Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Førstefender skrev 1 time siden:

Astondoa  er Spanias største produsent/verft og lager neppe noe dritt, P55 blir nok en smågutt ved siden av denne. 

https://www.inautia.com/boat/1987-astondoa-astondoa-a165-9118036/

175m. Ja den var jagu meg lang den hehe Men mangler vel litt korrektur av annonsen før de la den ut.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 48 minutter siden:

Kjøp deg en liten sjark til å fiske ifra, som ventebåt, få fler timer bak spakene så du får mer erfaring og lærer hva som kreves for å kjøre ett beist av en båt. Alt annet enn det, blir for dumt 

Er ikke enig....man blir fort god til å håndtere en liten jolle på  + 50 fot hvis man eier den selv og selvfølgelig bruker den.
Grunntreningen burde være på plass med erfaring i fra snekke og en 30 fot drevbåt.
Jeg ser ingen grunn til en liten sjark skal være hans neste step på veien til 50 fot.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 26 minutter siden:

Er ikke enig....man blir fort god til å håndtere en liten jolle på  + 50 fot hvis man eier den selv og selvfølgelig bruker den.
Grunntreningen burde være på plass med erfaring i fra snekke og en 30 fot drevbåt.
Jeg ser ingen grunn til en liten sjark skal være hans neste step på veien til 50 fot.
 

 

Når han ser hvor mye greier det er når man skal legge til i litt vind med en liten båt, så kan han gange det med 10 når det kommer til stor båt. I tilegg lærer han seg at selv en liten båt er trygg i litt sjø og at de også er gode å fiske ifra. Og en liten billig sjark, er fin ventebåt til han finner den store han virkelig har lyst på 

 

Da hadde han i allefall kommet seg på vannet ganske kjappt, istedenfor å sitte her inne å drømme dagen lang 

 

Link to post
Share on other sites

Altså jeg kjøper ikke en liten sjark til 1,5 mill eller hva det var Viknes kosta, den summen vil jeg bruke på "finale båten".

For øvrig så var det mye enklere å havnemanøvrere Alicraft på 30 fot en snekka på 20 fot av den enkle grunn at Alicraft stoppa når man putta den i revers og snekka fortsatte å gå fremover. Antar at kanskje baugpropell og det at man har 2 motorer hjelper med å havnemanøvrere en 50+ fot båt.

Link to post
Share on other sites

Noe ala disse, som ventebåt for eks. Billig båt, som er god til fiske, gir deg mange timer på sjøen som du kan lære av

 

Det er bare ment som gode tips, da du virker ganske uerfaren og det eneste som gjelder for og bli en flink og erfaren kaptein, er timer timer timer, på sjøen, ikke på internett 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=332674618

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317633692

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=331379183

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=265077334

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=333515867

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=302843924

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=334243208

 

Med denne, kan du tilogmed tjene litt kroner på sjøfrakt for snekkere, elektrikere, hyttefolk osv osv osv 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=334937863

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Altså alle disse båtene er mye dyrere og mindre enn Alicraften som jeg hadde, om jeg skulle ha billig midlertidig båt så så jeg en Nord West 900 om høsten til 215 000 NOK men altså før jeg rakk å tenke tanken så stod det solgt på den. Altså det var en bra pris for midlertidig båt på størrelse med Alicraften og litt nyere.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

At en 20" snekke ikke vil stoppe når du går i revers, ja det sier faktisk kun en ting. Du kjører rundt i båt hvor motor/gir/propell ikke er i orden. Hadde du fått det fiksa, så hadde båten stoppet når du gikk i revers. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det er vel været som avgjør hvor mye det blir men når jeg så siste dagers vintersvær så hadde det vært helt greit altså om vintern også av og til.
 

Ellers når det gjelder snekka jeg var ca. 16 og hadde ikke noe som helst altså NULL kunnskap om båt og pris, kjøpte en Herwa snekke for 30 000 kroner (pruta jo ikke engang trodde alle norske priser var ferdigpris den gangen da, men lærte siden da :giggle: ) som var annonsert i avisa og uten å tenke på noe som helst var happy at jeg hadde båt og kunne dra ut på fjorden og få mye større fisk en fra brygga. Hadde jo ikke ekkolodd engang men den gangen da fantes jo faktisk fisk i fjorden også i Langesundsfjorden.

De eneste som var med var enten faren min eller fettere og onkel fra Polen osv. og ingen hadde peiling på båt så trodde det var slik en ur gammel snekke oppførte seg da men det var vel det at motorn såvidt levde og jeg kjøpte et kondemneringsobjekt for penger da. Senere ble jeg litt klokere med tanke på hvor mye jeg vil betale for ting og at motorn er det viktigste i båten.

Link to post
Share on other sites

@Dykker Altså denne fikk jeg lenge siden på mail fra megler. Megler glemte bare å legge til at i tillegg til særdeles høy utgangspris så leser jeg nå det står også kostnader for å "seile" den til Norge.

