Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

@Martine29f Nærmere enn før i hvert fall, har til og med bydd en latterlig sum på auksjonen.no for en pocketdriter i Skien men leste etterpå at de har minimumsbud og det er ikke som ekte auksjon at den som byr mest siste dagen er den som har kjøpt :giggle:

Men det ligger 1 mill bud på Fairline 50 i hvert fall inntil det er penger til å legge bud på Princess 56 ved Bergen.

På auksjonen med høyeste bud 18000?

ja det må man si latterlig til :)

@Boatmad trodde det var sånn auksjon som allegro.pl i Polen før folk som solgte ting skjønte at de setter utgangspris ikke minimumpris og det auksjon ender på er hva tingen blir solgt for. Husker at noen fikk seg en overaskelse i mediene og det ble oppstyr men kjøper hadde rett på tingen.

Men det var det dessverre ikke i den norske auksjonen leste etterpå det er minimumbud og ikke siste budet vinner :giggle:

PS. Mitt var 20 000, 18 000 er nok noen andre som trodde det samme muligens at det blir solgt for sistepris :lol: Kjedelige auksjoner om ikke selger binder seg til å selge tingen. Hadde vært tøft i såfall sikkert en ras av bud siste timen. Skjedde jo faktisk i Polen at folk ble så medtatt av budrunden at de betalte mer enn tingen var verdt ikke bare selgere som ble sure :giggle:

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

@Boatmad trodde det var sånn auksjon som allegro.pl i Polen før folk som solgte ting skjønte at de setter utgangspris ikke minimumpris og det auksjon ender på er hva tingen blir solgt for. Husker at noen fikk seg en overaskelse i mediene og det ble oppstyr men kjøper hadde rett på tingen.

Men det var det dessverre ikke i den norske auksjonen leste etterpå det er minimumbud og ikke siste budet vinner :giggle:

PS. Mitt var 20 000, 18 000 er nok noen andre som trodde det samme muligens at det blir solgt for sistepris :lol: Kjedelige auksjoner om ikke selger binder seg til å selge tingen. Hadde vært tøft i såfall sikkert en ras av bud siste timen. Skjedde jo faktisk i Polen at folk ble så medtatt av budrunden at de betalte mer enn tingen var verdt ikke bare selgere som ble sure :giggle:

Ca 10 dager før bud stenges så mange bud kan komme før den tid.

@Boatmad Klart men det er jo ikke samme spenninga når det finnes noe minimumbud system at det blir ikke solgt til sistepris noen vil betale :giggle:

Blir jo som ett lotteri hvor hvis man trekker vinnerloddet så må man fortsatt betale minstepris for tingen :lol: Ikke like morro som om man faktisk kan vinne noe :giggle:

Å rull nå inn. Det er helt normalt at det er satt en minstepris på auksjoner («reserve» på utaskjærsk). Det motsatte blir gjerne sagt eksplisitt («no reserve!»). 

Men hvorfor gidder jeg egentlig lese denne tråden. TS kommer til å klage på bølgene på tigraderen om han så hadde Deepsea Atlantic å fiske fra. 

@subwoofer Jeg klager jo ikke på bølgene på 10gradern jeg har jo ikke vært der engang.

1. Fordi Alicraft var for liten de fleste dagene holdt det med bølgene rett i bukta utenfor Langesund

2. Fordi jeg visste ikke nøyaktig hvor dette var og å begynne å hive ut 600 meter med ankertau på feil sted..... blir vel litt mye jobb for ingenting å få dette opp igjen :giggle: Men nå har jo @Eika meldt seg frivillig til å være rådgiver for hva man trenger av utstyr og hvor stedet er så det burde løse seg når jeg får skaffet meg båt :giggle:

For øvrig jeg bestrider ikke at er normalt med minstepris på auksjoner, det er bare ikke like morro og jeg merket det ikke før jeg leste videre etter å ha klikket by :lol:

@ohio Jobber jo med saken, når penga er ferdig i banken så skal jeg bestille visning i Bergen og by på den Princess 56 der. Denne gangen burde jo alt gå fint siden jeg vil ha penger til å overføre på 15 min om selger aksepterer bud på båten. Blir bud ikke akseptert så venter jeg på neste båt som kommer.

skal du babble på denne tråden til du blir pensjonist

Men da hadde jeg jo hatt råd til "nesten ny driter" :giggle::lol: Men det er så sabla kjedelig å sitte og spare at jeg tror ikke jeg klarer mye lenger nå :giggle:

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Det jeg spør om er sammenligning av 30 og 50 fots skrog i 0,5-1 meters bølger fra siden. Istedet får jeg forklart at ved 1,5-2,5 meters høye bølger så vil 50+ fot båten rulle og bevege seg masse og deretter flertallige sure folk at dette har blitt fortalt før.

