Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Espen skrev for 3 timer siden:

Jobbet som motormann på hurtigbåt med 2x 2x8v detroit’er altså 2x v16 -takt… der hadde vi regelmessige skyllinger med vann og zalo i marsjfart inn innsuget på turboene, ble med rundt i forbrenning og løste opp sot i turboene… så tydelig svart bak i eksos i denne rutinen.

Heftig!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Martine29f Du må jo ikke sammenligne Trondheimsfjorden med fiskeløs Sør-Norge. Her finnes jo storfisken nesten bare ut på Skagerrak.

Jeg bodde i Trondheim og Levanger i 1997 og 1998 som barn (var første plassene morra mi fikk jobb som lege) og der fikk man jo fisk fra land også ganske enkelt. For øvrig holder det nesten med hva som helst til å dra ut på Trondheimsfjorden.

@Kallethekid Fordi folk påpekte at man måtte vite mye mer enn kun være mekaniker for å fikse båt, såvidt jeg vet så har han ikke noe fagbrev som båtmekaniker men kan likevel alt om båt og hjalp med Alicraften så den ikke dævva i det hele tatt utenom ting som var skyld til noen som sender trestokker til havs. Altså ikke båtens feil.

Og det er stort sett mekaniske eller elektriske ting og kompliserte ting som krever mest hjelp. Altså ting folk betaler penger for som polering eller fjerning av gammel bunnstoff osv. osv. fikser jeg fint selv eller med hjelp av familiemedlemmer. Hjelp er påtrengt til båttekniske ting og det er derfor jeg spør så mye jeg kan om det for å lære noe ellers ser på "mekaniker" fikse på ting for å få en forståelse. Av og til holder det med forklaring av ideen hva man skal få til for at jeg kan klare det også.

Det med Zalo må noen nesten forklare hvor det skal inn for det skal jo i hvert fall ikke inn i drivstoffet vel, er det i luftinntaket noen fyller på med Zalo. For jeg skjønte det ikke i det hele tatt.

Hvis du leser innlegget nøye så står det spesifisert. Selvsagt skal zalo ikke inn på drivstoff. Du gjør hva du kan for å misforstå alt du. Håper virkelig du ikke gjør dette med vilje. Mange her som prøver å informere deg, men det virker fullstendig fånyttes.....dette blir nesten latterlig.

@Martine29f Altså jeg forstod det ikke helt hvordan det skulle gjøres men uansett håper å ikke skulle ha totakts motor men normal firetakter.

Det var bare det at det mest ekstreme tilbudet med lav pris jeg har sett på stor glassfiberbåt med flybridge var med GM motor da men det skjedde vel 1 gang på 5 år.

Jeg skjønner ikke helt uansett hvordan det skal gjennomføres men spørr eventuelt bekjent "mekaniker" når jeg har båt så han kan vise det praktisk på motorn.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Jeg skjønner ikke helt uansett hvordan det skal gjennomføres men spørr eventuelt bekjent "mekaniker" når jeg har båt så han kan vise det praktisk på motorn.

Fant en tråd her @XardasKSP som forteller litt mere om turbovask.

Men jeg anbefaler deg å følge manualen for gjeldende motor. :yesnod:

navid skrev for 7 timer siden:

Har også hørt at zalo kan brukes. Hvilket blandingsforhold bruker du sånn ca?

Dette begynner å bli 25 år siden snart, så det tar je gikke helt igjen, men en skvett zalo i zaloflaska og fyllte resten med vann, og sprutet kanskje en spiseskje i hver turbo (var 4 pr motor), men i ei tynn stråle..

XardasKSP skrev On 24.1.2024 at 14.05:

@Tom Rør Altså min idee er også å spare drivstoffet og nyte turen ellers blir det jo mye forflytting i saktefart rundt stedet hvor fisken lokaliseres å være, men har noe noensinne sotet seg til eller blitt til turboreparasjon?

Altså forslag tidligere i tråden virket jo ikke som man trengte å gå særlig lenge med raskere fart var vel bare litt som holdt. Så derav mine spørsmål angående bruk i praksis for å forhindre at ting dævver med mindre forhindring koster mer enn eventuell reparasjon. Men det hørtes jo ikke så gærnt ut med 10-15 min på marsjfart.

