XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Lianshans Hadde sikkert vært ett klokt valg med tanke på motor, men den er bare 6 fot større enn Alicraften. Da hadde det fristet mye mer å betale fullpris for Princess 415 enn 20 000 mindre utgangspris på mye mindre båt dog med nyere motorer. Men skulle båten vært "liten" så er det jo Princess 35 i Porsgrunn https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=320200255 med motorer fra 2019 (men jeg misliker drev det liker å dævve + dævver om man treffer undersjøiske trestokker med propell). Så om det skulle være "liten båt med nyest mulig motor" så hadde det blitt den. Men båten skal være minst 40 fot i hvert fall så den er betydelig større enn Alicraften selv om den ikke skulle være aller størst så må det være litt "storbåt" i hvert fall selv med "midlertidig båt". Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Hva er dette "fullpris" du stadig nevner? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Hva tror du skjer om du rammer en trestokk med propell på aksel? Tips, aksel å propell kan ikke vippe opp. Så hva skjer da i 20-25knop?? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Okkaby Drevet ble ikke vippet opp det klarte å leve lenge nok med bøyd propell til å komme i havn på Sildeberget. Antagelig om det er virkelig svær undersjøisk trestokk så kan det ødelegge hele greia men aksel er vel rimeligere enn drev med mindre hele greia detter ut og det blir høl i båten. Men ideen er at propellene er lenger opp enn ved drev så bunnen på båten er mer dyptgående og da treffer trestokken istedet. Går jo ikke i planfart i 5 knopssona hvor noen mister de trestokkene utpå fjorden ifra elva. Jeg håper virkelig de ikke kommer seg helt ut på havet eller er så få som noen sender til havs at de sprer seg utover elns. Men skulle vært straffbart å sende trestokker til havs det er jo til fare for alle båter. De er jo ikke på overflaten engang og helt usynlige. @Kallethekid Fullpris er jo annonsert pris uten noe som helst rabatt på prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Tror jeg gir opp. Blir enklere å forklare noe til en i barnehagen enn TS Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kallethekid Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 XardasKSP skrev 29 minutter siden: @Okkaby Drevet ble ikke vippet opp det klarte å leve lenge nok med bøyd propell til å komme i havn på Sildeberget. Antagelig om det er virkelig svær undersjøisk trestokk så kan det ødelegge hele greia men aksel er vel rimeligere enn drev med mindre hele greia detter ut og det blir høl i båten. Men ideen er at propellene er lenger opp enn ved drev så bunnen på båten er mer dyptgående og da treffer trestokken istedet. Går jo ikke i planfart i 5 knopssona hvor noen mister de trestokkene utpå fjorden ifra elva. Jeg håper virkelig de ikke kommer seg helt ut på havet eller er så få som noen sender til havs at de sprer seg utover elns. Men skulle vært straffbart å sende trestokker til havs det er jo til fare for alle båter. De er jo ikke på overflaten engang og helt usynlige. @Kallethekid Fullpris er jo annonsert pris uten noe som helst rabatt på prisen. OK. Men det gir jo ikke mening å forholde seg til alle utgangspris på samme måte? Noen priser båten for hurtig salg, andre prøver seg lite høyt. I tillegg finnes det jo ikke noe egentlig fasit på båtpriser. Er det et prisipp du har, ikke å betale annonsert pris uansett om du mener båten er verdt prisen? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @Okkaby Du har vel ikke forklart noe men spurt hva jeg tror skjer om man treffer en undersjøisk trestokk med propellen på akselbåt. I den fart på 5 knop som den ble truffet med drevbåt så tror jeg propellen hadde bøyd seg og muligens aksel ble ødelagt også. Men å bytte ut propellen og akselen hadde muligens kosta mindre enn å bytte ut ett drev med propell. Så er det sikkert 100 andre muligheter for hva som kunne skjedd. Om det ble truffet i 20-25 knop så kunne jo hele greia blitt fullstendig ødelagt og man ville fått høl i båten der hvor akselen var med vanninntregning med det følge at båten går ned i verste fall vel. Så kan du jo kanskje forklare hva som skjer da. @Kallethekid Nei det gir jo ikke mening til alle utgangspris. Men det pleier jo å være veldig synlig om prisen er drastisk lav og man bør løpe og kjøpe da. I dette tilfellet så var det først ved hjelp av forumet at jeg forstod det kanskje var verdt mer enn sånn 100 000 mer enn Princess 414 var. Men jeg snakket jo med selger den dagen da båten ble annonsert og da virket det jo som at selger ikke forventet fullpris siden han sa man kan bli enig om pris fordi det ikke var ferdigpris. Men så ville jo noen i Sarpsborg kanskje ha akkurat denne båten og den ble solgt da. Men det var jo ikke noe "ta brygga med storm pris" for da hadde jo brygga i Sverige blitt storma den søndagen for over 2 uker siden da båten ble annonsert. Så var det kanskje noen i Sarpsborg som ville ha akkurat en slik båt og var helt sikker på det og det var viktig at den nettopp var 42 fot og av den typen så han valgte å betale hele prisen istedet for å vente om noen andre starter med bud. Det er vel noen som skal ha "akkurat slik båt" og da blir det jo noe annet, f.eks tror jeg at @Tom Rør hadde heller betalt mer om båten var en Nordhavn istedet for litt mindre for ett annet trawler merke om det er favorittbåten og dersom begge var samme tilstand, alder osv. osv. Jeg har jo ikke noe favoritt merke eller modell, jeg synes Storebro 500 er vakre av utseende men etter å ha sett Princess 414 live så fikk jeg sånn litt "det her blir tungtvindt" følelse med tanke på bruk av båten akter til f.eks stangfiske. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 Storebro 500 har også akterkabin Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 Ts sover sikkert godt ennå etter en hard dag på "jobben" dvs BP. Han har jo ikke vært innom her på 6 timer jo, men snart er han vel igang igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev for 10 timer siden: @Okkaby Du har vel ikke forklart noe men spurt hva jeg tror skjer om man treffer en undersjøisk trestokk med propellen på akselbåt. I den fart på 5 knop som den ble truffet med drevbåt så tror jeg propellen hadde bøyd seg og muligens aksel ble ødelagt også. Men å bytte ut propellen og akselen hadde muligens kosta mindre enn å bytte ut ett drev med propell. Trodde jeg hadde skrevet før hvor mye en propell til "stor båt" kostet? Du kommenterte det jo til og med, Sap_2000 forklarte det nærmere.. Jeg gikk på i Sverige, fjell, i 4knop med drevbåt, drev slo opp og det ble et bittelitte merke i et propellblad. Kostnad 0kr. Kompis gikk på utenfor Tvedestrand, fjell, ca 4knop med PH38 (Fairline). Resultat: 10uker på land, ny aksling, ny akselbrakett, propell som så ut som en tulipan(men ble rettet), Kostand over 100 000kr. Jeg skrev vel at mine propeller kostet ca 70, det er nok ikke helt riktig 90 000+ er vel mer korrekt. Naturligvis kunne du gått med en 415 til Polen, den er på rundt 45fot, TomRør har da vært flere(?) ganger i Polen med sin P42. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev for 11 timer siden: Men skulle båten vært "liten" så er det jo Princess 35 i Porsgrunn https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=320200255 med motorer fra 2019 (men jeg misliker drev det liker å dævve + dævver om man treffer undersjøiske trestokker med propell). Så om det skulle være "liten båt med nyest mulig motor" så hadde det blitt den. Er dette båten som @kdtran her på forumet tok en full overhaling av for noen år siden? I så fall en båt som i mitt hode er et mye sikrere kjøp enn noe som er større i samme pris-/aldersgruppe. Jeg har selv ingen erfaring med båter i denne størrelsen, det har ikke du heller, og da synes jeg det er rart at du virker så sikker på hva som er «stort nok» til å være «den endelige båten», uten engang å ha vært ombord i en sådan båt… Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 30.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 @ohio Det var vel det jeg skrev at dette gjorde den "mindre drømmebåt" som man bare "må ha". Derfor er den fortsatt fantastisk fin å se på men etter å ha sett Princess 414 forstod jeg tungtvindtheten med akterdekket. Men så er jo båten på den andre siden da mye finere av utseende enn de andre. Men jeg har som skrevet ikke noe favorittmerke det skal være "stor hvit flybridge båt". @Martine29f Det tar ikke lang tid å skrive på ett forum, lag en character i WoW Classic eller WoW Classic wotlk. Så sjekk hvor mye det tar å bare levle den opp for å ikke snakke om high warlord osv. Du kan skrive en post om du venter på SoD Classic WSG for exalted rep. Eller på en torsdag sjekk hvor mye det tar å planlegge alle studenter som sender tidsnok mail til flyundervisning, eller en daglig sjekk av de for sene for å finne noen "hull" å presse dem inni på leksjonsplanen for uka slik at både alle får tid og mine eiendeler får fullt arbeid først. Så ja jeg lever på PCen, men altså å skrive en post her er bare morro så får jeg ofte mye forskjellig informasjon som man kan lære noe av. Kan jo ikke drive og "plage" kun "mekaniker" med spørsmål når det ikke er noe konkret båt å fikse på Men det er blitt kjedelig med PCen ellers i lengden så tenkte å droppe WoW og bytte det ut med å lære mer båt når den forberedes med "mekaniker" også ha det gøy med båten utpå havet. @Førstefender Et nytt drev koster vel 100 000 til Alicraft om det er splitter nytt eller enda mer, hvor meget mer vil det koste til 40 eller 50 foter da? Den trestokken tok kverken ikke bare på propellen men også på drevet. En undersjøisk trestokk tar jo kverken på hele greia og det gjør den like lett på nybåt som på gammel båt. For øvrig skulle vært straffbart å sende trestokker til havs siden det medfører jo fare for hele båttrafikken. Tenkte denne gangen faktisk at dette kunne kanskje gå på forsikringa men gjorde det jo ikke, hadde sikkert forsøkt trestokken som kaskoskade med mye dyrere båt. Kanskje hadde forsikringa undersøkt hvorfor det flyter undersjøiske trestokker som fører til tap for dem. Jeg forstod det som at Princess 415 er 42 fot og samme modellen som senere ble oppgradert til 420 og deretter til Princess 42 da. @Korsfjord Jeg har jo hatt en Alicraft 31 og en båt som er 4-5 fot større blir ikke noe "å så stor opplevelse". Det ble det litt av ved å se Princess 414 så den var tydeligvis "stor nok" til "midlertidig båt". Men det var ikke veldig heldig med akterdekket med tanke på stangfiske og ellers innvendig så var mine 183 cm nok til at man var helt i taket. En Princess 55 opplevdes i forhold som "palass" derfor skjønte jeg at dette er vel "stort nok" til "finale båt". Men "midlertidig båt" blir fint også om det kan skje raskere, men la den bli i hvert fall 40 fot. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev 30 minutter siden: For øvrig skulle vært straffbart å sende trestokker til havs siden det medfører jo fare for hele båttrafikken. Hvem er det du ser for seg som "sender trestokker til havs"? Det er for det meste naturen selv som gjør dette. Særlig etter flom eller storm er det mye rart som flyter rundt. Man må bare følge litt med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 Det er vel heller ikke noen som "sender containere til havs", men det flyter til en hver tid tusenvis av slike rundt på havet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 index skrev 8 minutter siden: Hvem er det du ser for seg som "sender trestokker til havs"? Det er for det meste naturen selv som gjør dette. Særlig etter flom eller storm er det mye rart som flyter rundt. Man må bare følge litt med... Får gå ut ifra han tar oppe dette med han gamlefar når han er i kirka på søndag. Er jo greit å gi beskjed til han gamle, at dette er noe TS ikke vil finne seg i. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Korsfjord Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev 37 minutter siden: @ohio @Martine29f @Førstefender @Korsfjord Jeg har jo hatt en Alicraft 31 og en båt som er 4-5 fot større blir ikke noe "å så stor opplevelse". Det ble det litt av ved å se Princess 414 så den var tydeligvis "stor nok" til "midlertidig båt". Men det var ikke veldig heldig med akterdekket med tanke på stangfiske og ellers innvendig så var mine 183 cm nok til at man var helt i taket. En Princess 55 opplevdes i forhold som "palass" derfor skjønte jeg at dette er vel "stort nok" til "finale båt". Men "midlertidig båt" blir fint også om det kan skje raskere, men la den bli i hvert fall 40 fot. Jeg vil tro at en P35 gir en helt annen romfølelse enn Alicraften du hadde. Men det er dine penger og din fritid. Båtfolk med erfaring gjør stort sett motsatt vurdering enn deg på hva som er gode kjøp. Stor båt til lav pris? Som regel er det gode grunner til at noe selges billig. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 30.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 @index Det var ikke noe grein vel som kommer naturlig, det var undersjøisk svær trestokk en slik som jeg ser blir sendt ned via Skien. Men vanligvis plukka de dem opp og ikke sendte til havs. Antar det kanskje ikke var meninga, men det er vel indirekte ansvar om man sender 10 000 trestokker og mister 100 på havet. Altså da må man kunne anta det antallet som mistes skaper fare for båter. @Lars H. Altså det flyter containere pga. ulykker. Men hvis noen sender trestokker ned vassdraget og jevnlig mister flertallige av dem (har hørt om flere båter som har møtt noe slikt og også sett en flytende som ikke ble undersjøisk enda på vei til havet) så er det jo ikke ulykke men dårlig metode for å plukke dem opp. @Okkaby Hvis noen driver med tømmerfløting og pleier å jevnlig miste 1 % av tømmeret elns. så er det kanskje greit for vedkommende å ta det tapet i forhold til hvor mye mer jobb det ville vært å plukke opp alle sammen. Men det blir jo skader på båttrafikken om noen er uheldig slik at en slik stokk synker under vannet så man ikke ser den på overflaten. Jeg har jo sett flere slike tydelig bearbeida stokker flytende på overflaten som drar til havs fordi noen mista dem. @Korsfjord Altså det ble jo også foreslått 26 fots "jolle med førerhus" med utenbords bensinmotor som det tryggeste valget fordi den er nesten ny. Men altså det er ikke det jeg har drømt om og ønsker å ha. Selvfølgelig vil en liten båt være billigere eller nyere enn en større båt. Men hvis man skulle ha midlertidig båt på minst 40 fot og eventuell "finale båt" 50 fot++ så vil man jo ikke ha 35 og 36 fotere. Man vil ha noe stort og er jo klar over at det blir mye dyrere å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev 1 time siden: @Førstefender Et nytt drev koster vel 100 000 til Alicraft om det er splitter nytt eller enda mer, hvor meget mer vil det koste til 40 eller 50 foter da? Den trestokken tok kverken ikke bare på propellen men også på drevet. En undersjøisk trestokk tar jo kverken på hele greia og det gjør den like lett på nybåt som på gammel båt. For øvrig skulle vært straffbart å sende trestokker til havs siden det medfører jo fare for hele båttrafikken. Tenkte denne gangen faktisk at dette kunne kanskje gå på forsikringa men gjorde det jo ikke, hadde sikkert forsøkt trestokken som kaskoskade med mye dyrere båt. Kanskje hadde forsikringa undersøkt hvorfor det flyter undersjøiske trestokker som fører til tap for dem. @Korsfjord Jeg har jo hatt en Alicraft 31 og en båt som er 4-5 fot større blir ikke noe "å så stor opplevelse". Det ble det litt av ved å se Princess 414 så den var tydeligvis "stor nok" til "midlertidig båt". Men det var ikke veldig heldig med akterdekket med tanke på stangfiske og ellers innvendig så var mine 183 cm nok til at man var helt i taket. Nå er det ikke mange 50fotere som har drev.. Som flere har skrevet, så det er ingen som sender trestokker til havs, det er naturen selv. Traff en trestokk i Skagerrak i sommer, rev av trimsylindre og et flaps, liten bøy på et propellblad, dette tok naturligvis forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 30.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 @Førstefender Altså du mener at hele trær detter ned i havet/fjorden og flyter rundt omkring? For det var jo ikke en kvist eller grein, jeg har jo sett bearbeidede tømmerstokker som fløt i Langesundsfjorden. Har du aldri sett dem? Denne som jeg traff måtte fått i seg så mye vann at den ble "undersjøisk". Skulle kanskje plagd forsikringa med den, hadde sikkert gjort det om det skjedde på dyrere båt enn Alicraften. Kanskje de fiksa dem bort de siste årene men i 2017 fantes de i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev 9 minutter siden: . @Korsfjord Altså det ble jo også foreslått 26 fots "jolle med førerhus" med utenbords bensinmotor som det tryggeste valget fordi den er nesten ny. Men altså det er ikke det jeg har drømt om og ønsker å ha. Selvfølgelig vil en liten båt være billigere eller nyere enn en større båt. Men hvis man skulle ha midlertidig båt på minst 40 fot og eventuell "finale båt" 50 fot++ så vil man jo ikke ha 35 og 36 fotere. Man vil ha noe stort og er jo klar over at det blir mye dyrere å vedlikeholde. Nå var det ikke bare kostnadene jeg tenkte på, men også stresset og ubehagelighetene ved at ting «dævver» når det passer seg som minst. Særlig når man ikke kan fikse så mye selv. Men igjen, du har dine vurderinger som vi andre må respektere. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 " lag en character i WoW Classic eller WoW Classic wotlk. Så sjekk hvor mye det tar å bare levle den opp for å ikke snakke om high warlord osv. Du kan skrive en post om du venter på SoD Classic WSG for exalted rep." Er dette et dataspill der man slåss mot andre spillere? Der må det vel være høyst frivillig hvor mye tid man bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 XardasKSP skrev 25 minutter siden: @Førstefender Altså du mener at hele trær detter ned i havet/fjorden og flyter rundt omkring? For det var jo ikke en kvist eller grein, jeg har jo sett bearbeidede tømmerstokker som fløt i Langesundsfjorden. Har du aldri sett dem? Denne som jeg traff måtte fått i seg så mye vann at den ble "undersjøisk". Skulle kanskje plagd forsikringa med den, hadde sikkert gjort det om det skjedde på dyrere båt enn Alicraften. Det kan skje, det kan også skje ved lasting lossing av tømmer, ved litt heftig flo, drar vannet med seg mye tømmer som ellers ville ligget tørt. Det er flere som bruker sjøen enn oss som bare skal ut på lysttur. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 30.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 @Kallethekid Ja det er et dataspill til tidsfordriv hvor man både har raids mot PvE og har PvP mot andre spillere horde vs alliance. Det er helt frivillig hvor mye tid man bruker. Men siden @Martine29f mente jeg brukte hele dagen på å skrive på forumet. Så ville jeg vise hva jeg bruker mye av dagen på når det ikke er noe mer studenter å planlegge til verken teori eller flyving. Altså dette var for å illustrere tidsbruk på å skrive noe vs spillet siden @Martine29f skriver mest om hvor lang tråden er, hvor mange og hvor ivrig de kommenterer, av og til kjeder seg og foreslår å kjøpe en båt her og nå så tråden blir mer gøy å lese og nå kom frem til at jeg "jobber på båtplassen" Men det var en fin torsk fra Trondheimsfjorden da. Om sommern bruker jeg også å fly selv, om vinteren er det mest "sitt og vent på været" og det er jo dyktige instruktører som sitter og venter de trenger jo ikke en til for å sitte der. De har jo også muligens lån og ikke investeringer så de trenger virkelig å få flydd de timene pluss jeg tjener jo på om flyene flyr og de er alle happy. @Førstefender Selvfølgelig kan det skje men om det skjer veldig ofte så blir det jo ikke lenger ulykke men medregnet svinn hvor man kanskje ikke medregner skadene den kan påføre da. Men siden det virker med forsikring så får det være forsikningsselskapets problem. PS. Man kan spare masse penger om man finner "gratis hobby" (spesielt om man ikke kan bruke tida til f.eks overtid som gir mer penger) så kan man ha mye mer til båt etterpå Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 1 hour ago, XardasKSP said: @Førstefender Et nytt drev koster vel 100 000 til Alicraft om det er splitter nytt eller enda mer, hvor meget mer vil det koste til 40 eller 50 foter da? Kostnaden ved å kjøre på noe med båter som har fritthengende akslinger er ikke poenget da forsikring stort sett dekker dette, men som førstehender ga deg eksempel på tidligere så setter det ofte båten ut av spill i noen måneder. Drev er masseprodusert av feks VP eller mercruiser. Kjøp nytt eller brukt og skru på. Blir som felgen på en bil. Akslinger og propeller til slike båter du vurderer er ikke serieprodusert eller lagervare, men må ofte lages eller tilpasses med riktig lengde, riktig koning og gjenger i hver ende, noen khar kilespor, noen har hull gjennom til flensen osv. Propellene er samme greia. i utgangspuktet er de spesifisert med diameter x stigning, feks 28" x 30". men du har forskjellig antall blader, forskjellig utforming av bladene, forskjellig bladareal, og så det med hvilken diameter/ soning( kilespor eller ikke osv. Om man ødelegger en propell kan man ikke erstatte den med en annentype ulik den som er på andre siden. Og hvis man skader ror eller braketten som holder akslingen eller skrog/ glassfiber som holder dette da har man virkelig gjort det, da disse er enda mer unike og enda mindre hyllevare til båter som ble produsert for 10-30 år siden. Da må @Eika på banen også Med andre ord må alt enten lages eller maskineres så det passer hverandre. Derfor står ofte akslingbåter på land 1-6 mnd selv om eier eller forsikringsselskap står med åpen lommebok. Så med akslingbåter bør man ikke være av typen som subber borti ting eller kjører på noe så ofte. Det spolerer for hele eller deler av sesongen for mange. 1 hour ago, XardasKSP said: @Martine29f Det tar ikke lang tid å skrive på ett forum, lag en character i WoW Classic eller WoW Classic wotlk. Så sjekk hvor mye det tar å bare levle den opp for å ikke snakke om high warlord osv. Du kan skrive en post om du venter på SoD Classic WSG for exalted rep. Kanskje dette er grunnen til at du får med deg så lite av innhold og betydning av alt det folk skriver til deg.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 30.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2024 @sap_2000 Jeg tror veldig mange her legger vekt på når man kan bruke båten. Men forestill dere noen som er mer frilanser hvor mesteparten av jobben kan gjøres via PCe og man en sjelden gang trenger å være i Warszawa gjerne om sommern. Jeg forstår jo at det vil ta mye lenger tid å fikse en båt med strake aksler men det er ikke slikt at jeg må bruke båten akkurat der og da. Jeg kunne dradd ut på tur til 10 gradern om vintern når det var høytrykk og Skagerrak ifølge bølgeprognose var helt flatt. Det er bare det å ha en båtplass som er isfri da. Når det gjelder Alicraften og den undersjøiske trestokken så tørr jeg nesten å påstå at selv om noen så erfaren som deg "seilte" en helt ny båt så kunne vedkommende med riktig uflaks truffet den trestokken for den var fullstendig usynlig. Og effekten kunne blitt den samme på nybåt. Men heldigvis er det ikke så ofte dette tømmeret flyter under vann og er helt usynlig. Ellers så får jeg med meg ting kanskje ikke forstår noe riktig, men poenget var da at drømmen er "stor flybridge båt" også for å gjøre den enklere definerte den som "midlertidig båt" minst 40 fot og finale båt gjerne 50+++ fot. Jeg forstår det er mye klokere å ha en ny 26 fots "jolle med førerhus og utenbordsmotor" eller å kjøpe en mye mindre båt med nyere motorer. Men det er ikke det som er drømmen, det blir litt som "kjøp ny Fiat 500 eller kjøp 3 år gammel Passat til prisen av 10 år gammel limousin det blir mye bedre og billigere". Ja det blir jo billigere, men om drømmen er noe annet så blir det tvilsomt bedre livsglede av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.