Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Lars H. 10gradern er en kjent fiskeplass utenfor langesund. Er vel kanten/en tarm på Norskerenna, har blitt legendarisk siden det har kommet noen rekord fisker der, men det er mange andre spennende plasser i området hvis man kan lese ett sjøkart og vet litt om forskjellige fiskers habitat og hva de liker

Du kan lese litt om den her, googler man 10gradern så kommer det ufattelig mange treff fra div fiskeforum og blogger. Alle de fiskene på første bilde, er ikke fra 10gradern 

https://www.teamkrokodille.no/post/10-graderen-29-09-19

Jeg var på møte med en haug fiskere og forskere når jeg jobba som yrkesfisker, han ene forskeren der mente at mye av grunnen til det dårlige fiske er at isen i nord smelter (Grønland, island, Svalbard osv), så når det ferskvannet går ned så presses alt det gamle oksygenfattige vannet i norskerenna opp her nede i enden. Han mente det ville ta 6-10år før alt var bytta ut, oksygen nivåene går opp igjen og det blir mer fisk igjen. Dette møtet var i 15/16/17. Så vi får snart se om han hadde rett. 

Snapchat-203987732.jpg

c57105_d1be8c3a50e44bfba3bfcd47b1d47f96~mv2.png

Noe som undrer meg @XardasKSP er forståelsen din av priser på finn, meninger på forumet, og verdien av å ha en mekaniker med seg.

Prisene som ligger på finn er jo bare et røft utgangspunkt for forhandlinger; man drar å ser på båten, og så legger mann inn et bud på det man synes at den er verd. Så er det opp til selger å akseptere budet eller ikke. Hva som står i annonsen er bare en indikasjon om hva selger håper å få + litt til (jeg er dog ikke noen tilhenger av skambud). 

På forumet her så vil du finne mange meninger om det meste, noen liker MAN, noen liker Volvo Penta, noen sverger til Yanmar eller annet. Gamle motorer er tidvis vriene å finne deler til uansett merke, og de går i stykker (eller "davver" om du vil) uansett merke, og de krever vedlikehold uansett merke. At noen på forumet mener noe som helst betyr ikke at det er den eneste sannheten, selv om det er mye kompetanse og erfaring her. Det er mange faktorer som spiller inn. 

Du virker også å ha en litt overdreven tro på hvor mye en mekaniker kan se; joda - man kan få et generelt inntrykk av vedlikehold. Men det finnes ikke en mekaniker i verden som er synsk og kan spå hvilke motorer som stopper, eller hvilke braketter som knekker, eller at en dyse kommer til å tette seg. Selv på fly (som er en verden du kjenner) så stopper motorer, uansett hvor mye vedlikehold og hvor mange mekanikere som har sett på den. 

Poenget er at du må se på båtene, gjøre deg opp en mening, og så satse på den. Og så må du være forberedt på å fikse ting etter hvert som det går i stykker. Det gjør det på alle båter, og det er en del av båtregnskapet. Det blir fire ganger dyrere enn du hadde tenkt deg, og det tar minst dobbelt så lang tid å fikse ting som du hadde planlagt. 

Billig båt = mange ting som går i stykker

Dyr båt = dyrere ting som går i stykker, og det ta kanskje litt lenger tid før det går i stykker.

@Lars H. Det er som @Eika linket inn og etter at jeg sjekket nøyaktig avstand fra Langøytangen så er dette nesten 17 NM utpå havet. Er jo ikke rart jeg aldri kom dit med Alicraften selv om i linken så dro folk dit med en liten båt.

Så fikk akkurat denne turen en "liten" lange på 5kg. Men hvis man sjekker facebook siden til Team Olex/Garmin så pleier de å få veldig mye svær fisk inklusive også sei som er 8 kg og mye annet utpå der.

