Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Boatmad Det er vel som du ser muligens på gang. Det kan jo vise seg at båten er bare pen på bilder.

Har jo latt være å vinne auksjon på "pocketdriter" her og nå fordi jeg kanskje kjøper finale båt om litt over en uke. Eller kjøper meg ett tungt blylodd om halsen økonomisk om ting kommer til å dævve etter den pessimistiske modellen :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 59 minutter siden:

@Martine29f


Har ikke tenkt å betale 2,45 hvis det står bud ved rask handel og den blir sabla rask med 15 min overføring. Det som går sakte blir eventuelt biten med skipsregisteret men der har jo eier registrert båten selv (eller forrige eier osv.).

Kontoene er nesten fylt opp (men faren min skal enda en tur til Polen) det som skjer nå er kartlegging av hvordan foreldra ska få tilbake penger fra meg og forklaring til dem hvor sakte det vil gå siden det skal jo koste sabla dyrt for å kunne bruke båten og vedlikeholde motorene og hele resten + enorm forsikring og enorm drivstofforbruk og masse diesel om det skal være henetur i marsjfart men det er jo verdt å få ekspertvurdering av hva som bør snarest fikses på så lenge eksperten tørr turen i såpass gammel båt :giggle:

I mellomtiden er det litt "kaldsvetting" med "er det virkelig det jeg vil ønsker jeg å eventuelt i verste fall hive disse penga ut vindu, ønsker jeg i beste fall å låse dem for lang tid fordi å selge slik båt er ikke noe som skjer raskt selv om man setter den ut til rimelig lavpris" Men ideen er å reise 30 Juni/1 Juli med hotell så det skipsregisteret kan ordnes på mandag dersom båten er i riktig tilstand og kan bare kjøpes. Om jeg kjøper den så kan jeg vel etterpå tilbringe litt tid i den der borte men vet ikke helt om jeg tørr havnemanøvrering alene der borte for å sjekke om det er fisk i Bergen :giggle:

Så planen er at når @sap_2000 har tid for dette så får jeg beskjed om det er mulig for han å ringe eier og kanskje av forhåndsprat finne ut av litt mer info om relevante ting ved båten. Deretter spørr jeg @sap_2000 om når han har tid for besiktigelse og prøving av båten og om det er biletter på fly for den perioden. Deretter spør jeg hvilke av disse datoene kan passe mekaniker for å reise dit. Så når den datoen kommer reiser jeg med mora og mekaniker til Bergen med bil imens @sap_2000 flyr inn med fly. Så plukker vi opp @sap_2000 fra flyplassen og kjører til båten hvor den blir undersøkt først ved kai og deretter om det blir enighet med selger så skjer det en prøveseiling. Om alt er som det skal være eller om eventuelle feil ikke er katastrofale og eier inkluderer avslag i prisen så blir det signert kjøpekontrakt og enten eier får penga overført på 15 min ellers så skjer dette hos skipsregisteret eller en advokat i Bergen hvor penga kommer samtidig med eiers underskrift om at båten går over på min mor f.eks (siden da kan hele tas med for gratis EU MVA om litt mindre enn 2 år når hun skal utflytte til Polen). Da vil båt ha både norsk og EU MVA.

Så dette er den kortfattede planen.

Har ikke selv lest så mye på tråden siste tiden men mener huske du skrev Vedr ditt stangfiske som er viktig med tanke på båt og du ønsker fiske som proffer.

konsentrer deg om båt type som passer deg.

du klarer ikke lese deg opp til fisket via bøker.

Om det er på havet eller innlandet blir det prøv og feil metoden gjennom mange år :) det kan ikke gjøres på nettet hjemme på gutterom.

Så til slutt sitter det etter masse prøv og feil i praksis som man også lærer båtlivet.
ønsker deg lykke til med fiske i Norge og Baltikum.



 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Jeg tror alle båter er det mulig å fiske fra hvis folk kunne fiske fra skøyte på over 70 fot så er akterenden av Princess 56 egnet også. Hva båten må utstyres med vil jeg lese og kanskje få hjelp av @Eika siden han tilbød seg det angående anker, vinsjer og hele pakka der samt til å finne 10 gradern og få til å sleppe ankeret slik at båten ankrer der man vil og ikke 40 meter unna.

