XardasKSP Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 @Førstefender Det hadde vært skummelt å forsøke dette selv, koster jo nesten ingenting (i forhold til prisen på hele greia) for en dag med mekaniker dersom han har tid i forhold til hele båten + kondemneringspris dersom motorene pga. noe dum feil jeg gjør dævver av frostskade. Og dette om jeg var så teknisk flink at jeg kunne lære alt av youtube uten en "lærer med masse tålmodighet" i praksis. Drevene kan sikkert tas av i mars når mekaniker setter på nye propeller og tar hele vårservice så får jeg malt båten med bunnstoff og hele pakka før jeg forsøker å finne Åbyfjorden utenfor forbudssonen. Finner jeg ikke noe sted hvor det finnes gytetorsk så er det trolig virkelig det dummeste jeg har kjøpt i livet som folk her påstod. Men ikke fordi det er en båt men fordi den er så liten at fisking er eneste som er målet for den, siden alt det andre jeg skulle trengte jeg 50++ foter til. Men jeg har i hvert fall lært at 50++ foter må koste 5 mill og ikke 2 mill dersom den skal være levedyktig. PS. Jeg har ikke kjøpt noe sommerplass jeg kjøpte plass til 15 April neste år og det var det jeg avtalte med Stathelle Marina og det jeg fikk pris på og det de har ikke sendt faktura for verken på mail eller per post så jeg må sikkert ringe dem en dag. Snakket jo da med sjefen for hele greia så antar han har solgt meg det vi avtalte altså plass til 15 april (som kan forlenges dersom det ikke kommer ledig plass i Langesund). P.PS. I tillegg er det drittoppgave med det teltet. Aner ikke om de har stort nok telt på båtbutikken skulle helst kjøpt ett brukt telt med hele pakka men det finnes sikkert ikke så blir steindyrt med splitter nytt antar jeg siden ingen kommer sikkert til å ønske å kjøpe (betale for det, de tar det sikkert gjerne med gratis om det er pakket inn i båten som med Alicraft) dette når båt skal selges. Kanskje den kan byttes inn i en mye større båt men hvem som eier båt til 5 mill ville være interessert i denne som innbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Nei.. du vet best. Se på andre fly båter, se hvordan de har pakket inn båten, er ikke rare presseningen du trenger, definitivt ikke noe telt, knapt større en det jeg har til jolla. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: P.PS. I tillegg er det drittoppgave med det teltet. Aner ikke om de har stort nok telt på båtbutikken skulle helst kjøpt ett brukt telt med hele pakka men det finnes sikkert ikke så blir steindyrt med splitter nytt antar jeg siden ingen kommer sikkert til å ønske å kjøpe (betale for det, de tar det sikkert gjerne med gratis om det er pakket inn i båten som med Alicraft) dette når båt skal selges. Jeg får inntrykk av at du vil ordne veldig lite selv med båten og bare vil kjøpe ferdige ting i butikk. Dette tar tid og så blir ting utsatt, og det kan gå galt. Tipper du kommer til å gå rundt i båtbytikken og kikke etter den hylla der det står: "Komplett telt for vinterlagring av Princess 35" Dette finner du ikke og tildekking utsettes stadig og så er det fare for skader. Se bare på hvordan det var med fortøyning av noen. Andre kjøper en rull med solid tau, står i båsen og kapper riktige lengder og enten spleiser eller knyter løkker og så er det fikset kjapt og enkelt. Mens du hadde dette som et evighetsprosjekt der tau skal kjøpes ferdig på mål i butikken, men først må du få tatt mål, men det kan du ikke og så ble det stadig utsatt mens båten lå dårlig fortøyd. Det er viktig å være litt nevenyttig om man har båt, særlig hvis den er stor og gammel. Ting kan selvfølgelig overlates til en mekaniker, men det må være en som har tid. Og utsetter du alt av arbeid til vårpussen så vil du oppdage at de som kan skru på båt har det veldig travelt akkurat da etter en stille periode hele vinteren, som du da antakelig ikke har benyttet deg av. Husk på at vindussnekkeren ikke er den eneste mekanikeren i verden og at andre kan benyttes, selv om han visstnok har den store fordelen at han ikke har verksted (noe jeg ville sett på som en ulempe). Teltet folk bruker til vinterlagring er egentlig bare ei ramme folk feks snekrer av treverk fra Maxbo for så å dra over ei presenning. Det finnes mange tråder om dette her, søk etter vinterlagring på forumet. Sjekk med tidligere eier hvor det ble av teltet til båten, eller om vedkommende har bilder av hvordan det ble gjort så du kan kopiere det. Selv setter jeg båtene inn i en lagerbygning om vinteren, det koster meg ca 100 kr pr fot for en hel vinter med tørr innendørs lagring. Men ting blir jo litt mer komplisert med en diger båt. Det er jo ikke bare å sveive den opp på en henger og rygge inn i et lagerlokale og så åpne dørene om et halvt år. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Jeg har hatt noen flybrubåter av forskjellig størrelse. De lå på vannet hele året (Oslo) uten presenning, men måkte selvfølgelig da det trengtes. På seilbåten brukte jeg presenning pga dekk/rigg. Det finnes ikke ferdige presenninger til Princess 35, men du kan bestille skreddersøm. Jeg har brukt dette til seilbåten. Det beste av alt er at det heller ikke er dyrt. Vil tro du kan få et ferdig oppsett med kvalitets dekkstativ og skreddersydd duk med lufting, stropper og alt du kan ønske deg til 40-60.000,-. Men dette er anslag, ring og hør. Og disse varer sikkert flere tiår. På seibåten valgte jeg dekkstativ og duk fra Norena Presenning a/s. De har også maler til de fleste båter, ellers måler de opp. Løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 @19 fot Mekaniker vil ha tid om en uke så da blir alt ordnet han skulle også ha noe idee til telt. @Dykker Det var jo virkelig billig 10 % av prisen på båten som ingen vil betale for i fremtiden (de fleste bare gav vel F i den og lot den stå på vannet antar jeg etter at den sluttet å være i @kdtran sitt eie) men gjerne få gratis med på kjøpet. Salget blir jo også enten uten at noe blir betalt for (må vel skrive selges som den er og uten noe garanti til tross for at det fungerer veldig bra flertallige ganger over hele teksten og i titteln) ellers kan det jo gjøres uten noe bryderi ved anvendelse av f.eks Stavanger megler (virker som den som får ting solgt raskest uten at det selges gratis dvs. selger får det samme som ellers + må betale for megler) men da blir det jo bryderi om noe dævver likevel siden meglere er jo belagt med forbrukerkjøpsloven og de vil jo ikke ta den på seg selv så da kommer bryderiet over til selger om noe dævver. Poenget er at utgiftene er minst halvparten av hva de ville vært for faste ting (uten dævving) for en 50+++ foter imens bruken er kun fisketur siden all den andre bruken som den store båten skulle ha ikke er der. Og med de ekstra utgiftene kommer jeg til å være 45 eller 50 før jeg kan bruke 5 mill på en riktig størrelse båt og da er det for seint da gidder jo ikke engang "oldingene" som blir mine jevngamle å feste. Det er jo såvidt de gidder som 30 - 35 åringer Er ikke samme folka som 10 - 15 år siden Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 XardasKSP skrev 23 minutter siden: @Dykker Det var jo virkelig billig 10 % av prisen på båten som ingen vil betale for i fremtiden (de fleste bare gav vel F i den og lot den stå på vannet antar jeg etter at den sluttet å være i @kdtran sitt eie) men gjerne få gratis med på kjøpet. Poenget er at utgiftene er minst halvparten av hva de ville vært for faste ting (uten dævving) for en 50+++ foter imens bruken er kun fisketur siden all den andre bruken som den store båten skulle ha ikke er der. Og med de ekstra utgiftene kommer jeg til å være 45 eller 50 før jeg kan bruke 5 mill på en riktig størrelse båt og da er det for seint da gidder jo ikke engang "oldingene" som blir mine jevngamle å feste. Velkommen til livet som båteier, @XardasKSP. Med denne innstillingen tror jeg kanskje du bør vurdere salg igjen allerede til våren. Fritidsbåt er i de aller fleste tilfeller ingen god økonomisk investering, men det følger jo med noen andre momenter og stunder som forhåpentligvis gjør det verdt å fortsette med båtliv. Du kan ikke forvente å få igjen det du investerer i nødvendig utstyr og vedlikehold/oppgraderinger ved et salg, men du må jo uansett sørge for å ivareta båten du har på best mulige måte - selv om det koster penger. Jeg forstår ikke prioriteringen når du er villig til å investere et sekssifret beløp i ekkolodd, mens skikkelig fortøyning og opplagsutstyr sitter langt inne.. Anbefaler å investere i opplagsutstyr av god kvalitet, fra f.eks Norena som ble nevnt. De har kompetanse og kan gi deg en anbefaling og skisse på hva du bør ha. Systemene kan også utvides etter hvert som båtstørrelse øker på vei mot "finalebåten" din. Hvis du ser på nåværende båt kun som en mellomlanding du ikke vil bruke penger på opplagsutstyr til, så burde du kanskje ha gått for innendørs lagring. Men koster penger det også, og kommer ofte med en begrensning for egeninnsats.. Med utendørs opplag bør du også sørge for at båten blir ettersett gjennom vinteren, spesielt i perioder med mye nedbør og/eller vind. Og et siste lille tips; jeg har fått inntrykk av at du irriterer deg over bortkastet tid og drivstoff etter fisketurer med magert utbytte - hva med å heller prøve å sette pris på at du har hatt mulighet til å nyte tid på sjøen i egen båt?? Selv kaster jeg bort masse både tid og drivstoff på sjøen. Lykke til med opptak og vinterkonservering @XardasKSP, snart er det ny sesong Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 XardasKSP skrev for 22 timer siden: For øvrig ønsket å lage en regnskap på hele greia (utenom arbeidstid det får folk vurdere selv hva de klarer selv eller må betale for at noen hjelper dem) Den delen som omfatter å sette bort/ få hjelp til det meste blir en relativ stor andel totalen for den gruppe båteiere og en veldig liten del for de som gjør det meste selv. XardasKSP skrev for 22 timer siden: Motorene slås jo av når riktig plass på Skagerrak er ankommet og slås på bare for å flytte båten om den har drevet bort fra stedet hvor det var håp om fisk Husk på de du ble fortalt ang å skru motorer på havet med mindre det er det man kan kall tilnærmet stille forhold. Båt/ motorene dine har eksosen ut gjennom drevene og hvis du ser inn i motootrommet ditt ser du at eksosen etter turboene går ca 20-25 cm over vannoverflaten før de går ned og ut til drevene. Spes om man får litt sjø og skvulp inn mer aktenfra en midtskips (slik man ofte får med motorbåter som driver) kan vannet bli skylt/ presset/ pumpet bakveien gjennom turboen og inn i sylindrene om man har litt uflaks. Jeg hadde latt motorene gå med mindre det ikke var veldig stille på havet. Hadde ikke tatt sjansen. XardasKSP skrev for 22 timer siden: Ellers regnet jeg jo på turen til Polen om det skulle bare være drivstoff med 60 foter og 2x D13. Selv med 8 liter per NM og marsjfart (om f.eks bølgeprognose endres fra flatt hav i flere dager til bølger og man må gi på i 20+ knop istedet for 7-10 knop kosefart). La oss si det er 365 NM ned til Mielno så da blir det 2920 liter diesel i marsjfart (er vel 3500 liters tanker så den kommer til Polen i marsjfart). Problemet med endel av teoriene du skisserer er at de ikke stemmer med virkeligheten. P62 lå på ca 11,5-12 l/nm fra 18-25 kn. Så du hadde ikke kommet frem på 1 tank, og få hadde kjørt tankene sine så lavt ned OM regnestykket ditt hadde stemt. Ofte blir distansen endel lenger enn en strek man strekker opp mer eller mindre rett ned. 3500 ish liter på en 62-62 kan nk stemme på de nyere, men de eldre hadde ofte mindre fuel og rekkevidde. P56 mener jeg hadde 2000 eller 2200. Har ikke regnet på distanse til Mielno, men synes det høres litt lite ut. XardasKSP skrev for 22 timer siden: Altså mindre i drivstoff ned til Polen enn det jeg har betalt i faste kostnader for liten båt. Husk å ta med alle utgiftene da. Det går bla endel gangtimer ned dit, som igjen spiser av serviceintervallene på motorer, gir, generator osv. Å sette bort slike jobber er ikke billig om de skal gjøres forskriftsmessig selv om man hadde brukt en aktør som ikke var merkeforhandler. Du skisserer eksempel med 2xD13 som igjen betyr garanti som igjen betyr at alt vedlikehold må være i henhold til kravene. Ikke bare sink, olje og filter hvert å, men på 2,3 og 5. året kommer ting som giroljebytte (med filter), impeller, reimer, filtre (drivstoff x4-5, åndefiltre, luftfilter osv), frostvæske bytte, rens av varmevekslere hvert 5 år osv osv. Samme på generator. Å sette bort en slik service snitter fort på 100-150k årlig på en 60 foter med 2 x D13, Gen osv. Så har man resten av vedlikehold, tilsyn og klokka som tikker mot oppgradering av alt teknisk/ elektronisk ombord. Jeg har sett regningene på endel slike båter etter vinteropplag og service. Men litt oppgradering og feilutbedringer er ikke 3-500k uvanlig. XardasKSP skrev for 22 timer siden: Ellers er det morro om man lærer noe og for dette trenger man jo mekaniker om vintern, virker som han har mer jobb enn han hadde for noen år siden. Uten mekaniker er det bare å stå dum (med unntak for bunnstoff osv. det klarer jeg) og skue på båten om vintern Mekanikker virker å ha lite tid i høst til bistå i år, selv med enkle/ lite tidkrevende ting. Tror du skal prise deg lykkelig over at du ikke kjøpte 30 år gammel 45-65 foter, for da kunne antagelig mekanikker vært ansatt på heltid. Husk båten du har nå er 80% + som en 2019 modell og "bare 35" fot. Og bortsett fra hylende alarm har det vel ikke vært noe galt så langt. Det garanterer jeg deg at du ikke kunne sagt det samme om du hadde kjøpt noen av de andre båtene du tenkte på. Som vi har pratet om før, det kan være langt eller stor forskjell på teori og praksis. Spesielt med båt, og mer jo eldre og større den er. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått litt mer inn for å lære mer om båt/ teknisk/ mekanisk. Selv om man ikke gjør alt selv er det en stor forskjell i forhold til å være en oppdragsgiver som vet hva han snakke rom/ bestiller kontra en som bare sier "fiks det og ring når båten er klar". Ps, ser ut som det kan bli et par ok dager for uttaskjærsfiske i begynnelsen av uka som kommer XardasKSP skrev for 17 timer siden: Drevene kan sikkert tas av i mars når mekaniker setter på nye propeller og tar hele vårservice Hadde jeg absolutt ikke gjort. Av med drevene i høst så tilstand blir stadfestet. adde ikke blir stjålet osv. Finner man ut at noe er galt med de til våren kan det fort ta tid å få deler/ noen til å gjøre jobben og vipps så går ukene... XardasKSP skrev for 17 timer siden: Aner ikke om de har stort nok telt på båtbutikken skulle helst kjøpt ett brukt telt med hele pakka men det finnes sikkert ikke så blir steindyrt med splitter nytt antar jeg Maritim og andre har rørstativer på ca 12 meter lengde. Du trenger muligens å forlenge noen av bena siden du har FB og fast bøyle. Pressening finnes. Minimum 300 gr/m2 og ca 8x12 meter. Så er det endel timer med noen kompiser/ familie til å få opp og tilpasse stativet. Så på med presenning som går noen timer på det og. Evt kan man ta kontakt med Norena å få laget et formtilpasset stativ og formsydd presenning i 3 deler i beste kvalitet som passer like bra som en skreddersydd italiensk dress. Senest i dag var jeg borti en båt på samme størelse som din som fikk levert og montert dette. Prislapp 55k, men da har man ett opplegg som varer i 10+ år, tåler alt "normalt" av vær og snø og holder båten helt ren og tørr gjennom vinteren. Ingenting er mer hat enn å stå å fikse opp i bøyd/ sammenfalt stativ og spjæra pressening i januarkulda pga mye vind eller snø. Er man uheldig så kerter stativet en rute ellert, riper opp båten eller bøyer rekkestøtter når det kneler. Så ordentlig utstyr og ordenldlig jobb på monetering7 sikring er viktig så slipper man å stå der å fryse ræva av seg senere. Så det ligger absolutt mye penger å spare i å lære seg å gjøre ting selv. Sparer mye frustrasjon også på at man unngår det overnevnte. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 1.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 @sap_2000 Quote Jeg forstår ikke prioriteringen når du er villig til å investere et sekssifret beløp i ekkolodd, mens skikkelig fortøyning og opplagsutstyr sitter langt inne.. Ekkoloddet er jo med på å realisere fiskedrømmen imens utstyret er jo ikke med på så veldig mye siden om de motorne ikke dævver og mekaniker fikser vinduene så kommer nok noen til å betale for den båten samme pris som båter med 30++ år gamle motorer og lang liste feil går til. Men alle de tingene som telt til 60 000 osv. det tar de bare gratis og ikke gir en tanke om at det var svindyrt. Ekkolodd er gave til meg selv, de andre greierne er gave til neste eier som ikke vil betale for dem. Quote Fritidsbåt er i de aller fleste tilfeller ingen god økonomisk investering Det er jo tapsprosjekt poenget er hva man får igjen for tapet. Hvis den lille taper nesten like mye i faste kostnader som den store så får man aldri råd til 5 mill i innkjøpspris på den store om den skal være i lignende tilstand slik at den ikke dævver. Derfor tenkte egentlig å spare til jeg har råd, men så hadde jeg lyst å dra på fisketur da og det er sabla dyre fisketurer når været ikke vil være med på det når onkeln har tid. Båten er jo liten og kan ikke brukes til alt det andre jeg ønsket å bruke den svære eller enorme båten til. Quote Den delen som omfatter å sette bort/ få hjelp til det meste blir en relativ stor andel totalen for den gruppe båteiere og en veldig liten del for de som gjør det meste selv. Vel om mekanikers arbeid for noen dager kosta 100 000 som snart andre faste kostnader vil koste (om man bare legger på den ene tingen av propell eller telt til båten) som ikke er refunderbare ved at neste eier betaler for det (som teltet, kanskje propellen er verdt noen kroner i salgspris, men igjen for å slippe å tenke på den etter salget så må det jo hete at alt selges som det er og kan dævve når som helst selv om det tilsynelatende fungerer perfekt). Hvis man bruker megler som kan tyne ut noen kroner ekstra kanskje, så kan man ikke selge den som den er og igjen er man like langt). Så ville vel mekaniker og øvrige båtkyndige slutta på dagen med alt de gjør og sloss om å få fikse på folk sine båter siden det hadde jo vært årslønn på 2-3 mill elns selv med skatt så hadde det vært som engang før i tida u Polen (da staten betalte alt for begravelser og ikke sjekka faktiske kostnader) med begravelsesbyråer at to byråsjefer sloss på sykehuset om hvem som kommer inn døra for å tilby tjenestene FØR den døende personen var død. Altså det koster sikkert flesk å få hjelp dersom man skal betale for administrasjon, investor, sjef av selskapet og til slutt en liten del av prisen for lønn til mekaniker/arbeider. Men dersom man går rett på "mekaniker/arbeider" og slipper mellomleddene så blir det jo ikke så svinelig dyrt selv med alt kritthvitt. Quote Mekanikker virker å ha lite tid i høst til bistå i år, selv med enkle/ lite tidkrevende ting. Tror du skal prise deg lykkelig over at du ikke kjøpte 30 år gammel 45-65 foter, for da kunne antagelig mekanikker vært ansatt på heltid. Husk båten du har nå er 80% + som en 2019 modell og "bare 35" fot. Og bortsett fra hylende alarm har det vel ikke vært noe galt så langt. Det garanterer jeg deg at du ikke kunne sagt det samme om du hadde kjøpt noen av de andre båtene du tenkte på. Som vi har pratet om før, det kan være langt eller stor forskjell på teori og praksis. Spesielt med båt, og mer jo eldre og større den er. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått litt mer inn for å lære mer om båt/ teknisk/ mekanisk. Selv om man ikke gjør alt selv er det en stor forskjell i forhold til å være en oppdragsgiver som vet hva han snakke rom/ bestiller kontra en som bare sier "fiks det og ring når båten er klar". Ps, ser ut som det kan bli et par ok dager for uttaskjærsfiske i begynnelsen av uka som kommer Det er vel flere som har funnet ut av at mekaniker kan ting også med bil osv. ellers har vel mekaniker heltidsjobb nå noe jeg tror ikke han hadde/likte å ha og heller tok all slags oppdrag i 2017. Jo eldre folk blir desto mer forutsigbar og jevn inntekt vil de ha antar jeg. Ellers har jeg forstått det at båten ikke kan være i dævve klar tilstand. Er jo derfor jeg snakker om en prislapp på 5 mill og ikke 2 mill for en 50++ foter. Har jo også tenkt tanken at det sikkert er bedre å kjøpe en 90-tallet skorpe hvor motorene allerede har dævva og bruke nesten 5 mill på splitter nye motorer og drivstofftanker og hele drivstssystemet enn det er å kjøpe båt fra 2008 hvor alt er 2008 og motorforsikring tilbys ikke. Eventuelt finne noe som den Galeon 2009 modell hvor motorer var 2020 modell og som kosta lignende pris. Men dette er først og fremst for fisketurene at alt må være topp funksjonabelt, en Princess 65 nede i Mielno hadde jeg hatt glede av selv om den ikke var ut på havet og venta på deler til noe som dævva. Men det ville derimot måttet være topp tilstand om det skulle være fisketurer så noe må ofres for noe annet. Her ble alt det andre ofra for fisketurene ved valget av denne minibåten (også fordi 45 foter var for liten for de andre formålene og vesentlig verre stand for fisketurer, for å oppnå de andre formålene med båt så bør det helst være noe "som tar pusten" som en Princess 65 eller 20M) derfor blir det jo frustrerende at fisketurene ikke blir så mange og at det er ytterst tvilsomt om mars blir noe suksee pga. torskeforbud i Åbyfjorden og hvor finner jeg en Åbyfjord litt lenger unna (grensa går jo bare noen NM ifra her) når jeg ikke klarte å finne Ahlsgrunn utenfor Jomfruland verken på kart plotter eller på noe som helst annen måte og det var eneste stedet eier av fiskebutikken visste om utenom 10gradern (hvor det er tungtvindt å fiske pga dypet + det er jo ikke noe gyte torsk der i mars de er i fjorder som man må vite om (kun utvalgte slik som i 2017 ingen steder men i Åbyfjorden masse). Ellers var det ikke noe vær mellom 15 og 21 Oktober og senere kunne ikke onkeln min reise for 4 gang i år til Norge, ellers alle de Polske folka som likte å fiske i 2017 har gitt seg. Fisken er borte vekk annet enn litt makrell som de også får fra land så det var ingen kø av folk som ville være med på tur, det finnes ikke "lettfangelig" fisk lenger (300 meters dyp anses som noe vannvittig (er vel bare meg som er gærn nok av "casual" stangfiskere) og de fleste har jo ikke fiskestang for det engang for å ikke snakke om at jeg trolig hadde bare flytet over stedet og pilka hardt over hele bunnen uten å få noe) og da er det ikke folk heller og de vet det ikke er fisk. Men ellers kunne jeg likegodt hatt båt i Nord-Norge om den var stor nok til å bo i den en uke eller 2 og hadde sikkert vært mye mer fiskeglede av det siden der er det enda fisk. Quote Senest i dag var jeg borti en båt på samme størelse som din som fikk levert og montert dette. Prislapp 55k, men da har man ett opplegg som varer i 10+ år, tåler alt "normalt" av vær og snø og holder båten helt ren og tørr gjennom vinteren. Er noe helt annet om man får sydd en presenning til 250 000 for en båt man skal beholde som f.eks 2008 Princess 58 eller 62 elns. (eller en Princess 65 / Princess 20M hvor motorene dævva og jeg setter inn splitter nye med tilbehør og drivstofftanker osv. på verksted med garanti) så man kjøper dette til seg selv. Og med 55 000 som man kjøper i gave til neste eier av båten, poenget er at den skal overleve med trygge motorer slik at jeg kan få igjen penger som jeg kan bruke på drømmebåten. Er jo ikke noe idee å kjøpe masse gaver til neste eier som ikke finner dem verdifulle før han selv eventuelt skal i gang med "driten". Men jeg tror alle eierne etter @kdtran tok bare risken for at båt står på vannet siden det fantes jo ikke en ting til lagring på land i båten. Men jeg liker ikke å ta risken + propell må byttes, bunn må males med bunnstoff, vinduer skal fikses osv. Er vel bare frustrert over at det ikke var verdt den ekstra ventetiden før jeg har råd til 5 mill for båt, å ta 6 fisketurer til 100 000 NOK i faste kostnader (uten drivstoff, arbeid osv. ). PS. Kanskje får mekaniker tatt av de dreva til høsten men blir jo bare ekstra meget bryderi siden de må lagres i garasjen kjøres frem og tilbake (løftes inn og ut av bilen) osv. Tror ikke en simpel tyv uten båtkunnskaper bare ankommer Sildeberget midt på mørke natta og i mørket stjeler drevene for øvrig tror jeg man er forsikret mot dette da båt er i opplag i godkjent marina. Eier av marina hadde vel merka at noen skrur av drev på båter midt på natten og da hadde flere drev vært stjålet der. Imens så var det bare propeller tyver gikk etter da det å skru dem av var vel innenfor deres kunnskapsnivå for tyveri. Men om ting skal være dævva så er det kanskje bedre å få det sjekket nå, mekaniker skulle ha tid om en uke så kanskje det blir mulig å få gjort alt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 XardasKSP skrev 35 minutter siden: Kanskje får mekaniker tatt av de dreva til høsten men blir jo bare ekstra meget bryderi siden de må lagres i garasjen kjøres frem og tilbake (løftes inn og ut av bilen) osv. Tror ikke en simpel tyv uten båtkunnskaper bare ankommer Sildeberget midt på mørke natta og i mørket stjeler drevene for øvrig tror jeg man er forsikret mot dette da båt er i opplag i godkjent marina. Eier av marina hadde vel merka at noen skrur av drev på båter midt på natten og da hadde flere drev vært stjålet der. Imens så var det bare propeller tyver gikk etter da det å skru dem av var vel innenfor deres kunnskapsnivå for tyveri. Vel det rappes jo store outboards 100=400 hk som er påmontert båter over en lav sko fra båter i opplag på land såvell som på vannet fra marinaer og båthavner i hele landet. Sjeldent man ser en båt med drev, spes nyere drev som står på over vinteren på land. Proffene har skrudd det av slept det med seg til utafor tomta og inn i en varebil på vei til østeuropa på 5 min. Ofte gir tyvene f*** i om de blir fanget på kameraer. De blir ikke identifisert uansett og er smarte nok til å sette bilen utenfor kameraenes rekkevidde. Sjekk hvertfall den lille skriften i polisen din nøye. Mener det er vanlig frase at drev skal avmontere under vinteropplag utendørs på land. Dekkes det ikke, så koster nye DPH ca 150K pr stk pluss propeller. Om mek ikke har tid. så finnes det andre firmaer som kan gjøre det. Eller så kan du lese litt manual og se YouTube og gjøre det selv slik mange gjør. Ditt valg. XardasKSP skrev 45 minutter siden: Men jeg tror alle eierne etter @kdtran tok bare risken for at båt står på vannet siden det fantes jo ikke en ting til lagring på land i båten. Mange gjør det. Hvor bra det går over tid avhenger mye av hva slags vintre man får, hvor man har båten og hvor mye man er "på" følger med, feier snø og ser til båten dagelig eller ved behov. Det ramler ofte ned relativt mye snø i ditt område, og du virker ikke å være typen til å dra til opplagsplassen og feie bort snø klokka 2 om natta i minusgrader etter 50 cm snøfall fordi det er meldt 40 cm til før mildværet kommer. Ja mange båter ligger ute med minimal tildekning. Og de flyter som regel til neste vår. Men de har ofte eiere som passer godt på når det måtte trengs. Synes dog ofte jeg ser økt slitasje, vannlekkasjer og frostsprengrelaterte skader på karmer, luker teakdekk og annet når det har gått noen år på de båtene enn de som har vært lagret på sjø eller land tildekket eller innendørs . Igjen, eiers valg. XardasKSP skrev 54 minutter siden: Ellers var det ikke noe vær mellom 15 og 21 Oktober og senere kunne ikke onkeln min reise for 4 gang i år til Norge, ellers alle de Polske folka som likte å fiske i 2017 har gitt seg. Fisken er borte vekk annet enn litt makrell som de også får fra land så det var ingen kø av folk som ville være med på tur, Du får ta deg en tur selv da På meg virker det som de fleste jeg ser som er ute å fisker langs kysten utenfor sesong er alene. XardasKSP skrev 56 minutter siden: Altså det koster sikkert flesk å få hjelp dersom man skal betale for administrasjon, investor, sjef av selskapet og til slutt en liten del av prisen for lønn til mekaniker/arbeider. Men dersom man går rett på "mekaniker/arbeider" og slipper mellomleddene så blir det jo ikke så svinelig dyrt selv med alt kritthvitt. Helt klart, men forutsetter jo at disse har tid når du trenger det siden du ikke kan/ vil gjøre så mye selv eller lære deg dette... Har du fåt logget inn og fått kontroll over overvåkningen ombord ennå? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
19 fot Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: @sap_2000 Sitat Jeg forstår ikke prioriteringen når du er villig til å investere et sekssifret beløp i ekkolodd, mens skikkelig fortøyning og opplagsutstyr sitter langt inne.. Ekkoloddet er jo med på å realisere fiskedrømmen imens utstyret er jo ikke med på så veldig mye siden om de motorne ikke dævver og mekaniker fikser vinduene så kommer nok noen til å betale for den båten samme pris som båter med 30++ år gamle motorer og lang liste feil går til. Men alle de tingene som telt til 60 000 osv. det tar de bare gratis og ikke gir en tanke om at det var svindyrt. Ekkolodd er gave til meg selv, de andre greierne er gave til neste eier som ikke vil betale for dem. Sitat Fritidsbåt er i de aller fleste tilfeller ingen god økonomisk investering Det er jo tapsprosjekt poenget er hva man får igjen for tapet. Hvis den lille taper nesten like mye i faste kostnader som den store så får man aldri råd til 5 mill i innkjøpspris på den store om den skal være i lignende tilstand slik at den ikke dævver. Derfor tenkte egentlig å spare til jeg har råd, men så hadde jeg lyst å dra på fisketur da og det er sabla dyre fisketurer når været ikke vil være med på det når onkeln har tid. Båten er jo liten og kan ikke brukes til alt det andre jeg ønsket å bruke den svære eller enorme båten til. Sitat Den delen som omfatter å sette bort/ få hjelp til det meste blir en relativ stor andel totalen for den gruppe båteiere og en veldig liten del for de som gjør det meste selv. Vel om mekanikers arbeid for noen dager kosta 100 000 som snart andre faste kostnader vil koste (om man bare legger på den ene tingen av propell eller telt til båten) som ikke er refunderbare ved at neste eier betaler for det (som teltet, kanskje propellen er verdt noen kroner i salgspris, men igjen for å slippe å tenke på den etter salget så må det jo hete at alt selges som det er og kan dævve når som helst selv om det tilsynelatende fungerer perfekt). Hvis man bruker megler som kan tyne ut noen kroner ekstra kanskje, så kan man ikke selge den som den er og igjen er man like langt). Så ville vel mekaniker og øvrige båtkyndige slutta på dagen med alt de gjør og sloss om å få fikse på folk sine båter siden det hadde jo vært årslønn på 2-3 mill elns selv med skatt så hadde det vært som engang før i tida u Polen (da staten betalte alt for begravelser og ikke sjekka faktiske kostnader) med begravelsesbyråer at to byråsjefer sloss på sykehuset om hvem som kommer inn døra for å tilby tjenestene FØR den døende personen var død. Altså det koster sikkert flesk å få hjelp dersom man skal betale for administrasjon, investor, sjef av selskapet og til slutt en liten del av prisen for lønn til mekaniker/arbeider. Men dersom man går rett på "mekaniker/arbeider" og slipper mellomleddene så blir det jo ikke så svinelig dyrt selv med alt kritthvitt. Sitat Mekanikker virker å ha lite tid i høst til bistå i år, selv med enkle/ lite tidkrevende ting. Tror du skal prise deg lykkelig over at du ikke kjøpte 30 år gammel 45-65 foter, for da kunne antagelig mekanikker vært ansatt på heltid. Husk båten du har nå er 80% + som en 2019 modell og "bare 35" fot. Og bortsett fra hylende alarm har det vel ikke vært noe galt så langt. Det garanterer jeg deg at du ikke kunne sagt det samme om du hadde kjøpt noen av de andre båtene du tenkte på. Som vi har pratet om før, det kan være langt eller stor forskjell på teori og praksis. Spesielt med båt, og mer jo eldre og større den er. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått litt mer inn for å lære mer om båt/ teknisk/ mekanisk. Selv om man ikke gjør alt selv er det en stor forskjell i forhold til å være en oppdragsgiver som vet hva han snakke rom/ bestiller kontra en som bare sier "fiks det og ring når båten er klar". Ps, ser ut som det kan bli et par ok dager for uttaskjærsfiske i begynnelsen av uka som kommer Vis hele sitatet Det er vel flere som har funnet ut av at mekaniker kan ting også med bil osv. ellers har vel mekaniker heltidsjobb nå noe jeg tror ikke han hadde/likte å ha og heller tok all slags oppdrag i 2017. Jo eldre folk blir desto mer forutsigbar og jevn inntekt vil de ha antar jeg. Ellers har jeg forstått det at båten ikke kan være i dævve klar tilstand. Er jo derfor jeg snakker om en prislapp på 5 mill og ikke 2 mill for en 50++ foter. Har jo også tenkt tanken at det sikkert er bedre å kjøpe en 90-tallet skorpe hvor motorene allerede har dævva og bruke nesten 5 mill på splitter nye motorer og drivstofftanker og hele drivstssystemet enn det er å kjøpe båt fra 2008 hvor alt er 2008 og motorforsikring tilbys ikke. Eventuelt finne noe som den Galeon 2009 modell hvor motorer var 2020 modell og som kosta lignende pris. Men dette er først og fremst for fisketurene at alt må være topp funksjonabelt, en Princess 65 nede i Mielno hadde jeg hatt glede av selv om den ikke var ut på havet og venta på deler til noe som dævva. Men det ville derimot måttet være topp tilstand om det skulle være fisketurer så noe må ofres for noe annet. Her ble alt det andre ofra for fisketurene ved valget av denne minibåten (også fordi 45 foter var for liten for de andre formålene og vesentlig verre stand for fisketurer, for å oppnå de andre formålene med båt så bør det helst være noe "som tar pusten" som en Princess 65 eller 20M) derfor blir det jo frustrerende at fisketurene ikke blir så mange og at det er ytterst tvilsomt om mars blir noe suksee pga. torskeforbud i Åbyfjorden og hvor finner jeg en Åbyfjord litt lenger unna (grensa går jo bare noen NM ifra her) når jeg ikke klarte å finne Ahlsgrunn utenfor Jomfruland verken på kart plotter eller på noe som helst annen måte og det var eneste stedet eier av fiskebutikken visste om utenom 10gradern (hvor det er tungtvindt å fiske pga dypet + det er jo ikke noe gyte torsk der i mars de er i fjorder som man må vite om (kun utvalgte slik som i 2017 ingen steder men i Åbyfjorden masse). Ellers var det ikke noe vær mellom 15 og 21 Oktober og senere kunne ikke onkeln min reise for 4 gang i år til Norge, ellers alle de Polske folka som likte å fiske i 2017 har gitt seg. Fisken er borte vekk annet enn litt makrell som de også får fra land så det var ingen kø av folk som ville være med på tur, det finnes ikke "lettfangelig" fisk lenger (300 meters dyp anses som noe vannvittig (er vel bare meg som er gærn nok av "casual" stangfiskere) og de fleste har jo ikke fiskestang for det engang for å ikke snakke om at jeg trolig hadde bare flytet over stedet og pilka hardt over hele bunnen uten å få noe) og da er det ikke folk heller og de vet det ikke er fisk. Men ellers kunne jeg likegodt hatt båt i Nord-Norge om den var stor nok til å bo i den en uke eller 2 og hadde sikkert vært mye mer fiskeglede av det siden der er det enda fisk. Sitat Senest i dag var jeg borti en båt på samme størelse som din som fikk levert og montert dette. Prislapp 55k, men da har man ett opplegg som varer i 10+ år, tåler alt "normalt" av vær og snø og holder båten helt ren og tørr gjennom vinteren. Vis hele sitatet Er noe helt annet om man får sydd en presenning til 250 000 for en båt man skal beholde som f.eks 2008 Princess 58 eller 62 elns. (eller en Princess 65 / Princess 20M hvor motorene dævva og jeg setter inn splitter nye med tilbehør og drivstofftanker osv. på verksted med garanti) så man kjøper dette til seg selv. Og med 55 000 som man kjøper i gave til neste eier av båten, poenget er at den skal overleve med trygge motorer slik at jeg kan få igjen penger som jeg kan bruke på drømmebåten. Er jo ikke noe idee å kjøpe masse gaver til neste eier som ikke finner dem verdifulle før han selv eventuelt skal i gang med "driten". Men jeg tror alle eierne etter @kdtran tok bare risken for at båt står på vannet siden det fantes jo ikke en ting til lagring på land i båten. Husk på at tildekking av båt handler ikke om hvilken verdi tildekkingsutstyret har for neste eier, men hva drt er verdt å betalefor å ha en tørr og hod båt i forhold til å ha fuktskader og mugg etter at feks den lille lekkasjen i flybridgedørken har fått stå under dnøslaps noen måneder. Elektronikk er rustet istykker og interiøret lukter mugg, så det er fuktskader for flere hundfr tusen. Men du har spart noen få tusenlapper på å ikke investere i tildekking, då da er du bel fornøyd med dine valg? Største båten min stod ute en vinter og eier dro til utlandet og då snødde det. Dermed ble kalesjestengene ødelagt og nye måtte kjøpes. Tror det kostet mer enn de 2000 kr jeg bruker på hver vinterlagring under tak for samme båten. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: Altså det koster sikkert flesk å få hjelp dersom man skal betale for administrasjon, investor, sjef av selskapet og til slutt en liten del av prisen for lønn til mekaniker/arbeider. Men dersom man går rett på "mekaniker/arbeider" og slipper mellomleddene så blir det jo ikke så svinelig dyrt selv med alt kritthvitt. Du ser bare på verksted som en unødig utgift og mener drt bare er mekanikeren du trenger. Men husk at drt er ikke bare timeprisen som teller, men prisen for hele jobben. En enslig mekaniker må ofte velge tungvinte og tidkrevende løsninger fremfor å gjøre ting kjapt og bra med rett utstyr. Han vil få mye dødtid mellom jobber og bruke mye tid på å selv administrere hvis det ikke er andre på jobben som ordner den biten. Hvordan drives flyskolen din? Trenger man egentlig deg som en fordyrende administrator og investor når man kunne tatt flytimer med kun en instruktør? Tenker du over dette så skjønner fu nok hvorfor andre bedrifter trenger funksjoner tilsvarende det som finnes i ditt firma. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 @19 fot Du måtte kjøpt flyet selv og da kunne du hyret inn en instruktør til dette så måtte du hatt en CAMO for dets flydyktighet og sertifisert flymekaniker og ULC (CAA) måtte godkjenne ditt opplegg. Altså om du skulle full opplæring ville du trenge minst 2 egne fly derav ett med to motorer + simulator + registrert flyskole. Opplæring til å fly vs reparasjon av firtidsbåt er usammenlignbart da det er 0 krav til båt imens selv om du var verdens beste så kunne du ikke vedlikeholdt ditt eget fly. Og til flyskolen kommer det folk som skal lære seg å fly ikke eie egne fly og de vil gjerne bruke 35 000 - 45 000 euro (avhenger av hvor fort noen lærer) og ikke 1 mill euro på opplegget slik at de får betalt kun for instruktør. Med båt er det annerledes båten er min og reparasjon av den er ikke pliktig registrert i noe CAA da båter oftest faller ikke ned fra himmeln på folkemengder når noe plutselig har "dævva". Blir helt feil sammenligning mellom båt og bil mekaniker og med fly og flymekaniker osv. Blir som om du skulle starte egen produksjon av grantrær ut i gården og om du skulle produsere sertifiserte deler til militærutstyr. Det første krever ikke sjef administrasjon byråkrati og hele pakka. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 XardasKSP skrev for 18 timer siden: Og med 55 000 som man kjøper i gave til neste eier av båten, poenget er at den skal overleve med trygge motorer slik at jeg kan få igjen penger som jeg kan bruke på drømmebåten. Er jo ikke noe idee å kjøpe masse gaver til neste eier som ikke finner dem verdifulle før han selv eventuelt skal i gang med "driten". Men jeg tror alle eierne etter @kdtran tok bare risken for at båt står på vannet siden det fantes jo ikke en ting til lagring på land i båten. Men jeg liker ikke å ta risken + propell må byttes, bunn må males med bunnstoff, vinduer skal fikses osv. Er vel bare frustrert over at det ikke var verdt den ekstra ventetiden før jeg har råd til 5 mill for båt, å ta 6 fisketurer til 100 000 NOK i faste kostnader (uten drivstoff, arbeid osv. ). PS. Kanskje får mekaniker tatt av de dreva til høsten men blir jo bare ekstra meget bryderi siden de må lagres i garasjen kjøres frem og tilbake (løftes inn og ut av bilen) osv. Tror ikke en simpel tyv uten båtkunnskaper bare ankommer Sildeberget midt på mørke natta og i mørket stjeler drevene for øvrig tror jeg man er forsikret mot dette da båt er i opplag i godkjent marina. Eier av marina hadde vel merka at noen skrur av drev på båter midt på natten og da hadde flere drev vært stjålet der. Imens så var det bare propeller tyver gikk etter da det å skru dem av var vel innenfor deres kunnskapsnivå for tyveri. Med all respekt @XardasKSP, du kan da ikke se på innkjøp av opplagsutstyr som en gave til neste eier?? Dette er jo nødvendig utstyr for å ivareta og sikre båten du faktisk har valgt å kjøpe. Alternativet er jo innendørs lagring eller at du i perioder kan reise til båten flere ganger i døgnet for tilsyn og fjerning av snø og is. På tide å slutte å sutre og faktisk ta ansvar for båten du nå har. Når det gjelder drev er jeg 100% enig med @sap_2000, disse bør du få av og lagre i garasjen, til tross for at du ser på dette som ekstra bryderi. Nye DPH koster vel ca. 150K pr. stk. pluss eventuelt nye propeller. Jeg tror du undervurderer risikoen for organisert tyveri, og det er ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende å demontere et drev hvis man har litt erfaring og riktig verktøy. I vår havn, (hvis man ikke tilfeldigvis har kjente tilstede p.t.), hadde neppe noen reagert hvis det kom en person i arbeidstøy og demonterte et drev fra en båt - selv på høylys dag... I tillegg til tyveririsiko er greit å få tatt en kontroll av drevene på høsten. Tapp av en skvett olje for å sjekke tilstand. Det er ikke helt ukjent at det kan oppstå lekkasje på DPH i løpet av sesongen. Hva tror du skjer med et drev som lagres ute i 20 minus hvis underdelen inneholder mer vann enn olje?? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 @Olepo Jeg tror nok de etter @kdtran bare gav F i noe annet enn å ha den på vannet og slapp ekstra kostnader noe som er ikke rart når ideen var å ikke beholde båten altfor lenge. Får en følelse av at jeg vil gjøre "dritten" som ikke ble gjort uten å få noe igjen for det. Det er jo ingen steder å lagre det innendørs så må vel enten få bygga telt eller betale opptil 60 000 for at ett firma lager det men antar det fortsatt er uten montering av teltet. Ellers må vel drevtyver være mer profesjonelle enn verksteder om de får dem av på "null komma niks" av tid. Mener at forsikringa ikke har noen steder informasjon om at drev ikke kan henge på båten om den er i vinteropplag. Men altså får se om mekaniker har tid til hele greia så også drev tas av med engang. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 XardasKSP skrev for 1 time siden: @Olepo Jeg tror nok de etter @kdtran bare gav F i noe annet enn å ha den på vannet og slapp ekstra kostnader noe som er ikke rart når ideen var å ikke beholde båten altfor lenge. Får en følelse av at jeg vil gjøre "dritten" som ikke ble gjort uten å få noe igjen for det. Slikt går bra i noen år fra ny båt eller eldre båt som noen har brukt mye tid og penger på. Da kan neste eier bruke (opp) båten litt og litt for hvert år før det igjen er tid for ett skikkelig løft (les rep, fiks oppgraderinger) for å ta igjen etterslepet. De fleste velger å legge litt mer tid og sjel i å forsøke holde båten slik den er og unngå ting som ryker eller blir ødelagt/ forringet unødvendig da det ofte blir mas og penger å få orden på. Du kan jo fortsette å gi F. Det kan alt fra forringe litt til bli fullstendig katastrofe. Du virker å legge vel nye vekt i egne teorier som har vist seg ofte å ikke holde vann fremfor å høre litt mer på rådene du får fra folk som har har hatt sammenlignbare båter før deg. XardasKSP skrev for 1 time siden: Det er jo ingen steder å lagre det innendørs så må vel enten få bygga telt eller betale opptil 60 000 for at ett firma lager det men antar det fortsatt er uten montering av teltet. Det er steder å lagre innendørs, men det koster antagelig mer enn du liker å betale. Ring Marex på Hasseltangen for eksempel. Senest sist uke leverte en kar jeg kjenner båten dit for innendørs opplag i vinter. Man velger selv hva arbeid de evt skal gjøre. Mange velger å gå for et slikt skreddersydd opplag for å beskytte investeringen sin (både), unngå at noe blir ødelagt av frost/ snø/ vind midvinters når det passer som dårligst samt for å få litt ro i sjela fra båten midtvinters. Norena setter opp stativ og pressening første gangen som et ledd i å sjekke at alt passer som det skal. Men det finnes langt billigere løsninger også med standard stativ, åressening fra BT, litt tau og en haugs med spylervesketanker. Men det krever litt egeninnsats som du ikke virker å være så villig til å gjøre eller lære. Da kan man enten gi litt mer F å ta sjansen eller betale seg ut av det. Personlig synes jeg komboen av lite teknisk og interessert eier og utildekket båt enten på land eller vann er langt fra optimalt. Man ser endel slike båter hvert år med veltede/ revna presseninger og båten full av snø og is. Ofte med most kalesje, bøyde rekker og knust rute så snø/ vann/ is finner veien inn også. Dette merker de ikke før i April en gang når de begynner å tenke på båt igjen og da blir det ofte skikkelig prosjekt istedenfor båtpuss. På vannet ender ofte samme type båter på bunn. Mye pg eier som ikke gidder å følge med eller gjøre det preventive man kan. Igjen så er valget ditt. Personlig hadde jeg prøvd å få litt mer interesse for å lære og gjøre ting selv og så evt leie inn det man ikke kan/ vil gjøre selv. XardasKSP skrev for 1 time siden: Ellers må vel drevtyver være mer profesjonelle enn verksteder om de får dem av på "null komma niks" av tid. Mener at forsikringa ikke har noen steder informasjon om at drev ikke kan henge på båten om den er i vinteropplag. Helproffe og mange vil jeg si. Oftest fra rundt hjemlandet ditt og østover. Det går fort å få at drev når man gir f i båten og ikke skal påmontere igjen. Belger skjæres opp og girvaier kuttes. Da er det 2 stk skruer og banke ut 2 stålpinner så er drevet av. Outboard rappes ofte ved å skjære ut en bit av akterspeilet på båten med vinkelsliper eller elektrisk bajonettsag. Kabler og vaiere klippes. Det rappes hundrevis, hvis ikke tusenvis av outboard 100-450 hk hk og drev hvert år. Mindre med drev av nyere årganger da de fleste har skjønt at de bør tas av og det står meget få båter rundt på offentlige marinaer og opplagsplasser med DPH drev på gjennom vinteren. Så har du biten med å oppdage evt problemer og feil på høsten fremfor våen når ingen har tid til å fikse/ overhale. Som nevnt. mange forsikringer dekker ikke drevtyveri ved opplag på land, så den sjansen hadde ikke jeg tatt. Men igjen ditt valg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sandebukta Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Dette går litt i loop nå føler jeg! TS har sine litt sneversynte (min mening) hangups om økonomi, staten, båt og fiske og argumenterer imot stort sett alle råd som gis. Så er det noen som prøver å bevise at han har kjøpt feil type båt eller påpeke at den burde vært mer brukt, at elementære ting ikke blir gjort osv. Noen få prøver tålmodig å gi konkrete og velmente råd fra sak til sak. Så blir det stille en periode, så noen fyrer opp litt, og så begynner det hele igjen, fra start.. Det kan bli en lang vinter kjenner jeg, men følger gjerne med om det faktisk skjer noe nytt. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Eika Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 sap_2000 skrev for 1 time siden: Det er steder å lagre innendørs, men det koster antagelig mer enn du liker å betale. Ring Marex på Hasseltangen for eksempel. Senest sist uke leverte en kar jeg kjenner båten dit for innendørs opplag i vinter. Man velger selv hva arbeid de evt skal gjøre. Odd Martin på Hasseltangen er flink(nye opplagssjefen), men hvorfor reise såpass langt når det er ett opplag 500m innover i fjorden som kan tilby lagring inne ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 @Eika nevnte bare en jeg visste om i farta som ikke var fullbooket og ikke helt rans-priser på selve opplaget (menybasert). Flere av de "kule" stedene mer sentralt er tidlig fullbooket, krever at de skal gjøre "alt" arbeid samt at man helst bør stå med lua i handa (og åpen lommebok) for være heldig å bli godtatt som "ransobjekt" Kjenner jo til Wector, men ikke kapasitet/ priser annet enn jeg har hørt de ikke mistenkes for å drive veldedighet Men TS virker å satse på å få båten på land utendørs og selv ha regien på det som skal gjøres/ ikke gjøres. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Men la no mannen gjøre akkurat som han vil. De fleste her inne har jo båt, og gjør det som er nødvendig både før, under og etter"sesong" uten å gjøre noe stort vesen ut av det vel.🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Martine29f skrev 1 time siden: Men la no mannen gjøre akkurat som han vil. De fleste her inne har jo båt, og gjør det som er nødvendig både før, under og etter"sesong" uten å gjøre noe stort vesen ut av det vel.🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 sap_2000 skrev for 1 time siden: @Eika nevnte bare en jeg visste om i farta som ikke var fullbooket og ikke helt rans-priser på selve opplaget (menybasert). Flere av de "kule" stedene mer sentralt er tidlig fullbooket, krever at de skal gjøre "alt" arbeid samt at man helst bør stå med lua i handa (og åpen lommebok) for være heldig å bli godtatt som "ransobjekt" Kjenner jo til Wector, men ikke kapasitet/ priser annet enn jeg har hørt de ikke mistenkes for å drive veldedighet Men TS virker å satse på å få båten på land utendørs og selv ha regien på det som skal gjøres/ ikke gjøres. Man er i gode hender hos odd Martin på hasletangen og som nyansatt så har man alt og bevise, så da kan man forvente litt ekstra og sånn jeg kjenner han så yter han litt ekstra for og få kundene og sjefene fornøyd :) Han har kun vært kunde hos meg, men han har gjort alt en selger kan ønske seg, er ikke ofte man blir kamerater med kundene sine, men ingen regel uten unntak Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Vel jeg skal jo lage det teltet trenger bare mekanikers hjelp så blir det bestemt om det blir det ekstremt dyre eller om man får laget noe rimeligere. Selv om båten er "fiskebåt" og langt ifra drømmebåt på 50++ fot så skal det jo sikres at den overlever. Selv om jeg synes neste eier får alt sammen urimelig billig når alt utstyr følger med på noe som var egentlig billig fra før av med tanke på alder på motorene. Er noe annet hvor glad man er å bruke penger på "for evig og alltid båt" og "midlertidig komme seg ut på fisketur båt". Ellers alternativet med like grei stabilitet som "alle" ville synes er passende fiskebåt som f.eks Targa 35 ville vel kosta minst 1,5 mill dersom noen måtte virkelig selge her og nå + hele greia ville være eldre enn 2009 så ingen motorforsikring og større sjanser for motor dævving. Prisen på vinterlagring ville neppe vært mye billigere og heller ville det ikke være enklere å selge til samme pris igjen om det kosta 1,5 mill siden jo dyrere noe er desto vanskeligere å selge det. Så jeg skjønner ikke hvorfor det menes at jeg kjøpte feil båt når "riktig båt" i samme størrelse ville kosta mer en det dobbelte i innkjøp og trolig samme i vedlikehold. Og nå snakker man om like stabil og stor båt i størrelse inklusive flybridge som er kos som for meg. Pluss hadde hatt større sjanse for motorhavari siden motorene får ikke magisk bedre levedyktighet av at båten heter Targa og er førerhusbåt istedet for å hete Princess og være klassisk båt. Det er fortsatt VP motorer bare mye eldre i tilfelle Targa + drev som er over sin levetid på 10 år i tilfelle Targa. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 XardasKSP skrev for 16 timer siden: Vel jeg skal jo lage det teltet trenger bare mekanikers hjelp så blir det bestemt om det blir det ekstremt dyre eller om man får laget noe rimeligere. Selv om båten er "fiskebåt" og langt ifra drømmebåt på 50++ fot så skal det jo sikres at den overlever. Selv om jeg synes neste eier får alt sammen urimelig billig når alt utstyr følger med på noe som var egentlig billig fra før av med tanke på alder på motorene. Er noe annet hvor glad man er å bruke penger på "for evig og alltid båt" og "midlertidig komme seg ut på fisketur båt". Ellers alternativet med like grei stabilitet som "alle" ville synes er passende fiskebåt som f.eks Targa 35 ville vel kosta minst 1,5 mill dersom noen måtte virkelig selge her og nå + hele greia ville være eldre enn 2009 så ingen motorforsikring og større sjanser for motor dævving. Prisen på vinterlagring ville neppe vært mye billigere og heller ville det ikke være enklere å selge til samme pris igjen om det kosta 1,5 mill siden jo dyrere noe er desto vanskeligere å selge det. Så jeg skjønner ikke hvorfor det menes at jeg kjøpte feil båt når "riktig båt" i samme størrelse ville kosta mer en det dobbelte i innkjøp og trolig samme i vedlikehold. Og nå snakker man om like stabil og stor båt i størrelse inklusive flybridge som er kos som for meg. Pluss hadde hatt større sjanse for motorhavari siden motorene får ikke magisk bedre levedyktighet av at båten heter Targa og er førerhusbåt istedet for å hete Princess og være klassisk båt. Det er fortsatt VP motorer bare mye eldre i tilfelle Targa + drev som er over sin levetid på 10 år i tilfelle Targa. Hvorfor sier du at nye eier får ting billig. Jeg har formsydd presenning og aluminiumstativ fra Norena, men jeg har aldri tenkt at jeg skal "gi bort" dette ved salg av båten. Du kan selge det løst, eller det er et godt salgsargument til evt. ny eier. Hovedmålet er jo uansett å ta vare på båten, slik at den ikke forringes. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 @Tom Rør Fordi virkeligheten er slik at det oftest er ett herk å selge noe imens det er super enkelt å kjøpe noe. Med mindre prisen er veldig lav, det var jo derfor jeg brukte så lang tid på å kjøpe fordi folk flest enten har overbetalt pga COVID for båtene sine og tror de får samme prisen eller de blir først klare over etter at år og dag har gått at ting ikke er lettsolgt som man måtte tro. Også på megler salg virker det som kun Stavanger megler har snusfornuftige priser og ting går unna men med den nye loven er det egentlig ikke noe vits å selge for noen kroner ekstra via megler da man får forbrukerkjøpslovens ansvar på seg selv, siden megler tar jo ikke dette på seg ellers hadde salg kostet mer enn hva megler kan få ekstra i pris. Formsydd presenning heter jo formsydd så hva skal jeg med det til en Princess 58 eller Princess 57 eller 62 eller 65 hvor nye motorer installeres? Så eneste håpet er nye eier vil gi noen kroner for dette og da gjerne rynke på nesen av ideen om halv pris av en ny og si at egentlig bør dette følge med gratis siden jeg gidder å kjøpe båten. Selge til noen andre løst? Hvor mange Princess 35 er det i Norge hvor eier tar vare på båten men ikke har noe telt for det til vintern? Det er jo noen som selges 100 000 rimeligere men har 40 år gamle motorer og en lang liste av dævva ting som ikke virker forenlig med formsydde telt og tipp topp service hvert år. Dermed få potensielle kunder for dette. Men får jo se enten vet mekaniker hvordan noe like bra fås til billigere ellers så må jeg bestille det, men tviler det er inkludert i prisen å reise til Sildeberget og sette opp dette formsydde teltet. Er sikkert inkludert i prisen i Oslo området. Men skal ringe dem spørre om de kan fikse dette ved Sildeberget som en rabatt på kjøpet. PS. Antalgelig trenger de masse tid på å formsy ett telt med tilbehør og det er for seint for dette nå før vintern. Men ska ringe i morra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Når jeg har ligget i boblehavn, følte jeg ihvertfall at det var verdt hver krone å kunne ha en tørr og ren båt gjennom vinteren. Alle lister og gjennomføringer ved rekkestøtter etc. var tørre og fine, og frostspreng var ikke-eksisterende. Nå ligger båten inne, og det er selvsagt mye bedre, men en god og tett presenning er heller ikke å forakte hvis man skal ta vare på båten. Jeg beholder derfor den formsydde presenningen, i tilfelle jeg igjen må ligge i boblehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.