ganger i denne tråden til TS. Det er ofte endel forskjell på teori og praksis.

 

Små ting som gjør en stor forskjell i praksis.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 20 minutter siden:

Hør om mange båter som har gått ned fordi badeplattformen har knekt av under stilleliggende fiske?

 

Hørt om mange med båter med slike plattformer som vist over som ligger å fisker på havet i 1-2 meter sjø inn aktenfra?

Jeg har hørt om noen. Blitt mye skader smat vannintrenging. Det er enkel fysikk. tar man en plate på 4-6 m2 og beveger denne opp og ned fra en halvmeter over vanntilførsel en halvmeter under vann på et par sekunder og gjentar dette hvert 10. sekund så er det ikke rocket science at noe må gi seg. Enorme krefter.

 

Grunnen til at man ikke ser/ hører om flere slike tilfeller er at veldig få finner på å bruke slike båter på en slik måte.

Båtene er laget for å selge å plattformen skal være en landgang, badebrygge, jollestativ og sosialplass. Derav utformingen.

 

De båtene som er laget for å ligge stille i 1-2 meters sjø har ikke slike plattformer. Se å en US-style 40-80 fot Fly "fiskebåt". Ingen med plattform i det hele tatt. De er laget for formålet om at en en kar sittende i Kongestøl skal nappe opp en tunfiskens kapteinen bakker etter i 3-10 knop så kongen slipper å dra så hardt i snella.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

Det hjelper helelr ikke med eksosutslipp i senter av propell som gjør at masse luft blir dratt inn i den propellene som bakker og man mister masse effekt. Samme med Mercs Bravo drev. Biter utrolig mye dårligere ved manøvrering enn feks VP sine DPH som også har mye større diameter på propellene og eksosutslipp over propellene.

Det har jeg også merket. Er nok også sånn at propellen er optimalisert for kjøring forover, mens man mister litt effekt bakover.

 

Men jeg har også merket at med liten motor på tomgang blir bakkingen med stor motor i sving (så den drar inn vann med luft fra liten motor) mindre effektiv pga ekstra eksos i vannet så propellen får dårligere tak.

 

Grunnen til å sende eksosen ut i midten av propellen er vel for å hindre dragsuget fra propellen antar jeg, også selvfølgelig at eksos under vann bråker mindre og lukta kommer opp litt bak båten.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 19 timer siden:

Rolig nå.

Er vel planen til 19fot å montere x-antall påhengere på en 50+ driter. Så har han backup inn fra 10ern, samt drømme manøvrering i havna.

Påhengere er nok ikke så godt egnet på lange cabincruisere der bølgene går høyt og lavt bakerst på båten. Da blir det lett vekselvis propell som suger luft og drukning av motor.

 

Så denne lille gummibåten med 2x20 hk igår i Kristiansand. Har sett lignende oppsett nær nordtuppen av Tverrdalsøya (Tvedestrand) for få uker siden, men da med rattkonsoll.20240730_183607.jpg.cdcbb790c16f8fabe2fcec1563539cfc.jpg

Var litt trangt og kaotisk så jeg fikk bare sett på dobbeltinstallasjonen et kort øyeblikk. Kort tid etter oversiktsbildet ble tatt var det en som skulle ut og en annen som ble liggende på tvers og sperre helt så vil måtte vente og bakke litt mens det kom påfyll av båter bak. Men jeg klarte det uten kontakt med andre båter (med kun en motor og ingen sidepropell eller lignende).20240730_183304.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som tråden ble "bombet" imens jeg var syk så beklager om svar kommer seint men har bare rukket å lese hva folk skrev og blitt skremt av alt som heter badeplattform. Men skal fortelle i korte trekk hva som skjedde altså ble syk på mandag og da skjønte jeg det ikke blir noe særlig om alle hjemme ble syke at 2 stykk eiere + mekaniker + @sap_2000 skulle få litt rar virus også og sitte på dass med feber i ett døgn og/eller hoste i tillegg.

Dermed sendte alle melding på mandag og avlyste/utsatte sjekk så det skjedde ikke noe i går annet enn at jeg var syk.

