Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Dette er kun ment som min oppfatning av tråden, hva som skrives og hvordan tips og råd oppfattes og er ikke ment for å fornærme noren.

Nå har jeg fulgt tråden i 100+ sider. Interessen for tråden er den enkle grunnen at jeg også har en drøm om vesentlig større båt enn jeg har behov for. Rederinnen vil uansett sette en stopper for ønsket, med mindre det skulle komme en stor telefon fra Hamar, men interessant og periodevis interessant tema.

Du @XardasKSP virker absolutt som en generelt oppegående fyr med god utdannelse og meget god inntekt. Tror det er få her inne på forumet som har mulighet for å spare 100k i måneden. Hvorfor det da skulle haste for å få 30+ år gammel 50 foter i dag i stedet for å vente ett år og kunne ha noe bedre økonomi til å få litt bedre båt. Ja og så kunne man spart enda et år etc. Skjønner bare ikke hva dette hastet med å skulle ut å fiske i år. Virker nesten som en tvangstanke.

Hvis jeg forstår deg rett om Finale båt så oppfatter jeg det som en båt du skal ha i opp mot 10 år. Da er den båten 40+ år gammel. Det kommer et punkt hvor forbruksgjenstander mister sin verdi pga alder. TopGear, husker jeg ikke helt feil, testet italienske supersportsbiler kjøpt for 10k £ og så kjøre rundt i England for å se hva som kan skje. De avsluttet innslaget med noe ala "Yes it's possible to buy, but for the love of god. Don't do it". For der var det mye som dævva og kostet godt over 10k £ for å fikse.

Først så lurte jeg på hvorfor du ikke bare tok D5L. Det er jo absolutt det viktigste hvis man skal ha båt over 15 meter, som jeg mener er nødvendig for å kunne kalles virkelig stor. Så kom jo D5L, men den har du ikke løst ut for du venter på A (jeg hopet også av eksamen pga regnestykket ikke satt). Det å løse ut D5L koster jo nada i forhold til drømmebåten.

Skal man kjøpe nytt går man når man vil til forhandler og bestiller. Skal man kjøpe brukt «forbruksartikkel» vet man aldri når en annen kjøper kommer. Da må man være tidlig/først ute eller være forberedt på at varen blir borte og dett var dett. Skal man gjøre et kupp må man ha pengene klare her og nå.

Mitt inntrykk er at båter som krever D5L har et noe mindre kundegrunnlag og følgelig litt lavere pris i forhold til fot.

Jeg har bare 32 fot og kun litt erfaring med grov sjø, men tenker at dersom du er skeptisk til at en 50+/- fot ikke er teknisk trygt nok for å gå fra Bergen til Oslofjorden så er det nok ikke båten et kupp teknisk sett.

Jeg har aldri opplevd at noen tømmer ut hele familieforholdet inkludert økonomi på det åpne nettet slik du gjør og for meg virker det noe umodent. At det er dyrere å overføre penger elektronisk enn manuelt skjønner jeg bare ikke noe av for jeg har aldri opplevd at jeg får bedre kurs med kontanter. Det betyr ikke at det ikke er fakta. Kanskje bankene i Polen har mange svarte sedler de selger billig 😊

Så synes jeg du har tatt imot noe unødvendig dritt av kommentarer, men har stått med rak rykk i det og det skal du ha kred for.

Maset om «kjøp deg båt» skjønner jeg ikke, men maset «kom deg ut å se på båter» skjønner jeg veldig godt. En fire timers biltur for å se på en båt som kan være interessant er godt innenfor å gjøre «any day» og kan gjøres alene for å avgjøre Liker jeg denne båten?.

Mekaniker er ingen beskyttet tittel så anførselstegn er ikke nødvendig. Og i hvert fall ikke slik du beskriver hans dyktighet.

Det er flere brukere av forumet og deres kommentarer som kunne kommenteres, men at @sap_2000 har klart å holde tålmodigheten og svare så saklig og informativt gjennom 100+ sider er ikke annet enn imponerende. Til og med fysik oppmøte for å hjelpe. Jeg bøyer meg i hatten :smiley:. Han virker jo å være 200 år gammel og jobbet innom de fleste båt- og motorprodusenter med den udiskutable kunnskapen han har. Jeg har fått mye nyttig info om motorer og båter

Spent på hva som kommer videre. Ikke kjøp den båten du ikke vil ha. Det er du som skal ha båt, men å lytte til gode råd, se på båter og ha penga klare for et kupp kunne jo være lurt og ikke legg skylden på andre for at du ikke får gjort et kupp.

Ønsker deg lykke til med kjøp og vil antagelig være litt misunnelig når du blir kaptein på stor skute.

PS! Kunne du være så snill og ikke gjenta så mye av det som du har skrevet tidligere enten det er om en båt som du ikke fikk eller en båt som ikke er til salg. Blir så mye å lese

D5L

Link to post
Share on other sites

@Komodo

 

Quote

Akkurat nå virker det som om du vingler mellom en stor gammel driter til litt over en million, eller en stor og staselig båt til rundt fire.

