Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Bonita I Det er jo ingen leseplikt, folk kommer jo med forskjellige råd og diskuterer båter og andre ting. Dersom noen ikke liker det så er det jo ikke lese tvang. Jeg forstår ikke at noen folk blir frustrert som om dette var en skoleoppgave og læreren gav påbud om å lese.

Blir jo nesten som noen som ønsket jeg skulle kjøpe ett eller annet bare her og nå så det kunne bli mer morro å lese tråden.

Jeg er veldig glad for alle råd og benytter meg av dem så meget som jeg kan, men altså det er jo til slutt mine penger og jeg kjøper ikke en båt som jeg ikke helt har lyst på bare fordi den er den mest fornuftige som eneste grunn. Jeg reiser heller ikke Norge rundt for å se på båter hvis det ikke haster med kjøp, det kommer jo til å dukke opp mange båter til våren uten at jeg må reise til Brønnøysund eller Sverige for å se på (noe jeg hadde selvfølgelig gjort om jeg ville kjøpe til utgangspris).

Det er ikke så mye som skjer på denne tiden på året,  så da er det bare gøy med en aktiiv tråd!

XardasKSP: Du skal ha for optimismen, det er en forutsetning for å få til noe slikt. Bare husk at ingen oppgaver er små på en så stor båt. Bare å polere skroget er en 35 meter lang flate med 2-3 meter høyde. Sånt er beinhardt arbeid i 2-3 uker. Og sånn er det med alle andre oppgaver også. Alt er stort og tidkrevende. Men ikke umulig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Jeg tror ikke den båten blir polert mer enn en gang for at den skal "se hvit og vakker ut" som båtene jeg så som barn. Dermed blir andre ting som er viktige som bunnstoff osv. tatt og jeg får nok hjelp av familiemedlemmer til dette også, det vil bare ta mye lenger tid enn det gjorde med Alicraften.

Ellers så er det jo ikke optimisme men heller en tanke om at enten så gjør man det eller så gjør man det ikke, men hva skal man gjøre istedet hvis ikke realisere drømmer i livet? Spille på dataen til man dør og spare til ingenting? Det finnes jo folk som bruker millioner på fest, morro, moteting og alt mulig rart, så om man sløser penga på båt istedet blir det jo ikke så veldig mye dummere vel  :giggle: Og med båt lærer jeg også helt nye ting som jeg ikke lærte før.

7 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 De styrer med autpilot fordi det er pålagt i SOP, noen må slå den på faktisk bare 1000ft opp etter takeoff. De liker faktisk å styre litt selv, av våre fly har DA-42 fantastisk autopilot bare den blir vel kun brukt der hvor den skal ifølge leksjonen i IFR flyvning. Ellers har folk lyst å fly selv

Gjort deg noen tanker om hvorfor det er pålagt?

Ingen pålegg i fritidsbåt men det er en grunn til at de fleste med større båter bruker AP mye og ikke kunne tenkt seg en båt uten.

Men det vil du finne ut om du får deg noen turer ut på havet og ned til Polen :yesnod:

Jeg forstår heller ikke folka som vil at du skal hente velfungerende nesten nye båter uten at de selv er ombord for å lære i hvert fall men det er jo mye jeg ikke skjønner.

Ja, det virker som endel :giggle:

Tenk litt mer på det så skjønner du kanskje at noen foretrekker å sette bort slike jobber akkurat som andre tjenster man potensielt kan gjøre selv om man har tid/ lyst/ kunnskap og forutsetninger. 

eg vil jo ha hjelp selv om jeg skal hente båt langtifra men jeg vil jo ha mekaniker og den gode hjelper for å lære noe selv og for at noen skal ha mer erfaring dersom noe skjer, ikke for at båten skal reise uten meg ombord :giggle:

Det er slike oppdrag man prøver å styre unna :lol: Akkurat som som å prøve å leie inn ferry piloter til et gammalt, slitent fly i uviss teknisk tilstand som skal hjem fra middle of nowhere :giggle: Ække verdt det

Liker jo selve turen på vannet men kanskje det går over om man har brukt båt mye nok? Vet ikke.

