Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Hadde Alicraften over 3 år alle kravene oppfylt siden Januar 2017 til april 2021. Spurte om det flere ganger angående D5L på kurset og alt var i orden.

@Boatmad

Quote

Har aldri opplevd noen som skal kjøpe båt før som er sååå opphengt i havari og annet som kommer eller kan komme.


Jeg tror du ikke har lest hva folk har ment når jeg i Oktober 2023 bestemte meg for å ha båt igjen. Nesten alle fortalte om hvordan alt kommer til å dævve og det vil koste enorme summer osv. osv. ble jo fortalt dommedagsprofetier.

Og min rådgiver grøsser av tanken av å eie noe som den Princess 56 i Bergen eller muligens den Princess 58 i Sverige dersom den er i lignende tilstand som jeg trodde var bra fordi motor var bra :giggle:

@Eika Mener å huske at du ett eller annet sted skrev at du selv ville kunne lære masse av @sap_2000

 

Quote

(rart han ikke har fått med seg at ett par pent brukte d12 går for 3-500k) 


Kanskje @sap_2000 kan fortelle hva han tror tilstand på slikt må være og listen over ting man trenger for at dette skal kunne bli montert inklusive instrumentasjon, gear, akslinger osv. osv.

I dette tilfelle er det noen du selv sa du kunne lære noe av som er

Quote

"han på marina'n sa atte"

 

Jeg har jo sett brukte motorer og spurt og fått svar.


@Chiefengineer

 

Quote

Tror nok isåfall du skal skaffe deg bedre rådgivere.


Jeg tror jeg har en av de aller beste rådgivere, ellers mekaniker som sagt er ikke like pesimistisk til ting (annet enn Princess 33 med VP 41A den ble slaktet og var ikke verdt ny sjekk etter at eierne skulle ha utbedra motor). Men jeg tror ikke @sap_2000 er pessimistisk til ting uten grunn og har vel opplevd gjennom sin båterfaring og all slags henteturer og båtinteresse mer enn nok dævvinger til å backe opp om pesimismen. Så hvis jeg blir fortalt at VP75 er bedre enn D9 så tror jeg jo på det.

Jeg husker jo selv brygga i Bergen og Bergens megler som fortalte om at MAN motorer på Princess 20M bare "sa pang" i tur og orden. Men jeg tror også det hørte med til historien at eier ikke betalte 4 mill som slik båt er annonsert til i Sverige men noe rundt 2 mill. Så da var kanskje dævving innbakt i prisen :giggle: Selv om man får ikke nye motorer til 2 mill selv om man skulle gå fra MAN til VP og VP tror jeg blir for små selv D13 for noe så enormt som Princess 20M. Med 2x MAN har vel slik båt 2600 HK eller 2800 HK.

@Grand Banks jr Det var Alicraft 31 og tråden var stille i mange år frem til Oktober 2023. Da jeg bestemte meg for å gå etter båtdrømmen for å gi livet en mening annet enn flyskole, spare, spise, sove, flyskole, spare, spise, sove helt til man en pen dag dævver bort fra alle penga eller blir satt inn på galehuset*/fengsel da man en pen dag går ut døra etter å ha sittet inne i flertallige år blitt helt sprø og gir jernet med å gjøre dumme ting og fyrer under dumskapen med penger :giggle::lol:


 

Link to post
Share on other sites

Og som vanelig tar du quoter helt ut av sammenheng. Hvordan får du "han på marina'n sa atte" i sammenheng med dypvannsfiske på det store hav, til og ha noe som helst med @sap_2000 og gjøre ? Er du hjernedød siden du drar ting helt ut av sammenheng eller er det kun for og provosere så du vet du får svar på tiltale ? 

 

Ja jeg skreiv at jeg hadde stilt opp som gratis mannskap hvis @sap_2000 hadde trengt det, det hadde blitt en lærerik og fin tur. 