Jeg vil ikke kjøpe båt som er ment 100 % til å fiske siden da mister jeg gleden av cruise med båten osv. om det skulle vært førerhusbåt til samme prisen. For øvrig antar førerhusbåt som var 46 fot er såpass ny at man måtte opp til 5 mill elns.

Har hatt masse prøv og feil med Alicraft men uten hjelp lærer jeg ikke den ankringa som sagt folk med masse sportsfiske erfaring hadde heller ikke peiling om hvordan man gjør det med båt og havfiske at man får fiska på akkurat det stedet hvor man vil.

Takk for gode ønsker, har jo lyst å prøve å se hva som finnes ved Bergen om jeg kjøpte båten poenget er bare at jeg vil være redd for å ødelegge båten og brygga dersom det er lov å bruke den båtplassen som båten har litt til etter kjøpet. Hadde også drøm om å seile båt nordover mot storfisken :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Da burde selv større båt uten motorforsikring være mye rimeligere å forsikre da den dyreste og mest mulige utgiften for forsikringa er borte. Motorhavari er jo flertallige 10 talls ganger mer sannsynlig enn at båt kræsjer og synker eller brenner. Er vel bare å se på statistikk for motorhavarier vs. totalskade på båt. Men motorhavari koster jo like meget som totalskade dersom motorer må byttes og skal erstattes med splitter nye + bytting på verksted og ikke ved f.eks deltidsansatt mekaniker.

Den dyreste utgiften for et forsikringsselskap er nok store båter som synker. Bare det å få båten opp i flytende tilstand med massevis av kraner og store arbeidsgjenger koster enorme summer, og deretter kommer utgiftene til destruksjon, som også er mye verre når alt har vært under vann. Og så kommer erstatning til båteier for tapt båt i tillegg, og bare siste punktet alene er jo gjerne minst like dyrt som om motorene hadde totalhavarert da forsikringen neppe dekker mer enn verdien av hele båten for en havarert motor.

 

Har du lest tråden om The Flinge? Det er en båt i din kategori som sank ved ei kai og det var noe voldsomt til kraner som måtte til for å heve den. Den lå ved ei kai, men kaia var ikke egnet for store mobilkran, så da ble det flere lektere med mange kraner på. Skikkelig dyr heving.

 

Du skriver også at det er mye dyrere å bytte motor å verksted enn å bruke en deltidsansatte mekaniker, men hvordan kom du frem til det?

 

En mekaniker skal vel ha samme timelønn om han er heltid eller deltid. Tenker du egentlig mener svart arbeid. Og hva får deg til å tro at man kan reparere på en mer økonomisk måte uten verksted? Har alle verksteder bare dummet seg helt ut ved å kjøpe lokale og utstyr? Man kan selvfølgelig klare en lavere timepris uten verksted, men så tar ting lenger tid pga manglende utstyr.

 

Og deltid gjør bare at man må investere i like mye utstyr som hrltidsmekaniketen, men får bare inn halve inntjening som skal dekke verktøykjøp, så da må verktøyet koste mer pr time for deltid enn heltid.

 

Så eneste måten å spare inn noe der er hvis denne deltidsmekanikeren i virkeligheten snulter på verkstedet der han jobber og bruker verkstedets utstyr på fritida for å jobbe (svart?) for deg.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 20.6.2024 at 23.17:

Men forsikringa var ikke planlagt så dyr skulle være maks 30 000.

Men då må du huske på at forsikring koster det det koster å fikse skader. Så samme hva du mener er riktig pris på forsikring så er fasit det du blir tilbudt.

 

Jeg tror mine båtforsikringer koster år ca 1,5% av verdien på båtene. Og hvis du ser på gamle store båter til 2,5 mill då ville det være rart å forvente at det skulle bli billigere. Jeg har ansvarsforsikring og brann og tyveri, men om jeg kjører på et skjær og ødelegger båten så må jeg betale skaden selv. Tankegangen min der er at verksteder som skal gjøre ting perfekt er dyre og jeg som er forsiktig må spleise på skadene til råkjørere som skal ha proffteparert båtene sine. Da er jeg heller selvassurandør på det området. Noe kan fikses med noen glassfiberarmert til en billig penge. Og skulle det være for ille så har jeg råd til å tape båten og kjøpe noe tilsvarende.

 

Jeg har påhengsmotorer, så da slipper jeg sjøvannsinntak som løsner og senke båten osv.