Den ene turboen ble reparert forrige vinter, men hvorfor den begynte å lekke olje vet jeg ikke. 

@Tom Rør Vel utifra det hvordan jeg forstod @sap_2000 sin fortelling om commonrail motor i en taxi så var det vel ikke det som var årsaken. Spesielt hvis det har skjedd turboreparasjon engang i perioden fra båten var 5 år til den ble/blir 15 år gammel.

Er det lov å spørre hva slik "fornøyelse" koster for bare nye turboen (altså selve delen, med mindre de fikser den som er der da får det være verkstedspris) eller for fullstendig reparasjon? Altså bytte ut tipper bekjent "mekaniker" hadde gjort lett (med en ny turbo) men reparere turboen antar jeg man trenger verksted til så verksted pris for helheten blir riktig.

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Tom Rør Vel utifra det hvordan jeg forstod @sap_2000 sin fortelling om commonrail motor i en taxi så var det vel ikke det som var årsaken. Spesielt hvis det har skjedd turboreparasjon engang i perioden fra båten var 5 år til den ble/blir 15 år gammel.

Er det lov å spørre hva slik "fornøyelse" koster for bare nye turboen (altså selve delen, med mindre de fikser den som er der da får det være verkstedspris) eller for fullstendig reparasjon? Altså bytte ut tipper bekjent "mekaniker" hadde gjort lett (med en ny turbo) men reparere turboen antar jeg man trenger verksted til så verksted pris for helheten blir riktig.

Jeg husker ikke hvor mye turboen koster, men jeg mener det var rundt 40k. Da min ble reparert, og forsikring dekket det, husker jeg ikke hva totalen ble. Dette er ting man må regne med når man har båt. Som jeg har sagt før "det eneste man vet med båt, er at ting går i stykker"

Du refererer ofte til bil, og båter er dessverre ikke som en god gammel W123 Mercedes :giggle:

@Tom Rør Men det var jo ikke ille 40 000 på verksted. Altså utifra hva jeg leser også fra erfarne folk på forumet så høres det ut som at det kommer til å koste helt hinsides summer å eie en båt og vedlikeholde den.

Hvordan fikk du turbo på motorn på forsikring? Kan man forsikre seg fra at ting dævver? Kanskje derfor er det så dyrt da med forskring og disse forsikringene jeg har ringt mener mye lavere summer fordi det "bare" er ansvarsforsikring og kasko for ulykker ikke at ting "naturlig avgår pga. slitasje eller mekanisk feil osv.".

Altså det ble f.eks skrevet at å fikse den 80 fotern i glassfiber som ble solgt til 2 mill om høsten ville kosta 5-10 mill å fikse opp samtidig som det ble skrevet at feilene ikke var i motor men "bare" noen lekkasjer og råte i deler av rekka.

Jeg får jo problemer med å ikke misforstå og skjønne ting, altså en dag skal man kjøre inn nærmest trillebårer med penger for å kunne bruke en bruktbåt og en annen gang så koster det 40 000 om turbo dævver.

Til slutt skjønner jeg jo ikke hva det vedlikeholdet kommer til å virkelig koste men har da uansett bestemt meg for å realisere drømmene. Og når jeg skaffer en båt så skal jeg skrive opp pris på alt fra båtplass til diesel (og antall brukstimer) så kanskje det vil hjelpe noen i fremtiden hva det egentlig faktisk kosta (nå kan det jo hende noen får en båt som dævver mindre eller dævver mer).

@Okkaby Altså jeg trodde det var max 15 år men da var vel @Tom Rør sin båt innenfor dette da om det var 1 år siden.

Men altså forstod det som at "fornøyelsen" kosta 40 000 på verksted altså delen og jobben med MVA, sjef og hele pakka ikke kun håndverker + skatt + delen.

Poenget er at det er så store forskjeller i hvordan også erfarne folk anslår kostnadene til å bli at det er vanskelig å bli klok på hva det egentlig vil koste. Altså i mitt tilfelle trenger jeg spesialisthjelp kun til elektriske, motor & tilbehør + skroggjennomføringer og lignende ting hjelp. Slik som pusse ned gammelt bunnstoff, male på nytt bunnstoff eller polere båten fikser jeg selv eller med hjelp av familie og alt annet av "simple enkle ting".

