Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

index skrev for 5 timer siden:

Det med at båter er billigere på høsten er kun en myte. 

De er vel omtrent så mye billigere på høsten som kostnaden av vinterlagring og vinterkonsrveringen som ikke er utført. Altså utgifter som kjøper får ekstra ved å kjøpe på høsten.

 

Og kanskje litt ekstra prisavslag skaderisiko og kapitalbinding.

 

Selv har jeg kjøpt båtene mine i januar og mars til grei pris dynes jeg. Men det er vel litt tilfeldig når de gode kjøpene dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Smalere skrog gir mykere gange selv om du kjører i 5knop også, bredda hjelper deg kun når du får bølgene rett fra siden. Men da er ikke en halvmeter fra 4.5 til 5m en revolusjon 

 

Jo breiere båten er, desto mer vil den stampe imot sjøen når du kjører, 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 56 minutter siden:
@index Ja man bruker plenty av diesel det er bare at jeg skal for det meste bruke båten i deplasementsfart eller stoppa utpå havet. Og da er jo bredere jo bedre og jeg synes også de er mye penere av utseende Princess/Fairline/Storebro enn Sunseeker som har nettopp denne skrogformen fordi de er ment å være mest mulig perfekte for marsjfart / høy fart.

 

 Er du sikker på det? Smalere båt gir bedre sjøegenskaper i dårlig vær. Og til å ligge stille midt i Skagerak er vel begge typer like uegnet. 

 

Men en ting forstår jeg ikke: Du klager på at båten kun har 1520hk, samtidig som du sier at den skal brukes i deplasementfart? Det henger dårlig sammen. Jeg ville ikke bekymret meg for toppfarten, de har nok motorisert ut fra det skroget den har. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 45 minutter siden:

De er vel omtrent så mye billigere på høsten som kostnaden av vinterlagring og vinterkonsrveringen som ikke er utført.

 

Ikke det engang. Det er tre ganger så mange båter på markedet på våren som på høsten, og det presser opp prisen på høstbåtene. Men du skal være kjapp på våren da, så sånn sett passer vel høstmarkedet @XardasKSP bedre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Hele ideen med "tøff MAN/MTU" motor var at man kan disse 15 minuttene utenfor Polsk strand om sommern gå med en "vannvittig" fart i forhold til hvor svær dritern er. Men ble forklart av @sap_2000 at når motorne er 1997 eller 1993 som MAN på Storebro 500 til salgs i Sandefjord så vil disse 15 minuttene trolig være for meget og det kan gjerne blir "avskjedsturen til motorne". Man bør også ha betydelig lavere marsjfart enn når slike motorer var nye.

Men på den andre siden virket det som de hadde det godt når @Chilli Solbris reiste i 26 knops marsjfart på sin Sverige tur, dette var jo ikke toppfart men var jo mer enn hva øvrige merker har i toppfart som marsjfart.

Ellers blir det sikkert noe mer forbruk men ikke utrolig mye mer i økonomifart siden MAN gikk jo 7 knop på tomgang og f.eks VP må ha litt gass for å gå i 7 knop på tilsvarende båt og da blir det jo ikke en enorm forskjell i forbruk.

 


PS. Noe av poenget med at man betaler muligens mer for deler for MTU/MAN er at motorene har enorm antall HK som VP ikke har. Dersom VP kan levere det samme er det kanskje muligens rimeligere med VP totaltsett.

@Eika Er vel noe med smak og behag og min smak synes Princess/Fairline/Storebro er vakre imens Sunseeker er sånn "lang og tynn". Er bare personlig opplevelse av det estetiske. Men nå lommeboka skal bli 2 mill ++ lettere så er estetisk opplevelse med på vurderinga. Når den skal "bare" bli opptil 500 000 lettere så er det ikke så viktig med estetisk opplevelse.

Alle liker jo noe annet så jeg tror nok Sunseekern har sine fans så antar det kan være andre grunner til at den er usolgt til tross for prisen.



 

Link to post
Share on other sites

"Blir veldig rart å velge båt for mindre en 5 % av bruken i fart. Til vanlig skal båten gå deplasementsfart mest og den skal stoppes ute på havet i flertallige timer. Og da er det jo bedre at den er bred hvis den skal stå i ro."

 

Det utsagnet der forteller meg at du har vært alt for lite ute å fisket, i litt ugunstig vær og i større båt. Alle 3 hver for seg og sammen. 

