Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Boatmad

Quote

Noen bør ikke nærme seg båt :(

snakket ferdig .


Og det på grunnlag av?

Jeg har nærmet meg Alicraften og vi har begge overlevd, såvidt jeg vet lever den enda hos nye eiere siden 2021 :giggle::lol:

@Eika

 

Quote

Han har tilogmed fått tips om de beste fiskebøkene som er, hadde lært mye om hva han skal fiske hvor, hvordan han skal finne fiskeplasser kun ved og se på ett kart, hvilke agn som fisker best etter de forskjellige artene, hvilke oppheng han burde ha brukt til forskjellige arter, endel tips om utstyr. 

 

Men den handler ikke om LANGESUND, så den er ikke verdt å lese. Det å bygge ett generellt kunnskaps nivå er ikke interessant.


Jeg har jo tenkt å lese disse bøkene når jeg skal kjøpe nytt fiskeutstyr og utstyre båten når jeg har en båt. Blir jo veldig teoretisk uten å kunne prøve dette ut praktisk, pleier å lese den teorien til den konkrete oppgaven. Ellers forsvinner den før oppgaven utføres.

Har også lest om ankring på dypt vann både nå og når jeg hadde Alicraft. Men jeg er kanskje altfor praktisk dum til å forstå hvordan man enkelt praktisk får ankret akkurat på stedet hvor man vil før båten rekker å bevege seg bort fra det stedet selv om det "bare" er 80 meters dybde f.eks. Det er slikt som jeg forstår først når jeg ser noen gjøre det praktisk.

Det er jo som med mye annet du kan lese 100 bøker men om du ikke ser noen gjøre det så får du det ikke til. Folk med erfaring fra fluefiske og masse annet har heller ikke fått det til i Alicraft. Eneste vi fikk til var veldig tungtvind oppfisking av anker som vi hivde ut :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 18 minutter siden:

 

Han har tilogmed fått tips om de beste fiskebøkene som er, hadde lært mye om hva han skal fiske hvor, hvordan han skal finne fiskeplasser kun ved og se på ett kart, hvilke agn som fisker best etter de forskjellige artene, hvilke oppheng han burde ha brukt til forskjellige arter, endel tips om utstyr. 

 

Men den handler ikke om LANGESUND, så den er ikke verdt å lese. Det å bygge ett generellt kunnskaps nivå er ikke interessant. 

 

Jeg har gitt helt opp, alt går rett inn og rett ut, men noen sinnsyke forklaringer som handler om bmw'r, fly, dritere osv osv istedenfor og faktisk lese innlegget ett par ganger til sånn så han forstår hva spørsmålet er eller hvilke råd han har fått 

Ja er litt morro følge med på tråden :) 

men blir noe oppgitt :(

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Det er ikke alle som får til ting av å lese en teoretisk oppskrift dessverre, uten å se hvordan dette faktisk gjøres og det gjelder ikke bare meg. Og jeg vil lese disse bøkene akkurat som forklaringa hvordan ankre på dypt vann.

Men verken meg eller andre jeg kjenner som vet mer om fisking som hobby har fått det til med det ankeret så det er ikke bare meg som må altså se hvordan det skjer at man ikke ankrer 40 meter unna der man ville ankre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

@Boatmad


Og det på grunnlag av?

Jeg har nærmet meg Alicraften og vi har begge overlevd, såvidt jeg vet lever den enda hos nye eiere siden 2021 :giggle::lol:

@Eika

 


Jeg har jo tenkt å lese disse bøkene når jeg skal kjøpe nytt fiskeutstyr og utstyre båten når jeg har en båt. Blir jo veldig teoretisk uten å kunne prøve dette ut praktisk, pleier å lese den teorien til den konkrete oppgaven. Ellers forsvinner den før oppgaven utføres.

Har også lest om ankring på dypt vann både nå og når jeg hadde Alicraft. Men jeg er kanskje altfor praktisk dum til å forstå hvordan man enkelt praktisk får ankret akkurat på stedet hvor man vil før båten rekker å bevege seg bort fra det stedet selv om det "bare" er 80 meters dybde f.eks. Det er slikt som jeg forstår først når jeg ser noen gjøre det praktisk.

Det er jo som med mye annet du kan lese 100 bøker men om du ikke ser noen gjøre det så får du det ikke til. Folk med erfaring fra fluefiske og masse annet har heller ikke fått det til i Alicraft. Eneste vi fikk til var veldig tungtvind oppfisking av anker som vi hivde ut :giggle::lol:

At Alicraft lever videre med ny eier er bra:)

det er troligt en god eier ;)

Slutt å bable om alt og annet. 
kanskje mamma må trekke ut kontakten på pc ? 
kjøp deg en båt som fungerer med DEG 

mindre/nyere båt.

med 10 tommeltotter og lite erfaring som du bør se selv er det ingen god kombinasjon med restaureringsobjekt.

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Tenkte ikke på restaureringsobjekt men båt som er i bra tilstand. Altså eksempelvis ikke båt i den tilstand som f.eks Storerbro 500 til @Chilli Solbris var FØR han kjøpte den, men slik som den er ETTER at han fikset den.

Poenget er å finne ut av hvilke andre båter kan være i god stand til tross for alder fordi noen fikset/vedlikeholdt dem og det er også det som jeg vil få hjelp til. Det er ingen planer om å kjøpe restaureringsobjekt og som sagt så skal jeg også ha hjelp av mekaniker slik det var med Alicraft som levde fint til tross for at veldig mange mente den kom til å helt sikkert dævve fordi prisen ikke var så høy.

Og båten skal selvfølgelig passe meg og min båtdrøm dersom jeg går for å bruke masse penger, og hvis ikke så skal den som Alicraft kunne brukes her og nå og hva som skjer senere får mekanikers evner og flaks avgjøre.



 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Boatmad Tenkte ikke på restaureringsobjekt men båt som er i bra tilstand. Altså eksempelvis ikke båt i den tilstand som f.eks Storerbro 500 til @Chilli Solbris var FØR han kjøpte den, men slik som den er ETTER at han fikset den.

Poenget er å finne ut av hvilke andre båter kan være i god stand til tross for alder fordi noen fikset/vedlikeholdt dem og det er også det som jeg vil få hjelp til. Det er ingen planer om å kjøpe restaureringsobjekt og som sagt så skal jeg også ha hjelp av mekaniker slik det var med Alicraft som levde fint til tross for at veldig mange mente den kom til å helt sikkert dævve fordi prisen ikke var så høy.

Og båten skal selvfølgelig passe meg og min båtdrøm dersom jeg går for å bruke masse penger, og hvis ikke så skal den som Alicraft kunne brukes her og nå og hva som skjer senere får mekanikers evner og flaks avgjøre.



 

Slutt å surre rundt. Du legger inn bud på auksjonen.no og surrer rundt ?

kjøp deg båt som passer deg !!!!

om du hvet hva passer deg ? Og

om du virkelig tenker kjøpe båt ????

Tiden vil vise hvor det går ? 
kanskje viser side 3009 resultatet ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Som sagt jeg kan tenke meg en båt som kan brukes her og nå og som ikke vil koste mer enn at hvis den totalhavarerer så kan man gi den bort til noen håpefulle eller en uteligger.

Siden det vil sikkert ta mye tid før jeg velger å betale flere millioner for noe og 2,25 er vel først klart på konto i Juli.

Så hvis noen billig vil selge "en ny litt større Alicraft" som kan brukes inntil "finale båt" er funnet og kjøpt så hvorfor ikke ha noen båtturer imens man venter.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 15.6.2024 at 14.55:

Men når stangfiskere sier på forumet de ankrer på 10 gradern så har jeg ikke noe grunn til å ikke tro på dette. Samtidig sier erfarne folk som @sap_2000 at han ikke tror at de gjør det.

 

Det jeg sier er at på en typisk tur langs/ utenfor kyste, si fra Trondheim til Oslo, så ser jeg kanskje 100 båter underveis som ligger å fisker på dypt vann langsmed og utenfor kysten og;

- Ikke én eneste er ankret opp. Aldri sett.

- Ikke en enseste er flybridgebåt aka Princess/ Fairline selv om det garantert har vært slengt ut et snøre fra en pruncess også. Men ser man 100 båter som ligger å fisker er typisk ikke den typen båt representert.

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Poenget er at jeg er interessert i å få fisk slik som f.eks "Team Olex/Garmin" får for hver gang de drar ut..... så man tenker er det noe spesielt de gjør som ingen andre gjør at for dem er 10 kg fisk ikke veldig stor og min livs største er 5 kg?

 

Det blir noe annet. En helt sesifik gen av fiskesporten og på et spesifikt område. Og jeg skjønner hvorfor de gjør det. 1-2 knop strøm i overflaten.

Men, om det er slikt fiske du vil drive med anbefaler jeg deg å se  hva slags utstyr/ båt de bruker. De har garantert funnet ut hva som er mest egnet.

Tviler på at de kjører 30 år gammel 50+ fot flybridgebåt.

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Du har jo rett og noen kan jo ha IPS så det blir noe annet. Jeg har også fisket med Alicraft uten ankring.

 

1: IPS er et pod-drev istedenfor akslinger. Det gir i utgangspunktet ikke noe andre manøvreringsegenskaper

2:IPS KAN utstyres med en joystick hvor en dtatamsking styrer motorene slik at man feks kan gå sideveis bare ved å dra stikke til siden.

3: Noen få som har IPS OG Joystick kan i tillegg kjøpe DP (dynamic positioning) for noen hundre båtpenger ekstra. Da kan båten holde posisjon. Systemet er ment for havnemanøvre og rolig farvann. Ikke å holde båten i ro en meter sjø. Ville gitt enorme slitasjer på gir og kløtsjer og ville neppe vart veldig lenge. Jeg har prøv IPS med DP endel og systemet har klare fysiske begrensinger, men er genial om man er alene, har trangt om plassen om må legger ut ørten fendre og tau i litt vind.

4: av de 100 nevnte båtene man typisk ser som ligger  å fisker langs kysten er ikke en eneste av de utstyrt med IPS og endra mindre med DP.

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Men f.eks den båten som noen du kjenner kjøpte https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93715860 som var i din hentetråd. Nå vet jeg ikke om P62 er veldig lignende på P60 (men P60 er 2 år yngre da) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=344373423 men man ser jo verdifall på utgangspriser (om man antar begge får/fikk like meget % rabatt) på 2,9 millioner.

 

Du sammenligner en annonse fra 2018 med en fra 2024. 6 år mellom.

Sist P62 ble omsatt hørte jeg om pris på 7-tallet (ikke annonsert pris).

 

P60 er en helt annen modell og størelse båt. Mener det i utgangspunktet er samme skroget som tidligere P58 som igjen begynte livet som P54 (tar forbehold).

P62 er en helt annen kaliber båt. Man ser det lett når de ligger ved siden av hverandre.

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Men du har vel noe uttrykk for å fortelle at en båt virker som fungerende dersom du undersøker den og alt ser ut 100 % tilstand :lol:

 

Det kan jeg allerede nå i dag si at ikke kommer til å skje, så vi kan spare oss den turen. Sjansen for å finne en båt fra 90-tallet eller tidlig 2000 som hadde fått 100% bedømming av meg er mindre enn å finne en jomfru på en fødeklinikk (har vistnok skjedd).

 

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Takk for at du gjentar dem, det kommer noe nytt hver gang. Jeg forstår at du mener man bare burde ha veldig nye båter men likevel blir det billigere med gamle selv om de skulle gis bort for 1 krone når de har totalhavarert.

 

Ikke veldig nye, men nyere, mindre og enklere. Det har jeg gjentatt ca 100 ganger.

 

Komodo skrev for 23 timer siden:

Har mange eksempler på dette. Husker f.eks. et konkret eksempel hvor vi hadde kjørt fra Fredrikstad til Svenner med skøyte og skulle dykke på et vrak på ca 50 meters dyp. Da vi lå der med skøyta rullet det godt, og vi fikk en opplevelse av at dette var helt på kanten av hva som var forsvarlig i forhold til været. Det var et svare strev med å holde seg fast mens vi tok på utstyr. Men vi hadde heldigvis stor båt, så vi følte oss trygge. Mens vi lå der og rullet kom det imidlertid en liten gummibåt på kanskje 15-16 fot og ankret opp i samme område. Når vi så på hvordan den oppførte seg i sjøen, så skjønte vi jo fort at det ikke var noe problem å være ute i liten båt, for gummibåten fulgte jo bare sjøene opp og ned som en kork, den rullet ikke i det hele tatt. Har egentlig talløst med eksempler på lignende situasjoner. F.eks. når man går fra ei skøyte til en lettbåt og motsatt. 

