Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@EiSvIn Jeg bruker vel ordet å dævve som betegnelse på havari og at noe slutter å fungere. Hvis man ser på f.eks @kdtran sine tråder så virket det ikke som ting kunne repareres uten at man brukte millioner av kroner.

 

Om din mor vrikker foten, har hun "dævva" da?

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 21 minutter siden:

Det er virkelig en skummel tanke, men jeg ser en haug som kjører rundt i skjærgårdsjeepene sine som tydeligvis aldri har lært noe som helst sjøvett eller sjøveisregler som kjører akuratt dit de skal uten og tenke på vikeplikt eller noe som helst, "for på sjøen er det fritt frem", eller som kløner det til noe jævli før de kjører rett i brygga og lager masse gelcoat skader på sine egne og andre sine båter.

Dette kunne jo vært skrevet om veitrafikken også men de fleste har verdens lengste, beste og dyreste opplæring men det hindrer ikke en mengde med ulykker og parkering skader.
Etter å ha kjørt båt ulovlig i sommer så har jeg uten tvil lært mest av det og ikke av opplæringen til hurtigbåt beviset.
Syntes forresten hurtigbåt beviset er like tåpelig som å måtte ta "rally" bevis hvis man har en sprek bil.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Hvis man ser på f.eks @kdtran sine tråder så virket det ikke som ting kunne repareres uten at man brukte millioner av kroner.

Haha. Tror ikke du skal bruke mine tråder som eksempel på hvor mye det koster å ha gammel båt. Jeg er miljøskade så det holder hjemmefra med perfeksjonist holdning hva båt angår, har 25 års bransjeerfaring fra kommersiell og fritidsbåt segmentene og seilte som frivillig på redningsskøyte i 10 år.
I tillegg elsker jeg å skru, og har råd til å gjøre de investeringene som trengs for å holde det tekniske ombord i topp stand. 

Jeg legger med andre ord listen LANGT over hva som er fornuftig og normalt når det kommer til tilstand på egen båt.😄

 

Hva gjelder P35 så ser jeg at nåværende eier prøver å selge båten og har nylig dumpet prisen kraftig. Den som kjøper båten får en båt som teknisk er 5 år gammel til prisen av hva en tilsvarende båt av samme alder i original stand koster. Alt gammelt trenger med andre ord ikke å være ræl. 
(For ordens skyld: jeg har ingen relasjon til, eller forbindelse med dagens eier av båten, og har ingen informasjon om hvordan den har blitt behandlet eller vedlikeholdt etter at jeg solgte den for 2 1/2 år siden)
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 5 minutter siden:

Etter å ha kjørt båt ulovlig i sommer så har jeg uten tvil lært mest av det og ikke av opplæringen til hurtigbåt beviset.

Kunne fort ha blitt en dyr lærdom da.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 12 minutter siden:

Dette kunne jo vært skrevet om veitrafikken også men de fleste har verdens lengste, beste og dyreste opplæring men det hindrer ikke en mengde med ulykker og parkering skader.
Etter å ha kjørt båt ulovlig i sommer så har jeg uten tvil lært mest av det og ikke av opplæringen til hurtigbåt beviset.
Syntes forresten hurtigbåt beviset er like tåpelig som å måtte ta "rally" bevis hvis man har en sprek bil.

 

 

Det er ikke de som går fort som er problemet, men alle de som ikke kan en eneste sjøveisregel som farter rundt i skjærgården. 

 

Sett deg på Spar i Kragerø med en kald brus en varm sommerdag, så teller du hvor mange som kræsjer i brygga eller lager situasjoner som kunne vært unngått bare de hadde brukt hue litt, men tell også hvor mange av de som er over eller under 45 bedømt etter utseende 

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 24 minutter siden:

Kunne fort ha blitt en dyr lærdom da.. 

Neppe noen stor overhengende fare da jeg ikke er risiko søkende å må kjøre så fort det kan gå under alle omstendigheter.
Sjøveis loven er lik og skjærene var akkurat der de var i fjor også med en båt som skal gjøre 60 knop med kjøttkaker til middag og perfekte forhold sånn ellers.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 16 minutter siden:

Det er ikke de som går fort som er problemet, men alle de som ikke kan en eneste sjøveisregel som farter rundt i skjærgården. 

Ja hvor kommer de i fra disse gamle gubbene?
Alle jeg kjenner utpå og det er ikke få har godt gradene i fra jolle og noen få begynte rett på snekke.
Vi som er så gamle att vi ikke trenger noe kompetansebevis er snart ute av tiden så la oss være i fred den siste tiden vi er utpå.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 7 minutter siden:

Ja hvor kommer de i fra disse gamle gubbene?
Alle jeg kjenner utpå og det er ikke få har godt gradene i fra jolle og noen få begynte rett på snekke

 

Bare sett deg på brygga utenfor spar i Kragerø og se :) hadde det ikke vært for at drekking på offebtlig sted er forbudt, så hadde jeg sitti der og drekt, ledd og hatt det morro dagen lang :) 

 

Mange som ikke har fått kjøre i sine yngre dager, mange som kjøper seg hytter og båt nå som de tjener godt nok,  men som slipper unna båtførerprøven. 

 

Ett skikkeligt sertifikat med kjøretimer og oppkjøring hadde gitt disse grunnleggende kunnskaper. Men hvis man bare kjører som en idiot (nå snakkes det ikke om hastighet) 10timer i året, så er det ofte bang, kræsj, booom i brygga 

 

Men jeg hadde fått sinnsykt mye mindre jobb, hvis det hadde blitt innført. Så nå er det bukken som prøver å kvitte seg med havresekken 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 10 minutter siden:

Men hvis man bare kjører som en idiot (nå snakkes det ikke om hastighet) 10timer i året, så er det ofte bang, kræsj, booom i brygga 

Kanskje det er grunnen til jeg byttet ut skjøre "glassfiber" båter til en stor fender :giggle:
Noe spesielt gøy er det ikke så trenger nok en større motor har jeg skjønt.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 11 minutter siden:

Daaaaaamn man, friendly fire under beltestedet imot deg selv. 

Japp men under beltestedet er det jo arbeide til deg.
Men hadde du bod litt nærmere skulle du fått i oppdrag å få mer fart ut av den båten eller opplæring av gubben hvis det er der problemet ligger.
Men har vel egentlig kommet til att ett motor bytte må til

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 3 minutter siden:

Japp men under beltestedet er det jo arbeide til deg.
Men hadde du bod litt nærmere skulle du fått i oppdrag å få mer fart ut av den båten eller opplæring av gubben hvis det er der problemet ligger.

 

Hehehehe, det var vel en zodiac 550 pro med 75/90 etec hvis ikke jeg husker helt feil, de er vannsklige å finne fart med siden pongtongene subber i vannet og bremser fælt 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

 

Hehehehe, det var vel en zodiac 550 pro med 75/90 etec hvis ikke jeg husker helt feil, de er vannsklige å finne fart med siden pongtongene subber i vannet og bremser fælt 

Ja heldigvis er husken din dårlig :giggle: og neppe noen vits med høy hastighet  lappen på den komboen.
Etec var dog riktig men heldigvis er det to nuller etter ett siffer på motordekslet som ikke begynner på 1 eller 2.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 3 minutter siden:

Ja heldigvis er husken din dårlig :giggle: og neppe noen vits med høy hastighet  lappen på den komboen.
Etec var dog riktig men 300hk

 

Hmmm, husker bare det var en som lurte på tips om en liten zodiac med 75/90, var sikker på at det var pipe. Men større båt med 300 så skal det være muligt og jakte noen knop. Send meg en pm med info om båten, så skal jeg se litt om det er håp, hvis det er håp så er det ikke så lange turen 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Poenget er at enten så misforstår jeg ellers så er det mange folk mener i strid med råd jeg får.

 

du misforstår endel og tar ofte ting ut av sammenheng eller biter deg fast i en enkelt ting som er nevnt i en større sammenheng.  

 

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Så hvis jeg blir fortalt at VP75 er bedre enn D9 så tror jeg jo på det.


det jeg har sagt eller hvertfall ment er at 75 er en steike god og enkel motor med veldig godt rykte.   D9 er en mer moderne pumpedyse-motor med mye sensorer, hjerner og elektronikk på godt og vondt.   
 

det endel har hatt problemer med ang D9 har ikle så mye med motor å gjøre men for og demperplate som ofte ble brukt var av typen med gummi-pucker uten mekanisk forsbindelse.  Gir veldig myk giring men pakkene gikk ofte i oppløsning med null fremdrift som resultat.   Det betydde girkasse ut som var en stor jobb på mange båter.   
 

ventiljustering (også av pumpe-dyse kammen) er noe mange har slurvet med.  Selv båter servet av VP.  ikke motorens feil.   
 

og D9 575 er helt kurant i P50 og PH48 såvell som cranchi som er linket til.  
 

en kompis hadde sealine T50 2008 mod med d9.  Den gjorde 32 knop.  ikke undermotorisert.   
 

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Kanskje @sap_2000 kan fortelle hva han tror tilstand på slikt må være og listen over ting man trenger for at dette skal kunne bli montert inklusive instrumentasjon, gear, akslinger osv. osv.


nei men ofte er veien lang da scenarioet ofte har 1 stk dævva motor og den brukte man finner enten mangler mye av elektronikk/ hjerner/ instrumentering og/ eller er av en annen generasjon enn den man har.   

 

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Jeg husker jo selv brygga i Bergen og Bergens megler som fortalte om at MAN motorer på Princess 20M bare "sa pang" i tur og orden.


 

Det var ille helt slik han sa det.   Antagelig dævva de ikke helt plutselig ut av set blå begge to heller.   Men totalhavari på eldre MAN v12 er ikke en ukjent sak.  
 

kdtran skrev 1 time siden:

Hva gjelder P35 så ser jeg at nåværende eier prøver å selge båten og har nylig dumpet prisen kraftig. Den som kjøper båten får en båt som teknisk er 5 år gammel til prisen av hva en tilsvarende båt av samme alder i original stand koster.


Amen.  dette har jeg nevnt for TS en million ganger sånn ca 

 

kdtran skrev 1 time siden:

Haha. Tror ikke du skal bruke mine tråder som eksempel på hvor mye det koster å ha gammel båt. Jeg er miljøskade så det holder hjemmefra med perfeksjonist holdning hva båt angår, har 25 års bransjeerfaring fra kommersiell og fritidsbåt segmentene og seilte som frivillig på redningsskøyte i 10 år.
I tillegg elsker jeg å skru, og har råd til å gjøre de investeringene som trengs for å holde det tekniske ombord i topp stand. 


dette har jeg sagt nok ganger også.  
Kan du komme med et anslag på hva P35 hadde kostet deg om du hadde kjøpt alt til listepris og betalt noen for å gjøre all jobben for deg ? 
3 mill? 
 

Sykes TS sterk burde vurdere denne.  Bedre størrelse å begynne med  også.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 48 minutter siden:

så skal jeg se litt om det er håp, hvis det er håp så er det ikke så lange turen 

Det var snilt av deg men er i slutt forhandlinger med Bakken motor om en Mercury 450R.

Men denne hadde det vært moro å fått ut alle knop av.
Båten er forresten en Stormway 760R 2020 mod.
Sliter med å få over 53-54 knop men ser plotteren har lagret 60,8 knop som historisk max.
Fabrikanten oppgir 60 knop med denne komboen
Har ikke opplysninger om proppel men ser ut som en org lakkert alu prop. Motoren makser ut ved 5350 så mulig for stor visp,

Båten er eller var fri for groe og vispen er uten et hakk

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 minutt siden:

Det var snilt av deg men er i slutt forhandlinger med Bakken motor om en Mercury 450R.