 

Tanken om at en båt på 0,5 meter bredde forskjell skal gjøre det så mye tryggere, mens du altså skal stampe ut 35 nm i 6-7kn, da altså 5 timer hver vei og ikke forvente at været snur... Ei skute på 55+ fot med en høy flybridge vil rulle uansett utpå åpent, den halvmeteren du innbiller deg vil gjøre det mer behagelig er bare på papiret.

 

Hva angår displacement eller hull speed, denne blir en faktor av både lengde, bredde og utforming av skroget. Og bare så det er sagt, i de størrelsene båt du ser på utgjør det kanskje en halv knop forskjell, mens sjødyktigheten på skrogene kan være veldig forskjellig.

 

Ingenting av det du ser på er særlig egnet midt i Skagerak når det blåser opp og bølgene begynner å nærme seg 2,3 og 4 meter. Er du da ikke sjøvant så kan du være ombord på en 90 foter, du vil finne det like satans ubehagelig som en 25 foter. 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@index Hele ideen med "tøff MAN/MTU" motor var at man kan disse 15 minuttene utenfor Polsk strand om sommern gå med en "vannvittig" fart i forhold til hvor svær dritern er.

 

Hvis det er hele ideen så bør du heller kjøpe deg en fjernstyrt båt som du kan styre fra stranda. Så slipper du i alle fall å ødelegge dagen for de som er på strandtur.

 

Om jeg forstår deg rett så er du mer opptatt av antall hk enn faktisk toppfart? Hvorfor det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ohio Er jo ikke min feil at styrbord motor i går viste seg å være på dævvingens vei, dette var vel for øvrig VP41A og ikke 40 som forumet mente jeg begynte jo å undres for mekaniker snakka ikke noe om at deler ikke finnes og det er gammel forkammer osv. spurte han i dag for sikkerhetsskyld om han kan bekrefte hva det var for motor.

Ellers ble det jo nesten Princess 56 som jeg hadde lyst på ble bare ikke engihet om pris med eier. Er jo noen som beholder båten om de ikke kan få hva de vil for den. Har vel alltid skrevet her før at jeg ikke synes Sunseeker var særlig vakre.

F.eks Princess 65 som var til salgs i Sverige om våren synes jeg var flott design "å for en båt". Betaler jo ikke 2 mill ++ for noe som ikke gir meg følelsen "å for en båt". Altså meg personlig og ikke andre folk som skal se på den. Jeg vet jo folk liker førerhusbåter og alt mulig rart siden alle har jo sin smak.

Jeg ville vel "dævva" om det kom enorme regninger for en båt som ikke er "drømmen" hadde jo sikkert blitt solgt med enormt tap istedet. Skal det koste for meg enorme summer så skal det være drømmen og ikke noe subsidie. Betaler heller 2,5 mill for Princess 65 enn 2 mill for Sunseeker som jeg ikke synes er så vakker.

@edin_m Det er snakk om maks 0,5-1 meter bølger og ikke om 2-3 meter. Med 2-3 meter så gikk det vel ned en Sunseeker som fikk motorstopp pga. "custom luftinntak" elns. om jeg forstod det riktig.

Det var heller ikke om hvor behagelig det er for jeg har ikke noen fysisk ubehag av rulling (i motsetning til andre som spydde ut i havet fra Alicraften) det er ett psykisk ubehag jeg hadde hatt av at båt er liten langt utpå havet. Jeg trenger litt såkalt "falsk trygghet" at den er stor :lol:

@index Fordi du kan vel seile i 80-90 knop med sånn båt som @Eika har men det blir jo noe helt a
nnet når en EREMIS som er enorm og svær går i 55 knop. Blir jo som motorsykkel vs Alpina B7. Motorsykkel er raskere men den er noe helt annet.

Poenget var hvorfor betale utrolig mye mer for vedlikehold av MTU/MAN motor hvis man kan få samme HK fra Volvo. At Sunseeker skroget er raskere er jo noe annet det ville vel være like raskt med samme antall HK fra VP.


PS. Jeg tror du ikke har sett bukta i Polen eller Mielno om kvelden. Det er party sted hvor båter "leker seg" ingen som bader der om kvelden i Mielno med mindre det er noen som er helt kake og hopper oppi i klærne.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@index Hele ideen med "tøff MAN/MTU" motor var at man kan disse 15 minuttene utenfor Polsk strand om sommern gå med en "vannvittig" fart i forhold til hvor svær dritern er. Men ble forklart av @sap_2000 at når motorne er 1997 eller 1993 som MAN på Storebro 500 til salgs i Sandefjord så vil disse 15 minuttene trolig være for meget og det kan gjerne blir "avskjedsturen til motorne".