 

Men hva trur du jeg hadde lært ? Hvordan sjekke basic utstyr ? Hvilke punkter man burde sjekke på en motor før kjøp ? Neinei, det han kunne lært meg er mye dypere enn som så, mannen har ufattelig mange Nm langs Norges kyst, kan vel hver eneste bakvei som er fin i drittvær osv, er sikkert en racer på alt av radar innstillinger på de fleste plotteren (skal man få maks utnyttelse av utstyret er det ikke auto som er the shit) osv osv, samt han har kjørt ufattelig mye forskjellig båt, så diskusjoner om forskjellige skrogdesign osv er lærerikt for en som kan det grunnleggende. 15-20-24 graders vbunn, hvor mye bæring det er i de og de skrogene, hvordan de forskjellige jobber i sjøen 

 

Jeg trur @sap_2000 er enig med meg at det finnes svært mange gode motorer på bruktmarkedet som ikke koster millioner. 

 

Gamle d6'n min fra 2014 passerte 10 000timer, ja du leser rett, TI TUSEN. Mange her inne som er skeptisk til motorer som har passert 1000-1500-2000timer, men ved godt vedlikehold og fornuftig bruk så er 1000 timer såvidt innkjørt.

Link to post
Share on other sites

@Eika Beklager jeg trodde du brakte frem dyptvannsfiske for å fortelle meg at jeg forstår båter på samme måten og forklarer ting med "han på marina'n sa atte".  At dette var en metafor for min båtforståelse at jeg bringer frem ting som andre har sagt imens folk mener noe annet. Dette fordi jeg har aldri påstått noe om havfiske eller dyptvanns fiske som var i strid med det andre mener så jeg trodde du mente båter og brukte dyptvannsfiske som metafor.

Poenget er at enten så misforstår jeg ellers så er det mange folk mener i strid med råd jeg får. Jeg misforstår trolig men jeg får jo også litt andre råd fra mekaniker som tror ting kan fikses og det blir ikke så mye dævving. Likevel om noe er dævva så ser mekaniker det fort slik som styrbord motor i den Princess 33. Den var ikke noe vits å sjekke selv etter at eier mente de hadde reparert den.

Det er ikke jeg som har oppfunnet at båt dævver det er dette som jeg har fått som informasjon gjennom kanskje de 100 første sidene etter Oktober 2023 da jeg kom med ideen om å kjøpe "stor gammel driter" som først het gammel stor hvit flybridgebåt men noen kom med så morsom benevnelse at jeg lo så godt av den at jeg likegodt benyttet den.
 

For øvrig har jeg aldri fått noe informasjon om at motorer er utslitt.
 

Quote

Gamle d6'n min fra 2014 passerte 10 000timer, ja du leser rett, TI TUSEN. Mange her inne som er skeptisk til motorer som har passert 1000-1500-2000timer, men ved godt vedlikehold og fornuftig bruk så er 1000 timer såvidt innkjørt.


Jeg har heller fått informasjon at motorer eventuelt har stått seg ihjel og blitt feilbehandlet over tid noe som fører til motordød og ikke at de blir brukt for mye. Uansett på gamle båter har man ikke noe sikkert timetall på motorer og de fleste er jo aldri 10 000 timer i fritidsbåt men derimot godt mulig blitt tatt dårlig vare på. Mekaniker fortalte også at han har hørt om tilfeller hvor de på dårlige båtverksted tar en service ved å åpne luka til motorrommet se at alt er i orden så da kan man ta det til neste år spesielt på nyere båter som er verdt utrolige summer fordi de dævver jo ikke likevel her og nå (null stress for verkstedet om det dævver om 5 eller 10 år). Effekten blir at de dævver når de blir halvgamle eller urgamle av ting i begynnelsen av motorens liv og det selv om de aldri oppnår 2000 timer f.eks.

Andre ting kan jo være at båt blir brukt av en person også istedet for å gjøre noe selges imens den enda fungerer så skjer samme med neste og neste og neste og til slutt kjøper noen den og den dævver og det viser seg at folk har gitt blaffen i 5 år elns. Så behøver ikke være motor som er dårlig men de som har eid den før som var dårlige til å sikre at den lever litt til.


