Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

De fleste av de som kjøper nye båter a'la Princess, Fairline, Sunseeker osv. i størrelsen 55-60 fot er mangemillionærer og formuende med mange titalls millioner. For mange i denne klassen er båten et kontantkjøp og de kan kun fokusere på driftskostnadene som til tross for ny båt med lave vedlikeholdskostnader er SVÆRT HØYE. Det går hundretusenvis av kroner i året i forsikring, opplagskostnader, dieselkostnader, vedlikehold, lagring osv. osv.

 

For din del må du plusse på store vedlikeholdskostnader som nybåtkjøperne har mindre av.

 

Et godt råd: Kjøp ikke dyrere båt enn du ville hatt råd til som ny. Dette er utstyr som har postensiale til å velte økonomien din fullstendig før du i det hele tatt kommer igang med noen båtglede. Bare forsikringen på et slikt stort gammelt dråg er skyhøy da f.eks. en synking i en marina innebærer en stor økonomisk risiko for et forsikringsselskap. Og kanskje ender du med hele regningen selv om ikke bunnventilene, kjøleslangene eller øvrige tilknyttede systemer er i forskriftsmessig stand.

 

Kjøp deg en mindre båt og la dette bli en drøm istedet for å realisere et mareritt.

 

Det er fornuften.

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Jeg vet jo hva pensumet er, men de hadde f.eks i noen av forelesningene en tidligere sjøkaptein fra sjøforsvaret så der kunne man få vite nærmest alt man spurte om. Så ekstra stor takk til denne foreleser og ellers veldig bra kurs. Var ikke meninga å klage, var bare å understreke at noe var ekstremt bra utover hva man kunne forvente og noe var bare det det skal :giggle:

Får stille spørsmål på forumet og følge med bekjent mekaniker når jeg skal skaffe båt og når jeg har skaffa båt lærer mest av å se hva som faktisk gjøres. Mekaniker kurs blir overkill for å vite hva som er bra for hver enkelt båttype blir enklere å spørre spesielt siden mekanikere har jo veldig forskjellige meninger. Noen er super optimistiske imens andre er mer pessimister. Så antar motor er ikke bare "bok og kurs stoff" men mer som når lege undersøker en pasient det er vel ikke alltid pasientens tilstand følger boka :giggle:

Gleder meg til Storebroen, blir vel min eneste mulighet til å se og prøve en med mindre jeg drar til Sverige hvor de står til salgs. Men da må jeg også gjerne ha kjøpesummen klar om jeg skulle dra dit, blir fint å finne ut av om det er verdt å vente og spare til.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså fornuften er en Passat, men jeg kjører gammel 7 serie istedet, det er dyrere og ikke nødvendig men altså det går an. Den nye taper jo sånn 50 000 euro året. Båt taper vel enda mer i verdi de første fem årene taper den vel mer en total motorbytte.

Altså diesel og båtplass er på 150 000 og det hvis man gir på og bruker 300 liter timen av og til fordi ellers så blir det ikke godværsdager nok en sommer til så mange dagers bruk. Så da blir det vedlikeholdet og hva det vil koste. Altså ideen er forhåpentligvis så hele pakka blir ikke mer enn 500 000 per år. Det er sånn ca. 160 000 PLN og til å leve med.

Forsikring har jeg ringt og fått vite at det kan bli med kasko og ansvar så lavt som 10 000 i året så det er nok ikke det som velter hele greia. Tenker mest på motor med tilbehør som dyrest fornøyelse.