Så til ting som kom opp her:

1. Ønsker ikke en "custom bygget" trawler selv om ett verft gjorde dette om det skulle være Grand Banks så hvorfor ikke originalen med 2 motorer som er 58? Skal det være custom så var jo den til ett forumedlem for 1,5 mill mer interessant av "unik båt". Ble jo tidligere fortalt at det verste man kan kjøpe er "unik båt" som ingen har dersom man noen sinne skal selge den. At kjent og godt likt Princess/Fairline er mye mindre fare for at ingen vil ha når man skal selge. Ellers mener å huske at @Tom Rør eller kanskje noen andre fortalte at Grand Banks ikke var samme kvalitet som Fleming eller Nordhavn.  For øvrig ønsker gjerne å ha 2 stykk motorer etter å ha prøvd Storebro 500 og @Chilli Solbris viste hvor enkelt det blir å havnemanøvrere ved å bruke litt den ene og litt den andre motor. Med kun 1 motor og stor båt blir det fullstendig katastrofe i havna som å manøvrere en Alicraft som har grodd med 20 fot og istedet for drev har strak aksling.

2. Begynte å føle mer og mer for å ikke ha badeplatform og heller bruke akterenden og bare få eventuell fisk over rekka.


Så skjedde det noe ekstra fikk melding fra auksjonen.no selv om jeg ikke vant auksjonen at jeg kunne kjøpe båten til 280 000 + auksjonsgebyr. Det vil trolig si at nr. 12 ikke kan betale det han har bydd og at hele greia var bare juks altså ikke reelle bud. Og dermed vil jeg skrive dem melding at jeg kan betale det jeg bydde før nr.12 bydde og hevet prisen og de får avkreve nr.12 for resterende som han har bydd uten å kunne betale siden han bandt seg jo til budet.

Poenget er jo at jeg heller ikke vet om nr. 6 mente buda sine eller om det var på tull det også. Siden jeg vet ikke om den "katta i sekken" er verdt 250 000 eller ikke dersom de andre bydde bare på tull og ikke seriøst. Da vet jeg jo ikke om jeg blir kvitt dette for 199 999 om jeg skulle funnet drømmetilbudet.

Link to post
Share on other sites

@tacan Altså jeg tenkte å "spyle i dass" 50 000 eventuelt så kan jeg bruke en liten båt helt til drømmekuppet kommer. Men om denne auksjonen er bare juks og fanteri så kanskje er ikke den båten lett salgbar for 200 000 engang. Og selv om bruk av 250 000 ikke hindrer meg fra å kjøpe en båt til 2 mill.... SÅ blir det ikke lett å ha 2 stykk båt inni en bås dimensjonert for den store som jeg ikke har.

Har i hvert fall fortalt dem at det meste jeg kan betale er hva jeg bød før nr.12 begynte å by siden han ikke var ekte budgiver og at de får ta penga fra nr.12 for resten siden han vant og bandt seg til budet sitt. Og at jeg vil se på båten først før jeg tar den siden jeg vet jo ikke om de andre budene var seriøse og jeg bydde kun fordi jeg trodde dette var lett salgbart med lite tap til nestemann som ville ha båten. Og nå vet jeg jo ikke engang om den er lett salgbar til 200 000.

Link to post
Share on other sites

Heldig tross alt da et "veldig lokalt" smittsomt virus i ditt område i dag som forhindret deg for å se på de store båtene du ønsket deg.

Håper du er blitt bedre i magen nå.

 

Til lykke med ny båt:sailing::thumbsup:

 

Du har også vært utrolig heldig på auksjonen da vedkommende som vant ikke kunne/ville betale. 

Vil tro Auksjonen  har gjort et unntak denne gangen for deg :flag_bp:

Bindende bud: Et bud er bindende når det er registrert på Nettsiden eller på annen måte mottatt av Auksjonen. Dette gjelder uavhengig av hvorvidt det er andre enn den som er registrert som kontoinnehaver av Min Side som faktisk har inngitt budet (se også punkt 3.4 om plikt til sikker oppbevaring av brukernavn og passord). Et registrert bud kan ikke slettes av Budgiver.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 41 minutter siden:


Så skjedde det noe ekstra fikk melding fra auksjonen.no selv om jeg ikke vant auksjonen at jeg kunne kjøpe båten til 280 000 + auksjonsgebyr. Det vil trolig si at nr. 12 ikke kan betale det han har bydd og at hele greia var bare juks altså ikke reelle bud. Og dermed vil jeg skrive dem melding at jeg kan betale det jeg bydde før nr.12 bydde og hevet prisen og de får avkreve nr.12 for resterende som han har bydd uten å kunne betale siden han bandt seg jo til budet.