Uansett f.eks Princess 56 i Bergen hadde jo fungerende motorer som virket bra likevel fikk jeg høre at "P56 ga meg grøsninger på tanken om å eie" så det blir vel det samme med P58. Og det er vel bare meg som ikke skjønner hvorfor men antar det er fordi ting kan skje som ikke har skjedd enda.
 

Quote

Jeg trur @sap_2000 er enig med meg at det finnes svært mange gode motorer på bruktmarkedet som ikke koster millioner. 


Jeg tror også han hadde funnet noen som er gode, men han hadde nok hatt en annen mening om hva det vil koste med alt tilbehør for at det skal passe i en båt (en båt med MAN eller VP122 har jo ikke noe som helst tilrettelagt for å ha D12) av bare utstyret. Så er det ofte mye av det utstyret som skal være umulig å få tak i og dermed ikke mulig å foreta motorbytte uten alt tilbehør. Og til slutt så er det også mer jobb som må tas med verksted greier som kran osv. selv om mekaniker skulle gjort alt det andre. Så jeg tror han ville være enig i at noen er gode men ikke enig i at det ikke koster millioner før de sitter og fungerer i en "stor gammel driter" som skal ha D12 motorer.

Uansett ingen av båtene som interesserer meg er noe @sap_2000 hadde rådet meg å ha siden de selv fullt fungerende er vel likevel pga. alder på "dødens rand" men han vurderer gjerne det han kan av tilstand og funksjon men det vil alltid være mer man ikke ser og jo større og eldre jo mer er det. Ellers blir jeg henvist til @Chilli Solbris sin tråd om alt han måtte gjøre med båten, men poenget er jo hele tida å ikke kjøpe båten i samme tilstand som Storebro 500 til @Chilli Solbris var FØR han begynte å fikse den da.

Men av og til tror jeg at jeg mangler forståelse siden jeg får på en måte ett inntrykk av at "alle" er mer eller mindre som den Storebro 500 var FØR den ble fikset. Moralen er sikkert å betale enorme penger for en liten båt som er ganske ny, problemet mitt er at jeg har ikke lyst å kvitte meg med flere millioner på "en bitteliten båt som ser ut som jolle ved siden av f.eks Storebro 500 eller Fairline 50 for å ikke snakke om P56 eller P58". Koster i millioner og ser ut som noe smått og ubetydelig.

Blir som å kjøpe ny Yaris, man står heller over og sparer til man kan kjøpe noe man liker dersom man ikke MÅ kjøre. Så konklusjonen er at jeg angrer jeg har noensinne solgt Alicraften siden det var jo en båt og kunne brukes på vannet og fungerte også. Imens nå for å ha "en Alicraft" så trenger man bruke gjerne 2 mill eller mer siden den bør være nesten ny (istedet for en drømmebåt til samme summen). Det er der forståelsen min svikter men kanskje bare Alicraft var unik og derfor den ikke dævva hele tida + mekaniker tok vare på den.

Det er også kanskje derfor jeg ikke klarer å få kjøpt noe siden jeg får jo egentlig råd at tingen jeg ønsker kommer til å dævve og det vil gå til helvete med den selv om den tilsynelatende er fullt fungerende dagen jeg kjøper den. Blir jo ikke rådet om å ha det.

Derfor tenkte på å "kaste inn korta" kjøpe noe billig for å oppleve båt og deretter om det dævver gi det bort til entusiast eller betale for å få det hivd på søppeldynga. Noe til 400 000 vil man jo overleve å ha tapt i sin helhet, men så fikk jeg informasjon om at man kommer til å begynne å fikse på det og bruke masse mer penger før man "hiver det".