Men det er altså 17 NM utpå havet altså nesten en time i marsjfart med stor båt om man skulle stikke av fra værforhold som plutselig forverrer seg og ikke følger værprognosene. Ellers så føler man seg jo mindre og mindre jo lenger vekk fra land utpå havet man er, så om båten er større så føler man seg bedre i den litt lenger ut :giggle: Muligens tåler båten også solbris og slikt som virkelig fikk Alicraft på 30 fot til å rulle såpass at det var enklere å få noen i båten på opphengerne enn å få dem ut i vannet med den tunge sluken uten at de krølla seg til :giggle:

@EiSvIn Det er veldig forskjellige priser på finn, for eksempel ble Princess 415 solgt til samme pris som den ble lagt ut for og det ganske raskt (raskere enn jeg trodde derfor fikk aldri sett på den da den ble solgt før den kom til båthavna ved Sildeberget).

Så er det også noen priser hvor noen tror de virkelig skal få noe i nærheten som f.eks på Princess 55 i Skien som har ifølge forumet og mekanikere motorer med altforlite slagvolum. Likevel er båt priset til 1,65 mill utgangspris og eier mente vel det var helt uhørt med 1 mill som pris når det ble jo solgt båt med riktige og overhalte motorer av akkurat samme typen til 1,3 millioner i Stavanger noe megler av denne båten bekreftet. Men denne eier mente at Volvo Penta 122 var bare litt nyere motor og egentlig det samme som Volvo Penta 71A.

Til og med jeg ville heller betalt 300 000 ekstra "i dag" enn å kjøpe båt med motorer som mye snarere vil måtte byttes ut til hinsides priser på nye motorer med tilbehør og tilhørende bytte. Men til 1 million så kunne man vurdert hvor lenge motorene kanskje lever, men om eier skal ha mer i pris enn bedre båt ble solgt for så er det jo ikke noe å bruke penger på å undersøke spesielt om man må ha med trolig noen fra et offisielt båtverksted da noen fortalte at fagbrev som "båtmekaniker" finnes ikke. Fordi eier ville ikke slippe inn "mekaniker" i motorrommet noen måtte ha fagbrev.

PS. Hadde den ikke vært såpass "urgammel" og bygget i glassfiber og ikke stål så hadde det nesten vært verdt en vurdering: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=339211834 det er jo ikke akkurat noe spesielt "fritidsbåt" men man får følelsen av at det skroget kunne takla mer bølger enn "targa båt" og ser faktisk mer "båt ut". Men det hadde igjen kun blitt "sportsfiske båt" og lite fritidsbåt ellers slik den ser ut. Men hadde den ikke vært helt opp i Tromsø og i glassfiber og ikke så urgammel.... da hadde den vel sikkert kosta 3 mill om ikke helt 5 mill som Fleming A-klasse båten fra 1991. Så da hadde det heller ikke blitt noe av.

Jeg begynner å glede meg til TS finner seg båt slik at denne tråden forsvinner. Jeg vet ikke om den irriterer eller får meg til å undres - men tråden fremstår for meg som merkelig.

Er det noen her som har fulgt og vært med på hele tråden? Jeg må bare spørre siden jeg ikke forstår at det kreves 137 sider her med råd for å få til et båtkjøp.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

@Lars H. Det er som @Eika linket inn og etter at jeg sjekket nøyaktig avstand fra Langøytangen så er dette nesten 17 NM utpå havet. Er jo ikke rart jeg aldri kom dit med Alicraften selv om i linken så dro folk dit med en liten båt.

Så fikk akkurat denne turen en "liten" lange på 5kg. Men hvis man sjekker facebook siden til Team Olex/Garmin så pleier de å få veldig mye svær fisk inklusive også sei som er 8 kg og mye annet utpå der.

