Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@19 fot Er det der en Trawler? For prisen som for vanlig båt av ett merke folk lager spøk om "du blir ikke kvitt en Bayliner" elns. synes ikke ut til å være noe bra pris i forhold til alder. Motorene er også helt ukjent aka Hino er ikke akkurat noe MAN eller VP.

I størrelse virker jo Fairline 50 som bredere og større til lavere pris med VP122 så antar dette må være noe av trawler kvalitet ellers er jo prisen helt hinsides.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

@19 fot Er det der en Trawler? For prisen som for vanlig båt av ett merke folk lager spøk om "du blir ikke kvitt en Bayliner" elns. synes ikke ut til å være noe bra pris i forhold til alder. Motorene er også helt ukjent aka Hino er ikke akkurat noe MAN eller VP.

I størrelse virker jo Fairline 50 som bredere og større til lavere pris med VP122 så antar dette må være noe av trawler kvalitet ellers er jo prisen helt hinsides.

Nei, det er ikke en trawler, men mer i den kategorien du opprinnelig så på. Har tolket det som at du ikke har gått 100% over til trawler, men at du fortsatt ser på de opprinnelige båttypene, og har tatt inn trawler også til vurdering.

 

Hva du mener er riktig pris får du vurdere selv, jeg bare så den dukket opp på finn og tenkte at det virket som en båt av den kategorien du kikket etter, så da tenkte jeg jeg kunne tipse om den og så kan du enten ta det videre eller bare forkaste den hvis det er feil type båt eller feil pris.

 

Angåedne motorene så stod det at Hino er samme som Toyota, og TOyota har da som regel grei kvalitet, selv om det jo finnes noen unntak (urunde sylindre i feks  første generasjonAvensis). Og når jeg tenker meg om så har jeg tauet en Cobra 860 inn til land etter den fikk motorhavari (knekt råde antakelig), og der var det visst en motor på ca 3 liter som var samme som i Land Cruiser. Men generelt sett så vil jo Toyota-motorer fra 80-tallet være ganske holdbare motorer, uten at  jeg dermed kan garantere noe.

 

Men uansett så er det du som må ta avgjørelsen angående hva som er verdt å vurdere.

 

Jeg har selv kikket endel på finn før jeg har kjøpt mine båter, og vært og sett på noen (men uten å ha med et helt reisefølge + mekaniker, for jeg dro alene).

 

Finansieringenn var forresten litt plundrete selv om jeg jo begge gangene hadde hele summen klar i banken.

Første båten (30.000 kr) skulle jeg betale med kredittkortet mitt hos forhandler, men det fungerte ikke. Tok da opp et lån i GE Money bank som var rentefritt en måned elelr tre og deretter høy rente, betalte ned alt rett før det ble renter, så da ble det faktisk billigereenn om kortet hadde fungert (forhandler slo av 300 kr på kjøpesummen siden det var det gebyret for lånet var på).

Andre gangen kjøpte jeg båt privat (45.000 kr). Etter prøvekjøring ble båten vinsjet opp på min henger og så signerte vi kjøpekontrakt og selger sa det var bare å overføre til hans bankkonto når jeg kom hjem med båten.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Takk for tipset, jeg så denne båten før. Men når jeg så prisen (og tenkte dette er en vanlig båt ikke noe "spesial trawler kvalitet" ) så gikk jeg bare videre og tenkte for en hinsides pris, akkurat som når jeg spurte om prisen på en annonse på facebook gruppa Vi med Princess. Det var en pen innvendig Princess 48 med VP 71A motorer. Tenkte den så fin ut men når eier skrev 2,19 mill så datt jeg nesten av stolen og skrev det er litt dyrt og takket for informasjonen :giggle:

Trodde dette var en trawler type båt når den ble linket her siden den var så dyr og at jeg bare bommet å merke dette når jeg tenkte "så hinsides dyrt" i forhold til båten.


For momentet virker det som jeg ikke har råd til en trawler om den skal være i 5 mill klassen for 1991 modell så må nok nøye meg med en planende Princess/Fairline og tenker da når penga er klare å forsøke på den Princess 56 i Bergen siden det virker som mest båt per krone.

