Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@19 fot Hittil har jeg hatt "dakron" snøre så om jeg fikk bunn så knakk kroken tvers av eller bøyde seg siden det var nesten som man "ankra båten med fiskestanga" ellers. Fikk selvfølgelig også "garn på kroken" siden noen bela nesten hele seiplassen med garn som stakk langt borte (altså 50 meter unna fikk man garn) fra der de hadde bøye (skulle vært forbeholdt yrkesfiskere å fiske med garn, hva skal "fritidsfisker" med flere 1000 småsei eller flere 100 torsk annet enn å enten ulovlig drive handel eller brødfø hele nabolaget).

Å fange garn er verste men med litt manøvrering av båten opp til den bøyen så klarte faktisk å få opp en bit av forbanna garnet og få ut krokene fra det. I Åbyfjorden fikk jeg derimot "livets tyngste fisk" og det viste seg at jeg fisket opp over 35 kg med gammel teine planker og tau og alt mulig rart drit av gammel ødelagt fiskeredskap som noen "fritidsfiskere" hivde der. Det var dessverre ikke noe adresse eller merking av dette så kunne ikke postlegge det til rette eier :lol:

@Eika Jeg vet jo hva fortom er men foretrakk å bytte heller krok en både svær sluk og hele opphenget over det dersom mulig å bare bøye/knekke kroken istedet. Men dersom det er viktig med at snøret er tynt om man skal få det ned på over 200 meters dybde ved 10gradern (antar man skal helt til bunnen selv om jeg har lest at storseien (stor for meg liten for dem) som "Team Olex/Garmin" fikk ikke var helt ved bunnen) så har det en mening at det ryker der nede og ikke oppe så man må få på fullt med nytt snøre på "havmultiplikator".

Men skal lese den boka og se om det er bedre info enn hva man fikk av Tradisjonelle fiskeplasser boka.

Foreløpig er "tradisjonell fiskeutstyrs butikk" å anbefale siden man får både større utvalg av utstyr og diverse utrolig gode tips. Så om noen skal fiske andre steder så er det mye vits å ikke kjøpe ting på "kjedebutikk" men heller på lokalbutikk siden det ofte er spesialisert utvalg av ting som man trenger + eier har kunnskap om fiske i området. Om jeg skulle til Sørlandsfjorder i mars så er ideen å prøve å finne lokale fiskeutstyrs butikker og utvide utvalget av sluker og opphengere imens man muligens får noe info om området som faktisk stemmer (det som stod i boka jeg leste stemte ikke). 
 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 30.7.2024 at 15.53:

 

en båt på mye vindfang og 12+ tonn med 2 drev blir som bambi på isen ved manøvrering i mye vind i fohold til en med 2 x aksling.

 

For lite grep, autoritet og man mister pga duo-prop den prop-walk effekten man ønsker for å få vridd/ dyttet hekken dit man vil kontra med aksling og 2 store propeller med mye pitch som roterer hver sin vei.

Og med 2 x drev, så overvinner en rorstilling litt utenfor senter   effekten av en motor på hver side.

På drevbåter står motorene ofte tettere enn på 2 x aksling som gir mindre moment i tillegg til at duo-prop opphever prop-walk effekten.

 

På 2 x drev blir man ofte brukende roret i tillegg til de to girspakene og thruster og går rett og slett tom for hender når ting må skje fort etter hverandre.

 

Dette gjelder større båter med 2 motorer som er det TS  er ute etter

 

 

 

 

 

Dette var interessante betraktninger @sap_2000.

 

Jeg leker i en helt annen liga enn @XardasKSP, og har såvidt snust litt på Princess P34 96-97. Synes det ser ut til å være fine båter med brukbar plass på fly ifht båtstørrelse. Disse ble etter det jeg forstår levert nye med dobbel drevinstallasjon. Båtene ble vel produsert i et relativt begrenset tidsrom, 2-3 år

 

Jeg har aldri ført båt med dobbelinstallasjon, så ingen erfaring med det.

 

Vil du si at en slik båt med drev vil være mer krevende/ha begrenset manøvrerbarhet ved havnemanøvre ifht en med akslinger pga det du nevner her?

Er vel sannsynligvis plasshensyn som gjorde at Princess valgte å bygge disse med drev...?