Men det er altså 17 NM utpå havet altså nesten en time i marsjfart med stor båt om man skulle stikke av fra værforhold som plutselig forverrer seg og ikke følger værprognosene. Ellers så føler man seg jo mindre og mindre jo lenger vekk fra land utpå havet man er, så om båten er større så føler man seg bedre i den litt lenger ut :giggle: Muligens tåler båten også solbris og slikt som virkelig fikk Alicraft på 30 fot til å rulle såpass at det var enklere å få noen i båten på opphengerne enn å få dem ut i vannet med den tunge sluken uten at de krølla seg til :giggle:

@EiSvIn Det er veldig forskjellige priser på finn, for eksempel ble Princess 415 solgt til samme pris som den ble lagt ut for og det ganske raskt (raskere enn jeg trodde derfor fikk aldri sett på den da den ble solgt før den kom til båthavna ved Sildeberget).

Så er det også noen priser hvor noen tror de virkelig skal få noe i nærheten som f.eks på Princess 55 i Skien som har ifølge forumet og mekanikere motorer med altforlite slagvolum. Likevel er båt priset til 1,65 mill utgangspris og eier mente vel det var helt uhørt med 1 mill som pris når det ble jo solgt båt med riktige og overhalte motorer av akkurat samme typen til 1,3 millioner i Stavanger noe megler av denne båten bekreftet. Men denne eier mente at Volvo Penta 122 var bare litt nyere motor og egentlig det samme som Volvo Penta 71A.

Til og med jeg ville heller betalt 300 000 ekstra "i dag" enn å kjøpe båt med motorer som mye snarere vil måtte byttes ut til hinsides priser på nye motorer med tilbehør og tilhørende bytte. Men til 1 million så kunne man vurdert hvor lenge motorene kanskje lever, men om eier skal ha mer i pris enn bedre båt ble solgt for så er det jo ikke noe å bruke penger på å undersøke spesielt om man må ha med trolig noen fra et offisielt båtverksted da noen fortalte at fagbrev som "båtmekaniker" finnes ikke. Fordi eier ville ikke slippe inn "mekaniker" i motorrommet noen måtte ha fagbrev.

PS. Hadde den ikke vært såpass "urgammel" og bygget i glassfiber og ikke stål så hadde det nesten vært verdt en vurdering: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=339211834 det er jo ikke akkurat noe spesielt "fritidsbåt" men man får følelsen av at det skroget kunne takla mer bølger enn "targa båt" og ser faktisk mer "båt ut". Men det hadde igjen kun blitt "sportsfiske båt" og lite fritidsbåt ellers slik den ser ut. Men hadde den ikke vært helt opp i Tromsø og i glassfiber og ikke så urgammel.... da hadde den vel sikkert kosta 3 mill om ikke helt 5 mill som Fleming A-klasse båten fra 1991. Så da hadde det heller ikke blitt noe av.

Står da at den er i Glassfiber. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

dennrick skrev 3 minutter siden:

Jeg begynner å glede meg til TS finner seg båt slik at denne tråden forsvinner. Jeg vet ikke om den irriterer eller får meg til å undres - men tråden fremstår for meg som merkelig.

Er det noen her som har fulgt og vært med på hele tråden? Jeg må bare spørre siden jeg ikke forstår at det kreves 137 sider her med råd for å få til et båtkjøp.

Har mine tanker om tråden men føler det ikke egner seg tå trykk ;)

@dennrick Begynnelsen på tråden handlet om en annen båt som ble så å si "fremsnakket til salgs igjen" etter 3 måneder og dermed kjøpt. Men det var jo ikke slutt på tråden siden det ble bilder av både forberedelse av båten og av bruk og fisk osv.

Dette er på en måte en "personlig tråd" om meg, båt og sjøen + fisk (forhåpentligvis fisk) så jeg må nok skuffe deg, tråden vil ikke forsvinne når båt blir kjøpt. Da blir det bilder av båten og alt mulig rart fra den blir malt med bunnstoff til ting som "mekaniker" fikser. Det blir også bilder av tur utpå havet og forhåpentligvis av fisk som blir fanget med stang. Kommer også bilder av langtur dersom jeg får det til i fremtiden.