 

Båtene mine er små så heving kan nok skje med en Europris-gummibåt til noen få hundrelapper for å få båten til overflaten. Så kan den tauet til den går på grunn ved båtrampa, hengende under en billig gummibåt. Så kan den slepes litt lenger opp med bil (hvis den likevel skal skrotes pga store skader) før den vinsjes opp på båthenger, med litt lensing underveis.

Link to post
Share on other sites

@19 fot jeg skrev deltidsansette fordi det skal jo være hvit ifølge alle lover og regler.

 

Tror du verksted betaler timelønn på 1000 kroner til mekanikere? Og kunden betaler da 1250 pga mva. Om man ansetter mekaniker betaler man ikke arbeidsgiveravgift engang opptil 60 000.

 

Så da er det kun skatten og den betaler jo ansatte mekanikere på verksted også. På verksted betaler man for tomme timer når mekanikere ikke har jobb og sjefens lønn og administrasjonen og gud måtte vite hva kanskje til og med for investor som har kjøpt bygget og utstyret (utstyr kan leies eller tjeneste for å ta ut motor med kran bestilles).

 

Vanligvis får håndverkere betalt rundt 300 kroner timen som ansatte. Selv med 650 i timen er man på halv pris ved verksted og mekaniker får mye bedre betalt enn for "vanlig jobb". I tillegg så er noen man kjenner ofte mye bedre til å gjøre jobben enn f.eks middelmådig verksted.

 

Når det gielder forsikring så tror jeg det mye sjeldnere skjer at båter synker i havn enn at de får motorhavari.

 

Så å forsikre en mindre båt til 3 mill vs denne til f.eks 2,1 mill er mye mer risiko. Hva om motorene totalhavarerer akkurat før den mindre fyller 15 år. Da må jo en premium forsikring kjøpe nye og få dem montert og da betaler de nesten 3 mill for dette som om det var totalskade.

 

Så denne båten er vel mye mindre fare for forsikringa. Og hvis f.eks eksosbend ryker og ødelegger resten av båten så må man trolig likevel til retten selv med Premium forsikring, for at de skal betale for alt det andre som eksosbendet har ødelagt. Siden selve bendet er ikke forsikra men følgeskader er utifra Pantaenius sine vilkår.

 

PS. Ved motorforsikring så er jo fare for svindel også mye større da det er umulig for forsikringsselskap å bevise om f.eks frostsprengt motor dævva fordi noen feilsikra den som ulykke eller om det var gjort med vilje så 15 år gammel båt får splitter nye motorer med garanti. Det er også mye annet som kan være ulykker og havarier men som en svindler kan med vilje "overse" .

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 20.6.2024 at 21.37:

Husker da ellers du nevnte for en stund siden, at forsikringen var nada problem. Den var billig da dine foreldre hadde goe avtale på dette. 

Kanskje på tide du tar til deg litt mer av det folk sier her inne. Var mange som nevnte nettopp det med dyr forsikring, men ble som vanlig bortforklart av deg.

Og jeg nevnte at han burde sjekke forsikringspris på ulike typer båter og sjekke om det var noen som var ekstra dyre eller billige så han kunne ta det med i regnestykket hvor han ellers stort sett bare ser på innkjøpspris og noe få andre ting.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Boatmad Det er vel som du ser muligens på gang. Det kan jo vise seg at båten er bare pen på bilder.

Har jo latt være å vinne auksjon på "pocketdriter" her og nå fordi jeg kanskje kjøper finale båt om litt over en uke. Eller kjøper meg ett tungt blylodd om halsen økonomisk om ting kommer til å dævve etter den pessimistiske modellen :giggle:

Om du kjøper på auksjon eller annet har du ingen garanti om det dææver eller hva du kaller det. 
kjøp deg båt og ta det som det kommer :)

du har fått 300 råd på siden.

tråden blir laaaang :)

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

@19 fot jeg skrev deltidsansette fordi det skal jo være hvit ifølge alle lover og regler.

 

Tror du verksted betaler timelønn på 1000 kroner til mekanikere? Og kunden betaler da 1250 pga mva. Om man ansetter mekaniker betaler man ikke arbeidsgiveravgift engang opptil 60 000.

 

Så da er det kun skatten og den betaler jo ansatte mekanikere på verksted også. På verksted betaler man for tomme timer når mekanikere ikke har jobb og sjefens lønn og administrasjonen og gud måtte vite hva kanskje til og med for investor som har kjøpt bygget og utstyret (utstyr kan leies eller tjeneste for å ta ut motor med kran bestilles).

