Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Den må vel ferdigstilles av noen som er i Bergen da (jeg måtte jo hatt håndverker til det uansett og den jeg kjenner bor jo her og ikke i Bergen), jeg solgte jo Alicraften fullt fungerende med ny kalesje og fiksa strømkabel spaghetti + nesten ny plotter & ekkolodd til en lavere sum og det under COVID. Skulle kanskje bare betalt båtplassen og hatt den frem til i dag.

Men den gangen da trodde jeg at når jeg ferdig utvikla business så skulle jeg ha eget hus og familie osv. osv. som det er nå er det fint med en av foreldras leiligheter i Polen og jeg kjøper en båt istedet. Men visste jo ikke det når jeg solgte båten så da var ideen å slutte å betale for ting når jeg ikke brukte den.

Ellers antar du er en av dem som kan seile 30 fots båt over Atlantern og når det kommer 10 meters bølge midt ute som nærmest kverker deg og båten så sier du vel "det var jo bare en liten bølge" :giggle: Men det er jo ikke alle som liker like mye adrenalin, altså det finnes instruktører som lander en Cessna 172 med 50 knop sidevind selv om den er ment for maks 15 knop ifølge instruksjonsboka. Det finnes flykapteiner som lander i snøstorm uten sikt eller i full tåke (gikk ikke så bra med Polske president flyet) også finnes det de som andre ler av som snur pga regn og storm til en annen flyplass. Alt etter hva man liker å utsette seg selv og eventuelt andre for det er ikke alltid det går bra.

@index Det er godt mulig men altså om noen ikke får solgt en storbåt i vårrushet så tror jeg rabatt viljen melder seg når tiden går og den står der usolgt og sommer så høst nærmer seg.

@Gullfisk Altså midlertidig båt kan jo være hva som helst jeg har jo filter på fra 30 fot så fikk derfor sett den men tenkte ikke i momentet på midlertidig båt og trodde jeg skulle ha Princess 414. Men jeg merket den lave prisen på Nord West 900 og startet å regne men da ble den solgt :giggle: Men så vekket forumet meg opp at jeg da kanskje istedet for Princess 414 skulle bare gå for "finale båt" med engang.

Link to post
Share on other sites

@index Det er godt mulig men altså om noen ikke får solgt en storbåt i vårrushet så tror jeg rabatt viljen melder seg når tiden går og den står der usolgt og sommer så høst nærmer seg.

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

 

Det står du fritt til å tro. Men de færreste har råd til å tape noen hundre tusen på å ikke vente noen  måneder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Altså hvis noe blir ikke solgt til våren så står det der etter at kjøpsrushet har gitt seg så risikerer jo selger at det vil stå der til neste år og at kostnader må tas, vedlikehold må tas og at han bruker til slutt like mye penger på å forsøke å selge den til neste vår..... med mulighet for at den ikke blir solgt. Siden selger vil jo tenke på at den ble faktisk ikke solgt til den prisen på våren.

Men kommer det noe super pris til våren så biter jeg på med engang altså, det var bare om det ikke kom.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@Eika 
Ellers antar du er en av dem som kan seile 30 fots båt over Atlantern og når det kommer 10 meters bølge midt ute som nærmest kverker deg og båten så sier du vel "det var jo bare en liten bølge" :giggle: Men det er jo ikke alle som liker like mye adrenalin, altså det finnes instruktører som lander en Cessna 172 med 50 knop sidevind selv om den er ment for maks 15 knop ifølge instruksjonsboka. Det finnes flykapteiner som lander i snøstorm uten sikt eller i full tåke (gikk ikke så bra med Polske president flyet) også finnes det de som andre ler av som snur pga regn og storm til en annen flyplass. Alt etter hva man liker å utsette seg selv og eventuelt andre for det er ikke alltid det går bra.

@index Det er godt mulig men altså om noen ikke får solgt en storbåt i vårrushet så tror jeg rabatt viljen melder seg når tiden går og den står der usolgt og sommer så høst nærmer seg.

 

Erfaring kalles det, man vet hvor mye båtene/flyene faktisk tåler hvis man bruker de på rett måte. 