 

Dersom du går for en P57 til fire millioner til 4mill, så er du på en måte nødt til å holde den i strøken stand, hvis ikke vil du pådra deg et vanvittig verditap ved et salg. Installasjon av spesialvinsj for oppankring på 200 meters dyp og diverse stangholdere


Hvis det skulle være Princess 57 så kommer man nok ikke unna med den billigere enn 5 mill selv med god rabatt. Det var vel bare Fairline 58 Squadron som med god rabatt kunne bli 4 mill.

Når det gjelder denne vinsj og ankring så må jeg finne ut av hva som er faktiske realiteten. Da råd fra @sap_2000 var at man må ha båten i gang og mot strømmen/vinden (jeg fatter ikke fortsatt hvordan båt ikke vil bevege seg fremover selv med tomgangs RPM (Storebro 500 gikk jo 7 knop på tomgang) ) og at det er hva folk gjorde. Må nok få møtt @Eika og funnet ut av hvordan den ankringen seriøst foregår.

Men det er jo utrolig besparende om man kan ankre, skal man fiske i 8 timer og bruke båtmotorene på tomgang blir det jo 140 liter diesel for hver Skagerraktur (de bruker vel minst 20 på tomgang i timen) + den man bruker frem og tilbake (for å ikke snakke om hvor mange timer motorne får).

Jeg har jo kommet tilbake til denne båt i Bergen som ikke er solgt enda som mulig alternativ mellom å bruke 1-1,2 mill og å bruke 4-5 mill (hva med 2,2 - 2,5) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175 Derav var tanken "kan den virkelig dævve for 2,5 mill ++ extra i forhold til 11 år nyere båt".

Når det gjelder hva jeg vil ha så vil jeg oppgradere båten i fremtiden (trenger ikke det nå til å dra på Skagerrak) med fungerende generator og en eller annen form for batterier så jeg kan ha 230V strøm også når generator ikke går og bruke denne til å ha en stor fryser ombord og hadde sikkert vært fint med kjøleskap også. Kunne også tenkt meg at man kan bruke PCe men det går jo greit om den brukes når generator er i gang eller landstrøm koblet på siden man kan jo bruke laptop som holder en stund uten strøm dersom man er ute av 230V strøm for normal PC.

Problemet med båt i Oslo (selv om den er vel verdt det om de aksepterer 1 mill med dævva generator eller 1,1 med fungerende generator) var at den selv for meg som ikke bryr meg om utseende (men utvendig er litt viktigere da, det skal jo ikke se ut som vrak på avstand når jeg kommer til Polen engang) virket virkelig lite pen i skroget (godt mulig fordi den ikke var fikset ferdig etter en skade i siden) og hekken så ut som noen limte på en badeplattform og klaska til med masse hvit "fiberlim". Så skrog på Princess 55 som jeg har sett eller til og med Princess 414 fra 1983 så jo ut som MYE penere. Så er det Fairline som har malt toppen av båten grå noe som ser ikke ut og gjør at båten ser mindre ut enn om den var helhvit så ville i hvert fall ønsket å male/lakkere toppen så den er helhvit og litt vakker i hvert fall. Det føles jo rart om selv gamle Alicraft var penere i plasten.

Derimot den Princess 56 fra 1996 ser jo ikke ut som 1996 på bilder ser den nesten like fin som om den var 2007 og har alle moderne løsninger så har begynt på tanken at når det ligger 2,5 på konto så kanskje finne en dag når både mekaniker og @sap_2000 kan og ta en stor undersøkelse av båten.

@Bellil

Quote

Tror det er få her inne på forumet som har mulighet for å spare 100k i måneden.


De bruker den vel opp den summen i måneden på vedlikehold av båten de har om den er stor :giggle::lol: Beklager spøken men av og til høres det ut som skal være så dyrt og litt til.

 

Quote

Skjønner bare ikke hva dette hastet med å skulle ut å fiske i år. Virker nesten som en tvangstanke.


Det ene er at om 2 år så skal foreldra mine flytte til Polen ikke akkurat fisk i Østersjøen og gammel driter som ikke ser ut i skroget engang selv om den er enorm er ikke akkurat "Mielno party - Monaco båt" og det blir jo allerede en tur å bare komme seg opp til Norge for å dra på "fiskecruise" om jeg venter så lenge. Så er det kanskje også noe med at jeg holder på å gå gal av å sitte foran PCen og spare, ville ha båten som totalhobby og også lære hvordan ting fikses osv. Og jo dyrere båt desto større angst for å røre noe uten mekaniker til stede så man ikke feilfikser for flere 100 000 når man skal lære noe.
 

Quote

men den har du ikke løst ut for du venter på A



Jeg tror det var fordi det ble flere ganger på mail fra NMKS anbefalt å ikke løse den ut men bare ta A eksamnen. Noe som jeg skal snart gjøre da jeg har blitt kvitt zopiklon sovepilla jeg pleide å ta om kvelden helt helt siden ifjor etter personlig emosjonell katastrofe ( Men nå skal jeg ikke skrive en artikkel om ikke båt relaterte ting poenget var at jeg gav opp ideen å skaffe meg egen familie og prøvde å finne andre meninger med livet og da kom båtdrømmen tilbake). Så nå burde det gå helt "effortless" (rart at de vanlige eksamnene gikk så lett til tross for at man fordummet seg selv ved å spise en pille ment for maks 4 uker i lang tid).