Turen på vannet er like fin fortsatt den, og man får sett mye mer av den :yesnod:

Ellers altså jeg "tenner på" feil båter i forhold til råd jeg får. Hadde jeg ikke måttet investere så hadde jeg seriøst kjøpt den 80 fotern til 2 mill i høst også tatt gleden over "helt konge på vannet" på forhånd og problemene på "bakhånd" :lol: Det er kanskje noe i vår Slaviske natur i øst-europa at vi liker at ting er store og flotte.

Du er nok inne på noe der, for et fnugg av fornuft ellers finnes ikke. er som å tenne på feil damer. Blir fort jævlig mye dyrere hobby enn man kunne drømt om :lol:

Det ville om ikke annet blitt tidenes tråd og du hadde antagelig fått norgesrekord i bratt lærekurve :lol:

Og finner det vanskelig å betale mye mer for noe "som er det samme" men likevel ikke det samme. Altså nybil statistikken trones av firma Skoda. Men folk kjøper jo ikke nybil og om det står en gammel Volvo eller hva det er så er bilene V8 og alt mulig rart. Altså det skal være stort om man betaler stort er vel printa inn ett sted i hodene på meg også :giggle:

Det er så langt fra det samme selv om det kan stå Pxx på to båter med forskjellig pris. De kan være som natt og dag Det er det hundrevis av innlegg i denne tråden har prøvd å forklare deg på alle mulige måter, samt hva som gjør forskjellene du kanskje betaler en brøkdel ekstra for kontra hva det har kostet og er verdt i praksis.

Altså uansett hvor mye mer penger jeg sparer så blir jo bare båten større kostnadsbombe

Spørsmålet er hvor stor samt hvor stor risiko. Det kan fort bli mange ganger dyrere å kjøpe den billigste båten i klassen noen hundrelapper (de store) billigere. Med så gamle ting er det enkelte eksemplaret som avgjør, ikke hva det står på siden i modellnavnet.

Når det gjelder Princess 415 så er det ene at jeg er ikke sikker om jeg vil ha den og ikke heller vente på noe litt større da. Også når den skal komme hit om nå vel 3 uker så tenkte jeg at hvis jeg ikke vil betale 850 000 så selger vel ikke selger til noen så raskt om ikke de betaler 850 000. Og hvis noen betaler fullpris så hadde de kjøpt likevel. Virket ikke som det hastet på dagen å selge den.

Hadde du tatt det en par timers kjøretur så hadde du funnet det ut.

Og haddde du tatt 1 minutt på telefon med selger så hadde du nå vist mye av det husitter å har teorier om.

Til orientering snappet jeg  opp på en FB gruppe en kar som søkte P35/ 415 men som hadde en eldre ca 30 foter som måtte tas i innbytte.

Fyren med P415 ble tagget og svarte og resten gikk på PM.

Det forteller meg at han vurdere innbytte som igjen betyr at man står sterkt og kan gjøre en god deal om man står der med en koffert full av cash, da ingen foretrekker innbytte i en båt de antagelig aldri ville kjøpt selv kontra rene penger. 

Man vet aldri segers situasjon. Noen må kanskje frigjøre litt midler på kort tid.

Men om man ikke tar kontakt så går man glipp av slike muligheter.  

Og Eldre P 415/ 45/ 55 med nyere, kurante motorer samt en båt som så velholdt og oppgradert vokser ikke på trær. Jeg husker å ha sett en P45 og denne p415 de siste 20 åra. og det er en båt som innenfor budsjettet ditt og omtrent like stor som P45, men hakket mer moderne.

8 hours ago, XardasKSP said:

PS. Når jeg er i sparemodus så sparer jeg så å si alle penga (derfor lite lyst å reise Norge rundt bare for å se på, uten mekaniker for å kjøpe faktisk), når jeg er i forbruksmodus så sløser jeg (eller rettere sagt daværende dama alle penga, heldigvis de penga som kom inn kunne ikke selge eiendelene og investeringene :lol: ) så nå er jeg i sparemodus til jeg får kjøpt en båt da skal jeg i hvert fall sløse på noe til meg selv :giggle:

Du som kjører frem og tilbake til Polen, så er jo dette som en tur ned til kiosken.

