Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Da har du innhentet pris fra et selskap, og fortsetter hos de andre. Ble nok en liten realitetssjekk dette. Du kan fortsette med å innhente priser på hva det koster å få båten på land, servicedeler og oljer (om du tar servicen selv), pris på båtplass osv.osv..... Så kan du regne inn hvor mye diesel du kommer til å bruke i året. Gjør tilsvarende med en båt på maks 40 fot og sammenlign. Det er gratis å drømme, men koster nok mer enn du ønsker å innbille deg å innfri disse. Husk at båtglede ikke måles i antall fot, men i antall dager i året man kan kose seg ombord.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Selv "mindre" skader blir kostbart på en så stor båt. Hva tror du det koster for en eller to nye propeller og eventuelt aksler hvis du skulle gå ned i bunn? En glassfiberskade, en pulpit som blir revet løs eller et knust vindu kan også fort bli store summer. Tipper en av nevnte skader fort koster deg minimum to års forsikringspremie. Husk at hvis noen kjører inn i deg i havn er det oftest din forsikring som dekker dette. Så har du jo alltid risikoen for totalskade ved brann eller plutselig vannintrengning.

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Skal nok få en annen sum fra morras KLP eller Gjensidige men forsøkte med dyreste og beste forsikring først. Men om de ikke garanterer at de betaler for følgeskader av en ulykke som f.eks dævva eksosbend så er jo egentlig ikke båten forsikra noe særlig bra. Hvis en del som dævver i båten kan føre til totalskade og kondemnering men dette er altså ikke forsikret så da har man jo nesten full risiko selv når "det mest truende scenarioet" er man ikke forsikret imot.

@Amfea Det blir nok muligens halve prisen hos KLP eller Gjensidige og så lenge man ikke er forsikret mot eksploderende eksosbend så er det jo ikke noe premium med den dyre forsikringa. Båtplass har jeg pris for og den er grei mindre enn halve forsikringa. Deler og service må jo være dyrt det er jo det jeg forbereder meg å punge 100 000ener på. Men forsikringa var ikke planlagt så dyr skulle være maks 30 000.

@Kallethekid Hvis jeg går på grunn rundt Langesund så skal jeg klippe i stykker båtførerlappen og D5L lappen og gi meg med båt :giggle::lol: Men jeg vet det finnes mye mer krevende områder i Norge er jo til og med i filmene som @sap_2000 har laget hvor P62 går gjennom supertrangt sund. Jeg pleier uansett å være ekstremt forsiktig var det selv med Alicraft som ikke stakk så dypt.

Det jeg ville forsikre meg mot var greier som eksploderende eksosbend eller annet som fører at hele båten må avskrives som tapt. Men det blir man jo ikke forsikret mot så da er det jo meningsløst å betale for premium forsikring hvis man kan kjøpe normal forsikring som fortsatt gjelder om noen seiler i meg eller om båten synker. Blir jo lite hjelp at forsikringa er premium om en motorhavari dreper båten og dette er ikke inkludert altså følgeskader eller det er muligens inkludert men ikke helt sikkert. Og da leser jeg det som kostbar rettssak om det er inkludert eller ikke i tilfelle.

Totalskade ved brann og vannintregning er jo dekka hos Gjensidige eller KLP osv. poenget var å få noe premium som kunne dekke f.eks det med eksosbend. Men når de ikke er sikre om det er dekket så er ikke jeg sikker om jeg vil betale 46 000 for å være usikker. Da er det bedre å være usikker til mindre pris :giggle:

PS. Det er egenandel på 30 000 da er det lite interessant å skifte vindu til 50 000 med egenandel på 30 000 og 46 000 for forsikringa. Da må det være større ting om forsikringa skal virke på noe "smått" som skades ved ett uhell.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Gullfisk Så var ikke forsikringsselgern sikker på hvorvidt "ytterligere dævving" er forsikret om f.eks en eksosbend dævver og fører til at hele resten dævver som følge da av "ulykken" at den "dævvet i fart".

Så det er rimelig lite som er forsikret til en slik enorm sum per år, spesielt det er ikke akkurat slik at noen tyver stjeler "store gamle dritere" ...