Nå vet jeg ikke om denne er utløpt eller solgt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 men altså det var utgangspris 795 000 og seilingskostnader fra Brønnøysund. Altså dersom det skulle være en slik "midlertidig båt" som endrer seg til fastbåt pga. vedlikehold og reparasjoner så hadde den i Brønnøysund lavere utgangspris enn hva megler sikkert har tenkt som ferdigpris.

Altså 1,15 mill selv uten seilingskostnader (hvor skal den seile ifra?) var bra pris for Princess 55 ikke for Princess 45.

PS. Altså en Nord West 900 til 225 000 NOK kunne være midlertidig båt (men det ble solgt på dagen det ble annonsert så å si) eller max da den Princess 414 til 490 000. Men altså Princess 45 er såpass dyr at det hadde blitt "ferdig båt".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Altså en Nord West 900 til 225 000 NOK kunne være midlertidig båt (men det ble solgt på dagen det ble annonsert så å si) 

 

Ikke rart til den prisen! Det var billig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ohio Dersom det lar seg verifiseres på såpass gammel båt som begge to. Jeg tror at det var @sap_2000 eller noen andre som skrev noe om at gamle motorer ofte har stått seg i hjel elns. Det var i forbindelse med at folk kommenterte President båt som hadde MAN motorer som var gått lite. Poenget var at så lenge det ikke var 10 000++ eller noe ekstremt tall så kunne 2000 være like bra som 1000 eller 3000 elns om ikke jeg misforstod hele greia som vanlig.

Ellers innvendig er det ikke så nøye virka som den i Brønnøysund var i bruk i mens den som ble akkurat annonsert virker ryddet for salg. Det var ikke noe drastisk forskjell som f.eks på de båtene i Spania hvor den annonsert på finn så ganske mye verre ut enn den annonsert på noe spansk nettside til 100 000 euro.

Men foreløpig så satser jeg på å få råd til 50+ fot båt uansett da og venter på noe flott kupp imens jeg kommer til å få mer penger å bruke på båt spesielt om sommern vil masse penger tjenes inn på vintern går det sakte.

PS. @index Ja det var så billig Nord West at jeg tenkte bare ta den, så har jeg en båt og kjøper "finale båten" om ett år eller mer. Om den ikke dævva så ville jo også fått penga tilbake på å selge den. Det var i Oktober jeg holdt på å ringe dit men så stod det solgt så noen var kjappere med å løpe & kjøpe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 39 minutter siden:

PS. @index Ja det var så billig Nord West at jeg tenkte bare ta den, så har jeg en båt og kjøper "finale båten" om ett år eller mer. Om den ikke dævva så ville jo også fått penga tilbake på å selge den. Det var i Oktober jeg holdt på å ringe dit men så stod det solgt så noen var kjappere med å løpe & kjøpe.

 

De færreste båter "dævver". Jeg ville ikke ha tenkt så mye på det. Jeg synes ellers at du er for ung for å kjøpe båten du skal ha resten av livet, vi utvikler oss underveis og behov og ønsker endrer seg. Så kjøp den båten du ønsker deg nå, ikke tenkt på at du skal ha den i 50 år. Om det innebærer å låne det du mangler koster det deg ikke stort med de inntektene du skisserer, et eventuelt lån vil jo være nedbetalt på et år eller to uansett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Altså jeg har aldri benyttet meg av lån i livet siden det er veien til å bli det motsatte av rik om man kjøper hva man vil ha så tenker på pengene senere. Fordi senere kommer faktisk, spesielt når man ikke er gammel og grå samt tilsynelatende frisk så kommer senere 99,9 % sikkert.

Jeg hadde jo penger "i lomma bokstavelig" til den Nord Westen (de var da ikke rukket satt inn på konto enda) men var litt tregtenkt noen andre tenkte mye raskere og kjøpte trolig usett, istedet for å sjekke akriv annonser og beregne hvor bra pris det var :giggle:

Lån i Norge fra bank får jeg jo ikke uansett siden de bryr seg like lite om hva jeg tjener i Polen som den Polske banken bryr seg om hva morra mi tjener i Norge. Så vil polsk bank på samme måte som norsk bank ikke låne til ting som er i utlandet. Og jeg pantsetter gjerne ikke eiendommene til foreldra mine i Polen siden da låner jeg jo bare fra dem istedet om det er noe super hyper kupp.

Men jeg tenker at båten er "finale båt" fordi hvis det er sant hva folk skriver og 500 000 skal ut i vedlikehold på en 50+ fot båt så blir jo rimelig lite penger spart da per år eller ingen om mer dævver til høyere sum. Altså jeg kan ikke drive å ha lån ikke fra foreldra engang når reparasjoner og vedlikehold i flere 100 000 klassen venter like rundt hjørnet så må jeg jo ha penger til båtplass og mekaniker og sjekk av båten osv. osv. Kan ikke drive på med det med 1 krone i lommeboka etter båtkjøp.

Det skjer jo ingenting om jeg venter noen måneder på å kjøpe båt og gjør det uten noen finansielle akrobasjoner men trygt og godt.

