Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Olepo Får satse på at ingen i Norge kjapper seg til "svær gammel driter" i Sverige da.

@ohio Jeg tror nok ikke pruting blir noe problem her eventuelt at båten er dævva på ett eller annet. Den anbefales i hvert fall ikke av rådgiver men den i Bergen ble jo heller ikke anbefalt.

Så har jeg hørt igjen at MAN motor dævver for større summer enn VP motor, men mekaniker mente det ikke blir så enorm forskjell kanskje mer forskjell dersom man kunne fått VP deler til lastebilmotor siden de er mye rimeligere enn VP båtmotor deler og ofte akkurat det samme.

Ellers blitt påminnet at noe kan være dævvet som man ikke merker ved prøveseiling og sjekk så enkelt.

PS. Om man skulle tatt den kanalen som også var på @sap_2000 sin bucketlist istedet for turen rundt Sverige så håper jeg virkelig det ikke dævver inni der slik jeg så på @Chilli Solbris sine bilder om en båt fikk motordød så ville den stenge hele greia fullstendig håper sånt er noe man kan forsikre seg mot at det blir flere 10 talls båter i enorm kø som ikke rekker ut i løpet av ferien sin :giggle::lol: Er vel første "katastrofe" tanken jeg fikk.

Ellers virker det som om det er lite tid at det er å belage seg på enorm dieselregning Sverige rundt. Må vel også registrere båten i Polen på en eller annen måte siden den ville i såfall være med EU MVA ikke noe vits å betale 400 000 for ingenting siden jeg tror ikke det blir noe lettere å selge slik båt i Norge dersom man skulle bytta båt i fremtiden. Så lenge man kan bruke båt opptil 2 år uten norsk MVA og ha den liggende i norsk havn. Ellers er det vel i senere tid ikke noe forbud mot korte ferier antar jeg.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

PS. Når man er RS medlem (det går greit å betale for medlemskap i hvert fall selv om man er emigrert) går det greit med utenlandsregistrert båt om den skulle dævva utpå Skagerrak og måtte tauues?

Lest et sted at mange blir overrasket over at det er inntil 3-4 timer eller noe sånt med assistanse som er inkludert i medlemskapet, og at det er en ganske høy timespris (16.000 kr tror jeg) utover dette.

 

Så hvis du feks er 35 nautiske mil fra kysten og det tar en time i 35 knop å komme ut til deg og 3,5 timer å slepe en så diger båt tilbake i 10 knop og en halvtime tilsammen for å rigge til slep og havnemanøvrere deg på plass så er vi oppe i 5 timer. Hvis vi da sier at 3 timer er gratis så må du betale for 2 timer som da skulle bli ca 32.000 kr som du må betale for et sånt slepeoppdrag.

 

Hvis redningsskøyta ikke holder til i Langesund så kan det jo bli enda lenger kjøring og enda dyrere.

 

Så er jo dette med svekket beredskap også et tema, for selv om de når som helst  kan droppe slepet og rykke ut på nye alvorlige saker så er det jo litt dumt å være feks en times kjøring (uten slep) unna der none feks drukner.

 

Det litt rare er jo at man ikke har en slags slepeberedskap som selvfølgelig ikke er like rask som RS, men som de kan tilkalle for å ta oppdrag som er null dramatikk og bare tidkrevende slepeoppdrag som egentlig hvem som helst kan klare. Det blir litt dumt å bruke redningsskøyta til endel slikt og svekke beredskapen. Trenger ikke nødvendigvis være tipp topp beredskap, men feks at man har ei liste på 10 personer med båt hvor det er 95% sannnsynlighet for at minst  en av dem kan ta et slepeoppdrag innen ok tid (mange ligger kanskje greit fortøyd og trenger bare slep til verksted iløpet av dagen).

 

Har selv snakket med en som fortalte at han tidligere hadde blitt slept av redningsskøyta i en voldsom fart (han var usikker på om snekka ville tåle dette, og det var langt over toppfarta til snekka) da de hadde hastverk med å bli ferdige med hans slep pga nytt oppdrag.

 

Sleping kan jo sikkert være grei trening for mannskapene, men kan jo også koste mye beredskap.