 

Vanligvis får håndverkere betalt rundt 300 kroner timen som ansatte. Selv med 650 i timen er man på halv pris ved verksted og mekaniker får mye bedre betalt enn for "vanlig jobb". I tillegg så er noen man kjenner ofte mye bedre til å gjøre jobben enn f.eks middelmådig verksted.

 

Når det gielder forsikring så tror jeg det mye sjeldnere skjer at båter synker i havn enn at de får motorhavari.

 

Så å forsikre en mindre båt til 3 mill vs denne til f.eks 2,1 mill er mye mer risiko. Hva om motorene totalhavarerer akkurat før den mindre fyller 15 år. Da må jo en premium forsikring kjøpe nye og få dem montert og da betaler de nesten 3 mill for dette som om det var totalskade.

 

Så denne båten er vel mye mindre fare for forsikringa. Og hvis f.eks eksosbend ryker og ødelegger resten av båten så må man trolig likevel til retten selv med Premium forsikring, for at de skal betale for alt det andre som eksosbendet har ødelagt. Siden selve bendet er ikke forsikra men følgeskader er utifra Pantaenius sine vilkår.

Har du tenkt over hbilket ansvsr du har som arbeidsgiver?

 

Du skal betale feriepenger. Du skal betale lønn når mekanikeren er dyk og ikke kan jobbe.

aaOm han skader seg har du et stort ansvar og kan få en kjempeuthift. Har du eller mekanikeren en forsikring som dekker slikt?

 

Jeg og noen andre jobbet litt med et byggeprosjekt i en forening en ettermiddag. Da sa en som jobber som håndverker som selvstendig næringsdrivende at han er nok den eneste her dom har forsikring, og det hadde han nok rett i.

 

Du nevner at verkstedet må betale gor dødtid. Men hva om det blir dødtid gor mekanikeren din fordi krana til motorløft kom en time etter at mekanikeren var klar til løft, dier du bare til mekanikeren din at nå får du sitte her og vente en time uten lønn?

 

Motorløft er forøvrig et hode eksempel på at verksteder gjør ting mye mer effektivt enn deltidsmekanikere som må leie inn kranbil. Tenk så mye enklere å bare ta traverskrans i taket og foreta et presis løft kjapt og enkelt akkurat når det passer. Skal du ha kranbil er det dyrt og du må oppgi et klokkeslett og risikere du ikke er klar da eller at du og mekaniker må vente på krana. Det er også lettere å ta rettlinjede bevegelser med traverskran enn med lastebilkran og det blir mye mindre gynging i travaerskran. Jeg har kompetansebevis på begge deler og har brukt begge deler mye i jobbsammenheng.

 

Det er også mye enklere om den som ser hvordan det skal flyttes på ting styrer krana enn at man skal dirigere en kranfører, som man gjerne må ved innleide kraner med kranfører.

 

Og hva er det som får deg til å tro at verksteder er mer middelmådige enn om samme folka leies inn på deltid?

 

Kan du fortelle om en mekaniker jobber best i en tørr verkstedhall eller ute i regnværet?

 

Og blir det mest skade på verktøy inne eller ute i regnet?

 

Og mår man har gjort seg ferdig for dagen, er det da greiest å komme tilbake til våte rustne overflater på den åpnere motoren?

 

Og er det ikke enklere å låse døra og dra hjem enn å pakke ned alt verktøy og utstyr og halvveis demonterte motordeler osv? Husk på at det Guinness både regnvær og tyver.

 

Og hvilke forsikringer og selskap er det som dekker splitter nye motorer uten bruksfradrag hvis 14,9 år gamle motorer havarerte?

 

Kan jo nevne at Gjendige tar deg betalt gor slikt på jil, men uten at de dekker disse motorskadene. Jeg spurte dem om motorsagerforsikringa automatisk sies opp mår det meldes inn kilometerstand over 200.000 km. Svaret var at det dkjer ikke, då da må man passe på selv. Ellers så må man betale, men har ingen dekning pga mange km.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Det er vel bare Pantaenius som mener det kan være like dyrt uten at man kan få motorforsikring som med motorforsikring. Og de klarte ikke gi ett klart svar om resten er forsikret eller ikke dersom f.eks eksosbend ryker og skaper ødeleggelser på andre ting som da er jo ulykke og ikke havari. Ble bare vage svar at de tror det.