PS. Siden mange folk leser her om "store gamle dritere"....

 

Hva mener du egentlig med å bringe så mye jåssprat inn i en tråd om båter.?

Hvorfor blander du inn uttrykk som dævver, gamle dritere osv. i det hele tatt inn i noe som dreier seg om båtkjøp?

 

Burde heller overskriften vært noe slikt som "fjolls til fjells går til vanns"?

 

Jeg bare spør med henblikk på en potensiell båtselgers innfallsvinkel og mulig oppfatning....

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså noen har brukt ett morsomt uttrykk som for meg betyr "ræl som driter eksos" aka "driter" som ville hete krypa på Polsk som ett ord spesielt ment om båt som er litt gammel.

Jeg trodde forumet hadde en lett humoristisk tone som folk likte og brukte i sine beskrivelser, derfor fortsatte med dette for å ha det gøy i tråden. Ellers "dævve" blir jo slangord for slutta å fungere. Trodde Norge var jo dialektenes hjem og man ofte brukte "dævva" istedet for slutta å fungere, virker ikke osv. Folk pleide å gjøre det i hvert fall både på skolen og i livet når jeg var yngre og bodde i Skien.

Ovenfor forsikringsselger så brukte jeg jo slutte å fungere med følgeskader i hele båten og ikke "dævve".

Ovenfor båtselger vil det heller ikke bli brukt morsomme uttrykk og forhåpentligvis vil @sap_2000 ha tid til å snakke med båtselger om han ikke skulle få nok tid til å ta en liten kikk når han er i nærheten.

Men ellers "fjolls går til vanns" :giggle::lol: Denne er jo helperfekt uttrykk kan vel ikke beskrive mine båtevner som noe mer :lol: Sitter og ler her og håper å med tiden utvide mine evner med båt :giggle:

PS. @Tom Rør Var det fra Pantaenius du hadde din forskring for Princess 42 inklusive motorforsikring så lenge det gikk an å få det? Jeg trodde det var denne motorforsikringsbiten som måtte være dyrest og når man ikke fikk den på eldre båt så måtte summen bli drastisk lavere.

P.PS. Skulle sikkert hatt noe rimeligere midlertidig båt som den Princess 45 jeg ikke rakk i Horten. Hadde slept å måtte låne så mye fra foreldre med påløpende høye forsikringer henting til enorm dieselforbruk, potensiell høyprisklasse dævving av ting osv. Men som man sier man lever jo bare engang så det er vel bare å hive penga etter drømmen og glemme alle andre hobbyer og ideer :giggle::lol: Så må man jo også løfte båten for å få på skikkelig ekkolodd og fikse det med vinsjen for dyptvannsfiske forsøkene osv. osv. billig blir det ikke stresset påkommer men muligens om 1,5 uke så blir det kanskje båt og finale båt med engang. Denne Fairline 50 hadde jo vært greit også men seriøst når jeg leser i båtmagasinet folk fikk kjøpt til 1,1 mill i super bra stand og minner meg på den pålimte badeplatformen og ikke altfor vakre skroget så virker ikke det eksemplaret som like bra til samme pris. Det får bare koste skjorta det er jo hva man betaler for drømmer :lol:

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenker på er at en potensiell selger av en båt som han har stelt, oppgradert og holdt iorden gjennom kanskje mange år vil bli lite imponert av at en kjøper starter en dialog med på kalle båten hans for et stort gammelt dass.

 

Og de fleste tingene "dævver" jo ikke, det aller meste er reparerbart selv om det periodevis kan ha nedsatt eller ingen funksjon.

 

Om man i tillegg stiller med mødre, hunder osv. på en besiktigelse og babler i vei om utenlandsoverføringer, suspekte metoder for å bringe cash over landegrensene osv. så kan du omtrent være sikker på at selger ikke ønsker å avhende noen båt til deg.

 

Dette må du tenke nøye over i en evt. kjøpsdialog da det med stor sannsynlighet kan torpedere en potensiell handel. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 10 timer siden:



PS. @Tom Rør Var det fra Pantaenius du hadde din forskring for Princess 42 inklusive motorforsikring så lenge det gikk an å få det? Jeg trodde det var denne motorforsikringsbiten som måtte være dyrest og når man ikke fikk den på eldre båt så måtte summen bli drastisk lavere.