Poenget er jo at jeg heller ikke vet om nr. 6 mente buda sine eller om det var på tull det også. Siden jeg vet ikke om den "katta i sekken" er verdt 250 000 eller ikke dersom de andre bydde bare på tull og ikke seriøst. Da vet jeg jo ikke om jeg blir kvitt dette for 199 999 om jeg skulle funnet drømmetilbudet.

Auksjon .....det er flotte greier det ja.
Leser vel i mellom linjene her att nummer 12 heller ikke bydde minste pris som var 280 000 +

Men budgiver nr 6 er ikke ansvarlig for sitt bud så lenge ikke det er høyest så vedkommende er fri til å by på andre ting i her i livet så lange man ikke har høyest bud.

Jeg har solgt hovedbåten min og tok med meg hjem DC jeg hadde på hytta.
Så var det en i havna som insisterte på å få kjøpt den eldre DC til en pris jeg ikke kunne si nei til.
Har kjøpt ny båt og lagt den i hjemmehavnen men er egentlig manko på en hytte båt.
Så ramlet jeg over denne https://landbruksauksjon.no/auksjon/40666
Det stod att utropspris var 100k noe som jeg syntes var greit nok.
Vant auksjonen på 120k men det hjalp ikke stort.
Ble lagt ut igjen med utropspris på 130k uten å bli solgt så nå er den ute igjen med utropspris 200k.
Det eneste jeg veit er att påhengeren i fra 2006 har oppnådd for ventet levetid og er bortimot verdiløs.
så dette er nei takk.
Betalte jo noe over 600k for en 26 fot med 300hk i fra 2020 som ikke kommer til å dæve i morgen så er bare å finne frem mer penger så man slipper å vente på om man trenger ny motor i morgen eller til neste år eller året etter

Link to post
Share on other sites

@Dykker Vel om jeg sjekket båtene så ville det jo ikke bety at jeg har kjøpt dem spesielt siden jeg skulle sjekke begge to? Kanskje jeg ville fått et råd at selv den som er satt ut for 990 000 ikke er verdt dette (kanskje derfor den ikke er blitt kjøpt av alle de interesserte) men litt mindre? Hvem vet hva som ville skjedd eller vil skje fordi jeg har jo ikke gitt opp planen om å sjekke båtene.

Ifølge auksjonen så det kun den som vinner som er jo bundet ikke alle andre som har bydd mindre. Dermed når nr.12 ikke vil betale det han har bydd så er det alle de andre som kan spørres om de vil betale det de tapte med. Siden har man tapt så kunne man jo ha brukt opp penga på noe annet.

Så jeg skrev dem melding at bud på 275 000 var pådrevet av at jeg trodde nr.12 bydde reelt. Når han viste seg å være useriøs og ikke vil kjøpe så betyr det at det ikke fantes noen andre virkelige kjøpere enn meg og eventuelt nr.6 dermed er alt jeg kan gi det siste som vant altså 254 000 + auksjonsgebyr men fordi det viste seg å være tull med auksjonen så byr jeg dette bare om jeg får ta en sjekk om alt faktisk fungerer. Skal ikke tape mer enn 54 000 + auksjonsgebyr er ideen om jeg f.eks kjøper en av de større båtene eller f.eks får lov å kjøpe Princess 56 til neste vår for riktig pris om eier finner ut av at han har ikke lyst å beholde en båt hvor han må betale selv om han ikke bruker den.

Eller om det kommer noe superkupp som jeg venter på. Vil jo kjøpe en enorm plass ved Langesund i tilfelle noe kupp kommer så får det bare ligge en minibåt oppi.

@pipe Minstepris offentlig var 380 000 men eier skjønte jo han aldri får den. Jeg vet jo ikke hva er historien med nr.12 ellers så er det noen som ikke skjønte dette er seriøst (f.eks foreldra gitt barna telefonnummeret sitt og bank id) eller det var noen som skulle drive opp prisen og forstod ikke at 275 000 var allerede 25 000 mer enn jeg ville gi og at de har skapt ett problem og ikke drevet opp prisen.