Dette er også en forsikring som dekker splitter nye deler uansett hvor gammelt det som hadde ulykke var og da ved motorhavari så dekker de nye deler til motor eller ny motor om den ikke kan fikses. Så de har stor risiko når båter nærmer seg 15 år.

Men jeg skal spørre hva If, Gjensidige, Storebrandt og KLP vil ha i forsikring siden jeg trenger ikke splitter nye deler om noe skulle dævve og ved totalskade er det jo uansett båtens kjøpesum.

Angående arbeidsgiver ansvar så blir det selvfølgelig tidsbegrensede oppdrag som passer innenfor skattetatens beskrivelser og siden mekaniker utfører dem kun hos meg og ikke for flere så trenger han ikke å bli selvstendig næringsdrivende. Det er jo ikke jobb til faste tider men bare når noe har dævva og bare hvis mekaniker har tid så av og til må man jo vente til mekaniker har tid/lyst for jobb. Og selvfølgelig får jo mekaniker betalt om man må vente på noe og han er der for å fikse noe.

Men på verksted har de jo tomtid i form av at det er ingen kunde og ingenting å fikse på eller vente på så da sitter de bare der i tomtida. Å vente på en kran er ikke det som kalles tomtid og kunden faktureres for at mekaniker venta på krana med 1000 timen + MVA eller enda mer i dag.

Uansett jeg håper ikke motorbytte blir det som må gjøres siden da er det trolig verksted uansett fordi VP krever dette for at det skal være 5 års garanti og ingen betaler 3 mill for motorer og tilbehør uten garanti. Poenget var alle de andre mindre jobbene hvor jeg vet mekaniker gjør dem bedre og raskere enn "middelmådige verksted" og verksted er det bare i tilfelle mekaniker ikke har tid i det hele tatt. Ellers om det kostet mer enn ved verksted så ville det være verdt det om personen som fikser ting er mye mer proff enn hva vanlige verksteder er.

For øvrig er det opptil 60 000 forenklet prosedyre uten noe deltidsansettelse osv. eneste kostnad er at mekaniker må betale skatt over det som overskyter 6000 per år for at alt skal være hvitt og blankt.

@Boatmad Man får jo ingen garanti uansett det var snakk om en liten pocketdriter 2 fot større enn Alicraft til muligens litt over 200 000 eller hva folk ville by (men minstepris er jo ikke oppnådd så selger må ikke selge). Tenkte på den bare for å bruke resten av sommern og dævvern så dævvern hvis ikke så kan den jo selges når større båt kjøpes. Med med mekaniker sine skills tror jeg den ville levd som Alicraft.

Får jo se hva det blir med Princess 56 kanskje det blir båt og finalebåt med engang. Og tråden blir enda lengre med hentetur og bruk og bilder av alt mulig rart fisk inkludert. Og når noe dævver så blir det jo enda mer bilder av fiksing og hele pakka. Så tråden blir bare lengre men jeg betrakter den som en tråd om mitt "eventyr med båt" eller "fjolls til vanns" som noen kalte det :giggle::lol:


PS. @Tom Rør Hadde du båten forsikret hos Pantaenius eller var det noe annet forsikring?

Link to post
Share on other sites

@tacan Har sett den lenge siden også. Er ikke noe å sammenligne med Princess 56. Først og fremst høyere utgangspris uten info at bud ønskes og den selges av Bergens meglere som jeg har hørt et rykte om at de heller sitter lenge med båtene til kundene enn gir store rabatter.

Ellers er jo båten ikke sammenlignbar den er 9 fot kortere (er jo en 47) og 30 centimeter smalere, så er jo motorene forrige modell antar jeg fordi på Princess 56 har de 610 HK hver imens på denne er de 475 HK hver. Ellers er båten ett år eldre og ser like fint velholdt ut på bilder.

Så måtte være sabla mye feil på Princess 56 og helt feilfritt 100 % tilstand (noe @sap_2000 fortalte ikke finnes på gamle båter altså 100 % tilstand) på denne Fairline 47 for at de skulle kunne være nærme hverandre i pris. Og her starter jo Fairline 47 fra høyere pris.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 14 timer siden:

@19 fot Det er vel bare Pantaenius som mener det kan være like dyrt uten at man kan få motorforsikring som med motorforsikring. Og de klarte ikke gi ett klart svar om resten er forsikret eller ikke dersom f.eks eksosbend ryker og skaper ødeleggelser på andre ting som da er jo ulykke og ikke havari. Ble bare vage svar at de tror det.

