Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Jannmar Såvidt jeg forstod det så blir det utgifter likevel, spørsmålet er når utgiftene kommer siden man tjener inn nye penger hele tiden.

Båten kan jo fikses i fremtiden men den kan ikke forstørres og det er ikke sikkert den er salgbar dersom man vil kjøpe en annen båt. Det er i hvert fall min tankegang da, så er ideen å få så mye "fullt fungerende båt" som mulig per krone :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

Båten kan jo fikses i fremtiden men den kan ikke forstørres og det er ikke sikkert den er salgbar dersom man vil kjøpe en annen båt. Det er i hvert fall min tankegang da, så er ideen å få så mye "fullt fungerende båt" som mulig per krone :giggle:

 

Det går sikkert helt fint :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Jannmar Såvidt jeg forstod det så blir det utgifter likevel, spørsmålet er når utgiftene kommer siden man tjener inn nye penger hele tiden.

Båten kan jo fikses i fremtiden men den kan ikke forstørres og det er ikke sikkert den er salgbar dersom man vil kjøpe en annen båt. Det er i hvert fall min tankegang da, så er ideen å få så mye "fullt fungerende båt" som mulig per krone :giggle:

Nå har vel i stort sett alle i tråden anbefalt deg å kjøpe en båt som er jevnlig oppgradert og dermed dyrere. Som jeg ser det vrir du på alle råd du får slik at de passer inn i dine drømmer. Jeg har lest og i viss mån skrevet i hele tråden og min konklusjon er at det egentlig kun er dine barndomsminner av flotte store cabincruisere som avgjører valget for deg. Den eneste fordelene de båter du ser på har for ditt bruk er at du liker designet "som et lite skip". Ellers er de meget dyre i drift, uegnet til fiske i Skagerak, utfordrende å håndtere for uerfarent mannskap. De krever jevnlig vedlikehold, ofte av over middels kompetente brukere og for øvrig mange timers arbeid bare for å holdes rene og blanke. Havneleie i Norge og øl i gjestehavn er en dråpe i havet sammenlignet med det budsett du må påregne gjennom å kjøpe en gammel, stor og "billig" båt. Du kjøper selvsagt den båt du ønsker, men du må være klar over at valget ditt ikke er rasjonelt, men kun et estetisk valg. Som jeg og mange andre har prøvd å fortelle er det vanvittig mange båter (de aller fleste) som er mer egnet til det bruk du beskriver og som ville gitt deg en vanvittig mye lavere kostnad for båtlivet. Jeg tror heller ikke du skal regne med att dette vil bli et livslangt båtvalg, det vil forundre meg om du ikke går lei når du oppdager alle utfordringer og kostader en slik båt har. Jeg sier ikke dette for at du ikke skal følge drømmen din, men for at du kanskje skal moderere deg. 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Altså det har jo kommet mange gode råd her om sjøegenskaper på båter, om hva slags kurs man skal ta for D5L og D5LA (veldig bra kurs, men aller best forklart når det er foreleser som er tidligere kaptein i sjøforsvaret) osv.

Det er også råd om hvordan sjekke motor hvilke motorer er bra osv., hva som går feil, tips om båter som blir lagt ut. Massevis av ting som jeg er takknemlig for. Men altså råd om å kjøpe en ny Passat fordi det er billigere enn gammel BMW i reparasjon og vedlikehold blir noe annet da. Altså selv når jeg ikke hadde penger så var bilen en gammel V12 BMW og før det så var det enten bussen, toget eller foreldra sin bil, det var aldri en idee å "kjøpe en Yaris" verken gammel eller ny. Så når den kunne oppgraderes til nyere så ble det Alpina B7.

Men trenger man en 7 serie når man kjører sånn engang i blant fra Polen til Norge og tilbake igjen og ellers om man kjører så er det til flyskolen eller til butikken altså mindre enn 10 000 km per år? Nei man trenger det absolutt ikke det er jo engang per år kanskje den ser en bit av tysk autobahn med fri fart eller hvor man gir blaffen at det ikke er fri fart på autobahn i Polen fordi de ikke tar førerkortet for fartsovertredelse utenfor bebodd område. På besøk hos fettere i Polen hvor bekjente får prøve "bilen med motor fra plakaten" (siden de hadde heller bygdpå et kjedelig hus enn å bruke penger på noe morro så "Passat" må det være, og tenk drivstoff forbruket) er det også uhyre sjeldent.