Husker fra jeg var barn sånn ca. 14 og fettern min 13 og vi skulle ha M5 i Polen hvorfor ikke. Så satt vi og spilte på PCene i LAN her i Norge og fant ut polske allegro auksjoner. Så bad vi faren til fettern om hans PESEL nummer og all mulig ID og han bare gav oss og bekreftelsesnummer fra telefonen og alt. Jeg vet ikke hva faren til fetterne tenkte men så vant vi jo brukt M5 til over 100 000 PLN (da var dette litt over 200 000 NOK) :giggle::lol:

Så kommer jo M5 eiern til faren til fetterne som sitter der sjokka og ringer morra mi om hjelp siden vi fikk han kjøpt en M5 og han har jo ikke råd og ikke tanta (kusina til morra heller). Så mora skulle jo til å overføre penger men eiern nøyde seg da til slutt med å ta 2000 PLN som straff og ikke tvang gjennom salget (til stor skuffelse av oss som unger som trodde vi fikk BMW M5 fordi morra mi måtte jo betale for tante og onkel). Husker både meg og fettern ble pepra hardt og jeg måtte gi tilbake penga fra sparte opp lommepenger og fettern ble vel pepra i år og dag hjemme når han kom tilbake fra sommerferie hos oss i Norge. :giggle::lol:

PS. Ser ut som det blir urgammel miniatyr driter i påvente av superkupp av stor urgammel eller bare gammel driter. Eier har forstått at nr.12 ikke ville kjøpe seriøst så jeg får den til 254 000 + auksjonsgebry på 9000 så skal jeg sjekke med mekaniker siden jeg fikk lov å sjekke med mulighet for å trekke meg. Siden det var jo ikke meg som vant auksjonen og eier orket ikke vente på ny auksjon igjen.

Da blir vel tapet: 63 000 + ekkolodd + kartplotter + eventuell fiksing av dævvende ting. Så får neste eier tidenes mulighet til 199 999 om jeg finner riktig driter til riktig pris. Om ingen vil ha den til 199 999 når jeg finner riktig driter da kommer jeg til å "eksplodere" for nå tror jeg at jeg får noe nesten gratis midlertidig.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler @XardasKSP å ta seg en tur til Tønsberg gjestehavn ASAP. Det er vel kun en drøy times kjøring…

Akkurat nå ligger det bl.a følgende Princess båter i gjestehavna:

Princess 45 fra 80-tallet

Princess 45 fra tidlig 2000-tall

Princess 420 fra midten av 90-tallet

Princess 40 fra tidlig 2000 tall

Princess P56 fra midten/slutten av 90-tall

Princess P57 fra tidlig 2000-tall

Princess P62 som er nyere enn 2007

 

Akkurat nå har du en unik mulighet til å sammenligne design og størrelse på mange aktuelle modeller.

 

Det er spesielt påfallende hvor mye mindre en gammel Princess 45 fra 80-tallet virker enn en nyere Princess 45.

Høyde og volum gjør at en nyere båt ser MYE større ut enn en 80-talls båt, selv om antall fot er lik.

Hvis TS er opptatt av at båten skal oppfattes som stor, så burde han droppe 80-talls båtene…

Princess 420-en fra midten av 90-tallet ser overraskende fresh og moderne ut og den virker vesentlig større enn den gamle Princess 45-en.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på i momentet å sjekke en Princess 33 her i Skien. Samtidig har noen igjen annonsert denne Princess 38 til 400 000 med 2003 motorer https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=363580559

Men nå ligger den enda mer nord, men jeg har jo lyst på større båt bare 150 000 dyrere men jeg vet ikke hvordan jeg får den henta, prøvde å ringe men fikk ikke noe svar på telefon.

Det skjer jo alltid jeg holder på å kjøpe noe så kommer det noe bedre i samme moment.

 

Link to post
Share on other sites

Denne Princess 34 foteren, eller 36 fot som den annonseres for :rolleyes:

 

Men jeg har vel som alle andre ikke fått med meg om det er midlertidig, eller finalebåt du nå skal ha:confused:

Riktig pris på båt som selges på Finn vet du jo best selv :giggle:

 

Håper du nå finner drømmebåten din.

 

Jeg ønsket meg en Fairline Phantom en gang, og fikk kjøpt en (rimelig raskt da :yesnod:).  Hadde kontakt via BP med selger, hev meg på flyet fra Oslo til Stavanger (ENGM-NULNO-ENZV), så og prøvekjørte båten og tegnet kontrakt der og da.

 

Senere gjorde jeg det samme da jeg konverterte til seilbåt. Hev meg på flyet fra Oslo til Lepsøya (nord for Ålesund), tegnet kontrakt og tok sjøveien til Oslo samme dag. 