Ang dame, så dukker nok de opp når du ankommer polen i egen svær feit "yacht". Bare ikke vis de denne tråden om potensielle utgifter for da skjønner de at det fort kan bli dårlig med Louis Vitton gaver og rooftop middager :giggle:

Det er ikke ulikt med båter som med damer; det kan fort bli jævlig dyrt å velge feil :lol:

P.PS. Jeg hadde betalt mye mer "for det samme" altså om det var noe så håndfast som båter som har sine vedlikeholdstråder her på forumet. Men altså selger som sier dette er gull vedlikeholdt blir ikke det samme som lang historie med bilder.

Om du faktisk hadde tatt kontakt med selgere å gått å kikket på noen flere båter så ville du funnet det ut selv om du tar første kikk alene og så "mekanikker"med på runde to. Helt vanlig fremgangsmåte. Det nytter ikke å se på annonser og internett. Praksis og hvilke båter som faller i smak og ikkeforandrer seg garantert i virkeligheten når man har sett på noen.

P.P.PS. Altså mannen hos Wector påstod 50 fotere hadde god plass hos dem så jeg tror han mente åpning var 5 meter, siden på Sildeberget så tvilte de om plass på 5 meter var bred nok til Princess 414.

"Altså" noe som skurrer, da en P55 ikke passer inn i en 5 meters plass om den så var målt netto. Enkel matte.

1 hour ago, XardasKSP said:

@Tom Rør Det blir jo sikkert noe annet enn kort tur utpå Skagerrak hvor folk nesten venter på å ta styringen til og med "gamle" onkeln for å ikke å snakke om yngre familiemedlemmer :giggle:

Enda en god grunn til AP da barn og gamle onkler fortsatt kan snurre på rattet og tro at de kjører båten selv  :giggle:

Mvh. SAP

@sap_2000

1. Det er ikke pålagt av andre en flyselskapet selv (i Standard Operating Procedures) og det varierer veldig, f.eks Enter Air lar pilotene velge selv imens Ryanair skulle helst hatt det flyvende på autopilot der det ikke kan det. Har gjort meg noen tanker men de blir veldig små i forhold til erfarne flykapteiner som krangler så det ryker om det er tryggere at pilotene kan handle det store flyet manuelt (altså ikke glemmer det, det er ikke alle som er FI og noen linjeflyvere flyr ikke småfly lenger) i tilfelle "ting dævver" eller om man skal ha fokus på alt annet enn selve styringa. Det er ingen som krangler om at autpilot er fint på cruise, men dette er som autopilot på en Polferries Polen ferge vs en liten i forhold Princess å sammenligne det med Cessna 172 eller Diamond DA-42, selv Pilatus PC-12 blir et lite fly i forhold til en 737 for å ikke snakke om større.

Jeg forstår at det er veldig avslappende å ikke måtte "streve" selv hele veien da. Men å styre litt er jo veldig morro om man ikke skal langt.

2. Det føles som at man skulle satt ut spillinga i WoW for at en progamer skal komme med fullt epic character. Altså da liker man ikke spillet og med båt liker vel ikke båten om man ikke vil være med på henteturen. Jeg sliter med å forstå det men kanskje det er bare meg som aldri hadde brukt store penger på noe man ikke vil bruke selv men få flyttet av andre.

3. Med fly så tror jeg du må til Afrika for at det skal være i ukjent teknisk stand og få lov til å fly og vet ikke om det er lovlig i teorien der engang. Med båt så er jo på en måte ideen å lære ting av folk som kan det, blir jo selvfølgelig en annen høyere honorar for jobben om ting skal fikses osv. Ellers så f.eks om den erfarne seiler ikke føler seg som erfaren mekaniker så blir jo "mekaniker" belønnet for å nettopp bare være der i tilfelle det var umulig å få sjekka alt ved båten imens den erfarne seiler kan kanskje lære meg noe nytt også. Princess 414 kom jo ikke hjem engang før akseln dævva, jeg ville ikke ønsket å være da alene i ukjent båt og ringe "mekaniker" fra havet.