Dette er også en forsikring som dekker splitter nye deler uansett hvor gammelt det som hadde ulykke var og da ved motorhavari så dekker de nye deler til motor eller ny motor om den ikke kan fikses. Så de har stor risiko når båter nærmer seg 15 år.

Er du sikker på at forsikringa er så god at man får nye motorer hvis de nesten 15 år gamle havarerer?

 

Isåfall blir det jo nesten en invitasjon til å ikke ta vare på motoren så den kanbhavarere og gi ny motor så man får gratis oppgradering. Sånt vil jo være ressursmisbruk og gi dyre forsikringer. Forsikring bør være noe som begrenser tapet ved skade, ikke en kjempebelønning for dem som klarer å få til en skade.

 

Skal man selge en båt med 14 år gamle motorer får man ikke full pris for motorene. Da er det dumt om folk velger senking til fullpris fremfor salg til under halv pris.

 

Som en sa når han hadde hatt samme mobiltelefonen en stund: "Nå er det vel på tide å miste telefonen snart". Det r jo ikke sånn det bør være.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Det er sånn det er med premium forsikringer det er derfor jeg ikke ønsker å betale ekstrem pris når det ikke er mulig å få forsikret motorne lenger. Antar de ikke ser på det som avslag i prisen. Samtidig er jo uhell ikke sikkert dekket som f.eks eksploderende eksosbend som skaper skader på alt annet i båten.

Det blir jo akkurat samme med motor som med mobiler. Om det er noen svindlere så mister de mobilen overbord, imens det kan jo faktisk skje noen snubla og mista den overbord. Så ingen kan jo bli tatt, samme med slik motorforsikring umulig å skille svindel fra faktisk ulykke.

Med synking er det jo mulig siden svindlere blir tatt men der er det jo lettere siden det må jo en del til at en båt skal synke i penvær og det er ingen som kan "bestille" når skroggjennomføringer skal gi seg. Noen holder jo 40 år imens andre dævver. Så svindlere gjør jo ofte ting som kan avsløres ved totalskade, men med motorskade er det jo klin umulig å finne ut av om det er svindel eller vanlig uflaks og uvitenhet eller uhell/feil ved konservering.

Svindlere tørr jo ikke risikere eget liv ved å gå ut i en storm og la båten synke siden de kan jo synke med den, så blir mye enklere å avsløre totalskade svindel. Men det rare er jo at folk får problemer om det er ærlige uhell som det med eksosbend ol. og må krangle til seg pengene. Imens en svindler vanligvis gjør slik at det er ikke tvil om at han skal ha penga med mindre forsikringa avslører at det er gjort med vilje.

Jeg vurderer jo derfor mindre premium forskring som er rimeligere så lenge de også dekker diverse uhell som man ikke kan noe for eller ting som at båt synker i havn. Men jeg tror nok den båten blir sjekka så mange ganger og vedlikeholdt av mekaniker at slikt ikke skjer. Så er det jo dumt det ikke finnes "extended ansvarsforsikring" for skulle man vært så uheldig å kollidere i noen andre sin båt. Så er det jo sabla dumt at vedkommende ikke får betalt fra ansvarsforsikringa og de sier det er hendelig uhell. Da blir man plutselig folkefiende nr.1 om noen lot være å forsikre sin båt, og man vil gjerne ikke punge ut flere 100 000 for noen andre sin båt når man har jo fullforsikra sin egen med ansvar.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 16 timer siden:

Når det gielder forsikring så tror jeg det mye sjeldnere skjer at båter synker i havn enn at de får motorhavari.

 

Det er mulig, men kostnadene ved synking er mye større for da dævver både motorer, alt i båten unntatt selve glassfiberen, samt kostnad til heving etc som kan bli enorme summer. Ref "the fleng" i stavanger. Ikke billig å få opp store båter.

 

XardasKSP skrev for 16 timer siden:

Hva om motorene totalhavarerer akkurat før den mindre fyller 15 år. Da må jo en premium forsikring kjøpe nye og få dem montert og da betaler de nesten 3 mill for dette som om det var totalskade.

De får ikke nye. De blir reparert eller man blir tilbudt en sum for pris av motorer minus alderfradrag som typisk går i null ved 15-25 år. Så blir det opp til deg å løse floka selv. Dette er ikke som å krasje bilen hvor man kan sette seg tilbake å vente på telefon om at alt er ferdig og klart. 