Men denne hadde det vært moro å fått ut alle knop av.
Båten er forresten en Stomway 760R 2020 mod.
Sliter med å få over 53-54 knop men ser plotteren har lagret 60,8 knop som historisk max.
Har ikke opplysninger om proppel men ser ut som en org lakkert alu prop. Motoren makser ut ved 5350 så mulig for stor

 

Hoho, den der skal det være muligt og finne mange flere knop med, sjekk propell størrelsen og send meg en pm. Jeg tar gjerne med noen propeller bort for test kjøring av en rib jeg aldri har kjørt før :p 

Link to post
Share on other sites

Har sjekk av størrelse på propell på ting som skal gjøres når det er mulig å bade...noe det ikke har vært enda,
Men skjønner att det er på tide å snu båten i båsen så er det nok mulig å se i fra brygga også
Tror nok luringen av en selger hadde en bedre propell han glemte att han hadde

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Kan du komme med et anslag på hva P35 hadde kostet deg om du hadde kjøpt alt til listepris og betalt noen for å gjøre all jobben for deg ? 
3 mill? 

Det kan jeg. 
Kjøpte båten for kr 590 000,- i 2016. 
Første runde med motorer ut og oppgraderinger kom på ca kr 250 000,- om jeg husker riktig. Gjorde alt selv gjennom i overkant av 1000 arbeidstimer. 
Runde 2 med nye maskiner og bytte av alt jeg ikke hadde fiklet på i første runde kom på ca kr 900 000,- hvor av maskinpakken utgjorde i overkant av 600k, ny maskinromsluke/nytt akterdekk ca kr 130k og ny badeplattform ca 30k. 
Egen arbeidsinnsats endte opp i området 3000 timer når en inkluderer ombygging av interiør, reparasjon av plast skader og andre «nå skal båten bli så perfekt som jeg klarer» utbedringer. 
Tap/avskriving over 5 1/2 år endte på ca kr 500k for min del, medregnet det jeg fikk for den gamle maskinpakken. 


500k er forøvrig ca det samme som det kostet meg å fulloverhale girkassene i P45 jeg har nå. Der satte jeg, klok av skade og noe demotivert etter P35 opplevelsen bort hele jobben, så summen inkluderer motorer inn/ut og diverse motortekniske oppgraderinger/småreparasjoner/preventivt vedlikehold utført av sertifisert VP verksted. P45 er nå 33 år gammel, maskinene har gått ca 2000 timer og båten har akkurat samme toppfart som når den var ny (29+ knop). 
De dyre komponentene er altså i toppstand og familien har fått bevis på at gammel båt i god stand kan gi uendelig mengder glede, få bekymringer og høy opplevd verdi for pengene. Veldig glad for at vi bestemte oss for å ikke kjøpe 20 år gammel P45 eller Phantom 46 til over 3,2 millioner. Årlig verditap + rentekostnader hadde vært (mye) mer enn hva det koster oss å holde vår båt i god stand. 

Link to post
Share on other sites

Pluss at alt man kjøper inn har gått opp kraftig i pris siden 2018/2020.  
VP har vel økt prisene sine på motorer rundt 30% i den perioden. 
 

så gammel, stor båt kan bli fryktelig dyrt om man i tillegg må sette bort jobben.  Selv svart eller til «kjente».  
 

Med mindre noe veldig alvorlig har skjedd, er den P35 intet mindre enn et kupp.  
3000 kyndige timer investert pluss alt teknisk/ mekanisk/ elektronisk nytt de siste årene.   
 

En klar no-brainer i mine lyne som trumfer det meste sett i forhold til andre P35-45 som ikke når den båten til anklene hva oppgraderinger angår.  
 

et annet poeng i tillegg til at den antagelig kan brukes i et par år med lav dævve-risk er at man antagelig får solgt den uten å tape noe særlig pluss at man slipper å ligge søvnløs i frykt for juridisk bråk etter man har solgt den.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eika+ @Blouberg Jeg sier ingen stedet at norske regler for D5L er korrekt. Jeg har eid båten over 3 år og brukt den til og med spurt om det hadde noe å si om den var vinterlagret osv. det hadde det ikke.

Reglene kunne vært som i Polen f.eks men det hadde jo ikke hatt noe mål og mening for uten at noen skaffer 20 meter++ båt for båtskole så må man være deltager i en enorm urgammel seilbåt (billig) som ikke akkurat havnemanøvreres men seiles utpå i 100 timer og havnemanøvreres gjerne 2 ganger og ikke har noe som helst til felles med motorbåt og havnemanøvrering. Da var det mer praksis å være i Storebroen til @Chilli Solbris enn hva man får av enorm seilbåt i Polen.