Jeg prøver meg på et svar.... Hvis vi tar utgangspunkt i 3 ulike forhold, stilleliggende, i 7 kknop og 20 knop.

Ved stillegliggende:

En 30-foter vil med en motor sentrert i midten være mer utsatt for sidekreftene og bevege seg noe mer enn en med 2 motorer, da den med 2 motorer har mye vekt noe til siden for senter. Tilsvarende 50 foter vil ha en vekt som er 3-5 ganger mer og vil dermed påvirkes mindre av kreftene fra bølgene. Eneste er at siden man ligger stille og bølgene får holde på vil det etter kort tid også der oppstå en god del bevegelse i båten. Bedre enn for den mindre båten men likevel merkes godt.

I 7 knop:

Den mindre båten vil treffe bølgene i fart og vil påvirkes mindre enn ved stilleliggende. Bølgene vil treffe noe forskjellig på båten siden bølgene ikke er homogene. Båten vil være bedre med 2 motorer enn med 1 pga bedre fordelt vekt bak utover siden for senter. En større båt vil ha mye større masse og de forskjellige størrelsene på bølgene vil virke på båten med ulik kraft. Dette gjør at den større båten vil virke endel bedre i sjø og ha roligere gange.

i 20 knop: Min erfaring med 29 fot og 35 foter er at man må over ca 12 knop elns for at båten skal gå bra i vannet ved disse bølgene som du snakker om. Vår 35 foter planende båt med 2 motorer er superbra i sidebølger av denne størrelsen og det er vesentlig mye bedre å kjøre i 20 knop enn i 7 knop fordi den ruller mye mindre. En større båt vil være enda roligere fordi bølgene vil virke veldig varierende på skroget siden båten går fort og dermed treffer mange ulike bølgetyper og krefter gjennom vannet. Siden en 50 foter også er større og med høyere fribord vil også bølgene i mindre grad sprute over dekket osv.

For vår del ville en båt som bare klarte 7 knop være uaktuell nesten uansett størrelse fordi det uansett ville være fryktelig mye rulling i disse bølgene. Men ja, bedre med 50 fot enn 30 men fortsatt ikke behagelig.. Beste kompromiss er antagelig en båt med noe kjøl som har fornuftig marsfart på 14-16 i slike bølger.

Men mange nyanser her og avhengig av båt og skrog osv.....

@Gabi Takk for et fantastisk og forklarende svar.

Med andre ord man vil oppleve noen fordeler med større båt noe jeg merket i Storebro 500. Bare disse blir mindre ved stillestående enn ved 7 knop.

For øvrig det var sikkert meg som gjorde noe feil men når det var ca. 1 meter bølger i Langesundsbukta så gikk det ikke å gå mer enn 7 knop med Alicraft når jeg gikk i dem i plan så banka det og rista i båten som den skulle knekke i 2 deler og til slutt knakk et gammelt bord i salongen av båten og jeg slakka ned til 7 knop og da bare rulla båten men ikke noe mer banking og følelse av at båt kommer til å gå i stykker snart.

Oppsumert båten vil fortsatt rulle men noe mindre om den har 2 motorer og 50+ fot og det er vel det jeg tenkte også jo større desto behageligere selv om ikke "superbehagelig" så øker da terskelen for når det lar seg stangfiske i forhold til mindre båt selv om den bare øker "bitte litt" så er det vel bedre enn ingenting. Så har man alle de andre fordelene av å kunne dra på cruise "med eget hotell på ryggen".

@Gabi Siden du forklarte det så fint, så forstår kanskje folk hvorfor jeg drømmer om 50+ fot båt og ikke om en så ny som mulig "Alicraft" på 30 fot. Selv om det skal bli dyrt å fikse dævva ting (på pluss siden er at man kanskje lærer noe nytt teknisk som man ikke kunne).