 

Jeg tror nok en gang du undervurderer hvor mye kostbare ting det er på en båt som kan skades. 

Motorene er selvsagt kostbare, men bare en av mange ting som kan koste veldig mye å reparere. 

Det er vel øvrig ganske naturlig at selskapene ikke vil forsikre eldre motorer? Man får vel heller ikke maskinskadeforsikring på eldre biler?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan mye skje, men rent bortsett fra å få hjelp fra kyndige folk er og deretter fornuftig vedlikehold om du noen gang kjøper båt, får du ingen garantier. Ønsker du det må kjøpe nytt og få reklamsjonsrett på toppen av ulike garantier gitt av forhandler og/eller produsent. Følgende ordtak er nyttig: 

"Worrying does not take away tomorrow's troubles, it takes away today's peace"

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Denne gangen skal det ikke tas med noen hunder kun profesjonelle som skal sjekke båten og mora som eventuelt skal kun underskrive kjøpet siden da kan båten om under 2 år når den eventuelt skal til Polen få gratis EU registrering i tillegg til den norske (det øker vel dens verdi at den kan brukes båte i Norge og i resten av EU og har begge MVAer. Og det gjør den i hvert fall byråkratisk mye mer komfortabel å benytte dersom man vil bruke den litt i Polen og litt i Norge og litt i Sverige f.eks). Det blir også enklere å forsikre selv om Pantaenius plutselig kunne også bruke mitt nummer som utflyttet. Men til den prisen så funker vel systemet med alle fødselsnumre :giggle:

Angående "stor gammel driter" så var mitt forståelse av det samme som Krypa på polsk "stort gammelt ræl som driter eksos". Det er i Norge da hvor de fleste forstår det ordrett som dass. Men dette er da bare humor og jeg bruker det jo ikke i samtaler med selgere. Men det er faktisk folket på forumet som mener gamle båter er "gamle dritere" selv om de legger jo humor i det så er det uttrykket skapt av noen på forumet (ikke meg) og likt som humor av vel over 50 % brukere. Jeg tok det opp fra vedkommende som foreslo det siden jeg begynte å le av å lese det.

Så jeg har jo tenkt å videreføre humoret når båten skal få nytt navn, men skal jo ikke bruke det i seriøs samtale med selger. Men om jeg skulle selge den noensinne så kan jeg jo tenke meg den overskriften istedet for "Norges mest kjente Alicraft" så "Stor gammel driter selges da enorm kjøpes! - Fungerer!" :lol::giggle: Må jo ha litt humor i det ellers så dævver man av alle de kostnadene for å realisere drømmen :giggle:


@Kallethekid Det er jo naturlig de ikke vil forsikre motorer men da burde prisen være betydelig lavere siden den egentlig forsikrer kun totalskade som brann/synking som ikke skjer så ofte siden man har jo gjerne ikke "småkræsj" med motorn involvert. Og det er jo motoren som er stort sett båtens verdi selv om alt annet er dyrt så er motor om den skal byttes til ny dyrere enn båten spesielt med tilbehør og skift.

Jeg er klar over at ting blir sabla dyrt men det er jo ting man lever fint med som at båten blir litt skrubbet her og der i lakken (blir jo aldri helt til de grader som Fairline 50 sin pålimte badeplattform) men motorne må jo få service gjerne før de rekker å be om det selv og preventivt også. Så det er motorne som jeg tenker blir disse 100 000er i service og fiksing.