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 4 timer siden:

Tydeligt at det er knoll og tott som diskuterer, kasser på dekk og legge inn svakheter i snøret. 

 

Hvorfor trur du folk bruker fortom ? Da er det fortommen som ryker 

Svakere fortom er selvfølgelig også en god løsning etter samme prinsipp som jeg nevner med svekkelse nær sluk isteden for trådstarters forslag om krok som brekker når den henger fast.

 

Når det gjelder det jeg skrev om pappeske (ikke kasse) på dekk så er det noe man selvfølgelig bare skal ha fremme på en (halv) tur inntil man innser hvor dumt det blir å sperre sikten fremover. Det er selvfølgelig dumt å kjøre med pappeske på baugen, men der er så ekstremt mye billigere enn å kjøpe vannscooter og få sveiset opp braketter og boret hull i dekket (med mulig lekkasje) og skru fast. Så det er rett og slett en måte å gjøre tabben litt billigere.

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 6 timer siden:

Dette var interessante betraktninger @sap_2000.

 

Jeg leker i en helt annen liga enn @XardasKSP, og har såvidt snust litt på Princess P34 96-97. Synes det ser ut til å være fine båter med brukbar plass på fly ifht båtstørrelse. Disse ble etter det jeg forstår levert nye med dobbel drevinstallasjon. Båtene ble vel produsert i et relativt begrenset tidsrom, 2-3 år

 

Jeg har aldri ført båt med dobbelinstallasjon, så ingen erfaring med det.

 

Vil du si at en slik båt med drev vil være mer krevende/ha begrenset manøvrerbarhet ved havnemanøvre ifht en med akslinger pga det du nevner her?

Er vel sannsynligvis plasshensyn som gjorde at Princess valgte å bygge disse med drev...?

 

Begrenset manøverbarhet er vel å ta litt i @Olepo, men akslingbåter med store motorer er hakket enklere. Er du vant til å føre båt med et drev og går over til to, vil du oppleve havnemanøvre langt lettere uansett, med 2 motorer har du mye bedre kontroll uansett om det er drev eller akslinger kontra enkel instalasjon.

Er plass hensyn som gjør at en 34foter ikke har akslinger på dobbelinstalasjon i 90% av tilfellene, det er båter på 40fot også, hvor folk opplever store utfordringer med vanlig service pga plass i motorrom.

Link to post
Share on other sites

Fikk sett en Princess 414 på nært hold idag. Skulle se båtrace i Arendal idag (Arendal Water....) og hadde plassert meg med god oversikt til rundingsbøyene i Tromøysundet. Etter mye venting kom racerbåtene for første passering. Men da kom også en Princess 414 i rolig tempo forbi området der det lå mange småbåter. Så da ble det utsikt til skutesida på Princess-en istedet for å se båtrace.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 3 timer siden:

 

Begrenset manøverbarhet er vel å ta litt i @Olepo, men akslingbåter med store motorer er hakket enklere. Er du vant til å føre båt med et drev og går over til to, vil du oppleve havnemanøvre langt lettere uansett, med 2 motorer har du mye bedre kontroll uansett om det er drev eller akslinger kontra enkel instalasjon.

 

Takk for input, @Førstefender.

Opererer med singelinstallasjon og DPH drev pr i dag ja, (+ baugpropell ved behov):smiley:.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Princess 414 skal etter alle verdens fakta være mye mindre enn Princess 45 (Princess heritage siden) likevel virker den som større i virkeligheten. Hadde det ikke vært for den der aktercabin så hadde hele jakten endt i fjor på i underkant av 500 000 utgift og vinteren hadde gått med til "mekaniker & fiksing av dævva aksling" ( @Viking22 kjøpte den båten til slutt men fortalte aldri om akslingen ble fiksa eller ikke) ++ alt det andre som måtte utbedres i denne.

@Martine29f Fisk, fiskesnøre og fortom er jo selve essensen og årsaken til at det diskuteres noe båt i det hele tatt. Hadde jeg som 5-6 åring ikke vandra rundt på bryggene i Kristiansand med fiskestang i hånda og mora + bestemora på slep (faren jobba på høyskolen for at en norsk professor skulle bli professor imens vi hadde ferie) på 90-tallet så hadde det aldri blitt noe drøm om svær hvit flybridgebåt. Som barn var jeg også virkelig dum og frekk så jeg hilste likegodt på enhver person som hadde flybridgebåt og forsøkte å entre båten imens mora prøvde å dra meg bort derfra og beklaga hendelsen (hun kunne norsk allerede siden hun hadde planer om å jobbe som lege i Norge istedet for Polen).

Fiskestang, båter og brygge var foretrukket aktivitet foran Dyreparken faktisk husker jeg :giggle: Så fisk er grunnen til at båter diskuteres og man kan ta dette enda mer filosofisk. Tenk om ikke vikingene skulle ha fisk og lagde båter til det formålet kanskje de hadde ikke funnet på å lage langskip om de ikke starta med noe annet til å fange fisken.... verdens båtbruk tror jeg starta like meget fordi folk skulle ha fisk som fordi de ville krysse vannet.

@Olepo Om båten din er 25 fot som i signaturen så burde jo den være enkel i havn med baugpropell. Alicraft på 31 hadde ikke baugpropell og det tok meg sabla lang tid å finne ut av at det var kanskje bedre å bakke inn i båsen enn å gå inn med baugen som altfor ofte fikk ett møte med brygga (men både Alicraft og brygge overlevde).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:


@Olepo Om båten din er 25 fot som i signaturen så burde jo den være enkel i havn med baugpropell. Alicraft på 31 hadde ikke baugpropell og det tok meg sabla lang tid å finne ut av at det var kanskje bedre å bakke inn i båsen enn å gå inn med baugen som altfor ofte fikk ett møte med brygga

Båten er fortsatt den samme ja. En tidligere eier fikk installert baugpropell, og det er et fantastisk hjelpemiddel ved havnemanøvrering i litt vind og til finkorrigering på vei inn i båsen. Båten har relativt stort vindfang for størrelsen, så blir lett et offer for sidevind.

 

Nå ønsker jeg meg bare drevindikator, så jeg kan slippe å måtte telle rattomdreininger for å vite retning på drevet:smiley:.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 15 timer siden:

Der er det greiere med påhengsmotor, for den ser man gjerne hvilken vei peker.

På henger på stor båt er ofte 2 stk. Å moderne Yamaha, de har feks system, så motor står å går hver sin vei. Så lykke til med å sa bak ut når du skal legge til 30+ fot.

Kanskje på tide du glemmer din jolle, når det her diskuteres båt på 50 fot. 

PS: Kan ikke huske å ha set en 50+ med scooter på fremdekket. Men mulig det eksistere i topen på noen folk.

 

Kommentar fra moderator:  Upassende språkbruk slettet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 2 timer siden:

Nå ønsker jeg meg bare drevindikator, så jeg kan slippe å måtte telle rattomdreininger for å vite retning på drevet:smiley:.

@Olepo Hvis du ikke har planer om å selge båten i nærfremtid hadde jeg investert i rorindikator, utrolig hjelpemiddel ved finmanøvrering uansett om du har en eller to motorer, drev eller akslinger.

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 7 timer siden:

Nå ønsker jeg meg bare drevindikator, så jeg kan slippe å måtte telle rattomdreininger for å vite retning på drevet

Anbefales, dette gjør havne manøvrer betydelig enklere. Fikk installert det på DPH og er standard på DPI som jeg har nå.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 8 timer siden:

@Olepo Hvis du ikke har planer om å selge båten i nærfremtid hadde jeg investert i rorindikator, utrolig hjelpemiddel ved finmanøvrering uansett om du har en eller to motorer, drev eller akslinger.

 

Blouberg skrev for 3 timer siden:

Anbefales, dette gjør havne manøvrer betydelig enklere. Fikk installert det på DPH og er standard på DPI som jeg har nå.

Utvilsomt et veldig fint hjelpemiddel ja, finnes vel et kit for ettermontering.

 

DPH drev med G7 propeller tar relativt godt "tak" når giret kobles inn, så greit å ha kontroll på drevposisjon når marginene ikke er alt for store.. Står fort på tvers hvis jeg kommer ut av tellinga:rolleyes:...

 

(Beklager avsporing fra trådens tema)

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:
19 fot skrev for 10 timer siden:

Der er det greiere med påhengsmotor, for den ser man gjerne hvilken vei peker.

På henger på stor båt er ofte 2 stk. Å moderne Yamaha, de har feks system, så motor står å går hver sin vei. Så lykke til med å sa bak ut når du skal legge til 30+ fot.

Kanskje på tide du glemmer din jolle, når det her diskuteres båt på 50 fot.  Din verden er så langt ifra -TS sin det går å komme, å ikke har du peiling på stor båt heller. Så plaser nå den pap skalla på båen din i stedet. Så legge ru ut bilde her af hvor dumt det er.

PS: Kan ikke huske å ha set en 50+ med scooter på fremdekket. Men mulig det eksistere i topen på noen folk.

Selv om det  er to motorer kan man se hvilken vei de peker med påhengsmotor, forutsatt fri sikt bakover til dem selvfølgelig, noe mange båter har. Samme gjelder om man har avanserte systemer for å svinge ulik vei (men da tar gjerne systemet seg av tenkinga så man slipper å tilpasse spakbruken til retningen motoren peker.

 

Selv om jeg har en mindre båt så kan jeg da uttale meg om hva som er realistisk og ikke av det trådstarter foreslår.

 

Jeg har heller ikke sett cabincruiser på 50+ fot med vannscooter på framdekk, og det finnes det mange gode grunner til.

Trådstarter ville imidlertid ha speedbåt på framdekket (senere redusert til vannscooter), og det synes jeg er en dårlig ide, noe du tydeligvis er enig i, men likevel så kritiserer du meg for at jeg skriver det er en dårlig ide.

 

Å kjøre med en pappeske på framdekket er også en dårig ide da den sperrer veldig mye av sikten, og det er nettopp det jeg vil presisere for trådstarter som vil ha vannscooter på framdekket. Årsaken til at trådstarter burde ta en tur med pappeske på framdekket er nettopp for å se hvor dårlig det fungerer og dermed droppe planene om å ha en vannscooter der.

 

Det finnes tre metoder for at trådstarter skal finne ut at vannscooter på dekk fungerer dårlig:

 

1. Han kan bli forklart dette. Problemet er at denne metoden fungerer ikke, han tar det ikke til seg når han er overbevist om at det er en god ide med vannscooter på framdekket.

 

2. Han kan kjøpe vannscooter, få noen til å lage braketter så denne kan skrus fast foran på dekk (med god mulighet for lekkasjer etterhvert), samt få produsert og montert kran for håndtering av vannscooter. Så kan han ta en tur med bbåten og se at det blir håpløst dårlig oversikt fremover og at dette var en dårlig ide som har kostet ham flere titusener av kroner.

 

3. Han kan ta ei gratis pappeske og en av lastsikringsstroppene han sikkert har i bilen sin og feste pappeska på dekk og ta en kjøretur og finne ut akkurat det samme som i punkt 2, bare på en måte som er helt gratis og som ikke gir skader i båten.

 

Trådstarter ønsker seg en båt som er trygg i bølger, som kan kjøre fort og som kan fiskes fra og som har motorer som ikke dævver, og som er hvit.

Han ønsker også at millionene hans kan jobbe videre og vokse i et vanvittig tempo.

 

Så får han som jeg har skrevet flere ganger selv velge hvordan han vil løse dette, men selv har jeg en båt som dekker disse behovene veldig godt (men han bør nok opp noen få fot for å få med do basert på det han skriver).

 

Båten min har nok riktignok ikke samme show-faktoren utafor polske strender, men til gjengjeld så har den en god mulighet for å komme seg dit problemfritt og uten å bruke ei uke dit og en formue i drivstoff (tar ca 20 minutter å få den opp på henger og stroppe den fast, og kan lett kjøres langt på henger for en billig penge).

 

Men trådstarter får bare fortsette å lete videre i årene som kommer etter en cabincruiser til noen millioner som kan ta ham ut på fiske, mens andre heller er ute og fisker i båter til under 100.000 kr.

 

Fikk mail fra Google nettopp om at jeg har tilbakelagt 528 km i båt i juli. Har imidlertid sett tidligere denne måneden at det er endel av turene Google ikke har fått med seg. Trådstarter sitter heller ved pc-en og drømmer om båt, men hver enkelt får velge hva de skal gjøre. Jeg brukte jo selv noen få timer på finn før jeg dro avgårde og kjøpte båten min ei mil unna der jeg bor.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 3.8.2024 at 13.10:

Fikk selvfølgelig også "garn på kroken" siden noen bela nesten hele seiplassen med garn som stakk langt borte (altså 50 meter unna fikk man garn) fra der de hadde bøye (skulle vært forbeholdt yrkesfiskere å fiske med garn, hva skal "fritidsfisker" med flere 1000 småsei eller flere 100 torsk annet enn å enten ulovlig drive handel eller brødfø hele nabolaget).

Å fange garn er verste men med litt manøvrering av båten opp til den bøyen så klarte faktisk å få opp en bit av forbanna garnet og få ut krokene fra det.

Husk at det er vanlig at garn har en viss lengde. Og noen ganger settes det kanskje også ut flere garn i lenke på samme nøya då det blir færre nøyer å kjøre slalom mellom. Også vil jo bøyetau akkurat som dreggtau sjelden gå helt loddrett. Så derfor bør man unngå å bruke fiskesnøre nær garn låser slik du gjorde 50 meter unna.

 

Og hva gjorde du når du hadde fått opp endel av garnet og fått ut kroken din? Satt du ut igjen garnet ordentlig og strakk det ut så det fungerer som det skal?

 

Eller bare dumpet du det rettned så det legger seg i ei skikkelig floke og blir en kjempejobb for den som kom først til fiskeplassen og ikke får fisk fordi du mener du som kom sist har førsterett på fisken?

 

Om man foretrekker garn eller fiskestang synes jeg hver enkelt bør få avgjøre selv så lenge man følger lover og regler.

 

Selv har jeg fisket endel med garn (fritidsfiske) både i saltvann og i fjellvann langt unna nærmeste bilvei.

 

Flere slektninger har jobbet som fiskere og har fått mange fiskesluk i rusene. Så det er dessverre endel som absolutt skal fiske med sluk tett opptil andres fiskeredskaper.

 

Når jeg fisker med kroker så holder jeg meg langt unna bøyer som markerer fiskeredskaper. Hvis jeg dorger svinger jeg godt unna eller tar rett og slett inn snøret. Eneste av andres fiskeutstyr jeg har dratt opp er noen kroker for dorging, som mine kroker satt seg fast i og som naturligvis ikke var merket på overflaten der de satt fast på bunnet. Kjente min krok satt godt fast, og da den løsnet kom det opp flere kroker enn jeg sendte ned.

 

Har også plukket med meg en fiskesluk som hang i omtrent en meter over vannet midt over ei elv med endel båttrafikk. Det er jo ekstremt lett at noen får den kroken i øyet on det feks er litt mørkt. Sluk og snøre han fra en ledning litt unna ei bru, så sannsynligvis har noen kastet fra bruabog hektet fast sluken i en farlig posisjon og bare latt den henge der.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg ønsket ikke å plassere noe scooter på fordekket eller speedbåt. Det var bare en idee jeg fikk når @Eika fortalte at selv Princess 25M er for liten i bredden. Tenkte meg at Princess 25M har styreposisjon såpass høyt at en liten speedbåt ikke ville være i veien. Hva er 700 kg for en båt med egenvekt på 58 tonn og bredde på 6,53 meter.

Men jeg har aldri personlig hatt noen planer om å utruste baugen av en "relativt liten" flybridgebåt med en vannscooter. Dette var tanker angående en Princess 25M eller noe i den stil som @Eika mente var for liten til dette uansett. Den dagen jeg har råd til Princess 25M i bra tilstand samt å bruke den så er jeg sikkert 80 år gammel om i det hele tatt da det er jo inflasjon og båter blir dyrere i "kroner og øre" om de beholder god stand. 

Men om jeg fortsatt lever og ikke har klart å stifte familie osv. så hvorfor ikke gå full gærning i pensjonsalder. Så får eventuelle slektninger være arg over at gamle onkeln dævva fra en usalgbar og vedlikeholdskrevende enorm båt istedet for masse penger på konto og i lukrative investeringer :giggle::lol:

 

Quote

Husk at det er vanlig at garn har en viss lengde.


Dette var helt ekstrem lengde kanskje jeg fisket opp et annet garn som noen mista men jeg frigjorde min sluk og slapp det ned igjen istedet for å prøve å få dette ut av vannet i tilfelle det var samme garnet som noen dekket over hele området med.

Jeg forstår at noen var først på plassen men det er vel regler som begrenser hvor mye en "fritidsfisker" kan oppta av havet med garn. Har ikke lest dem men antar det ikke er fritt frem å belegge f.eks en kvadratkilometer med garn om noen har råd til dette. Så er det vel noen grenser på antall fisk "fritidsfisker" kan dra opp. Jeg trodde fritidsfiske var ment som fiske hvor man fanger fisk for seg selv og familien ikke til å drive komersjell virksomhet med mindre "fritidsfiskern" hadde det som vane å forsyne hele nabolaget med fisk gratis.

Det er jo derfor det er nå forbudt for meg å få en torsk eller 10 i Åbyfjorden i mars....... fordi en stangfisker er for staten den samme som en "fritidsfisker" som sikkert tok opp TONN med fisk fra Åbyfjorden når han reise rundt i en åpen snekke og satte opp garn på kryss og tvers av fjorden. Men i det minste var de torskegarna greiere så man fikk dem ikke på kroken 50 meter fra hvor han satte det ut. Det er vel grenser for hvor stort område man kan okkupere når man ikke er yrkesfisker ellers så ville jo noen likegodt satt opp garn hele fjorden på tvers og fanga båters propeller og alt mulig rart "Jeg var her først så  da er det min fjord så får dere la være å bruke statlig eid fjord for jeg satte opp garn over hele" .

Så lenge det ikke finnes privateide fjorder så må vel både båter kunne komme seg inn og ut av fjorden og folk må vel også få lov å stangfiske. Staten som er så flink med all slags reguleringer burde vel satt opp noe konkrete regler for hva "fritidsfiske" er altså at det er noe annet om man fisker med stang og noe annet å belegge hele fjorden med garn. Så hadde man kanskje ikke måttet reise til Sørlandet for å få fiska med stang i en fjord fra båt. Siden torskebestanden dævver ikke av at noen tar 10 stykk med stang, men om noen tar 1000 stykk med garn blir det jo noe annet spesielt om det er flere som får samme ideen.

PS.
 

Quote

Men trådstarter får bare fortsette å lete videre i årene som kommer etter en cabincruiser til noen millioner som kan ta ham ut på fiske, mens andre heller er ute og fisker i båter til under 100.000 kr.

 

Fikk mail fra Google nettopp om at jeg har tilbakelagt 528 km i båt i juli. Har imidlertid sett tidligere denne måneden at det er endel av turene Google ikke har fått med seg. Trådstarter sitter heller ved pc-en og drømmer om båt, men hver enkelt får velge hva de skal gjøre. Jeg brukte jo selv noen få timer på finn før jeg dro avgårde og kjøpte båten min ei mil unna der jeg bor.



Jeg forsøkte jo akkurat på en rimelig løsning og riktig (for meg) størrelse for å bare komme seg ut i Langesundsbukta. Men var jo uheldig med at den ene VP 41A motoren på styrbord side var dårlig.

Så er alternativet Princess 38 som er evig langt unna, det er vel også enn SunQuest 35 i Porsgrunn til 400 000+ med VP 41P som kan være bra motor dersom de er i bra stand, men den båten har drev og drev er ikke noe å gi tommel opp på av mekaniker i hvert fall.

Ellers så har @sap_2000 selskap i helga og mekaniker tror jeg bruker tid med familien så har ikke fått svar fra noen når de eventuelt har tid for nye sjekk av båter. Prøver jo å kjøpe noe rimelig og kjapt men altså helst ikke "gærnt" slik at den kjappe løsninga dævver før jeg får 1 tur med den.

@pipe Var jo ikke så ille fikk ikke den forlatte redskapen i propellen med tilhørende dævving av båt :giggle::lol: Var verre med undersjøiske trestokker som noen mister utpå havet fra Skiens/Porsgrunns elva. Disse har heller ikke merking hvem de tilhører og skaper mye større skader på all slags båter. Er sikkert en besparelse for de som sender dem av gårde at de ikke må passe på å ikke miste noen av stokkene, men den regninga tar jo allslags båteiere eller eventuelt deres forsikringsselskap.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 3.8.2024 at 13.10:

I Åbyfjorden fikk jeg derimot "livets tyngste fisk" og det viste seg at jeg fisket opp over 35 kg med gammel teine planker og tau og alt mulig rart drit av gammel ødelagt fiskeredskap som noen "fritidsfiskere" hivde der. Det var dessverre ikke noe adresse eller merking av dette så kunne ikke postlegge det til rette eier :lol:

Er det nå så sikkert at noen "fritidsfiskere" har hivd dem der?

 

De fleste fiskere tar vare p åredskapen sin, men iblant forsvinner den, og det kan ha mange andre årsaker enn at eieren hiver dem.

 

Iblant er det tyver som trekker opp andres redskap og så slenger det ut igjen. Så driver båten litt mens tyvene jobber og redskapen slippes kanskje ut på dypere vann så blåsa er usynlig. iskeren leter kanskje i mange timer før han må gi opp og så kommer etterhvert et uvær som drar det inn et tilfeldig sted, vekk fra der den var opprinnelig.

 

Ellers så hender det ting henger seg fast i båter og blir dratt med langt avsted.

 

Eller sånn som du nevnte at du dro opp andres foiskeredskap med fiskekroken og så dumpet det uti igjen, sannsynligvis uten å sjekke om du har drevet ut på dypere vann først.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ja det er det de venter bare på tid fra sjekkerne. Hadde jeg skullet se på personlig så hadde det vært RS i Skienselva og tauuing av Princess 33 fordi dens eier (eller rettere sagt sønnen til eiern) visste vel enda mindre enn meg om båt.

Så er ikke noe vits for meg å sjekke noe uten mekaniker eller @sap_2000 og helst begge to samtidig om det er noe dyrt og ikke så billig som den Princess 33 med VP 41A var. Ideen var å kjøpe noe kjapt så jeg har det her og nå uten å ruinere mulighetene for drømmebåten ved å bruke opp penga og binde seg i en muligens dyr og usalgbar båt.

@19 fot Dette garnet som jeg fanget var midt ute i Langesundsbukta lang vekk fra noen bøyer eller merking. Dette redskap på 35 kg var noe helt annet og det var i Åbyfjorden og jeg fikk opp hele greia og man kunne se at det var urgammelt. Måtte jo hive det i en container så folk slapp å få samme på kroken igjen siden det var ikke noe eier å sende det til :giggle:

Ellers er det vel bare litt bitterhet over at fjorden er stengt for stangfiskere pga. "fritidsfiskere" som tok opp all fisk med redskap, garn osv. Hadde det bare vært stangfiske i fjorden så hadde det aldri vært noe problem for bestanden av torsk om vintern som skal gyte der. Håper de ikke stenger hele Sørlandet på samme måten.

Link to post
Share on other sites

Litt snedig vinkling på denne tråden til ts. Han har ikke så mye nytt å komme med egentlig. Bruker mye energi på å kommentere samtlige innlegg og nesten aldri enig i noe som helst...så hvorfor ikke bruke energi på å skaffe seg en kurant båt som de fleste av oss andre dødelige klarer. Jeg skjønner ikke hvorfor han utsetter og utsetter og utsetter....er vel egentlig lite lysten på akkurat dette. Og da er det bare å vente på nattens motargumenter i så måte.🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ja jeg bestemte meg for å utsette saken ved å arrangere helgeselskap for @sap_2000 og be mekaniker ikke svare før i dag at den båt med drev i Porsgrunn kunne man se på imens det er ikke noe vits å sjekke Princess 33 engang til om de fiksa noe siden det var betydelig mer feil enn dævva vaier. Fikk for øvrig ingen forslag til tid for tur opptil Princess 38.

Antar det blir sjekk av SunQuest 35 som rimelig alternativ og i samme slengen Princess 45 og Fairline 45 her utenfor husdøra. Da det ser ut som det blir vanskelig med tid nok hos hjelperne for tur opp til og sjekk av Princess 38 siden det er sabla langt unna så tar helt døgn og ikke noe fly som til Bergen som lander "utenfor båten".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

@Martine29f. Da det ser ut som det blir vanskelig med tid nok hos hjelperne for tur opp til og sjekk av Princess 38 siden det er sabla langt unna så tar helt døgn og ikke noe fly som til Bergen som lander "utenfor båten".

Hva med å utfordre selger med om han tar båten til Florø (her går det fly til Oslo) så kommer du å ser på den der. Da rekker du tilbake samme dag.

Ellers er et par flybilletter, leiebil og hotell uansett en pølse i slaktetiden når du likevel skal bruke litt penger på båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...