 

De fleste ulykker skjer i hjemmet eller rett i nærheten av hjemmet. Så med andre ord er det farligt og være hjemme eller kjøre til butikken for å handle mat 

Link to post
Share on other sites

@Eika Nå skjer jo ikke de store ulykker i rutetrafikk men helst i General Aviation. Men vår kaptein som grunnla flyskolen pleier å si at det er de aller aller beste og de aller aller dårligste pilotene som oftest havner i ulykker eller blir drept. Og det er den middelmådige som overlever helst :giggle:

Antar at det kanskje er også noe slikt med båt at den aller aller beste kan tro at vedkommende er udødelig og "det går så greit".

Det går jo også på flaks, vi hadde jo en fersk pilot i AT-3 som feila på å bruke radio og oppdaga ett seilfly på approachen til en liten grassflyplass og tok en så rask manøver som fikk flyet i en spin og kræsja rett ned i skogen. Altså skolen har aldri hatt noe dødsulykke siden den ble grunnlagt 15 år siden, men folk trodde jo det var en blodpudding å finne i vraket og ikke levende pilot (tok jo tid før de kom seg inn i skogen). Det viste seg at fyren ikke brakk fingeren engang og var like hel og frisk, var bare flyet som måtte kondemneres.

Ulykker i hjemmet er jo noe helt annet, ikke forbundet med fly, båt, bil, fallskjerm eller hva det er nå man gjør for å ha det gøy og ikke fordi man må.

Link to post
Share on other sites

Ingen er udødelige, man skal ha respekt for havet, men en god dose erfaring hjelper når man først havner i en situasjon 

 

Folk har daua i sofaen hjemme, av at det datt en fly ned på huset demmes 

 

Men en ting som er sikkert, livet er for kort til og bare vente, vente, vente. Da skjer det aldri noe, ingen opplevelser, ingen minner. Det er bare og kjøre på, det er sånn man får minner, opplevelser, historier og erfaringer 

 

Men den skarpnes'n er good to go, bare gå over den, sjekke at alt ser bra ut, kjøre hjem, så sette en lokal håndtverker på saken evt kappe av 8 av tommeltottene man har, sånn at man ender opp med ett normalt antall tommeltotter, brette opp armene og gjøre jobben selv 

Link to post
Share on other sites

@Eika Det er jo derfor jeg skal kjøpe en båt hvor jeg kan føle meg relativt trygg og nyte havet, til tross for at noen mener det er helt høl i hode å kjøpe en urgammel svær båt siden man bruker så mye på å fikse den. Og de hadde kjøpt heller en liten og nesten hy.

Som barn var jeg engang med foreldra på Gran Canaria og fikk masa meg frem til fisketur på Atlantern som ble organisert der, de brukte noen båter som var kanskje ca. 15 meter aner ikke merket men det var absolutt ikke Princess eller Fairline selv om det var flybridge båt med god plass akter hvor man kunne ha flere fiskestanger og dorge etter tunfisk og forhåpentligvis en svær sverdfisk. Ble ikke noe annet enn tunfisk men jeg husket noe annet, altså bølgene på Atlantern utenfor Gran Canaria var større enn de vanligvis er ved sterk solbris utenfor Langesund. Alicraften hadde jo sjangla i dem som full sjømann og gjort det så å si nesten umulig å fiske, denne båten var jo stabil selv når de stoppa så gynget den litt bare.

Så min idee er at en stor nok båt vil oppføre seg ganske lignende som disse båtene ved Gran Canaria i en sterk solbris om sommern altså de gynger men betydelig roligere.

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er 1000 timer på sjøen, i forskjellige båter, så du erfarer hva de forskjellige båttypene tåler og hva som er fordeler/ulemper med de forskjellige designene og størrelsene 

 

Alt det andre du snakker om, er bare vissvass og drømmer. Kom deg ut døra og LÆR litt, istedenfor å sitte på internett og drømme om "the one". Den perfekte båt finnes rett og slett ikke, du må først bli kjent med deg selv som kaptein, før du finner ut hva som passer for deg og din kjørestil. 

 

Dette er siste innlegget mitt i denne tråden, det er jo som og snakke til en sau eller en vegg 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 27 minutter siden:

Det er jo litt av faren ved å absolutt skulle gjør et kupp når man er litt "gjerrig". Når det en gang kommer noe som er billig nok for deg, har noen som er raskere allerede kjøpt det.

Finn ut hva du vil ha, hvilke motorer, utstyr og tilstand. Dra og se, og legg inn edruelig bud. Da har du bedre sjanse til å få deg ok båt.

Tror du er altfor opphengt i hva du skal/vil betale, i forhold til hvor mye tilstand på identiske modeller varierer. Den billigste kan være dyr, og den dyreste kan være billig, på samme båt og årsmodell. Du bør rett og slett reise rundt og se for å tilegne deg mere kunnskap.

Å kjøpe billig, er ofte å kjøpe dyrt, som det heter.

Jeg mente ikke dette kun for midlertidig båt, men også for din "finalebåt". I mine øyne tenker du for mye kronesum, for lite på tilstand, og bruker egen "ønsketenking for marked" i stedet for å sette deg inn i en evt selgers situasjon på realistisk vis.

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 53 minutter siden:

det finnes instruktører som lander en Cessna 172 med 50 knop sidevind selv om den er ment for maks 15 knop ifølge instruksjonsboka.

Har aldri forekommet og kommer aldri til å skje. Til det har ikke en Cessna 172 nok rorautoritet til å kunne gjennomføre. Til sammenligning så opererer de fleste flyselskaper med maks 35 knop sidevindskomponent på en 737.

Link to post
Share on other sites

@tacan Nå kan jeg ikke verifisere dette, det skal ha vært en flyplass på en øy nærme Storbritannia, det kan godt hende den eldre instruktør tok veldig godt i for å fortelle en fin "røverhistorie". Men han mente jo også at han fløy 2 meter over vannet i Kroatia og ikke ofra en tanke til hva som skjer om motorn dævver plutselig.

De liker jo å demonstrere eller påberope seg farlige ting om man er av den forsiktige typen. Jeg sa jo akkurat samme at det ikke var gjennomførabelt verken med krysset styring eller med crab ved landingen, men han mente det gikk så fint at. Men det var sikkert betydelig mindre vind i virkeligheten.

@Eika Skal samle disse timene når jeg får kjøpt meg båt, altså hiver ikke rundt meg med penger for å kjøpe flere forskjellige båter, får lære meg den jeg kjøper til slutt.

@Gullfisk Altså båten blir ikke større etter at jeg har kjøpt den, men den kan bli fikset når jeg har fått inn mer penger. Altså så lenge båten er fullt funksjonabel så er det bedre å betale litt senere enn å betale nå siden jeg liker ikke å ta opp lån spesielt til gammel båt.


 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sittet å lest mange innlegg med gode og knapp så gode elementer.

Og føler at jeg må komme med en kommentar.

Pass på at drømmen om drømmen ikke overskygger realitetene.

Eks. Jeg drømmer om å kjøpe meg en 50 foter rett før jeg skal pensjonere meg, og ellers bruke det meste av min tid på båten. Reise frem og tilbake mellom Norge og varmere vann, alt avhengig av hva jeg har lyst på.
Og det er ikke så mange år til heller.

Jeg er pinlig oppmerksom på at jeg har store mangler i både allment sjømannskap og navigering.
Holder meg helst til Tyrifjorden og Steinsfjorden, med et par avstikkere til Bunnefjorden om sommeren i svogerens snekke.

Det stopper ikke drømmen, men jeg skjønner at jeg har veldig mye å lære, før jeg bør begi meg uten for Oslofjorden.

Du har fått en del forslag om å skaffe deg en "Lærebåt" Hvor du øver deg på alt, inkludert vedlikehold, Navigering, mm.

Båt er ikke noe man tjener penger på, medmindre man "kan" båt. Dvs. Er mekaniker, elektriker. glassfibermann eller lign.

Så uansett hva du kjøper som Lærebåt, bør du anse det å være Lærepenger.

Kos deg, test deg. lær deg. og som flere har sagt, Kom deg ut på vannet og øv deg.

Lag en gigantisk tråd om alt, både feil å mangler (både ved deg og båten!) turene, været oppgraderinger mm.

Du kan lære mye foran PC'en, men du lærer best ved å faktisk gjøre det.