Så det klokeste er vel å la være å oppleve noe som helst og bare spare til man har råd til halvgammel drømmebåt som er helst ikke eldre enn 15 år selv om også det begynner å bli gammelt og dævve-klart da men har håp om å fungere litt til. Det er slik jeg forstår rådene kanskje jeg misforstår men er bare forvirret om hva jeg burde gjøre og da blir det fort "ingenting". Derfor også i det siste billige sjekk av billige alternativer i nærområdet men til 1 mill synes jeg ikke ting lenger er billig alternativ da begynner det å føles som noe man hadde blitt sabla trist av å tape om det dævva og da kommer tanken hvorfor ikke bare gå for noe virkelig stort så kommer informasjonen om at det virkelig store gir super erfarne personer "grøsninger" så er man tilbake til start :giggle:
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 5 timer siden:


Jeg tror jeg har en av de aller beste rådgivere, ellers mekaniker som sagt er ikke like pesimistisk til ting (annet enn Princess 33 med VP 41A den ble slaktet og var ikke verdt ny sjekk etter at eierne skulle ha utbedra motor). Men jeg tror ikke @sap_2000 er pessimistisk til ting uten grunn og har vel opplevd gjennom sin båterfaring og all slags henteturer og båtinteresse mer enn nok dævvinger til å backe opp om pesimismen. Så hvis jeg blir fortalt at VP75 er bedre enn D9 så tror jeg jo på det.
 

 

Snakk heller med en VP-forhandler / servicetekniker så får du litt mer relevant informasjon rundt hvor mange D9 som har "dævva" eller hva du nå kaller det gjennom tidene.

 

Hverken Princess eller Fairline velger motorisering på måfå når de tar beslutning rundt framdriftsvalget på en ny, prestisjefull modellserie. Som de gjorde på den tiden D9 ble valgt til P50 og PH48. Det er sågar solgt SQ50 (2010-) med D9 selv om D11 var en mer korrekt motorisering til denne tyngre modellen. 

Link to post
Share on other sites

Når man ønsker å kjøpe en 20 millioners båt ( nypris ) til ca 2 millioner så sier det seg selv at båt og utstyr er langt fra nytt og man må være forberedt på omfattende vedlikehold og større kostnader. 

Slik er det bare..

 

Etter 238 sider med tips og råd sitter du fremdeles på gjerdet men oss andre har hatt nok en fin båtsommer vi ikke ville vært foruten.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Det var Alicraft 31 og tråden var stille i mange år frem til Oktober 2023. Da jeg bestemte meg for å gå etter båtdrømmen for å gi livet en mening annet enn flyskole, spare, spise, sove, flyskole, spare, spise, sove helt til man en pen dag dævver bort fra alle penga eller blir satt inn på galehuset*/fengsel da man en pen dag går ut døra etter å ha sittet inne i flertallige år blitt helt sprø og gir jernet med å gjøre dumme ting og fyrer under dumskapen med penger :giggle::lol:

Takk for oppklaringen. Orket ikke å lese gjennom 230+ sider for å finne ut av det. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Denne tråden begynner å minne meg mer og mer om gode gamle "dynastiet" som gikk på TV. Det skjer egentlig ikke så mye, men man må liksom se på hver fredag uansett.. :-D 

 

Men om jeg får komme med et spørsmål eller innspill @XardasKSP, kanskje det kunne vært lurt å slutte å bruke begrepet "dævve". For det er egentlig lite som "dævver"; det meste kan repareres. Om en motor stopper så er det som regel reparerbart. Det er som regel en starter eller en pumpe som må byttes, eller en dyse som har noe rusk. Har motoren gått veldig langt så begynner den kanskje å få slitte stempelringer. Min påstand er at de aller fleste motorer som byttes, byttes fordi eier har lyst på ny motor - ikke fordi det ikke går an å fikse den man har. Jeg har selv byttet motor i en båt, til en helt ny vp, og angret ikke på det. Men det ville kostet meg 1/10 å fikse den gamle egentlig. Jeg hadde bare lyst på ny.