Blir litt det samme med båt altså man trenger kanskje ikke SÅ stor båt til å dra ut på Skagerrak. Det går sikkert an å holde seg for livet i en Alicraft og fortelle onkler og fettere at hvis de er dårlig så får de spy, men altså sånn fisker man og det er bare å surre seg fast til båten så man ikke detter ut med fiskestanga. Og det er ikke noe maskin for kjetting eller tau til ankeret så man får bare dra opp for hånd fra 200 meter. Man kan sikkert også dra med liten båt over på cruise ned til Polen også le av alle de større båtene som står der fordi de må jo betale grådig mye i vedlikehold og reparasjoner imens man går på hotell istedet for de penga.

Men altså hvorfor ikke unne seg litt mer komfort, det er klart ting går jo som å dra med en gammel fiat 126p på Kroatia tur. Men må man velge billigste løsning bare fordi det går, er ikke meninga at man skal kose seg og når man ser båten sin så tenker man "så stor og flott". Istedet for "jeg hater driten" (som noen folk jeg kjenner som skal til å bruke Golf/Avensis/Passat/Mondeo/en familie van eller hva det nå er) også så fin den svære båten noen plasser der borte er skulle hatt sånn men det lønner seg jo ikke. 

Det skal jo være et tapsprosjekt, en hobby noe som skal skape glede i livet. Ikke en investering eller et nødvendig onde som skal koste minst mulig og det er ikke viktig om man liker det eller ikke. Altså hvis noen vil dra til Hawaii så blir jo Mallorca billigere men altså vedkommende vil til Hawaii.

Kommer jeg til å tape alle pengene så taper jeg dem jo på båten, hvis man skal spare alt og investere og spare og investere helt til man blir gammel og grå (om man ikke dør bort tidligere) så ender jo man opp med å ikke ha opplevd noen drømmer. Så man bør vel få på plass drømmerealisering i livet.

Ellers blir det bare sove - spise - trøkke inn noen folk i flyplanlegginga så de alle får flydd så mye som mulig (da tjener man mer) og gjennomfører teori osv. så effektivt som mulig - WoW - spise - WoW - tur med hund - WoW - Sove og repeat med innslag av skrive månedlig faktura til flyskolen engang per måned. Er jo veldig billige greier altså man sparer utrolig mye penger per måned men hva sparer man penga til er det ikke for å kjøpe drømmene ?

Det er jo morsommere allerede selv uten båt å holde på med D5L imens man venter på at perfekt priset båt dukker opp :giggle:

@Martine29f Jeg tror ikke jeg har sett noe annet innlegg av deg her enn enten forslag til å kjøpe båt raskere, raskere helst NÅ eller interesse for hvor lang tråden er og hvor mange følger den og hvem som kommenterer. 
 

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med TS Drømmer koster penger og man kan ingenting ta med oss dit vi skal Er ikke stor forskjell i utgifter på en Princess 55 kontra 40 men klart det koster noe mer med slipping , pollish etc på en P 55 men utover det blir det om trent det samme 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 56 minutter siden:

Jeg er enig med TS Drømmer koster penger og man kan ingenting ta med oss dit vi skal Er ikke stor forskjell i utgifter på en Princess 55 kontra 40 men klart det koster noe mer med slipping , pollish etc på en P 55 men utover det blir det om trent det samme 

Har du erfaring av dette? For meg er det ikke aktuelt med denne typen båt av denne størrelsen, men jeg har drevet marina og min oppfatning er at det er stor forskjell I kostnader på en 40 fots båt og en 55 foter. Jeg har også tidligere vært på langtur med seilbåt og i de kretsene nevnes ofte en tommelfingerregel at en 40 foter kostet ca det dobbelte av en 30 foter i året, men en 50 foter igjen koster det dobbelte av en 40 foter. Kan godt hende at dette er litt overdrevet, men at det ikke skulle være vesentlig forskjell på å drifte en 40 fots motorbåt og enn 55 foter virker for meg uforståelig.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Kallethekid Altså det har jo kommet mange gode råd her om sjøegenskaper på båter, om hva slags kurs man skal ta for D5L og D5LA (veldig bra kurs, men aller best forklart når det er foreleser som er tidligere kaptein i sjøforsvaret) osv.

Det er også råd om hvordan sjekke motor hvilke motorer er bra osv., hva som går feil, tips om båter som blir lagt ut. Massevis av ting som jeg er takknemlig for. Men altså råd om å kjøpe en ny Passat fordi det er billigere enn gammel BMW i reparasjon og vedlikehold blir noe annet da. Altså selv når jeg ikke hadde penger så var bilen en gammel V12 BMW og før det så var det enten bussen, toget eller foreldra sin bil, det var aldri en idee å "kjøpe en Yaris" verken gammel eller ny. Så når den kunne oppgraderes til nyere så ble det Alpina B7.

