XardasKSP Svart Onsdag 08:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:56 @sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. Poenget er at jeg tror ikke folk som skal betale penger vil verdsette det på samme måten at farten gikk ned og skulle gjerne fått penger til å kunne kjøpe noe som den båten som står ved siden av på Sildeberget. Uansett sabla fin båt og eieren ble også plagd i går av "fabrikk blowout" sot. Eier av Sildeberget Marina mente i hvert fall det var det som var årsak til plutselig sot og ikke gammel brann fra ifjor. @Eika Han snakket vel om sin tidligere egne båt som var mye mindre en summerfamily 27. Som for meg er det fint nok om denne ikke dævver gjør det ikke noe om den går tregere, poenget er at det er egentlig bare bonus til neste eier siden mekaniker trodde at mitt bruk av båten er så lite at de motorne dævver ikke uansett. Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø. Men de var også enige i at akslingsbåt er bedre til mine formål men nå har jeg drevbåt da. Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling. Ellers er foreløpig største problem disse skjermene siden de kan jo ikke være så som så i en ellers fullt fungerende båt hvor ting ikke er dævva. Det er faktisk så vidt jeg vet slik at alt i båten fungerer i momentet utenom de skjermene. Link to post
index Svart Onsdag 09:01 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:01 XardasKSP skrev 4 minutter siden: Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer Så da er det alle vi andre som tar feil da, som aldri stopper motorene på fisketur. Rare greier... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blouberg Svart Onsdag 09:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:12 sap_2000 skrev for 11 timer siden: all den tid det vites om endel havarier på D4 hvor fellesnevner har væt for lavt oppnådd turtall mener jeg det er en no-brainer å gå for de letteste propellene. Momentet som går gjennom drevene blir mindre også, og det er ingen ulempe etter noen timer med tanke på levetid på drevene heller. @dennrick , @lurvetass og @Blouberg kan jo si hva de mener om temaet Enig med @sap_2000, lavt max turtall er roten til mye vondt.. Motor og drev puster mye lettere når den er i stand til å nå oppgitt max, og det gjør ikke noe om et er litt over. Ofrer gjerne et par tre knop på topphastighet i bytte med at motor og drev trives bedre Har H4 på 380/DPI, ren gjør denne litt over 3500 som er oppgitt max, med litt groe på propeller datt det ned til 3300.. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
subwoofer Svart Onsdag 09:33 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:33 XardasKSP skrev 36 minutter siden: @sap_2000 Det er kanskje fordi før trodde folk at den båten faktisk oppnådde over 30 knop så når den oppnådde 29 med G6 så trodde jeg den ville fortsatt gjøre dette med G4 imens G5 var den som faktisk ville gi den 30. Er jo ikke viktig som for meg hvor fort den går på maks men var bare på en måte "skuffet" om at det ble verre enn bedre selv med ren båt uten vekt. Men det er sikkert fordi denne båten aldri noensinne oppnådde over 30 knop og jeg burde skrive 27 i eventuell annonse som maxfart og ikke marsjfart som folk gjorde før. Fartsproblemet står vel ikke mellom rattet og stolen? Begge drev sparka helt innunder og godt med trimflaps? Link to post
Andora Svart Onsdag 09:39 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:39 @sap_2000Er selv spent på max turtall på min d6 435 nå ved sjøsetting etter påske,hadde 3480 ved opptak i høst.kjøpte båten i høst så har ikke noe erfaring med hva det har vært tidligere. Link to post