 

Og det finnes ikke en mekaniker i verden med røntgensyn; det er umulig for en mekaniker - uansett hvor dyktig, å se på en motor om den kommer til å "dævve" eller ikke. Men man kan se om den er tilsynelatende vedlikeholdt, og om det er vann i olja eller olje i eksosen. Skal man se noe særlig mer enn det så må man begynne å pelle den fra hverandre, og det tviler jeg på at selger er med på uansett. 

 

Så still deg selv spørsmålet om hva er det du egentlig ser for deg skal skje når noe "dævver"? Om du driver så mye med fly som du gjør så mistenker jeg at du kan ganske mye om motor og teknikk du også. 

 

Det folk har forsøk å forteller deg gjentatte ganger her er at risiko og utgifter stiger eksponentielt med størrelsen. Og desto billigere man kjøper, desto mer risiko tar man ofte. Men det betyr ikke at nytt ikke "dævver" det også; men det tar forhåpentligvis litt lenger tid før det gjør det. 

Link to post
Share on other sites

Dette "dævver" har gått fullstendig til hodet på trådstarter. Han klarer ikke å se nyanser men tror alt er svart eller hvitt. Full funksjon eller totalhavari. Det fins ingen mellomting i hans verden fordi "noen som vet har sagt det".

 

Et meget dårlig utgangspunkt til å kjøpe en stor, eldre båt til lav pris.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du ikke får kjøpt noe, er at du velger noe langt utenfor ditt kunnskaps og erfarings nivå, du skal kjøpe gammel drit som er for spessielt intresserte med høyt kunnskapsnivå der ting skjer hele tiden. 

 

Det er undervurdert å gå gradene, lære sakte men sikkert. 

 

Hadde du satt uttafor Vikersundbakken med engang du skulle begynne med skiflyvning eller hadde du begynt i mindre bakker først ? Det du prøver på nå er å hoppe fra Vikersundbakken og alle tilskuerne rister på hodet siden de vet allerede hvordan det kommer til å gå 

 

Hva er så gærnt med å kjøpe noe som passer for deg og ditt kunnskapsnivå ? Noe mindre som er relativt nytt. Det er bare snakk om en sesong eller to uansett, jada du taper kansje 100k ved salg, men igjen så får du svært mange timer på vannet, lærer masse og det viktigste er at du lærer hva som passer for deg og ditt bruk 

 

Det er ikke snakk om at du skal gi opp drømmen om en stor og hvit fly, det er snakk om at du bare utsetter den litt til du har fått mer kunnskap og erfaring 

Link to post
Share on other sites

@EiSvIn Jeg bruker vel ordet å dævve som betegnelse på havari og at noe slutter å fungere. Hvis man ser på f.eks @kdtran sine tråder så virket det ikke som ting kunne repareres uten at man brukte millioner av kroner.

Ellers ved Princess 33 med 2x VP41 A så trengtes ikke røntgen mekaniker sa at styrbord motor jobber veldig tungt og at de bytta en vaier var langt ifra nok fordi det virka for mekaniker at motor var ved slutten av sitt eksistens.

@Chiefengineer Vel jeg har fått dette forklart at ting "dævver" i tur og orden og det er enda verre fordi man kan bruke flertallige 100 000 for å finne ut av at det ikke er mulig å reparere så man får en "pen bonus" på toppen av hva selve båten kostet som man skal tape. Har vel blitt fortalt de fleste muligheter for total katastrofe kanskje mange nok til at selv meg som er sta vurderer å gi opp fordi det ser av og til helt håpløst ut når noe som fungerer gir rådgiver "grøsninger".

Altså mellomtingen blir at man pumper på med penger og muligens får samme efekt at det går ikke, eneste sikre er å bytte motorer til nye bare det er svindyrt og ikke verdt det. Det er slik jeg har forstått det mulig det er misforståelse. Men f.eks Princess 20M i Bergen jeg betviler noen hadde brukt 3,5 mill på motorene om det gikk å løse det på noe annet måte som ikke inkluderte en slik pris.