 

Quote

Jeg har aldri opplevd at noen tømmer ut hele familieforholdet inkludert økonomi på det åpne nettet slik du gjør og for meg virker det noe umodent.


Det er vel to årsaker det ene er at jeg ikke snakker med så altformange folk privat i Polen og til og med i fjernere familie utenom en onkel og fetter siden det pleier å ende altfor ofte med "kan du låne, jeg trenger, jeg behøver" (og man får det jo aldri tilbake selvfølgelig) også fornærma folk når man sier man f.eks sparer til noe "hvordan kan du ikke hjelpe og betale slektning/venn". Så man blir fort ensom hvis man ikke vil være blakk.

Den andre årsaken er at det er bare mora mi som kjenner noen få folk på jobben i Norge og ellers ingen så jeg kan si hva som helst offentlig her..... det er ikke slik at folk, naboer og familie i Polen leser om båter på norsk. Og hvis naboene i Norge mot all formodning skulle være interessert i båt (tror ikke de er)  og havne på båtforum så får de bare hygge seg og lese :giggle::lol: Vi har vel heller ikke mer kontakt enn å si "Hei".

Blir litt som noen nordmenn på sydenferie som gjør ting de ikke ville gjort i Norge fordi ingen kjenner dem :giggle:

 

Quote

At det er dyrere å overføre penger elektronisk enn manuelt skjønner jeg bare ikke noe av for jeg har aldri opplevd at jeg får bedre kurs med kontanter. Det betyr ikke at det ikke er fakta. Kanskje bankene i Polen har mange svarte sedler de selger billig


Dette er noe som har skjedd i Mai 2023 og du vil oppdage det i flere land ikke kun i Polen. Tar du med norske kontanter og vil veksle dem i utlandet får du nesten ingenting for dem så du bør nesten ha utenlandsk bankkonto for å sende penger dit om du skal ha normal kurs. Men det er få folk som har konto både i Polen og i Norge så da lever jo valutakontor i verden. Den norske stat har bestemt at banker i Norge behøver ikke å ta inn mer innskudd enn 50 000 per uke og da har banker og valutavekslingskontor over hele verden utrolig mange norske hvite sedler fra turister og alle andre som de ikke får veksla inn og bankene i landet tillater ikke en konto i kroner så de får ikke putta dem inn hjemme heller for å så sende dem.

Om det var sorte penger ville saken vært den samme før men det var den aldri og det var alltid bedre å overføre elektronisk helt til den norske staten fant på at nå skal folk ikke kunne innskuttere norske kontanter. Og da vil ikke banker ut i verden åpne valutakonto i kroner. Og hva skal alle valutakontor i verden gjøre med penga fra turister og andre folk når de ikke kan putte dem inn i banken i hjemlandet? Reise til Norge og betale noen for å putte inn penger hver dag? Nei de slakter verdien av penga i stedet og også selger dem billigere enn google kurs og outsourcer da jobben med å putte inn i banken.

 

Quote

En fire timers biltur for å se på en båt som kan være interessant er godt innenfor å gjøre «any day» og kan gjøres alene for å avgjøre Liker jeg denne båten


Med eksempelvis den båten i Bergen (litt mer enn 4 timer tur og @sap_2000 må dra med fly eventuelt) så var selger ikke innstilt på besøk med mindre man var klar for å kjøpe på 15 minutter med overføring og det skulle foreligge en avtale før prøving. Så da venter jeg til jeg eventuelt er klar for å kjøpe før jeg finner ut av når både mekaniker og @sap_2000 og betaler for grundig sjekk inklusive "prøveseiling".

 

Quote

Jeg har bare 32 fot og kun litt erfaring med grov sjø, men tenker at dersom du er skeptisk til at en 50+/- fot ikke er teknisk trygt nok for å gå fra Bergen til Oslofjorden så er det nok ikke båten et kupp teknisk sett.


Jeg tror jeg ble misforstått. Det var en 38 foter på sveio jeg var skeptisk til pga. størrelsen til å gå rundt Lista med. 50+ fotern fra Bergen ville jeg kun være skeptisk til min havnemanøvrering før jeg lærer dette i rolige omgivelser i Langesund og ville gjerne hatt med den gode hjelper for å ikke skape noe "katastrofe i gjestehavn" på veien. Båten skal for øvrig ikke lenger enn Langesund trenger ikke å dra helt til Oslofjorden om den skal fra Bergen.

 

Quote

Til og med fysik oppmøte for å hjelpe. Jeg bøyer meg i hatten :smiley:. Han virker jo å være 200 år gammel og jobbet innom de fleste båt- og motorprodusenter med den udiskutable kunnskapen han har. Jeg har fått mye nyttig info om motorer og båter


Ja enda engang stor takk til @sap_2000 han har også gjort alt dette helt gratis og gitt råd via telefon helt gratis. Men jeg liker ikke å utnytte folk så jeg vil veldig gjerne betale om det blir noen flere sjekk av båter eller grundigere sjekk av denne Fairline 50. Men i hvert fall utrolig stor takk igjen til @sap_2000

PS.