Hva med å heller vise litt hensyn istedenfor å skulle vise deg frem som en hekkbølgebølle?

 

Drt er tydelig at hensikten med stor motor r å kunne vise deg frem de det er mye folk son kan se deg, men det er også der det gjerne gjør mest skade.

 

Der er det gjerne nåter fortøyd som blir slengt inn i brygger og inn i andre nått.

 

Og på stranda er det unger som ikke er helt svømmedyktige enda som holder seg på en dybde der de kan stå på bunnen og holde hodet over vannet, helt til khempebølgene dine kommer og hodet er langt unde vann.

 

Ekstra flaut må det jo være om du får motorhavari og driver hjelpesløs inn på den stranda der du med hekkbølgene dine nettop har knust noen båter og nesten druknet en unge. Da kan det vel godt bli lynsjesyemning og hvertfall ikke då mye hjelper få fra andre båtfolk dom lett kunne tauet båten utover så du dropper å slå istykker propeller og lignende når du ligger der på grunn og nestemann som skal briefe med store hekkbølger kommer forbi.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror du tar feil av Mielno og en sandstrand i Alicante elns. Om kvelden der er det party og ingen unger og ingen som bader med mindre det er noen som er kake og hopper i klærna oppi og som forhåpentligvis noen oppdager og får opp hvis ikke leser man i avisa i Polen at noen festa for meget og drukna.

Om dagen er det noe annet, jeg tror du også forestiller deg at båten skal være vet ikke 100 meter fra stranda. Det som skjer at folk er med på fest i båten og man er kanskje 1 NM ute om kvelden eller lenger. Blir ikke sabla store bølger da som drukner en døddrukken havhopper. Du får mye større bølger av de firmaeide båtene som går der nærme og rundt hele tida eller folk på vannscooter eller sånn mini speedbåt disse går sabla nærme land og lager bølger.

En "privatparty" på flybridgebåt er der nede på en måte hakket over å kjøpe bilett til gammel ombygd tråler partybåt med plass til 100 stykk. Og det er den ombygde yrkesfiskebåten som eventuelt lager bølgene på stranda som er okkupert av alkoholiserte folk og ikke unger om kvelden i Mielno. Du vil ikke ha unger der etter klokka 20:00 til å se på alt tull voksne folk gjør der.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

Ellers ble det jo nesten Princess 56 som jeg hadde lyst på ble bare ikke engihet om pris med eier. Er jo noen som beholder båten om de ikke kan få hva de vil for den.

Det er vel ganske naturlig det at man ikke selger hvis ingen er villige til å betale det man annonserer den for. For jeg antar det var drt so. Var tilfelle der, altså at selger er villig til å selge for prisen han annonserer den til, men st du tar kontakt og forteller hva du mener er riktig markedspris og gir et tilbud basert på dette som selger naturligvis ikke godtar.

 

Kan du fylle inn tallene her for Princesd 56 som du nesten fikk kjøpe:

Annonsert pris: 

Selgers laveste pristilbud: 

Riktig markedspris:

Ditt høyeste bud til selger: 

Høyeste bud fra annen kjøper: 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

Poenget var hvorfor betale utrolig mye mer for vedlikehold av MTU/MAN motor hvis man kan få samme HK fra Volvo. At Sunseeker skroget er raskere er jo noe annet det ville vel være like raskt med samme antall HK fra VP.

 

Når båten er levert med MTU så er det en litt søkt sammenligning. Man skifter ikke motorer bare fordi Volvo har billigere oljefiltre. 

 

Er du sikker på at det årlige vedlikeholdet med MTU er dyrere enn med VP, eller er det bare noe du tror?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg kan ikke fylle ut noe angående Princess 56 av høflighet mot selger som bad meg ikke offentliggjøre hva han ville selge den for og hva jeg bød osv. Ellers hadde jeg gjerne gjort det.

Kan bare si ingen bud fra andre kjøpere siden eneste som bydde om våren så aldri båten og slutta å ta telefonen ifølge eier når det nærmet seg tid for å sjekke/kjøpe.

