Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@Gullfisk Det var også en hel diskusjon om den hvor jeg lærte at båt må ha større slagvolum på motorene. Ellers var jo selger spesiell på den måten at inni motorrommet så måtte man ha med båtmekaniker med fagbrev altså ikke vanlig mekaniker engang med fagbrev.

Så da må selger nesten ønske en helt annen pris med tanke på hva båt i Stavanger med VP 122 kostet. Siden ikke noe poeng i å betale også noen med fagbrev for å komme seg inn i motorrommet og sjekke ting med "mekaniker" og personen med fagbrev. Hvis selger tror båten er verdt mer enn den i Stavanger.

Nå spurte du vel selgeren i Skien om å åpne motorene, det tror jeg mange selgere ville vegret seg for.

@Kallethekid Nå tror jeg at jeg bare brukte uttrykket sjekke motorene, selger var vel ikke veldig glad i den ideen. Men nærmest hele verdien av båten er jo motorer for om noen må bruke 3++ mill på å få inn splitter nye motorer med tilbehør så vil jo ikke båt være verdt mer enn motorene nærmest.

@Indy Det ble presisert "båtmekaniker" og at det ikke skulle være en bil mekaniker. Så da var kanskje ideen at man helst ikke skulle sjekke noe som helst. For om det er noe dårlig med de motorene så er det vel ikke mye verdi i båten om man må ut med over 3 mill inkl. tilbehør og montering av nye motorer.

@index Vel det spiller jo en stor rolle hva selger tror, fordi båten er jo utstyrt med motorer som gjør den mye mindre verdt selv om de skulle være i god stand. Og de er jo ikke overhalt heller. Så selger kommer jo ikke i noe forståelse med potensiell kjøper ved å si at VP 122 er bare litt nyere modell.

Folk som ville ha en eldre Princess 55 har vel fått med seg prisen på den i Stavanger. Ellers står det jo Princess 55 til utgangspris 1,3 mill med VP 122 i Europa. Det er bare at det er 400 000 i henting unna Norge. Likevel så kommer jo VP 122 båt frem hit til samme summen som selger vil selge båt med mye mindre motorer.

Ellers er jo pris som slike båter blir solgt for i Norge veldig relevant, siden jeg antar at megler i Stavanger er ganske glad i å tjene penger så om båten var verdt MYE mer (om det er snakk om bitte litt penger så sparer vel selgere de ved å selge raskere) så ville den ikke blitt solgt for hva den ble solgt for men ventet lenger. Dersom @ohio fikk vite virkelig salgssum så er verdien av Princess 55 med overhalte VP 122 motorer 1,3 mill.

Det blir jo som med aksjer, kursen er det siste salget. Ikke hva skjedde 5 år siden eller hva man tror skal skje om 5 år. Og hvis noen vil ha mer penger så må de vel bevise at deres båt har mer verdi, men en båt med motorer som har mye mindre slagvolum har jo mindre og ikke mer verdi. Men markedet vil vel etterhvert orientere selger om dette.

Men når jeg til sommeren har spart kanskje 1,5 mill om jeg ikke har fått kjøpt noe tidligere så betaler jeg heller mer for båt med riktig slagvolum eller for at den er nyere. Er jo ikke noe poeng å kjøpe noe som folk mener ikke er stort nok til båten og av den grunn kommer til å "dævve" raskere.

16 hours ago, XardasKSP said:

hvorfor ikke er mulig siden det er noe som heter Biscaya på veien :giggle:

Siden Biscaya hvert eneste år krysses av hundrevis av små seilbåter, og det seiles regatta med 21-fotere på kryss og tvers av dette havstykket, kan ikke jeg forstå at å krysse med en stor cabincruiser som i tillegg har to motorer skal være umulig?

XardasKSP skrev On 19.11.2023 at 15.51:

Må bare si først og fremst at ideen er å ta tak i alle typer problemer ikke bare de med motor som har med båtens sikkerhet og sjødyktighet å gjøre. Men siden jeg ikke kan slike ting så vil jeg ha noen som kan det til å se på det hva som eventuelt ser ut til å ville "dævve".

I dag fikk jeg sett på Princess 55 og virkelig dette er båt skikkelig stor man kan gå oppreist inni båten uten tanke på å treffe taket med hodet (som var litt tilfelle ved Princess 414). Eier mente alt skal være i super bra stand med motorene og at det ikke skal være mye forskjell på dem og de som båten i Stavanger har.

Så fikk jeg jo vite at båten har bedre interiør enn den i Stavanger men altså det er siste tingen som interesserer meg. Skal ringe den i Stavanger og spørre om laveste pris (før eventuell sjekk). Men foreløpig må jeg få inn pengene over til Norge så har uansett avtalt kontakt etter nyttår. La inn da "just in case" et bud på 1 mill men det var jo alt for lite for eier som jeg tenkte så blir vel eventuelt høyere bud etter nyttår dersom båten står fortsatt usolgt enten den ene eller den andre.

Ellers fikk jeg vite fra eier at dersom noen skal "åpne" motorene så skal vedkommende ha fagbrev som båtmekaniker så det vil jeg uansett måtte betale for en dag av men skal uansett ha med god hjelper så han kan gi meg sin egen vurdering da jeg stoler mer på vedkommende enn på random mekaniker fra random verksted i nærheten. Men om eier vil så skal en random mekaniker stå for besiktigelsen av motorer og senere prøving (når jeg blir på forhånd enig om pris med eier). Ellers hvis SAP ikke ønsker halve kongeriket i pris for sjekk og har tid så tar jeg han gjerne som tredjemann til å se på det sammen med de 2 andre. Får vel bare koste litt ekstra når jeg først bestemmer meg så kanskje finner man den tingen til 1000 kroner som kan senke båten og får bytta den.

Det er dyrt nok til at man kan bruke penger på god sjekk.

Jeg var jo ikke der, men om jeg hadde vært seller og en meget uerfaren kjøper (som du selv beskriver deg som) hadde snakket om å åpne motorene med en egen "mekanikker" ville jeg også satt meg på bakbeina

XardasKSP skrev 18 minutter siden:

Folk som ville ha en eldre Princess 55 har vel fått med seg prisen på den i Stavanger. Ellers står det jo Princess 55 til utgangspris 1,3 mill med VP 122 i Europa. Det er bare at det er 400 000 i henting unna Norge. Likevel så kommer jo VP 122 båt frem hit til samme summen som selger vil selge båt med mye mindre motorer.

Hvorfor skulle folk fått med seg den prisen i Stavanger?  Det er mange båtfolk på Båtplassen, men de absolutt fleste er det ikke. Hvis man ringer megler er jeg usikker på om han vil/oppgir rett pris.

Tror jeg det neppe kommer en P55 med 122 motorer til salgs igjen i nærfremtid i Norge, men hvem vet..

Hvis du får den i europa for 1,1mill x 1,25 + 400=  1,775mill noe mer enn den i Norge, pluss tipper jeg den trenger litt oppgraderinger, middelhavsbåter gjør ofte det. Mangler varmere, oppgradert elektronikk, anker akter(det trenger vel ikke du, sliten gelcote etc.

@Indy Det var jo folk her som mente man kunne krysse Skagerrak eller Nordsjøen i "en jolle" men sa at de ikke har noe ønske om å omkomme i Biscaya. Og at en Princess 55 eller tilsvarende båt som er såpass gammel kan vel "dævve" på veien og da finnes det ikke redningsskøyter og det er ikke spesielt tryggere å gå nærme land heller.

Så hvis folk som er klare til å krysse hav med "joller" er redde for Biscaya når det er meldt 100 % fin vær osv. så antar jeg at stedet må være virkelig farlig.

@Martine29f Jeg har EASA (gjelder hele EU og EØS) VHF radiooperatør som del av (f)ATPL(A) og CPL(A) flylisens. Men om det kreves en spesiell for båter så får jeg ta telenor eksamen også da. Ellers er vel navnet "balja" allerede tatt av @Okkaby

@Kallethekid Nå uttrykte jeg meg vel sjekke motor når jeg så på båten, men om det ble noe misforståelse så kan jeg jo ringe selger og spørre om det ikke krevet "båtmekaniker fagbrev" som ikke finnes for å sjekke motorrommet og undersøke båten under fart. Det blir jo skikkelig tur for selger i tilfelle (han har jo også pakka inn båten ovenifra i presenning for vintern) siden det er vel 5 knop sone hele Skiens elva så må jo utenfor Breviksbrua for å teste motorene i marsjfart som kan si "mekaniker" noe mer.

Så er det jo meningsløst hvis selger mener båten skal være dyrere enn en tilsvarende båt med VP122 overhalte motorer ble solgt for. Siden selv om alt skulle være på stell med motorene så er de jo som forumet har fortalt "dævveklare" pga. vekt på båten og lite slagvolum. Hvis motorene er fungerende så er jo båten fortsatt verdt mindre enn den i Stavanger og er det noe feil med dem så er det jo helt uinteressant uansett siden da venter jo en prislapp på minst 3 mill for nye motorer med tilbehør og montering + mekaniker må vel ha ferie for å ha nok tid til noe slikt.

Så er vel ikke noe poeng at selger skal "pakke ut båten for tur" med mindre selger har forstått at kjøpesummen han ønsker på 1,64 mill er ikke interessant for verken meg eller muligens øvrige kjøpere.

@Førstefender Jeg kommer jo ikke til å overbetale for en båt med dårligere motorer hvis det ble solgt en bedre båt til 1,3 mill. Om noen andre gjør dette så får de jo kjøpe og tape egne penger. Da ser jeg på noen andre båtmodeller for å finne bra pris. Er jo ikke aktuelt å betale mer for dårligere båt enn den som var i Stavanger.

Ellers antar at folk som vil kjøpe "svær gammel driter" sjekker all slags steder om informasjon, ellers så får de vel seg "dævve" overaskelse nesten på nivå med den jeg hadde fått om jeg ikke skulle investere i fly og fulgte instinktet om "stor båt" og slo til for 2 mill på den 80 fotern i Bergen om høsten :giggle:

PS. Ved importbåt så må jeg eventuelt betale MVA om opptil 2 år ikke med engang siden jeg er utflytta Norge. Men det er så trist at man ikke kan få med seg deler av cruiser turen i hvert fall når man først skal ut med 400 000, med mindre båten kan bare sendes over selve Biscaya med lasteskip til mye mindre sum.

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

Jeg har EASA (gjelder hele EU og EØS) VHF radiooperatør som del av (f)ATPL(A) og CPL(A) flylisens. Men om det kreves en spesiell for båter så får jeg ta telenor eksamen også da.

Fly VHF gjelder nok ikke her, men Maritim VHF hos Telenor tar deg neppe et par timer

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Jeg kommer jo ikke til å overbetale for en båt med dårligere motorer hvis det ble solgt en bedre båt til 1,3 mill. Om noen andre gjør dette så får de jo kjøpe og tape egne penger. Da ser jeg på noen andre båtmodeller for å finne bra pris. Er jo ikke aktuelt å betale mer for dårligere båt enn den som var i Stavanger.

Ikke mulig å følge logikken din.. Du var aldri å så på den P55, fikk ikke sett evt dokumentasjon på overhaling, du så heller aldri på P415, så hvordan kan du da si at disse legger lista for hva som er rett pris? Det er helt uinteressant om den i Stavanger ble solgt for 1mill eller 1,5mill, du aner ikke hva de er verdt.

Og dette gnålet om "listepris" og billigst mulig er jo bare tull, om du taper 200` på en handel eller 500`har vel ingenting å si, du skriver du skal ha båten i 10-20år og budsjett på 3-500`kr i året!

Som det er forsøkt hamret inn i deg i lange tider nå, hvis du finner rette objekt, som må vedlikeholde være viktigere enn om du skal gnåle om 200`kr!

Jeg og mange andre her skrev til deg utallige ganger at P55 i Stavanger og P415 i Tanum kunne(!) være rett objekt, men det tok deg flere uker på å forstå det, begge gangene ble det for sent, bare for at du skulle gnåle om småpenger.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Ellers står det jo Princess 55 til utgangspris 1,3 mill med VP 122 i Europa. Det er bare at det er 400 000 i henting unna Norge. Likevel så kommer jo VP 122 båt frem hit til samme summen som selger vil selge båt med mye mindre motorer.

Pluss 425.000,- i norsk mva. Da er du oppe i 2.125.000,- før du kan sammenligne. Husk den i Stavanger ble solgt billig pga dødsbo og manglende historikk. Hadde ikke det vært tilfelle hadde den nok vært betydelig dyrere. 

Ellers: Fordi noen en gang i tiden har krysset Nordsjøen i jolle betyr ikke det at du kan når som helst krysse Biscaya i en flybridgebåt. Det er et annet havområde med andre utfordringer. Jeg vil  ikke anbefale noen  å krysse Nordsjøen i 55 foter heller, uten at de har kontroll på værmeldingene og full kontroll på båtens stand og mannskapets nødvendige kunnskap. Dette er ikke havgående båter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@Blouberg Jeg tror nok det kan bare bli navnet på baksiden av båten med humor, altså det blir vel forbudt å ha den hetende slik på AIS eller VHF siden de finner nok ikke humoren i det :giggle: Ellers skal sjekke hva som må tas av eksamen/kurs (vil spørre på D5LA siste teorien i mars).

@Førstefender Jeg så ikke på den Princess 55 i Stavanger fordi jeg hadde jo ikke råd i det momentet å kjøpe den med tilhørende henting og hele pakka, men til sommern vil jeg jo ha mer penger enn den kosta og til høsten enda mer osv.  Når det gjelder Princess 415 så hadde jeg muligens feilvurdert prisen og kjøpeviljen til folk og trodde den ville komme "til dørstokken" i Februar for en vurdering.

Ellers er 200-500k mye for meg i dag men lite om noen år, altså i dag 500 er kanskje mer enn 6 måneder ekstra ventetid (med mindre det nye flyet og sertifisert simulator nr.2 får fart på ting).

Og det er jo ikke rett objekt om halve forumet mener det er for lite slagvolum på motorene ved Princess 55 i Skien. Da skal det jo i hvert fall ikke overbetales for noe som ikke er rett objekt og muligens krever motorbytte mye raskere enn hva en med VP 122 hadde gjort. Og den vil jo ligge usolgt til sommern hvis prisen er den samme og selger mener at VP 122 er kun litt nyere modell av motor og ikke mye større slagvolum og mye større levedyktighet både ifølge forum og forskjellige mekanikere.

@index Det blir vel 325 000 om den skulle bli solgt til utgangspris på 1,3 mill (de kan jo levere den som dekkslast til Hirsthals så eventuell frakt med tanke på MVA beregnes fra Danmark og ikke fra Spania når man er utflytta Norge) og det må også i mitt tilfelle ikke betales med engang noe som er også viktig. Men uansett det er svinelig dyrt når det var en båt til 1,3 mill med det samme allerede med norsk MVA og i Norge. Det trenger ikke være en Princess 55, kanskje en Fairline dukker opp eller noe annet til slik god pris med riktig motor. Det er jo også 1999 Fairline i Bergen når man skal opp i 2 mill.

Ellers så var det ikke meg som snakket om Biscaya jeg fortalte hva andre har skrevet og jeg forstod dette som at værmelding for Skagerrak eller Nordsjøen stoler de på og det er tilgjengelig redningsskøyte og værmelding for Biscaya stoler de ikke på og det er ikke tilgjengelig redningsskøyte om noe "dævver" og det er heller ikke mulig å gå langs land. Dermed blir det bare dekkslast å vurdere.

@ohio Antar du kjenner nye eieren siden du vet salgspris og tilfredshet av eier så nøyaktig. Men jeg antar at det var vel hva båten var verdt ingen meglere gir jo noe bort, de pleier vel heller å ha høyere pris enn om båt blir solgt uten megler siden de skal jo tjene noe på dette også.

PS. Det kan jo hende det kommer noe båt i utlandet i f.eks Storbritannia, nordkysten av Frankrike, Nederland, Danmark, Sverige, Tyskland ol. og da blir det ikke 400 000 i henting.

@ohio Den var vel verdt 1,3 mill om du sier det ble solgt for det, men jeg hadde jo ikke de pengene i Desember, til sommern vil jeg ha 1,5 mill og til høsten enda mer. Det var sikkert ett godt kjøp og jeg ville vel betalt samme prisen. 

Men får vel bare vente på at noe nytt dukker opp det behøver ikke å være en Princess 55 eller noe annet konkret båtmodell. Det jeg forstod fra forumet i hvert fall var at det var riktig motorisering av Princess 55 og den i Skien ikke har "riktig" motorisering. Så hvis den skulle være vurdert så måtte prisen gjenspeile dette. Motor er jo hovedverdien i en eldre båt siden nye motorer med skifting koster jo som 2 slike båter om ikke mer.

XardasKSP skrev 38 minutter siden:

@Førstefender Jeg så ikke på den Princess 55 i Stavanger fordi jeg hadde jo ikke råd i det momentet å kjøpe den med tilhørende henting og hele pakka, men til sommern vil jeg jo ha mer penger enn den kosta og til høsten enda mer osv.  Når det gjelder Princess 415 så hadde jeg muligens feilvurdert prisen og kjøpeviljen til folk og trodde den ville komme "til dørstokken" i Februar for en vurdering.

Ellers er 200-500k mye for meg i dag men lite om noen år, altså i dag 500 er kanskje mer enn 6 måneder ekstra ventetid (med mindre det nye flyet og sertifisert simulator nr.2 får fart på ting).

Og det er jo ikke rett objekt om halve forumet mener det er for lite slagvolum på motorene ved Princess 55 i Skien. Da skal det jo i hvert fall ikke overbetales for noe som ikke er rett objekt og muligens krever motorbytte mye raskere enn hva en med VP 122 hadde gjort. Og den vil jo ligge usolgt til sommern hvis prisen er den samme og selger mener at VP 122 er kun litt nyere modell av motor og ikke mye større slagvolum og mye større levedyktighet både ifølge forum og forskjellige mekanikere.

Framdels problemer med å følge tråden i det du skriver eller logikken, jeg har aldri nevnt båten i Skien.

Du sier jo du kan låne penger av mamma hvis rette båten dukker opp, så de 300` kunne du vel skaffet til den i Stavanger om den var det rette. Flere enn jeg sa du burde se på P415, men du hadde dine egne teorier (masse ord). Du spør her på båtforum om råd, for du har åpenbart ikke peil selv(du skriver jo det også), men når du får konkrete råd, så blir det bare masse ord og lange teoretiske vis vas fra din side.

Hvis du klare å spare 500` hver 6mnd av å bo på gutterommet, så er det vel bare å handle. Om det er den rette prioriteringen av bruk av penger i din alder vil jeg neppe tro eller anbefale, men ditt liv, dine penger.

Ang Fairline i Bergen til 2` så er nok det et ok kjøp, men den vil også bli solgt før du kan gjøre noe, den mangler nok litt kosmetisk i interiør osv slik du ikke bryr deg om.

@Førstefender Jo jeg kan forsåvidt låne penger av foreldra men da tenkte jeg kun i tilfelle noe var et eksepsjonelt kupp som f.eks når det ble foreslått dokumentert vedlikeholdt båt til 1,5 mill når lignende ligger ute for 2,5 mill og ikke har norsk MVA inkludert. Men det viste seg jo å være en spøk da så man kan vel bare ta det med ro og vente litt. Det var kanskje verdt det å låne til Princess 55 i Stavanger også men nå gjorde jeg det ikke så gjort er gjort.

Når det gjelder Princess 415 så oppfattet jeg det ikke som at båten ville bli solgt såpass raskt og jeg var heller ikke sikker på om det var akkurat slik båt jeg hadde lyst på. Noen mente jo det og de hadde rett, men noen andre som @Komodo mente det var godt mulig at båten rekker å komme til "dørstokken" så da tenkte jeg at den ville rekke det.

Ellers så haster det jo ikke så utrolig meget og poenget er at hvis man låner 500 000 også "dævver båten" på toppen av dette så begynner ting å rulle og det blir bare tull i personlige finanser. Derfor foretrekker å ha råd til den når jeg kjøper den sånn at nye penger kan gå rett til "dævving". Det er for øvrig sikkert en dum bruk av penger i min alder, er jo mye klokere å spare alt og investere mer og mer og mer. Så kanskje når man er 80 (om man lever så lenge) så tjener man 10 mill i året og finner ut av at det er ikke så mye liv igjen å bruke de pengene opp på. Et sted må man tillate seg en fornøyelse/drøm. For øvrig bor ikke på gutterommet men vanligvis i en leilighet i Gdańsk, men når jeg blir bedt om å besøke foreldra så pleier jeg jo å gjøre det. Koster fortsatt faste kostnader for den leiligheten selv om jeg ikke er der hele tida.

Båter blir jo solgt og kjøpt hele tiden men jeg antar jo det kommer flere tilbud til både 1 og 1,5 og 2 mill som man vil kunne vurdere i løpet av året. De fleste selgere tror vel det skjer noe om våren og helst venter med å annonsere båt inntil da, så blir det jo usolgte båter om sommern/høsten og selgere som gjerne skulle hatt dem solgt og som ser foran seg kun "død marked vinter" og blir av og til rabatt villige.

PS. Megler i Stavanger bekreftet at Princess 55 ble solgt til 1,3 mill for øvrig, skulle også få mer info om båten i Sverige som skal koste faktisk 925 000 inkludert MVA. Fikk ellers ikke noe svar angående praksis ved hjemturer om man får avslag som fra enkelte private selgere om noe "dævver" på veien eller om det ikke praktiseres ved komersielle salg.

Denne tråden ser ut som blir lang :) mange gode tips og råd har TS fått av mange her på forumet. Selv har jeg mistet tråden. Skummer innom til tider men plutselig så er den på fiske etc etc og snart kanskje på brohøyder i Venezia ?

Positive er TS har fått mange brev venner.

@Dykker Det var jo den jeg linket inn tidligere i tråden. Hele problemet var at den er på "feil side av Biscaya" til samme pris som den som var i Stavanger (hvis man for momentet ser bort fra MVA siden dette kan betales i mitt tilfelle i løpet av 2 år da jeg er utflyttet Norge).

Blir jo veldig surt å betale 400 000 for at en båt skal gå som dekkslast til Norge (det kunne jo vært fantastisk cruise for den prisen hadde det ikke vært farlige farvann på veien) og ende opp med 1,7 mill minst (hvis man regner med at det blir litt rabatt på prisen og regner på at MVA skal betales og fratrekker det at den kan betales om max 2 år) og med MVA nærme 2 mill. Når det samme var jo i Norge til 1,3 mill. Men det kommer jo flere båter i løpet av året som er i Norge da.

@Dykker Det er vel ikke så mange båter til salgs som dukker opp for tiden så diskusjonen gikk litt på hvordan båten kan brukes eller hva forskjellige ting kan koste osv.

Laget også egen tråd for generell diskusjon om forskjellige flybridge båter siden her er det mer båt som jeg har råd til eller kan få råd til i kortere tidsperspektiv.

Jeg har forstått at du også skal bruke båten som fiskebåt. Jeg fisker ikke selv, men lurer på hva "10 graderen" er som du stadig nevner. Jeg regner med at det ikke har noe med temperatur i sjø eller luft å gjøre?:crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...