Foreløpig kjenner jeg kun pris på diesel, båtplass, det å ta ut båten og det å putte den inn igjen. Så det store spørsmålet blir hva mekanisk/elektrisk vil dævve og hva det vil koste å fikse det. Blir jo også spennende å følge med @Viking22 hvordan det går i virkeligheten med Princess 414 båten.

XardasKSP skrev 49 minutter siden:

Foreløpig kjenner jeg kun pris på diesel, båtplass, det å ta ut båten og det å putte den inn igjen. Så det store spørsmålet blir hva mekanisk/elektrisk vil dævve og hva det vil koste å fikse det. Blir jo også spennende å følge med @Viking22 hvordan det går i virkeligheten med Princess 414 båten.

118 Sider med repetisjon, ingen kan fortelle deg det store spørsmålet ditt, det kan være fra 0 til 600`

Men det som er helt sikkert er med et årlig budsjett på 500`som du legger opptil så er det meste dekket, bare å kjøre på. Med et slikt budsjett er det vel samme hva som dæver eller om du gir 200`for mye eller for lite. Bare å handle.

Jeg kan fortelle deg ca hva det koster å holde en 50foter, en 80 foter blir en helt annen liga.

Å kjøpte en 55-80foter for å fiske i Skagerrak er galskap, som jeg og flere har påpekt, men hey! Vi lever bare 1 gang, så kjør på som sagt, du kan være han "gale polakken" med 80foteren som skal ut å fiske, jeg skal se på deg fra stuevinduet mitt hver gang du går ut fjorden, men innerst inne tror jeg ikke det blir så veldig ofte..

@Okkaby Da blir det deleprisen som blir det vesentlige og hvordan man gjør det spesielt om det er enkelt er fint å se på hvis bekjent "mekaniker" fikser det så kan man kanskje lære det selv.

@Førstefender Altså ideen var å maksimalt bruke 500 000 helst slippe 200 000 for mye om man kan bruke 300 000 på vedlikehold. Da blir det også kanskje en enda større båt i fremtiden dersom den jeg kjøper ikke er max størrelse allerede.

Ellers vil 55 foter koste vel ikke så forskjellig fra en 50 foter vel. Og altså utenom båtplass som er rimelig og å ta ut og putte tilbake båten var ikke all verden så blir skraping av gammel bunnstoff og maling av nytt + polering av båten bare det malinga og eventuelt redskapene koster siden fikser det selv eller med familiemedlemmer.

Så vedlikeholdet vil gå på det som da dævver med det tekniske, elektriske osv. + diesel i totalkostnaden.

Som sagt sannsynligheten for 80 foter er 0,1 % (den eneste som kunne passet er solgt til høsten det fantes ikke flere som ikke så ut som et vrak og var til lavpris i løpet av 5 år på finn). Så fokuserer på 42-55 foter området stort sett eller la oss si 60 siden presidentene var litt over 55 fot.

Din båt er sikkert nyere så det er færre ting som dævver men hadde fint hørt på kostnadene dine per år.

@Chiefengineer Det er jo flyskolen som kjøper og de er ikke til for morro skyld men for å tjene penger. Flyskolen har også egne mekanikere med eget verksted så det er noe helt annet. Jeg har avtaler som gjør at jeg bryr meg om folk bruker flyene ikke om de må fikses på. Likevel tjener man bedre på simulatorer som ikke er væravhengige og trenger ikke å ha maintenance hver 50 timer. Men uten flyene hadde jo ikke simulatorene hatt jobb.

Ellers så tar de sin tid når de kjøper noe nytt, altså betalte 25 % av tomotorsflyet i September og det er ikke ferdigkjøpt i Januar og har ikke begynt å verken tjene penger eller betale de øvrige 25 % siden skal ha 50 % av 2 motorsflyet (da dette er meget dyrere enn alt annet 600 000 euro +++ for brukt ett).  Rekorden er jo at byråkratiet i ULC (det Polske CAA) har brukt snart 1,5 år på å sertifisere simulator nr.2 som skal brukes i en annen by. Men når begge disse tinga er i boks så vil det bli enda mer til overs for drømmer og tapsprosjekt som båt da :giggle:

@Martine29f Jeg ikke grunder av stedet, det er en flykaptein som er grunder. Eneste jeg gjør er planlegge hver torsdag (og ellers sjekke om noen nye sendte mail) så folk får teori, flytimer, simulator timer og alle gjennomfører det de skal av sine ratings. Jo raskere det går unna desto mer flyr mine fly og selvfølgelig kan jeg passe på at mine ting blir brukt kontinuerlig.