Ellers bare så du skjønner hva slags sted Mielno er: De organiserer sånne turer for folk midt på lyse dagen i båter: https://skuterymielno.com/piana-party-18/

https://www.tiktok.com/discover/mielno-club

Det er siste stedet ved hele Polens lange kyst du ser folk som vil slappe av eller familier med barn (det finnes av og til på dagen da fordi mamma&pappa ble foreldre tidlig og tror de får låst barna på hotellet og deltatt på party om natta) selv på dagen siden de kan møte på nakne folk og alt mulig tull på stranda og de fleste er kake fulle om dagen til og med og stedet er kjent som Polens største sommer harryfest sommerbule av "degenerasjon".

Det var jo noen som kræsja med vannscooter og folk trodde det var meninga så vidt fyren fikk hjelp de trodde vedkommende bare for tull kjørte scootern inn i sanda og opp på stranda og bare tulla at han lå skada. Det er ett spesielt sted hvor store hekkbølger får hurrarop.

Men jeg ville ikke kjørt nærme nok stranda pga. egen sikkerhet og ikke pga folk ikke ønsket det. Folk ønsker det og venter på det der borte :giggle: Og som sagt folk i vannscooter ender skada på stranda så nærme seiler de.

PS. Ved nærmeste generalaviation flyplass om sommern er det kø med folk som vil 15 min sightseeingtur over havet med fly og halvparten må takkes nei til selv om de vil betale mer enn det koster fordi de er for fulle til å være passasjer i lite fly. Slutta å drive med dette etter at det er 100 % fulle fly med elever i Warszawa siden man slipper "Janusz på fest" som krangler at han betaler så da kan han være med som kakefull og det er null stress.

@Indeks Dette er noe jeg tror og mener @sap_2000 også fortalte at det blir dyrere med MAN/MTU. Mekaniker som jeg kjenner var ikke helt sikker på det at det alltid ble dyrere siden VP hadde fine priser også (fine for VP ikke kunden) om noe var dedikert til båt.

Uansett jeg hadde mye mer lyst på Princess 65 som var i Sverige (min stil av utseende på båten) enn jeg har på den Sunseekern. Så må den jo uansett sjekkes kan jo være en grunn til at ingen har kjøpt den om våren selv om prisen er fin.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:


@Indeks Dette er noe jeg tror og mener @sap_2000 også fortalte at det blir dyrere med MAN/MTU. Mekaniker som jeg kjenner var ikke helt sikker på det at det alltid ble dyrere siden VP hadde fine priser også (fine for VP ikke kunden) om noe var dedikert til båt.

 

OK! Tro er noe jeg ikke er flink på, jeg har lite til overs for alt som har med religion å gjøre. Men vedlikehold på båtmotorer består av ting som olje, filtre, frostvæske, reimer og impellere, og disse trenger det ikke stå verken VP eller MTU på for at de skal fungere. Så jeg kan ikke se noen logisk grunn til at prisforskjellene skal være store. Men tro og fornuft lar seg jo skjelden kombinere...

 

Uansett, du trenger jo ikke argumentere mot en båt du ikke har lyst på. Det er du som bestemmer hva du skal kjøpe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Eneste jeg vet er hva erfarne folk forteller meg. Så kan jo ikke si at jeg vet noe sjøl.

Må vel tro på de erfarne at de vet hva de sier på samme måten som religiøse folk tror på presten/imamen/sjamanen eller hvem det nå er som er den religiøse figuren som forteller dem hvordan han tolker religionen. Bare her er det mulig de erfarne folka bygger på egen eller andres erfaring da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

Må vel tro på de erfarne at de vet hva de sier på samme måten som religiøse folk tror på presten/imamen/sjamanen

 

Utfordringen er at du opptrer som en svamp som suger til seg alt som blir sagt og lager egne historier ut av dette. Og det henger ikke alltid helt på greip. Det kan godt være at f.eks en varmeveksler til en MTU er dyrere enn til en VP. Men hvor ofte skifter man egentlig en slik? De aller fleste gjør det faktisk aldri. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ellers bare så du skjønner hva slags sted Mielno er: De organiserer sånne turer for folk midt på lyse dagen i båter: https://skuterymielno.com/piana-party-18/

https://www.tiktok.com/discover/mielno-club

Det er siste stedet ved hele Polens lange kyst du ser folk som vil slappe av eller familier med barn (det finnes av og til på dagen da fordi mamma&pappa ble foreldre tidlig og tror de får låst barna på hotellet og deltatt på party om natta) selv på dagen siden de kan møte på nakne folk og alt mulig tull på stranda og de fleste er kake fulle om dagen til og med og stedet er kjent som Polens største sommer harryfest sommerbule av "degenerasjon".