Ellers annet enn den ulykken hvor en Skorgnes kræsja med en seilbåt så tror jeg de fleste dødsulykker skjer i små lette båter og har ikke akkurat lest at en "enorm svær gammel driter" har skapt total katastrofe med dødsfall osv.

Så kanskje staten interesserer seg mer for speedbåter enn den interesserer seg for store gamle dritere som egentlig ikke er de som ender i dødsulykker de skjønner vel at om noen har en enorm driter så er de forsiktige og siste de vil er å ødelegge den for millioner. Er ofte heller ikke 18 åringer som skal ha enorm driter de vil vel heller ha speedbåt.
 

Quote

Og pga svært lite praktisk erfaring så har du ikke kunnskapen til og skjønne hvorfor en 22 foter kan være mye bedre i sjøen enn en 31 foter


Jeg ønsker stor komfortabel båt, søker ikke etter den mest sjødyktige lille båten fordi jeg tror også Alicraften ville tålt mye mer enn meg før den ville sunket. Så jeg ønsker en komfortabel båt (den blir ikke utsatt for noe mer enn 1 meters bølger uansett egentlig om den ikke er så svær at jeg tar den på cruise oppover Norge) som skal gjerne være større enn Alicraften om den skal koste som 5 eller 10 Alicrafter i pris.

@Chiefengineer

Quote

Om din mor vrikker foten, har hun "dævva" da?


Man kan vel si foten har "dævva" men den fikses. Men båt er jo noe annet enn et menneske, som kan leve selv uten en fot. Men om motorne dævver på en svær båt så er den ganske så "dævva" siden du kan ikke akkurat padle den :lol: Blir noe annet enn et menneske uten føtter som fortsatt lever imens motorbåt uten motorer lever vel ganske dårlig og må tauues inn og tas ut på land helst for fiksing.


@kdtran Takk for svarene var nesten mer enn nødvendig info om hva det kosta siden nåværende eier/megler virker desperat og la på Eier er mottagelig for bud.  :giggle::lol: Tenkte jo å se på den muligens og finne ut av om det er fordi folk ikke liker drev (meg inkludert) at ingen kjøper den eller om noe likevel har dævva.  Siden P45 ble solgt og P58 i Sverige virker som ett kupp men om noe er feil blir det dyr "katastrofe".

Hørtes ikke ille ut med 500 000 for å fikse P45 men P45 er jo solgt den som var utenfor husdøra er bare P415 igjen.

Ellers koster vel Princess 45 som er 20 år gammel 2,79 i utgangspris men jeg tror megler må på riktig side av 2,5 før den er solgt. Men du snakker kanskje om COVID priser som var høyere med 3,2 mill for 20 år gammel P45?

@sap_2000 For meg er det litt samme hva som dævva av motor eller motorens tilbehør som er vanlig til akkurat denne motor (driftssystemet) så lenge "dyr dævving" er resultatet og da forstod jeg riktig det skjer oftere med D9 enn med VP75.

Ellers ikke noe vits å hausse opp P35 på forumet når det fortsatt står
Eier er mottagelig for bud. :lol: Det virker jo som den har ventet lenge nok på salg og forhåptentligvis ikke fordi noe dævva likevel men fordi "ingen" liker drev inklusive meg selv og mekaniker som skal fikse på dette. Men er det billig nok så kan man vel overleve drev selv om det er bonus vedlikehold også for mekaniker som uten verksted for hånd ikke helt liker ta det av og på igjen husker det var en "drittjobb" med Alicraften hvor det satte seg fast fordi det var lenge siden noen gjorde "ærlig service" på drevet før mekaniker fiksa det.

 
PS. For øvrig skulle eier av Princess 38 på tur til Mandal fra Deknepollen så i tilfelle kommer også denne nærme og trolig er ikke dævva om den klarer turen dit fint. Får ta en sjekk på den Princess 35 begynner nå å koste som "liten båt" også.