 

XardasKSP skrev for 16 timer siden:

Og hvis f.eks eksosbend ryker og ødelegger resten av båten så må man trolig likevel til retten selv med Premium forsikring, for at de skal betale for alt det andre som eksosbendet har ødelagt. Siden selve bendet er ikke forsikra men følgeskader er utifra Pantaenius sine vilkår.

 

Det står som regel en god del i vilkårene om at man plikter å etterse og holde båten i stand, bytte slitedeler etc. 

De vil garantert finne rust eller tæring i et eldre eksosbend, så da burde du ha byttet det. Samme med en skroggjennomføring som ryker og senker båten. Du burde ha sjekket og byttet den.

 

XardasKSP skrev for 16 timer siden:

PS. Ved motorforsikring så er jo fare for svindel også mye større da det er umulig for forsikringsselskap å bevise om f.eks frostsprengt motor dævva fordi noen feilsikra den som ulykke eller om det var gjort med vilje

 

De fleste båtforsikringer har klare vilkår ang frost. Som regel null erstatning. Du skulle sjekket, evt holdt den frostfri.

 

XardasKSP skrev for 16 timer siden:

så 15 år gammel båt får splitter nye motorer med garanti.

 

Det skjer ikke.

 

Dine teorier ang hvordan båtforsikring fungerer i praksis stemmer ikke overens. Du risikerer en meget bratt lærekurve. Spesielt med eldre, større båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

De får ikke nye. De blir reparert eller man blir tilbudt en sum for pris av motorer minus alderfradrag som typisk går i null ved 15-25 år. Så blir det opp til deg å løse floka selv. Dette er ikke som å krasje bilen hvor man kan sette seg tilbake å vente på telefon om at alt er ferdig og klart. 

 

På Pantaenius båtforsikring påstod de at de skiller seg fra alle andre forsikringer med at man får en splitter ny del uansett hvor gammel den som blir ødelagt var. Og da gjelder det også på motorer for båt som er nyere enn 15 år.

Men prisen på forsikringa er like dyr selv om den ikke inkluderer motorer.

 

Quote

Det skjer ikke.

 

Dine teorier ang hvordan båtforsikring fungerer i praksis stemmer ikke overens. Du risikerer en meget bratt lærekurve. Spesielt med eldre, større båt.


Derfor vil jeg ha forsikring fra et "billigkjede". Siden denne premium forsikringa ikke gir så mye om båt er eldre enn 15 år. Men utifra hva selger av forsikring sa så var de usikre hvor mye er dekket om eksosbend dævver på eldre båt, men de var helt sikre på at de bytter til ny del uansett alder. Og da til ny motor om båten er yngre enn 15 år (og motorer koster mindre enn totalverdien av båten, men det er jo gjerne tilfelle på båter til 5 mill og mer).


PS. Sendte melding om du skulle ha tid for å starte på det med Princess 56.

Link to post
Share on other sites

Til Admin; Hvorfor stenges ikke denne tråden fra admin? Flere tråder har blitt stengt fra admin de siste 20 årene på BP pga usaklighet. Også ett av mine innlegg i denne tråden da den omtalte vår egen MD/DC flysimulatorpark, mens TS fortsetter å ytre om sitt firma med flysimulatorer/fly.

I tillegg synser TS hele tiden om alle velmente tilbakemeldinger fra BP-medlemmer, og vrir rundt på de. Samme med velrenomerte båtselgerfirmaer.

@XardasKSP sin tråd har helt sporet av. TS selv sier i mange innlegg at han selv synes tråden er veldig humoristisk og underholdene tråd:headbang: For min del, og sikkert mange andre, så har TS' emne, gått langt over streken. Så til admin, vurder denne tråden i forhold til andre tråder som admin har stoppet lenge før.

Stopp tråden, så får heller @XardasKSP komme tilbake med ny tråd hvis han noen gang kjøper seg ny båt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Dette tar vel kaka, først stiller du ett spørsmål SELV:

 

Quote

@XardasKSP Hvordan stiller du deg til dine kunder i ditt flyfirma/skole (har du link til det?) i Polen?

Går uti fra at de, som deg, kun vil prute på alle de tjenester ditt firma tilbyr. 