Quote

Interessen for tråden er den enkle grunnen at jeg også har en drøm om vesentlig større båt enn jeg har behov for. Rederinnen vil uansett sette en stopper for ønsket

 

Om rederinnen fikk høre hvor mye det kan koste per år av erfarne folk så tror jeg du ville blitt kakket i hodet med stekepanne om du skulle kjøpe :lol: (spøk). Men det er fint å vite hva man begir seg utpå og at det skal blir svindyrt.

Personlig føler jeg jo litt "finans angst" for hva som kommer til å skje når jeg realiserer drømmen og hvor ille blir det siden jeg har forstått at det blir ikke som med Alicraft at det kosta ikke så mye som forumet trodde.

For øvrig når jeg kjøper båt så skal jeg skrive her hva forskjellige ting kostet så folk kan se om de er interessert hva det faktisk koster. Selvfølgelig vil jeg unnlate prisen på arbeid med hensyn til mekaniker og øvrige eventuelle spesialister (med mindre noe tas på verksted) men kan sikkert nevne hvor langt det tok så folk som kan fikse selv kan tenke på hvor mye jobb det er og folk som ikke kan beregne hva de tror de må ut med for å få det gjort. Ting som jeg klarer selv som skraping, smøring, polering osv. det vil jeg bare nevne at jeg gjorde selv.

P.PS.

Quote

Kunne du være så snill og ikke gjenta så mye av det som du har skrevet tidligere enten det er om en båt som du ikke fikk eller en båt som ikke er til salg. Blir så mye å lese


Jeg prøver jo, men den båten ved Bergen f.eks er fortsatt til salgs den er bare utløpt på annonsen for 1 dag siden. Ellers bruker båter til å sammenligne priser for hva de blir solgt for å kunne komme frem til ca. verdi av båt. Så vil jo verdien gå opp om den er bedre stand enn forventet av år/størrelse og gå ned om den er verre stand enn forventet av år/størrelse. Stoler også på @sap_2000 når jeg skal se på en båt til å vurdere om den er verdt prisen eller om man skal by noe og har tenkt å se på eventuelle fremtidige båter når han har tid til det og betale for det selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP, kan ikke dy meg med litt "off topic" når vi snart runder et par hundre sider uten å se mål i forhold til fasong og størrelse på en båt. 

 

I morra 2. Juni er det flydag på Kjeller, kanskje det er mer "greia di"?

20240601_140813.jpg.18140f37a45e315d80f57d9847bd9698.jpg

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@ohio 

Quote

Er det du eller sap som skal kjøpe båten du vil ha?



Altså @sap_2000 er en fantastisk rådgiver som klarer mye bedre enn meg å se hva diverse båter er verdt og har enorm kunnskap om f.eks hvilke motorer er gode og hvilke ofte dævver. Eksempelvis har til og med selgerne av Fairline 50 hørt at CAT 3208 med turbo er motorer som liker å dævve og hørt om folk som har hatt totalhavari på akkurat disse. Så det er forankret i virkeligheten det man får av råd.

Og det er jo jeg som skal kjøpe båten derfor er det "stor ufornuftig flybridgebåt" og ikke en "liten pukkelbåt" aka førerhusbåt eller noe annet som er mye mer fornuftig å ha. Og jeg får jo råd angående den båttypen som jeg har drømt om og ikke om alt annet selv om det ville vært mye mer fornuftig.

Å høre på en rådgiver som kan alt kan jo føre til store besparelser både i kjøpesum og dævva ting. Og det er noe jeg mener er utrolig verdifullt og verdt hver eneste krone ved eventuelle sjekk av båt som vurderes kjøpt.

@Hekri Fly er mer greia mi for å tjene penger enn for å kose meg, båt er mer morro siden man kan slappe av istedet for å være 110 % konsentrert hele tida (i general aviation, det er jo annerledes med linjefly). Så er det jo ikke mye mer man kan gjøre med fly enn å fly til ett sted og selv dette blir jo problematisk om det er ingen som kan ta med det flyet tilbake så det kan fortsette å jobbe.

Med båt kan man jo gjøre så mye man har jo eget flytende hotell, fiskeplatform, man kan bruke laptop/PC til at folk er alltid planlagt ajour og ingen fly/simulator står stille.... også liker jeg havet har alltid likt det siden jeg var liten. Vet ikke hvorfor men det er noe så utrolig flott i det at jeg nyter til og med fergeturer over Østersjøen og velger dårligere vei til Nynäshamn bare for å få den lange turen istedet for korte fra Ystad eller Karlskrona.