Så beklager tråden forsvinner ikke men det er jo ikke leseplikt da om du ikke liker den?

@Boatmad Er jo ikke leseplikt med mindre du mente å uttrykke ros på "nordnorsk" :giggle:

@Okkaby Det gjør det faktisk, er vel bare kanskje på bilder at den ser ut som den er bygget av stål? Fikk i hvert fall ett inntrykk av at den ville tålt mye bølger uten at det er noe annet enn inntrykk da. Virker bygget på lignende måte som Trawler båtene.

Får ringe og spørre om dette er faktisk glassfiber den er bygget av, men båten er "litt" eldre da enn de "gamle". Man får jo sånn tanke av å se alle de stålbåtene som synker i havn hva om noe slikt skjer midt utpå 10 gradern, da hjelper det jo lite med hva den tåler om vann kommer plutselig inn. Men om den er glassfiber så er det vel "bare" å bytte ut skroggjennomføringer?

Ellers så er det godt mulig at det er bare jeg som har fått ett inntrykk av at den muligens tåler mye sjø.

50 minutes ago, XardasKSP said:

så er dette nesten 17 NM utpå havet. Er jo ikke rart jeg aldri kom dit med Alicraften selv om i linken så dro folk dit med en liten båt.

Jeg skjønner vi er på to forskjellige planeter her når 17Nm til havs virker langt. Det er ca. 2 timer i økonomifart. Går jeg til Utsira, ligger den 10 Nm utenfor Karmøy.(Neste fastland mot nordvest er Shetland) Hjemmefra er det rundt 30 Nm, ca. 15 Nm i åpent hav. Ingen problem om man sjekker værmeldingen for vindretning og styrke. Begynner å lure på om du noensinne har gått en transportetappe på mer enn 3timer. Nå bruker jo jeg båten som hytte og ikke fiskefartøy, men drar på meg rundt 1400Nm utseilt i året. Store deler i 7 knop. Og den er bare 36 fot. Ja, jeg vet at Langesundsfjorden kan være tøff. Men vil påstå at Sletta kan være litt heftigere om man går i feil vær.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

@index Man betaler vel bare MVA av fra hvor i EU den ble importert til Norge. Siden jeg er utflyttet Norge så kan jeg jo mene at båten kom først til Polen eller Danmark. Så skal den stå litt i Norge på besøk og etterhvert finner jeg ut av at jeg vil egentlig bruke den mest i Norge og dermed betale MVA. Da kan de vel ikke påstå at jeg skal betale MVA for transport fra stedet hvor jeg kjøpte den dersom jeg brukte den jo i EU andre steder mye nærmere Norge.

@Amfea Nå er det jo ikke snakk om Langesundsfjorden den takla til og med 20 fots Herwa snekke. Det er snakk om Langesundsbukta og 10 gradern er jo ikke bukta engang det er åpent hav altså Skagerrak. Antar man ikke ser land derfra og kun har eventuelt satelittelefon, VHF og eventuell Starlink om den funker.

Når du drar til Utsira så ser du vel alltid land og er innenfor mobildekning antar jeg? Ellers så antar jeg også at du har mye mer båterfaring. Det finnes jo medlemmer her på forumet som har påstått man kan krysse over havet i "jolle" og noen andre synes det går greit med 18 foter i 2 meters bølger.

Men som det ble skrevet i en annen tråd om Nordhavn så heter det lystbåt. Og da er ideen hva man har lyst til i båten og ikke hva den muligens kan klare av prestasjoner med en supererfaren skipper. Det skal jo ikke være ekstremsport hvor man føler seg truet og tenker istedet for fisken så på skroggjennomføringer, slanger som kan sprekke og uvær som kan komme :giggle:

Amfea skrev 2 minutter siden:

