Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

må jo inn i det hølet er ikke noe annet tilgjengelig.

Jeg forstår det ikke er andre ledig båser til leie på utsiden..

 

Men det er ofte det er noen båter ute på tur, hvor du da kan stikke skuten innom båsen, uten å fortøye. (Altså bare for å øve et sted som ikke er like trang)

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 49 minutter siden:

skulle hatt havnemanøvrering i 8 timer og ikke nattseilaser og annet utpå vannet langt fra andre båter

Kanskje det er en vurdering av sikkerhet som ligger bak, og ikke en opplæring for å fortøye uten å skrape opp båten. Kan det tenkes å være sånn tror du?

 

Link to post
Share on other sites

Du fant den båtplassen i fjorden der det er desidert mest strøm. Se deg om etter noe annet vil jeg råde deg.

Det er flere båtforeninger rundt i fjorden hvor strømforholdene er fine. Jeg nevner noen som kan spørres

Helgeroa båtforening

Langangen båtforening

Skjelsvik båtforening

Heistadtangen båtforening

Brevil båtforening

Wector yachting

Det er burde være en eller annen som har ledig plass noen måneder så har du vinteren til å undersøke mer.

Link to post
Share on other sites

Tok først en fisketur og fikk noen makrell før den "grusomme delen" av båtlivet altså å komme inn i båsen.

 

Det viste seg det ikke var så ille med strøm der båsene var som ved den gjestehavna. Båsen var mye vanskeligere enn longside, men med litt bruk av revers gikk det mirakuløst. 

 

Men holdt på å gå av med hjerteinfarkt det hadde ikke gått uten baugthruster. Var jo en halvmeter max unna ankeret på seilbåten (den var mer truet enn den nye Marexen ved siden av) men det går jo ikke å komme seg inn uten å være så nærme.

 

Var i hvert fall vanskeligere enn å lande ett fly men sikkert med øvelser går det bedre17249525000306381450539127840993.jpg.fd77e7cf6d1d4f2d88196ac27be42cf3.jpg17249524648023173274262958499649.jpg.78302d0135903a7ac70d83c0e5bdf358.jpg

 

Hadde jeg kjøpt Princess 65 i Sverige så måtte den hatt longside. Om den skulle inn i en bås så måtte jeg vel få nødhjelp av @sap_2000 tilkjørt ombord av en annen båt ellers hadde det aldri gått om jeg skulle gjøre det selv :lol::giggle:1724952480791218517826328106911.jpg.e20088a47d928aa6e847f21bf7b0da84.jpg

Link to post
Share on other sites

Skulle vi hatt 8 timer med havnemanøver med for eksempel Storebroen så hadde det blitt dyrt! Veldig dyrt!
Tanken med D5L er at det er navigering og sikkerheten rundt navigering under forskjellige forhold som har fokus.
Prisen på kurset ville blitt svært dyrt med mer praksis. Skjønt det er helt klart et ønske om at det skal være mer fokus på mestring av båt.
Men siden du kom deg inn i båsen er det i hvert fall god trening utført i dag!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris jeg skjønner staten legger vekt på noe annet. Forsikringsselskap skulle premiert kurs med havnemanøvrering.

 

Siden det ville være dyrt veldig dyrt for forsikringsselskapet i hvert fall (for å ikke snakke om flaut veldig flaut) om alt f.eks gikk feil og båt havna i den nye Marexen til sikkert flere mill (virker som nesten ny Marex 375). Men at jeg var nærmere seilbåten var tilfeldig (ikke fordi den er mindre dyr :giggle: ) men det går ikke å komme inn uten å være veldig nærme de andre båtene.

 

Men kanskje 100 tillegginger senere om jeg ikke går av med hjerteinfarkt så vil det gå enklere. Og forhåpentligvis uten noe kræsj i verken Bavaria Vision 40 eller Marex 375 :giggle::lol: 

 

PS. Uten flybridge hadde jeg hatt så lite utsikt at det hadde vært 3x så vanskelig. Så den hjelper ved havnemanøvre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Chilli Solbris jeg skjønner staten legger vekt på noe annet. Forsikringsselskap skulle premiert kurs med havnemanøvrering.