Det var jo noen som kræsja med vannscooter og folk trodde det var meninga så vidt fyren fikk hjelp de trodde vedkommende bare for tull kjørte scootern inn i sanda og opp på stranda og bare tulla at han lå skada. Det er ett spesielt sted hvor store hekkbølger får hurrarop.

Men jeg ville ikke kjørt nærme nok stranda pga. egen sikkerhet og ikke pga folk ikke ønsket det. Folk ønsker det og venter på det der borte :giggle: Og som sagt folk i vannscooter ender skada på stranda så nærme seiler de.

Litt vanskelig å vite hva slags strand du mente basert på beskrivelsen: "Polsk strand om sommeren" og at det dermed ikke er unger de, men bare døddrukne boksne på party.

 

Her er det jeg visste om stranda da jeg svarte:

 

"Hele ideen med "tøff MAN/MTU" motor var at man kan disse 15 minuttene utenfor Polsk strand om sommern gå med en "vannvittig" fart i forhold til hvor svær dritern er."

 

Men da er altså ideen å kjøpe en enorm båt i Norge, kjøre den ned til Polen med en skyhøy dieselregning, som du nok ikke helt har innsett hvor stor blir. Og hvis alt går etter planen uten havari underveis så kan du altså gi gass ei nautisk mil utafor stranda så drita fulle polakker blir imponert hvis de i det hele tatt tår med seg mer enn at det etterhvert kommer bølger.

 

Men angående fulle folk på strand, kan det ikke lett hende st de sovner i vannkanten, og når de puster inn med hodet under vann pga store hekkbælger, hva skjer da?

 

Og husk at bølger kan være kraftige langt unna der de ble laget og lenge etterpå, særlig hvis det blir grunnere, som det ofte blir nærmere land.

 

Jeg var en gang ca 20 meter fra vannkanten da det ble er voldsomt rabalder og joller ble kastet rundt og foreldre ble redde for at ungene skulle bli slått istykker om de har hendene på feil sted. Det var kjempebølger og ikke noe båt å se, men det hadde passert en båt noen minutter tidligere, forøvrig mindre enn drt du sikler etter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sammenligninga av båtene mine som motorsykkel og en svær flybrigdebåt som en alpina b7 blir helt feil. 

 

Kan heller sammenligne båtene mine med 600-1000ccm crosskart evt WRC bil, også er de store flybrigdebåtene du drømmer om, like spennende som en buss eller campingbil å kjøre. Men en buss/campingbil gjør 100km som er sånn ca det dobbelte av det de store flybrigde båtene gjør

Link to post
Share on other sites

@19 fot Nei det gjelder selvfølgelig ett spesielt sted da som Mielno, andre steder hadde jo folk blitt kjeppjaget slik alle vannscootere og små speedbåter blir (det er de som ikke skjønner at de er ved rolig strand ikke ment for party og morro). Har så å si aldri sett noen bruke noe stor båt ved rolige strender i Polen det er feil "publikum" der som hadde kjeppjaga dem. Stort sett er det veldig unge folk med små speedbåter som ikke bryr seg hvor de er om det er rett sted.

Ellers er ideen for momentet å kjøpe noe som kan brukes her i området og kanskje på ett lite fiskecruise. Etter at det ikke ble noe av Princess 56 så kom tankene på at jeg vil ha noe jeg får brukt imens foreldra mine enda bor i Norge. Og at den enorme båten som skal ned til Polen får komme senere når det dukker opp riktig kupp.

 

Quote

Men da er altså ideen å kjøpe en enorm båt i Norge, kjøre den ned til Polen med en skyhøy dieselregning, som du nok ikke helt har innsett hvor stor blir. Og hvis alt går etter planen uten havari underveis så kan du altså gi gass ei nautisk mil utafor stranda så drita fulle polakker blir imponert hvis de i det hele tatt tår med seg mer enn at det etterhvert kommer bølger.

 Enorm båt i Norge og noen i Sverige er vel billigst i verden akkurat nå. Den sommerfestbruken var bare en bitteliten eksempel på hvordan båt kan være morro til 100 ulike ting. Samme båten kan man pilke fra i en fjord og samme båten kan ha party ombord i Polen. Og samme båten kan reise på en lang drømmecruise.