 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

@Eika+ @Blouberg Jeg sier ingen stedet at norske regler for D5L er korrekt. Jeg har eid båten over 3 år og brukt den til og med spurt om det hadde noe å si om den var vinterlagret osv. det hadde det ikke.

Vinterlagring er jo normalt, og kompetansen bygges opp om sommeren mens båten brukes. Det var vel sommerlagringen det ble stusset på, slik at du altså har de nødvendige 3 års eierskap, men uten at du har 3 års bruk av båt.

 

Selv vinterlagring jeg båtene mine. Stort sett står begge innendørs nesten hele tiden piggdekkene er på bilen, men blir ofte sjøsetting og opptak med piggdekk.

 

Men om sommeren brukes særlig den ene mye. Kom mail dra Google at jeg hadde kjørt båt noe over 500 km i juli, selv om det var bare 3 uker av juli jeg var på sørlandet hvor båten er. Forøvrig var det endel båtturer som ikke var med på oversikten også så jeg.

 

Men all denne båtkjøringa og havnemanøvreringa teller ikke som erfaringsoppbyghing for d5l da min båt er 19 fot, mens du altså har fått den nødvendige "erfaring" til å kunne få d5l uten oppkjøring takket være en 31 fots Alicraft som stod på land mye.

 

Siden du sist tok i et båtratt du eier selv har vel jeg fylt hvertfall 5000 liter bensin på båtene mine og dermed fått erfaring i både havnemanøvrering og båtbruk i diverse vær, inkludert bølger med 19 fot som du etter å ha sett bilde vel sa du ikke ville vært ute i med Alicraften om jeg ikke husker helt feil.

 

At jeg sikkert har brukt mange 100 timer i forbindelse med bygging av båt som krever d5l er heller ikke noe på erfaringsskalaen i forhold til å ha en Alicraft stående i hagen.

Link to post
Share on other sites

Som også andre har skrevet, slutt med dette dævvepratet ditt.

Da jeg satte min båt på vann i fjor, oppdaget jeg at babord lanterne ikke lyste. Var den dævva? Vil ikke si det, etter litt måling og kryping for å følge ledningene viste det seg at en ledning var løsnet fra en kabelsko. Enkel fiks så var alt ok igjen. 

Et par år før hadde jeg lekkasje fra sjøvannspumpa. Var den dævva?

Niks, den pumpet som den skulle, men noen liter vann kom på avveie etter noen timers gange. 1500 kr og noe arbeid samt litt uvurderlig hjelp her fra forumet så var den god som ny igjen.

Enda noen år tidligere, med den første båten og jeg helt fersk båteier så sa det plutselig pang under dørken. Var motoren dævva? Vi kan nok si det ja. Knekt veivaksel, en råde ut i sida på blokka og hull i blokka. Årsak? Oljetrykkssensor som ikke virka med det resultat at lampa ikke lyste og alarmen ikke hylte. Pluss at jeg ikke hadde peilet olja som jeg burde.

Så har du nok erfaring, og kunnskap om båt, motor "med tilbehør" og annet utstyr ombord og følger litt med og gjør de nødvendige inspeksjonene underveis, så dævver ikke noe ombord sånn helt ut av det blå. Men du må nok regne med å gjøre en del mindre reparasjoner og utbedringer likevel. Hvis det derimot er bare tut og kjør så .....

 

Men en annen ting, hvis du ikke vil gå fra havn hvis det er over en meters bølgehøyde  og du tenker deg til havs, så blir det ikke mange timer den båten din vil bli brukt. En meter bølger er ingenting om bølgefrekvensen er stor, men ligger du stille bør du vel opp i boreplattformstørrelse for å slippe rulling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 21 minutter siden:

Da jeg satte min båt på vann i fjor, oppdaget jeg at babord lanterne ikke lyste. Var den dævva? Vil ikke si det, etter litt måling og kryping for å følge ledningene viste det seg at en ledning var løsnet fra en kabelsko. Enkel fiks så var alt ok igjen. 

 

Den var nok dævva ja.

Uten gjenoppliving hadde den fortsatt vært dævv. Stein dævv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...