Det viktigste for å unngå forsikrings-uhell er ikke å ha massevis av kurs, men å ha kunnskapen og ferdighetene som gjør at man unngår uhell.

 

For å få D5L uten "oppkjøring" må man vel kunne dokumentere fartstid på båt av en viss størrelse for at man skal ha et visst mål på erfaring i båtmanøvrering. Så er det vel sånn at hvis man har eid en slik båt tilstrekkelig antall år så har man "bestått" denne delen av dokumentert fartstid og på den måten "bevist" at man har ferdighetene. Men om båten stort sett har ligget på land så har man jo fortsatt eid den og det er vel der problemet ligger for deg. Du har pr definisjon nok fartstid siden du har vært eier av en Alicraft som ettersom jeg husker har tilbrakt mye tid på land.

 

Nå er jo båten din såpass liten at du ikke trenger D5L, men likevel relavant å ta det med.

 

Om forsikringsselskapet skulle gitt rabatt til dem som tar havnebmanøvreringskurs så ville man i praksis gitt rabatt til de båtførerne som har dårigst ferdigheter innen havnemanøvrering. For husk på at om man ikke behersker det så er det aktuelt å ta et slikt kurs, mens for dem som har havnemanøvrert hele livet med diverse båter så er det lite aktuelt å bruke flere tusen kroner på et kurs i havnemanøvrering.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

PS. Uten flybridge hadde jeg hatt så lite utsikt at det hadde vært 3x så vanskelig. Så den hjelper ved havnemanøvre.

Husk på at mange typer havnemanøvrering (det meste utenom å kjøre inn i en bås) består i å manøvrere seg på plass og så gå bort til rekka og feste tauene. Da er det ofte mye bedre å bruke en førerplass hvor man bruker kort tid på å gå til der tauet skal festes. Da kan det være litt dumt å måtte bruke tid på å krabbe ned en stige fra flybridge mens båten siger bort fra brygga.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Vel jeg hadde aldri brukt den båten alene uten at noen skulle kunne stå der med fortøyningen. Samme gjaldt Alicraft, som for øvrig hadde bredere inngang siden pirene ved Sildeberget hadde større avstand mellom hverandre.

 

For øvrig Alicraft hadde ikke baugpropell men var noe helt annerledes og mye mindre båt. Den veide vel 3,5 tonn og denne veier vel 8 tonn. Like meget som den gjør en forskjell i bølger gjør den en forskjell i havna.

 

Det kan ikke sammenlignes, Alicraft håndterte jeg helt fint og den var jo over kravet for fartstid.

 

Jeg er klar over at du har utrolig mye erfaring, men har du f.eks brukt en stor båt i havna mye? Hvis ikke prøv en 50 foter (nevner 50 foter fordi en 35 foter er utfordrende for meg som ikke kan så mye enda) og se hvordan annerledes den beveger seg enn din 19 foter og inn i en trang plass mellom 2 båter.

 

Hekkthruster skal i hvert fall Pocketdritern påkostes om vintern (med mindre det er så kjapt installert at det går ved propellbyttet).

 

@Allan E Den er vel fortøyd på samme måte som den var i Sande. Manglet kroker som man kunne feste noe i på den tynne metallgreia. Må få på kroker der og faste tau, og den som får dem på risikerer ett bad i fjorden siden det er så tynn metall utrigger. 

 

Så tauene ved den kan være stasjonære tau. Skal kjøpe noe mer utstyr ved Biltema.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du bør ha tauverk til begge sider. Noen båter er mye bredere oppe ved fenderliste og hvis en er svært uheldig han båter slå ihverandre over den store utriggern. Så bør du få et tau fra baugen av båten og akterover ned på utriggern. Ved dårlig vær bakfra kan sjø og vind få båten til å sjå i brygga i front. Kjøp ferdige spleiset tauverk i en marina. Google litt om rett fortøyning. Jeg hadde ikke reist fra min båt fortøyd på den måten. Ikke for å klage men som et råd. Lastebåter på vei utover har ofte god fart i Brevikstrømmen for å ha sikker styrefart og da kan det bli noen store sjøer. Ta noen ord med noen som har båter i samme størrelse som din.

Link to post
Share on other sites

@Allan E Skal vel få instruktør besøk av @sap_2000 når han er ferdig med det han driver med for tiden så da vil man få riktig utrustning til plassen og sikkert instruksjoner hvordan det blir helt bra.

Ellers håper båsnaboene ikke synes de har fått en trussel midt i mellom seg :lol::giggle:

(jeg har jo all slags forsikring som finnes men de liker jo der eventuelt å si at ting er hendelig uhell (nå håper jeg virkelig at jeg aldri vil komme bort i noe båt, gikk jo til slutt fint og trygt i dag pluss blir jo bedre for hver gang) og da blir man jo enda mer stressa for å touche i en annen båt om den f.eks ikke har egen forsikring)

Jeg ønsket meg plass 59 ved denne PIR 4. Den var så stor og åpen for innseiling uten noe vridninger og svinginger bare rett inn fra fjorden. Men selv om den var tom så var det utleid til noen så jeg fikk det eneste som var ledig (det var noe ved PIR 7 men dette var enda vanskeligere og enda mer vridninger og manøvre for å komme inn der).

PS. Venter ellers på plass i Langesund, men her var det enten kjøp den frem til 15 April (prisen er dyrere per år enn i Langesund) eller ikke ha noe plass for båten i det hele tatt så måtte jo ta det som fantes ledig.

Link to post
Share on other sites

Du har jo ikke mindre enn tre uavhengige propeller å benytte deg av, så det kan da umulig være noe problem! Jeg har tilsvarende plass og en propell, så lenge det ikke er så mye mer enn stiv kuling pleier det å fungere helt OK .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Det var også bare en propell i Alicraften som jeg tror lignet litt mer din båt i størrelse og det var noe helt annet svingradius osv på den selv om den reagerte ikke like raskt på reversen som denne båten gjør. Denne stopper momentant så når jeg først kom inn i båsen så var det helt stille ikke den minste dunk i brygga.

Det er en helt utrolig forskjell på hvordan akterenden beveger seg i denne i forhold til Alicraft. Den er tilsynelatende bare 4 fot større enn Alicraften men den er over dobbelt så tung altså litt annerledes. Men håpet er jo å lære hele greia. Hadde båsen vært en plass ytterst hvor man ikke måtte vri på båten så hadde hele greia gått lett som ingenting. Men jo flere ganger jeg får øvd jo bedre vil det gå til slutt forhåpentligvis.

PS. Dette er dagens morro videosnutt hvor måkene følger etter flybridgebåt (følger makrellene) som etter en ekte fiskebåt (var ute noen slike en sjark og en liten åpen båt (var ikke mye bølger i dag, noen gamle men disse merker Princess 35 utrolig mye mindre enn hva Alicraft 31 gjorde i en 50 foter hadde de sikkert vært umerkbare men jeg hadde merka den er 50 fot i havna ved manøvrering :giggle::lol: )
 

 

Link to post
Share on other sites

Om du hadde fått en enkel plass helt ytterst så hadde du jo ikke fått muligheten til å lære å finmanøvrere båten på trange steder. Så dette er jo en gavepakke av en båtplass. 😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Man kan jo sikkert se det på den måten også :lol:

Det er bare veldig stor fallhøyde med en fin 40 fots seilbåt på den ene siden og en Marex 375 som ser nesten splitter ny ut på den andre siden. Men får vel håpe Pocketdritern ikke sees på som en trussel av båsnaboene, jeg skal i hvert fall gjøre mitt ytterste for at den aldri skal touche noen av dem (de stikker jo mye lengre ut enn utriggerne).

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har mer enn nok med denne "pocket utgaven" Tenker du er ganske gla for å ha hørt litt på rådene her inne om å begynne med noe litt mindre enn 50++

Men, du er på god vei til å bli flink til å manøvrere. Bare gjenta operasjonen noen ganger, så sitter det til slutt. Mengdetrening er det eneste som hjelper.

Og når det gjelder fortøyningene dine, støtte jeg de som mener du må få på spring og fortøyninger på begge sider. Spring forover/bakover, samt for og akterfortøyning på begge sider, så kan du sove trygt om natten:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Om du skal dunke borti noen, så prøv å gjøre det i så lav fart at det ikke lager merker. Det er når man er stresset og skal gjøre ting kjapt at det gjerne går galt. Kjenn på strøm og vindretning før du går inn mellom bryggene, da vet du hva du må kompensere for. Til neste sommer er du nok såpass rutinert at du klarer legge til med bare litt forhøyet hvilepuls.

 

Jeg mistenker at du vil få problemer med å plassere hekkthruster når du har to drev i veien. Men du burde ikke trenge det, drevene kan jo svinges og dra deg den veien du vil på samme måte som en hekktruster gjør. Du må bare venne deg til en litt annerledes båtbruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Amfea Får vel lært noe av denne båten men altså en 50++ foter kan ikke inn i en bås hvor båt må vris mellom to pirer i hvert fall ikke med meg bak rattet, det er sikkert fint for folk som kan det som @sap_2000 @Chilli Solbris @godthaab- og helt sikkert nesten alle erfarne her på forumet.

Men for meg så må det være en longside den gangen drømmen om en "enorm driter" realiseres i fremtiden. Siden det vil sikkert være enda mye mer forskjell fra 35 fotern til den enorme båten enn det er fra Alicraft til 35 fotern. Kanskje en trinn 3 båt på veien som en Princess/Fairline 45 elns. Kanskje om båsen var ytterst men i hvert fall ikke en bås midt i mellom to PIRer som er nærme hverandre og hvor båter stikker ut av plassene sine.

Skal nok få engang besøk av @sap_2000 og da blir jo alt forklart riktig hvordan det skal være i den båsen. Må jo også få på faste fortøyninger på den metall utriggeren så man må ikke gå på den for hver gang og risikere ett bad i fjorden spesielt om våren/høsten kan det være lite nytelse i det badet. Med faste tau i den kan man bare "fiske dem opp ombord" fra båten.

@index Det er jo i drivfart noe slikt kunne eventuelt skjedd altså den farten vannet drar båten med imens man febrilsk prøver å få båten til å gå andre veien men forhåpentligvis vil det ikke skje. Dette er jo fine båter og en touch hadde sikkert laget noe merke elns. vet ikke hvordan forsikring ser på det (om de ikke vil bortforklare det med hendelig uhell) men jeg er ganske sikker på at det hadde vært noen veldig misfornøyde båsnaboer om det noensinne skjedde en touch men håper da dette vil aldri skje.


Forhåpentligvis vil jeg i hvert fall lære ting og være bedre egnet til drømmen i fremtiden om noe enormt.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

Kjenn på strøm ogvindretning før du går inn mellom bryggene, da vet du hva du må kompensere for. Til neste sommer er du nok såpass rutinert at du klarer legge til med bare litt forhøyet hvilepuls.

 

Ingen grunn til bekymring. TS, som kan lande et fly, fikser nok dette greit. Det handler bare om å bli kjent med båten.

Snart blir han arrangør av kurs i havnemanøvrering.

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Har aldri vært så nærme noe med fly som man må være disse 2 båtene på sidene for å komme inn i båsen da :giggle: Det føltes faktisk mye mer stressende enn første solo flighten siden etter så mange gangers landing med instruktør så følte man at man fikk øvd sin riktige dose for å kunne lande selv og det også på MYE mindre flyplasser enn EPBC i Polen hvor første solo flighten var. 


Kunne gjerne vært 2 svære oppblåsbare havnemanøver øvelses båter på sidene :lol: Er jo ikke akkurat avslappende at på den ene siden har man en seilbåt til sikkert langt over 1 mill og på den andre siden en Marex 375 til langt over 4 mill. Ikke noe man har lyst å touche og lage riper i spesielt om forsikringa synes sånt er "hendelig uhell". Det skulle vært mulig å kjøpe skikkelige ansvarsforsikringer som for bil, jeg har jo hele pakka for båten inklusive motorforsikring men ansvarsforsikringa blir ikke mer premium av at man har full pakke.

Men forhåpentligvis vil det aldri skje noe touch på noen av disse båtene imens havnemanøver kunnskapene vil øke etterhvert til et passende nivå for drømme størrelsen engang i fremtida.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 36 minutter siden:

Marex 375 til langt over 4 mill.

Hvis den er ny, så ligger de på over 8 millioner ny. Ikke for å stresse deg. 😅

 

Betryggende er at en liten ripe i en båt til 3 koster stort sett det samme som en liten ripe i en båt til 10. 

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Men selv om den var tom så var det utleid til noen så

Det var en slik bås jeg mente du kunne øve deg i. Det er så vidt meg bekjent ikke privat innmark inni den båsen, og når du leier plass i samme marina ville jeg brukt den til øving.

 

Der har du "rømningsvei" om du bommer litt. 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h Jeg kaller det nesten ny om det er nyere enn 10 år (ligner på 2017 modellen som har rundt vindu på siden, den neste hadde to sorte rektangulare vinduer) Kan sikkert ta feil :giggle:

Kaller alt for så å si nesten nytt om det er nyere enn den aller dyreste halvgamle og @sap_2000 approved tilstand "drømme svære/enorme dritern" jeg kan få råd til og det er vel kanskje max 2010 en pen dag i fremtiden (og dette skulle være nytt nok til å fungere (uten å dævve mer enn mekaniker har fritid til), men noe som er 2005 kunne også være det må vel undersøkes først).

Poenget var at jo nyere det er desto mer grusomt med en ekstra ripe i det altså ikke noe noen får en "1000 lapp" (sikkert mer) for og går happy hjem siden båten hadde flertallige riper fra før av likevel :giggle::lol: Så da er man ved ansvarforsikring som kan si  "henedlig uhell". Og man vil jo helst ikke bli den båsnaboen alle frykter i hele marinaen :lol::giggle:

 

Quote

Det var en slik bås jeg mente du kunne øve deg i.


Jeg så på denne båsen som rømnings bås dersom jeg fikk følelsen "dette går ikke, snart toucher jeg noen båter og blir stående i sjokk og drivende midt mellom Pirene". Fra denne hadde jeg fått rygget ut av og tilbake til den gjestebrygga eventuelt. Men hadde også rygging hele veien ut som potensiell rømningsvei.

Angående øvelser så ville den ikke hjulpet så veldig mye siden den var rett frem så hadde ikke fått øvd på å vri båten mellom to PIRer slik at den ikke toucher noen båter med akterenden imens den kommer inn med baugen slik at den ikke toucher baugene på Seilbåten og Marexen.

Jeg synes båten var bedre å gå inn med baugen med fordi den har baugthruster og ikke hekkthruster. Forsøkte først å nærme meg innseilingen til PIRene med akterenden og rygging men fant ut det er bedre med baugen først så reduserer man regelmessig farten ved å sette den i fri og deretter i revers. Båten går jo på tomgang i over 4 knop (de store som Storebro 500 og sikkert også Princess 57-62 går vel 7 knop på tomgang) så det er altfor fort tilnærming til noe havn som for meg :giggle: men man har jo fri og revers for å redusere farten går jo ikke øyeblikkelig i 4 knop (en motor kan også brukes der den har ønsket svinge effekt).

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Jeg synes båten var bedre å gå inn med baugen med fordi den har baugthruster og ikke hekkthruster.

Når du kjører baugpropellen vris båten ca rundt tyngdepunktet til båten. Dvs at når fronten går til styrbord så går hekken noe mot babord. Så du får styrt hekken noe, selv før du benytter 2x drev. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...