Ellers hvis motorene feiler på ett fly så har man nødsituasjon som om man ikke finner bra landingsplass kan ende ganske dårlig. På en båt med mindre været blir med engang fra vindstille hav om til en storm så har man vel tid å kontakte via VHF eller satelittelefon redningsskøyta og bli slept i havn. I hvert fall i teorien da, forhåpentligvis også i praksis. Da kan det også hende evig lang ankerkjetting blir brukbar hvis det skulle ta lang tid og båten skulle drive mot land.

4. Altså jeg mente ikke nødvendigvis å kjøpe billigste båten i klassen. Men det blir fort slik at jo mer penger man har så ser man "å det er en større båt man har råd til". Men må vel tenke mindre drømmer og mer hvor dyrt det blir etterpå kanskje.

5. Jeg har jo ringt selger samme dag som annonsen kom ut og det virket ikke som han hastet unna med å selge båten. Den ligger jo Sverige og han skulle etter planen hente den i Februar. Selger fikk jo vite at jeg betaler kontant altså med bankoverføring ikke koffert med penger ordrett hvis jeg bestemmer meg, men altså at jeg ikke var enig i utgangsprisen men eventuelt ville komme med bud når jeg har fått sett båten når den er tilbake og "mekaniker" har sett den.

6. Jeg kjører ikke til Polen men tar flyet oftest, sist jeg kjørte var foreldras bil opp i Oktober. Min bil står i Gdańsk da Warszawa har ikke hav og er altforstor by for min smak. Foretrekker landsbyer men foreldra har bla. leilighet i Gdańsk som ikke er utleid så hvorfor ikke bo i den. Ellers det er ikke kos å kjøre i Skandinavia man er jo nærmest en farlig kriminell om man bare trykker inn gassen bittelitt på tom 4-feltsvei. Tyskland derimot det er bilens rike.

Båter er jo litt greiere da selv om de skulle koste masse penger :giggle: De sier ikke at det blir altfor kjedelig med for mye vedlikehold og lite bølger og farer, og at det er en sjørøver som burde hatt dem istedet :lol:

7. @Eika påstod Wector var profesjonelle som behandla folk fra Norges rikeste lista så jeg antok de ikke tullet med båtplass størrelse. Men altså hvis jeg leier plassen og får det skriftlig at båten får plass så kan de vel ikke bare si "det var synd det her" men må jo kunne tilby meg en plass som passer vel. Blir jo ikke akkurat Norges beste båthavn om de forlater kunden med båten utpå fjorden etter å ha leid ut en plass som skriftlig skulle passe.

@Okkaby Jeg tror alle de båtene har autopilot og den blir sikkert brukt på langtur da jeg betviler at jeg ville holdt båtens "magenta line" perfekt gjennom flere timer, heller ikke GPS kompass kurs. Men for tur utpå Skagerrak er det jo bare kos å styre selv.

Du tar feil når du mener det bare er kos å styre selv. Dette sier du kun fordi du ikke vet, eller for å kverulere. Kan du ikke bare høre på folk som har kjørt mye båt?

Selv på korte turer er det praktisk med AP. Gå ned i kjøleskapet og hente en kald cola eller rusle ned på toalettet kan være greit uten å måtte stoppe båten. Det er vel ikke hver gang man har med en gammel onkel på fjorden som kan holde kursen?

@Tom Rør Beklager kverulasjonen men altså jeg nøt faktisk å styre Alicraften frem til litt rett utenfor Langesund, det var nok tid til alt annet når man skulle stangfiske altså. Det var jo ikke lange turen Alicraft drakk ikke diesel som en gal så det gikk jo i marsjfart utenom sakte fart fra Sildeberget til brua hvor 5 knop sone ender og inne i selve Langesund 5 knop sone.

Tok jo kanskje 20 minutter max 30 elns. Jeg beklager å synes det var morro å styre selv men det gjorde jeg faktisk. Men det er jo selvfølgelig autopilot med på alle de båtene jeg vurderer og jeg vil jo bruke den ved behov.

Men altså jeg vil heller se hva som skjer på sjøen eller ha onkeln eller en annen familiemedlem til å se på det enn å gå f.eks og fikle med ting inni båten imens den er i fart og ingen holder utkikk. Antar båtens autopilot er en simpel en som bare holder kurs ikke noe "TCAS warning" hvis plutselig en annen båt bytter kurs og holder på å "seile" på min båt.

Kjøre stort sett ap hele tiden jeg når jeg er ute av havna.

Kjørte fra Tau til Sand på ren autopilot fra jeg var ute av havna på Tau til jeg var 300m fra fra havna på Sand, ca 30nm Alt uten å måtte styre sjøl. Plotter styrte AP hele veien. Plotter er da en Ipad med Orca installert. Ren nytelse å kunne sitte å nyte solen å naturen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Altså, da er det en ny dag her på forumet. Og TS nærmer seg sikkert en konklusjon på hva som blir den ultimate båt sett ut fra bruksmønster og egen økonomi. Det er godt å se se at forumets medlemmer støtter opp om hans drømmer og at han tar til seg gode råd på veien. Selv skal jeg ned i min 30 år gamle Westbas og montere nytt toalett. Hvis dette blir vanskelig får jeg sikkert hjelp av "mekaniker". Regner med denne tråden ikke "dævver" ennå.

Martine29f skrev 49 minutter siden:

Altså, da er det en ny dag her på forumet. Og TS nærmer seg sikkert en konklusjon på hva som blir den ultimate båt sett ut fra bruksmønster og egen økonomi. Det er godt å se se at forumets medlemmer støtter opp om hans drømmer og at han tar til seg gode råd på veien. Selv skal jeg ned i min 30 år gamle Westbas og montere nytt toalett. Hvis dette blir vanskelig får jeg sikkert hjelp av "mekaniker". Regner med denne tråden ikke "dævver" ennå.

Har dassen Dævva?? Om ja, så er det noe dritt?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@Tom Rør Beklager kverulasjonen men altså jeg nøt faktisk å styre Alicraften frem til litt rett utenfor Langesund, det var nok tid til alt annet når man skulle stangfiske altså. Det var jo ikke lange turen Alicraft drakk ikke diesel som en gal så det gikk jo i marsjfart utenom sakte fart fra Sildeberget til brua hvor 5 knop sone ender og inne i selve Langesund 5 knop sone.

Tok jo kanskje 20 minutter max 30 elns. Jeg beklager å synes det var morro å styre selv men det gjorde jeg faktisk. Men det er jo selvfølgelig autopilot med på alle de båtene jeg vurderer og jeg vil jo bruke den ved behov.

Men altså jeg vil heller se hva som skjer på sjøen eller ha onkeln eller en annen familiemedlem til å se på det enn å gå f.eks og fikle med ting inni båten imens den er i fart og ingen holder utkikk. Antar båtens autopilot er en simpel en som bare holder kurs ikke noe "TCAS warning" hvis plutselig en annen båt bytter kurs og holder på å "seile" på min båt.

Du trenger ikke å beklage noe som helst, men det minste jeg forventer er at du istedenfor å så tvil om behovet for det ene eller andre som folk sier er viktig, ihvertfall prøver å forstå. Ingen her inne prøver å lesse på deg masse feilinformasjon, og jeg tror brorparten håper at du faktisk finner Drømmebåten din, og at den er i god stand.

Da hadde det vært fint om du ikke prøver å plukke de innspillene som ikke passer i din boks i filler.

@Tom Rør Da tror jeg det er nå det jeg har skrevet som har blitt misforstått. Jeg har jo ikke sagt at autopilot er ikke er nødvendig eller ikke er bra. Det er jo fantastisk for folk som allerede har fått nok av å styre båten og ikke synes det er gøy lenger eller om de skal ha cola osv. Jeg vil jo også ha en fungerende autopilot i båten.

Poenget var bare at jeg enda er på det stadiet at jeg liker å styre båten. Det er jeg som gjør det, jeg prøver ikke å fortelle at "herr Hansen, herr Kowalski og herr Müller" også liker eller burde like å styre båten selv. Det var bare min personlige opplevelse hittil.

Jeg vet jo også noen folk liker at biler får autopilot og helst skulle slippe å kjøre bil, men jeg personlig liker å kjøre den i hvert fall i Tyskland og deler av Polen. Om det er autopilot i 60 sona eller for bykjøring så hadde faktisk også jeg kanskje brukt den. Men båt er så "ferskt og morro" for meg at jeg synes det er gøy å styre den da. Men det er bare meg og jeg undergraver ikke viktigheten av autopiloten og i hvert fall ikke at den funker riktig med GPS kompass og plotter.