19 fot Svart Onsdag 15:53 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:53 XardasKSP skrev for 6 timer siden: Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer og at det måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø. Det viktigste er ikke å klare å få flest mulig til å være enige i at ting vil gå bra, men at motoroppsettet er enig i at dette går greit. Så må man også huske på at virkelig uflaks kan skje og ta høyde for det. Man skal ha virkelig uflaks for å frontkollidere om man kjører uten skkerhetsbelte, men det er likevel lurt å ha beltet på i tilfelle det skjer (selv om man som regel ikke krasjer). Du bestemmer jo selv om du vil ha motoren igang eller stoppe den når du er utpå og fisker, men siden du tydeligvis ikke kjenner til alt det tekniske på din båt så kan det jo være lurt å iblant høre på dem som har mye erfaring og kjenenr til hvordan ting fungerer. Og et spørsmål til dem som har peiling på disse motorene, hvorfor legges ikke eksosen opp slik at den går i en høy bue før den går ut, sånn at det skal ekstremt mye til for at vannet kommer forbi denne buen og inn i en sylinder med åpen eksosventil? En lang eksosvei vil jo gi noe ekstra motstand også vil man kanskje ikke avse plass til dette over motorrommet (inkludert plass til isolasjon osv siden eksosrør er varme. Link to post
19 fot Svart Onsdag 15:59 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:59 XardasKSP skrev for 6 timer siden: Men får jo hele tida lyst på "drømmen" spesielt når en stor flott Princess 480 sitter i båsen ved siden av er bare masse "spetakkel" å få solgt båt og igjen lete etter riktig priset (halvveis gratis) båt i tipp topp stand av riktig størrelse og med aksling. Litt spesielt å ha mest fokus på å få solgt båten (for å kjøpe større) når du om jeg ikke husker helt feil har bare 10 motortimer i den båten du har kjøpt ifjor. Selv har jeg vel til sammenligning ca 400-500 motortimer på 6-hesteren jeg kjøpte for litt under 3 år siden (den bruker 2 liter/time på full gass og ca 1 l/time i litt roligere fart og jeg har fylt over 650 liter bensin på den 6-hesteren). Link to post
lurvetass Svart Onsdag 18:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:41 Ja, vi hadde også havari der VP mente det var for tunge propeller. Vi gikk ned fra G5 til H4 for vi var også plaget av at bosset slapp og hadde stadig en propell på service. Veldig enig med @sap_2000, et par knop ned er ikke viktig hvis det gjør at du får riktig turtall på maskinene. Men blir jo veldig artig fortsettelse av tråden hvis du selger pocketdriteren og starter ny jakt på drømmebåten. Da har vi topp underholdning et år eller to til. Hilsen Lurvetass Link to post
sap_2000 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden XardasKSP skrev for 23 timer siden: måtte virkelig uflaks til om motorer skulle vannfylles på en relativt stille dag med lite sjø. Ja, men som andre sier det kan skje. Typisk for slike båter som du har er at de driver med hekken 45 grader mot vind og sjø som er ugunstig retning for bølgeslag med tanke på vann i eksos samt overhengende lav plattform. Men valget er ditt. XardasKSP skrev for 23 timer siden: Ellers var både eier av marinaen og de som jobber der og mekaniker enige i at det ikke er mulig å fiske med stang i flertallige timer med motordur av gående motorer Dette bør de fortelle til de andre 98% av fiskere i vest og nord som fisker med motor igang på havet Andora skrev for 23 timer siden: @sap_2000Er selv spent på max turtall på min d6 435 nå ved sjøsetting etter påske,hadde 3480 ved opptak i høst.kjøpte båten i høst så har ikke noe erfaring med hva det har vært tidligere. Blir spennende det. Ideelt sett bør man ha 3550+ med rimelig fulle tanker og ren bunn/ propell. En ting som er rimelig lett å få gjort på aksling-propeller er å levere den til Andvik eller Winrace om vinteren å få tatt av litt pitch om