@BårdK Selvfølgelig er det ingen garantier, blir bare så mye dyrere enn eventuell midlertidig båt at dette blir vel finalebåten fordi jeg aldri vil få råd til å få spart noe med disse kostnadene :giggle: Garantier koster mye mer enn de smaker. En Princess 55 som nybåt koster vel med utstyr opptil 30 mill. I hvert fall over 20 mill og da tror jeg den er naken. Om jeg hadde hatt råd til dette så hadde det blitt for dyrt likevel :lol: Kapitalkostnader + extra vedlikehold som innelagring + verdifall kommer jo tilsammen på mye mer enn det koster å kjøpe en gammel båt + fikse + bruke. Altså man kunne forbrukt en gammel båt per år og det ville være rimeligere enn bruken av den splitter nye per år.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 29 minutter siden:



@Kallethekid Det er jo naturlig de ikke vil forsikre motorer men da burde prisen være betydelig lavere siden den egentlig forsikrer kun totalskade som brann/synking som ikke skjer så ofte siden man har jo gjerne ikke "småkræsj" med motorn involvert. Og det er jo motoren som er stort sett båtens verdi selv om alt annet er dyrt så er motor om den skal byttes til ny dyrere enn båten spesielt med tilbehør og skift. 

 

Jeg vil tro forsikringen er en del rimeligere en å forsikre en nyere båt med maskinskadeforsikring, har du sjekket det?  

Jeg er klar over at ting blir sabla dyrt men det er jo ting man lever fint med som at båten blir litt skrubbet her og der i lakken (blir jo aldri helt til de grader som Fairline 50 sin pålimte badeplattform) men motorne må jo få service gjerne før de rekker å be om det selv og preventivt også. Så det er motorne som jeg tenker blir disse 100 000er i service og fiksing.
 

Nå har jeg aldri hatt en slik båt, men her tror jeg du tar feil. Spør folk som eier tilsvarende båter hvor stor del av budsjettet som går til motor og hvor mye som går til  alle andre systemer i en båt for eksempel: 

Elektronikk 

generator 

batterier 

kalesje 

tanker 

vinsjer 

varmere 

ferskvannsystem 

septik 

thrustere 

vedlikehold skrog/gelcoat 

++++ alle mindre og større ting som oppstår som lekkasjer i vinduer/luker, teak som løsner lensepunper som ikke virker med mere.

 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Ja det er jo nok av ting som kan dævve men det er vel bare motorer (med hele tilbehøret inklusive propellene), skrogjennomføringer, drivstofftanker og lekkasjer som kan gjøre "båten ferdig".  Den kan faktisk brukes om disse tingene fungerer og den dævver ikke i havn om de fungerer. Kalesje er selvfølgelig også viktig at den ikke har hull så det ikke blir lekkasjer innover når båten er i havn.

Altså øvrige ting kan man vente med (ikke batterier da) om de dævver uten at båten forringes ytterligere av at de ikke fungerer.

@Martine29f https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=357344658 er vel ikke noe å sammenligne med Princess 56 siden denne er jo forrige generasjon båt. Det står heller ikke noe om at bud er ønsket så trolig er forskjell i pris bare 500 000. Så denne Princess 48 blir sånn verken eller siden dyrt er det men man får ikke det nyere designet den er ikke "svær" for å ikke snakke om kategori lavere motorer altså 71B er hva de putta i Princess 45. Er jo helt annet enn VP122 da var det jo bedre motorer i Princess 55 til 1,3 mill i Stavanger.

Så med midlertidig båt tenkte jeg mer på tapt båt i Horten hvor man til i underkant av 900 000 kunne fått med seg nye drivstofftanker, aksler, overhalte motorer og hele tekniske pakka som ville vel ikke dævva med det første. Om det skulle bare være ca. 500 000 forskjell i pris så er denne Princess 56 betydelig nyere større og med bedre motorer. Så det er enten finale båt eller midlertidig båt hvor det er seriøs forskjell på pris.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Hvordan stiller du deg til dine kunder i ditt flyfirma/skole (har du link til det?) i Polen?

Går uti fra at de, som deg, kun vil prute på alle de tjenester ditt firma tilbyr. 

Du forventer (slik jeg har oppfattet deg) at alle som legger ut sine båter for salg, skal godta det du setter som pris, ikke hva selger antyder i pris.  Samme oppfatning har du også for forsikringsselskaper, verksteder mm.

Jeg har solgt og kjøpt store og små båter opp gjennom årene. Noen kjøpere har jeg høflig avvist, da de kun var ute etter å prute. Noen ville jeg heller ikke ha med å gjøre i ettertid da de stilte urimelige krav til "garanti" i ettertid.

Ved et kjøp eller salg, skal både kjøper og selger være fornøyd.