Smaken er jo som baken er det vel ett norsk ordtak, noen folk betaler jo for at velfungerende båt flyttes uten dem ombord, altså ikke for å lære av den erfarne henter noe underveis men at den skal bare forflyttes uten at de er med på turen. Så jeg forstår ikke hva som er kverulerende i å personlig enda like å styre en båt på korte strekninger.

@XardasKSP, hva om du spanderer en gratis flytur på alle de som har bidratt i denne utredningen?

Du kan sikkert ta en Cessna 172 og lande på alle de små flystriper som ligger nær bidragsyterne? 

Det blir vel snart noen hundre turer....?

Hvis noen tar sjansen..................:smiley:.

Jeg gjør det !!! Men det er derimot (kanskje) litt tidlig å bli med deg i en større båt....

il_fullxfull.5595340848_9esu.jpg.cd18b0aa2724b11b9ab7d14090c2f101.jpg Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@Hekri Jeg kan ta med en Diamond DA-42 på tur til Geiteryggen om noen har lyst til sommern, Cessna 172 må nok jobbe og det hadde blitt litt av en affære med tanking og landing flere steder på veien. DA-42 har rekkevidden og antar de har Jet-A1 i hvertfall ved Torp lufthavn.

Så gjerne da kan ta med de som vil på Diamond DA-42 flytur fra Geiteryggen/Torp da, reise Norge rundt med landing overalt hadde vel blitt 200 000 eller noe i den stil :giggle: Om noen vil på Cessna 172 tur så blir det mye enklere og rimeligere med bytur til Warszawa enn at Cessnaen skal reise opp til Norge.

For øvrig skal ringe Princess 415 båten engang til og spørre mer nøyaktig info om motor + når den er planlagt å være her. Hvis folk sier den skal være så bra så er det kanskje en idee å kjøpe den til hardpruta pris siden man får vel solgt den igjen også dersom man om 2-3 år måtte ønske å ha litt større båt som jeg (det vil si meg ikke folk flest) vil føre meg trygg i for å krysse Østersjøen ned til Polen.

PS. Fant denne tråden

Prisen har jo holdt seg i over 10 år kun tapt inflasjon. Båt er 10 år eldre men forsatt samme utgangspris (ja jeg vet det er forskjellig motor og forskjellig båt, poenget er at da var jo eldre motor 10 år yngre og det var hele båten også).

@Hekri Du skal også på kurset hos @Chilli Solbris for D5L :giggle: Blir hyggelig å møte hele 2 stykk fra båtforumet.

Det er vår: https://www.goldwings.pl/o-szkole/flota/diamond-da-42ng,108 (De har ikke oppdatert nettsiden på engelsk beklageligvis, nå som det strømmer til lazarski universitet kunder for integrert programm er de altfor lite agressive på å søke i Europa)

Fly og båt er omtrent det samme. Bare "omvendt" tenkning pluss litt ekstra. 

Kan ikke begripe at du sliter så mye med å kjøpe båt. 

Du bør jo evne å ta den beslutningen og heller starte en ny tråd etter at du har kjøpt båt.

Da får du mer konkret bistand fra forumet!

csm_DA42-VI_Highlight-4_Safety_Bild_3_Sy Garmins Synthetic Vision Technology (SVT™) gjenskaper et visuelt topografisk landskap fra G1000-systemets terrengvarslingsdatabase. Den resulterende virtuelle virkeligheten gir piloter en ekstra 3D-visning av bakke- og vannfunksjoner, flyplasser, hindringer og trafikk – alt vist i relativ nærhet til flyet. Dette gjør situasjonsorientering langt enklere og mindre stressende.

il_fullxfull.5595340848_9esu.jpg.cd18b0aa2724b11b9ab7d14090c2f101.jpg Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@Hekri Det er noe helt annet fly er ikke mitt mekaniske ansvar og vi har eget verksted og det er en flykaptein som velger hva som er bra og skal tjene penger. Fly kjøpes ikke med mål å "hive en mill eller to ut vindu fordi man har lyst på lystbåt" de er inntektskilde og man trenger ikke å like modellen engang. En Piper Seneca er mer morro men lønner seg ikke så veldig f.eks.