Ellers hvis man ser på norske båthavner og antall store flotte båter der så virker det jo som om lander er oversvømt av folk som har flere 10talls millioner hver. Eller at enhver slik person bruker alt på båt. Men kanskje det er jo ikke SÅÅÅÅ dyrt at man må ha 10talls millioner for å ha en båt. Altså det er ikke SÅ mange av Norges 5 mill innbyggere ifølge statistikk som har 50 mill på bok også er vel ikke alle båtinteressert heller som har det. Så noen bruker jo de eldre båtene ellers så hadde de vært gittbort og ikke solgt vel :giggle:

PS. Var ekstremt bra navigasjonskurs alt ble forklart grundig, var super lett å ta eksamen i Navigasjon etterpå nesten enklere enn andre siden det var mindre huskestoff og mer kunne å beregne og tegne stoff.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 39 minutter siden:

@Chiefengineer Altså fornuften er en Passat, men jeg kjører gammel 7 serie istedet, det er dyrere og ikke nødvendig men altså det går an. Den nye taper jo sånn 50 000 euro året. Båt taper vel enda mer i verdi de første fem årene taper den vel mer en total motorbytte.

Altså diesel og båtplass er på 150 000 og det hvis man gir på og bruker 300 liter timen av og til fordi ellers så blir det ikke godværsdager nok en sommer til så mange dagers bruk. Så da blir det vedlikeholdet og hva det vil koste. Altså ideen er forhåpentligvis så hele pakka blir ikke mer enn 500 000 per år. Det er sånn ca. 160 000 PLN og til å leve med.

Forsikring har jeg ringt og fått vite at det kan bli med kasko og ansvar så lavt som 10 000 i året så det er nok ikke det som velter hele greia. Tenker mest på motor med tilbehør som dyrest fornøyelse.

 

De tallene du benytter er helt urealistiske. Og du kan heller ikke sammenlikne et båthold i denne størrelsesorden med å ha en gammel BMW 7-serie som er produsert i hundretusenvis av eksemplarer, har et stort delemarket med uoriginale deler tilgjengelig og dusinvis av huggerier med markedsplasser der du kan få kjøpt brukte deler til.

 

Båtholdet må du gange med 10 men det har du fått vite så mange ganger nå at det synker visst ikke inn.

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 23 minutter siden:

10k, er 8k billigere enn det koster og forsikre 18foteren min med 250 :headbang:

Mener jeg har rett under 10k i året for min 27fots fra 85, men med nye motor på 270hk. Forsikret for 450k mener jeg det er. Det er ikke noe farts jævel som din da hehe. Så nei han lever i en egen drømme verden, uten å være villig til å ta til seg det som blir sagt.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

De fleste av de som kjøper nye båter a'la Princess, Fairline, Sunseeker osv. i størrelsen 55-60 fot er mangemillionærer og formuende med mange titalls millioner. For mange i denne klassen er båten et kontantkjøp og de kan kun fokusere på driftskostnadene som til tross for ny båt med lave vedlikeholdskostnader er SVÆRT HØYE. Det går hundretusenvis av kroner i året i forsikring, opplagskostnader, dieselkostnader, vedlikehold, lagring osv. osv.

 

For din del må du plusse på store vedlikeholdskostnader som nybåtkjøperne har mindre av.

 

Et godt råd: Kjøp ikke dyrere båt enn du ville hatt råd til som ny. Dette er utstyr som har postensiale til å velte økonomien din fullstendig før du i det hele tatt kommer igang med noen båtglede. Bare forsikringen på et slikt stort gammelt dråg er skyhøy da f.eks. en synking i en marina innebærer en stor økonomisk risiko for et forsikringsselskap. Og kanskje ender du med hele regningen selv om ikke bunnventilene, kjøleslangene eller øvrige tilknyttede systemer er i forskriftsmessig stand.

 

Kjøp deg en mindre båt og la dette bli en drøm istedet for å realisere et mareritt.

 

Det er fornuften.

Amen! Men dette er nå forklart så mange ganger uten at det går inn. Når TS ikke en gang er sikker på om båten han har mest erfaring med er planende eller ikke er det så langt mellom drøm og virkelighet at jeg ikke orker bidra mer i tråden.

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det kosta for Princess 414, koster sikkert mer for Princess 55 men altså skal spørre.

Jeg betalte 2500 for Alicraft på 31 fot kasko og ansvar. Men det er kanskje fordi foreldra mine har diger rabatt da alt er forsikra i samme selskap.