Redd for at det kan bli vanskelig for deg.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Der er riktig at drivlinjene er av de mest kritiske for bruk av båten, men når du skriver: "Så det er motorne som jeg tenker blir disse 100 000er i service og fiksing." Tror jeg du bommer kraftig. For meg virker det som om du fokuserer for mye på motorene og glemmer de andre hundretalls komponentene i en så stor båt. Men igjen; spør folk som har erfaring med slike båter. De vet bedre en deg og meg. Min erfaring fra diverse båter av forskjellige størrelse og type er at det alltid er ting som må utbedres, men at motorene med normalt vedlikehold ikke er den største utgiftsposten.

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Selvfølgelig fungerer flyskolen i ett kapitalisme. Nettisiden til flyskolen er litt utdatert det er instruktører der som har slutta flere år siden men kapteinen og ekskona hans jobber mest med de integrerte programmene nå og med å ferdigjøre wizzair avtalen. Jeg skrev mye om dette før men moderator slettet dette men kanskje linken får lov å stå: https://www.goldwings.pl/en/home  Og selvfølgelig skal du kjøpe 0-ATPL(A) og vil betale helheten og ikke litt og litt så kan du prute masse med kapteinen som har flyskolen.

Det spørs hva du tilbyr og hva du får tilbudt fra konkurrentene. Bartolini er dyrere og har ikke plasser så du må vente på venteliste, resten i Polen hvis du sjekker litt kan ikke måle seg med oss og billigere er det likevel ikke så det begrenser jo prutinga men for all del vil du kjøpe på forhånd får du rabatt. Skal du betale litt og litt så blir det vanskelig med mindre du binder deg til å gjennomføre hele programmet.

Når det gjelder verksteder har jeg aldri pruta det er jo som å gå i butikken. Men forsikringer er jo noe helt annet de pruter flyskolen med osv. i hvert fall de dyre og omfattende. Men selv billigkjeder har konkurranse og man kan prute på prisen hos Gjensidige eller KLP for bilforsikring som er billig. Så når man får en helt sinnsyk sum av Pantaenius for å forsikre båt som har anslått totalverdi på rundt 2 mill så er det jo klart man pruter dersom det skal lønne seg også for kjøper å velge dem. Men er jo ikke noe poeng før jeg kan vise dem ett tall hvor mye billigere det er hos billigkjedene og spørre om de kan revurdere prisen da tjenestene de tilbyr når man ikke får forsikret motoren er jo ikke så mye mer enn den billige forsikringa. Så enten gjør de det eller ikke. Det er kapitalisme jeg kan velge rimeligere forsikring hos Gjensidige, If eller KLP f.eks

For øvrig jeg ville jo mene at motorforsikring er noe som er mye farligere for assurandør. Siden om motorer dævver på 15 år gammel båt (eller noen med onde intensjoner lar de dævve (er jo 1000 muligheter som ikke kan bevises er gjort med vilje og ikke ulykke/siltasje/havari) for å få en nye) så selv om båten er mindre så må forsikringa betale hele båtens forsikringssum nesten om det skal byttes til nye motorer med installasjon av disse. Spesielt når de annonserer at de betaler for nye deler selv om det som "dævva" var brukt.

Da burde selv større båt uten motorforsikring være mye rimeligere å forsikre da den dyreste og mest mulige utgiften for forsikringa er borte. Motorhavari er jo flertallige 10 talls ganger mer sannsynlig enn at båt kræsjer og synker eller brenner. Er vel bare å se på statistikk for motorhavarier vs. totalskade på båt. Men motorhavari koster jo like meget som totalskade dersom motorer må byttes og skal erstattes med splitter nye + bytting på verksted og ikke ved f.eks deltidsansatt mekaniker.

 

Quote

Du forventer (slik jeg har oppfattet deg) at alle som legger ut sine båter for salg, skal godta det du setter som pris, ikke hva selger antyder i pris.


Hvis selger skriver gi bud så antar jeg at selger har satt en utgangspris og ikke ferdig pris og da prøver man å komme frem til en markedspris som båt lett lar seg selges igjen for dersom man skulle ha behov for dette og den ville være i samme tilstand. Skal noen selge båt dyrere enn markedet så beholder de båten vanligvis siden markedet vil ikke betale det som gjør selger fornøyd.