Jeg skjønner vi er på to forskjellige planeter her når 17Nm til havs virker langt. Det er ca. 2 timer i økonomifart. Går jeg til Utsira, ligger den 10 Nm utenfor Karmøy.(Neste fastland mot nordvest er Shetland) Hjemmefra er det rundt 30 Nm, ca. 15 Nm i åpent hav. Ingen problem om man sjekker værmeldingen for vindretning og styrke. Begynner å lure på om du noensinne har gått en transportetappe på mer enn 3timer. Nå bruker jo jeg båten som hytte og ikke fiskefartøy, men drar på meg rundt 1400Nm utseilt i året. Store deler i 7 knop. Og den er bare 36 fot. Ja, jeg vet at Langesundsfjorden kan være tøff. Men vil påstå at Sletta kan være litt heftigere om man går i feil vær.

Sletta, Jæren, Lista er vel ikke just koselig plasser i dårlig vær nei hehe

Vi som bor her er jo vant med litt dårlig vær inn i mellom da.

Sjøl gamle Baljen fra 1985 på 27 fot har klart bølger en del større enn båten. At ting så har fått nye plasser ombord på turen, hører jo med til moro hehe

Ellers kan slusene i både Hvidesande og Thorsminde i Danmark anbefales å prøve med litt dårlig vær å mye vann ut gjennom slusene. Da blir både ting å mannskap kaste rundt i styrhuset. Å det sjøl på store tunge gamle trekutter. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det er vel enda mer potensielle bølger utpå Nordsjøen enn det er på Skagerrak det er jo klart. Men det blir litt annerledes når man går f.eks langs land i hvert fall psykisk for skipper, det er sikkert samme for båten :giggle: Men når man kan bare "komme i land" så føles det ikke det samme som helt utpå havet.

Men blir jo noe helt annet når f.eks @Tom Rør krysset Østersjøen med båten sin enn turene langs land som er i de forskjellige bildetrådene av fantastiske turer. @sap_2000 har vel ikke så mange bilder av å krysse Skagerrak tvers over men mener å ha lest en tråd hvor båt ble hentet fra Danmark/Sverige.

Eller kanskje det er ikke slik for de fleste. Men for meg er det sånn at jo lenger unna land desto mindre føles båten. Og man får en tanke at "dit kommer det ikke noe redningsskøyte" hvis den dævver altså i form av vanninntregning så er det rett ned sannsynligvis med båten. Selv om det er jo fint å ha redningsflåte overlevelsesdrakt nødpeilesender osv. men f.eks redningsflåte passer jo til større båt. Og man føler seg mye mer komfortabel jo større båten er eller jeg gjør det i hvert fall.

@Eika Alt er jo mulig, du skrev jo også at 2 meters bølger kunne 18 foter takle. Så det er sikkert også mulig. Men noen forklarte det fint i Nordhavn tråden at det er forskjell på hva som er mulig og hva som man har lyst til siden det heter jo "lystbåt".

Det er jo sikkert mulig å krysse havet med jolle som noen andre har skrevet. Så det måtte vel først Biscaya til for at folk begynte å si at det er farlig til tross for varsel om superfint vær.

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Eika Alt er jo mulig, du skrev jo også at 2 meters bølger kunne 18 foter takle. Så det er sikkert også mulig. Men noen forklarte det fint i Nordhavn tråden at det er forskjell på hva som er mulig og hva som man har lyst til siden det heter jo "lystbåt".

Det er jo sikkert mulig å krysse havet med jolle som noen andre har skrevet. Så det måtte vel først Biscaya til for at folk begynte å si at det er farlig til tross for varsel om superfint vær.

Det du må forstå er at de dagene det er vær for å reise ut til 10 graderen spiller det ingen rolle om båten er 25 fot eller 50 fot, og de dagene er det ikke veldig mange av i løpet av 1år. Er det litt bølger og strøm kommer du som uerfaren til å snu lenge før du kommer frem uansett. Har i lengre perioder omtrent bodd ute på 10 graderen hver dag som yrkesfisker og er ikke så mange av "pilkedagene".