Ellers kan det jo alltid hende de med Fairline 50 sier at den kan gå til 1 mill da er det vel billig nok selv om jeg egentlig ikke opplevde noe wow effekt av den båtens størrelse og ikke noe "pent i skroget", Princess 55 virket som mye større og det gjorde også Storebro 500.

PS. Forestilte meg bare å foreslå det du gjorde med den privat kjøpte båten til eier av Princess 56. "Men da signerer vi så drar vi og når vi er fremme i Langesund så sender jeg penga" :giggle: Hadde sikkert blitt kjeppjaget fra stedet :lol: Men skal ha pengene klare for 15 minutters overføring i tilfelle båt vurderes som like bra som på bilder og bud aksepteres.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Med andre ord selv for nesten 5 mill får man ikke godt utgangspunkt av en trawler?


jo men uke om du med mercpebgde alltid vil ha større og dermed eldre og til billigst pris i klassen.  
du kan feks få deg en nesten ny Swift Trawler 41.  
 

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Ikke noe mindre kostnader av fiksing dersom man skal kun ta seg av motor og og ting som trengs til max 20 timer i 10 knop da ideen er ikke å krysse noe verdenshav men betydelig mindre hav i godværsprognose?


men du prater også om klasse A båter.  Skal du ikke på lengre turer  på hav og øde områder trenger du ikke noen klssse A båt heller.  En 30 fots styrehusbåt av nyere årgang hadde holdt lenge til den bruken du beskriver.  
 

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Nå tenkte jeg ikke på 1,5-2,5 meters bølger ved 10 gradern men de vanlige man har utpå Langesundsbukta på fine dager hvor det er solbris.


og en typisk sommerdag MED solgangsbris vil det ikke være behagelig å ligge å drive der uten selv med en 50-60 foter.  Og det er de typiske solbrisdagene jeg prater om.  
 

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Det er det som er poenget ikke å fiske i en storm, men den Fleming båten var jo bare rå gikk gjennom full storm på video og sjanglet mindre enn Alicraft i solbris.

En Nordhavn virket å bevege seg mer men stormen var nok mye større istedet for vannsprut så fikk man mer bevegelse:


ikke like forhold og ikke sammenlignbart. Riktig sted og rikelig vinkel så er ikke storm noe problem ( inne i fjorder for eksempel.  Andre. Steder blir ferjer på 200 meter innstilt. 
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

 

Quote

jo men uke om du med mercpebgde alltid vil ha større og dermed eldre og til billigst pris i klassen.


Den behøver ikke å være billigst i forhold til alder/størrelse men gjerne billigst i forhold til kvalitet av tingene som er ombord og tilstand på dem. Det er jo derfor jeg vil gjerne ha deg og mekaniker til å besiktige båt da jeg selv ikke er i stand til å vurdere dette. For eneste jeg kan vurdere er jo alder/båttype/motor og ikke hvor bra tilstand de er med mindre noe er "obvious" som lite vakkert skrog (med "påsmurt badeplattform" f.eks) som på Fairline 50 men det behøver ikke å bety noe praktisk sikkert.

 

Quote

En 30 fots styrehusbåt av nyere årgang hadde holdt lenge til den bruken du beskriver.


Hvis man ser helt bort ifra at båtene for meg ser ut som de burde vært malt gule og man venter på at en mann med "NAF veihjelp" drakt kommer ut med "startkabler" så selv om de bygget verdens mest sjødyktige skrog. Jeg kan ikke forstå at de omgår fysikkens lover og at et planende skrog på størrelse med en Alicraft kan bevege seg mer behagelig i la oss si 1 meters bølger enn hva ett skrog på over 50 fot vil gjøre som er nesten dobbelt så bred.

Det går jo imot ren fysikk at den båtens skrog skal klare å bevege seg mindre enn den mye større båten. For øvrig vil man jo gjerne like det man skal bruke enorme summer på, liker man ikke tingen så er det fort å gi opp hele ideen om en hobby man skal bruke flertallige millioner på..... de er de færreste som sparer en "enorm sum" for å kjøpe noe som istedet for å vekke "å så flott den vil jeg ha følelse" vekker "å så stygg den har jeg ikke lyst på følelse".  Selv om den andre skulle være mye mer fornuftig.

 

Quote

og en typisk sommerdag MED solgangsbris vil det ikke være behagelig å ligge å drive der uten selv med en 50-60 foter.  Og det er de typiske solbrisdagene jeg prater om.