Begge deler skal være fornøyd men det må følge markedet. Altså hvis man leser i ett båtmagasin at 1,1 mill er prisen noen kjøpte tipptopp stand Fairline 50 ikke lenge siden fra 1991. Da vil man jo ikke betale samme med dævva generator og pålimt badeplattform og hvis skroget ser så "matt ut" at båten ikke ser spesielt "stor og vakker ut". Blir jo markedet som bestemmer prisene og ofte blir selgere værende med båtene sine fordi ingen vil betale en pris som de er fornøyd med. Det var også noe eksperter på emnet har oppfattet og fortalt meg. Noen ganger vil folk ikke fortelle ting offentlig siden det er jo mange håpefulle med båter her som mener kanskje de er verdt mer enn de faktisk er. Og selv om de ikke skal selge dem så liker folk ikke tanken om at båten deres kanskje ikke er så verdifull som de tror dersom den skulle selges.
 

Quote

Jeg har solgt og kjøpt store og små båter opp gjennom årene. Noen kjøpere har jeg høflig avvist, da de kun var ute etter å prute. Noen ville jeg heller ikke ha med å gjøre i ettertid da de stilte urimelige krav til "garanti" i ettertid.


Har aldri kommet på tanken at man kan få garanti eller annet enn selges som den er på båt som er ute av garantiperioden. Hvis du hadde skrevet "dette er ferdigpris" så hadde vel ingen forsøkt å gi bud men da hadde kanskje heller ingen tatt kontakt om prisen var satt høyt. Skriver folk at de vil ha bud så er det jo klart de får bud på prisen.

@Kallethekid

Quote

Der er riktig at drivlinjene er av de mest kritiske for bruk av båten, men når du skriver: "Så det er motorne som jeg tenker blir disse 100 000er i service og fiksing." Tror jeg du bommer kraftig. For meg virker det som om du fokuserer for mye på motorene og glemmer de andre hundretalls komponentene i en så stor båt. Men igjen; spør folk som har erfaring med slike båter. De vet bedre en deg og meg. Min erfaring fra diverse båter av forskjellige størrelse og type er at det alltid er ting som må utbedres, men at motorene med normalt vedlikehold ikke er den største utgiftsposten.


Men det kan jo hende at ting som ikke er vesentlig til båtens sjødyktighet og som heller ikke fører til at andre ting dævver fordi de ikke er fikset...... de blir bare fikset hvis båt skal selges og ellers brukes den uten? F.eks om det er 3 dasser i båten er det meget sannsynlig 2 blir avstengt og konservert og bare 1 som brukes. Samme med mange andre ting som ikke er kritiske for at båt skal kunne benyttes.

Motorer vil man gjerne også preventivt vedlikeholde, altså dævver motorene så har så å si båten dævva. Dens verdi blir nærmest null og i beste fall om man putter inn nye motorer med tilbehør så blir båten verdt den prisen det kostet å kjøpe dem og installere dem. Om motorne i Princess 56 dævva så ville det sikkert koste 3 mill elns med nye D13 med tilbehør og mekaniker til å installere alt sammen og da hadde kanskje etter motorbyttet båten vært verdt de 3 milla++ med splitter nye motorer altså kun prisen på å fikse den. Så motorer er jo hjertet av båten.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 15 minutter siden:

@Dykker Selvfølgelig fungerer flyskolen i ett kapitalisme. Nettisiden til flyskolen er litt utdatert det er instruktører der som har slutta flere år siden men kapteinen og ekskona hans jobber mest med de integrerte programmene nå og med å ferdigjøre wizzair avtalen. Jeg skrev mye om dette før men moderator slettet dette men kanskje linken får lov å stå: https://www.goldwings.pl/en/home  Og selvfølgelig skal du kjøpe 0-ATPL(A) og vil betale helheten og ikke litt og litt så kan du prute masse med kapteinen som har flyskolen.