@Eika Vel man får av og til håp av folk som later som de bruker gamle dritere og ingenting skjer, opplevde jo selv dette med Alicraft at det var ikke så ille som det skulle være men forstår at jeg var heldig med den. Siden erfarne folk sier hva de sier utifra erfaring og det de har opplevd og sett antar jeg og ikke for å skremme folk bort fra alt som er gammelt :giggle:

 

Quote

Hva er så gærnt med å kjøpe noe som passer for deg og ditt kunnskapsnivå ? Noe mindre som er relativt nytt. Det er bare snakk om en sesong eller to uansett, jada du taper kansje 100k ved salg, men igjen så får du svært mange timer på vannet, lærer masse og det viktigste er at du lærer hva som passer for deg og ditt bruk 


Altså jeg vil ikke ha noe som er verre enn Alicraft som jeg hadde. Hadde fullt fungerende 31 foter til 100 000 som ikke dævva hver eneste tur så vil gjerne ikke ha noe mindre til 5x prisen. Da skal det i det minste være bittelitt større. Blir litt som om man hoppa i den midterste bakken i gamle ski og får beskjed om å kjøpe splitter nye til en svær sum og gå på den minste igjen når man har vært på den midterste allerede.

Jeg ville jo gjerne ha noe nyere enn Alicraft og med akslinger istedet for drev siden det var drevet som var problemet dog trolig pga. trestokken som kvesta propellen og gjorde skader i drev som kom frem litt senere. Men likevel høres ut som aksling er noe mye bedre og mer problemfritt og mekaniker fikser også dette mye enklere.

Så jeg prøvde med Princess 33 men der var styrbord motor dævva så ble ikke noe ny Alicraft av denne. Så tenkte jeg på Princess 38 fordi den hadde 2003 motorer men det føles utenfor mitt erfaringsnivå å hente den selv fra Deknepollen ned til Langesund. Det vil også koste masse å få noen til å se på den og er vel bare mekaniker som orker biltur opp så det ikke koster så mye men han har foreløpig ikke ett helt døgn fri som man trenger da han har noen andre aktiviteter for helgene. Så dukker det selvfølgelig opp en Princess 38 (den har jeg faktisk sett på brygga da jeg tenkte "jøss den var jo ikke så bitteliten" ) utenfor husdøra men selvfølgelig er det gamle motorer fra 1983 og flertallige ting som listet opp som feil altså ikke noe å sammenlinge med den i Deknepollen men likevel legger noen ut en prislapp på så å si samme pris 400 000.

Skulle bare tatt en kjapp løsning utenfor husdøra, kunne ikke de båtene ligget omvendt den utenfor husdøra i Deknepollen og den andre her :giggle::lol:
 

Trenger ikke starte med 58 fot båt men vil jo ikke betale 1 mill for 45 fot båt hvis 58 fot som er nyere koster 1,5 mill. Men tenkte på noe bare litt større enn Alicraften men det er enten "så langt unna at det blir sabla tungtvind å sjekke + hente" ellers er det "utrangert og dævveklart" om det ligger utenfor husdøra slik Princess 33 sin styrbord motor var eller slik som Princess 38 utifra beskrivelsen er som står utenfor husdøra + 1983 og ikke 2003 motorer.

Link to post
Share on other sites

Og pga svært lite praktisk erfaring så har du ikke kunnskapen til og skjønne hvorfor en 22 foter kan være mye bedre i sjøen enn en 31 foter, for du sammenligner bare antall fot, du skjønner ikke hva selve skrogdesignet gjør og bestemmer hvordan en båt oppfører seg.