Jeg tror du overvurderer litt solgangsbrisen den er jo ikke 1,5 - 2,5 meter ellers hadde jeg aldri kommet meg ut med Alicraften, den kan sikkert bli så stor men vanligvis ser det litt ut som de bølgene vi hadde fra siden med Storebro 500 på Oslofjorden utenfor Horten under kurset med @Chilli Solbris Disse bølgene er store nok for at en Alicraft blir veldig ubehagelig slik at man må holde seg fast og at en 50 foter blir rimelig behagelig.

For øvrig antar det er en forskjell mellom behagelig og lar seg gjennomføre. Så med en 30 foter kan det være det ikke er gjennomførabelt imens med 50 foter så lar det seg gjøres selv om man må holde seg godt fast i den solbrisen.

Ønsket er et skrog som tåler utrolig mye det behøves ikke at alt ombord er klart til å havne på ett øde sted og at det ikke finnes en eneste ting som kan dævve. Man kan jo i verste fall bestille RS i Norge, poenget er at skroget skal tåle mye og gi mindre sjangling enn tilsvarende øvrige skrog. Derfor var ideen at kanskje disse Flemning eller Nordhavn skrogene er bygget til slik effekt eller til og med øvrige trawlere. Eksempelvis hvis man putter Princess 55 skrog og Fleming 55 skrog i en vanntank og skaper bølger så blir det mindre bevegelse i det Flemning skroget enn det blir i Princess skroget. Det var det som var tanken siden begge båtene går jo ikke ned i solbris med mindre de har noe dævva ombord. Så poenget var hvordan de beveger seg med bølger.
 

Quote

ikke like forhold og ikke sammenlignbart. Riktig sted og rikelig vinkel så er ikke storm noe problem ( inne i fjorder for eksempel.  Andre. Steder blir ferjer på 200 meter innstilt. 


I fjorder blir jo ikke bølger av vind like store som på åpent hav, men det var jo eksempler fra åpent hav. Dagens ferger er jo ikke bygget for at de skal frakte all mulig last og passasjerer gjennom storm på havet. Foreleser ved D5L mente også de er mye høyere og mye mindre sjødyktige enn gamle slitere som ble bygd til å gå alltid. Som sagt etter at Polen kom seg med i EU var det kun en eneste ferge som gikk alltid selv om alle i Østersjøen var innstilt det var M/F Silesia https://pl.wikipedia.org/wiki/MF_Silesia man kan jo se den ikke ser ut som ett tårn men er bred og flat. Den tålte alt og inne var det kjettigner til å feste lastebiler fra toppen av også og personbiler ble surra fast. De har ikke utstyret engang på de andre fergene til å surre tingene på den måten.

I 2005 ble den solgt siden "ingen" trengte å gå i storm når man fikk plass bare til 20 stykk trailere ombord. De nye fergene skulle ta masse trailere noen av de gamle ble også ombygd til å ta flere og være høyere og alle disse er barberblader i dag. M/F Silesia er eneste som lever enda i middelhavet da den kan gå "alltid" noe som tydeligvis er blitt en verdi i seg selv når moderne ferger har lavere sertifisering så vidt jeg har hørt.

For øvrig tror jeg det var få passasjerer som synes det var spennende vintersturer gjennom stormen, de fleste synes nok de ville "forene seg med Gud" på en annen måte :giggle::lol: Har ikke sett så redde folk noensinne (når det skjer mye farligere ting) enn på en vintersoverfart fra Sverige til Polen hvor alle andre fergene var innstilt. De skrev det faktisk på nyhetene i Polen ved dårlig vær "Ferger over Baltiske hav er innstilt*" og denne * var alle utenom M/F Silesia.