 

Så to båter jeg da drømte om fikk jeg kjøpt, raskt og enkelt. Men slo til raskt så ingen kom meg i forkjøpet.

 

Håper for din skyld at du får tak i drømmebåten nå. Nå har du jo to (?) store eldre båter som du dessverre ikke fikk sett på pga lokalt virus, og nå enda en (som kanskje midlertidig båt?)

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

40 motor er museums gjenstand. Volvo levere ikke alt av delere til disse lengre.

Så noen deler må kjøpes brukt eller fra 3 parts leverandører. Blir jævla tungvint for deg med vedlikehold av sådan. Å dette er ikke noe som er lett å bli kvitt igjen, om ikke du gir det bort.

 

Dyre i drift er de også, med steinalder teknologi(forkammer motor)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var sjekken overstått vi kom aldri utpå Skiens elva da mekaniker dyktig sjekka motorene i havn og styrbord motor ble konstantert som delvis dævva. Så sa han til eiern at vi kan ikke dra ut fordi først og fremst er det en vaier som må være feil og det var også tegn til oljelekkasjer og tyngre arbeid på styrbord motor. Babord virket grei i havnesjekken. Båt er vel ikke mer verdt enn 150 000 - 170 000 og må vel enten auksjoneres på nytt som defekt eller så må eier få fiksa den. Eier fikk i hvert fall gratis diagnose.

Dette var ikke VP 41P som i Alicraft men noe eldre versjoner og mekaniker hadde ikke mye bra mening om dem. For øvrig fikk høre at Alicraften sin motor var sabla bra og frisk og noe av det bedre mekaniker har sett og husker. Og jeg minnet meg på hvorfor jeg husket mekaniker som den mest dyktige håndverker når det gjelder motor som jeg har personlig sett noensinne uten å ta noe ære fra @sap_2000 sine kunnskaper selvfølgelig.  Princess 56 hadde vel ikke noe dævva på motorfronten så det var ikke så mye å diagnosere ved motorne.

Ellers var båten ikke tatt opp om vintern litt begrodd og inne var det litt vann i bunn i alle skottene generelt tommel ned fra mekaniker. Ble også informert at selv om det finnes deler til VP motorer så er de dyre for man får kjøpt lite til halvpris på lastebil deler (mekaniker vet hvordan lastebil deler passer perfekt til båtmotor til halvpris) i hvert fall til de gamle. Så ble Ford Mermaid som denne Princess 38 har beskrevet som noe som er trolig bra spesielt 2003.

Når det gjelder VP 71B så skal det være bra men bør sjekkes spesielt om noen har gått mye med en fart hvor det såvidt jeg forstod skulle være både turbo og kompressor som fungerer samtidig for da kunne det være slitt.


Så ble ikke noe enkelt og greit båt dessverre. Prøver å få kontakt med eier av Princess 38 men telefonen er avslått og melding på finn er ikke lest. Mekaniker ville kanskje ha tid i en helg og er villig til å være eventuell motorreddende førstehjelp under henting. Poenget var da selve hentinga og bølger og masse annet man kan møte på siden nye eiern har fløtta den enda lenger borte enn der den var før.

Angående Princess 45 til 990 000 er vel problemet at det er ikke bare bare å få noe slikt solgt raskt som det ser ut med mindre det selges til underpris, mulig at 990 000 er den verdt må vel sjekkes men ser ikke ut som den går på sekundet slik det skjedde med f.eks Princess 45 i Horten hvor alt var overhalt/nytt. Men skal få til en avtale for sjekk da.

Poenget er at det er så billig med f.eks Princess 38 at hvis den dævver så er det ikke like trist som om 1 mill dævver liksom. Så kan jo resten av penga vokse og gro imens man har det gøy. For å fiske i Langesundsbukta ville jo Princess 33 være grei nok som Alicraften. For 10gradern tror jeg det blir tungtvindt uten å få opplæring av noen som kan og liker havfiske. Mekaniker driver ikke med sånt blir for lite action for han, han liker jo når ting skjer raskt akkurat slik han fikser og diagnostiserer ting i en enorm tempo.