For øvrig så vidt jeg har hørt så er det heller ikke gratis om man har spart seg opp en forume og har 10 mill å bruke siden man må da innelagre båten og bruke mye større summer på å forhindre verdifall som fortsatt skjer likevel så til syvende og sist er det ikke sikkert det blir så mye billigere med "nesten ny driter". Er vel kanskje muligens de "halvgamle" som er mest båt og minst utgifter per krone.

PS. Er det noen som har historiske mål på Storebro? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=322214699 er denne mye mindre enn Storebro 500 eller er forskjellen at man får Storebro uten aktercabin og det er bare 3 fot mindre? For øvrig når jeg leste 36 knop med VP 74 motorer så har enten eier drømt seg godt bort eller så må den være sabla mye mindre og ikke nesten samme båten?

@Martine29f Den er bare utløpt og eier redigerte annonsen dagen før den løp ut så antar den ikke er solgt og heller ikke ble det i tiden som utløpt. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175

Men det kan jo være ulike årsaker til at den ikke ble annonsert igjen, muligens fordi eier ser på 2,5 og ikke 2,2 - 2,25 som bud ved rask handel altså 15 min med overføring. Siden jeg tror nok noen har i all den lange tiden forsøkt seg med 2,2 som profesjonell megler mente kunne være verdien dersom alt er i den tilstand som på bilder.

PS. Teller ikke inlegg eller lengde på tråden, hadde sånn følelse av at folk tar opp dette litt negativt at det er så mye. Men takk om det er ment positivt :giggle:

@Martine29f Takk, noen folk virket jo oppgitt over at tråden er så lang, så det er bra at noen ser positivt på det.

Jeg drømmer om båt i god tilstand (som er av riktig størrelse) som blir vurdert som det av @sap_2000 + bekjent mekaniker. Det må ikke være denne, og denne eier har jo ikke svart siden mars når han skulle ta kontakt og jeg tror ikke han er veldig glad i at man tar kontakt heller.

Så tenkte at når alle penga til hel kjøpesum overføring på 15 minutter fra norsk bankkonto er klare så sender jeg melding til eier om dette og spørr om det er mulig å komme og se på båten, undersøke tilstand og forsøke å komme til enighet om pris.

Med å kunne spare NOK 100.000,- pr mnd med å bo på gutterommet hjemme hos foreldrene sine, så er det langt over hva de fleste av oss kan spare (til båt). Jeg vet ikke alder på TS, ser heller ikke hvem han er på presentasjon av hans flyfirma i Polen.  Men iflg ham selv, så er han en av eierne (bruker tydeligvis veldig mye tid på nettet på PC, i stedet for å arbeide, men det er kun min oppfatning). Men tydeligvis, så er det overhodet ikke noe problem å spare mye penger hver måned. TS har før nevnt at det er "veldig" vanskelig å låne" restbeløp i bank i Polen til forbruk.  Foreldre har også veldig god likviditet. Så for meg, som sikkert oss vanlige BP medlemmer, så synes jeg denne tråden trekker i det uendelige. Selv har jeg kjøpt og solgt både store og små flightbridge, seilbåter, joller osv i store og små størrelser gjennom årene. Har hatt noen tråder om dette på BP ila de noen og siste tyve årene.  Men TS' tråd begynner nå å bli uendelig. @XardasKSP kom til poenget og hør på alle BP's anbefalinger, og ikke motsi alle oss her på BP pga din uvitenhet om større båt.  

@Dykker Jeg spør jo om båter som kommer på finn det er det tråden er til. Poenget er jo ikke å kjøpe noe bare for å kjøpe noe, har f.eks lagt inn bud på Fairline 50 som sagt men jeg synes ikke båten var særlig vakker som "finale båt" imens kostnadene av å ha den blir jo ikke mindre av den grunn. Ble jo ikke akkurat rådet til å kjøpe den egentlig uansett prisen. Men er det billig nok så er det billig nok da taper man ikke mye.

For øvrig det har ikke noe å si hvor mye penger man tjener, den dagen man starter med å spyle dem ned dass uten grunn er den dagen man starter rask på ferden til å gå konkurs og ha 0. Så jeg vil helst ikke spyle millionbeløp "ned dassen" fordi ting skal gå fort. Har selvfølgelig vurdert å skaffe noe "lite" midlertidig "pocketdriter" men da skal den ikke hentes langt ifra men være her i området som Alicraften var så det går enkelt og greit.

og hør på alle BP's anbefalinger

Det har vært mange gode anbefalinger selv om de ikke lar seg alle forenes. Men det er to på ytterkantene som ikke blir noe av altså "kjøp noe nå med engang ikke noe vits å vente du har jo for mye penger" og "ikke kjøp noe i det hele tatt det vil dævve og blir for dyrt for deg".

Det ene forutsetter økonomisk vanvidd og det andre at man gir opp hobbyen. Så tenkte heller å vente til jeg får rett båt til rett pris og høre på diverse råd og meninger om disse forskjellige båtene som til slutt vil jo bli undersøkt (de som er et interessant utgangspunkt) av ekspert og mekaniker.

Som fortalt før jobber med å bli klar med 2,25 mill på norsk bankkonto så blir det forsøk på båt i Bergen med mindre noe annet dukker opp. Spurte for øvrig om Storebro 475 Commander om dette er noe som ligner Storebro 500 i størrelse bare man slipper aktercabin eller om det er mye mindre og lettere båt (siden eier kan jo ikke være hele 16 knop feil vel og motorene er jo bare VP 74).

PS. Jeg sparer ikke til båt jeg sparer til alt det er ikke øremerket båt det er derfor man får sånne vanskelige momenter hvor man tenker "er jeg sikker på at jeg vil i verste fall hive i dass fra 1 år til 2 år ++ med hardcore sparing". Det er jo blitt presentert som veldig realistisk og sannsynlig alternativ av en av forumets mest erfarne at med gammel båt taper man enten alt eller litt mer enn alt om man skal fikse den opp med nye motorer eller overhaling av de som er der om de dævver. Så det er ikke enkelt å bare kjøpe noe spesielt om f.eks båten ikke er akkurat slik man vil ha som med Fairline 50.

@Chiefengineer Det er jo det som var poenget av det siste jeg skrev. Jeg er jo redd at år med sparepenger vil dævve om hele greia dævver slik at fiksing koster mer enn den er verdt. Det er jo derfor det tar lang tid og jeg vil jo få båt undersøkt før jeg kjøper den. Derfor skjer det ikke noe "kjøp nå øyeblikkelig" til milionsum.

Men om noen sparer seg til pensjonsalder så kan det jo hende verdifall på "stor nesten ny driter" blir større enn om en "stor gammel driter" dævver fullstendig så den må selges for 1 krone til uteligger for å slippe å betale masse for kondemnering i tillegg dersom reparasjonskostnad overstiger verdi av båten etter reparasjon (som hvis motorer dævver fullstendig). Håpet er å finne en som fortsatt er i god stand til tross for alder. Om noen har tatt vare på noe slik som f.eks @Chilli Solbris på sin Storebro 500 så er jo sjansen liten for totaldævving til mer enn det båten er verdt.

Og siden jeg ikke er egnet til å finne ut av tilstanden på egenhånd så tenkte jeg at @sap_2000 + mekaniker i team kan få ett riktigere inntrykk av tilstand på en gammel båt.

Slik at den i hvert fall ikke totalhavarerer 5 minutter etter overtagelse :giggle: Om noe dævver totalt men man har fått brukt det noen år så blir det jo som verdifall på nesten ny båt.

1 hour ago, Dykker said:

(bruker tydeligvis veldig mye tid på nettet på PC, i stedet for å arbeide, men det er kun min oppfatning). Men tydeligvis, så er det overhodet ikke noe problem å spare mye penger hver måned.

Nå er det faktisk mye arbeid, til og med godt betalt arbeid, som kan gjøres over internett.

Velkommen til 2024.

@Vestkystseiler Alt jeg gjør er jo via nettet (men jeg kan også være instruktør i praksis i Polen og må oppfriske dette hvert år med flyvning osv.) planlegge hele ukas flyvninger og teorileksjoner i flightlogger og snakke med folk via mail, men hovedinntekten er jo kapital inntekt altså penger jeg har investert i flyskolens diverse fly, simulatorer osv. Jobben min går ut på at hvis jeg planlegger ting perfekt så blir de brukt maksimalt og jo mer fornøyde kundene er desto flere som kjøper full pakke eller i det minste PPL(A). Det jeg har investert er på en måte "arbeidsverktøyet". Totalt er alt jeg eier såvidt nok til "minste dritern" (som nå er ikke mindre enn 45 fot) som ny og ribba for utstyr (fra prisen er vel uten noe som helst såvidt jeg har forstått) men jeg kan jo ikke bruke det siden da ville jeg tjent NULL. For øvrig har verdien av mine investeringer i NOK steget med ca. 40 % pga endring fra 0,50 PLN per krone til 0,31 PLN per krone (om man kjøper dem kontant).