Men trenger man en 7 serie når man kjører sånn engang i blant fra Polen til Norge og tilbake igjen og ellers om man kjører så er det til flyskolen eller til butikken altså mindre enn 10 000 km per år? Nei man trenger det absolutt ikke det er jo engang per år kanskje den ser en bit av tysk autobahn med fri fart eller hvor man gir blaffen at det ikke er fri fart på autobahn i Polen fordi de ikke tar førerkortet for fartsovertredelse utenfor bebodd område. På besøk hos fettere i Polen hvor bekjente får prøve "bilen med motor fra plakaten" (siden de hadde heller bygdpå et kjedelig hus enn å bruke penger på noe morro så "Passat" må det være, og tenk drivstoff forbruket) er det også uhyre sjeldent.

Blir litt det samme med båt altså man trenger kanskje ikke SÅ stor båt til å dra ut på Skagerrak. Det går sikkert an å holde seg for livet i en Alicraft og fortelle onkler og fettere at hvis de er dårlig så får de spy, men altså sånn fisker man og det er bare å surre seg fast til båten så man ikke detter ut med fiskestanga. Og det er ikke noe maskin for kjetting eller tau til ankeret så man får bare dra opp for hånd fra 200 meter. Man kan sikkert også dra med liten båt over på cruise ned til Polen også le av alle de større båtene som står der fordi de må jo betale grådig mye i vedlikehold og reparasjoner imens man går på hotell istedet for de penga.

Men altså hvorfor ikke unne seg litt mer komfort, det er klart ting går jo som å dra med en gammel fiat 126p på Kroatia tur. Men må man velge billigste løsning bare fordi det går, er ikke meninga at man skal kose seg og når man ser båten sin så tenker man "så stor og flott". Istedet for "jeg hater driten" (som noen folk jeg kjenner som skal til å bruke Golf/Avensis/Passat/Mondeo/en familie van eller hva det nå er) også så fin den svære båten noen plasser der borte er skulle hatt sånn men det lønner seg jo ikke. 

Det skal jo være et tapsprosjekt, en hobby noe som skal skape glede i livet. Ikke en investering eller et nødvendig onde som skal koste minst mulig og det er ikke viktig om man liker det eller ikke. Altså hvis noen vil dra til Hawaii så blir jo Mallorca billigere men altså vedkommende vil til Hawaii.

Kommer jeg til å tape alle pengene så taper jeg dem jo på båten, hvis man skal spare alt og investere og spare og investere helt til man blir gammel og grå (om man ikke dør bort tidligere) så ender jo man opp med å ikke ha opplevd noen drømmer. Så man bør vel få på plass drømmerealisering i livet.

Ellers blir det bare sove - spise - trøkke inn noen folk i flyplanlegginga så de alle får flydd så mye som mulig (da tjener man mer) og gjennomfører teori osv. så effektivt som mulig - WoW - spise - WoW - tur med hund - WoW - Sove og repeat med innslag av skrive månedlig faktura til flyskolen engang per måned. Er jo veldig billige greier altså man sparer utrolig mye penger per måned men hva sparer man penga til er det ikke for å kjøpe drømmene ?

Det er jo morsommere allerede selv uten båt å holde på med D5L imens man venter på at perfekt priset båt dukker opp :giggle:

@Martine29f Jeg tror ikke jeg har sett noe annet innlegg av deg her enn enten forslag til å kjøpe båt raskere, raskere helst NÅ eller interesse for hvor lang tråden er og hvor mange følger den og hvem som kommenterer. 
 

Jeg mener du bommer fullstendig i sammenligningen. Hvis du ser på en 55 fots gammel båt til rundt en mill, mens jeg mener du hadde kommet bedre ut ved se på en Targa/Sargo/Nord Star eller lignende rundt 30 fot er ikke dette som å sammenligne Passat med S-klasse. Det blir som å velge en slitt, stor bobil eller en russebuss foran en Land cruiser, X5 eller Gelendewagen.