Det kan hende f.eks 18 foter med 250 HK har hatt ulykker oftere enn store flybridge båter da? Altså jeg betaler mindre for Alpina B7 enn noen betaler for likegammel 330i BMW. Fordi de har sjeldent sett 7 serie kræsj i forhold til 3 serie med bra motor kræsj elns.

Skal ringe forsikringsselskapet og få en ofisiell pris som jeg kan lime inn her fordi det er altså ikke 100 000 for 1 mill båt med mindre båten er noe super speedbåt.

@Kallethekid Altså forskjellige folk som kan "alt" om båt var ikke overbevist over hva er halvplaner og hva er helplaner. Men jeg tror den er helplanende. Men jeg ser forskjell på deplasement båt og resten da :giggle:

Altså hvis hele fornøyelsen koster mer enn 500 000 i året og jeg finner ut av at det ikke går så blir det vel bare å gi opp båt da. Men altså hvis man ikke prøver så vil man angre på å aldri ha eid båten man ønsket da.

Alicraften kosta jo ikke så mye som folk trodde den kom til å koste å vedlikeholde.


PS. Jeg har hørt om tyveri av påhengsmotor som forsikringa må betale for, har ikke hørt om tyver som demonterer en innenbordsmotor ut av båt som står på vannet og tar den med seg. De stjeler også ganske sjeldent en svær båt som er veldig gjenkjennelig. Kanskje det har noe med prisen.
 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 28 minutter siden:

Mener jeg har rett under 10k i året for min 27fots fra 85, men med nye motor på 270hk. Forsikret for 450k mener jeg det er. Det er ikke noe farts jævel som din da hehe. Så nei han lever i en egen drømme verden, uten å være villig til å ta til seg det som blir sagt.

 

 

Kallethekid skrev 23 minutter siden:

Amen! Men dette er nå forklart så mange ganger uten at det går inn. Når TS ikke en gang er sikker på om båten han har mest erfaring med er planende eller ikke er det så langt mellom drøm og virkelighet at jeg ikke orker bidra mer i tråden.

 

Jeg trur faktisk vi hjelper TS med og la tråden dø helt ut, sånn at vi ikke holder liv i drømmen ved å diskutere frem og tilbake

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg spør jo om ting her jeg ikke vet, hadde ingen svart noe som helst så hadde det trolig blitt den Princess 414 siden hadde ikke fått inn noen nye tanker. Drømmen skal realiseres uansett.

For øvrig jeg tror en stor del av verdi på din båt er motor som en tyv lett kan stjele og det fordyrer forsikringa?

Link to post
Share on other sites

TS kommer jo fra flyverdenen, så da får man dra analogier til en verden han kjenner. Du får flyvedyktige Learjeter til under en halv million dollar. Det betyr ikke at du har råd til å holde den i lufta selv om du har råd til å kjøpe den... Da er det bedre å bruke de oppsparte pengene på noe mer moderat som du faktisk har råd til å holde flyvende.

Link to post
Share on other sites

@subwoofer Altså har man ikke råd til jetfly så blir det Pilatus PC-12 f.eks for noen folk rike nok til privat storfly. Men altså plass i den er ikke mye mindre.

For øvrig fly har helt andre kostnader du må ha sertifikat på alt og det kan nesten ikke bare stå der om du plutselig ikke har råd. Båt kan forsåvidt bli konservert og stå der til man har råd å f.eks bytte motorene.

Det får jo bli det det blir, blir det 1 mill å betale per år så blir vel båten gitt opp men da har man prøvd altså. Så slipper man å ligge der som gammel og grå og tenke på at man skulle hatt en storbåt.

Jeg kan ikke forestille meg at alle som har storbåter i Norge må ut med 1 mill per år for å ha dem. Det er jo for mange båter til.

PS. Det var en mekaniker med på kurset han sa at om jeg må bruke 500 000 per år så er jeg riktig uheldig eller må seile på full fart og det virkelig mye. Han mente halvparten kan holde, altså forumet er ganske pessimistisk innstilt men det er bra å få flere synspunkter.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:


@Kallethekid Altså forskjellige folk som kan "alt" om båt var ikke overbevist over hva er halvplaner og hva er helplaner. Men jeg tror den er helplanende. Men jeg ser forskjell på deplasement båt og resten da :giggle: 

Hvis dette er samme folk som skal være rådgivere fremover tror jeg du kan få noen overraskelser.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner aldri ut nøyaktig hva båtlivet mitt koster, men jeg vil estimere et sted mellom 250- 300 000; pr år.

Unntaket var det året jeg måtte ut med over 300k i nødvendige reparasjoner. Dette kom da selvsagt oppå det som er årlig.

Dette er mye penger, men jeg føler at jeg allikevel får bra med nautiske mil og opplevelser for pengene. 

 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Altså med andre ord antar at det bekrefter vel at ideen om at man må ha penger til en nybåt kontant for å ha råd å eie bruktbåt ikke helt stemmer. Antar vel du ikke har 10 mill liggende (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=321445561 for Princess 45 nybåt da) ellers så hadde du vel gått for Nordhavn båten.

Ellers er de 250 000 - 300 000 med diesel & båtplass, vedlikehold og reparasjoner men uten havne avgifter og hele pakka man må betale ekstra om man drar på langtur?

Her kom det forresten en båt jeg skal se på: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829 da den ligger like i nærheten selv om jeg synes prisen var jo i meste laget med TAMD 63b motor når en Princess 45 kosta 795 000 utgangspris med TAMD 71a.

Altså ser fint ut og nærme for en midlertidig båt, men altså måtte blitt en gedigen rabatt på den :giggle:

Link to post
Share on other sites

@ohio Mer tenkt som "midlertidig fastbåt" (siden med utgiftene kommer det til å ende opp slikt) siden så mange anbefalte å skaffe noe midlertidig. Men altså lavpris biten fungerer ikke helt da med foreløpig pris satt som utgangspris.

Men jeg kan i hvert fall se på den og få ett inntrykk av hvordan en Princess 415 er uten å måtte reise 400km for å se på, så kan det jo hende det skjer med pris som det skjedde med Princess 414 pris i Sandefjord. Og da blir det jo noe å vurdere som "midlertidig båt".

Link to post
Share on other sites

Er flere selskaper som faktisk ikke forsikre så store båter Storebrand går kun til 48fot de. 

 

Å er ingen som vil gi deg en garantert pris, før du oppgir spesifikt hva båt det gjelder, når du er i den størrelse.

 

 

Ikke skjønner du forskjellen på en 63p og en 71a heller. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Takk for forklaring altså motor er nyere enn båten. De kunne jo fått det på i annonsen som salgsfremmende info :giggle:

@Okkaby Hvis ikke jeg tar helt feil nå så hadde det med slagvolum å gjøre altså 71 var større enn 63 og 122 var MYE større slagvolum. Og såvidt jeg forstod så skulle man ha størst mulig slagvolum for da levde motoren lengst. Det bekrefta faktisk mekaniker som var deltaker i D5L kurset. Så takk til alle som tipsa om slagvolum.

Når det gjelder forsikring så er det foreløpig i EIKA men jeg spurte både Polsk og Norsk Pantaenius som tar seg av båt. Men tipper sluttilbudet blir best av EIKA. Siden Alicraften kosta bare 2500 per år kasko & ansvar. Det kan vel hende at båttype som ingen vanligvis vil stjele (blir jo tungtvindt for tyven å forsvinne med en svær båt eller selge den videre eller til og med omgjøre den til deler) eller utmontere motor ifra og som sjeldent er med på ulykker ikke blir hinsides dyrt å forsikre.



 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

Det kan vel hende at båttype som ingen vanligvis vil stjele (blir jo tungtvindt for tyven å forsvinne med en svær båt eller selge den videre eller til og med omgjøre den til deler) eller utmontere motor ifra og som sjeldent er med på ulykker ikke blir hinsides dyrt å forsikre.

En P40 koster vel 20-25k i året med 2 mil som verdi men anslaget er ikke dags ferskt 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...