Så det jeg sparer er utenfor det jeg har investert.  Det puttes altså på "sløsekonto" men det skjer som i mars at istedet for å sløse penga så investerer jeg også de jeg har spart til sløsing for å kunne tjene enda mer osv. en uendelig sirkel som man kan fortsette på til man dævver personlig og ikke får brukt en krone på noe gøy.

Men det blir jo kjedelig å bare spare hele livet så noe må man tape pengene på, ideen er å ikke tape de så dumt som at "stor gammel driter" dævver fullstendig 5 minutter eller 1 dag etter kjøpet. Og i hvert fall unngå at egen uvitenhet muligens forårsaker dette fordi jeg ikke hører noe som en erfaren person hadde fått med seg har begynt å dævve (slik at man unngår følgedævving at det ene dreper det andre helt til motorene sier for fullt takk for seg). Det er jo hovedgrunnen til at jeg vil ha med noen erfaren på hentetur at jeg får lært noe i tillegg er jo bare stor bonus.

@Chiefengineer Alt kan jo dævve og alt skal jo dævve før eller senere :giggle: Vin og ølflasker er jo ment for at inneholdet skal "dævve" etter engangsbruk :lol:

Men det er jo spesielt med båt at jeg har blitt forklart at dævving er selve essensen av det som vil skje dersom man kjøper gammelt og dette av veldig erfarne folk. Men mine regnestykker sier at nytt eller nesten nytt lønner seg i hvert fall ikke selv om noen skulle ha råd til å avstå inntekta.

For å illustrere laget noen urealistiske eksempler (hvor den nesten nye gis store fordeler) både for 50+ foter og for 30+ foter og det funker vel i alle kategorier båt.

Så med 50++ fot eksempel

Kjøpspris: "Stor gammel driter": 1-2 mill++ vs "Stor nesten ny driter" 10-20 mill++  så bruker vi tapt inntekt fra noe "alle" kan kjøpe uten noen kunnskaper og bruker siste 3 år per år siden med siste 5 år eller siden start blir det altfor gode tall som ville gjort "Stor nesten ny driter" sjanseløs. Men de fleste holder da ett fond over 3 år og glem ikke "rentes rente". Det blir 11,13 % i dag som benyttes jamført https://www.skagenfondene.no/fond/

Så bruker vi 2 mill kjøpspris for "stor gammel driter" (kan bli dyrere men skal bruke laveste pris for nesten ny) tapet 1 år er 222 600 NOK.

Deretter bruker vi 10 mill kjøpspris for "stor nesten ny driter" (blir ikke nesten ny til den summen med utstyr om den skal være 50+ fot men for å gi den en sjanse i regnestykket): 1 113 000 NOK

Altså taper man på den nesten nye 890 400 per år i merkostnad enn på den eldgamle. Så sier vi båtplass, drivstoff og hele pakka fortsatt koster det samme (ser bort fra at forsikring på den nesten nye blir svindyr fordi man ser bort fra at den gamle spiser mer drivstoff da motorer er eldre).  Så ser vi bort fra rentes rente  på år nr. 2 (noe man får ved den gamle).

Med andre ord dersom ca. 390 400 NOK brukes hvert år på kun reparasjon og mekaniker kostnad på "stor gammel driter" så kan den etter 4 år selges for 1 krone til uteligger etter total havari av motorer og man vil ikke ha tapt en krone i forhold til å eie "nesten ny driter". Har "stor gammel driter" noe restverdi etter 4 år så har man spart penger i forhold til å kjøpe den "nesten nye".

Og her har man regnet at "stor nesten ny driter" vil ha NULL kroner i reparasjoner på 4 år og for 10 mill får man den jo ikke på garanti da det koster mer med 5 år gammel 50++ fot båt.

Så med mer folkelig 30++ fot eksempel

Kjøpspris: "gammel pocketdriter" 30+ fot alt fra 200 000 til 400 000 vs "nesten ny pocketdriter" 30+ fot alt fra 2 mill ++

Så hvis vi gjør hele regnestykket som forklart ovenfor så har en "nesten ny pocketdriter" kostet 200 000 i bare tapt inntekt per år altså hele "gammel pocketdriter" kan kjøpes på 1 år bare av inntekta til de 2 mill.

Oppsumert: Det virker som mest økonomisk gunstig å investere i god og lett tilgjengelig overlevelsesdrakt og bra forbindelse med RS :giggle::lol: og bruke "gamle dritere" istedet for "nesten nye". For øvrig er det også lurt å lære seg noe teknisk selv + kjente fagfolk er bedre pris på fiksing enn et verksted.

Den store faren med "stor gammel driter" eller "gammel pocketdriter" er hva om den dævver 5 minutter, 1 dag eller 1 måned etter kjøpet. Dersom den lever 1 år eller mer så er det definitivt verdt det. Med "stor gammel driter" trenger man 4 år men da legger man til at nesten 400 000 skal brukes hvert år bare for å forhindre totalhavari. Ellers hadde det holdt at den funket i 2 år.

Gabi skrev On 13.6.2024 at 21.04:

Men mange nyanser her og avhengig av båt og skrog osv.....

Det er jeg enig i, og i praksis vil jeg si at man blir kasteball ved stillegiggehde og i 7 knop uansett. Hvor mye/ lite kasteball er minimalt med forskjell i forhold til type og utforming av bølger. I det området det prates om er er videos kjent for å ha rotete sjø, og fra flere retninger og en typisk sommerdag i solgangsbris vil være ubehagelig å fiske i uansett 1 eller 2 motorer og 30 eller 50 fot.

Sennets i går var jeg i dette området med en tomotors 40 foter. Var et par ganger nede i 7 kn for å sjekke ting, men kom meg fort opp igjen i 20 da ting gikk hurramegrundt.

XardasKSP skrev On 13.6.2024 at 22.21:

Siden du forklarte det så fint, så forstår kanskje folk hvorfor jeg drømmer om 50+ fot båt og ikke om en så ny som mulig "Alicraft" på 30 fot.

Fikk du også med deg at det er mange nyanser og variabler her? Bottom line er at alle de nevnte båtene vil rulle som griser om du skal ligge å fiske der ute en typisk sommerdag.

XardasKSP skrev On 13.6.2024 at 21.14:

for øvrig det var sikkert meg som gjorde noe feil men når det var ca. 1 meter bølger i Langesundsbukta så gikk det ikke å gå mer enn 7 knop med Alicraft når jeg gikk i dem i plan så banka det og rista i båten som den skulle knekke i 2 deler og til slutt knakk et gammelt bord i salongen av båten og jeg slakka ned til 7 knop og da bare rulla båten men ikke noe mer banking og følelse av at båt kommer til å gå i stykker snart.

Det var nok motsjø, og det det var snak om her var sidesjø i varierende retninger. Man greier ikke å få til noe banking med slike båter du nevner eller alikraft for den saks skyld i sidesjø eller medsjø.

Prøv å bruk logikken litt. Båten vil over bølgene man kjører imot. jo fortere man kjører, jo kortere tid har båten på bevege seg 1 meter opp og ned, Blir akkurat samme som å kjøre over en stor fartshump i 20 eller 80 km/t. 

Og båten skal bli jæ*** stor før man behagelig kan banke på i 25 kn i i 1,5 m krapp motsjø uten at det rister så jæ*** og takplater begynner å ramle ned og all innredning blir filleristet. 

Store båter er i praksis også en leilighet på vannet, med skap, hyller, benkeplater, stoler osv sokke liker filleristing. 

Jo mer ting og ræl ombord, jo penere bør man ta det om ikke ting skal begynner å riste seg i filler eller gå istykker.

XardasKSP skrev On 13.6.2024 at 21.14:

Oppsumert båten vil fortsatt rulle men noe mindre om den har 2 motorer og 50+ fot og det er vel det jeg tenkte også jo større desto behageligere selv om ikke "superbehagelig" så øker da terskelen for når det lar seg stangfiske i forhold til mindre båt selv om den bare øker "bitte litt" så er det vel bedre enn ingenting. Så har man alle de andre fordelene av å kunne dra på cruise "med eget hotell på ryggen".

Minimalt, og som jeg skrev i den andre tråden så vil antagelig de som fisker fra 15 foteren rulle mindre enn deg i 50 fot da de mer går opp og ned i bølgene mens den større båten "passer inn" og kaster på seg. 

Jeg har kjørt endel langs kysten hvor jeg synes det har vært på grensen til ubehagelig i en 30-50 foter, side i sidesjø, skrå eller rett motsjø, mens det ofte ligger 15-18 fotere ute på det samme havet og fisker uten noe stress. 

Jeg har også sett større båter som har ligget stille pga motorstopp eller annet, samt prøvd selv hvor ting går hurramegrundt og alt blir ommøblert. 

Store båter får en stor fordel i sjø, og det er å banke i mot og gjennom krapp motsjø i lav fart og uten å "dykke" ned i hver grop. Litt samme som bil med lang akselavstand vs kort. 

XardasKSP skrev On 13.6.2024 at 22.21:

PS. Er det noen som har historiske mål på Storebro? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=322214699

Det er rart etter så mye forguding av storebro at du ikke har fått med deg denne siden som forøvrig har vært linket til før. Her er alt av historie, mål og til og med et register over alle modeller og de fleste båter som er laget.

https://www.storebropassion.de/index.php?mod=period&lng=en&name=value#1995

Klikk på ønsket modell i tidslinja og alle dater står der. 475 Commander er en stor båt. Helt annen klasse en 435/ 410Commander som er samme skrog som Nimbus 42 Nova. men det er ikke nytt. 20+ plus

s år gammelt og antagelig må påregns endel fiks og oppgraderinger som med alt annet. Og ja, ting kan dævve der og.

XardasKSP skrev On 13.6.2024 at 21.01:

2. Fordi jeg visste ikke nøyaktig hvor dette var og å begynne å hive ut 600 meter med ankertau på feil sted..... blir vel litt mye jobb for ingenting å få dette opp igjen :giggle: Men nå har jo @Eika meldt seg frivillig til å være rådgiver for hva man trenger av utstyr og hvor stedet er så det burde løse seg når jeg får skaffet meg båt :giggle:

Jeg har sett tusentalls med båter liggende å fiske utp havet/ utenfor kysten, men har aldri sett noen som ligger ankret opp på dyp over 20-50 meter. De få gangene jeg har sett noen ankre, så har det vært i meget fint vær og på en grunne hvor avdrift ikke er ønsket pga strøm.

Du kan reflektere litt over hvorfor "ingen" andre ankrer opp ved havfiske i real life...

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Jeg drømmer om båt i god tilstand (som er av riktig størrelse) som blir vurdert som det av @sap_2000 + bekjent mekaniker.

Fakta er at de fleste eldre båter har hatt for mange eiere som bare har brukt og tilført lite eller ingenting for å reverse forfall. 9 av 10 båter i dette segmentet vil jeg si. Derom man finner en av de virkelig få som har vært eiet av riktige folk hele veien som har ofret blod, svette og en shitload med penger de aldri får tilbake, så er det de båtene som bør vurderes og da må du legge av deg de til tider meningsløse sammenligningene du av og til kommer med med at "xx båt lå jo ute eller ble solgt for xxx" selv om det var en helt annen modell, fra en helt annen årgang/generasjon, med andre/ eldre motorer og i en helt annen stand en det billigste "vraket" du sammenligner med.

Dykker skrev for 13 timer siden:

Så for meg, som sikkert oss vanlige BP medlemmer, så synes jeg denne tråden trekker i det uendelige. Selv har jeg kjøpt og solgt både store og små flightbridge, seilbåter, joller osv i store og små størrelser gjennom årene. Har hatt noen tråder om dette på BP ila de noen og siste tyve årene.  Men TS' tråd begynner nå å bli uendelig. @XardasKSP kom til poenget og hør på alle BP's anbefalinger, og ikke motsi alle oss her på BP pga din uvitenhet om større båt.  

Vel talt og dette bør du ta til deg @XardasKSP.

Spesielt den siste biten. 

Jeg skjønner drømmen er sterk, men du får tilbakevist teoriene og ressonomentene dine i 9 av 10 tilfeller på et felt du selv sier du ikke har peiling på. Likevel fortsetter du å fortrenge det meste av råd og tips som blir gittdeg av folk som faktisk har erfaring og peiling på det som diskuteres. Ganske utrolig egentlig.

Ang drømmer vs virkelighet, og teori vs praksis, så er det av og til ganske store forskjeller.

Mange kunne nok drømt om et stor slott eller herregård, men med begrenset økonomi, ikke nevenyttig eller teknisk så kan man jo tenke seg hvordan det ville vært å eie å drifte noe slikt i praksis.

Med mindre man har så mye penger at man kan kjøpe inn alt av tjenster, inkludert veiledning på hav som må/ bør/ skal gjøres. Og da er man så rik at man ikke hadde vurdert gamle båter. Og det finnes mange av de. Se alle store båtene i middelhavet. Flertallet av disse eies av folk som bruker minimalt med tid på de og leier inn det meste, men jeg tror man bør sitte ned før man får høre hva det faktisk koster. Både nyer tog eldre båter. Men man ser typisk ikke så mye til de eldre, da det ville kostet tilnærmet like mye som en nyere båt uten fiksebehov (til 2000 i timen). Derfor velges nyere båter tross høyere innkjøpspris.

Skulle ønske du heller hadde vært villig til  oppfylle drømmen din i noen steg over de neste årene. Da hadde du får bygget erfaring og nesten garanter endret preferanser underveis.

Mvh. SAP

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

For å illustrere laget noen urealistiske eksempler (hvor den nesten nye gis store fordeler) både for 50+ foter og for 30+ foter og det funker vel i alle kategorier båt.

Så med 50++ fot eksempel

Kjøpspris: "Stor gammel driter": 1-2 mill++ vs "Stor nesten ny driter" 10-20 mill++  så bruker vi tapt inntekt fra noe "alle" kan kjøpe uten noen kunnskaper og bruker siste 3 år per år siden med siste 5 år eller siden start blir det altfor gode tall som ville gjort "Stor nesten ny driter" sjanseløs. Men de fleste holder da ett fond over 3 år og glem ikke "rentes rente". Det blir 11,13 % i dag som benyttes jamført https://www.skagenfondene.no/fond/

Så bruker vi 2 mill kjøpspris for "stor gammel driter" (kan bli dyrere men skal bruke laveste pris for nesten ny) tapet 1 år er 222 600 NOK.

Deretter bruker vi 10 mill kjøpspris for "stor nesten ny driter" (blir ikke nesten ny til den summen med utstyr om den skal være 50+ fot men for å gi den en sjanse i regnestykket): 1 113 000 NOK

Altså taper man på den nesten nye 890 400 per år i merkostnad enn på den eldgamle. Så sier vi båtplass, drivstoff og hele pakka fortsatt koster det samme (ser bort fra at forsikring på den nesten nye blir svindyr fordi man ser bort fra at den gamle spiser mer drivstoff da motorer er eldre).  Så ser vi bort fra rentes rente  på år nr. 2 (noe man får ved den gamle).

Med andre ord dersom ca. 390 400 NOK brukes hvert år på kun reparasjon og mekaniker kostnad på "stor gammel driter" så kan den etter 4 år selges for 1 krone til uteligger etter total havari av motorer og man vil ikke ha tapt en krone i forhold til å eie "nesten ny driter". Har "stor gammel driter" noe restverdi etter 4 år så har man spart penger i forhold til å kjøpe den "nesten nye".

Og her har man regnet at "stor nesten ny driter" vil ha NULL kroner i reparasjoner på 4 år og for 10 mill får man den jo ikke på garanti da det koster mer med 5 år gammel 50++ fot båt.

Så med mer folkelig 30++ fot eksempel

Kjøpspris: "gammel pocketdriter" 30+ fot alt fra 200 000 til 400 000 vs "nesten ny pocketdriter" 30+ fot alt fra 2 mill ++

Så hvis vi gjør hele regnestykket som forklart ovenfor så har en "nesten ny pocketdriter" kostet 200 000 i bare tapt inntekt per år altså hele "gammel pocketdriter" kan kjøpes på 1 år bare av inntekta til de 2 mill.

Meningsløs teori og bare leking med tall.

Tydelig at du ikke aner hvordan det er å være oppdragsgiver eller arbeidsleir i båtbransjen.  Med det du skisserer av bruk av penger på fisk og oppgradering vil det i praksis si at du ikke har en brukande båt mesteparten av tiden. enten venter den på fiks, er ubrukelig pga noe som har dævvet, eller så er det noe nytt som har dævvet som muligens/ muligens ikke er indirekte årsak av noe annet som som dævvet før eller som de som fisket den ene dævvingen kanskje forårsaket den andre som du aldri kan bevise eller kanskje ikke finner ut av. 

Stot båt er for store lommebøker når man ikke kan gjøre det meste selv. Ny eller gammel. 

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...