man mangler litt. Slipper å kjøpe ny... 19 fot skrev for 17 timer siden: hvorfor legges ikke eksosen opp slik at den går i en høy bue før den går ut, sånn at det skal ekstremt mye til for at vannet kommer forbi denne buen og inn i en sylinder med åpen eksosventil? Motor/ drev er en ferdig alt-i-ett pakke som skal passe inn i flest mulig motorrom og høyden på raseren er valgt så den ikke stikker særlig høyere enn resten av motor da det ville gjort endel installasjoner vanskelig eller umulig = mindre salg. Systemet funker jo bra for de aller fleste i 99% av tilfellet da veldig få ligger med motor av i sjøgang. Men det skjer ett og annet tilfelle hvor alt "stemmer"; båt som ligger litt dypt akter, endel folk ombord i salongen akter , fortøyd med hekken eksponert til en som kjører forbi i halvplan for eksempel. Havsjø ville jeg vært betenkt med å skru av motorer da selv om det ser relativt rolig ut blir endel opp-ned bevegelser samt mye energi i bølgene. Av og til kommer det en som er større, og med litt annen frekvens så kan det være gjort. Ser ikke mange fordeler med å skru av motor under fiske annet enn å spare noen timer, noe som ikke virker å være noe stort problem for en typisk hobbyfisker med et liv utenom båt og havet... lurvetass skrev for 14 timer siden: Men blir jo veldig artig fortsettelse av tråden hvis du selger pocketdriteren og starter ny jakt på drømmebåten. Da har vi topp underholdning et år eller to til. Håper saget av pocketdriter drøyer litt da jeg bodde poenget ved å kjøpe en "safe" båt hvor ting funker mer enn det dævver var å få litt praktisk erfaring før selveste stor-driteren skal handles. Forhåpentlig også å erfare verdien av en båt som fungerer versus en hvor alt går i stykker i sekvens som medfører mer "out of service tid" enn tid det er mulig å bruke den. For det kan jeg love at er demotiverende etter å ha kjempet mot problem etter problem og kastet mengder med tusenlapper inn i det sorte hullet, for å så oppleve v båten ikke kan brukes når du vil eller kan bruke den. Da blir et display elkelr to som ikke virker bare barnemat. @XardasKSP Sjekk kontakter og tilkoblinger. Virker rart at 2 forskjellige såpass nye displayer skulle dævve av seg selv over vinteren om det ikke har vært andre påvirkninger... Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden @sap_2000 Skal sjekke kontakter fordi nå har den nede dævva fullstendig altså ikke noe touch funker på venstre skjerm. Det skjedde ikke noe med dem annet enn at de overvintra. Når det gjelder motor ute på havet så er det jo ikke pga. drivstoff eller forbruk av motorn men fordi det ødelegger hele opplevelsen av å ikke få fisk og nyte i det minste havet om man må høre på motorne. Men om den båten er uegnet fordi den ikke har akslinger er det jo ekstra grunn til å ha en annen båt. Og den i nabobåsen stod så majestetisk at man kunne skjønne morroa av å bare ha den det var liksom drømmen og den drømmen var sabla stor @19 fot Fordi det var fiskeløst men det var i det minste makrell nå er det vel ingenting i det hele tatt. Jeg hadde jo bare båten fra august og som sagt 10 timer er mer enn 10 turer om man bruker båten i plan på vei gjennom den lange fjorden faktisk mer enn 10 turer. Vi dro jo aldri til 10gradern da vi innså at med våre kunnskaper for stangfiske vil vi aldri nå bunnen der på 300 ++ meter og i tillegg vil båten drive og vi får bare pumpa flere timer med opp og ned på stanga (god styrke trening) uten at vi vil komme i nærheten av fisk. Nå sier de faktisk at fisk ikke er der engang og enda dypere på 500++ meter. Men det ville vært helt annen bruk opp i Nord-Norge på ferier eller om jeg tok med båt til Polen hvor det ville sikkert ligne bruken av slike båter i Norge "partybåt og morro utpå havet og ikke