 

Denne for eks, hadde vært ganske optimal havfiskebåt utenfor langesund og vidre langs norskekysten, yrkesfiskere på grønland elsker den modellen der. Men igjen så ser du på fotene og nå kommer det garantert en sammenligning med ett elendigt design fra 1954 sånn som på snekka du hadde og opplevde som livsfarlig (som igjen var uvitenhet) 

 

https://www.batmagasinet.no/askeladden-askeladden-p66-pilothouse-bl201004/ambisis-tff-folkesjark/215185

 

Så kjøp deg en billig båt, gjerne med påhengsmotor, så kan du bruke den til fisketurer osv frem til du finner ett godt kjøp av en større båt. Gjerne såpass billig at du kan kjøpe den andre båten du har lyst på, når det kommer ett godt kjøp 

 

10 timer på sjøen, er bedre enn 1000 timer med lesing, skriving og kverulering på internett når det kommer til læring og erfaring. 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 22 minutter siden:

 

Mulig TS eide denne Alicraften frem til 2021, men den sto vel på land de siste 2åra, så enig, cheesy.

 

Men er det ikke "oppkjøring" på d5l ? Noe sier meg at det ikke gikk så bra med såpass lite erfaring 

 

Syns det burde vært like strengt som med bil, kjøretimer i hue og ræva, samt en oppkjøring, helt uavhengig alder 

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 19 minutter siden:

Har du ikke dokumentert fartstid så er det en praktisk prøve.

 

 

Men er det dokumentert fartstid at man har stått som eier av en båt som er brukt 20timer de første årene man eide den og sto på land de 2 siste årene man eide den ? 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 4 minutter siden:

Men er det dokumentert fartstid at man har stått som eier av en båt som er brukt 20timer de første årene man eide den og sto på land de 2 siste årene man eide den ?

Sjøfartsdirektoratet har jo ingen mulighet til å sjekke det.. Har du eid eller disponert båt over 8 meter i 3 år har du pr definisjon godkjent fartstid. 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev Just now:

Sjøfartsdirektoratet har jo ingen mulighet til å sjekke det.. Har du eid eller disponert båt over 8 meter i 3 år har du pr definisjon godkjent fartstid. 

 

 

Derfor det burde være krav til kjøretimer og oppkjøring med sensor 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

Derfor det burde være krav til kjøretimer og oppkjøring med sensor

Ikke uenig i det. For meg uten fartstid var det "oppkjøring" Blant annet med nattnavigering.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 1 minutt siden:

Ikke uenig i det. For meg uten fartstid var det "oppkjøring" Blant annet med nattnavigering.

 

Det burde vært ett krav uansett. Burde vært samme krav som til bil hvis man skulle ha båt under 15m, skal man over 15m så burde det vært samme krav som på buss/lastebil. Uansett alder 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 16 minutter siden:

Det burde vært ett krav uansett. Burde vært samme krav som til bil hvis man skulle ha båt under 15m, skal man over 15m så burde det vært samme krav som på buss/lastebil. Uansett alder 

Kan tenkes man hadde unngått ulykker som den i dag dersom kravene ble litt strammere. 

Det mest skremmende er jo at er man en gammel haug som meg kan man kjøpe og kjøre båt på 50 fot og 20 tonn uten å ha satt sine bein i en båt før.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 8 minutter siden:

Kan tenkes man hadde unngått ulykker som den i dag dersom kravene ble litt strammere. 

Det mest skremmende er jo at er man en gammel haug som meg kan man kjøre og kjøre båt på 50 fot og 20 tonn uten å ha satt sine bein i en båt før.. 

 

Det er virkelig en skummel tanke, men jeg ser en haug som kjører rundt i skjærgårdsjeepene sine som tydeligvis aldri har lært noe som helst sjøvett eller sjøveisregler som kjører akuratt dit de skal uten og tenke på vikeplikt eller noe som helst, "for på sjøen er det fritt frem", eller som kløner det til noe jævli før de kjører rett i brygga og lager masse gelcoat skader på sine egne og andre sine båter.

 

Og fellesnevneren er ikke at det er unge folk som har tatt båtførerprøven, men eldre som er født med sjøvett og kunnskap til og føre en båt 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...