Det er ikke noe sted skrevet at man må være miliardær og ha 10 forskjellige båter til forskjellige ting. Man kan bruke en båt til ganske mye forskjellig. Ellers er det jo verdt å få med seg litt fest og morro om sommern før man er blitt  80 siden det blir litt tungt da avhengig av helsa :giggle::lol:

@Eika Det er kanskje riktig men flybridgebåt har jo også en bobil funksjon om man skal utpå cruise. Tenk en "enorm gammel driter" kan istedet for jolle ha en slik speedbåt hengende i daviterne eller oppå flybridgen om den er så enorm som en Princess 65. Så settes speedbåten eller scootern ned med med kran (jeg så Princess 65 hadde enorm kran) og man kan leke seg rundt i egnet område (party strand som Mielno, ikke barne og slappe av strand).
 

Link to post
Share on other sites

Du og de drømmene og fjerne ideene dine, hva trur du skjer med tyngdepunktet når du får 700kg med båt oppå den ? Hvor faen skal du ha plass til en båt på 5.5x2m ? 

 

Men kall det nå heller buss eller bobil, fremfor den fjerne alpina sammenligninga de. Alpina b7 går jo faktisk bra, de blir ikke frakjørt av en 50ccm moped eller en winrace 13 med trimma 9.9hk sånn som de store flybrigdebåtene vil bli 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 10 minutter siden:

Du og de drømmene og fjerne ideene dine, hva trur du skjer med tyngdepunktet når du får 700kg med båt oppå den ? Hvor faen skal du ha plass til en båt på 5.5x2m ? 

Kanskje det hele er grundig gjennomtenkt av trådstarter. Når bølgene har røsket av badeplattfotmen og erstattet den med noen digre hull i akter så er det bare å ta 3 steg bakover der oppe å flybridgen så sitter han i jolla si som snart får vann under kjølen, og han kan fortsette fisket fra litt jolle som de andre før han kjører inn til land og hever forsikringspengene.

 

Forutsetter jo riktignok at det ikke blir et stort dragsuget når 12 tonn går til bunns (som det jo ofte blir), samt at han har løsnet stroppene som holder jolla fast til moderskipet.

 

Så forresten denne i Grimstad for et par dager diden, med jolle å flybridge. Det litt rare er at jeg ikke ser noe kran eller annet løfteutstyr der oppe, så jeg. Lurte litt på hvordan de tar jolla opp og ned. Men det kan jo hende de feller ut en slags båtrampe med ruller og vinsjer den, eller løftehøyde tilsvarende containerbil for søppel. Eller annen skjult kranløsning. Bøylen i bakkant kalesje ser jo litt todelt ut, då lurte på om bakre del av denne kunne ha noe med løftet å gjøre. Og dom fu nevner. Tunge ti g på toppen av en båt bør man bare ha hvis de er beregnet på det, det holder ikke st det er ledig plass. Gar jo sett enkelte snekker dom får snekret på tak med terrasse på toppen og ser ganske ustabile ut selv på flatt vann. Noen folk på toppen og noe spennende dom foregår på ene siden då er der gjort. Er jo ikke uten grunn at flyktningbåter må tømmes med to mob-båter, en på hver side som kommer til samtidig for å hindre at alle kommer over på samme side i båten.

 

20240731_201723.jpg.c980fe595aa03e84c7c5755a0a02cb63.jpg

Link to post
Share on other sites

Lunatik skrev 1 time siden:

Oppdatering:

Har tømt skroget for vann…det viste seg å være relativt mye vann i skroget på tross av forsikring om at dette skulle være tett. 

Etter at vann er ute fyker den i plan med meg oppi og med en person til. (Bildet viser at den nå ligger høyere i vannet.)

Motoren:

Skulle gjerne hatt litt mer av motoren, men takknemlig for at den starter og går. 
deg er en 9 1/4X9" propell på (er denne ok?). Fikk den opp i 12-14 knop med oss i og 14 knop når jeg tok tiltpinnen ett hakk opp. 
 

Konklusjon:
Tenker det blir lapping til høsten og eventuelt trykksette med vann og lappe. 

Skaffer et skrog/mod. med mer bæring bak. Som gjør det mulig å ikke sitte å «kikke» over toppen om man er alene. Motoren er grei og vi jobber videre med den :) 

D9C2AEEB-EB83-410D-A605-3B4C9B93F0DF.jpeg

 

casie skrev 9 minutter siden:

Tror dette må være den merkeligste tråden noen gang her inne.Tror aldri den ender😂

The never ending story :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...