fisking". Og da bør den jo være så stor og majestetisk som mulig og samme hva den bruker av drivstoff bare den fungerer fordi den brukes jo nesten ikke om den står i havna mesteparten av tiden Og skal den utpå så er det fint om den går som gærn om den så skulle bruke 1000 liter den ene timen @subwoofer Båten har auto zipwake og det virker som den fungerer. Er jo selveste @sap_2000 som prøvde den før den ble kjøpt og da oppnådde den 29 knop med G6 propeller. Altså ikke noe som tyder på annonsert 27 knop marsjfart eller 31 knop toppfart. @index Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur Men kanskje med akslingsbåt så går det an å slå de av? @lurvetass Problemet er vel at hvis man selger det til noen som elsker å kverulere slik noen beskrev det her på forumet så vil de komme om ett år og si noe dævva og foreslå å tilbakelevere båten og ønske penga igjen som er allerede blitt brukt til større driter De kan jo si det kosta 200 000 mer enn billigst båt av den typen så da hadde de store forventninger og selv om kanskje retten mener de var overdrevet store så blir det jo ikke noe gøy å måtte kverulere seg gjennom en sak og betale for advokater bare for at noen skal til slutt få offisielt beskjed at båt må beholdes og ble solgt som den er uten noe garanti. Og enda verre blir det å gi megler jobben for vedkommende vil jo utløse forbrukerkjøpsloven uten at han er selv ansvarlig for at den utløses. Så man betaler vel bare for å få større problem om man selger til noen som ønsker å kverulere greia. Er vel ingen meglere som er som bilforhandlere slik at de tar over hele ansvaret selv kanskje med unntak av megler i Bergen men han driver jo med mye dyrere båter og da tar seg sikkert råd til å se gjennom dem selv slik at han ikke får seg en overaskelse i form av kjøper som ringer at motorne dævva og han får fikse dem eller om det ikke går betale for nye med innsetting Er jo slik det skjer ved bilsalg og forbrukerkjøpsloven om en bilselger ikke sjekker hva han selger. Link to post
index Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden XardasKSP skrev 3 minutter siden: @index Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur Men kanskje med akslingsbåt så går det an å slå de av? Liker ikke folk fisketur? Da har jeg misforstått noe. Jeg har aksling, men stopper likevel ikke motoren. Men jeg nyter likevel å være utpå. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Hvis jeg ikke husker feil så var det en ganske stor Princess ned i Arendalsdistriktet som fikk ødelagt minst en av sine motorer på grunn av en større bølge enn vanlig traff denne båten bak i feil vinkel. Sjøvann inn eksosrør og helt til motor. Dette var en med strake akslinger Link to post
sap_2000 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden XardasKSP skrev for 3 timer siden: men fordi det ødelegger hele opplevelsen av å ikke få fisk og nyte i det minste havet om man må høre på motorne. Men om den båten er uegnet fordi den ikke har akslinger er det jo ekstra grunn til å ha en annen båt. Som sagt hvordan tror du alle de som fisker langs kysten overlever og får fisk da 99% av dem ligger med motor i gang? Når det gjelder aksling vs drev, så har det meste av båter du ser på havet vest og nordpå som ikke har outboard aksling OG ligger med motor i gang. Selvfølgelig er det havblikk og slake gamle dønninger er det bare å skru av. XardasKSP skrev for 3 timer siden: Og den i nabobåsen stod så majestetisk at man kunne skjønne morroa av å bare ha den det var liksom drømmen og den drømmen var sabla stor Jo da ser fint ut, men kan godt forestille meg hva (og hvor mye) som er lagt inn av tid, penger og innsats for å få den samt å holde seg slik. Den biten er jeg ikke sikker på om du vil like eller være klar for i praksis. XardasKSP