PS. Jeg tror det var en luksusfellen episode hvor en fyr på 20 og noe (som tjente vel også skikkelig bra) kjøpte en Ferrari til flere mill på kreditt siden han levde jo bare engang. Men fyren glemte at han var 20+ og rimelig frisk og ikke 80+ eller dødssyk :lol: Anvendte vel også samme strategi med alt annet han kjøpte som skulle betales senere, også kom jo senere litt etterpå :giggle:

Jeg er helt for at man lever bare engang men altså kjøpe ting for allerede inntjente penger da skjer det ikke noe om så båten må "hives" eller fikses for en enorm sum.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

@index Altså jeg har aldri benyttet meg av lån i livet siden det er veien til å bli det motsatte av rik om man kjøper hva man vil ha så tenker på pengene senere. 
Men jeg tenker at båten er "finale båt" fordi hvis det er sant hva folk skriver og 500 000 skal ut i vedlikehold på en 50+ fot båt så blir jo rimelig lite penger spart da per år eller ingen om mer dævver til høyere sum. 

 

Det var da en voldsom sum på vedlikehold! Hvordan har du regnet ut det?

 

Om du vil ha lån eller ei er opp til deg. Jeg for min del trives godt uten. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Altså det er jo hva folk kom frem til her tidligere i tråden de mente en Princess 414 skulle koste 300 000 i vedlikehold i året dersom jeg var heldig og motorene ikke dævva.

På en Princess 55 eller enda større båt blir jo vel det 500 000 om man er heldig, altså 150 000 er bare drivstoff (lagt på masse i drivstoff siden det blir ikke så mange pene dager, men det kan jo hende man går i marsjfart av og til istedet for 8-10 knop og da blir det jo 300 liter timen) og båtplass årlig. Så kommer jo mekaniker + vanlig vedlikehold, ta den opp og ned i vannet, fikse deler som dævver osv. osv. Og hvis motorer dævver så er det jo 3 mill elns prislapp for nye med tilbehør. 

Jeg trives også uten lån så derfor om jeg ikke finner noe nå som kan kjøpes for det jeg har så kjøper jeg dyrere til sommern eller høsten (da pris senkes på båter som ikke ble solgt i kjøpsrushet til våren).

Link to post
Share on other sites

@Eika Virka jo som den var i dårligere forfatning enn Alicraften jeg hadde det er godt gjort altså, hadde den vært i nærheten som den Nord West 900 til 225 000 så hadde jeg sikkert sett på den. Men å hente sånn liten båt fra Bergen til Langesund blir jo overkill.

Midlertidig korttidsbåt da må den være i nærheten eller relativt i nærheten tror det var Fredrikstad den Nord West 900 var og den virket ikke på bilde som om båten holdt på å gå istykker innvendig (Alicraften så mye bedre ut faktisk selv om den var urgammel).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

om jeg ikke finner noe nå som kan kjøpes for det jeg har så kjøper jeg dyrere til sommern eller høsten (da pris senkes på båter som ikke ble solgt i kjøpsrushet til våren).

 

Det stemmer ikke nødvendigvis. I praksis finner du de laveste prisene og det beste utvalget på våren. Men salgene går kjappere på våren, så man må følge med og slå til med en gang den rette dukker opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du syns den er for liten fra Bergen til langesund så er det faktisk uerfarenheten din som skriver. Jeg kjørte en 8meters båt på akuratt samme distanse en helg det var storm og danskebåtene blei innstilt. Litt slitsom tur, orka ikke mer enn 8-12timers etapper, men null dramatikk

 

8244e79d41e8.jpg.66bc4a24291e2c188c56debce538bc2b.jpg

 

Syns ikke det ser ut som den er i dårlig stand heller, men det er ett prosjekt som krever timer som igjen gjør at man kan tjene penger på å ferdigstille den 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:


PS. @index Ja det var så billig Nord West at jeg tenkte bare ta den, så har jeg en båt og kjøper "finale båten" om ett år eller mer. Om den ikke dævva så ville jo også fått penga tilbake på å selge den. Det var i Oktober jeg holdt på å ringe dit men så stod det solgt så noen var kjappere med å løpe & kjøpe.

Det er jo litt av faren ved å absolutt skulle gjør et kupp når man er litt "gjerrig". Når det en gang kommer noe som er billig nok for deg, har noen som er raskere allerede kjøpt det.

Finn ut hva du vil ha, hvilke motorer, utstyr og tilstand. Dra og se, og legg inn edruelig bud. Da har du bedre sjanse til å få deg ok båt.

Tror du er altfor opphengt i hva du skal/vil betale, i forhold til hvor mye tilstand på identiske modeller varierer. Den billigste kan være dyr, og den dyreste kan være billig, på samme båt og årsmodell. Du bør rett og slett reise rundt og se for å tilegne deg mere kunnskap.

Å kjøpe billig, er ofte å kjøpe dyrt, som det heter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...