Men jeg har jo selvfølgelig fritidsproblemer da dette ikke er noe tung oppgave og jeg bor ikke på forumet men heller inn i WoW om du skulle si at jeg bor i datamaskinen :giggle: Man må jo gjøre noe etter privat emosjonell katastrofe og da er det fint å fokusere på drømmer man har som båt eller tilbake til sparsommelig tidsfordriv som WoW (blir mer til båt da). Blir vel mye bedre å tape penger på båt, enn å tape helse på å bli en spennende og sjarmerende halvveis-alkoholiker for å oppta tankene :lol:

På lista av ting å gjøre er jo bilen haket av, stifte familie strøket ut, så da er vel båten igjen å realisere av forlystelser i livet :giggle:

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

@Okkaby Altså jeg trodde det var max 15 år men da var vel @Tom Rør sin båt innenfor dette da om det var 1 år siden.

Men altså forstod det som at "fornøyelsen" kosta 40 000 på verksted altså delen og jobben med MVA, sjef og hele pakka ikke kun håndverker + skatt + delen.

Poenget er at det er så store forskjeller i hvordan også erfarne folk anslår kostnadene til å bli at det er vanskelig å bli klok på hva det egentlig vil koste. Altså i mitt tilfelle trenger jeg spesialisthjelp kun til elektriske, motor & tilbehør + skroggjennomføringer og lignende ting hjelp. Slik som pusse ned gammelt bunnstoff, male på nytt bunnstoff eller polere båten fikser jeg selv eller med hjelp av familie og alt annet av "simple enkle ting".

Du har en lei tendens til å misforstå. Jeg sa at en ny turbo kostet 40k. Sist jeg sjekket gikk den ikke ombord og byttet seg selv. Som jeg også skrev, ble turbo reparert, og jeg vet ikke hva sluttsum med arbeid ble. Ja, den holdt seg innenfor 15 år:thumbsup:

Du henger deg også opp i at det kun kostet 40k, men jeg har hatt en del andre utfordringer også oppigjennom. To uker med kabeltrøbbel i Cuxhaven i 2017. Hadde jeg ikke hatt forsikring som dekket det da, hadde det kostet over 60k. Knust rute i København hadde nok kostet det samme om ikke det også hadde gått på forsikringen. Nye tanker, dyser, motorlabber etc.etc. Kostet meg rundt 270k, og det er det ikke noe forsikring som dekket. 
Du må lære deg til å stole på det folk sier om at det blir dyr påkost, men da de fleste ikke har krystallkule, er det umulig å vite hvor mye det blir.   

Tom Rør skrev 8 minutter siden:

Du har en lei tendens til å misforstå. Jeg sa at en ny turbo kostet 40k. Sist jeg sjekket gikk den ikke ombord og byttet seg selv. Som jeg også skrev, ble turbo reparert, og jeg vet ikke hva sluttsum med arbeid ble. Ja, den holdt seg innenfor 15 år:thumbsup:

Ja her blir absolutt alt misforstått å vridd til å passe egen mening.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Din båt er sikkert nyere så det er færre ting som dævver men hadde fint hørt på kostnadene dine per år.

Nja.. begynner bli gammel den å.. Men fører ikke regnskap, vil ikke vite ;)

Det som er sikkert er jeg jeg legger ned betydelig egeninnsats hvert år. 

Men du som legger opptil flere 100tusen i driftskostnader hvert år, så trenger du ikke tenke på dette, du er uansett innafor, bare å handle. Ser kanskje ikke for meg at du er interessert i å bytte ut slitte teakdekk og oppgradere elektronikk, mye å spare på slikt som ikke blir gjort. 

Men registrerer at du ikke har noe klart mål lenger, før var det guttedrømmen fra du var 5år gammel(!) som absolutt skulle følges, det var P414/435, så vinglet du over til P55, før du skriver at Storebro 500 er det ultimate, før du skriver at målet med båten er turer ut på Skagerrak og hjem igjen..