Til slutt vil jeg bare si, at du lærer fortere i en mindre båt, enn du gjør i en stor.
Lykke til, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Link to post
Share on other sites

@pappa_wolf Altså jeg har jo hatt mindre båt før. Poenget er at om det dukker opp en som er kupp og jeg vet jeg får solgt til samme pris om den fortsatt fungerer (slik som Nord West 900 til 225 000) så er det jo greit å kjøpe den midlertidig.

Men hvis jeg som @Eika foreslo skulle kjøpe masse forskjellige båter bare for å lære så ville jeg brukt opp alle penga og aldri kjøpt den båten som jeg virkelig vil ha.

Så det er derfor jeg heller venter litt og kjøper den båten som jeg vil ha også tar reparasjons og vedlikeholds kostnader derfra. Har man kjøpt så har man kjøpt altså man kan bytte ut interiør eller til og med motor når man har spart opp nye penger men større blir båten aldri. Og det er jo ikke sikkert at den er salgbar om man vil ha en annen dersom man ikke kjøper den til sikkelig god pris slik at man i det minste får igjen nesten samme prisen om den er i samme funksjonable tilstand.

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Det tok meg 3 måneder å kjøpe en båt til nesten 100 000 men jeg var fornøyd med å kjøpt akkurat denne og til en slik pris.

Da sier det jo seg selv at det vil ta tid å kjøpe en båt til 1-2 mill spesielt om man ikke har 2 mill på konto enda men 1.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

@pappa_wolf Altså jeg har jo hatt mindre båt før. Poenget er at om det dukker opp en som er kupp og jeg vet jeg får solgt til samme pris om den fortsatt fungerer (slik som Nord West 900 til 225 000) så er det jo greit å kjøpe den midlertidig.
 

Du kommer aldri til å vite at du får igjen det samme når du kjøper båt, heller ikke andre ting i livet.

Link to post
Share on other sites

Ett absolutt siste innlegg, jeg har absolutt ikke bedt deg kjøpe masse forskjellige båter og blakke deg på de. Jeg har bedt deg kjøpe en ventebåt som du kan bli kjent med, som gjør at du får erfaring og lærer hva du selv ønsker av egenskaper i en båt. Når man først har båt, er mye på vannet, så åpner det seg muligheter til og bli med i andre båter og dermed lære litt om hvordan de oppfører seg og om det er en god eller dårlig båt i dine øyne. Det og la deg få d5l er i mine øyne helt idiotisk, virker jo som du har null erfaring eller kunnskap.

 

Det der er lærdom man ikke kan sitte og drømme seg til på internett. Så mitt råd: kjøp deg en billig båt, ikke vær redd for at den dævver, fiks problemene underveis, bruk den MYE!!!! Få erfaring, SÅ kan du begynne jakta på "the final" eller hva du kaller det. 

 

Alt annet enn det, blir tåkeprat. Hilsen en som har 7 båter og har jobba på mange hundre båter og kjørt flere hundre båter og har titusener av timer på sjøen. 

 

Eneste måten og lære på, er faktisk prøving og feiling. For og være dønn ærlig, så driter jeg faktisk en lang marsj i hele deg og drømmene dine, men det jeg er redd for er at uvitenheten din skal gå uttover andre uskyldige. Derfor er jeg så på hugget at du skal få deg en ventebåt og erfaring/kunnskap 

 

Det finnes 2 type kapteiner, de som har gått på og de som kommer til og gå på, i november 2022 var det min tur til og gå på, tilogmed på en plass jeg er godt kjent. vannet fossa inn, hadde det ikke vært for erfaring og at jeg kjenner folk, hadde det vært stor mulighet for at man hadde lest om 4 personer i en dødsulykke, men jeg holdt hodet kaldt, ga på full gass, ringte en jeg kjenner med en slipp i nærheten, han heiv seg rundt, kjørte traktoren og tilhengeren ut i vannet så jeg bare kunne kjøre rett inn på tilhengeren, han dro oss opp så langt han klarte, så vi fikk fast grunn under båten, frem med presseninger og dieselvarmer, støpte opp skaden også var vi på vannet igjen 24timer seinere. Men hadde jeg ikke fått tak i han med traktoren og tilhenger stor nok til 35 fots båt, hadde jeg bare bedt folka holde seg fast og kjørt inn på en strand

 

Men det finnes så svært mange andre ting, som kan gå galt med båt, skroggjennomføringer, kjøleslanger, treffer noe som ligger i vannet, styringa kan streike, tau i propellen osv osv osv osv. I sånne situasjoner så er det kun 1 ting som gjelder og det er ERFARING 

 

Og sånn seriøst, jeg kjenner 6åringer som jeg trur faktisk har flere timer på sjøen enn deg. Han ene har hatt båt 2 sommere og har vel kjørt 300 timer

Link to post
Share on other sites

@Eika Kjøper jo ventebåt om det dukker opp noe som den Nord Westen, men kjøper ikke ventebåt for å bare hive penger ut vindu.

Jeg har jo hatt båt før og aldri "seilt" i noe eller noen, i verste fall går det utover brygga men da sender jo Sildeberget eller Stathelle regning også sender jeg den videre til kaskoforsikring/ansvarsforsikring.

Er ikke noen andre det kan gå utover enn brygga om det går feil med havnemanøverering men jeg har tenkt å lære det både ved D5L praksis også senere når jeg har båt med den aktuelle båten. Antar det blir som med Alicraften den var enklere enn 20 fots snekka, så blir det enklere med baugpropell selv om båten er større.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:


Jeg har jo hatt båt før og aldri "seilt" i noe eller noen, i verste fall går det utover brygga men da sender jo Sildeberget eller Stathelle regning også sender jeg den videre til kaskoforsikring/ansvarsforsikring.

Er ikke noen andre det kan gå utover enn brygga om det går feil med havnemanøverering men jeg har tenkt å lære det både ved D5L praksis også senere når jeg har båt med den aktuelle båten. Antar det blir som med Alicraften den var enklere enn 20 fots snekka, så blir det enklere med baugpropell selv om båten er større.

D5L praksisen er en svært liten del av kurset og verdt null nix og nada når det går på å føre din båt. Du lærer litt navigasjon i dagslys og mørke, mikroskopisk om det som evt blir din båt.

Må være enig med @Eika å gi deg D5L med din praksis virker være helt galt.

 

Orker ikke begynne på hvordan forsikringer fungerer på sjøen, det får du lese deg opp på selv, men du har ikke peil nå.

 

Klarer ikke helt se hva du skal med båt bort sett fra å fiske og kjøre ut på Skageraak.. Har du overnattet i Paradisbukta? Skolebukta? Vært på Skrata? Jomfruland? Gått i land i Portør eller Lyngør? Hva skal du egentlig med en ferie/bo båt?

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Jeg skal kose meg ut på havet når det er godvær, kanskje i fremtiden "seile" over det ned til Polen. Båten skal være stor slik at det er triveligere å være i den da den er mer stabil enn en mindre båt i flesteparten av tilfellene.

Ellers kanskje jeg engang senere drar på cruise langs kysten av Polen, masse muligheter når båten er stor nok.

Når det gjelder forsikring så er vel kasko for min båt og ansvar for eventuell skade på brygge. Dersom de mener det var hendig uhell og jeg har seriøst feila grundig ved havnemanøvrering så betaler jeg regninga selv for brygga altså. Men farten er jo så lav ved havnemanøvrering at jeg tror ikke det blir mye skader på en betongbrygge kanskje litt verre med trebrygge.

Men jeg skal jo øve med egen båt med en god hjelper ombord. Blir jo vanskelig å øve uten D5LA og båt å øve med. Har ellers hørt det er vanligvis billigere for båt som er bittelitt større enn 50 fot enn med en som er 49 fot siden folk gidder ikke ta eksamen. Men forskjellen i praksis blir jo ikke så utrolig stor om båten er 49 fot eller 55 fot vel?

PS. Var jo derfor jeg ville heller prøve Storebroen enn en stålbåt siden stålbåten vil jo ikke ligne i det hele tatt på det jeg skal ha, Storebroen ville jo vært litt lignende.

P.PS. Alle kan ta feil ved havnemanøvre, har jo sett en båterfaren person dunke Alicraften godt i brygga og ingen kunne si at vedkommende ikke kunne utrolig mye båt. Men jeg gjør det vanligvis mye saktere og mer forsiktig enn hva folk som mener de kan alt gjør da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...