 

 

får du med deg dette @XardasKSP?

 

Komodo skrev for 23 timer siden:

Her tar du nok litt feil. Blant den harde kjerne i havfiskemiljøet utenfor Langesund  ser det ut til at det er en tradisjon for å ankre opp på stort dyp. Men så vidt jeg har forstått er det med små båter på et par å tjue fot, ikke digre gamle dritere som vil kreve dertil større ankerutrustning.

 

Jeg er klar over det, men som du sier, det er en helt egen hard kjerne med veldigspesifik og uvanlige preferanser som ikke er representativt for for hva som er vanlig, ref uttalelsen min om man kan kjøre langs kysten å passere 100 båter som ligger på havet å fisker, og ikke en eneste av de ligger for anker.

Er det slikt fiske som er målet, ville jeg studert deres oppsette, for de har garantert funnet ganske ideelle løsninger. Jeg tror jeg ville gått for slik baugmontert GPS styrt 360 graders propell og fått den dypt nok til at den ikke suger luft i bølger. Begrenser nok størrelsen på båt til "typisk" størelse av naturlige grunner.

 

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Men jeg vil ikke kjøpe 100 % båt til kun fisking. Jeg kan se for meg å nyte familiecruise med slektninger kombinert med stangfisking, jeg kan se for meg å nyte sommetur til Polen og party i Mielno...

 

En løsning er 2 stk båter.

en for dypvannsfiske i/ utenfor Langesundsfjorden

en stor driter for flashing, familiecruise og polsk oligark-image :giggle:

Kjøpes det driter for 500k mindre har man rikelig til egnet 10-graders fiskebåt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg skulle helst hatt den båten i Trøndelag eller nordover derfra for pilking så slipper man hele problemet med 200 meters ++ dyp for å få større fisk og da fungerer alle båter utmerket. Når det gjelder sydligere farvann og Østersjøen så fungerer vel alle båter til å dorge så lenge man kan få dem til å gå sakte.

Så da blir det veldig vanskelig at dypvanssfiske i Skagerrak skal definere båtvalget og jeg har ingen ønsker om å være ute på åpent hav med en jolle selv om den dupper opp og ned. Da blir ikke fisket noe man ønsker dersom man må sitte stille i en båt så tyngdepunktet ikke beveger seg og hele greia velter. Har hørt @Eika fortelle at det gikk at å ankre en enorm skøyte på over 70+ fot så da antar jeg det er gjennomførabelt man må bare lære hvordan + ha utstyret til det så kan man nyte stangfisket i 100 % komfort ombord i skikkelig båt.

 

Quote

3: Noen få som har IPS OG Joystick kan i tillegg kjøpe DP (dynamic positioning) for noen hindre båthenger ekstra. Da kan båten holde posisjon. Systemet er ment for havnemanøvre og rolig farvann. Ikke å holde båten i ro en meter sjø. Ville gitt enorme slitasjer på gir og kløtsjer og ville neppe vart veldig lenge. Jeg har prøv IPS med DP endel og systemet har klare fysiske begrensinger, men er genial om man er alene, har trangt om plassen om må legger ut ørten fendre og tau i litt vind.


Men der dævva eneste grunnen til at jeg noensinne kunne vurdert en svær førerhusbåt om jeg vant i eurojackpot og skulle ha 2 båter. Hvis DP ikke fungerer utpå 10 gradern så man slipper å ankre.

Målet er uansett å finne steder hvor man slipper bryet med ankring (da man liker å nyte fritidsfiske og ikke få masse jobb), men dersom man kan få til den ankringa på 10 gradern så vil jeg lære det og kjøpe all nødvendig utstyr siden det tydeligvis har fungert selv for en svær skøyte så folk fikk fiska store fisk uten å være helt oppe i Nord-Norge.
 

Quote

Du sammenligner en annonse fra 2018 med en fra 2024. 6 år mellom.

Sist P62 ble omsatt hørte jeg om pris på 7-tallet (ikke annonsert pris).


Det er jo poenget med verdifall at det tar tid. Dersom du har hørt priser ned på 7 millioner tallet så vil det si at det er over 4 mill nedgang i pris på 6 år. Dette er da uten kapitalkostnader eller vedlikeholdskostnader. Til og med en "halvgammel enorm driter" vil ikke ha NULL vedlikeholdskostnader for selv om ingenting dævver så må det jo vedlikeholdes for at det ikke skal begynne å dævve.

Ergo virker det som det fortsatt er billigere med gamle båter med mindre de dævver for mer enn de er verdt dagen etter man kjøper dem. Så lenge man har tid til å vente når noe ikke fungerer da. Men hvis man ikke er søkkrik så får man ha tid til å vente på at ting blir fiksa om de dævver og tid til å nyte havet når båten fungerer.


 

Quote

Det kan jeg allerede nå i dag si at ikke kommer til å skje, så vi kan spare oss den turen. Sjansen for å finne en båt fra 90-tallet eller tidlig 2000 som hadde fått 100% bedømming av meg er mindre enn å finne en jomfru på en fødeklinikk (har vistnok skjedd).


Vel det holder at du vurderer det som over 90 % sannsynlig at det ikke oppstår total motorhavari i løpet av nærmeste 5 eller 60 minutter etter kjøpet da :giggle::lol: Er jo bedre enn ingenting. Kanskje det er mulig at båten ser i så bra stand ut at du tørr å være med å hente den også siden du turde jo en ikke så ny båt i det siste. Er jo gull verdt å få alle disse opplysningene for hva som eventuelt må fikses eller bør ses nærmere på før det rekker å dævve.

PS. Det virker også som du har noe mer kunnskap av hva båt faktisk blir solgt for imens jeg kun grubler utifra finn annonser og hva ting som øyeblikkelig ble solgt blir solgt for + info om en båt fra megler.

@Martine29f + @Lars H. Dere har vel mer tro på det polske fotballlaget enn  meg :giggle: forventet en skikkelig mørbanking. Spesielt etter å ha sett i går det beste laget av "Polens kulturelle naboer" altså Kroatia bli mørbanket.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 15.6.2024 at 13.25:

Så om man kjøper hvert år båt til nesten 3 mill og gir den til en uteligger for 1 krone etter at året er omme så er dette MYE billigere enn å kjøpe noe til 30 millioner som faller i verdi.

Men hvor lovlig er egentlig denne strategien med å kvitte seg med båtvrak ved å selge den til uteligger for 1 kr?

 

Du har jo flere ganger tidligere presentert denne løsningen for å bli kvitt båter når du selv ikke ønsker dem lenger. Billig for den som skal bli kvitt båten, men ekstremt dyrt for samfunnet og en veldig dårlig løsning.

 

Å kvitte seg med verdiløse båter er dyrt da avfallshåndtering er dyrt.

 

Men den aller dyreste måten å kvitte seg med båtvrak er å først la dem ramponeres (mens en bryggeeier ikke får brukt brygga si og må bruke store ressurser på mislykkede forsøk på å få fjernet båten), deretter synker båten så det kreves en enormt dyr operasjon å få båten opp og til ei kai, og så skal massevis av blaut og oljetilgriset avfall håndteres (som lett blir dyrt spesialavfall pga oljetilgrising).

 

La oss si at det koster 100.000 kr å kvitte seg med et flytende båtvrak, men 1 million etter uteliggeren har overtatt båten og den har sunket et år senere. Man har jo formelt sett overlatt denne millionregninga til uteliggeren (som neppe har råd til å bruke 100.000 kr på å bli kvitt båten, som dermed synker). Da har man i realiteten skaffet bolig et år til en kostnad på en million kroner av fellesskapets penger.

 

Jeg tror det kunne vært samfunnsøonomisk lurt om man hadde endel steder langs kysten hvor man kunne levere inn båtvrak ved kai for en rimelig penge for destruering slik at folk valgte den løsningen istedenfor varianten med å selge til uteligger og så en eneorm utgift for å skattebetalerne med heving osv.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 15.6.2024 at 14.18:

Selv om det fortsatt ikke blir så dyrt som å kjøpe noe nytt siden folk tar aldri med i beregninga at penger på hvilketsomhelst fond nærmest også indeksfond gir over 10 % i året. Altså ofte er det billigere å skulle gi en båt til 10 % av verdien av nybåt hvert år til en uteligger for 1 krone enn å kjøpe en splitter ny båt.

Hvis det hadde vært så enkelt som at et hvilket som helst fond gir minst 10% årlig avkastning så burde jo bankene greit kunne gitt feks 8% innskuddsrente og dermed fått minst 2% i fortjeneste uten å jobbe nevneverdig for det.

 

Men problemet er at fond er bare en samling med aksjer som også kan miste sin verdi fullstendig og gjøre at alle oppsparte midler går tapt.

 

Jeg har selv hatt penger i aksjefond, og der tapte jeg ca halve beløpet. Heldigvis så var det bare 5000 kr jeg hadde satt inn i fondet, så tapet ble bare ca 2500 kr i tap på det fondet (et tap som er mindre enn de månedlige renteinntektene mine). Hadde jeg satt et stort beløp inn i aksjefondet ville selvfølgelig tapet også blitt stort.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 36 minutter siden:

29f + @Lars H. Dere har vel mer tro på det polske fotballlaget enn  meg :giggle: forventet en skikkelig mørbanking. Spesielt etter å ha sett i går det beste laget av "Polens kulturelle naboer" altså Kroatia bli mørbanket.

 

Vi har alle drømmer, noen går i oppfyllelse men andre "dævver". jeg har forstått at du har hatt en drøm fra du var liten om stor hvit båt med flybridge, pluss at du elsker å fiske, gjerne stor fisk på store dyp. Dessverre tror jeg at den kombinasjonen blir vanskelig å få til, men stå på, ikke gi deg!

 

Ellers har så langt det polske landslaget i EM ennå ikke dævva, 1 - 1 etter 70 minutter. Jeg heier på dem. Så får vi alle heie på Danmark senere idag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 46 minutter siden:

Men der dævva eneste grunnen til at jeg noensinne kunne vurdert en svær førerhusbåt om jeg vant i eurojackpot og skulle ha 2 båter. Hvis DP ikke fungerer utpå 10 gradern så man slipper å ankre.

 

Jeg sa det ikke er egnet eller beregnet på å holde båten i ro i en meter sjø. Ikke at det ikke vil fungere. Hvor bra det vil fungere avhenger av sjø og vind. I rolige forhold vil det funke som i rolige forhold i havn. ingen forskjell.

Bruk i mer sjø vil medføre unødvendig mye jobbing og slitasje på drivverk.

 

XardasKSP skrev 46 minutter siden:

Dersom du har hørt priser ned på 7 millioner tallet så vil det si at det er over 4 mill nedgang i pris på 6 år

 

Nei. Det ene er annonsert pris. Ikke hva den ble solgt for i 2018.

Det andre jeg er faktisk pris den ble solgt for sist gang. Det er ikke over 4 mill mellom de tallene.

XardasKSP skrev 46 minutter siden:

PS. Det virker også som du har noe mer kunnskap av hva båt faktisk blir solgt for imens jeg kun grubler utifra finn annonser og hva ting som øyeblikkelig ble solgt blir solgt for + info om en båt fra megler.

 

I de tilfellene jeg hører det fra enten  selger eller kjøper. Ellers vet ikke jeg noe mer enn deg og alle andre.

Priser kan variere ganske mye. Ofte er annonsepriser satt ut fra båtens stand og verdi i selgers øyne. Ofte noe overvurdert, men det motsatte skjer også. Da gjelder å ikke kaste bort tiden. Det har du opplevd et par ganger..

Men ofte blir båten presentert i bedre stand enn det som ofte viser seg ved gjennomgang/ testing. Slikt gir grunnlag for ytterlige prisreduksjon. 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@19 fot

Quote

Men hvor lovlig er egentlig denne strategien med å kvitte seg med båtvrak ved å selge den til uteligger for 1 kr?


Strategien er 100 % lovlig siden man kan jo forvente at skroggjennomføringer vil holde lenger enn 1 år om båten er dævva pga. total motorhavari som koster mer å fikse enn båten blir verdt etter at dette er fikset.

Er dette feil? Ja så klart men det er statens skyld og staten er ikke samfunnet eller noen gode snille onkler som styrer det til alles beste som litt blåøyde folk tror. Politikere flest er noen av de mest kyniske og slu personer du noensinne kan oppleve. I Polen ble de ulovlig avhørt og derfor fikk folk vite hva de mener om "apekatter som stemmer" eller om landet "k*k, r*va og en steinhaug" (Når noen fra Polen banner høres det ut som en hallik eller seksualpredator, imens en nordmann vil oppfattes som satanist. Dersom selvfølgelig ord skulle oversettes direkte) eller om penga til samfunnet "våre penger".

Klart det kan jo være annerledes i Norge og alle politikerne er snille onkler men jeg ville ikke veddet en krone på dette. Hver gang noen sier om å bruke penger på noe så foreslår de velferdskutt for å true folk imens de aldri foreslår kutt i subsidier til rumpemaling eller arkitekttegnede dasser ved landets hovedveier (det kosta 10 mill for en dass).

Staten har skapt ett problem ved å ikke innføre panteordning på båt uansett om den er bruker eller statlig finansiert. Så lenge staten altså politikere har null problemer med å hive ut pensjonister fra barndomsboliger pga. formueskatt fra bolig eller kreve at bedrifter går konkurs og ikke la dem betale skatten med f.eks kjettinger som staten har beregnet er verdt flere millioner men som bedriften ikke får solgt osv. da synes jeg ikke synd på politikerne om de må bruke penger på å løfte en båt. Disse pengene hadde aldri havnet som hjelp til uføre eller uteliggere osv. de hadde havnet i en arkitekttegnet dass som en venn av en politiker tegner trolig. Det er det jeg velger å tenke på.

Uansett jeg mener noe må gjøres og ikke slik de gjorde med Oslofjorden, men gjøres skikkelig f.eks 100 000 vraktpant på alle nybåter av viss størrelse som selges og krav at mottaksplasser mottar disse båtene og ikke krever mer enn panten i betaling. Så får staten spandere denne pant på eldre båter.....

 

Quote

Man har jo formelt sett overlatt denne millionregninga til uteliggeren (som neppe har råd til å bruke 100.000 kr på å bli kvitt båten, som dermed synker). Da har man i realiteten skaffet bolig et år til en kostnad på en million kroner av fellesskapets penger.


I realiteten så vil den båten aldri ha havna hos uteligger når det er motorer som er dævva siden lenger før uteliggern så kommer det en "happy go lucky" fyr som mener han er bedre enn mekaniker og alle andre og klarer å fikse motorhavarien til billig pris og overtar båten med glede og til og med gir mer enn 1 krone dersom 2 slike personer dukker opp for å ha den. Det er virkeligheten altså håpefulle folk istedet for uteligger. For at båten synker så skal det noe mer til enn motorhavari da.

 

Quote

Hvis det hadde vært så enkelt som at et hvilket som helst fond gir minst 10% årlig avkastning så burde jo bankene greit kunne gitt feks 8% innskuddsrente og dermed fått minst 2% i fortjeneste uten å jobbe nevneverdig for det.

 

Men problemet er at fond er bare en samling med aksjer som også kan miste sin verdi fullstendig og gjøre at alle oppsparte midler går tapt.

 

Jeg har selv hatt penger i aksjefond, og der tapte jeg ca halve beløpet. Heldigvis så var det bare 5000 kr jeg hadde satt inn i fondet, så tapet ble bare ca 2500 kr i tap på det fondet (et tap som er mindre enn de månedlige renteinntektene mine). Hadde jeg satt et stort beløp inn i aksjefondet ville selvfølgelig tapet også blitt stort.


Kan du vise hva slags fond du har kjøpt og hvor lenge du har eid dette? Har du kjøpt indeksfond og holdt det i minst 5 år eller kjøpt ett kjent fond som skagenfondene? Jeg snakker ikke om shady fond hvor noen forteller deg kjøp kjøp det blir 50 % gevinst i året men det er mye risk for vi investerer i voksende markeder eller Panama :giggle::lol:

Vis meg det indeksfonded som ikke leverer over til 5 år eller 10 år. Fond er ikke noe du kan kjøpe og selge om ett år og være garantert gevinst. Men om du har 5 år så er du så å si garantert og den blir 10 % eller mer.

PS. Banken vil ikke gi deg 10 % fordi banken garanterer for penga dine. Du kan ta ut penga fra banken når du vil og banken kan ikke gjøre noe med dette. Hadde banken kunnet tatt dine penger uten at du fikk lov å ta dem ut på 10 år så kan jeg garantere deg de ville tilbydd 8 % med smil om munnen.

@sap_2000

 

Quote

Nei. Det ene er annonsert pris. Ikke hva den ble solgt for i 2018.

Det andre jeg er faktisk pris den ble solgt for sist gang. Det er ikke over 4 mill mellom de tallene.


Det er derfor jeg alltid har en idee om å prute på prisen :giggle: Men altså det er sikkert over 2 mill mellom disse tallene vil jeg anta og det kommer jo på toppen av alt det andre som mistet kapitalinntekt og vedlikeholdsutgifter.

Til syvende og sist blir nyere båt dyrere men folk får jo mer luksus og komfortabel eierskap men det er altså ikke gratis. Og det er "garanterte" utgifter. Med gammel båt har man jo lov å ha bittelitt flaks at den ikke totalhavarerer :giggle::lol: Men selv om det skjer så kan det hende man kommer billigere unna enn med veldig ny båt likevel.


 

Quote

Priser kan variere ganske mye. Ofte er annonsepriser satt ut fra båtens stand og verdi i selgers øyne. Ofte noe overvurdert, men det motsatte skjer også. Da gjelder å ikke kaste bort tiden. Det har du opplever et par ganger..

Men ofte blir båten presentert i bedre stand enn det som ofte viser seg ved gjennomgang/ testing. Slikt gir grunnlag for ytterlige prisreduksjo


Da er det jo gull verdt å ha med noen som kan vurdere tilstanden muligens på flere ting enn det mekaniske som mekaniker ser på og vurderer om han klarer å fikse når det dævver (har forstått det som det er spørsmål om når og ikke hvis ting dævver :giggle::lol: ) Så denne vurderinga vil jeg ikke være uten om båten skal koste i millionbeløp. Pluss det er veldig verdifullt med råd om hva som kan utbedres eller bør sees på.
 

Quote

Jeg sa det ikke er egnet eller beregnet på å holde båten i ro i en meter sjø. Ikke at det ikke vil fungere. Hvor bra det vil fungere avhenger av sjø og vind. I rolige forhold vil det funke som i rolige forhold i havn. ingen forskjell.

Bruk i mer sjø vil medføre unødvendig mye jobbing og slitasje på drivverk.


Høres ut som noe som vil koste mer enn det smaker spesielt om man skulle ødelegge dette. Blir fantastisk mange timer med betalt hjelp til å lære seg å ankre på dypt vann, for den prisen av slikt system og for prisen av at det systemet dævver.

@Lars H. Det blir jo ikke enkel kombinasjon men hvis @Eika forteller at de ankra opp en svær skøyte på 10 gradern så skal det i hvert fall teoretisk være mulig :giggle: Jeg skal lese også de bøkene han anbefalte men tror ikke jeg får til den ankringa riktig uten å se noen gjennomføre det i praksis.

Vi som er født i Polen etter at de slutta å kunne spille fotball (legendene sier de kunne på 70 tallet og tidlig 80 tall) har lært oss å ikke forvente mye av landslaget. Så jo kampen på sidekjermen hele tida men vi har ett ordtak i Polen "De spilte bra som aldri før, men det endte jo som det alltid gjør".

Eneste laget fra "Slavianske stater" som jeg har sett spille noe mer enn man kan forvente er Kroatia men obviously ikke på denne EM. Norge har jo kunnet se på Danmark (selv om jeg var for liten til å få med meg sukseen deres). Blir spennende å se deres kamp men jeg hadde ikke hatt store forhåpninger blir bedre å bli positivt overrasket :giggle:


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Jeg har jo tenkt å lese disse bøkene når jeg skal kjøpe nytt fiskeutstyr og utstyre båten når jeg har en båt. Blir jo veldig teoretisk uten å kunne prøve dette ut praktisk, pleier å lese den teorien til den konkrete oppgaven. Ellers forsvinner den før oppgaven utføres.

Så nå som du har god tid (uten båt) så skal du la være å lese bøkene.

 

Og når du får deg båt og har mye å gjøre med båten som tar mye av tiden din, da skal du sette av tid til å lese mange bøker.

 

Var det riktig forstått?

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

Det er jo som med mye annet du kan lese 100 bøker men om du ikke ser noen gjøre det så får du det ikke til. Folk med erfaring fra fluefiske og masse annet har heller ikke fått det til i Alicraft. Eneste vi fikk til var veldig tungtvind oppfisking av anker som vi hivde ut :giggle::lol:

Nå er jeg ikke noen ekspert på fluefiske (har aldri prøvd det). Men er ikke tankegangen der at fisken skal tro det er en flue og dermed spise kroken? En grunn til at fluefiskere står på land (eller er ute i liten båt i en elv) er vel at det er nær land at fisken kan lures til å tro at det er en flue de ser. Om fisken er langt ute på havet så er vil den nok ikke tro det er en flue de ser, og fisken langt til havs pleier vel ikke å være like nær overflaten som den er i grunne elver (der den tvinges opp).

 

Så det kan jo være ganske naturlig at folk ikke benytter båter på mange tonn for å drive med fluefiske langt til havs.

 

Det er nå hvertfall min tankegang rundt dette, uten å ha lest en eneste bok om fluefiske eller prøvd fluefiske. Kanskje noen med erfaring fra fluefiske kan bekrefte eller avkrefte mine teorier?

Link to post
Share on other sites

@19 fot Altså de skulle havfiske med havfiskestang ikke fluefiske fra båten. Poenget var at det var praktisk anlagte folk men det hjalp veldig lite inklusive tilgjengelig teori på å få ankret akkurat der man ville og ikke 40 meter vekk fra stedet :giggle:

Fluefiske får de til både i Norge og på turer verden rundt som Patagonia eller oppi Sibir (nå hadde det ikke gått pga. krigen) osv.

 

Quote

Så nå som du har god tid (uten båt) så skal du la være å lese bøkene.

 

Og når du får deg båt og har mye å gjøre med båten som tar mye av tiden din, da skal du sette av tid til å lese mange bøker.

 

Var det riktig forstått?


Jeg skal stå med boka i hånd og kjøpe utstyret var ideen. Akkurat som jeg bretter ut en manual imens jeg ser på den praktiske tingen i båten det hjelper forståelsen veldig. Selve teorien har jeg nesten aldri problemer med, poenget er at jeg har skrevet "teoretisk prøve" om ting til 100 % score eller 6 karakter på skolen uten å forstå en dritt hvordan dette skal fungere praktisk. Imens her har jeg veldig lyst å forstå ting og ikke bare kunne ramse opp noe som jeg ikke vet hvordan henger sammen med praktiske tingen.

Det er noe annet å lese om sjøvannsfilter i en bok og noe helt annet å finne den på motorn og sjekke i virkeligheten. På Alicraft var jeg jo ikke sikker om jeg åpner riktig ting ved å bare ha lest teorii før og da er man jo gjerne redd man åpner feil ting. Men hvis man tar opp boka imens man ser på tingen så blir man mer og mer sikker ved å utelukke alt annet :giggle::lol: Dette var ett eksempel da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Vel det holder at du vurderer det som over 90 % sannsynlig at det ikke oppstår total motorhavari i løpet av nærmeste 5 eller 60 minutter etter kjøpet da :giggle::lol: Er jo bedre enn ingenting. Kanskje det er mulig at båten ser i så bra stand ut at du tørr å være med å hente den også siden du turde jo en ikke så ny båt i det siste. Er jo gull verdt å få alle disse opplysningene for hva som eventuelt må fikses eller bør ses nærmere på før det rekker å dævve.

De aller fleste båter (godt over 90%) som selges med motor som starter og fungerer på en prøvekjøring vil nok klare 5-60 minutters kjøring etter kjøp uten totalhavari.

 

Men jeg tenker at det kan være en grunn til at  sap ikke vil være med på vurderingen av båt til deg (anbefale kjøp av en bestemt båt), og det er at det ofte har kommet ffrem tilfeler der han har sagt noe til deg som mistolkes og hvor det da kommer frem versjoner i tråden av hva han har sagt, som han deretter må korrigere i ettertid (eller la det se ut som om han har sagt mye rart).

 

Om han sier en båt kan være et godt kjøp og den havarerer etter noen uker så kan tror jeg det lett kan komme frem ting i tråden som nærmest gir ham skylden for kjøpet av den havarerte båten "som sap sa var veldig god og ikke ville dævve".

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 5 minutter siden:

Nå er jeg ikke noen ekspert på fluefiske (har aldri prøvd det). Men er ikke tankegangen der at fisken skal tro det er en flue og dermed spise kroken? En grunn til at fluefiskere står på land (eller er ute i liten båt i en elv) er vel at det er nær land at fisken kan lures til å tro at det er en flue de ser. Om fisken er langt ute på havet så er vil den nok ikke tro det er en flue de ser, og fisken langt til havs pleier vel ikke å være like nær overflaten som den er i grunne elver (der den tvinges opp).

 

Så det kan jo være ganske naturlig at folk ikke benytter båter på mange tonn for å drive med fluefiske langt til havs.

 

Det er nå hvertfall min tankegang rundt dette, uten å ha lest en eneste bok om fluefiske eller prøvd fluefiske. Kanskje noen med erfaring fra fluefiske kan bekrefte eller avkrefte mine teorier?

 

Som sertifisert fluekasteinstruktør (både 1hånds og 2hånds) og utdanna fiskeguide, så kan jeg ikke si opp ankring har så mye med fluefiske og gjøre. Eneste gangene man fisker med flue langt til havs er hvis man fisker etter kveite, sailfish, tarpoon og da ligger man og driver, sånn at man får fiska over store områder og at det er kjappt å starte opp motor og følge etter fisken 

Link to post
Share on other sites

@19 fot

Quote

De aller fleste båter (godt over 90%) som selges med motor som starter og fungerer på en prøvekjøring vil nok klare 5-60 minutters kjøring etter kjøp uten totalhavari.


Men noen erfarne folk som f.eks @sap_2000 kan i disse minuttene oppdage noe som senere kunne føre til totalhavari (slik som med den siste båten han hentet på 2 forsøk siden han oppdaga ting ved 1 forsøket som gav indikasjon på at ting kunne dævve før han kommer frem).

For øvrig vil ikke gi noen skylden for noe som helst, jeg forstår jo forskjell på sannsynlig vil leve og 100 % sikkert. 100 % sikkert finnes jo ikke selv om båt er ny fra fabrikken det er jo derfor de gir garanti. For øvrig kan sikkert @sap_2000 oppdage diverse andre ting som muligens er på vei til å dævve som kanskje ikke fører til total motorhavari men som likevel må fikses. Og da kan man jo muligens få rabatt fra selger eller så blir de tingene fikset av selger. Alt dette er jo gull verdt.

For øvrig har jeg foreløpig inntrykket at hvis @sap_2000 vil ha tid så vil det gå greit å få sjekka relevant båt. Båten blir jo sjekka dobbelt siden jeg tar med mekaniker også. Så hvis de begge ikke ser noe så betyr det at det var så å si umulig å oppdage dette og jeg har hatt uflaks noe som man kan ha. Men jeg vil ikke ha kjøpt noe i blinde i hvert fall og med "obvious" ting som er feil. Siden de vil nok oppdage "obvious ting".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 5 timer siden:
Sitat

Men hvor lovlig er egentlig denne strategien med å kvitte seg med båtvrak ved å selge den til uteligger for 1 kr?


Strategien er 100 % lovlig siden man kan jo forvente at skroggjennomføringer vil holde lenger enn 1 år om båten er dævva pga. total motorhavari som koster mer å fikse enn båten blir verdt etter at dette er fikset.

Er dette feil? Ja så klart men det er statens skyld og staten er ikke samfunnet eller noen gode snille onkler som styrer det til alles beste som litt blåøyde folk tror. Politikere flest er noen av de mest kyniske og slu personer du noensinne kan oppleve. I Polen ble de ulovlig avhørt og derfor fikk folk vite hva de mener om "apekatter som stemmer" eller om landet "k*k, r*va og en steinhaug" (Når noen fra Polen banner høres det ut som en hallik eller seksualpredator, imens en nordmann vil oppfattes som satanist. Dersom selvfølgelig ord skulle oversettes direkte) eller om penga til samfunnet "våre penger".

Klart det kan jo være annerledes i Norge og alle politikerne er snille onkler men jeg ville ikke veddet en krone på dette. Hver gang noen sier om å bruke penger på noe så foreslår de velferdskutt for å true folk imens de aldri foreslår kutt i subsidier til rumpemaling eller arkitekttegnede dasser ved landets hovedveier (det kosta 10 mill for en dass).

Staten har skapt ett problem ved å ikke innføre panteordning på båt uansett om den er bruker eller statlig finansiert. Så lenge staten altså politikere har null problemer med å hive ut pensjonister fra barndomsboliger pga. formueskatt fra bolig eller kreve at bedrifter går konkurs og ikke la dem betale skatten med f.eks kjettinger som staten har beregnet er verdt flere millioner men som bedriften ikke får solgt osv. da synes jeg ikke synd på politikerne om de må bruke penger på å løfte en båt. Disse pengene hadde aldri havnet som hjelp til uføre eller uteliggere osv. de hadde havnet i en arkitekttegnet dass som en venn av en politiker tegner trolig. Det er det jeg velger å tenke på.

Uansett jeg mener noe må gjøres og ikke slik de gjorde med Oslofjorden, men gjøres skikkelig f.eks 100 000 vraktpant på alle nybåter av viss størrelse som selges og krav at mottaksplasser mottar disse båtene og ikke krever mer enn panten i betaling. Så får staten spandere denne pant på eldre båter.....

 

I mange saker der man påfører noen et mulig stort problem (feks en utgift på 100.000 kr for kassering av flytende båt eller 1 mill for kassering av sunket båt) så er det vel noe med om motparten har vært ved sine fulle fem og forstått hva avtalen går ut på.

 

Om en døddrukken fyllik som bor i sovepose under ei bru får tilbud om en ok bolig (cabincruiser) til en kostnad på halve panten fra en ølboks så kan jo det virke forlokkende (når man ser bort fra kasseringsutgiften, som kommer senere), selv om altså sluttsummen blir mye dyrere enn å leie en god leilighet.

 

Det blir jo litt som om man har et hengerlass med søppel som det koster 100 kr å levere på avfallsmottaket, mens det er "gratis" å dumpe det i naturen like ved. Men det er jo ikke lov, og det å kvitte seg med et båtvrak ved å la det gå via en uteligger uten økonomisk sans (eller med kynisk økonomisk sans, fellesskapet betaler) blir jo egentlig akkurat det samme som å dumpe hengerlasset med søppel i naturen, bare i mye større målestokk.

 

Hvor lenge en båt holder seg flytende (feks over eller under et år) uten vedlikehold er vanskelig å si, og det kommer mye an på om man gidder å holde tilsyn med den og om man gidder å iverksette tiltak om den begynner å lekke. Man kan feks iblant hindre katastrofen hvis man kjører rett opp på Biltema og handler lensepumper og slanger for en tusenlapp og setter igang med lensing. Men for en som ikke har den tusenlappen så blir jo noe slikt en umulig lensejobb. Jeg har selv sett båter av mindre størrelse (snekke ca 22-25 fot) sunket sakte men sikkert fordi ingen gidder å lense den, og har hørt at det er en rusmisbruker eller lignende som eier den (og sannsynligvis ikke burde hatt båt med tilhørende ansvar).

 

Og uansett hva man  måtte mene om politikerne så vil en ekstrautgift på en million for stat eller kommune bety enten et kutt på en million eller en million mer i skatter og avgifter (pluss litt ekstra for innkrevingskostnadene). Og jeg tror det er mer sannsynlig at det blir kutt i feks eldreomsorgen enn i en 10-millioners-kunstnertegnet-do (eller driter som det kunne kalles, bortsett fra i en tråd der det ordet betyr noe helt annet).

 

Høy vrakpant på feks 100.000 kr tror jeg ikek er noen god løsning da det nok vil gi mer problemer enn nytte. Det beste ville være en mellomting mellom dagens kjempeutgfter ved båtvrak og at ditt forslag som gir dem en høy verdi (vrakpant). Jeg tror det er bedre med en ordning der man gratis på enkelt vis kan kvitte seg med vrakene ved ei kai mens de flyter.

 

Evt kunne man hatt en ordning med gratis slep til slike steder hvis man skulle legge litt ekstra penger i det. Har inntrykk av at Kambo Marina driver med dette og muliigens sponset av staten da det virker som om det er gratis å bli kvitt vrak hos dem, men bare inntil en viss størrelse og bare et bestemt geografisk område på østlandet.

 

Skal det betales inn vrakpant på nye båter fordi de gamle gir problemer så blir det urettferdig. Og resultatet kan også lett bli at båter i større grad ikke registreres eller registreres i andre land, og rezultatet blir at det er vanskeligere å spore opp eier feks når en tom båt driver rundt (da må man sette igang redningsaksjon inntil ting er avklart) eller når en båt er fortøyd til andres brygge.

 

Vi har jo vrakpant på 1000 kr for mindre båter og det har jo medført endel tyverier for å få panten. Mange båter med lav verdi ligger jo ulåst og er lette å frakte, så da ser noen sitt snitt til å hente inn tusenlapper rundt omkring.

 

En høy vrakpant ville også gjøre det umulig for feks ivrige mekanikere å skaffe seg en båt å pusse opp med stor egeninnsats. La oss si man har kunnskapene og arbeidslysten og 120.000 kr og 100.000 kr går til å kjøpe inn båten (ingen vil jo selge for under vrakpant) og så har man bare igjen 20.000 kr til utbedringer inntil videre, istedenfor å ha 120.000 kr tilgjengelig. Da vrakpanten for bil var 6000 kr så var det jo umulig for folk med dårlig råd å skaffe seg en billig bil til under 6000 kr.

 

Jeg tror de fleste båter som synker pga manglende stell gjør det fordi det er for dyrt å kvitte seg med dem på lovlig vis, så da utsetter man det litt, eller overlater det til en som ikke har midler til å ta vare på den (men har 1 kr til kjøp av båt).

 

Og hvis det blir sakk om å innføre høy vrakpant på båt så vil det også ta tid og i mellomtiden så vil mange spekulere i dette og feks skaffe seg endel billige båtvrak som de har liggende klare til dette blir verdigjenstander.

 

Det kan nok også lett bli stor import av vrakbåter fra andre land fordi folk ønsker å få utbetalt vrakpanten og båtvrak sikkert kan skaffes gratis i andre land. Er vel sikkert endel slikt allerede med småbåter, og det hadde man sluppet om det bare var gratis å levere uten en belønning for å dra båtvrak inn i landet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:
Sitat

Man har jo formelt sett overlatt denne millionregninga til uteliggeren (som neppe har råd til å bruke 100.000 kr på å bli kvitt båten, som dermed synker). Da har man i realiteten skaffet bolig et år til en kostnad på en million kroner av fellesskapets penger.


I realiteten så vil den båten aldri ha havna hos uteligger når det er motorer som er dævva siden lenger før uteliggern så kommer det en "happy go lucky" fyr som mener han er bedre enn mekaniker og alle andre og klarer å fikse motorhavarien til billig pris og overtar båten med glede og til og med gir mer enn 1 krone dersom 2 slike personer dukker opp for å ha den. Det er virkeligheten altså håpefulle folk istedet for uteligger. For at båten synker så skal det noe mer til enn motorhavari da.

Om en båt går via noen mellomledd før den når uteliggeren som lar den synke så gjør det jo egentlig ikek saken noe bedre, annet enn at hver enkelt aktør får litt mindre ansvar da man ikke lar den gå rett fra millionær til uteligger, men via en som har økonomi et sted imellom disse.

 

At det er utbredt å kvitte seg med båter via uteliggere gjør det jo også mye vaskeligere for eiere (Hakkanen, Hulda, deg etter hvert kanskje osv) av store gamle båter som er seriøse og passer på, men som lett kan få problemer med å skaffe kaiplass pga dårlig synke-statistikk på store gamle båter.

 

Og hvis en båt etter motorbytte til 400.000 kr vil ha en verdi på 200.000 kr så er det ingen som vil overta dette prosjektet annet enn dem som har så lite peiling til at de tror feilen er en billig bagatell. Det blir med andre ord neppe dyktige mekanikere som overtar slike båter, men folk som tenker at ting er lett og deretter oppdager at dette er ikke gjennomførbart og gir prosjektet videre til en uteligger som bare skal ha billig bolig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...