PS. Flyklubber i Norge er konkurranse alle burde reise og ta PPL(A) hos oss i Goldwings i Warszawa rimelig og best :giggle::lol:

@Martine29f Har hørt det er veldig fint der har en tante fra Bulgaria (og onkeln har vært der mange ganger også med bil på 80-tallet er vel slik han møtte tanta). Men blir jo "sabla lang vei" med båt til Svartehavet :giggle::lol:

Du får nyte ferien og håpe båten ikke blir fornærma av å bli forlatt til fordel for varmere strøk :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 28 minutter siden:

båt er mer morro siden man kan slappe av

 

Enig i det, men ville bare nevne flydagen. Du har jo litt sansen for dette, du og.  Mange gamle morsomme maskiner som skal boltre seg. 

 

Men jeg håper jo selvfølgelig at du finner ei skute, la oss si før side 300? Da skulle du ha rimelig god tid. 

Du får mange, stort sett gode, råd her. Les og lær. 

 

Kristin og jeg kunne jo ha kjøpt en dobbelt så dyr båt, men da måtte vi låne opp noen kroner. Vi valgte stor gammal driter uten å ha gjeld. 

Da sparer vi nær 200.000 i året som vi kan bruke til vedlikehold og oppgraderinger. 

Og jeg liker å ha noe å pusle med. 

 

Det er vel det økonomiske dilemmaet du må velge. Godt vedlikeholdt gammal driter uten gjeld, eller diger gammal driter med både gjeld og, som @Komodo tror heg nevnte, et megadigert vedlikeholdsetterslep og ditto behov. 

 

Og en faktor du må ta hensyn til; Tid.

For deg som er i arbeid, er tid penger. For oss pensjonister er tid kos. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Hekri Jeg ser flere eldre maskiner fly rett over hodet fra Geiteryggen, men det blir sikkert flyfest der.

 

Quote

Men jeg håper jo selvfølgelig at du finner ei skute, la oss si før side 300? Da skulle du ha rimelig god tid. 

Du får mange, stort sett gode, råd her. Les og lær. 


Jeg har også fått mange gode råd i virkeligheten av @sap_2000 og kan ikke nå forestille meg å kjøpe noe båt uten at både @sap_2000 og mekaniker ser på denne før endelig kjøp.

 

Quote

Kristin og jeg kunne jo ha kjøpt en dobbelt så dyr båt, men da måtte vi låne opp noen kroner. Vi valgte stor gammal driter uten å ha gjeld. 

Da sparer vi nær 200.000 i året som vi kan bruke til vedlikehold og oppgraderinger. 

Og jeg liker å ha noe å pusle med. 

 

Det er vel det økonomiske dilemmaet du må velge. Godt vedlikeholdt gammal driter uten gjeld, eller diger gammal driter med både gjeld og, som @Komodo tror heg nevnte, et megadigert vedlikeholdsetterslep og ditto behov. 


Jeg skal ikke ha noe gjeld eventuelt så skal jeg spare mer og foreldra eie halve eller mer av båten om den skulle bli så sabla dyr. Jeg forstod det også da vi snakket ved båten din at det var ikke så enorme kostnader som man kan få ved "pessimistisk scenario". Men jeg antar også at du fikser alt sammen selv og ikke trenger hjelp av mekaniker og spesialister. Har fundert over også at det kan vel ikke være 100vis av timer for å fikse noe mekanisk i båten i hvert fall ikke hvert eneste år så kostnadene skulle bli enorme.

 

Quote

Og en faktor du må ta hensyn til; Tid.

For deg som er i arbeid, er tid penger. For oss pensjonister er tid kos. 


Her har jeg det nesten like fint som pensjonistene jeg må bare ha en laptop og starlink eller annen form for internett så jeg har kontakt med flyskolen, mailene fra elevene og flightlogger til å kunne hele tiden optimalisere planen så alle flyene flyr max mulig og alle elevene gjennomfører alt så fort som mulig når de har tid til det (elevene våre som ikke har integrert programm men modulær skriver jo når de har tid (mange har jobb) og må planlegges mest mulig innenfor disse rammene) så må også instruktører ha tid osv. osv.

Har jeg en PCe eller laptop med internett så er jobben og investeringene under kontroll så jeg kan slukes opp av båthobby og lære så mye som mulig. Dersom det vil være greit for mekaniker så vil jeg også filme for meg selv hvordan ting fikses siden jeg er ikke så rask til å lære manuelle ting av å se det bare engang. Må knote med noe i timesvis før jeg får det til sånn halvveis.

Dette er også tanken at ved f.eks Princess 57 til 5 mill så vil jeg ikke tørre å knote med noe som helst så jeg ikke skader båten for flere 100 000 fordi jeg ville lære hvordan man ordner ting. Med eldre båt så er det kanskje ikke så kostbart å gjøre noe litt feil spesielt dersom mekaniker skal jo se på det uansett og i verste fall blir det dobbelt så dyrt og dobbel jobb med tingen som jeg feilfikset.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

Har fundert over også at det kan vel ikke være 100vis av timer for å fikse noe mekanisk i båten i hvert fall ikke hvert eneste år så kostnadene skulle bli enorme.

Kommer helt an på hva som dævver. Hvis du kjøper noe som er greit vedlikeholdt, bør det ikke dævve noe kostbart, but you can never be sure!