Av kuriøsiteter har han nå en liten åpen 18 fot snekke som han tar familieturer med og for tiden har han slutta med speedkatamaraner og øvrig speedbåt, men kjente noen i Langesund som drev med det han trodde også at han visste hvem @Eika er (siden mekaniker liker også speedbåter) men mekaniker bruker ikke forumet han synes ting som er rart som kommer her er flere enn ting som er riktig :giggle::lol: Ellers synes mekaniker at 33 fotern var akkurat passe for havnemanøvrering etter at det har gått litt tid siden jeg hadde Alicraft. Ellers måtte man vel forsikre godt både båten og brygga :lol::giggle: Men kanskje 38ern blir også grei nok.



PS. @Dykker En 34 foter fra 1997 til 1,1 mill høres ut som noe av det dyreste jeg har hørt om på finn når det ikke står noe sted i annonsen "motorer er nye eller nesten". Da er jo Princess 35 til 775 000 bedre motormessig med 2019 motorer. Men begge deler koster mye nok til at det ikke er mulig å bare ha og bruke imens man jakter på drømmebåten. 400 000 for Princess 38 er innenfor maxgrensa for noe man kan ha og likevel kunne bruke 2 mill på noe annet om superkupp dukker opp.

Det er bare en helvetes lang hentetur av en liten Princess 38 derfra hvor den ligger, hadde man bare kunnet sende den ned med lastebil..... men det er den for stor til.

P.PS. Princess 33 virket innvendig som mye større enn Alicraft faktisk og jeg trodde det ville være bare stor Alicraft men det er litt mer altså. Litt spesielt prisønske de som annonserer sine til 450 000 på finn er jo også VP 40 ikke 41 og de er jo ikke 200 HK hver engang. Med mindre jeg tar noe veldig feil og det er helt andre motorer.


P.P.PS. Mekaniker mente også det ikke var så farlig med deler til MAN og øvrige motorer som ikke er VP dersom det er noe han vet hva er, det var verre om man ikke kunne få deler til eldre VP spesielt de til lavpris som passer både til båt og lastebil ifølge han.


 

Link to post
Share on other sites

 

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

For 10gradern tror jeg det blir tungtvindt uten å få opplæring av noen som kan og liker havfiske.

 

Hvilke bok har jeg anbefalt deg å lese ? Den handler kun om fiske i saltvann, både grunt og dypt 

 

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

Av kuriøsiteter har han nå en liten åpen 18 fot snekke som han tar familieturer med og for tiden har han slutta med speedkatamaraner og øvrig speedbåt, men kjente noen i Langesund som drev med det han trodde også at han visste hvem @Eika er (siden mekaniker liker også speedbåter) men mekaniker bruker ikke forumet han synes ting som er rart som kommer her er flere enn ting som er riktig

 

Send meg gjerne navnet hans på PM, hvis han har holdt på med speedbåter så burde jeg vite hvem han også er, kjenner også svært mange mekanikere i området rundt oss. Jeg var i Skien ista og støpte på ett par båter 

Link to post
Share on other sites

41 er goe solide motorer. 41p som er siste årgang av disse, er noe av det beste VP har produsert. 41A er kjent for mye røyk når den er kald, men ellers solide nok, men gammel den også. Siste er vel fra 89.

Men sjøl disse blir gamle nå. Å deler er dyre når de må byttes. Ikke er det lastebil motor heller.

 

40 er eldre teknologi(forkammer motor) Stein gammel, å du finner ikke varmeveksler/oljekjøler/aftercooler++ på lastebil som passer. Å ikke produsere VP disse lengre heller. Når en sådan dauer, så er den best egnet som moring. Siste av disse ble vel produsert i 85.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Er vel derfor dette fikk tommel ned fra mekanikern (utenom faktum at babord motor var godkjent til sjekk i fart men styrbord motor var ikke godkjent så var ikke noe vits å dra ut og få motortrøbbel i Skiens elva måtte også dradd sabla langt for å komme dit man kan gi på), imens Ford Mermaid fra 2003 er tommel opp. Må jo bare sjekke om det ikke er noe feil men at eier er syk som han skriver eller f.eks gikk lei av båten etter at sommerferien er ferdig.

Folk skriver jo ikke alltid at noe dævva men håpet er noen fikk seg en sommerferie og vil selge båten før høsten og vinterkonserveringa og ikke at noe dævva. Så det ikke blir en lang bomtur for å sjekke den. Hadde jo vært sabla kjedelig om f.eks denne Princess 33 ikke var utenfor husdøra og vi reiste langt for å konkludere dævva styrbord motor (vaier + oljelekkasjer + tung gange).
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...