Båt er en privat glede som er ment å være tapsprosjekt og realisere drømmen, derfor tar det lang tid med kjøpet. Men jeg er takknemlig for alle råd og vurderinger. Det er jo derfor jeg vurderer å kjøpe denne Princess 415 som "midlertidig båt". Og jeg kjøpte jo ikke Princess 414 fordi forumet fortalte at det kan være vanskelig med deler og det ikke virket som motor var veldig viktig for tidligere eier siden det var jo ikke riktig motor i annonsen. Så har jo @Viking22 ikke kommet hjem engang og akseln dævva på veien. Så det var jo hold i hva folk skrev her og er takknemlig for alle råd.

PS. Garmin 1000 er flott altså å fly med DA-42 er faktisk mye enklere da flyet vet alt selv nesten, enn med SEP(L) flyene selv om de også har masse utstyr.

P.PS. Tenkte å fortsette denne tråden som med Alicraften, det er på  en måte en historie av meg og lystbåt :giggle:

Denne ligger jo rett utenfor døra di. Her kan du sikkert prute litt også. Du har noe å begynne med, sette deg inn i hvordan dette fungerer. Du vil garantert få utfordringer som du kan få hjelp til å løse. Denne kan du også fiske fra. 

Gammal båt, og du må koste på et par hundre. Men ta det som en "opplærings-avgift".

Selg den om et par år (sannsynligvis med tap), og se etter noe større da. Da vet du litt mer om hva dette koster og krever. 

Bare et (av maaange) råd og tips. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829&nocache=1706357504404

@Hekri Det er jo denne som det ble snakket om hele tida altså Princess 415 men den lå ikke utenfor døra men i Sverige og kommer først hit i Februar om den ikke blir solgt i mellom tida da. Jeg ringte på den for 2 uker siden og ringte igjen i dag.

Før det ble noe brudd på telefonen så rakk jeg å få vite fra selger at han skulle til Sarpsborg med den fra Sverige hvor noen skulle se på og de skulle se om de blir enige og hvis ikke så skal den videre hit. Jeg fikk også informasjon at motorene var 1998 modell og ble satt inn som nye i 1999. Rakk ikke å spørre mer siden det ble brudd på telefonen men sendte en SMS til selger da med alle spørsmålene mine samt informasjon om at hvis den ikke er solgt inntil da så kommer jeg med "mekaniker" når den er ved Sildeberget også hvis alt fungerer så får vi se om vi blir enige om pris og at jeg i tilfelle har tenkt å betale med bankoverføring uten innbytte. Siden @sap_2000 fortalte at det foretrekkes av selgere og at noen andre forsøkte å betale delvis med innbytte båt.

Skjønner. Da leste jeg ikke godt nok. Det er jo noen innlegg her.....

Ellers har du jo denne, til omtrent dobbelt så mye penger.....

Dette er jo også en flott båt. Jeg vet om en som er nesten lik..

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=323071609&showContactInfo=true 

Nei, jeg er ikke påmeldt til kurset du skal på med Solbris. Jeg har bare båten i nærheten......

@Hekri Blir hyggelig å hilse på deg om du skal besøke båten din samme dag da, om det er lov hadde likt det godt å få se hvordan Princess 460 ser ut i virkeligheten og ikke bare på bilde. Gleder meg i hvert fall til å få prøve Storebroen.

Den andre båten du linket til antar jeg at noen har drømt seg godt bort med prisen altså 1,6 mill for 1995 modell hvor motor er faktisk eldre enn på den Princess 415 siden det ikke står noe om motorbytte. Også er det fremhevet som veldig viktig at Princess 420 båten selges som den er (prisen foreslår jo at den burde være i tipp topp stand). Hvis jeg skulle først såpass opp i pris så hadde jeg nok heller spart inn litt ekstra til denne fra 1999: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

Megler i Stavanger solgte jo Princess 55 til mye lavere pris enn de skal ha for Princess 420.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...