Så det er vel også hvor flat og bred båten er siden den var langt ifra største ferga da det fantes noen på 200 meter ved Østersjøen og ikke "bare" 128.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, XardasKSP said:

I fjorder blir jo ikke bølger av vind like store som på åpent hav

Nå er det flere som har prøvd å fortelle deg at bølger også er avhengig av bølgeperioder. Tror du skal får deg noen års erfaring med båt under forskjellige fohold, før du så bastant "lærer fra deg" dine kunnskaper. Kan garantere deg at bølgene inne i en fjord, kombinert med kraftig fallvind fra fjell og isbre kan være utfordrene nok. På havet med lange perioder kan samme høyde på bølgene være rein koseseilas:wink:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Der er ofte ikke bølgehøyde som er problemet men lengden og karakteren på disse. På åpent hav kan lange jevne bølger på 5-6 meter oppleves helt uproblematisk, mens 1,5 meters bølger som møter strøm eller bryter kan skape ubehagelige situasjoner. Ta en kikk på videoer fra Haulover inlet så kan du se hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Der er ofte ikke bølgehøyde som er problemet men lengden og karakteren på disse. På åpent hav kan lange jevne bølger på 5-6 meter oppleves helt uproblematisk, mens 1,5 meters bølger som møter strøm eller bryter kan skape ubehagelige situasjoner. Ta en kikk på videoer fra Haulover inlet så kan du se hva jeg mener.

 

Skjønner ikke hvordan dere orker og bruke mer tid og energi på noe som har blitt forklart 50 ganger i tråden allerede. Det er bare og blokkere, så blir det stille 

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår jo at det finnes forskjellige bølger, poenget er at når bølgevarsel fra dmi havprognose viser 0,5 meter bølger på Skagerrak så pleier disse bølgene å ligne på de bølgene som var ute i Oslofjorden utenfor Horten da jeg var på D5L kurset.

Slike bølger fra siden førte til at Alicraft sjanglet som kake full sjømann imens man såvidt merket dem i en Storebro 500. Det er ikke snakk om å dra noe som helst steder i 1,5 - 2,5 meters bølger selv om jeg hadde en Fleming med mindre disse bølgene oppstår utrolig raskt uten å være forvarslet imens jeg er utpå og ikke rekker å komme tilbake.

Jeg forstår ikke hvorfor det vurderes situasjoner i hvilke jeg vil aldri dra ut og deretter på bakgrunn av dette fortelles det at f.eks Storebro 500 vil sjangle vilt om det er 1,5 - 2,5 meter bølger. Imens det jeg snakker om er 0,5 - 1 meter bølger og hvorvidt det oppleves forskjell mellom 30 og 50+ foter.

PS. Jeg vet ikke hva slags art av bølger det er men de utpå Oslofjorden på tur med @Chilli Solbris så akkurat 100 % likt som de man har utenfor Langesund veldig veldig ofte.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Skjønner ikke hvordan dere orker og bruke mer tid og energi på noe som har blitt forklart 50 ganger i tråden allerede. Det er bare og blokkere, så blir det stille 

Nei, det har du helt rett i. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 15 minutter siden:

Jeg forstår jo at det finnes forskjellige bølger, poenget er at når bølgevarsel fra dmi havprognose viser 0,5 meter bølger på Skagerrak så pleier disse bølgene å ligne på de bølgene som var ute i Oslofjorden utenfor Horten da jeg var på D5L kurset.

Slike bølger fra siden førte til at Alicraft sjanglet som kake full sjømann imens man såvidt merket dem i en Storebro 500. Det er ikke snakk om å dra noe som helst steder i 1,5 - 2,5 meters bølger selv om jeg hadde en Fleming med mindre disse bølgene oppstår utrolig raskt uten å være forvarslet imens jeg er utpå og ikke rekker å komme tilbake.

Jeg forstår ikke hvorfor det vurderes situasjoner i hvilke jeg vil aldri dra ut og deretter på bakgrunn av dette fortelles det at f.eks Storebro 500 vil sjangle vilt om det er 1,5 - 2,5 meter bølger. Imens det jeg snakker om er 0,5 - 1 meter bølger og hvorvidt det oppleves forskjell mellom 30 og 50+ foter.

PS. Jeg vet ikke hva slags art av bølger det er men de utpå Oslofjorden på tur med @Chilli Solbris så akkurat 100 % likt som de man har utenfor Langesund veldig veldig ofte.


Stor driter, sjangle vilt osv.

 

Er vi på hyttetur eller snakker vi noe som foregår i det maritime? 🤔🤔🤣

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

Jeg forstår jo at det finnes forskjellige bølger, poenget er at når bølgevarsel fra dmi havprognose viser 0,5 meter bølger på Skagerrak så pleier disse bølgene å ligne på de bølgene som var ute i Oslofjorden utenfor Horten da jeg var på D5L kurset.

Slike bølger fra siden førte til at Alicraft sjanglet som kake full sjømann imens man såvidt merket dem i en Storebro 500. Det er ikke snakk om å dra noe som helst steder i 1,5 - 2,5 meters bølger selv om jeg hadde en Fleming med mindre disse bølgene oppstår utrolig raskt uten å være forvarslet imens jeg er utpå og ikke rekker å komme tilbake.

Jeg forstår ikke hvorfor det vurderes situasjoner i hvilke jeg vil aldri dra ut og deretter på bakgrunn av dette fortelles det at f.eks Storebro 500 vil sjangle vilt om det er 1,5 - 2,5 meter bølger. Imens det jeg snakker om er 0,5 - 1 meter bølger og hvorvidt det oppleves forskjell mellom 30 og 50+ foter.

PS. Jeg vet ikke hva slags art av bølger det er men de utpå Oslofjorden på tur med @Chilli Solbris så akkurat 100 % likt som de man har utenfor Langesund veldig veldig ofte.

Nå har du blitt fortalt veldig mange ganger også av de du anser som eksperter her at en Storebro 500 ikke vil ligge rolig i typisk solgangsbris. Kan du ikke godta det i stedet for å lage egne teorier om Biscaya, Klass A og alt annet? Det er ekstrem forskjell på å føre en båt fremover og å ligge i ro. 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Jeg forstår at Storebro 500 ikke ligger rolig i 1,5 til 2,5 meters bølger. Men altså i slike bølger tror jeg ikke en Fleming 78 heller ligger rolig og jeg har aldri dradd ut i slike bølger.

Det jeg spør om er sammenligning av 30 og 50 fots skrog i 0,5-1 meters bølger fra siden. Istedet får jeg forklart at ved 1,5-2,5 meters høye bølger så vil 50+ fot båten rulle og bevege seg masse og deretter flertallige sure folk at dette har blitt fortalt før.

Men det var jo ikke det som var spørsmålet jeg får svar på noe annet enn det jeg spør om og deretter folk som er sure at det har de svart før.

@Martine29f Jeg har gitt bud på 1 mill på den Fairline 50 da jeg ikke likte utseendet på skroget eller hvordan badeplatform bak er "pålimt" og diverse annet som gjorde båten lite vakker, men for 1 mill er det billig nok til at man kan leve med masse ting man ikke vil ha på "finale båt". Blir det ikke den så forsøker jeg meg på den Princess 56 i Bergen. I mellom tida hadde jeg spørsmål om trawler som var annonsert i Spania men fikk forklart at den er like "dævva" fordi den er gammel som båtene i Norge og hvis den er dævva så er den farlig utpå havet noe båtene som er gamle solgt i Norge også er.

Imens det jeg lurte på var hvorvidt skroget oppfører seg annerledes når det fungerer.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Kallethekid Jeg forstår at Storebro 500 ikke ligger rolig i 1,5 til 2,5 meters bølger. Men altså i slike bølger tror jeg ikke en Fleming 78 heller ligger rolig og jeg har aldri dradd ut i slike bølger.

Det jeg spør om er sammenligning av 30 og 50 fots skrog i 0,5-1 meters bølger fra siden. Istedet får jeg forklart at ved 1,5-2,5 meters høye bølger så vil 50+ fot båten rulle og bevege seg masse og deretter flertallige sure folk at dette har blitt fortalt før.

Men det var jo ikke det som var spørsmålet jeg får svar på noe annet enn det jeg spør om og deretter folk som er sure at det har de svart før.
 

Hvorfor blander du inn Fleming 78? Jeg prater om vanlig solgangsbris med bølger på ca en meter som er veldig vanlig i det område du skal ferdes. Der vil ikke en 50 fots båt uten stabilisatorer ligge rolig hvis du ikke har fremdrift og blir liggende med siden mot bølgene. 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det jeg mente var hvorvidt ett 55 fots Trawler skrog oppfører seg annerledes i 0,5-1 meters bølger enn f.eks ett planende skrog som på Princess 55 eller 56. At gammel båt er "dævva" eller vil "dævve" snart har jeg forstått og fått med meg. Alternativet er jo å la være om man ikke har 10++ mill for en ikke så gammel båt eller akseptere risiko for at den dævver snart.

@Kallethekid Det var for å understreke at jeg forstår at man må ha ett skip om det skal ligge noenlunde rolig i 1,5-2,5 meters bølger og at det hjelper ikke selv med "enorm" båt. Jeg forstår også at ingenting vil ligge rolig i 0,5-1 meters bølger. Poenget mitt var at reaksjonene til en Alicraft 31 i 0,5-1 meters bølger fra siden blir betydelig større enn reaksjonene til f.eks en Storebro 500 på akkurat de samme bølgene.

Link to post
Share on other sites

Bølger virker på båter på merkelig måte. En 0.5 meters bølge med rette perioden,  vil kunne sette en 50 foter i bevegelse like mye som en 30 foter. Kommer bølgene i takt, å får 50 foteren til å følge bølgetakten, så ommøblerer du lett en sånn  gammel driter. Endrer perioden litt, så kan du ofte oppleve at båten kommer i utakt med sjøen. Å båten ligger i ro. Men min erfaring, etter 9 år i ca 44 fots båt, er at straks det blir bittelitt mer vind en flau bris. Så blir det særdeles ubehagelig å stoppe, å ligge stille 

De samme bølgene i fart, er ikke noe problem. 

 

Bølgene trenger altså ikke være 50 cm en gang.. før det blir mye slingring.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, XardasKSP said:

Jeg legger ikke skjul på å ikke kunne så mye, men har en antagelse om at hvis det er bølger på fjorden som blir problematiske så vil det den samme dagen med samme vinden være full storm utpå havet.

Da må du begynne å ta til deg det folk prøver å forklare deg. En liten kuling fra nord, og strøm i mot er ikke behagelig inne i fjordene. Da blir bølgene høye og krappe. I mer åpent farvann i samme vind kan man oppleve roligere gange på båten. Men som alle skriver: Ingen båter like å ligge i ro i bølger. Kommer du inn i (u) riktig bølgefase, vil du ommøblere de fleste fritidsbåter selv i liten sjø. Da er det ikke store forskjellen om du har 30 eller 50 fot, Trawler eller halvplaner. I full storm, ligger man i havn og nyter en forfriskning eller to. Med fritidsbåt har man ikke dårlig tid.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Takk for svar, da avhenger vel alt av bølgen og om man "ligger i takt med den". Min opplevelse av Storebro 500 var at den var helt utrolig stabil og føltes som å "kjøre tog på fjorden" i forhold til Alicraft 31.

Det er sikkert også subjektivt hva man opplever kan jo ikke vite det før jeg har dradd på tur med noe større en Alicraft utpå Skagerrak i lignende forhold som med Alicraft. Det jeg lurte på var også hvorvidt man kjenner mye forskjell på "trawlerskrog" og "Princess/Fairline skrog".

@Amfea Takk for svar, antar da at det er samme F om man har trawlerskrog eller planende skrog om man skal stoppe utpå Skagerrak. Kanskje dette er subjektivt men i bevegelse i deplasementsfart føltes Storebro 500 "som ett tog" hvor veldig lignende bølger hadde fått Alicraft 31 til å rulle sterkt med samme 7 knops fart på båten. Men det er kanskje bare subjektiv opplevelse men man opplever vel også glede på havet subjektivt fra person til person.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nærmere enn før i hvert fall, har til og med bydd en latterlig sum på auksjonen.no for en pocketdriter i Skien men leste etterpå at de har minimumsbud og det er ikke som ekte auksjon at den som byr mest siste dagen er den som har kjøpt :giggle:

Men det ligger 1 mill bud på Fairline 50 i hvert fall inntil det er penger til å legge bud på Princess 56 ved Bergen.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Jeg har ikke trukket det så jeg kjøper, selvfølgelig etter prøvetur for motorne med mekaniker + @sap_2000 ombord. Det er jo bud med forbehold om at alt fungerer under prøvetur. For 1 mill er den billig nok til å leve med at den ikke er spesielt vakker utvendig.

Så kan man jo sikkert selge den senere og ha noe vakrere til å ha med seg til Polen. Med mindre den dævver fullstendig før den tid men hadde jo vært kjedelig å spyle 1 mill i dass da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...