Så får du svar på det spørsmålet i ett innlegg siden alle tråder har jo litt snakk om øvrige ting enn selve båtkjøpet. Og deretter krever du tråden stengt fordi jeg svarte deg? Dette må vel kalles spesielt i Polen finnes det noen andre ord for det :giggle::lol:

 

Quote

@XardasKSP sin tråd har helt sporet av.


Så du mener tråden ikke handler hele tida om båtkjøp og mulig kjøp av Princess 56 akkurat nå hvor det snakkes om muligheter for å reise og se på båten og @sap_2000 ble spurt om når han kunne ha tid?

 

Quote

TS selv sier i mange innlegg at han selv synes tråden er veldig humoristisk og underholdene tråd


Det finnes jo innslag av humor i all slags tråder på båtplassen trodde ikke det var imot reglene. Og det er mange som synes utrykk som "stor gammel driter" var litt gøy. Om du selv ikke synes det er gøy så er det jo ikke noe tvang å være med i tråden eller lese tråden? Eller er du med bare fordi du håper å få til noe som kan ødelegge for de som liker seg her? Det finnes jo folk som synes det er morro om de klarer å fjerne noe hvor andre har det gøy fordi de liker jo ikke at noen har det gøy hvis ikke de personlig selv har det gøy.
 

Quote

For min del, og sikkert mange andre, så har TS' emne, gått langt over streken.


Igjen er det lese tvang? Dette forumet hadde jo ikke levd om folk ikke fikk lov å ha litt humor i trådene sine det er bare å lese øvrige tråder. Men tråden er hele tida angående kjøp av stor båt til lav pris og ikke noe annet.
 

Quote

Samme med velrenomerte båtselgerfirmaer.



Er du båtmegler og jeg har glemt å linke båt som du selger fordi den ikke var relevant for meg eller hva er det som skulle være dårlig om båtmeglere her? Jeg finner ikke noe sted at noen båtmegler har blitt fornærma eller snakket dårlig om? Det eneste som skjer er jo at man snakker om priser som båter blir lagt ut til og hvor lenge de ligger ute som er helt naturlig for å kunne vurdere prisnivå i ett marked.



 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Du stilte tidligere spørsmål til meg hvor du uttrykkelig bad om link til flyskole og du fikk svar på dette og nå bruker du dette som årsak til at du vil ha tråden stengt. Du føler ikke at du har bidratt til det svaret ved å be eksplisitt om det? Og nå vil du be admin stenge tråden fordi du fikk svar, det er jo veldig, veldig spesielt.

Jeg tillater jo meg å svare på dine anklager og moderator får jo vurdere selv om han lar folk som liker denne tråden fortsette å skrive her om emnet stor båt til lav pris imens folk som ikke liker tråden kan la være å delta i den.

Husk det er ingen tvang til å delta i denne tråden noe du likevel gjør og deretter på bakgrunn av egen aktivitet (spørsmål om link og flyskole) ønsker å få den stengt.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

På Pantaenius båtforsikring påstod de at de skiller seg fra alle andre forsikringer med at man får en splitter ny del uansett hvor gammel den som blir ødelagt var. Og da gjelder det også på motorer for båt som er nyere enn 15 år.

Det bør du få skriftlig fra dem, men det er jeg ganske sikker på at du ikke får.

 

Også bør du huske på at selv om man har det skriftlig så betyr det ikke nødvendigvis at det dekkes. Har selv fått skriftlig forsikringsvilkår fra Gjensidige hvor det står at de dekker ladekabel, men da den plutselig sluttet å fungere så viste det seg at de ikke dekket det.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Ting må vel stå i forsikringsavtalen. Men jeg vil jo ikke få skriftlig noe om motorforsikring da jeg ikke vurderer å kjøpe ung nok båt til at jeg kan få motorforsikring så det vil jo ikke stå i min eventuelle avtale.

Når det gjelder andre ting så må man ha det skriftlig i selve avtalen og da tror jeg det skal godt gjøres om f.eks Gjensidige kan nekte å dekke noe som de skriver at de dekker i forsikringsavtalen.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Har foreløpig ikke tatt kontakt da eksperten ikke hadde tid til dette akkurat nå og skulle tenke på det.

 

Fadern skal først reise til uka og planen var å eventuelt reise til neste helg. Men det får bli når eksperten har tid eventuelt. Jeg tørr ikke å kjøpe båt i slik prisklasse i blinde uten at den blir undersøkt.

 

Du får også ha fin kveld og helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...