 

Selv har jeg slept mange, men det er jo folk som jeg tilfeldigvis oppdager at trenger hjelp. Så er det sikkert mange nærme meg som trenger hjelp som jeg ikke vet om, men som jeg lett kunne hjulpet om jeg hadde visst om dem. Feks passerte jeg en gang en båt som lå stille midtfjords, men jeg passerte med god avstand da jeg tenkte at hvis de har motorproblemer så hører de sikkert motoren min og vinker til meg, noe de ikke gjorde (og man svinger jo ikke bortom alle stilleliggende båter og spør om de trenger slep). Litt senere så jeg samme båten ble slept inn mot land av en annen båt.

 

Det er iblant litt vrient å vite hvem som trenger hjelp og hvem som ikke trenger hjelp.

 

En gang jeg var ute i båten så jeg på lang av stand en som så ut som om han dro mange ganger i startsnora, men uten at båten beveget på seg etterpå, tenkte det var startproblemer og svingte i den retningen. Men etter en stund så kjørte båten litt og hadde tydeligvis fått start, så da endret jeg kurs og kjørte dit jeg skulle. Dette gjentok seg flere ganger og jeg tror de etterhvert vinket at de vile ha hjelp så det endte hvertfall med at jeg dro bort til dem. Det viste seg motoren var kranglete og gikk litt for så å stoppe, derav mange startforsøk og litt kjøring. Jeg tauet dem inn til land dit de skulle, for det ville være langt å ro en slik gummibåt. ved land viste det seg at han ene hadde en fiskekrok gjennom fingeren, noe som nok også ville gjort det vanskeligere å ro. Jeg fant frem avbiter så han fikk klippet av mothaka så han kunne dra kroken ut igjen.

 

Ellers et lite tips til dem som står og drar i snora midtfjords: Kjør gjerne litt etterpå så man ser at ting fungerer og ikke trenger å bruke tid på å sjekke saken (som igjen fører til at man ikke gidder å sjekke siden når det faktisk er noen som trenger hjelp). Så i sommer ei lita jolle hvor det ble dratt flere ganger i snora og kjørte bort til dem, der var båten med motoren på tomgang (hvorfor de hadde startet den når de ikke skulle kjøre vet jeg ikke).

 

Selv fikk jeg en liten motorstopp i Blindleia i sommer. Dro i snora endel ganger uten at det hjalp. Sjekket deretter at bensinkrana stod i rett posisjon (tenkte den kanskje stod på intern tank som bare holder til en times kjøring). Så kom jeg på at det sikkert var tennplugghetta som hadde ristet seg løs (har skjedd før og den rister seg fort en halv cm ut, men som regel uten å stoppe) og tok av dekselet for å sjekke det og det var det som var feilen, så enkelt å fikse og så kunne jeg starte opp og kjøre videre. Etter å ha dratt i snora noen ganger og så tatt av dekselet kom det en båt bortover til meg som tydeligvis lurte på om jeg trengte hjelp. Jeg viste tommel i været og ropte over til ham at alt er i orden. Fint at folk er hjelpsomme synes jeg i tilfelle jeg en gang sulle trenge hjelp, men dumt om denne hjelpsomheten forsvinner fordi mange ubetenksomt gjør ting som kan forveksles med at de trenger hjelp. Selv er jeg ganske selvhjulpen da jeg kan litt om motorer og har 2 motorer med helt separate systemer så det skal mye til for at jeg ikke kommer meg videre på egenhånd (men jeg kan jo feks gå tom for bensin selv om jeg har en rekkevidde på ca 300 nautiske mil). Men jeg ser jo at mange har null backup.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 10.8.2024 at 16.37:

PS. Om det er noen folk med stor erfaring med båt som bor i Deknepollen område så gjerne ta kontakt:


Prøver å ha flere alternativer men det blir for dyrt å bruke nesten 10 % av båtens pris på flyreiser leiebiler (eller tur opp med egen) og hoteller for å reise i blinde med full utrykning av mekaniker og @sap_2000

Dette med at mange visninger spiser opp budsjettet har jeg nevnt for deg før.