Det som koster gryn er oppgraderinger av kostbare ting som Elektronikk, Teakdekk, Kalesjer, mv., som koster ca 100 k pr ting. 

Vanlige kostnader som båtplass, opptak og utsett, diesel og drift, vinterkonservering, og ting som alltid må vedlikeholdes og byttes, kjenner du til.

Hør på de råd du får her av f.eks @sap_2000 og @Komodo og @Chilli Solbris og alle andre om båttyper og motorer og akterdekk og fiskestenger og det du måtte ha behov for.

Men du må innstille deg på å fikse ting selv. Selv mekanikeren din skal ha mat. Og mat koster.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Hekri Ideen er å lære noe mer enn å skrape, smøre og polere båten :giggle:

Jeg har jo forstått det som at du ikke har opplevd de "store dævvingene" selv om båten ikke er ny, men at du klarer å fikse den selv også. Som sagt før skal ha med @sap_2000 og mekaniker før jeg kjøper noe båt, rådene fra @sap_2000 var fantastiske og jeg lærte muligens noe av å bare se på den Fairline 50. Så får jeg krysse fingrene for at det ikke blir så dyrt med fiksing og vedlikehold som de pessimistiske scenarioene.

 

Quote

Selv mekanikeren din skal ha mat.


Mekanikern skal jo få betalt da :giggle:

 

Quote

Og mat koster.....


Spesielt dersom den skal være selvfanget og man starter opp en generator ombord for å steke den :giggle::lol: Blir tidenes dyreste fiskefilee, men så skal jo båten tjene ferie og cruise og gledesformål og det å fange maten blir "bonusglede". Ellers så hadde det vært fisk med flere 10 000 i kilopris :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du kommer deg, @XardasKSP. Du begynner å innse at det ikke nødvendigvis er det lureste å kjøpe den billigste og dårligst vedlikeholdte båten, selv om den er billig. En nyttig ting vil nok være å se på så mange båter som mulig, for å finne ut hva du vil ha. Ikke diskuter finansiering med selger, det fikser du når det blir alvor og du vil ha båten. Jeg tenker også at det kan være lurt å avklare med foreldrene på forhånd, hva de kan være med på eller ikke. Det vil nok være en fordel om du kan ta første besiktning alene, uten bikkje og foreldre. Gjør det klart for selger at du kjøper kontant, bare dere blir enige om pris og betingelser. Da har du et godt grunnlag for en god avtale.

 

Ellers er vel dette med svær båt litt relativt. Jeg passerte en V70 og en V72 i havna for et par dager siden, og tenkte at det var da ikke så voldsomt. Selv om jeg passerte med min 48 år gamle 27 foter. Man blir ikke like imponert over store båter som man engang ble, det er alltid noe som er større, flottere og dyrere. Man velger hva man trives med og holder seg til det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index 

Quote

Ellers er vel dette med svær båt litt relativt. Jeg passerte en V70 og en V72 i havna for et par dager siden


De V båtene er vel ment som "sporty båt" de skal ikke være så store og classisk yacht vel. Den Azimut 66 som stod i havna der hvor Fairline 50 var til salgs den så helt ENORM ut og det var bare fortellingen om at den ser omvendt proporsjonalt til teknisk tilstand ut som gjorde at man ville ikke kjøpt den om den var til salgs. Om Princess 65 er i nærheten like stor så er den enorm også. Antar den ser større ut enn V70 båt uten flybridge og gjerne smalere mot baugen.

Ellers har man ett håp at de båtene er ikke bygget til å "dævve" mer enn mindre båter på de samme tingene bare det blir mye dyrere men ikke mye oftere dævving. @sap_2000 sa jo at han fremmer et pessimistisk syn på hvor dyrt det blir og det kan bli så ille men behøver jo ikke.
 

Quote

Det vil nok være en fordel om du kan ta første besiktning alene, uten bikkje og foreldre.


Om jeg skulle helt til Bergen så blir det nok uten bikkje og foreldre med mindre ideen er at båten skal stå på morra mi. Istedet blir det med @sap_2000 og mekaniker. Når det gjelder hva slags båt jeg vil ha så er det jo stor hvit flybridge båt og dersom man skal ut i flertallige millioner så er håpet at den er 50+. Håpet er også at den i hvert fall utvendig ikke skal se ut som noen "smurte den med glassfiber med spalter" og helst i hvert fall på avstand se stilig ut :giggle:

Men om den Fairline 50 har bra motorer og vil fungere så kan man jo leve med at akterenden ser "påsparklet ut" når noen bygga badeplattform og toppen er grå som gjør at båten ser litt merkelig ut, dersom prisen er bra i forhold til hva man får og med dævva generator så er det 1 mill. Ellers er det jo flere båter og kommer også flere. Jeg vil jo støtte meg på ekspertens vurdering om det er verdt prisen eller ikke eventuelt hva som er lurt å by om det ikke er verdt utgangsprisen når man ser på noe.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg et stor hvit 50+ båt som er godt vedlikeholdt, og ikke tenk så mye på at ting skal "dævve".  Enten så går det bra,eller så fikser man det. Ingen grunn til å overdramatisere båtlivet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Det er vel det som er planen dersom det ikke blir den Fairline 50 så når det ligger 2,5 mill totalt på konto (etter at man har fått inn ca. 1 mill ++ av farens hussalg og moras 300 000 ferie/skatte penger) så vil jeg skrive igjen til selger av Princess 56 at penger er klare til overføring på 15 min om det blir avtale og deretter finne ut av når både @sap_2000 og mekaniker har tid samtidig.

Så blir det besiktigelse og sjekk av båten om den er også teknisk like god som den ser ut på bilder. Muligens dukker det også opp andre relevante båter inntil da. Imens så venter jeg hva skjer med Fairline 50.

@ohio

Quote

Helt enig Ikke la andre bestemme ditt båtkjøp 


Men å få råd hva den faktisk er verdt er jo veldig bra når jeg selv ikke er god til å bedømme teknisk tilstand og ser kun størrelse, motortype og produksjonsår av motor/båt.

Link to post
Share on other sites

Bare en kommentar til de kloke ord fra @Bellil og @index , min erfaring er at båter 50+ (15 m) dropper i pris relativt pr fot pga krav om D5L, mens 50- (under 15m) holder seg ganske bra i pris pga null krav for oss født før 80. 

Eksempelvis en godt vedlikeholdt P45 kan bli solgt for samme pris som en ignorert P55. 

 

Min konklusjon er at det er flere kjøpesterke til 50- enn til 50+. En annen ting er at 50- er lettere å håndtere i gjestehavner enn en 50+.

Vi ble bedt om å legge til ved annen brygge (Gjestehavn Oslofjorden) forrige uke pga størrelse. De skulle sette begrensning til 40 fot. 

Sånne ting er kanskje greit å notere seg hvis man skal kjøpe båt og har planer om å gå innom havner her og der. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Hekri

Det er også ideen at det kanskje blir rimeligere om den er akkurat over sertifikatkravet, ellers så er det vel å finne ut av om man skulle på Norges "fiskecruise" oppover Norge og inn i fjordene om hvor det er longside plasser for 50+ båter på forhånd.

I Polen er det jo kart over alle havner (på Polsk) så i Mielno under "sommer party" kan man like godt komme med 80 foter. Det er mange båter der som på papiret har en yachtcaptain ombord men hvor man ikke hadde funnet captain om noen sjekket dette. Derfor er også noen plasser helt enorme (men det er multimillionærer i PLN som prøver seg på havnemanøvrering med båter til hva som i NOK hadde vært 40-60 mill) og likevel har man noen morsomme historier å høre (ringte havna for å spørre om fast plass for fremtida i Gdańsk). Dog er de fleste historiene "under teppet" er vel bare noen som mestra en nesten ny Galeon på over 60 fot inn i elva og på grunn som kom i avisa fordi det var umulig å ikke legge merke til den. Men det var ikke annet å lese at det skulle være en eier som har en svær og kjent Polsk korporasjon (men han klarte nok å overbevise journalistene til å ikke oppgi hvilken). Derfor er også plasser dyrere enn i Norge fordi de er større enn det som behøves.

PS. Det sertifikatkravet er kanskje hvorfor P50 og P52 (sertifikatfri) ble solgt til lignende priser imens den "på bilder vakre" P56 ikke ble det. Det er i hvert fall håpet og ikke at den bare tilsynelatende ser ut i super tilstand og at det kanskje derfor kan være mulig å få pris nærmere 2,2 enn 2,5 dersom tilstand er riktig og det ikke blir noe av Fairline 50.

P.PS. Jeg fikk en plutselig åpenbaring hvordan raskere få inn penger fra kontant til digitalt.... hvorfor ikke åpne konto i 10 forskjellige banker og bestille kort for innskudd i butikk da er det 500 000 per person per uke.... (de der forbanna fordummende sovepillene glad jeg ikke eter dem mer, men var gode etter personlig emosjonell katastrofe i fjor).

Ellers angående midlertidige båter det er noen som virkelig kapper prisen hver dag på en 44 fots Birchwood med de uheldige CAT 3208 motorene. Men nå har det gått fra 1 mill til 749 000. Hvis det kommer ned til 500 000 så kan man vel bare kjøpe den og hive den når de motorene totalhavarerer. Man taper jo ikke mer enn 500 000 om man ikke bruker mer enn 500 000. Men antar at i dette "poker spillet" (folk venter vel og håper andre venter også hvis en pris blir lavere dag for dag) så vil noen raskere si jeg kjøper før segler rekker å komme såpass langt ned.

Men med min flaks så dævver de motorne før jeg er i Langesund :giggle::lol: for å ikke snakke om hel sommer og noe restverdi (om den fortsatt fungerer) til å selge den før neste når større og nyere båt skal kjøpes. Men er i hvert fall enda ett alternativ til midlertidig båt blir det billig nok så kan jo motor være tikkende bombe om man har avskrevet båten i tankene.