Jeg kjørte fra Bergen til langesund, med en liten glassfiberbåt med stort styrhus og påhenger og opplevde det som udramatisk, men vistnok så var det storm og alt av ferjer til Sverige og danmark var innstilt. Men den lille Askeladden p80 som vi kjørte, den fløyt som en balje oppå sjøen. Hadde vi kjørt en større båt som lå tyngre i vannet, så hadde det blitt en mye mer dramatisk tur. Vi kappa med en Bavaria 43 sport på ett godt strekk imellom Karmøy og Egersund, han måtte gi seg. Han kom til egersund ett par timer etterpå og la seg vedsina oss, han hadde også hadde sett på det som kapping, men der blei folk sjøsyke og spydde som bare det. Hvordan kan en liten og lett 27foter være bedre enn en 43foter og danskeferjene i såpass vær ? Den lille balja flyter oppå som en liten kork, de andre er store og tunge og blir tatt av sjøen på en helt annen måte 

Ninja VS sumobryter 

20 minutes ago, XardasKSP said:

Nå er det jo ikke snakk om Langesundsfjorden den takla til og med 20 fots Herwa snekke. Det er snakk om Langesundsbukta og 10 gradern er jo ikke bukta engang det er åpent hav altså Skagerrak. Antar man ikke ser land derfra og kun har eventuelt satelittelefon, VHF og eventuell Starlink om den funker.

Du ser nok land 17Nm ut i havet, ingen problem. Og da har du dekning på VHF også. Var tidligere på Troll C. Den ligger ca. 32Nm fra land, og der kunne vi lett se land i klarvær. Tidvis var det GSM dekning også.

Du må ikke overdramatisere her. 2 timers båttur i fint vær er ingen problem. Det går jo en armada av fritidsbåter til Strømstad over det store havet hele sommeren.....

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

@Bruflaat Det er klart det blir ikke så mange dager man får anledning pga været, men det finnes dager hvor det kan bli trivelig å fiske nærmere land i Langesundsbukta hvor det ikke blir så trivelig med en mindre båt som f.eks Alicraft 31 som jeg hadde.

Jeg så jo en "klassisk" (eldre) Princess, godt mulig det var faktisk den 415 som var til salgs i det siste, utenfor Langesund i 2017, og imens Alicraften sjangla vilt i solbrisen så virket det som den større båten var ganske uberørt. Og blir båten enda større som Princess 55 så antar jeg den vil reagere enda mindre for å ikke snakke om Trawler type båt som f.eks den Fleming til 5 mill.

Antar dermed at det blir noen % flere fiskedager med større båt hvor den er akkurat stor nok til at det lar seg pilke og en mindre båt hadde "sjanglet for mye". Så blir det jo enda flere fiskedager nærmere land og i forskjellige fjorder. Og hvis man om sommern skulle kommet på ideen å reise langt fra Langesund f.eks mot Arendal eller noe (husker det var bedre med fisk der ved fiske fra land enn ved Telemarkskysten). Så er det jo fint å ikke måtte reise tilbake til Wector/Sildeberget siden man kan sikkert finne en gjestehavn og overnatte i båten og utforske nye steder og prøve å fiske der osv.

Kan jo dra på fisketur langs norskekysten i sør elns. mange muligheter så lenge båten ikke "dævver" ett sted langt fra mekaniker og delebutikk :giggle: Da blir det mindre kos.

@Eika Men om du ikke skulle "seile fort" men f.eks stoppe på havet med Askeladden P80 og f.eks en Fleming trawler også stoppet. Du vil vel ikke fortelle at den lille båten ikke hadde sjanglet vilt rundt omkring i bølgene imens den større hadde tålt det bedre?

@Amfea Jeg har vel bare lite erfaring og ønsker å være på den trygge siden slik at jeg føler meg komfortabelt og kan nyte havet, båten og fiskinga. Dette skal være noe man nyter og ikke stresser med. Ellers så har du jo ikke "så liten båt" om den i underskriften er korrekt. En Saga 365 er jo ikke "så liten".