Det spørs hva du tilbyr og hva du får tilbudt fra konkurrentene. Bartolini er dyrere og har ikke plasser så du må vente på venteliste, resten i Polen hvis du sjekker litt kan ikke måle seg med oss og billigere er det likevel ikke så det begrenser jo prutinga men for all del vil du kjøpe på forhånd får du rabatt. Skal du betale litt og litt så blir det vanskelig med mindre du binder deg til å gjennomføre hele programmet.

Når det gjelder verksteder har jeg aldri pruta det er jo som å gå i butikken. Men forsikringer er jo noe helt annet de pruter flyskolen med osv. i hvert fall de dyre og omfattende. Men selv billigkjeder har konkurranse og man kan prute på prisen hos Gjensidige eller KLP for bilforsikring som er billig. Så når man får en helt sinnsyk sum av Pantaenius for å forsikre båt som har anslått totalverdi på rundt 2 mill så er det jo klart man pruter dersom det skal lønne seg også for kjøper å velge dem. Men er jo ikke noe poeng før jeg kan vise dem ett tall hvor mye billigere det er hos billigkjedene og spørre om de kan revurdere prisen da tjenestene de tilbyr når man ikke får forsikret motoren er jo ikke så mye mer enn den billige forsikringa. Så enten gjør de det eller ikke. Det er kapitalisme jeg kan velge rimeligere forsikring hos Gjensidige, If eller KLP f.eks

For øvrig jeg ville jo mene at motorforsikring er noe som er mye farligere for assurandør. Siden om motorer dævver på 15 år gammel båt (eller noen med onde intensjoner lar de dævve (er jo 1000 muligheter som ikke kan bevises er gjort med vilje og ikke ulykke/siltasje/havari) for å få en nye) så selv om båten er mindre så må forsikringa betale hele båtens forsikringssum nesten om det skal byttes til nye motorer med installasjon av disse. Spesielt når de annonserer at de betaler for nye deler selv om det som "dævva" var brukt.

Da burde selv større båt uten motorforsikring være mye rimeligere å forsikre da den dyreste og mest mulige utgiften for forsikringa er borte. Motorhavari er jo flertallige 10 talls ganger mer sannsynlig enn at båt kræsjer og synker eller brenner. Er vel bare å se på statistikk for motorhavarier vs. totalskade på båt. Men motorhavari koster jo like meget som totalskade dersom motorer må byttes og skal erstattes med splitter nye + bytting på verksted og ikke ved f.eks deltidsansatt mekaniker.

 


Hvis selger skriver gi bud så antar jeg at selger har satt en utgangspris og ikke ferdig pris og da prøver man å komme frem til en markedspris som båt lett lar seg selges igjen for dersom man skulle ha behov for dette og den ville være i samme tilstand. Skal noen selge båt dyrere enn markedet så beholder de båten vanligvis siden markedet vil ikke betale det som gjør selger fornøyd.

Begge deler skal være fornøyd men det må følge markedet. Altså hvis man leser i ett båtmagasin at 1,1 mill er prisen noen kjøpte tipptopp stand Fairline 50 ikke lenge siden fra 1991. Da vil man jo ikke betale samme med dævva generator og pålimt badeplattform og hvis skroget ser så "matt ut" at båten ikke ser spesielt "stor og vakker ut". Blir jo markedet som bestemmer prisene og ofte blir selgere værende med båtene sine fordi ingen vil betale en pris som de er fornøyd med. Det var også noe eksperter på emnet har oppfattet og fortalt meg. Noen ganger vil folk ikke fortelle ting offentlig siden det er jo mange håpefulle med båter her som mener kanskje de er verdt mer enn de faktisk er. Og selv om de ikke skal selge dem så liker folk ikke tanken om at båten deres kanskje ikke er så verdifull som de tror dersom den skulle selges.
 


Har aldri kommet på tanken at man kan få garanti eller annet enn selges som den er på båt som er ute av garantiperioden. Hvis du hadde skrevet "dette er ferdigpris" så hadde vel ingen forsøkt å gi bud men da hadde kanskje heller ingen tatt kontakt om prisen var satt høyt. Skriver folk at de vil ha bud så er det jo klart de får bud på prisen.

@Kallethekid


Men det kan jo hende at ting som ikke er vesentlig til båtens sjødyktighet og som heller ikke fører til at andre ting dævver fordi de ikke er fikset...... de blir bare fikset hvis båt skal selges og ellers brukes den uten? F.eks om det er 3 dasser i båten er det meget sannsynlig 2 blir avstengt og konservert og bare 1 som brukes. Samme med mange andre ting som ikke er kritiske for at båt skal kunne benyttes.

Motorer vil man gjerne også preventivt vedlikeholde, altså dævver motorene så har så å si båten dævva. Dens verdi blir nærmest null og i beste fall om man putter inn nye motorer med tilbehør så blir båten verdt den prisen det kostet å kjøpe dem og installere dem. Om motorne i Princess 56 dævva så ville det sikkert koste 3 mill elns med nye D13 med tilbehør og mekaniker til å installere alt sammen og da hadde kanskje etter motorbyttet båten vært verdt de 3 milla++ med splitter nye motorer altså kun prisen på å fikse den. Så motorer er jo hjertet av båten.
 

Du gjentar stadig at motoren dævver og blir verdiløs. Hvor vanlig tror du dette er? 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Ikke bare motorn men hele båten blir verdiløs altså den kan få eventuelt verdien av den motorn man installerer dersom resten er sabla bra.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med total motorhavari men slik jeg oppfattet forumet og diverse efarne folk så skal dette være ganske ofte hendelig hendelse.

Var jo ikke lenge siden @sap_2000 fortalte at noen med båt fra 2008 mest sannsynlig fikk total motorhavari slik at motor må byttes og før det har investert penger i å forsøke å redde den så det blir jo mer enn bare bytte motorn i kostnad.

@ohio Vel hvis du leser diverse råd jeg fikk her så har svært erfarne personer forklart tydelig at motorer dævver og at det koster svindyrt fordi folk ofte forsøker først å fikse noe som muligens ikke lar seg fikse og etterpå må bytte motor på toppen av det hele.

Link to post
Share on other sites

@ohio Forsøkte jo å kjøpe en rimeligere båt (Princess 45 i Horten) men rakk ikke så da er den rimeligste i forhold til hva man får av kvalitet sabla dyr. Så enten blir det mer sitte med PCen eller så blir det båt, så man lever jo bare engang.

Forsøkte å få den forhåndssjekka av noen men det var ikke tid til det, så da blir det bare å planlegge full "utrykning" med mekaniker og @sap_2000 for å eventuelt kjøpe om bud blir godtatt og båt er i riktig tilstand.

Link to post
Share on other sites

Dette forumet dreier seg jo mest om folk som får problemer med sine båter. Viktig å være klar over de tusenvis av båteiere som har sine båter år etter år og hvor motorer aldri havarerer. Så prøv heller å være mer positiv mr X. Regner med at du har avtalt med Sap, eller er det ønsketenking.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det er jo det som er håpet men man kan jo ikke leve bare på håp når veldig erfarne folk som @sap_2000 forteller at det er ikke spørsmål om "hvis det dævver" men om "når det dævver" da høres det jo ut som ganske konkret spådom angående de fleste eldre båter og motorer.

Det er jo derfor jeg tenker på det frem og tilbake og forsøkte også med midlertidig mindre båt når slike ble annonsert (men da var jeg ikke klar til å være rask nok) men nå virker Princess 56 som mest kvalitetsbåt per krone men dette må selvfølgelig undersøkes.

Så leser man jo eksempler som f.eks @kdtran på forumet hvor han kjøpte en båt og den dævva så han måtte fikse hele og skaffe nye motorer.... så kjøpte han en større som så veldig pen ut i interiøret men den dævva også så han måtte fikse og overhale motorer..... så det hørtes ikke så veldig usannsynlig med total motorhavari når en person fikk det på begge båter han kjøpte.
 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Da får du nyte helga og Trondheimsfjorden, der er det fisk å få uten å ankre eller måtte ut på åpent hav :giggle: Båten din er vel ikke så urgammel og du har vel hatt den lenge og hatt den vedlikeholdt så da er vel sjansen for at motor har det godt mye større enn om du akkurat kjøpte den og ikke kjente til den. Det får være den optimistiske tanken her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...