Link to post
Share on other sites

I og med at du har anledning til å spare 100.000 i måneden, så kan du vel like godt låne i bank  det du mangler til en stor båt. Blir jo ikke rare renteutgifter på et kortsiktig lån da du tydeligvis har høy inntekt og muligens bor hjemme hos dine foreldre. Tilbakebetaler du med 100.000 i måneden blir det kun renteutgifter som blir forskjellen, og du kan handle båt nå. En annen ting, hva tenker du hva du skal få for Alicraften? Virker som du har litt spesielle tanker om kjøp og salg🤔

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Alicraften den er solgt i 2021 om våren ellers så hadde jeg vært ute å fisket og ikke inne ved PCen :giggle:

I Polen er det annerledes med lån og båt er akkurat som fly noe man ikke låner penger til så det er bare å glemme, eneste måten er med foreldre. Men nå har jeg løsningen i morgen åpner faren konto i flere banker og får bankkort så kan man jo putte inn 50 000 per bank og samme kan morra gjøre. Det var jo så obvious løsning men selvfølgelig kommer man ikke på det simple og enkle og skriver istedet mail til banken om man kan innskuttere mer per uke noe banken ikke vil.

PS. Usikret lån er noe de i Polen kan gi sånn max 300 000 uansett og det til over 20 %. I Polen er ikke bankene som i Norge at folk har kredittkortgjeld på flere millioner hadde banker fungert i Polen som i Norge så hadde man plutselig hatt "en exodus" av uteliggere (med pen dokumentasjon på inntekt fra profesjonell svindler som hadde hatt som profesjon å gi folk fiktive inntekter) til Russland, Aruba eller hvor som helst hvor banken ikke lenger får tak i noen. Selv i Norge hvor det er relativt færre svindlere så finnes det folk som har lånt flertallige millioner og forsvunnet til varmere strøk uten at noen vet hvor de er blitt av (i noen land er pass og ny identitet ikke spesielt dyrt).

Link to post
Share on other sites

@Martine29f

Gammel.jpg.71db64366da68b53e5f9d3869cae978f.jpg

I Polen finnes også slike "stor eldgammel driter" look alike båter som frakter folk rundt omkring. Men det var ikke slik driter som er poenget.

Det skal være en flybridge driter og i momentet holder vi på med å åpne flertallige bankkontoer for å putte inn en haug med sedler fra farens boligsalg i Warszawa. Så skal vi en tur for å hente dem, deretter en heftig debatt om hvorvidt man skal kjøpe noe for over 2 mill siden det trolig ikke vil koste mer i vedlikehold enn noe for 1 mill. Så er det jo helt fint om naboer leser om båter siden da skjønner de at det ikke foregår familievold i huset men diskusjon om hvem skal betale hva og hvor mye samt det evige spørsmålet "hvorfor vil eier ha så mye penger" som ingen har noe svar på :giggle::lol: Den Princess 56 er fortsatt usolgt, men det står fortsatt 2,65 og antar den er usolgt fordi eier ikke er interessert i 2,2 mill som muligens er faktiske verdien dersom alt fungerer slik båten ser ut på bilder.

Så er det jo neste runde alltid når man har bydd minimumsbudet om hvorvidt man kan by noe mer eller ikke og da blir det virkelig høylytt så huset nesten rister men det er jo bedre enn om brygga skulle riste og alle tilfeldige båteiere kikke ut av båtene for å se om det skjer noe verdig avisa og skuffet returnere når det viser seg bare å være diskusjon om hvor mye penger man kan tilby for båt til salgs :giggle::lol:

Men om folk reiser på tur sørover i verden så blir det mer og mer slike ville diskusjoner ved kjøp selv av ting som ikke har stor verdi i Polen så er det slik med ting som har stor verdi med mindre det er en multimilionær som kjøper og gir blanke blaffen i prisen. I Norge er det uvanlig uansett hvem som kjøper og hvor dyrt tingen som kjøpes er.

 

Link to post
Share on other sites

Får ikke redigert forrige post men undrer meg alltid over hvorfor deplasementsbåter er så svinaktig sabla dyre selv om det ikke sitter like dyre motorer i dem som i planende båter. Det var jo fortalt at Fleming eller Nordhavn er premium merker og derav prisen (trodde Princess og Fairline var også liksom premium båtmerker).

Men selv om det er trawler bygget i stål så er det en enorm pris f.eks 1999 båt til prisen av 2008 båter fra Princess og Fairline på lignende størrelse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=354613320

Er det fordi det går mye mer materialer på ett deplasementsskrog som skal klare CE class A enn det går på planende båter og derfor blir de planende rimeligere til tross for at motorene er mye større og da dyrere?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 7.6.2024 at 22.53:

Det var jo fortalt at Fleming eller Nordhavn er premium merker og derav prisen (trodde Princess og Fairline var også liksom premium båtmerker).

 

Princess og Fairline er ikke premiumbåter, men mer "mye for pengene" båter. Fleming og Nordhavn er i en helt annen klasse her, og beregnet for mye tøffere forhold. Man får det man betaler for. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...