skrev for 3 timer siden: da oppnådde den 29 knop med G6 propeller. Altså ikke noe som tyder på annonsert 27 knop marsjfart eller 31 knop toppfart. Den oppnådde 29 knop med null last, lite diesel ombord og ved kun 3230-3250 rpm som er alt for lavt. XardasKSP skrev for 3 timer siden: Kanskje derfor folk ikke liker fisketur fordi istedet for å nyte havet og greier så lukter de eksoslukt og nyter motordur "de fleste har nok ikke engang tenkt tanken på at motor på tomgang er sjenerende blandt alt av slag og skvalp fra bølgene som det som regel er. Vinden tar seg av eksoslukta i 98% av tilfellene. Teori og praksis... Allan E skrev 1 time siden: Hvis jeg ikke husker feil så var det en ganske stor Princess ned i Arendalsdistriktet som fikk ødelagt minst en av sine motorer på grunn av en større bølge enn vanlig traff denne båten bak i feil vinkel. Sjøvann inn eksosrør og helt til motor. Dette var en med strake akslinger Stemmer. Det er en kjent og kjær filleonkel av meg fra Arendalsdistriktet med P440 og TAMD 72 motorer og en fiskebåt som passerte i nattens mulm og mørke som laget litt krappe bølger. . Typisk oppsett med eksosutløp på hvert hjørne akter i vannflaten, noen meter eksoslange, potter og så inn til motorene via en slags svanehals/ forhøyning. Kombinasjonen av 5-6 bølger fra "riktig" vinkel og at båten hiver på seg noen ganger i riktig frekvens mens bølgene pumpet inn en god mengde i hvert slag, pumpet vannet gjennom flere meter slanger, gjennom pottene inn gjennom turbo. Sjelden kost, men det kan skje (og har skjedd mer enn en gang). Det er flere grunner til at en yrkesfisker ikke vurderer å slå av motor under fiske på havet. Vann gjennom eksos er bare en av de, da mange yrkesbåter har tørr eksos med utløp mange meter over dekk. Likevel ligger nå altså de feste av disse med motor igang. De gutta har som regne godt grunnlag for vurderingene de gjør, så man kan jo tenke litt på det Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden En ting er sikkert og det er at å ha en "stor" båt som tydeligvis for enkelte kun er tenkt brukt til fiske, medfører en skyhøy kilospris. Flesteparten av oss med 30 fots+++ fritidsbåter bruker de heldigvis også på helgeturer og feriereiser. Så derfor skjønner jeg ikke hvorfor ts skal ha store gamle dritere til såkalt stangfiske. Men jeg har jo egentlig ingen grunn til å bekymre meg over dette. Har nok med å få min egen båt klar til sommeren. Båten er 33 år og det er hele tiden noe å utbedre🙂 Link to post
ohio Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Han bør vel helst lære seg og kjøre den han har før han beveger seg oppover Link to post
XardasKSP Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden @sap_2000 Yrkesfiskere fisker vel ikke for morro skyld men drar med seg garn (trål) så antar de ikke stopper så mye engang siden de skal jo ikke ta ut fiskestanga og pilke. Ellers er det jo samme trolig for dem om det er sol hav og havlukt eller om det er eksos og bølger ideen er vel fisk skal opp i garnet og ikke å ha det gøy. Ellers hadde de nok hatt veldig få dager og ikke noe å leve av. @Martine29f Skal vel ha store gamle dritere fordi det var drømmen og fordi man føler seg psykisk mye tryggere jo større driteren er selv om det ikke har muligens noe rot i virkeligheten så er jo ideen å ha det gøy og man har det mer gøy dersom dritern skaper en følelse av urikitg sikkerhet Men også dersom den svære driteren fungerer så tåler den faktisk mer så lenge den teknisk fungerer er vel riktig også. For øvrig dersom båt skal brukes til å fiske i fra så vil den også ha formålet hytte da jeg eier jo ikke hus i Nord-Norge ved Hammerfest eller Sørøya. Så da er det fint om båten har full størrelse dass med dusj + generator så man kan ha PCe med