En Storebro er vel så langt fra fiskebåt man kan komme, bygget for ferie og stor bokomfort, masse tung treinreding og høyt akterdekk, hvordan det skal fiskes fra denne ute i fjorden i 1,5m bølger har jeg vanskelig for å se.

@MYVIVERA Altså jeg postet den på 10 punkter som er noe jeg kunne hatt en formening om, jeg lager jo ikke sjekkliste for hva "mekaniker" skal huske siden jeg antar han vet best og sjeldent liker folk som vet alt om båt å bli fortalt hva de skal sjekke. Men altså akslinger vil jeg spørre om etter å ha lest historien om Princess 414 hvor det dævva før den kom hjem engang.

@Tom Rør Trodde det var pris for hele "fornøyelsen" som du fikk av forsikringa. Altså knust rute til 60 000 ? Jeg stoler jo på hva folk skriver men folk skriver mye forskjellig. Fra din estimat på 300 000 per år til f.eks at å fikse på 80 fotern hadde kosta 5-10 mill selv om det skulle være "bare" noen lekkasjer og råte i deler av rekka.

@Førstefender Altså jeg skal ha beste ekkoloddet men det regner jeg ikke med som vedlikehold men ekstra innkjøpspris på båten at jeg kjøper det beste som garmin båten bruker og "mekaniker" fikser montering.

Selvfølgelig tenker jeg jo på dette jeg lager jo verstefall scenario men det er ikke ønskelig at det skal koste 500 000 i vedlikehold det er ønskelig at det skal koste mye mindre.

Det er fortsatt samme drømmen bare nå er mer båter oppnåelig enn for mange år siden da, jeg vet jo ikke hva de båtene utenfor Kristiansand var når jeg var 5 år gammel. Men Storebro 500 ser jo ut som en enda mye penere versjon av Princess 414/435 altså større. Men det er kanskje ikke det beste valget, det beste valget hadde sikkert vært noe i den stil som trawler som koster 5 mill og er klasse A CE. Men det har jeg ikke lyst å vente på i så mange år til jeg sparer meg opp.

Jeg vinglet over til Princess 55 når jeg så en til 1,2 mill (eller hva den nå ble solgt for) hvor Princess 435 forsøkes solgt til samme prisen også fant jeg ut av Princess 414 at det faktisk ikke kanskje er mest velykka idee med det høye akterdekket selv om det ser fint ut.

Alle disse "hvite flybridge båter" passer til drømmen, så jeg venter jo på at en av dem kommer til superpris eller hvis jeg har ventet for lenge så har jeg kanskje mer penger å slå til med og drar til med noe som den Fairline fra 1999 som er litt nyere. Målet er at båten skal kunne brukes til mer enn bare turen på Skagerrak, f.eks langtur til Polen eller enda mer i fremtiden. Og hvis den skal koste flesk å vedlikeholde så får jeg jo ikke spart meg opp til større båt senere.

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@Tom Rør Trodde det var pris for hele "fornøyelsen" som du fikk av forsikringa. Altså knust rute til 60 000 ? Jeg stoler jo på hva folk skriver men folk skriver mye forskjellig. Fra din estimat på 300 000 per år til f.eks at å fikse på 80 fotern hadde kosta 5-10 mill selv om det skulle være "bare" noen lekkasjer og råte i deler av rekka.

@Førstefender

Jeg har aldri estimert hva det hadde kostet å fikse på f.eks. "Vanadis" som lå ute til 2 mill., men at det for folk flest er uoverkommelig er det liten tvil om.
At det kostet ca 60k for bytte av rute kan forklares så enkelt som at rute ikke var lagervare i England, men måtte produseres, samt at den er limt, og derfor er en skikkelig drittjobb å bytte. Dette var en av siderutene i salongen.

Hvis man ikke får sånne småting dekket av forsikringen, er det plutselig ikke småting lenger. Hvor mange ser vi ikke som spør om vindskjermer, luker, myggnetting, trekk på vegger etc. på nettet, og hvor man ser at filleting koster titusenvis av kroner hvis man velger å kjøpe originaldeler? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...