@Okkaby Det er jo mulig å krysse i finvær sikkert med altmulig rart. Men det blir jo alltid noen som har lyst å gjøre det med "jolle" og noen som vil føle seg mer trygg om båten er ment å takle mye mer enn det man begir seg utpå. Er jo lystbåt for ha det gøy med.

I det været her var det flere båter på 40+ fot som sleit, ferjene fra Norge til Danmark var innstilt fra Sandefjord, kr.sand og Bergen. Det var store dønninger og oppå der så var det småsjø, fikk ikke holdt mer enn 16knops marsjfart. bare se hvordan den lille oppfører seg. Jeg måtte ha en grønn sjøsykmedisin

Små båter gynger litt mer, men det er helt udramatisk, men når de store først begynner så blir det jævli mye værre. Når de store sliter, så sitter vi i små båtene og ler der vi flyter som en dupp oppå sjøen. Men til en viss grad. 

@Eika Den er sikkert veldig fin i fart, men hvis man skulle stoppe så antar jeg det hadde ikke blitt "like fint".

Ellers så går jo nærmest ferger aldri mere i moderne tid når det er uvær også i Østersjøen den siste som gikk etter at Polen ble med i EU var M/F Silesia var vel eneste som hadde sertifikat for dette. Var med på en vinterstur hvor 417 foter fikk propeller ut av vannet av og til og bølgene vaska vinduene på lugarene på 7 dekk. Alle andre skip (mye mer moderne men ikke samme kategori trolig) var innstilt. De bølgene er jeg sikker på hadde "knust" all slags båter og vet ikke om det ville hjulpet om det var Nordhavn, Fleming eller noe annet A-klasse båt.

Slikt får man jo ikke lenger opplevd på ferge siden de moderne går jo ikke i slikt vær og om det er litt bølger så ferga såvidt beveger på seg så er det ofte på grensa til å "innstille avgangen".

Men klart de speedbåtene er vel veldig fine i fart opptil en viss bølgestørrelse. Alicraften var jo planende båt men om det var solbris og man prøvde så dunket det som om båten skulle knekke i 2 snarlig. Så da gikk det i deplasementsfart litt utenfor Skjeregg for å fiske litt og håpe det ble bedre mot kvelden noe det nesten alltid ble så tilbaketur gikk i planfart allerede fra "havet".

@Eika Det er vel ikke akkurat speedbåt da men altså båten trives bedre i fart på bølgene enn den vil om den skulle stoppe. Så er det deplasementsbåter som trives vel like godt om de stopper men enten så er det 1975 modeller eller så er de sabla dyre som 5 mill for 1991 modell.

Derav tanken om "vanlig" flybridgebåt og at den blir vel stor nok til at det er morro også i solbris ol. type bølger når man stopper. Jeg så jo mest sannsynlig Princess 415 eller noe veldig lignende kunne jo være en Princess 45 som virket helt uberørt av den solbrisen som sjangla med Alicraften. Så om båten skulle vært enda større som Princess 55 eller Storebro 500 ol. da vil den jo være enda mer stabil enn den 415 f.eks men det virket som muligens 415 var godt nok.

PS. Om man skulle f.eks på fisketur langs kysten til sørnorge så blir jo en slik liten båt ikke noe særlig "langturs båt". En "svær gammel driter" vil vel være mye mer kos å dra på sånn tur med hvor man ikke skal tilbake til hjemhavna samme dagen eller samme uka for den saks skyld. I hvert fall så lenge den ikke dævver fullstendig langt fra mekaniker og butikker med båtdeler :giggle:

Kast en isboks ut i vannet også kaster du en tømmerstokk i vannet, lag noen bølger så ser du hvordan isboksen bare flyter helt udramatisk oppå. Frem til det bli for gærnt, men når det blir for gærnt for den lille, så vil man jo ikke være uttpå med den store heller 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...