Link to post
Share on other sites

TS er ikke intessert i noen Targa,Nordstar,Sargo Emnetittelen er stor båt til lavpris og hva han vil bruke pengene på er jo hans sak Vi har alle hatt drømmer vi ønsker og oppfylle så jeg synes vi skal la han få lov til det da han ikke er særlig opptatt av om den gir pengene igjen eller ikke Stå på T S Lev drømmen👍

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Altså Gelendewagen passer jo ikke med resten for den kan faktisk brukes i terrenget, noen LandCruisere også :giggle: SUV er vel bare tung bil som verken brukes offroad eller på autobahn for meg ikke noe særlig morro og ikke pen å se på heller da jeg liker klassiske limousiner.

Men tilbake til båt altså er poenget at hvis jeg skulle kjøpt noe som ser ut som en "stor jolle" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=322365162 med førerhytte. (Altså jeg likte Alicraften bedre enn hvordan det her ser ut. Må jo bli vann i båten ved hver bølge er bare førerhuset som er beskytta) Vel da hadde jeg seriøst brukt 1 mill på å komme ut på Skagerrak og jeg betviler at jeg hadde kommet lenger ut enn med Alicraften.

Ideen var at båten kan brukes til mer enn bare ut på Skagerrak for å fiske når den skal koste 1-2 mill, jeg ser ikke for meg å krysse havet ned til Polen i en "stor jolle med førerhus".

Så det er definitivt ikke slik båt jeg vil ha, da er jo den Viknes sjarken til 1,5 mill 10 ganger bedre men fortsatt ikke noe jeg har lyst å bruke alle penga på.

Glad for alle råd men altså båttypen er "drømmebåt" med flybridge kunne gjerne vært sånn som de hadde på Gran Canaria i Spania og brukte for å reise med turister ut på fisking (de brukte altså ikke "stor jolle med førerhus" men flybridge båt med plass bak). Men jeg var vel 12 elns dengangen da så husker ikke hva de båtene het for noe siden det var ikke noe man kunne se i norsk båtblad eller på tidlig internett.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 time siden:

Jeg mener du bommer fullstendig i sammenligningen. Hvis du ser på en 55 fots gammel båt til rundt en mill, mens jeg mener du hadde kommet bedre ut ved se på en Targa/Sargo/Nord Star eller lignende rundt 30 fot er ikke dette som å sammenligne Passat med S-klasse. 

TS vil på havet, og da betyr størrelsen endel. Jeg var med på en såkalt Princesskonvoy fra Plymouth til Norge for mange år siden. Minst båt her var 34 fot mens den største var (selv var jeg på en P42).  48 foteren kunne ha glass på bordet uten slingreduk, mens mannskapet på 34 fotingen hadde mere nok med å holde seg fast ombord, og var utslitte etter en dagsetappe. 30 foterne som du anbefaler er nok strålende sjøbåter, men komforten er nok en annen med en P55.

Synes det er flott at noen lever ut drømmene sine, og håper TS finner en stor gammel klassiker som han blir fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

@ohio Ja det kunne vært noe i den stil som Bertram og de var sånn ca. 50 fot store ganske brede og med flybridge man kunne klatre oppi. Men aner ikke om det er noe bedre sjøeegenskaper i dem enn i Princess/Fairline type båt eller om de muligens oppfører seg veldig lignende med litt bølger (altså litt som en god solbris midt på dagen ved Langesund, nå mener jeg ikke uvær som 4 meters bølger som da folk skrev om Sunseeker som gikk ned).

@Bergen Det er akkurat det jeg mente som du skrev, at i 48 fots båten så kunne sikkert folk fiska samtidig som de i 34 fots båten måtte holde seg fast ombord. Og da var ideen om båten er enda større så blir det enda mer stabilt. Så det er derfor jeg ønsker en stor båt PLUSS at da kan den også brukes til andre ting som en cruise f.eks. Kanskje en fin dag finner jeg ut av at jeg vil "seile" ned til Mielno (Polsk harry fest sted om sommern) og ha det litt festlig, eller om noen år finner ut av etter å ha skaffa meg erfaring med båt at jeg vil ned til middelhavet eller noe.

Er båten stor nok så kan jo alt gjøres, er den for liten så må den selges (med stort tap sannsynligvis) og ny båt må kjøpes og den nye må kanskje fikses for den blir jo ikke rimelig om alt er perfekt osv. osv. osv. da er det vel bedre å ha en stor båt hvor ting ble fiksa underveis så man vet hva som er gjort og vet tilstanden osv.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 21 timer siden:

Men ett eller annet har skjedd for sånn ca 20 år siden så fantes jo fisk også i Sør-Norge ikke kun på store dyp i Skagerrak.

 

Hvor har du det fra at det er så mye fisk i Skagerak?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Altså fisken er fortsatt ut på Skagerrak, var jo til og med masse sei veldig nærme Langesund og lenger utpå er det jo bra med fisk: https://www.facebook.com/TeamOlex Team OlexGarmin har masse bilder.

Ellers så hadde jeg en bekjent helt fra russetiden (han flytta til USA men nå er vel tilbake til Skien) som har en far som var yrkesfisker før i tida nå har han omkvalifisert seg til kunstner virker det som, men altså husker han fortsatt plassene så fikk beskjed at han kunne sikkert vist noen siden han ikke var yrkesfisker lenger.

Ellers så blir de vel bare forundra på garmin båten hvorfor en svær flybridge båt ser ut til å følge et stykke unna ut på Skagerrak :giggle: Men man burde nesten fått fiskeplasser med på kjøpet av garmins beste ekkolodd som de har, siden de sponser vel det teamet til reklame av ekkoloddet :lol: (Det skal ikke spares på noe denne gangen koster det 50 000 så koster det 50 000 for ekkolodd + løft av båt og montering i båten).

For øvrig fulgte med Alicraften etter en annen typisk fiskeutflukt båt men de fiska jo bare på "feil steder" hele tida så de merka vel at noen forfølger dem eller så var det turisttur (kunne jo være med turist som ville dra dit selv etterpå) så det var ikke så viktig å dra til steder med storfisken :lol:

PS. Det skal tydeligvis fortsatt finnes fisk i hvert fall på film og bilder men man må bare vite hvor:



P.PS. For hvis man skal til Nord Norge på tur for å få sikkelig fisk så er jeg ikke sikker om 80 foter holder med de bølgene de pleier å ha utpå havet der borte :giggle: Men det skal jo også være Makrellstørje på Skagerrak siden yrkesfiskerne får ikke lov å fiske den ut så bestanden har tatt seg opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Nå greier jeg faktisk ikke å holde kjeft mer, men når du faktisk trur du hadde kommet like langt ut med alikraften som en gammel Targa som er noe av det som tåler sjø best av alt, med stoooore dreneringshull på dekk, så sier det litt om hvor uvitende du er. Du sammenligner en tanks (Targa) med en Fiat campingbil (alikraft)

 

De gamla targaene er virkelig i en klasse for seg selv, de er meget godt sammenskrudd og det skrangler ikke ombord når du er ute i god sjø sånn som det gjør i det meste annet av båt. 

 

Jeg har jobba for Targa importøren og vet meget godt hva Targa er, har flere kamerater med gamle targa'r og det er virkelig next level når det gjelder kjøreegenskaper i god sjø. Hver vår blir det kjørt targa'r fra sjarkøya (rett vedsina sildeberget) og levert rundt i hele Norge, har aldri hørt om at en kunde ikke får båten levert til tiden pga for dårligt vær. Hørte om en som var ute med en 44foter i dårlig vær, fikk motorproblemer på den ene motoren, da var det så dårligt vær at redningsskøyta ikke gikk ut for å bistå, men han nordlendingen kom seg trygt til land for egen maskin, "jada, det var litt rufsete uttpå, men det var da ikke såå ille" 

 

Det er ikke uten grunn at targaene koster såpass som de gjør. Men skulle jeg hatt Targa, men da skulle jeg hatt en av de gamle. 

 

Skaff deg erfaring, før du uttaler deg. Ikke snakk om ting du virkelig ikke har greie på. I god sjø, hadde jeg virkelig tatt en Targa hver eneste dag over alt det rælet du drømmer om. 

 

Du må virkelig få deg en reality check.

 

Ser du nevner team olex, båten til Lars er ikke stor (merry Fisher eller Antares på ca 20fot) men han har bryggeplass hos noen venner av meg på Jomfruland, han reiser ut og fisker nesten uansett vær. Men han har ERFARING med båten og vet hva den tåler.

 

Og ja, jeg er faktisk MEGET fiskeintressert, er sertifisert fluekasteinstruktør av landslaget til scottland i fluekasting, er 7 generasjons yrkesfisker i slekta, så jeg vet godt hva som kreves av en fiskebåt og hvor man skal finne fisken. Farta rundt i en liten herwa 18 og reiste ut i sjø som folk med 40fotere sto over, for og få redskapen på land sånn at det ikke blei spøkelsesteiner ut av det, kjørte Kragerø - langesund hver 4 dag for å levere levende fisk, fikk med meg ca 1000 fisk pr tur og ofte så blei det 4-6turer, uansett vær. 

 

https://www.nrk.no/trondelag/restaurerer-fiskebekker-1.11950293

 

https://www.fiskeribladet.no/nyheter/jackpot-for-trutta-1-7-millioner-/8-1-60166

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Det er godt mulig de tåler alt mulig rart men altså hvis man skal bruke båten utenfor førerhuset så virker det som man er godt utsatt. Altså poenget er at det skulle være komfortabelt å være ute og @Bergen beskrev dette helt perfekt slik som jeg ikke klarte.

Altså i 34 fots båt måtte folk holde seg fast imens på 48 fotern kunne de ha glass på bordet. Altså med andre ord det blir mye mer stabilt og trivelig med større båt. Jeg betviler ikke Targa sine sjøegenskaper og at den overlever osv.

Men altså jeg ville ha litt mer enn bare fiskebåt som trolig selv om den er trygg hadde som @Bergen skrev sjanglet mye likevel.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:



Altså i 34 fots båt måtte folk holde seg fast imens på 48 fotern kunne de ha glass på bordet. Altså med andre ord det blir mye mer stabilt og trivelig med større båt. Jeg betviler ikke Targa sine sjøegenskaper og at den overlever osv.

 

Har skrevet det før, men du bare "klipper og limer" det som passer til ditt narritiv.. 

Konvoien er under fart, de stopper ikke for å fiske. En planede båt må opp i litt fart for å bli stabile. Verken 34foteren eller 48 vil være noe trivelig å stoppe ute i Skagerrak for å fiske.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 11 timer siden:

Jeg er enig med TS Drømmer koster penger og man kan ingenting ta med oss dit vi skal Er ikke stor forskjell i utgifter på en Princess 55 kontra 40 men klart det koster noe mer med slipping , pollish etc på en P 55 men utover det blir det om trent det samme 

Har hatt mange foskjellige båter, de 3 siste har vært 35, 42 og 50, alle med dobbel motor installasjon, kan med hånden på hjerte si at det ikke stemmer det du skriver..

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså jeg vet jo båten i teorien vil få mer bevegelse av bølger når den står enn når den går. Men jeg antar en Alicraft har planende skrog da den gikk jo i 22 knop maxfart og det var ikke veldig mye forskjell i hvordan den sjangla når den gikk sakte eller stod rolig.

Ellers faktisk ved større bølger hvis den skulle gå i plan det gikk jo ikke da dunka jo bølgene med en lyd som hørtes ut som om skroget kom til å knekke sammen i solbrisen så man måtte gå deplasementsfart likevel.

Men kanskje det er annerledes ved Princess/Fairline type skrog. Poenget er vel at den 34 fots båten ville sjanglet mye mer enn 48 fots båten om de begge skulle stoppe. Men trolig var bølgene @Bergen fortalte om betydelig større enn solbris på Skagerrak da. Så antar det blir en forskjell.

Ellers virker det som om noen mener at det må være en "stor jolle" man bruker til fisking og ikke en skjerma båt. Og at man skal også bruke båten til noe annet når man først skal ha en flott båt blir ikke relevant for de som foreslår små og dyre båter.

Ellers som D5L kurset var veldig bra hele veien, så savner jeg at de ikke tok en båtmekaniker til å være foreleser i kurs om motor. Ingen kunne jo bekrefte eller avkrefte det om slagvolum og båtens størrelse engang, så det var faktisk mer informasjon på forum enn i boka + forelesning.

Link to post
Share on other sites

@VegJoh Den båten var posta før, men utenom faktum at den virket ikke helt ferdiginnredet i hvertfall salong/flybridge så hadde det vært mye bedre med motor fra 2019 og skrog fra 1990-tallet enn omvendt.

Venter på en mer tradisjonell båt heller og ikke en selvbygd båt med eldre motor.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ellers som D5L kurset var veldig bra hele veien, så savner jeg at de ikke tok en båtmekaniker til å være foreleser i kurs om motor. Ingen kunne jo bekrefte eller avkrefte det om slagvolum og båtens størrelse engang, så det var faktisk mer informasjon på forum enn i boka + forelesning.

Pensum i maskinlære er ikke dyptpløyende slik fu etterlyser. Det er grunnprinsipper og virkemåte som er det essensielle. Hvordan virker dieselmotor kontra bensinmotor. Hva skal du kunne for å feilsøke litt. Altså det helt grunnleggende. Som viktigheten av filterskift. Og ikke minst forstå hva som er hva! Det blir også fulgt opp ombord. 
Dypdykk i maskinlære gjør du på egne kurs eller skole. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...