 

Du er så opptatt av åå gjøre et godt kjøp at du absolutt skal prute prisen ned litt til så handelen blir kansellert, samtidig som det fører til at du stadig må ut på nye visniger soom koster mye. Jeg presenterte et regnestykke for deg hvor jeg tok utgangspunkt i at du brruker 20.000 kr på en visning med hjelpere, men nå skriver du at det koster 10% av en båt som koster 430.000 kr. så da blir det enda dyrere enn mitt forsiktige anslag.

 

Men det er uansett verdt å ta med disse visningene i økonomivrderingen når du kommer med pruteforslagene dine til selgerne. For om du pruter istykker handelen så er hele visningskostnaden forholdsvis bortkastet. Den gir jo riktignok litt errfaring og læring, men til gjengjeld så tærer du nok på kapasiteten til de gode hjelperne dine så det er mindre sannsynlig de står parat og klar til å bråreise den dagen annonsa for drømmebåten dukker opp med en grei pris.

 

Husk også på tipset mitt om å komme tidlig på banen med å vise interesse. Opplegget ditt med å vente noen uker (mørne selgeren) slik at gode kjøp er borte og bare de dårlige står igjen fungerer dårlig da det betyr at du må bruke penger på visninger som ikke ir noe resultat. Husk på at de gode kjøpene forsvinner fortest.

 

Det kan være bedre å si til selger av "drømmebåten til feil pris" at du er villig til å betale annonsert pris enn å hver gang prute ned 200.000 kr og på tiende forsøk juble over at strategien din lykkes og at du omsider har fått kjøpt båt med 200.000 kr rabatt, mens du samtidig har brukt 400.000 kr ekstra på visninger som skjærer seg pga samme visningsstrategi.

 

Husk på at selv om du når du skal skryte av ditt gode båtkjøp kanskje bare nevner prisen på båten så er kostnaden for mange visninger også en ting som tærer på bankkontoen din og i praksis er en del av regnestykket.

 

Tenk også litt over hvordan du behandler hjelperne dine og informasjonen du får fra dem, det kan være viktig for å kunne få tilsvarende hjelp i fremtiden, for det blir neppe bare en visning. Veldig ofte har hjelperne dine sagt en ting og du vrir det om til noe annet så de må korrigere deg da de ellers blir satt i et dårlig lys av folk på båtforumet fordi de sier "rare ting". Lær deg å kopiere tekst når du skal sitere hva folk har fortalt deg, da blir det som regel riktig.

 

Husk også på at selv ekstremt dyktige hjelpere ikke kan gi deg et fasitsvar på om motorer kommer til å dævve innen 5 år eller ikke. De kan si noe om sannsynligheten er stor eller liten, men de kan også lett ta feil om de skal avgi et svar på om motoren dævver iløpet av 5 år og svaret skal være ja eller nei.

 

I båten du linker til kan du også legge merke ti lat båten er fra 1983, mens det skrytes av at dette er gjort endel påkostninger som feks nye motorer i 2003. Se litt nøyere på de tallene, det kan tyde på at båtens første motorer holdt i 20 år, mens nåværende motorer er 21 år gamle. Så er ikke dette med ny eller gammel motor nødvendigvis fasiten på pålitelig eller upålitelig motor. Det var på motoren min fra 2022 at tennplugghetta hoppet av så motoren stoppet, og det er på den jeg har fått oljelekkasje fra girhuset, mens den 26 år gamle motoren bare går og går uten problemer.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tok litt i men den båten i Deknepollen ville kostet enormt å sjekke fordi 1. Flybiletter til Florø koster 2-3x så mye som de til Bergen eller Stockholm. Så regnet jeg med å ta med mekaniker også + hotell + leiebil og hele pakka. Ellers blir det lite billig og enkelt og her og nå når man må hente en båt fra Deknepollen som ellers hadde passa perfekt til "betal lite og kom utpå havet".

Sjekkene her i Skien kosta så å si null og ingenting når mekaniker sjekka dette alene og måtte ikke reise noen steder. Og det var de eneste sjekkene som ble utført utenom den i Bergen.


Det jeg vurderer er drømmebåten som den i Sverige som blir svindyr å vedlikeholde, fikse osv. osv. og som krever masse greier henting, brev til tollvesenet osv. osv. eller enkelt og billig for her og nå utpå havet. Men Deknepollen og dets lokalisering ødelegger hele gleden av at Princess 38 er billig. Siden det blir billig men meget probelematisk å sjekke og hente.

Får se hvordan det går med båt i Sverige kanskje den ikke er dævva, men husker jo skrekk eksempelet megler i Bergen fortalte om. En Princess 20M hvor begge MAN motorer dævva som stod der ved brygga i Bergen.

PS. Er så irriterende med her og nå superbillig båter at en med urgamle motorer må stå her nærme: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=365321653 kunne det ikke vært omvendt at denne stod i Deknepollen imens den med 2003 motorer stod utenfor husdøra :headbang:


 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

den båten i Deknepollen ville kostet enormt å sjekke fordi 1. Flybiletter til Florø koster 2-3x så mye som de til Bergen

Hva med fly til Bergen, og hurtigbåt til Måløy? Finnes flere alternativer enn fly til Florø. Tar du båt klokken 08:00 fra Bergen, er du i Måløy klokken 11:40. Om du får selger til å møte deg i Måløy, har du 3 timer til å sjekke båten før hurtigbåt fra Måløy går klokken 15:50. I Bergen klokken 20:45. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Det er sikkert en idee men må jo velge hva jeg skal bruke hjelpernes sparetid på om det er Nynäshamn eller Deknepollen og ellers er det jo bryderi fra en annen verden for en "her og nå" båt å få den fra Deknepollen. Er jo noe annet om det er snakk om båt til millioner og noe annet om det er snakk om billig båt med såpass  mye greier som må ordnes før den ligger i havn utenfor husdøren.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 10.8.2024 at 23.23:

Så har jeg hørt igjen at MAN motor dævver for større summer enn VP motor, men mekaniker mente det ikke blir så enorm forskjell kanskje mer forskjell dersom man kunne fått VP deler til lastebilmotor siden de er mye rimeligere enn VP båtmotor deler og ofte akkurat det samme.


det stemmer.   Samt at det er langt færre som kan og har erfaring med de.  
du husker P20M i Bergen med 2 x MAN V12?   Der hadde ene motoren smelt først så den andre.   Det ble referert fra rimelig sikker kilde at det hadde gått med 3,5 mill så langt.   Antagelig ikke bare på motorene isolert, men antagelig også alt det drar med seg når man først river ut motorer på en 25 år gammel båt.  Tanker, pakkbokser, elektrisk, brannslokkingsutstyr osv osv.   

 

har du spurt mekanikker om han noen gang har tatt i, kjørt eller skrudd på en MAN V8/10/12? Eller en VP 122? 
 

VP har en stor fordel i Norge med at det finnes mange av de, mange kan mekke på de, samt deletilgang.  Spesielt brukt.  
 

TAMD 6x, 7x og 12x har dessuten fordelen av de er rimelig like bortsett fra størrelse.  61 og og 71 har etter ryktet samme blokk, men forskjeller på veiv, slaglengde og mye annet inkludert påmonterte utvendige deler (varmevekslere, turbo osv osv.  

 

XardasKSP skrev On 10.8.2024 at 23.23:

Ellers blitt påminnet at noe kan være dævvet som man ikke merker ved prøveseiling og sjekk så enkelt


alt er ikke enten døvvet eller helt i orden.  En båtmotor består av tusenvis av ting og deler som hver for seg kan ha en tilstand på 1-99% og i ytterste konsekvens kan en av de delene dra med seg andre ting som resulterer i komplett mekanisk havari eller dævving som det nå heter :giggle:

 

slik som på fly som har gått gjennom all verdens sjekker og vedlikehold og stemplet godkjent skjer det at ting plutselig sier pang.  Du kan Google Quantad flight 32 for eksempel.   

 

feks det typiske som skjer med  eldre MAN v12 og som er rimelig velkjent er veivakselbrudd som jeg tipper er det som skjedde med minst en av de to V12’erene i P20M.
 

en båt og dens motorer ikke én enhet som enten er dau eller i topp bruksstand.  Det er 100 nyanser imellom.  

noe kan stå helt på kanten og ting virke fint under en prøvekjøring, men for eksempel et beinbrudd får man null forvarsel på.  Alt funker helt fint inntil det sier pang.  
 

men mye annet kan man få en indikasjon på ut fra lyd, lukt, syn og samlet inntrykk basert på at man vet hvordan ting er og skal være.   
 

ofte stemmer inntrykket men det er ingen garanti.   

 

XardasKSP skrev On 10.8.2024 at 23.23:

Ellers virker det som om det er lite tid at det er å belage seg på enorm dieselregning Sverige rundt. Må vel også registrere båten i Polen på en eller annen måte siden den ville i såfall være med EU


 

registeer den i NOR (kan gjøres selv om båten ikke er mikset i Norge eller befinner seg i Norge) og fyll avgiftsfritt i Sverige.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 42 minutter siden:

Den noe eldre 55foter som jeg linket til litt lenger opp, hadde to fulloverhalte TAMD122, just saying.. Litt eldre design, men likevel.

 

Hva legger folk i fulloverhalt ? For noen år siden solgte jeg en motor til en dude og sa den var gjennomgått (nye plugger, komp test, bytta girolje, bytta ett par sinkanoder, bare sjekka at alt er på stell) uka etterpå så jeg den til salgs på en båt og i annonsa få var den plutselig nyligt totaloverhalt

 

Nå er han kjøperen bilselger, hvis man googler firma så er det svært mange kommentarer som sier at han fort skriver og sier hva som helst for å tjene litt penger på kjapp flipping 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Hva legger folk i fulloverhalt ? For noen år siden solgte jeg en motor til en dude og sa den var gjennomgått (nye plugger, komp test, bytta girolje, bytta ett par sinkanoder, bare sjekka at alt er på stell) uka etterpå så jeg den til salgs på en båt og i annonsa få var den plutselig nyligt totaloverhalt

 

Nå er han kjøperen bilselger, hvis man googler firma så er det svært mange kommentarer som sier at han fort skriver og sier hva som helst for å tjene litt penger på kjapp flipping 

Det må naturligvis sjekkes opp med kvitteringer og dokumentasjon, som alt annet. Her skriver de i allefall at motorer har vært ute og er renoverte sitat:

"Båtens stora kraftfulla Volvo Penta TAMD 122 motorer som var ute ur båten & blev totalrenoverade -16, har endast gått 250h efter renovering & är i imponerande god kondition!"

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

slik som på fly som har gått gjennom all verdens sjekker og vedlikehold og stemplet godkjent skjer det at ting plutselig sier pang.  Du kan Google Quantad flight 32 for eksempel.   

 

Må ikke finne på å skrive noe slikt i denne tråden, da kommer det en hel side om denne historien og tilknyttede hendelser på neste side:giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Princess 58 i Sverige tror jeg ikke har V12 de skrev selv V8 men om det er riktig vet jeg jo ikke siden 800 HK og 1995 produksjonsår høres mer ut som at de er samme type motorer som @Chilli Solbris har i sin Storebro 500.

Jeg skjønner jo at verken inntrykk eller sjekk kan gi noe svar men håper i hvert fall det er bedre enn å kjøpe noe i blinde. Kanskje Princess 20M hadde en pris på ikke 4 mill men 2 mill noe som megler i Bergen nevnte mener jeg å huske og da "glemte" noen sjekk og greier når vedkommende så den prisen for den enorme båten :giggle: Den er vel større enn Azimut 66 som stod i havna i Oslo :lol:

Først og fremst må jeg få dem i Sverige til å ta telefonen uansett.

@Førstefender En Princess 55 med stiger til flybridge og motorer som ikke sikrer den 20 knop "trygg fart" uten å anstrenge gamle motorer blir jo som en "fattig slektning" av både Princess 56 i Bergen og denne Princess 58. Disse har jo allerede den innvendige trappa til Flybridge og moderne løsninger innvendig. Blir også en annen opplevelse "når det gjelder" om motorene er 1200 HK eller 1600 HK tilsammen enn om de knapt er 900 HK for like stor båt.

Den Princess 55 har også en ekstrem badeplatform som @sap_2000 mente var ikke noe særlig om man skal stoppe ute på Skagerrak og den er ikke fabrikk laget men påbygd og helt vannvittig svær noe som betyr vannvittige krefter på den om båten stopper. Ellers ingen moderne navigasjons utstyr å se, derimot virker det på bilde som Princess 58 har i det minste "like nytt/gammelt" som Princess 56 i Bergen. Så var det butikkmøblert båtsalong ikke at det er noe viktig men man får jo en heltom salong om man ikke bestiller noen til å bygge en fastmontert båtsofa. Forstår jo ikke hvordan noen kom på å putte en sofa fra butikken i en båt, når den ikke er fastmontert så holder det vel med 1 meter bølger for at denne sofaen skal bevege seg rundt hele salongen og blir de 1,5 meter så er den vel som "rambukk" som kan velte folk eller kræsje i båtveggene.

@casie Av diverse råd jeg har fått så var det vel:

Quote

sjelden båt i Norge


Som man skulle hoppe over fordi det betød problemer med fiksing og vanskelig eventuelt salg istedet for å bety noe "kult".

Den hadde vel også samme problemet som Princess 50 som Bergens megler selger. Altså motorene er en kategori for små siden den 2001 Princess 50 burde hatt VP122 og denne burde vel ha VP D12 siden den er 2005. Mener å ha hørt at Princess 45 med D9 ikke var noe spesielt og var bedre med VP75 med tanke på potensiell dævving.

Synes denne selv om den er mye eldre så mer spennende ut: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319824963 men prisen er jo som for Princess 56 ganske høy (betviler også at det går i 30 knop når Princess 56 med samme motorer såvidt fikk 25 knop den er jo ikke ekstremt mye større) dersom denne svenske Princess 58 med MAN motorer er i god stand så er den jo selv med norsk MVA billigere enn 2 mill for å ikke snakke om dersom man ikke behøver MVA.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 29 minutter siden:

Hva legger folk i fulloverhalt ? For noen år siden solgte jeg en motor til en dude og sa den var gjennomgått (nye plugger, komp test, bytta girolje, bytta ett par sinkanoder, bare sjekka at alt er på stell) uka etterpå så jeg den til salgs på en båt og i annonsa få var den plutselig nyligt totaloverhalt

Ser jo det samme når det gjelder utført service på påhengsmotorer.

Hr jo sett påhengsmotorer med 3 års serviceintervall på impeller hvor motoren er mye eldre og skruene ikke er rørt.

Og nylig så jeg en påhenger som hadde utført service i 2023 og det ble ramset opp hva som var gjort. For det første så er det jjo et år siden så det betyr at det er på tide med neste service nå, og for det andre så stod det at  motorolje var byttet, men blant annet girolje var ikke nevnt, så det er nok ikke byttet på denne årlige servicen ifjor. men i annonsa så fremstår det jo som om servicene er blitt fulgt, og de som ikke har peiling på motor vil nok anta det er tilfelle. 

 

Har forøvrig selv vært litt nysgjerrig på hvor min forrige motor tok veien og hvilken beskrivelse den har fått ved salg, men har ikke klart å finne den på finn. Men har fått frem at de fleste motorer av den typen til salgs er veldig lite brukt og fremstår som ny (også om de er 10 år gamle), og det  er jo neppe et tegn på god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Den hadde vel også samme problemet som Princess 50 som Bergens megler selger. Altså motorene er en kategori for små siden den 2001 Princess 50 burde hatt VP122 og denne burde vel ha VP D12 siden den er 2005. Mener å ha hørt at Princess 45 med D9 ikke var noe spesielt og var bedre med VP75 med tanke på potensiell dævving.

 

Dette her er jo bare reinspikka tull. Tilnærmet alle P50 MKII av årsmodeller 2006-2007 (og det ble solgt en del slike i Norge i denne perioden) har D9 motoren, som passer meget godt til båten. Har vel faktisk ikke hørt om en eneste en som ble solgt med annen motorisering.

 

Av den eldre generasjon P50 (MK1 2001-2005) fins det vel en del med D12 samt eldre motoriseringer.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Det er godt mulig det ble vel også montert D9 i Princess 45 som var nyere enn 2005. Men jeg har hørt de ikke var å fortetrekke og at eldre VP75 var bedre når det gjelder å unngå at ting dævver. Altså konkluderte med at D9 ikke hadde veldig bra rykte i hvert fall hos de som er mine rådgivere :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Chiefengineer Det er godt mulig det ble vel også montert D9 i Princess 45 som var nyere enn 2005. Men jeg har hørt de ikke var å fortetrekke og at eldre VP75 var bedre når det gjelder å unngå at ting dævver. Altså konkluderte med at D9 ikke hadde veldig bra rykte i hvert fall hos de som er mine rådgivere :giggle:

Følger tråden og det tror jeg er mange som gjør :)

Håper en dag at det blir kjøpt båt.

Har aldri opplevd noen som skal kjøpe båt før som er sååå opphengt i havari og annet som kommer eller kan komme.

Med båt kommer div problem med tiden om man ønsker det eller ikke. Både på ny og gammel.

TS velger gammel /stor til lav pris ?

Det er TS sitt valg

TS har nå 2 hjelpere og bra er det da jeg føler det trengs ( sterkt )

i søken på båt. Det å ta befaring med alle krever både tid og kroner.

Håper TS finner båt til slutt og kan starte ny tråd :) 

Mange båter er vel funnet men håper båt blir kjøpt og kanskje en ny tråd kommer og TS kan flytte til sjøen ?

Spenningen lever videre :)

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 1 time siden:

Jeg så denne i Helgeroa ista, Helgeroa havfiskeklubb sin båt. kansje du burde booke deg en tur med de for og se hvordan det fungerer ute på det store hav og dypt vann ? 

IMG_20240812_192303.jpg

Men hva om den får havari ?????

Den kan dævve.

tror det kunne vert lurt av TS å prøve den type fiske. Få se/prøve div utstyr som brukes og kanskje snakket med noen som har erfaring innen type fiske.

kanskje er ikke drømmebåten den beste til det fisket ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 4 minutter siden:

Men hva om den får havari ?????

Den kan dævve.

tror det kunne vert lurt av TS å prøve den type fiske. Få se/prøve div utstyr som brukes og kanskje snakket med noen som har erfaring innen type fiske.

kanskje er ikke drømmebåten den beste til det fisket ?

 

 

 

Heldigvis slipper han unna million regning og flere år uten båt imens han sparer 2-3mill til nye motorer (rart han ikke har fått med seg at ett par pent brukte d12 går for 3-500k) 

 

Men spørs hvor lenge han hadde fått vært ombord før han blei hivd på sjøen, når han kverulerer på utstyret "han på marina'n sa atte" og skal lære opp de som er erfarne dyphavsfiskere

Link to post
Share on other sites

Har denne tråden pågått nå i snart 8 år? Har det vært kjøpt båt på denne tiden, eller bare vært pratet om det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Chiefengineer Det er godt mulig det ble vel også montert D9 i Princess 45 som var nyere enn 2005. Men jeg har hørt de ikke var å fortetrekke og at eldre VP75 var bedre når det gjelder å unngå at ting dævver. Altså konkluderte med at D9 ikke hadde veldig bra rykte i hvert fall hos de som er mine rådgivere :giggle:

Tror nok isåfall du skal skaffe deg bedre rådgivere.
 

D9 har vært hovedmotoriseringen til P50 MK2 samt PH48 hele veien og det er veldig liten grunn til bekymring med disse. P45 benyttet også D9 i de siste utgavene men i 500 hk versjonen og ikke 575 hk versjonen som de to førstnevnte.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

Har denne tråden pågått nå i snart 8 år? Har det vært kjøpt båt på denne tiden, eller bare vært pratet om det?

Tror TS kjøpte en båt i starten av tråd og hadde den 1-2 år ?

Alicraft ?

Usikker selv da det er litt vanskeligt følge med :(

tråden går i alle retninger. Ny båt skal kombineres med havfiske, partybåt , utleie i Polen etc etc

Så har det vært et laaaangt søk etter ny.

Mange som lurer på hvor det ender :)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...