starlink og en fryser for fisken samt komfyr for å fortære fortløpende fangsten i mens man opplever ferien ved ett ekte fiskested. Prisen per kg fisk er jo helt uvesentlig det er å få den fisken på stang som er hele poenget. Det er derfor noen folk ikke forstår hvor sabla mye penger stangfiskere hadde betalt for ett fiskerikt område uten yrkesfiskere selv om det området egentlig ikke ble utrolig mye bedre fordi fisken vandrer jo så ville folk betalt i bøtter og spann. Det er også derfor noen ikke forstår hvorfor folk vil ha med selvfisket fisk fordi den smaker annerledes i hvert fall i hodet på folk Den koster jo utrolig flere 10 om ikke 100 og enda flere ganger mer enn å kjøpe en yrkesfisket fisk. Ellers om jeg skulle ta med en enorm velfungerende gammel driter til Polen så ville den selvfølgelig ikke vært for fisk da det er like lite fisk i Østersjøen som det er i Skagerrak men blitt brukt som trolig de fleste bruker båten i Norge altså som feriehytte og party/cruise båt ved de Polske feststedene ved havet. Litt som de bruker dem andre steder i verden, men slik det er nå så har jeg mer tro jeg ville fått fisk i middelhavet enn i Sør-Øst Norge. Er jo helt fiskefritt. Folk i Polen kan jo ikke tro nesten det er Norge (de tror det er fisk overalt her) og vi får ikke en eneste fisk eller jo i dag fikk onkeln min en bitteliten hvitting som ble slept ut igjen den var vel 15 cm elns @ohio Dro på tur med den i dag var faktisk ganske enkelt å komme seg inn i plassen siden jeg fikk en plass på andre sida av Stathelle Marina hvor det ikke er strøm da gikk det sabla enkelt selv uten bruk av baugpropell (den fungerer nå utmerket var bare utladet da båten skulle inn til vinterslagring). Den forrige plassen var på en strømutsatt side og var sabla masse strev å komme inn i med bruk av baugpropell og hele pakka. Uten strøm er det jo bare å bruke motorne og det går sabla fint slik som Storebro 500 ved Horten. Hadde man hatt den øvelsen med Storebro med masse strøm tilstede så tror jeg det hadde blitt sabla mye mer greier. PS. Ellers øvrige bemerkninger fra dagens tur er at det faktisk er fullstendig fiskefritt inklusive Åbyfjorden. Seien som skulle faktisk finnes noen rester av ifølge eier av fiskeutstyrsbutikken finnes ikke heller ikke en eneste liten stim av småsei engang ingenting fullstendig støvsugd for fisk. Ellers funker båten veldig fint og instrumentet på flybridge fikk tilbake knopmålern. Så båten går faktisk 30 knop utpå havet i full fart (altså litt under 3600 siden ville ikke anstrenge motorne for meget i den 1 minuttet jeg testa det ut) det var muligens strøm på stedet hvor det ble testet med mekaniker som gjorde at man ikke fikk mer enn 27 knop. Hadde det bare vært fisk som i 2017 så hadde det vært perfekt men det er ikke fisk og blir fort kjedelig å pilke i timesvis uten å få noe blir litt som å fiske etter laks den som liker det den liker det å stå i flere dager uten å få fisk eller napp. Men det blir bare verre og verre men tror ikke det kan bli verre enn nå siden ingenting er jo ingenting men jo kanskje om makrellen forsvinner om sommern da er det virkelig fiskefritt. Link to post
sunnmøre Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden XardasKSP skrev 8 minutter siden: sap_2000 Yrkesfiskere fisker vel ikke for morro skyld men drar med seg garn (trål) så antar de ikke stopper så mye engang siden de skal jo ikke ta ut fiskestanga og pilke. Ellers er det jo samme trolig for dem om det er sol hav og havlukt eller om det er eksos og bølger ideen er vel fisk skal opp i garnet og ikke å ha det gøy. Ellers hadde de nok hatt veldig få dager og ikke noe å leve av Sap_2000 skriver ingenting om yrkesfiskere.... Ellers, så er eg fasinert. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn