XardasKSP Svart Tirsdag 17:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:40 @ohioDet står noe om tlc der i tillegg til vårklargjøring. Vet ikke helt hva det er forkortelse for men noen her vet helt sikkert (antar det ikke betyr at noe dævva for google finner ikke noe fornuftig?). Er mye finere selve båten enn denne fra 1990. Men VP 74 motorer fra 2002 er vel mer verdifulle enn 1994 motorer. For øvrig har jeg en båt som må kvittes med uansett om jeg skulle bytte båt og den jeg finner skulle gjerne hatt så nye motorer som mulig. Selve båten kan være "en driter gjerne" men drivverket og motorene bør være høyst levende og så nye som mulig. Det koster nok uten at ting dævver for at båt skal leve og være forsikret osv. Bare deler til 2 stykk motor når man ikke vet hva som er skifta før var 19 500 men heldigvis skal ikke være så utrolig forskjell om motor er større, eller uheldgvis fordi jeg får tanken at jeg kunne hatt mye større båt og ikke betalt mye mer. Drivstofforbruk er helt uvesentlig når jeg ser faktisk tid brukt med motorer i gang så båt seiles i planfart der det er lov og fornuftig og samme ville den gjort om den så brukte 200 eller 300 liter timen (altså marsjfart ikke maxfart som er dårlig for motorer). De andre tinga koster mer enn dobbelt (forsikring, deler til service, båtplass, båtopplag, vindusvisker motorer, bunnstoff, vintertelt osv. osv. ) av fylte 3000 liter og 10 timer tror jeg ikke at jeg hadde båten i gang for motor i fjor. Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 17:49 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:49 XardasKSP skrev 7 minutter siden: Det står noe om tlc der i tillegg til vårklargjøring. Vet ikke helt hva det er forkortelse for TLC står vel for: "tender loving care"? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
XardasKSP Svart Tirsdag 17:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:58 @Lars H. Takk! Tenkte ikke på engelsk i norsk annonse. Virker som annonsen er veldig vag i å beskrive båtens tilstand, kan jo være alt fra "tending loving care" til noe småtteri som polering eller annet pynt eller det kan hende "motorne trenger masse care" fordi de er på dødens rand. Måtte vel ringt og spurt hva som menes med det. PS. Pocketdritern ser betydelig hvitere ut etter vasking og er mer eller mindre klar til å bli malt med bunnstoff i morgen. Link to post
XardasKSP Svart Torsdag 20:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:24 Ny oppdatering om pocketdritern: Alt er mer eller mindre fikset den er til og med så som så polert litt og klar til å hoppe i vannet. Dessverre har fiskehåpet blitt enda mer knust siden også Terje på fiskebutikken fortalte det er mer eller mindre ikke noe fisk annet enn på dypet altså virkelige dypet helt ned til 500 - 600 meter samt at folk ankrer der de som fisker eller har elmotor som holder dem over stedet. Torsken har ikke kommet til forbudssonas grenser, den skal ikke være kommet til Arendal nesten engang og trolig vil komme bare mindre og mindre sør selv i gytetida. Ellers skal det finnes sild i Åbyfjorden men dette er smått og seien finnes det kanskje litt av men den er enda mindre enn i 2017. Med andre ord snart drar jeg med pocketdritern rett nordover og håper det finnes vær siden det her føles meningsløst har snart brukt inklusive overvintring, forsikringer, servicedeler, extra propellsett og masse annet dings som bunnstoff osv. osv. uten at 1 time arbeid er medregnet noe som går veien mer mot 150 000 enn 100 000 NOK og jeg har fått noen få makrell. Vurderer hvorvidt jeg gidder å betale 15 000 for en båtplass her eller bare gi helt F i det og sende båten opp nord der hvor fisk finnes og leie båtplass der. Er jo som å være på ferie i Østersjøen når det ikke er fisk. Skulle bare hatt større båt siden meninga er jo å bo i den imens man fisker om den havner opp nord. Skulle kjøpt den Princess 45 med overhalte motorer og byttet drivverk til 2 mill med regninger som jeg ikke rakk å få kjøpt i fjor. Kosta bare i underkant av 300 000 mer men var betydelig mer komfort i hvis man skal bo i denne imens man har fiskeutflukt. Er jo ikke noe poeng med fiskeferie hvis det ikke er fisk og eneste mulighet er noen "proffe greier" på 600 meters dyp. Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 22:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:08 XardasKSP skrev for 1 time siden: sende båten opp nord der hvor fisk finnes og leie båtplass der. Trenger ikke å være så dyrt. Hør med Ulvan rederi eller lignende. Men er litt kjipt å ha båten et sted uten tilsyn. Jeg er en slags gjest Link to post
XardasKSP Svart Torsdag 22:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:41 @enslagsgjest Vel det er eneste stedet denne båten kan "betale seg" i opplevelser vs pris på ting den trenger per år inklusive plass og forsikring og uttagelse med opplag, årlig motor og drev service deler (uten at noe dævva) osv. osv. heldigvis trenger den kanskje ikke nytt telt og nye propeller hvert år (men noe vil sikkert dævve istedet så da vil det gjøre opp for at man slipper å betale propeller eller vinterlagrings telt). Men fordi meninga vil fortsatt da være å bo i den når man flyr opp til Tromsø og på noe mirakuløst vis (vet ikke om det finnes buss eller annet som går der man vil der oppe) kommer seg til stedet hvor den står ikke så langt unna Sørøya. Og da er det jo fort fint om den er 45 fot i det minste og gjerne har lasteplassen konvertert til fryser som funker med generator så fileene ikke tiner seg imens man fisker opp nye. Så vil det jo koste også en enorm sum med bagasje på flyet (eller bare fly opp DA-42 da lønner det seg kanskje med tanke på lasten går jo fint med 100 kg eller mer bare blir tidenes tur DA-42 til å frakte fiskefilee ) til å ta med alt men det smaker jo annerledes når det er selvfanget Ellers om jeg ikke får den båten dit så er det egentlig "penger ut vindu" når hele meninga med "båt her og nå" var å fiske noe fisk men denne er desverre enten borte eller så dypt at det krever profesjonelle kunnskaper bare å få pilken/loddet ned på 500 meter ol. for å i det hele tatt ha ett håp om fisk. For det var jo fint lite vits med liten båt ellers siden om den skulle til Polen for sommercruise og "slike begivenheter" så er passende "majestatisk" størrelse sånn 50 ++ fot helst 60++ og skulle man realisere fiskedrømmen i nord så i det minste 45 fot så man kan komfortabelt tilbringe 2 uker her og 2 uker der i året med generator PCe, fryser og hele pakka og kose seg med "ekstremt dyre fiskeferier" men i det minste ferier som inkluderer selvfisket fisk på menyen uten kunnskaper til å fiske dypere enn 200 meter. Link to post
Okkaby Svart igår klokken 08:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:53 Sørøya er ikke med Tromsø. Sørøya ligger uten for Hammerfest. Så kan du sjekke flypriser til Hammerfest 😁 Tips off the day, de er svin dyre da det er fulle fly. Men flybilletter til Sørøya er subsiderte, så de er ikke så dyre. Fly til Alta å buss/båt opp er billigere måte å reise på. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart igår klokken 10:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:44 @Okkaby Tromsø var ideen å fly til rett fra Polen etter at foreldra kvitter seg med hus i sør og flytter ut. Det går ikke noe direktefly til Hammerfest eller Alta. Hammerfest var ideen hvor båt kunne kanskje finne plass siden det ikke er langt da til vanns å komme til fisken for å nyte fiskeferie "med fisk inkludert ". Men måtte ha mer greier enn hva "pocketdritern" er utstyrt med som strømgenerator og en starlink til PCen (må fortsatt ikke miste kontrollen over flyskolen uansett hvor jeg er). Sånn 45 foter hadde kanskje vært nok om eneste ideen er fiskeferie båt. Antar det er ikke billig for flybiletter fra Tromsø til Alta eller til Hammerfest, men tenkte også at til tilbaketur hvis bagasje skal tas med så blir det faktisk billigere å sende opp DA-42 på tur frem og tilbake da får jeg med fiskefilee for resten av året eller i hvert fall frem til neste ferie. Antar også man må finne noe dyrere inneplass istedet for telt der oppe for båt siden de får jo sikkert "10 meter med snø om vintern". Men der er det jo fisk hele året samme om det er mars eller midt på sommern det er fisk hele tida ved Sørøya såvidt jeg vet. Link to post
index Svart igår klokken 11:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:17 XardasKSP skrev for 12 timer siden: Så vil det jo koste også en enorm sum med bagasje på flyet (eller bare fly opp DA-42 da lønner det seg kanskje med tanke på lasten går jo fint med 100 kg eller mer bare blir tidenes tur DA-42 til å frakte fiskefilee ) til å ta med alt men det smaker jo annerledes når det er selvfanget Du får bare ta med deg max 18 kg fisk ut av landet, og det er forslått redusert til 10kg. Ellers så er fisketurister lite populære allerede på Sørøya, da de hindrer yrkesfiskere og lager all slags krøll der oppe. Så du kan få noen utfordringer. Men om du klarer å få deg en båtplass og noen til å se til båten for deg der oppe, så er det jo bare å prøve seg... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 11:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:26 Må du til Sørøya da? Er jo flere steder langs kysten det er fisk. Kanskje Kristiansund området, Ålesund, Bodø etc. Hvis du har sett jakten på monsterkveita så ser du at det er ikke automatisk at man får fisk. Jeg er en slags gjest Link to post
XardasKSP Svart igår klokken 12:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:08 @index Jeg er utflyttet Norge men jeg har norsk statsborgerskap (i tillegg til Polsk) jeg tror ikke det er noe forbud for at norske statsborgere kan fiske opp så mye fisk de kan spise selv. Men de kan vel ikke føre ut av Norge mer enn 18kg per person om gangen elns. Poenget er uansett som for meg helt på vidda siden det er yrkesfiskere som fisker opp per båt trolig mer fisk enn alle sportsfiskere får på stang til sammen i hele landet. Man burde istedet si at garnfiske er ikke sportsfiske og sportsfiske drives kun med fiskestang og ikke med redskaper ment til å samtidig fange flere 10 talls fisk som garn. Trodde for øvrig det var så mye fisk ved Sørøya nettopp mer enn andre steder fordi den var freda fra yrkesfiske i området nettopp for å lage ett verdenslegendarisk fiskeplass. Verdien av turisme og verdien for norske folk som har ett sted hvor de faktisk kan få fisk må vel overstige verdien av at yrkesfiskere ikke kan fiske i ett bittelite område rundt en øy det er jo 3000 km igjen av Norge og hele arktiske havet å fiske i. Men kanskje det er andre grunner til at det fortsatt finnes fisk der og ikke det at man har fredet stedet fra yrkesfiske slik at hele Norge ikke ender opp som Østersjøen altså fisketomt. Blir jo fint lite inntekt for yrkesfiskere også om de fjerner eget livsgrunnlag ved å fiske opp alt sammen som finnes. Norge som nasjon vil jo tjene flertallige 100x ganger pengene om de freder ett bittelite område og skaper verdens fiskeeldorado. Staten er jo så glad i avgifter at den kan jo bare selge fiskerett med 1 stang for 10 000 per person og fortsatt vil folk strømme til og betale dette. Så kan den bruke disse avgiftene til å betale kompensasjon til yrkesfiskere som mister ett bittelite område av fisket sitt. Så vil jo staten fortsatt gå i pluss med tanke på MVA på alle hytter, båter osv. + skatt fra folk som driver turistvirksomhet. Det vil også være sunt for fiskebestanden. @enslagsgjest Hvis man skal noe sted hvor man må punge ut for å ikke ha båten nærme noe hus eller annet hva er poenget med noe annet enn det aller beste. Er ikke ute etter kveite holder med vanlig torsk og sei bare de er store og ikke må ses på gjennom forstørrelses glass Gjerne også at det er enkelt å fiske slik det var i f.eks Trondheimsfjorden og slik det er vel overalt man slipper å måtte fiske lenger nede i dypet enn 200 meter for da kommer man bare dit om man er proff med ankring eller elmotorer osv. osv. Link to post
index Svart igår klokken 12:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:32 XardasKSP skrev 19 minutter siden: Trodde for øvrig det var så mye fisk ved Sørøya nettopp mer enn andre steder fordi den var freda fra yrkesfiske i området nettopp for å lage ett verdenslegendarisk fiskeplass. Absolutt ikke! Det er nok noe du har funnet på selv! De er bekymret nå da de oversvømmes av "sportsfiskere" som kommer med trailere fulle med frysebokser og driver tilnærmet industrielt fiske der oppe. De skjærer kun ut de fineste filetene og kaster alt annet på sjøen, og fyller fryserne til topps. Så sportsfiske legger desverre beslag på betydelige mengder fisk. Fisk er ikke en ubegrenset ressurs noe sted... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart igår klokken 12:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:43 @index Jeg tror ikke du har sett en trawler og den mengden fisk som tas i garn per 1 båt dette er jo TONN med fisk så mye at man kunne ikke fått dette med 1000 sportsfiskere med stang og de kunne jo betalt 10 mill for 1 ukes fiske i freda sone + alt annet som staten tjener penger på. At de ikke har laget ett fiskeeldorado er jo som å misbruke noe av Norges ressurs og inntektspotensiale. Jeg kan jo ikke tro at yrkesfisket ikke får nok fisk om ett lite område skulle være freda + kompensasjon betalt. Ellers er det jo bare å innskrenke mengden av fisk som kan tas med da blir det jo bare ryggkjøttet og resten hives. Som man sier dumme ideer gir dumme resultater. Burde være heller fisk så mye du vil i en gitt tidsperiode lisens koster 10 000 NOK uka eller 20 000 NOK avhengig av mengde turister samt ta med deg alt du vil + omvendt regel altså får du fisk har du lov å hive hodet, innvollene og skinnet resten ska du ta med og hiver du spiselig part er det bot og utsestengelse fra sportsfiske. Da får de heller sette dem levende ut igjen om de ikke vil ha med hele fileen. Å ikke ha et freda område for sportsfiske og turisme blir jo som å ikke frede en liten del av regnskogen for turisme osv. fordi tenkt å yrkesskogbrukerne. Det lønner seg jo å betale dem for å sitte på baksiden noen dager om de ikke kan bruke andre plasser til å hogge eller fiske i dette tilfellet. Er jo ren tapsvirksomhet å ikke bruke en bitteliten bit av Norge til å gi staten enorme inntekter. Link to post
index Svart igår klokken 12:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:50 XardasKSP skrev 6 minutter siden: @index Jeg tror ikke du har sett en trawler Nei, det finnes jo ikke denslags her på Vestlandet... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Boatmad Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Om TS titter på FB gruppen Ålesund Havfiske så kan man se masse fiskeplasser og variasjon av fisketyper. Link to post
sunnmøre Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden .Trur kanskje at TS må starte med å bruke båten han har, der han er. Du skreiv at du berre hadde hatt motoren i gang 10 timar i fjor. Blir ikkje mykje fisking av det. Ikkje anna båterfaring heller... Få båten på sjøen, lær deg å handtere båten åleine uten onklar, få fiskeutstyr i sjøen. Får lite fisk om ikkje båten blir brukt! Link to post
XardasKSP Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden @index Finnes sikkert overalt men tror ikke folk får med seg antallet fisk de fjerner. Om de også bruker bunngarn hvor de drar med seg hele bunnen (det på overflaten) så blir det enda verre de får til å ødelegge grunnlaget for fisk også. @Boatmad Om man ser på Team Olex/Garmin her utenfor i Langesund så ser man jo det samme men får ikke med seg at det er profft fiske på over 300 meters dyp for den store fisken og gjerne også langt ute på havet noe som gjør at amatører ikke føler seg trygge i en liten nok jolle til at den kan ankres opp der. Poenget var ikke antallet fiskearter men hvor enkelt det er å fiske så vidt jeg forstod så er området rundt Sørøya litt som Trondheimsfjorden med tanke på man trenger ikke mer enn 200 meter ned for å kunne få skikkelig fisk og trenger heller ikke proffe metoder bare vanlig multiplikator stang med vanlig oppheng og pilk eventuelt noe agn osv. Hvis man først skal betale svindyre summer for å ha båten ett annet plass enn nærme huset til foreldra så får det være det beste stedet da. @sunnmøre Jeg snakket jo om motortimer det blir ikke mye motortimer av at båten driver ute i bukta det er bare når motorn er i gang at det blir motortimer. Den er stort sett i gang når man skal opp dit og tilbake igjen og dette tror jeg ikke blir mer enn 1 motortime siden trenger ikke spare drivstoff med båt som ikke bruker 200 liter timen om den går i marsjfart. Ellers brukes bare motor på å flytte seg om man har drevet for langt bort med strømmen. Timer med fiskestanga er minst 5x av motortimer. Link to post
sap_2000 Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden XardasKSP skrev 6 minutter siden: Den er stort sett i gang når man skal opp dit og tilbake igjen og dette tror jeg ikke blir mer enn 1 motortime siden trenger ikke spare drivstoff med båt som ikke bruker 200 liter timen om den går i marsjfart. Ellers brukes bare motor på å flytte seg om man har drevet for langt bort med strømmen. Timer med fiskestanga er minst 5x av motortimer. Dette har vi vært gjennom før @XardasKSP Det frarådes sterkt å skru av motorene på en drevbåt når man ligger å driver i sjøgang på havet. Grunnen er at eksosrøret blir fylt med vann (som er vanlig når motor ikke går), men det er bare ca 20 cm høyere før det renner over toppen av eksoskrøken og rett inn i turbo og videre inn i sylindre. Derfor anbefales det ikke å ligge med avskrudde motorer i sjøgang som det stort sett er på havet. Det kan gå bra men det kan også gå dårlig. Når man ser på fiskebåter fra sjakrstørelse og oppover så er motoren igang fra den går fra kaia, til den er tilbake. Man ser så godt som aldri at motor skrus av. Kan huske et par ganger ved havblikk at jeg har skudd av motorer for å bade eller bare "chille" men instinktene stritter imot da det er noe trygt med en motor man er avhengig av som går, akkurat som på et fly. I østlandsk målestokk er det masser av fisk fra vestlandet, og spesielt fra Møre og oppover. Det kryr hvertfall av både hobbyfiskere. fisketurister og kommersiell fiske så langt jeg kan observere. O ja, båten din har ikke noe problemer med å greie turen ditt eller til Polen for den saks skyld. Langt tryggere og med mindre risiko en stort sett alt annet diskutert i denne tråden som var aktuelt for deg. Mvh. SAP Link to post
Dykker Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Jeg er enig med @sunnmøre TS bør ta mot og prøve å føre båten selv. Virker som han er nervøs for det, men øvelse gjør mester. Jeg har hatt mange båter, både motorbåter, FB og seilbåt fra små til store. Alle med sine forskjeller på manøvrering både forover og i bakk. Letteste var faktisk med to motorer. @XardasKSP Ta mot til deg og øv med den forholdsvis lille båten du har nå. Den kunnskapen er en bærebjelke til en >50 fot FB du ønsker. Og da er det helt andre krefter som gjelder Men dette vet du sikkert fra all din erfaring med flyging og som bedriftseier med flypark/skole. Prøv å dra ut alene med båten du har nå, og øv suksessivt med mer vind osv. Dette fikser du Så kan du kjøpe deg en FB større en 50 fot. Kystskippersertifikatet har du jo allerede bestått og fått. Link to post
sunnmøre Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Har vore utallige timar på Sunnmørskysten. Fekk streng beskjed frå far min at motoren skulle vere i gong allereie før eg var 10 år gammal dvs for meir enn 40 år sidan. Har brutt dette når det har vore sol og blikkstille, men ikkje ofte det har skjedd. Link to post
XardasKSP Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Vel på Alicraft har den heller aldri vært i gang når man fisker det går jo ikke alt vil gå i propellen snøre og hele pakka. Ønsket meg jo båt med akslinger men ble jo som det ble ideen var jo klar hvordan den skal brukes. Ønsker heller ikke noen fiskerekorder drømmer bare om vanlig fiske i Norge slik det var i 2003 f.eks at man fisker fra båt og får en torsk og sei osv. uten å måtte ty til dyptvannsfiske på over 200 meters dyp og anvende profesjonelle metoder. Og jeg forstår det som at dette er fortsatt mulig i Nord-Norge å få fisk slik man fikk i Sør Norge i 2003 eller i Trondheimsfjorden før dette. Ellers var ideen ikke å seile båten gjennom hav til Nord-Norge da dette er langt utenfor mine evner og til dette skulle jeg gjerne hatt den i CE A kategori og over 60 fot. Men å få den frakta dit og ha den der og ville gjerne ha den større siden man da ville bodd i båten imens man er på fiskeferie og 45 fot ville kanskje vært nok for å få med generator også. Øvrig bruk av båten i Østersjøen og i Polen som ikke inkluderer fisk det trenger i hvert fall mye større båt, denne var jo ment for fisk i området og når det ikke finnes så må man jo dra dit den finnes. Ellers har den også drev som virker ugunstig til fiske da man må ha dem på og da får man ikke fiska men får snøre i propellene og dævva fiskeutstyr + båt. Etter at jeg fikk forklaringa fra Terje på fiskeutstyrsbutikken som samsvarer med hva broren til mekaniker tror så mista jeg lysten på båtplass til 15 000 og forsikring til 17 000 på toppen av alt hittil for å ikke få fisk. Men jeg har plassert båten på land slik at den må ut på mandag uansett ned til fiskeløse kostbare vannet. Får vel annonsere den til salgs, ligger jo en pen "ta med til Polen båt" rett utenfor døra men tror nok ikke de vil ha 5 mill for den: https://www.finn.no/mobility/item/380555231 Link to post
sap_2000 Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden XardasKSP skrev 1 minutt siden: Vel på Alicraft har den heller aldri vært i gang når man fisker det går jo ikke alt vil gå i propellen snøre og hele pakka. Propellen står like stille på tomgang i fri som med motor avskrudd, så du får ikke noe mer eller mindre snøre i propellen om motor er av eller på. Som sagt, det er ditt valg, og det er en bedømning på hvor mye bevegelser/ pump/ slag i fra bølger og fra hvilken vinkel som må til, samt aspektet med om man ikke skulle få igang motor igjen (batteri eller noe annet som klikker når det minst passer) og hva det evt vil føre med seg. Det er ikke uten grunn at de aller fleste lar motor gå. På D4 og D6 med drev hadde jeg vært forsiktig med motor av på havet i 98% av tilfellene. Folk har greid å få vann inn i sylindre med store problemer eller havari som resultat, godt fortøyd i havn eller med anker pga bølger fra forbipasserende båt hvor kombi av vikler og "riktig treff" var alt som skulle til. Motorene dine vill ikke gå seg ihjel pga timer uansett. XardasKSP skrev 9 minutter siden: Ellers har den også drev som virker ugunstig til fiske da man må ha dem på og da får man ikke fiska men får snøre i propellene og dævva fiskeutstyr + båt. Du får vurdere selv men men de fleste sjarker og fiskebåter man ser på havet har aksling og motor i gang i 99% av tilfellene... Propellen trenger ikke gå rundt... XardasKSP skrev 11 minutter siden: igger jo en pen "ta med til Polen båt" rett utenfor døra men tror nok ikke de vil ha 5 mill for den: https://www.finn.no/mobility/item/380555231 Skader ikke å prøve. Kanskje du hadde fått den for 6 etter litt forhandlinger og åpnng av koffert med penger under nesa til selger ... Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden @sap_2000 Jeg trodde alltid propellen gikk ellers det blir jo ikke noe "fiskeopplevelse" av flertallige timer med motor som durer i bakgrunnen og nydelig eksoslukt som overtar for lukten av sjø og hav (om lukta av fisk uteblir pga. mangel på fisk ). Men jeg burde kanskje visst det før jeg kjøpte båten at jeg må ha en akslingsbåt for å kunne i det minste nyte havet om jeg ikke får nytet noe fisk fordi den er borte. Problemet med 6 mill er vel at jeg til nødskrik kanskje kunne skrapt opp 5 og da gjerne med kofferter fulle av kontater som ikke er rukket satt inn i banken da de vanligvis vil ikke ha mer enn 100 000 per person per måned Skulle bare ventet til jeg hadde nok penger til enten riktig "bo i Nord-Norge og fisk der båt" eller "Majestetisk partybåt som tas med til Polen". Men jeg trodde jo det var fisk som i 2017 i det minste og ville jo gjerne ha båt her og nå men det var bare det at fisk forsvinner for hvert år som går. Kanskje burde dra til Nord-Norge allerede for om 10 år så er det ikke fisk der heller og man må kanskje dra til Kamtsjatka elns. for å få fisk enkelt nok for en amatør til å også få fisk. Link to post
sap_2000 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden XardasKSP skrev 33 minutter siden: @sap_2000 Jeg trodde alltid propellen gikk ellers det blir jo ikke noe "fiskeopplevelse" av flertallige timer med motor som durer i bakgrunnen og nydelig eksoslukt som overtar for lukten av sjø og hav (om lukta av fisk uteblir pga. mangel på fisk ). Men jeg burde kanskje visst det før jeg kjøpte båten at jeg må ha en akslingsbåt for å kunne i det minste nyte havet om jeg ikke får nytet noe fisk fordi den er bort Det er gir som på en bil (forover - fri - bakover). Tar du en kikk på propellene så ser du a de har fast pitch, ergo må de kunne stå stille for at du kan starte opp båtplassen uten at båten farer vei, samt rotere ene eller andre veien for forover og akterover. Det samme gjelder akslingbåter. Variabel pitch finnes på større greier, samt noen mindre yrkesbåter, men 99,x av fritidsbåter har altså fast pitch propeller og gir. Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn